Loppiainen

Tänään on vietetty loppiaista. Loppiaista vietetään sen muistoksi, että itämaan tietäjät vierailivat Jeesus lapsen luona. Usein väitetään, että tietäjiä oli kolme ja heidän nimensä ovat myös joidenkin tiedossa. Mutta Raamatussa eikä missään muissakaan kirjoituksissa ei ole tietäjien lukumäärää eikä nimiä. Mistä ihmeestä nuo ovat keksitty?

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oliko ne nuo Kasper, Jesper ja Joonathan?

    • Anonyymi

      Kolme . Ne seurasi tähteä joka syttyi Betlehemin päälle . Betlehem on Davidin kaupunkia sen lääniin kuuluvaa ollut silloin . Nythän siellä riehuu arabit ismailit esaut.

      • Anonyymi

        Oliko se, se Jupiterin ja Saturnuksen kohtaaminen samassa linjassa.


      • Anonyymi

        Aika pirun tarkka vatupassi oli viisailla miehillä jos sillä mitasivat että jokin tähti on kylän päällä.
        Jos ajatellaan että tähti olis ollut vain Jupterin minimietäisyydellä niin jo 0,0000057 asteen virhe olisi vienyt noin 630 km harhaan, mikä on kyllä aika monta kamelinkusemaa. Erityisen hankalaksi asian tekee vielä maan pyöriminen, prekessio ja nutaatio.

        Tarinan todistustaakka on jälleen uskovaisilla. Itse luulen että Marian maine hyvänä hoitona oli kiirinyt kauas. Kyllä tosimies haistaa sen muutamia satoja kilometrejä, ei siihen tähtiä tarvita kuin kohdalleen.


    • Anonyymi
    • Tietäjien nimiä ei mainita Raamatussa mutta Syyriassa on jo vanhoista ajoista uskottu, että he olivat Larvandad, Hormisdad ja Gushnasaph. Länsimaissa vakiintui 700-luvulla käsitys, että heidän nimensä olisivat olleet Caspar, Melchior ja Balthasar

      • Jos Uutta testamenttia on uskominen, vanhemmat Josef , Mirjam sekä Jeshua-vauva olivat joko takaisin Nasaretissa tai matkalla Egyptiin. Minne tarinan tietäjät siis menivät? Jos taas Jeesus ei edes ollut juutalaine,n vaan vanhemmat olivat arabeja, kuten jotkut täällä väittävät, tarina on entistäkin oudompi: arabeilla tuolloin oli esi-islamilainen kultti joka oli polyteistinen.


    • Anonyymi

      Eri kirkkokunnissa loppiainen merkitsee eri juhlaa. Joillekin kristityille loppiainen on Jeesuksen syntymäpäivä, toisille taas päivä jolloin Jeesus meni Johanneksen kastettavaksi. Luterilaisille ja Katoliselle kirkolle loppiainen on kuitenkin se päivä kun kolme idän KUNINGASTA - Kaspar, Melkior ja Baltazar - tulivat kumartamaan Jeesusta ja tuomaan tälle lahjoja.

    • Anonyymi

      N. 3 000 vuotta vanhemmasta Khrisna kultista se on keksitty!

    • Olisikohan luku kolme tullut lahjojen määrästä? Kolme lahjaa, kolme tietäjää.

      Luin tässä muuten joulunpäivinä hyvän ja ansiokkaan tietopaketin tuosta joulun tarinasta. Kyseessä on Risto Heikkilän teos "joulun tähti", siinä Risto valottaa asiaa monelta kantilta. Hyvä ja tietoa sisältävä kirja. Lopputulema kirjassa oli että kyseinen "joulun tähti" on tieteenkin kannalta ihan mahdollinen.

      • Anonyymi

        Kolme jumalaa on yksi jumala systeemistä tullut.
        = kolme lahjaa.


    • Anonyymi

      Se on liberaalien tulkintaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      74
      2240
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      175
      1751
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      157
      1606
    4. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1382
    5. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1378
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      293
      1237
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      135
      1109
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1063
    9. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1052
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      55
      948
    Aihe