Oulun kaupunki kikkailee vanhuspaikoilla

Anonyymi

Esimerkiksi Lassintalon hoiva ajettiin alas ja vanhukset sijoitettiin sitten muihin hoivayksiköihin. Ne muutettiin osittain "Tehostettu palveluasuminen" -paikoiksi, jossa ovat "vuokralla". Kalustetaan itse. Asukas maksaa tulosidonnaisen palvelumaksun ja kiinteän, tehostetun palveluasumisen maksun sekä ruokansa ja lääkkeensä. Saavat hoitotuen, asumistuen ja mahdollisen toimeentulotuen KELAlta. Kätevää, kaupunki säästää vissiin hirmuisesti?

Mutta Kela on tehnyt vasta päätöksen, että samalla osastolla ei voi olla tehostetun palveluasuntopaikkoja ja kaupungin omia hoivapotilaita, joille SAS-ryhmä on myöntänyt hoitopaikan. Heille hoitomaksu on 85 % asiakkaan nettotuloista. Käsittääkseni kaupunki vastaa sitten todellisista kuluista ja tulevat siis kalliimmiksi. Heiltä ei voi paikka perua/muuttaa.

Tästä tuli ongelma. Muut paikat olivat jo täynnä. Jossain yksikössä nimettiin yksi osasto hoivaksi ja loput siis vuokralle. Mutta ei mahtunut sittenkään. Niinpä ruvettiin kikkaileen paperilla. Hoitopaikan tiedot väärennetään eri osastolle vaikka olisivat eri rakennuksessa tai kerroksessa. Hoito taitaa olla silti ihan samaa. Osa jäi edelleen muka Lassintaloon.

Kunta säästää ja valtio maksaa.

Sääliksi käy laitosten pikku-pomoja, jotka joutuu kikkaileen. Hoivatyön johtamisessa pitäisi pystyä keskittymään aivan muuhun.

Valitettavasti ylläoleva on toisen käden tietoa ja en pysty vahvistamaan pitääkö kaikki paikkansa. Toivoisin, että joku asioista paremmin perillä oleva voisi tarkemmin tätä tutkia. Onko muualla samankaltaista toimintaa?

Kommentit tervetulleita. Toivottavasti ne ovat asiallisia.


_

9

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt en ymmärrä...mikä on ongelma?

    • Anonyymi

      Palvelutalo on laitos. Se ei ole koti.

    • Anonyymi

      Miten voi olla niin erilaista ? Eri systeemi.

    • Anonyymi

      Onko tehostettu palveluasuminen eri asia kuin tehostettu laitoshoito ?
      Käsitteet on epäselviä mistä oikein puhutaan.

    • Anonyymi

      Kannattaako nähdä hirmuisesti vaivaa hoivan nimikkeellä tai maksulla. Pääasiahan on että ikäihminen tulee hoidettua. Muuten kuinka moni täällä kirjoittavista vanhuksen läheisestä haki vanhuksensa tänä jouluna joulusaunaan ja joulupöytään rakkaidensa keskelle. Luonnollisesti karanteeni ennen kuin vanhuksen haitte, vai jätittekö vanhuksenne sinne huonoon hoivakotiin jouluaankin viettämään.

      • Anonyymi

        Eivät kaikki vanhukset halua ”joulusaunaan ja joulupöytään rakkaidensa keskelle”. Toiset ahdistuvat, kun poiketaan tutuista laitosrutiineista, eivätkä enää välttämättä ymmärrä jouluruokiakaan. Parempi antaa olla rauhassa viettämässä omaa elämäänsä.


      • Anonyymi

        Haimme mummomme joka joulu syömään luoksemme ,mutta viime joulu meni ns.pilalle kun meni sekaisin paikanvaihdosta.Alzheimeri kun etenee eivät kestä vaihtoja.


    • Anonyymi

      Tämä on tuttu tilanne ja tästä on ollut paljon puhetta julkisuudessa jo aiemminkin, kun sairaaloiden yms. ylilääkärit ja muut kirjanpitäjät ja pomot vaativat selvittämään tai selvittävät itse että kuinka potilaan jatkohoito ja apvälineet yms. saadaan laskutettua kelalta ja muualta jotta kunnan ei tarvitse maksaa. Ja vaikka laitteita yms. kunnan sairaalassa ja hoitopaikoissa olisi, niin ei niitä anneta vaan pidetään potilas odottamassa niin kauan että saadaan kelan yms. päätökset että kuka viime kädessä joutuu maksamaan ja mitä.

      Ja potilaat kärsii ja odottaa.

      Onnelisia ovat ne joilla on rahaa niin voivat maata sitten vaikka 2 viikkoa yksityishuoneessa Eiran sairaalassa 500e/vrk lääkkeet yms...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe