Pastori ja vanhimmisto

Anonyymi

Miten seurakunnan pastori voi olla myös vanhimmiston puheenjohtaja? Näyttää joissakin seurakunnissa olevan näin.

21

1788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vapaakirkon sääntöpykälässä 38 todetaan mm. että

      "Vanhimmiston puheenjohtaja

      3) huolehtii seurakunnanjohtajan tehtävistä, mikäli seurakunnassa ei ole seurakunnanjohtajaksi valittua työntekijää,"

      Olisikohan tarkoittamissasi seurakunnissa tällainen tilanne?



      http://www.svk.fi/luku-4-seurakunnat/

      • Anonyymi

        No esimerkiksi Nokian vapaaseurakunnassa on pastori/ seurakunnanjohtaja, joka on myös vanhimmiston puheenjohtaja. Ei siis toisinpäin niin kuin tuossa pykälässä.
        En ymmärrä moista, koska kuka tällöin ” kontrolloi” pastoria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No esimerkiksi Nokian vapaaseurakunnassa on pastori/ seurakunnanjohtaja, joka on myös vanhimmiston puheenjohtaja. Ei siis toisinpäin niin kuin tuossa pykälässä.
        En ymmärrä moista, koska kuka tällöin ” kontrolloi” pastoria.

        Vanhimmiston vastuu tehtävistä,koska saa palkkaa tehköön töitä.Saarnaaja säestää puhuu,hoitaa toimistoo ja jos aikaa jää paneutuu tilaisuuksien johtamiseen ja mitä kokouksissa puhuu ja edustukset.Uupumus ja stressi viedä pitkälle saikulle,sitten viel hoidat perheen.


      • Anonyymi

        Alaikäistenkö jäseneksi ottaminen tullut ,että itse pyritään,ennen vanhimmiston jäsen soitti huoltajalle,että herättää lapsen ja tuo jäseneksi siunaamista varten kokoukseen puolta tuntia ennen alkua ja ohjeistaa,miten ollaan kokouksessa,oltu ikäisten kanssa aamuyöhön ja aikaisemmin päivällä koulussa,joten aikaa kokouksissa olemiseen ja jatkamaan uniaan penkissä välillä heräten,kun saarnaaja puhui kovemmin.


      • Anonyymi

        Alaikäinen15v voisi liittyä srk jäseneksi?Täysikäisyys on 18v.Srk ja huoltaja voi kai uskoa hänen puolestaan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Alaikäinen15v voisi liittyä srk jäseneksi?Täysikäisyys on 18v.Srk ja huoltaja voi kai uskoa hänen puolestaan?

        Niin, 15-vuotias voi halutessaan liittyä varsinaiseksi jäseneksi, jos on uudestisyntynyt kristitty ja tahtoo toteuttaa vapaakirkon periaatteita.

        Kukaan ei tietenkään voi uskoa kenenkään puolesta.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Niin, 15-vuotias voi halutessaan liittyä varsinaiseksi jäseneksi, jos on uudestisyntynyt kristitty ja tahtoo toteuttaa vapaakirkon periaatteita.

        Kukaan ei tietenkään voi uskoa kenenkään puolesta.

        Miten lapset tietää periaatteista ja halusta liittyä,koska koulussa ei opeteta ja aikuiset päättää kyl viel tos vaihees.Ei o töitä varaa kymmenyksiin lastensuojelunalainenkin.Moniko lapsiaikuinen on itsehalunnut ja toimiiko viel?Vanhimmiston jäsenen lasta ei siunattu,mutta toisia,kun sukulaiset toisissa srk:ssa töissä,joten käy eri srk:n tilaisuuksissa aikuisten mukana,koulusta haettu ja jaksaa istuu tai nukkuu penkissä siis aikuiset uskovat lasten puolesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No esimerkiksi Nokian vapaaseurakunnassa on pastori/ seurakunnanjohtaja, joka on myös vanhimmiston puheenjohtaja. Ei siis toisinpäin niin kuin tuossa pykälässä.
        En ymmärrä moista, koska kuka tällöin ” kontrolloi” pastoria.

        Eikö vapaaseurakunnassa, siis johtopaikalla puututa pastorin tekemisiin. Jossain kohtaa STOP merkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhimmiston vastuu tehtävistä,koska saa palkkaa tehköön töitä.Saarnaaja säestää puhuu,hoitaa toimistoo ja jos aikaa jää paneutuu tilaisuuksien johtamiseen ja mitä kokouksissa puhuu ja edustukset.Uupumus ja stressi viedä pitkälle saikulle,sitten viel hoidat perheen.

        Soittaako pappi rumpuja sekä kitaraa myös ja tarjoilee kahveet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soittaako pappi rumpuja sekä kitaraa myös ja tarjoilee kahveet?

        Niin ja haukkuu vääränlaiset tyypit.


    • Anonyymi

      Hö, pienseurat nääs. Siellähän missä 2 tahi 3 kokoontuu jne.

    • Aina pienissä seurakunnissa ei ole hirveästi vaihtoehtoja. Mutta ei ole ideaalitilanne.

      • Anonyymi

        Miksi puolustat laittomuutta? Säännöt samat myös Nokialla. Pastori on vanhemmiston valvonnassa, näin on säännöt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi puolustat laittomuutta? Säännöt samat myös Nokialla. Pastori on vanhemmiston valvonnassa, näin on säännöt.

        a) ei ole laitonta.
        Raamatun laki, Suomen laki tai SVK:n yhdyskuntajärjestys ei kiellä.

        b) en puolusta.
        Sanoin että ei ole ihanteellista. Toinen ei-ihanteellinen tilanne on jos vanhimmistossa on useampi henkilö samasta perheestä. Pienissä seurakunnissa ei ole kuitenkaan aina riittävästi motivoituneita vapaaehtoisia.


      • Anonyymi
        jmmikkonen kirjoitti:

        a) ei ole laitonta.
        Raamatun laki, Suomen laki tai SVK:n yhdyskuntajärjestys ei kiellä.

        b) en puolusta.
        Sanoin että ei ole ihanteellista. Toinen ei-ihanteellinen tilanne on jos vanhimmistossa on useampi henkilö samasta perheestä. Pienissä seurakunnissa ei ole kuitenkaan aina riittävästi motivoituneita vapaaehtoisia.

        Ihanteellista olisi, että koko vapaakirkko lopetettaisii .


    • Anonyymi

      Juu...vapaakirkon paikallisseurakunnat ovat usein pieniä yhdyskuntia ja niissä on ikäjakauma ja sukupuolijakauma sellainen että ei löydy srk.n johtoon "yhden vaimon miestä" niinkuin raamattu määrittelee srk.kaitsijan eli pastorin..ja voi olla samalla myös vanhemmiston pj..tosin vapaissa suunnissakin on naisia vanh.puheenjohtajina, pastoreina ja opettajina...eli sanan jakajina..nykyään kompromisseja pittää tehä kun naiset pyrkii olemaan johtajia siellä ja täällä..olemmeko me miehet antaneet paikkamme liian helpolla, kysyn vaan.
      JV Savosta

      • Jos ei löydy miehiä srk.n vanhimmiksi, niin miksi pitää sellaista seurakuntaa yllä. Voisi hyvinkin olla isomman seurakunnan alaisuudessa eli ns. rukouspiiri.


      • Anonyymi
        EbA_N3n kirjoitti:

        Jos ei löydy miehiä srk.n vanhimmiksi, niin miksi pitää sellaista seurakuntaa yllä. Voisi hyvinkin olla isomman seurakunnan alaisuudessa eli ns. rukouspiiri.

        Lähtevät ja perustavat uuden seurakunnan sekä vie mukanaan jäseniä,joten vaihtoehtoja vähemmän naiset ottaa vastuuta.Uusia seurakuntia joka nurkalla mistä erkaannuttu??


    • Anonyymi

      Onko tietoa ,kun vapaakirkossa on ns. Perhejäseniä joilloin vanhemmat ovat varsinaisia jäseniä .Niin mikäli lapset eivät eroa tai liity kirkkoon olla vielä aikuisina 'kirjoilla'perhejäsenenä ??

      • Anonyymi

        Vanhemmat valvovat lapsiaan peräkamarissa lapsi.Jäseten lapsilla yh taustaa vain vanhimmiston jäsen .p kerroin ja sukua eri seurakunnissa jotta olisi yhteydet tietojen saannissa.


    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa opea oppi? Onko se samaa kuin oikeaoppisuus? Silloinhan oikeassa opissa oleminen on tärkeää. Vai onko?
      Linkissä kirjoitettuja ajatelmia siitä:

      https://Jeesus-on-Herra.com/oikea-oppi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe