Jt kulttijärjestö?

Anonyymi

Olen nyt useamman viikon jutellut erään henkilön kanssa puhelimessa. Hän on jt ja hän soittaa minulle. Hän on erittäin ystävällinen ja keskustelemme uskosta ja Raamatun tekstistä.

Meillä on eroja, koska itse uskon että Jeesus on Luoja, hän että luotu olento. Mutta mielenkiintoisia keskusteluja meillä on ollut, vaikkakin hänen tapansa on puhua niin, että pompitaan vauhdilla eri luvuista ja jakeista toisiin, joka hieman häiritsee. Välillä tuntuu ettei minun sanoilla ole kovinkaan suurta merkitystä.

Aiemmin en ajatellut jehovan todistajista juurikaan muuta kuin että tiesin heidän kiertävän julistamassa. Mutta nyt mielenkiintoni heräsi. Kävin heidän sivuillaan, kuuntelin muutaman videon heidän ja kristinuskon eroista.

Mutta sitten löysin entisten jt jäsenien kirjoituksia, järjestöstä eroamisen vaikeutta, karttamista, verioppia, kontrollointia, pedofilia syytöksiä ym.

Kun tarkemmin tutkin asiaa näyttää siltä, että järjestö hyvinkin omaa uskonnollisen kultin piirteitä.

Puhelinystäväni on miellyttävä henkilö, enkä ole vielä näistä asioista hänen kanssaan puhunut, mutta tämä asia vaivaa minua. Olemme vain keskittyneet Raamatun teksteihin. Meillä on eri näkemykset asioista, mutta kunnioitamme toistemme mielipiteitä. Toki paljon yhteistäkin on.

Onko jt kulttijärjestö ja siten ihmiselle vaarallinen?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On se.
      Minua eivät tervehdi edes omat lapseni. Minä olen ex jt ja lapseni Jehovan todistajia.
      Siis kultti on.

    • Anonyymi

      "...vaikkakin hänen tapansa on puhua niin, että pompitaan vauhdilla eri luvuista ja jakeista toisiin, joka hieman häiritsee. Välillä tuntuu ettei minun sanoilla ole kovinkaan suurta merkitystä."

      Olet arvannut aivan oikein. Ei hän ole todella kiinnostunut sinun näkemyksistäsi, vaan haluaa saarnata omaa uskoaan. Sinun näkemyksiäsi hän kysyy enintään kohteliaisuudesta - ei oppiakseen sinulta jotain.

      Ette keskustele tasavertaisesti, vaan Jehovan todistaja pyrkii aina opettajan rooliin, ja sinun tulisi olla hänen oppilaansa.

      Tuo asiasta toiseen pomppiminen on tapana. Syvällistä keskustelua tiettyyn aiheeseen paneutuen ei haluta, koska tämä saattaisi paljastaa opin heikkouksia, vaan mieluummin tehdään "kiertoajelua" opin kannalta turvallisilla vesillä.

      Olet törmännyt hyvinkin vaaralliseen kulttiin. Kokeile, kauanko sen edustaja jaksaa olla sinulle ystävällinen, tai pitää yhteyttä, jos alat ottaa esille kriittisiä ajatuksia perusteluineen.

    • Anonyymi

      Ystävällisyys on todistajan työ, osa ns. rakkauspommitusta jolla lahkoon viekoitellaan. Heillähän on puheenpitämisen koulu, joka tarkoittaa opettaa ovella tehtävää värväystä.
      Plus esim. niksiopetukset. Kuten kiusallisen kysymyksen tullessa puhutaan hetki ja ollaan toistavinaan kysymys, mutta se toistetaankin siten hiukan muutettuna että siihen on helppo vastata.

      Jos kaikki olisi ystävällisyyttä myös sen jälkeen kun on käyty kasteella, eli liitytty myös velvollisuuksiin sitoutuen, miksi lahko tuottaisi Uskontojen uhrien tuki r. y:n suurimman asiakasryhmän ?

      Kasteella tulee mököttämisen uhka esim vartiotornin epäilemisestä, ajattelurikoksesta, lahkon törkeimmästä rikkeestä

    • Anonyymi

      Valitettavasti sitä se on. Siellä on hyviä ihmisiä, mutta heiltä on viety ajattelunvapaus. Rakkaus on paperinohutta. Se loppuu heti jos olet eri mieltä jostain kuin heidän hallintoelimensä joka todellisuudessa on heidän jumalansa.

      Yksi parhaita tapoja tutustua asiaan tarkemmin on lukea hallintoelimen entisen jäsenen Raymond Franzin kirjaa. Hän oli järjestön ylimmällä tasolla ja näki todellisuuden.

      https://johanneksenpoika.fi/raymond_franz_kirja/index.html

    • Anonyymi

      Sanoillasi ei ole merkitystä, koska jehovantodistajan velvollisuus on saarnata. Sinä olet pimeydessä. Hän on "totuudessa" ja kuvittelee päätyneensä siihen itsenäisesti ja tarkkaan punniten. On hyvin vaikeaa saada häntä punnitsemaan uskomustensa perusteita uudelleen. Samoja piirteitä on toki kaikissa uskonnoissa, mutta jehovantodistajuudessa tämä korostuu, koska todistajalla ei ole valinnanvaraa. Hänen on sanktioiden uhalla yritettävä uskoa, tai ainakin näyteltävä uskovansa juuri niin kuin järjestö kulloinkin sanelee.

      Tämän tuttavasi kannalta on hyvä, että teillä on keskustelusuhde. Jehovan todistajat on kulttijärjestö. Se täyttää ainakin jossain määrin lähes kaikki seuraavassa luetellut kriteerit:
      https://www.uskontojenuhrientuki.fi/uskonyhteisoista/milloin-huolestua/

      Jehovantodistajien, kuten kaikkien muidenkin ainoiden oikeiden totuuksien kauppiaiden, taktiikka perustuu siihen, että Raamattu on ristiriitainen. Sieltä on helppo löytää jae, joka osoittaa kilpailevan uskonsuunnan käsityksen virheellisiksi. Varsinkin ne olkiukkoversiot kaatuu helposti. Vääriä, ts. "totuuden" kyseenalaistavia jakeita ei lueta, tai ne selitellään muuksi. Jos siis haluat tietää, mitä Raamattu jostain opettaa, tai opettaako mitään, ota selvää. Älä luota jakeita osoitteleviin raamatunselittelijöihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe