No niin on jälleen se aika kun peltiä alkaa rytisemään etelässä. Tämä johtuu tottakai siitä että autojen rengastus on mitä on. Kitkarengasta, keski-euroopakan kitkoja ja hömöimmät vielä kesärenkailla. Tässä on tulos mistä saamme lukea vielä pitkin viikkoa!
"Kolmen auton ketjukolari hidastaa liikennettä Vantaalla Kehä III:lla. Viisi henkilöä on saanut vammoja.
Espoossa on rytissyt pelti Kehä III:lla. Kehä I:n ja Turunväylän rampilla on tapahtunut niin ikään kolari"
Toivottavasti pian hoksataan että talvikeliin on oltava kunnollinen rengas. Tällainen on esimerkiksi Michelin X-Ice north 4 jossa on jopa 250nastaa/rengas. Eli 1000nastaa ruopimassa joten pitoa löytyy!
Pelti rytisee!!!
55
157
Vastaukset
Nyt sataa lunta. Nastasta ei ole mitään apua. Paras rengas tähän keliin (ketjujen lisäksi) on kunnon kitkarengas. Nastasta on hyötyä sitten, kun on jäistä tienpintaa tarjolla.
- Anonyymi
Nastat ovat ylivoimaiset liukkailla keleillä ja varsinkin jäisillä, totta. Nastat eivät ole kitkoja heikommat myöskään tällaisissa poikkeuksellisissa lumikeleissä.
Nastoista ei ole mitään haittaa lumikeleissäkään ja nastarenkaiden kuviointikin on usein jopa parempi pehmeisiin lumikeleihin kuin kitkojen tiheä kuviointi. Jos lumen alla taasen on jäätä tai kovettunutta liukasta lumipintaa, niin nastat paremmat silloin.
- Anonyymi
Etelässä on paljon porukkaa ja kuten kaikki tiedämme, niin joukossa tyhmyys tiivistyy.
- Anonyymi
Pohjoisessa on porukkaa harvakseltaan, mutta sitäkin tiiviimmin tyhmistyneet ja naimisissa nastojensa kanssa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pohjoisessa on porukkaa harvakseltaan, mutta sitäkin tiiviimmin tyhmistyneet ja naimisissa nastojensa kanssa!
Onneton ja ponneton viesti. Ei jatkoon.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pohjoisessa on porukkaa harvakseltaan, mutta sitäkin tiiviimmin tyhmistyneet ja naimisissa nastojensa kanssa!
Harvinaisen totta. Ehdottomasti jatkoon.
- Anonyymi
Äärihuono provo,
Mitkään renkaat eivät muuta oikeaa suomalaista talvikeliä kesäolosuhteita vastaavaksi. Ihmiset vain eivät ymmärrä tätä, ja perille yritetään samoilla aikatauluilla kuin kesälläkin onnistui. Tietäähän sen, miten tuossa käy. Fysiikan lait ovat armottomat. - Anonyymi
Naurettavaa poukkoilua jokatapauksessa, niin kuin on sanottu usein joukossa tyhmyys tiivistyy ja sen kyllä huomaa etelän liikenteessä. Aivan kahjoa porukkaa. Pouta näyttää aamulla kuvia kun pikkuisen on pölähtänyt lunta ja muut sanoo ettei saa lähteä liikkeelle. Aivan naurettevaa kun ollaan suomessa siis pojoismaassa. Pysykää pellet kotona.
- Anonyymi
Eipä nastalla saa mitään hyötyä lumessa, todellisuudessa parhaissa kitkoissa on parempi pito lumessa. Että silleen.
- Anonyymi
Saatat olla oikeassa.
Oma kokemus kitkoista on kyllä huono, ne oli kiinalaiset kovamuovirenkaat ne, vaaralliset kesäkelilläkin.
Mutta, ostinpa vuosia sitten autooni uudet kesärenkaat, michelin energyt. Ja kun tuli ensilumi maahan, ihmettelin että hyvinhän näillä kesärenkaillakin olisi pärjännyt mutta vaihdoin alle nastarenkaat kun laki niin vaati.
Pito oli merkittävästi huonompi lumella noilla nastarenkailla kuin uusilla kesärenkailla. - Anonyymi
Kovasti näyttää lipsuvan... auttaneeko raukkoja edes lumiketjut!
"50 eriasteista ilmoitusta ulosajoista, kolareista ja peräänajoista, raskaan liikenteen autoista jumissa jne. Ei yllätä, mutta erityisesti peräänajot ihmetyttää vuodesta toiseen. Jos et näe eteesi, hidasta!" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovasti näyttää lipsuvan... auttaneeko raukkoja edes lumiketjut!
"50 eriasteista ilmoitusta ulosajoista, kolareista ja peräänajoista, raskaan liikenteen autoista jumissa jne. Ei yllätä, mutta erityisesti peräänajot ihmetyttää vuodesta toiseen. Jos et näe eteesi, hidasta!"En nyt puolustele sitä lähellä ajamista, mutta pk-seudulla on sen verran paljon autoja liikkeellä, että jos jätät 100 metrin rakosen, niin kaikki halukkaat ei vaan enää mahdu teille samaan aikaan.
Ja jos jätät sen 100 metriä rakoa edellämenijään niin siihen väliin tulee pikapikaa 5 autoa jotka täyttää sen tilan.
Osa peräänajoista on ihan varmasti kyllä sellaisia että ne olisi voitu välttää ajamalla fiksummin.
Mutta ei se silti ihmisestä raukkaa tee. Jokainen meistä tekee virheitä joskus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En nyt puolustele sitä lähellä ajamista, mutta pk-seudulla on sen verran paljon autoja liikkeellä, että jos jätät 100 metrin rakosen, niin kaikki halukkaat ei vaan enää mahdu teille samaan aikaan.
Ja jos jätät sen 100 metriä rakoa edellämenijään niin siihen väliin tulee pikapikaa 5 autoa jotka täyttää sen tilan.
Osa peräänajoista on ihan varmasti kyllä sellaisia että ne olisi voitu välttää ajamalla fiksummin.
Mutta ei se silti ihmisestä raukkaa tee. Jokainen meistä tekee virheitä joskus.Ei raon tarvitse olla 100 metriä joka tilanteessa. Riittää, että se on sellainen, että ehtii pysähtyä ennen törmäystä jos edessä ajava mistä tahansa syystä tekee äkkijarrutuksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei raon tarvitse olla 100 metriä joka tilanteessa. Riittää, että se on sellainen, että ehtii pysähtyä ennen törmäystä jos edessä ajava mistä tahansa syystä tekee äkkijarrutuksen.
No just tuli tänään jossakin suositus että 100 metrin raot 80 km/h liikenteeseen.
Eiks kehä kolmosella mennä osalla pätkää kovempaakin. - Anonyymi
Todellisuudessa noin ei ole. Kitkat eivät ole lumessakaan paremmin pitäviä kuin nastarenkaat. Eroa, joka johtuisi siitä onko rengas nasta vai kitka, ei käytännössä ole. Nastoista ei ole mitään haittaakaan pehmeässä lumessa. Hyötyä on, jos lumen alla on liukas pinta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatat olla oikeassa.
Oma kokemus kitkoista on kyllä huono, ne oli kiinalaiset kovamuovirenkaat ne, vaaralliset kesäkelilläkin.
Mutta, ostinpa vuosia sitten autooni uudet kesärenkaat, michelin energyt. Ja kun tuli ensilumi maahan, ihmettelin että hyvinhän näillä kesärenkaillakin olisi pärjännyt mutta vaihdoin alle nastarenkaat kun laki niin vaati.
Pito oli merkittävästi huonompi lumella noilla nastarenkailla kuin uusilla kesärenkailla.No eipä yllätä, jos ostaa itä-aasialaista tai kaakkois-aasialaista, niin saat vaan p*skaa
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatat olla oikeassa.
Oma kokemus kitkoista on kyllä huono, ne oli kiinalaiset kovamuovirenkaat ne, vaaralliset kesäkelilläkin.
Mutta, ostinpa vuosia sitten autooni uudet kesärenkaat, michelin energyt. Ja kun tuli ensilumi maahan, ihmettelin että hyvinhän näillä kesärenkaillakin olisi pärjännyt mutta vaihdoin alle nastarenkaat kun laki niin vaati.
Pito oli merkittävästi huonompi lumella noilla nastarenkailla kuin uusilla kesärenkailla.Laki ei vaadi nastarenkaita vaan talvirenkaat tällä kelillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No just tuli tänään jossakin suositus että 100 metrin raot 80 km/h liikenteeseen.
Eiks kehä kolmosella mennä osalla pätkää kovempaakin.Rako tosiaan pitää asettaa nopeuden mukaan. Mitä suurempi nopeus, sitä isompi rako.
- Anonyymi
Se on liian kova vauhti.
- Anonyymi
Ja nastoja ei tarvita missään! 31 vuotta kitkarenkailla. Nastasankarit samaa kastia kuin nyt mämä lisävalopellet.
- Anonyymi
Ja kitkoja ei tarvita missään! 31 vuotta nastarenkailla. Kitkasankarit samaa kastia kuin nyt mämä lisävalopellet.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kitkoja ei tarvita missään! 31 vuotta nastarenkailla. Kitkasankarit samaa kastia kuin nyt mämä lisävalopellet.
Ajovalotkin on ihan turhat. Parkit riittää yölläkin senkin pellet.
- Anonyymi
Miksi sitten on nastoitettuja kitkarenkaita?
Ei nastoilla tässä pöperössä mitään tee. Ehkä sitten taas jos ja kun pakastuu ja polanteet jäätyvät, että nastoillakin on jotain purtavaa.
- Anonyymi
Hesalaiset ei osaa ajaa millään renkailla, se on varmaa.
Ei nyt ihan niinkään. Kehäykkönen on yleensä tammikuussakin täysin sula. Vaan ei ollut tänä aamuna. Yöllä oli 1 aste pakkasta ja tien pinta jäässä. Kun siihen pöllytti 1 mm lumikerroksen, niin perin heikko oli kitkarenkaan pito. iltapäiväksi tilanne muuttui, jää suli alta pois, ja vaikka lunta oli jo 1 cm, niin pito oli parempi, Mutta ei ihan kesäkelin veroinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hesalaiset ei osaa ajaa millään renkailla, se on varmaa.
Olet sitten niin oikeassa.
- Anonyymi
Eipä nastoista ole haittaakaan tässä pöperössä. Hyöty, kuten kirjoititkin kyllä tulee sitten kun tämä muuttuu liukkaudeksi.
- Anonyymi
Miten se nyt menee näin huonosti omalla autolla liikkuvalla?
Eikö sillä pitänyt aina päästä aikataulussa perille?- Anonyymi
Eipä näytä julkinenkaan toimivan kun perutaan urakalla vuoroja :D Kyllähän omalla autolla pääsee kun on oikea rengastus ja osaa mukauttaa ajotyylinsä olosuhteisiin soveltuvaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä näytä julkinenkaan toimivan kun perutaan urakalla vuoroja :D Kyllähän omalla autolla pääsee kun on oikea rengastus ja osaa mukauttaa ajotyylinsä olosuhteisiin soveltuvaksi.
Omalla autolla ajaessa se ei ole vain itsestä kiinni. Kun siellä edessä kolisee ja tie tukkeutuu kasasta kasaan ajettuja autoja, niin siinä sitä sitten ollaan. Renkaista pippeli riippumatta.
- Anonyymi
Puutteellinen ajotaito ja tyhmä pää aiheuttaa 99% kolareista yms ongelmista
- Anonyymi
Mikä tässä kelissä on ongelma? Normaali suomen talviajokeli ja vehkeet sen mukaisesti. Jatkuva neliveto ja uudet talvirenkaat niin voi ajella ihan rajoitusten mukaan.
- Anonyymi
Nuoruudessa 70-luvulla tuli ajettua talvetkin kesärenkailla, ei ongelmia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuoruudessa 70-luvulla tuli ajettua talvetkin kesärenkailla, ei ongelmia.
taisi olla 1200 kuollutta vuodessa pahimmillaan
ei ongelmia - Anonyymi
Ei kannata uhota ollenkaan, ota toope huomioon kun siellä velkavaunussa istut, että et ole yksin siellä liikenteessä.
- Anonyymi
1. Michelinit ja 1000 nastaa alla ja pitoa löytyy
- Anonyymi
Onko sulla joku psyykkinen ongelma kun tarvitset noin paljon psykologista turvaa nastoista? ajelen kesärenkailla lumisateessa venäjällä miljoonakaupungeissa ym..
- Anonyymi
Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.
Tottakai aloittelevalle nastarenkaat ovat paremmat kuin kitkat, aivan kuten kirjoititkin. Ja syykin selvä. Parempi pito on turvallisuutta. Tässä olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Sen sijaan tuo kummallinen kirjoituksestasi huokuva näkemyksesi, että kokemuksen myötä
kannattaisi vaihtaa turvallisuuden kannalta heikompiin renkaisiin on tosiaan outo. Miksi hylätä kokemuksen tuoma hyöty ajotaidon parantuessa siirtymällä turvallisuuden kannalta renkaisiin? Eihän paremmista turvavälineistä, kuten vaikkapa renkaista, ole mitään haittaa kokeneemmallekaan kuljettajalle., ei kyllä ihan auennut tuo logiikkasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko sulla joku psyykkinen ongelma kun tarvitset noin paljon psykologista turvaa nastoista? ajelen kesärenkailla lumisateessa venäjällä miljoonakaupungeissa ym..
Niin, mutta sinähän oletkin niitä kuuluisia ’tavallista parempia kuljettajia’ ja selvää sankariainesta. Se mahdollistaa vaikka tuollaista.
Toisin on meillä tavallisilla tallaajille, meidän on syytä pitäytyä turvallisemmissa vaihtoehdoissa eikä alkaa leikkiä sankaria, kun sitä me emme kuitenkaan ole. Se, että me pitäydymme noista sankaritempuista muuten lisää sinunkin turvallisuutta liikenteessä, - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.
Ei ne fysiikan lait vielä 5 vuodessa miksikään muutu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.
Aloittelevalle kuljettajalle leikkiauto & kitkarenkaat on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 18vuotta, niin voit ehkä mennä autokouluun ja hankkia autoosi turvalliset nastarenkaat.
- Anonyymi
X-Ice North? Samanlaiset renkaat minulla. Niillä ei kuulemma tee mitään, joten onkin erikoista, että olen silti ajanut onnistuneesti sinne minne haluan. Varmaan osaan taikoa, tai huijaan jotenkin muuten.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aloittelevalle kuljettajalle leikkiauto & kitkarenkaat on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 18vuotta, niin voit ehkä mennä autokouluun ja hankkia autoosi turvalliset nastarenkaat.
Tutkitusti nastaääliöt ajavat suhteellisesti enemmän kolareita kuin älykkäät kitkahemmot.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkitusti nastaääliöt ajavat suhteellisesti enemmän kolareita kuin älykkäät kitkahemmot.
Tutkitusti kitkaääliöt ajavat suhteellisesti enemmän kolareita kuin älykkäät kitkavajakit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tutkitusti kitkaääliöt ajavat suhteellisesti enemmän kolareita kuin älykkäät kitkavajakit.
Eipäs nyt keksitä valheita. Pysytään totuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.
No auttaako kitka siellä suolaloskassa.
- Anonyymi
Syynä on se, että teiden kunnossapito on ihan surkeaa, päätietkin ovat auraamatta
- Anonyymi
Kiva, kun kerroit.
Olet vähän kuin Pekka Puota, kerrot uutisia, jotka luemme netistä ennen kuin hän pääsee eetteriin.
Pöllö se maksaa renkaista liikaa, viisas menee Kärkkäisellenka tilaa Euroridet!!- Anonyymi
Onkos tollaset ureariderit kuinka hyvät?
- Anonyymi
Vanhoilla nastaluistimilla sitä peltiä rypistetään. Varaan kunnon renkaisiin ei ole, joten nastajyrsimet pitää kehua turvallisuuden maksimoinniksi.
https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin
Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
https://yle.fi/uutiset/3-10689503
Pieleen mennyt testaus? Uusimmat nastarenkaat kuluttavat tietä jopa vanhoja enemmän
Ari Tuononen muistutti autolehdistön edustajille myös lehdistön rengastestien ongelmista. Aivan uusi nastarengas on uusi vain hetken. Kovassa testirääkissä nastojen kuluminen lisää niiden pitoa testin edetessä.
Lehtitesteissä nastan ulkonemat kasvavat ja sen vuoksi rengastestaus suosii nastarenkaita.
Viime vuonna julkaistussa ruotsalaisen VTI:n tutkimuksessa selvisi, että nykyisistä nastarenkaista aiheutuu moninkertaisesti enemmän pölypäästöjä kuin mitä valmistajat ilmoittavat. Yliajotesti näyttää mahdollistavan sen, että entistä huonompia renkaita pääsee läpi.
https://yle.fi/uutiset/3-8806710
Joka kolmannessa lumisen tai jäisen kelin kuolonkolarissa renkailla on vaikutusta onnettomuuteen.
Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja.
Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää aivan loppuun asti.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002683853.html - Anonyymi
Kyllä
- Anonyymi
Niin, jos vielä jos osaa ajaa, treenaa.
- Anonyymi
Mikä on sitä aloittajan etelää riippuu vähän missä itse sattuu asumaan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/animaatio-nayttaa-nain-kuopion-jattimainen-46-auton-ketjukolari-tapahtui/8389418
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miikka Pentikäinen, 28, on kuollut
– Classicin liigaottelu siirtyi Lahtelaisen LASBin ja Classicin oli määrä kohdata keskiviikkona. https://www.aamulehti41941442Särkynyt sydän
Teit sitten selväksi ettet ole kiinnostunut. Kiitos siitä! Nyt on turha enää yrittää mitään, lähestyä tai edes jutella s1199984Täytyy sanoa että on tämä aika mielenkiintoinen tilanne..
Ihan en osaa vielä yhdistellä palasia, toisaalta tarvitseeko edes. Et vaan taida pystyä kokonaan päästämään irti, ja jos316330Jos haluat tietää miksi tykkään sinusta
Niin siksi, koska sinusta huokuu sellaista lempeyttä ja seesteisyyttä ja olet lisäksi komea ilmestys. Jotenkin olet myös225208Paskakaivo Kuhmo
Moniko teki uuden saostuskaivon, joka erittelee paskan ja nesteet imeytyskenttineen maassa taloissa. Kaikkien talojen pi623965Oho! Dannyn, 82, seuralainen Helmi Loukasmäki, 23, paljastavissa kuvissa - Yksi sana kertoo kaiken!
Mediassa on kerrottu, että Danny ja Helmi ovat muuttaneet uuteen kotiin Raumalle. Nyt Loukasmäki on jakanut omalla Insta563949Uskotko yliluonnolliseen?
Mitä jos tämä ns. kaivattusi on loitsunut sinut? Olettekos sitä ajatelleet, niinpä. Ette todellakaan. :D783598- 403087
Mitä kuuluu?
Toivottavasti sulla oli hyvä päivä tänään. Täällä on taas ollut niin negatiivista juttua. Oli pakko tulla sanomaan sinul192518Keilahalli
Onneksi rakennettiin aikoinaan se keilahalli, se pelastaa eläinpuistoyhtiöiden sekä koko Ähtärin kaupungin talouden!212358