Vankilapappien palkan maksaja, va-liiton lausunto

Rikosseuraamusvirasto uudistaa organisaatiotaan. Va-liitto lausuin tämän yhteydessä:

"Vapaa-ajattelijain liitto ry esittää, että organisaatiomuutoksen yhteydessä lopetetaan vankilapappien palkan maksu valtion varoista. Lähtökohtana on vankien ja vierailijoiden kohtelu yhdenvertaisesti myös heidän uskonnostaan tai vakaumuksestaan riippumatta.

Tämä ei estä valtionkirkkoja edelleen tarjoamasta uskonnollisia palveluitaan vangeille. Niiden vain tulee maksaa työntekijän palkka itse, kuten muut uskontokunnat jo nyt tekevät. Tämä on yhdenvertaista.

Yleisemminkin erityisten siteiden katkominen valtion laitosten ja uskonnollisten yhdyskuntien välillä on nykyisen kehityksen mukaista ja toivottavaa. Sairaaloissa toimivien sairaalapappien palkat maksaa Suomen evankelis-luterilainen kirkko eivätkä sairaaloiden ylläpitäjät.

Vankeuslaki ei vaadi valtion maksavan palkkaa minkään kirkon tai muun uskonnollisen yhdyskunnan papille, imaamille tai vastaavalle. Riittää, että vankila järjestää sopivan rauhallisen tilan hartaustilaisuuksia ja vastaavia varten sekä jakaa käyttövuorot tasapuolisesti."

(Tämä on jo ainakin parissa ketjussa mutta laitetaan nyt tähän erikseenkin.)

21

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Painetta oikeusministerin suuntaan. Anba-Maja älä hannaa.

    • Lausuntotiivistelmää tms tehtynä?

    • Anonyymi

      Kylmän viileä, kuin Kajolan kalpee.

    • Anonyymi

      Onko Ranska huono vertailukohde? "Lain mukaan valtion pitää myös antaa vangeille ja sairauden takia estyneille mahdollisuus harrastaa omaa uskontoaan; siksi valtio maksaa vankiloissa ja sairaaloissa käyville papeille, pastoreille, imaameille ja rabbiineille palkkaa."

    • Anonyymi

      Rakentava ja rauhallinen asenne ja esitys.

    • Anonyymi

      Asialinjaa. Pala palalta. Anna valtiokirkon majan purkatua

    • jori.mantysalo

      HE 57/2021 annettiin tänään, mutta siinä ei puututa vankilapappien asemaan millään tavalla.

      • Anonyymi

        Jarruttajana taitaa olla ministeri Anna-Maja itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarruttajana taitaa olla ministeri Anna-Maja itse.

        Valitettava tapaus. Konservatiivisempi kuin mielikuva ollut.


    • Anonyymi

      "Sairaaloissa toimivien sairaalapappien palkat maksaa Suomen evankelis-luterilainen kirkko"

      Niin ja siihen tarvittavat rahat tulevat usein kirkollisverojen maksajilta.

    • Anonyymi

      Sopisiko paremmin niin, että valtiollisissa tiloissa ei harjoiteta uskontoja, vaan ne olisivat katsomuksellisesti neutraaleja. Tällöin ei ilmenisi ongelmia minkään katsomuksen kohdalla eikä niistä mitään suosittaisi. Käytännöllisin, halvin ja neutraalein ratkaisu.

      Terv. Meingott

    • Anonyymi

      Periaatteessa kestävä linja. Saakin kestää kun kerran tilanne ei muuttunut.

    • Anonyymi

      Asiallinen. Katsomusasiiiden organisoidaan ei tarvi eikä pidä olla pappi.

    • Anonyymi

      Asiallinen linjaus. Olivatpa vankilapapit kuinka hyviä henkilöinä tahansa.

    • Anonyymi

      Harkittu kanta, jolla on kannatusta Risen piirissä. Ministeri panttaa.

    • Anonyymi

      Asiaa. Selvitysmieskin samoilla linjoilla, mutta ministeri suojelee perinteistä käytäntöä.

    • Anonyymi

      Arkista aherrusta. Vangitun mielen avaamiseksi.

    • Anonyymi

      Pienknä palasina on "leipä maailmalla".

    • Anonyymi

      Kirkon ja muiden uskontokuntiin pitää itse maksaa uskonnollisen työn tekijöidensä palkan. Tilaisuuksien ja tilojen käytön ruletin pyörittäjän pitää olla puolueeton.

    • Anonyymi

      Hyvinkin asiallista ja kannatettavaa asiaa. Kiitos. Eri asia on tehoaako tällainen kaunis puhe.

    • Anonyymi

      Risen piirissä tällä on kannatusta. Anna-Maja Hannaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3460
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2922
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2800
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2688
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2604
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2405
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      1972
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1827
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1733
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      157
      1622
    Aihe