Aihe

Kuka on tyytyväinen taksialan vapauttamiseen

Anonyymi

Kuka hyötyi ketkä hävisi? Mikä on tulevaisuus alalla? Mielellään asiallisia perusteltuja kommentteja.

40

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Isossa kuvassa yhteiskunta hävisi lisääntyneen rikollisen toiminnan ja sen seurausten vuoksi. Asiakkaat isossa kuvassa hävisivät, kun luottamus toimivaan järjestelmään hävisi. Pikkurikolliset hyötyivät kun oikein lainsäädännöllä laillistettiin rötökset.

      • Anonyymi

        Liikennepalvelulaki määrää taksitoiminnasta, joka on edelleen luvanvaraista, sekä yrityksen että kuljettajien osalta. Toisin kuin useimmat muut toimialat, joissa voi olla yrittäjänä, sekä työntekijänä rikosrekisterin omaavia ja verovelkaisia ulosotossa olevia henkilöitä. Kuten esim. päiväkodit, kotihoito, kaupat, ravintolat, baarit, autokorjaamot, lukuunottamatta digipiirturikorjaamot sekä taksamittarikorjaamot.

        Luvanvaraisessa taksitoiminnassa rikollisten toiminta ei ole mahdollista, toisin kuin lähes kaikissa muissa ammateissa. Esim. lääkärillä voi olla pitkä rikosrekisteri, taksikuskilla ei voi olla suomalaisessa järjestelmässä merkintää.

        Esimerkkinä taksikuskin luvasta voidaan pitää, vaikka jos henkilö on saanut kahden vuoden aikana kolme rikesakkoa. Silloin trafi ei anna lupaa ja voi peruuttaa jo annetun luvan.

        Alan toimijoiden mustamaalaaminen johtuu ehkä rikollisten mielipahasta, heillä kun ei ole mitään asiaa koko toimialalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikennepalvelulaki määrää taksitoiminnasta, joka on edelleen luvanvaraista, sekä yrityksen että kuljettajien osalta. Toisin kuin useimmat muut toimialat, joissa voi olla yrittäjänä, sekä työntekijänä rikosrekisterin omaavia ja verovelkaisia ulosotossa olevia henkilöitä. Kuten esim. päiväkodit, kotihoito, kaupat, ravintolat, baarit, autokorjaamot, lukuunottamatta digipiirturikorjaamot sekä taksamittarikorjaamot.

        Luvanvaraisessa taksitoiminnassa rikollisten toiminta ei ole mahdollista, toisin kuin lähes kaikissa muissa ammateissa. Esim. lääkärillä voi olla pitkä rikosrekisteri, taksikuskilla ei voi olla suomalaisessa järjestelmässä merkintää.

        Esimerkkinä taksikuskin luvasta voidaan pitää, vaikka jos henkilö on saanut kahden vuoden aikana kolme rikesakkoa. Silloin trafi ei anna lupaa ja voi peruuttaa jo annetun luvan.

        Alan toimijoiden mustamaalaaminen johtuu ehkä rikollisten mielipahasta, heillä kun ei ole mitään asiaa koko toimialalle.

        No lääkärillä ei voi olla pitkä rikosrekisteri ja ylinopeussakot ei päädy rikosrekisteriin, ellei niistä tuomita vankeutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No lääkärillä ei voi olla pitkä rikosrekisteri ja ylinopeussakot ei päädy rikosrekisteriin, ellei niistä tuomita vankeutta.

        Lääkärinä voi toimia vaikka murhaaja, siihen ei ole lain mukaan estettä. Taksinkuljettajan lupaa haettaessa tarkistetaan rikos- ja sakkorekisteri, toisin kuin muissa ammateissa. Jos on saanut sakkoa esim. törkeästä liikenteen vaarantamisesta, mikä tulee vaikka siitä, että ryhdytään ohittamaan näkyvyyden ollessa turvalliseen ohitukseen liian heikko, niin ei saa taksinkuljettajan lupaa. Silloin voi ryhtyä vaikka lääkäriksi tai asianajajaksi.


    • Anonyymi

      Itse olen hyötyjä. Aloitin taksiyrittäjänä ja kaikki on mennyt oikein mukavasti. Tai meni. Koronan ilmestymiseen saakka. Nyt on samallatavalla vaikeaa kuin muillakin.

      Nyt kun kokemusta ajamisesta on jonkin verran, niin työ itsessään on leppoisaa ja helppoa. Olisi epäreilua jos pitäisi olla "pakkotyössä" jonkun taksiyrittäjän työntekijänä vuosikausia ja toivoa että saisi joskus luvat. Vanha systeemi oli mätä siltäosin.

      Hyvää uudessa systeemissä on myös se, että maahanmuuttajat integroituvat paremmin suomalaiseen yhteiskuntaan. Tekevät töitä hitosti ja tienaavat oman elantonsa. Useimmat maksaa enemmän veroja kuin kyyditettävät.

      Pimeiden taksien lukumäärään tämä ei ole vaikuttanut lisäävästi. Nyt on paljon helpompaa hakea luvat ja laittaa kupu katolle koska kukaan ei yrittäisi kalastella asiakkaita ilman kupua ja maksupäätettä.

      Jaarittelu siitä että taksit ottaa vaan käteistä eikä kirjoita kuittia on täyttä puppua. Kuinka moni asiakas maksaa vain käteisellä? Ehkä 5% joista puolet haluaa kuitin. Ei siinä harmaata taloutta kovinkaan paljon toteuteta.

      Negatiivista on alalla tapahtuva oman pesän likaaminen. Menneen ajan taksitoimijat edelleenkin hangoittelevat muutosta vastaan ja puhuvat asiakkaille negatiivisia tarinoita ja pelottelevat asiakkaita. Samat jutut toistuu koko ajan ja pidetään negatiivista älämölöä yllä. Suurin taksialan pilaaja on iltapäivälehdistö ja negatiivisia juttuja asiakkaille suoltavat vanhan liiton taksitoimijat.

      Miksiköhän asiakkaat tykkää olla mun kyydissä? No tietty siksi, että mun taksissa keskitytään laadukkaaseen ilmapiiriin ja asiakkaan ei tarvitse pelätä negatiivisuutta eikä kusettamista.

      T. Uuden ajan suhari.

      Ps. Uudistuva koe toivottavasti mittaa suomenkielen osaamisen. Siinä kokeessa tulisi olla 10 kadunnimeä äänitettynä ja henkilön tulisi kyetä kirjoittamaan ne kuullut kadunnimet koepaperiin tai sähköiseen lomakkeeseen tietyssä aikarajassa.

      • Anonyymi

        Edellä ihailtavasti ja luovasti tuli tosiasioita käsitellyksi. Seuraavassa m.m. verottajan näkemys asiasta. Pahoittelen, että siinä edellistä mehevää tarinaa tosiasioilla pilataan:

        Ihmisiä ja verottajaa huijataan: tiedot taksikyydistä saa poistettua kuitin antamisen jälkeen – taksiuudistus avasi paraatiovet talousrikollisille
        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/970aef35-7494-4687-82b6-51877376ec12
        ”On tullut vastaan sovelluksia, joista tiedot kyydistä saa pyyhittyä pois senkin jälkeen, kun asiakas on saanut kuitin”, Verohallinnon valvontajohtaja Marko Myllyniemi kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä ihailtavasti ja luovasti tuli tosiasioita käsitellyksi. Seuraavassa m.m. verottajan näkemys asiasta. Pahoittelen, että siinä edellistä mehevää tarinaa tosiasioilla pilataan:

        Ihmisiä ja verottajaa huijataan: tiedot taksikyydistä saa poistettua kuitin antamisen jälkeen – taksiuudistus avasi paraatiovet talousrikollisille
        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/970aef35-7494-4687-82b6-51877376ec12
        ”On tullut vastaan sovelluksia, joista tiedot kyydistä saa pyyhittyä pois senkin jälkeen, kun asiakas on saanut kuitin”, Verohallinnon valvontajohtaja Marko Myllyniemi kertoo.

        Tyypillinen verohallinnon typerys. Mistä vain kassakoneesta saa tiedot pyyhittyä pois.

        "Verohallinnon valvontajohtaja Marko Myllyniemi kertoo, että joidenkin taksiyritysten käyttämät mobiilisovellukset mahdollistavat veronkierron eli talousrikollisuuden."
        MAHDOLLISTAVAT eli ei ole havaittu mitään veronkiertoa. Esim. keittiöveitset mahdollistavat, että jokainen on sarjamurhaaja. Auton ajokortti mahdollistaa ylinopeudet.

        Iltalehden tapaan, täyttä paskaa koko sepitys. Verohallinnolta odottaisi totuutta, eikä mielikuvitustarinoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen verohallinnon typerys. Mistä vain kassakoneesta saa tiedot pyyhittyä pois.

        "Verohallinnon valvontajohtaja Marko Myllyniemi kertoo, että joidenkin taksiyritysten käyttämät mobiilisovellukset mahdollistavat veronkierron eli talousrikollisuuden."
        MAHDOLLISTAVAT eli ei ole havaittu mitään veronkiertoa. Esim. keittiöveitset mahdollistavat, että jokainen on sarjamurhaaja. Auton ajokortti mahdollistaa ylinopeudet.

        Iltalehden tapaan, täyttä paskaa koko sepitys. Verohallinnolta odottaisi totuutta, eikä mielikuvitustarinoita.

        Tilaisuus tekee varkaan, sanotaan. Aivan kuten Iltalehden ansiokkaassa kirjoituksessa sanotaan, taksiuudistus todella avasi alalla paraatiovet talousrikollisuudelle.

        N.s. Liikennepalvelulain korjaussarja, joka pitäisi olla tulollaan, on toivottavasti niin kattava, että harmaa talous saadaan taksialalta kitketyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilaisuus tekee varkaan, sanotaan. Aivan kuten Iltalehden ansiokkaassa kirjoituksessa sanotaan, taksiuudistus todella avasi alalla paraatiovet talousrikollisuudelle.

        N.s. Liikennepalvelulain korjaussarja, joka pitäisi olla tulollaan, on toivottavasti niin kattava, että harmaa talous saadaan taksialalta kitketyksi.

        Eli mielestäsi kaikilla toimialoilla toimivat yrittäjät ovat varkaita. Heillähän on mahdollisuus olla maksamatta veroja. Veroja ei kukaan ota tililtä. Ne maksetaan aina vapaaehtoisesti. Kaltaisesi kommunisti elää mm. taksikuskien maksamilla veroeuroilla.

        Ei ole ihme, että Suomen talous on kuralla, kun vihaa yrittäjiä kohtaan lietsotaan viranomaistenkin taholta. Tuollainen verovirkailija pitäisi asettaa syytteeseen rasismista taksinkuljettajien ihmisryhmää kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli mielestäsi kaikilla toimialoilla toimivat yrittäjät ovat varkaita. Heillähän on mahdollisuus olla maksamatta veroja. Veroja ei kukaan ota tililtä. Ne maksetaan aina vapaaehtoisesti. Kaltaisesi kommunisti elää mm. taksikuskien maksamilla veroeuroilla.

        Ei ole ihme, että Suomen talous on kuralla, kun vihaa yrittäjiä kohtaan lietsotaan viranomaistenkin taholta. Tuollainen verovirkailija pitäisi asettaa syytteeseen rasismista taksinkuljettajien ihmisryhmää kohtaan.

        On tosiaan rasismia ja kommunismia pahimmillaan, jos harmaata taloutta pannaan taksialalla kuriin. ;-))

        Ei olisi pahitteeksi, jos myös Uber-ja Yango -kyytejä ajavat maksaisivat vaihteeksi veroja.
        Ja tiedoksi teille e.m. kyytejä ajaville: Vero ei ole jokin pieni paikkakunta Venäjällä...,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tosiaan rasismia ja kommunismia pahimmillaan, jos harmaata taloutta pannaan taksialalla kuriin. ;-))

        Ei olisi pahitteeksi, jos myös Uber-ja Yango -kyytejä ajavat maksaisivat vaihteeksi veroja.
        Ja tiedoksi teille e.m. kyytejä ajaville: Vero ei ole jokin pieni paikkakunta Venäjällä...,

        Harmaata taloutta ei ole. Veroviraston hörhö esitti omia kuvitelmiaan, ei ainuttakaan tosiasiaa. Ainoa kenet pitäisi laittaa kuriin on valehtelevat virkailijat.

        On myös omituista miten kiinnostuneita kommunistihörhöt ovat muiden maksamista veroista. Samaa paskasakkia kuin natsisaksassa, ilman kaltaisianne hitler ei olisi menestynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmaata taloutta ei ole. Veroviraston hörhö esitti omia kuvitelmiaan, ei ainuttakaan tosiasiaa. Ainoa kenet pitäisi laittaa kuriin on valehtelevat virkailijat.

        On myös omituista miten kiinnostuneita kommunistihörhöt ovat muiden maksamista veroista. Samaa paskasakkia kuin natsisaksassa, ilman kaltaisianne hitler ei olisi menestynyt.

        Harmaata taloutta ei ole. Ja joulupukki on olemassa.

        Antoisaa väitellä kanssanne. Yhtä hedelmällistä, kuin väitellä radion kanssa...

        Ja tiedoksenne: Liikennepalvelulain korjaussarjan sisältö pääkohdittain on jo lukkoon lyöty ja valmis tuotavaksi lähiaikoina Eduskunnan käsittelyyn. Eli mainiossa Suomi24:ssä sen sisältöä ei päätetä. Onneksi.

        Yhdet markkinat - yhdet pelisäännöt. Tuo periaate tulisi toteutua Liikennepalvelulain korjaussarjassa, jotta se olisi onnistunut.

        Ja kyllä: Pohjoismainen hyvinvointivaltio edellyttää korkeahkoa veroastetta. Siksikin vapaamatkustajat tulisi myös taksialalta saada karsituksi pois ja osallistumaan palvelujen kattamiseen, jotka kyllä kyseiselle taholle kelpaavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmaata taloutta ei ole. Ja joulupukki on olemassa.

        Antoisaa väitellä kanssanne. Yhtä hedelmällistä, kuin väitellä radion kanssa...

        Ja tiedoksenne: Liikennepalvelulain korjaussarjan sisältö pääkohdittain on jo lukkoon lyöty ja valmis tuotavaksi lähiaikoina Eduskunnan käsittelyyn. Eli mainiossa Suomi24:ssä sen sisältöä ei päätetä. Onneksi.

        Yhdet markkinat - yhdet pelisäännöt. Tuo periaate tulisi toteutua Liikennepalvelulain korjaussarjassa, jotta se olisi onnistunut.

        Ja kyllä: Pohjoismainen hyvinvointivaltio edellyttää korkeahkoa veroastetta. Siksikin vapaamatkustajat tulisi myös taksialalta saada karsituksi pois ja osallistumaan palvelujen kattamiseen, jotka kyllä kyseiselle taholle kelpaavat.

        Hallituksen ja verohallinnon selvityksen mukaan harmaata taloutta ei ole havaittu, (kuin hörhöjen ja kommunistien kuvitelmissa). Tässä otanta hallituksen lausunnosta.

        Ja lisäksi hyvinvointi edellyttää tuottavaa työtä tekeviä verotuloja hankkivia ihmisiä, eikä vain toisia kyttääviä pummeja.

        Verohallinto pyrki syksyllä 2019 selvittämään taksialalla esiintyvää harmaata taloutta ja liikennepalvelulain vaikutuksia harmaan talouden tilaan ja torjuntaan. Verohallinto havaitsi, että taksialan yritysten maksamien arvonlisäverojen nettokertymä on laskenut useita vuosia peräkkäin ja lasku voimistui liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen. Arvonlisäverokertymän laskua selitti Verohallinnon arvion mukaan muun muassa taksiautojen hankintojen kasvu, alihankintaostojen kasvu sekä polttoaineiden hintojen nousu, eikä arvonlisäverotuksen muutoksia voida arvioida harmaan talouden aiheuttamaksi. Myöskään alustatalouden toimijoihin kohdistuvassa selvityksessä ei havaittu laajamittaista tulonsalausta muuten kuin poikkeustapauksissa. Tiedot taksialan harmaan talouden tilasta jäivät kuitenkin vielä monin osin puutteellisiksi. Selvityksessä todettiin, että liikennepalvelulain muutos sisälsi harmaan talouden kannalta sekä riskejä lisänneitä että niitä vähentäneitä elementtejä. Verohallinnon selvitystyön keskeinen haaste oli se, että liikennepalvelulain voimaantulosta oli kulunut vasta vähän aikaa. Myöskään käteismaksuihin ja kiinteähintaisiin taksikyyteihin liittyvien kysymysten arvioiminen ei ollut Verohallinnon mukaan mahdollista. Liikennepalvelulain vaikutusta taksialalla esiintyvään harmaaseen talouteen on siten vielä vaikea arvioida.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hallituksen ja verohallinnon selvityksen mukaan harmaata taloutta ei ole havaittu, (kuin hörhöjen ja kommunistien kuvitelmissa). Tässä otanta hallituksen lausunnosta.

        Ja lisäksi hyvinvointi edellyttää tuottavaa työtä tekeviä verotuloja hankkivia ihmisiä, eikä vain toisia kyttääviä pummeja.

        Verohallinto pyrki syksyllä 2019 selvittämään taksialalla esiintyvää harmaata taloutta ja liikennepalvelulain vaikutuksia harmaan talouden tilaan ja torjuntaan. Verohallinto havaitsi, että taksialan yritysten maksamien arvonlisäverojen nettokertymä on laskenut useita vuosia peräkkäin ja lasku voimistui liikennepalvelulain voimaantulon jälkeen. Arvonlisäverokertymän laskua selitti Verohallinnon arvion mukaan muun muassa taksiautojen hankintojen kasvu, alihankintaostojen kasvu sekä polttoaineiden hintojen nousu, eikä arvonlisäverotuksen muutoksia voida arvioida harmaan talouden aiheuttamaksi. Myöskään alustatalouden toimijoihin kohdistuvassa selvityksessä ei havaittu laajamittaista tulonsalausta muuten kuin poikkeustapauksissa. Tiedot taksialan harmaan talouden tilasta jäivät kuitenkin vielä monin osin puutteellisiksi. Selvityksessä todettiin, että liikennepalvelulain muutos sisälsi harmaan talouden kannalta sekä riskejä lisänneitä että niitä vähentäneitä elementtejä. Verohallinnon selvitystyön keskeinen haaste oli se, että liikennepalvelulain voimaantulosta oli kulunut vasta vähän aikaa. Myöskään käteismaksuihin ja kiinteähintaisiin taksikyyteihin liittyvien kysymysten arvioiminen ei ollut Verohallinnon mukaan mahdollista. Liikennepalvelulain vaikutusta taksialalla esiintyvään harmaaseen talouteen on siten vielä vaikea arvioida.

        Ne vaatimukset, jotka tuotiin esiin Verohallinnon valvontajohtaja Marko Myllyniemen toimesta aiemmin linkitetyssä, ansiokkaassa Iltalehden artikkelissa helmikuussa 2020, tultaneen suurella todennäköisyydellä ottamaan mukaan epäonnistuneen Liikennepalvelulain korjausehdotukseen.

        Verottajalta vaatimuslista Harakalle

        Verohallinto on laatinut listan tiedoista, jotka kiinteän taksamittarin tai sovelluksen on kerättävä, jotta verovalvonta onnistuisi jatkossa.

        Verottaja haluaa kaikkien taksien osalta pääsyn seuraaviin tietoihin: yrittäjän yksilöintitiedot (y-tunnus), ajoneuvo (rekisterinumero, mukaan lukien vara-auton käyttö), ajon suorittaneen kuljettajan yksilöintitiedot (henkilötunnus), matkan ajankohta, matkan pituus ja sen ajallinen kesto sekä matkan hinta- ja maksutapatieto.

        Uskon noiden toimien myötä saatavan paikatuksi nykyisen Liikennepalvelulain vakavia puutteita, jotka, kuten e.m. artikkelissa aivan oikein todettiin, avasivat paraatioven harmaalle taloudelle taksialalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen verohallinnon typerys. Mistä vain kassakoneesta saa tiedot pyyhittyä pois.

        "Verohallinnon valvontajohtaja Marko Myllyniemi kertoo, että joidenkin taksiyritysten käyttämät mobiilisovellukset mahdollistavat veronkierron eli talousrikollisuuden."
        MAHDOLLISTAVAT eli ei ole havaittu mitään veronkiertoa. Esim. keittiöveitset mahdollistavat, että jokainen on sarjamurhaaja. Auton ajokortti mahdollistaa ylinopeudet.

        Iltalehden tapaan, täyttä paskaa koko sepitys. Verohallinnolta odottaisi totuutta, eikä mielikuvitustarinoita.

        Aivan tyypillinen: ei tiedä mistään mitään, kuten verokarhu ei ole koskaan tietänyt.
        Kaikkialla muualla maailmassa taksiliikenne on vapaata, eikä KUKAAN kierrä veroja. Myös Iltalehti on täynnä valeuutisia. Tappelevia taksikuskeja muka..pyh ..ainahan taksarit on painineet Asema-Aukiolla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne vaatimukset, jotka tuotiin esiin Verohallinnon valvontajohtaja Marko Myllyniemen toimesta aiemmin linkitetyssä, ansiokkaassa Iltalehden artikkelissa helmikuussa 2020, tultaneen suurella todennäköisyydellä ottamaan mukaan epäonnistuneen Liikennepalvelulain korjausehdotukseen.

        Verottajalta vaatimuslista Harakalle

        Verohallinto on laatinut listan tiedoista, jotka kiinteän taksamittarin tai sovelluksen on kerättävä, jotta verovalvonta onnistuisi jatkossa.

        Verottaja haluaa kaikkien taksien osalta pääsyn seuraaviin tietoihin: yrittäjän yksilöintitiedot (y-tunnus), ajoneuvo (rekisterinumero, mukaan lukien vara-auton käyttö), ajon suorittaneen kuljettajan yksilöintitiedot (henkilötunnus), matkan ajankohta, matkan pituus ja sen ajallinen kesto sekä matkan hinta- ja maksutapatieto.

        Uskon noiden toimien myötä saatavan paikatuksi nykyisen Liikennepalvelulain vakavia puutteita, jotka, kuten e.m. artikkelissa aivan oikein todettiin, avasivat paraatioven harmaalle taloudelle taksialalla.

        Myllyniemi esitteli omaa harhaisuuttaan, ilman ainuttakaan faktaa. Pelkkää paskaa alusta loppuun. Sellaista se on, kun loisii itse rehellisten yrittäjien hankkimilla verovaroilla. Menisi töihin, eikä eläisi muiden siivellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edellä ihailtavasti ja luovasti tuli tosiasioita käsitellyksi. Seuraavassa m.m. verottajan näkemys asiasta. Pahoittelen, että siinä edellistä mehevää tarinaa tosiasioilla pilataan:

        Ihmisiä ja verottajaa huijataan: tiedot taksikyydistä saa poistettua kuitin antamisen jälkeen – taksiuudistus avasi paraatiovet talousrikollisille
        https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/970aef35-7494-4687-82b6-51877376ec12
        ”On tullut vastaan sovelluksia, joista tiedot kyydistä saa pyyhittyä pois senkin jälkeen, kun asiakas on saanut kuitin”, Verohallinnon valvontajohtaja Marko Myllyniemi kertoo.

        Tässä artikkeli vuodelta 2016 eli ajalta ennen vapautusta.

        https://www.talouselama.fi/uutiset/verottaja-paljasti-karun-tuloksen-taksialalta-paljon-harmaata-taloutta/3d7005bf-058b-35da-aed0-eada88be9e1b


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä artikkeli vuodelta 2016 eli ajalta ennen vapautusta.

        https://www.talouselama.fi/uutiset/verottaja-paljasti-karun-tuloksen-taksialalta-paljon-harmaata-taloutta/3d7005bf-058b-35da-aed0-eada88be9e1b

        Tällä hetkellä pimeää rahaa liikkuu varmasti taksitoimialalla mutta.....

        Sitä liikkuu vain murto-osa menneeseen aikaan nähden. Muinoin taksi-isännät osti takataskusta ittelleen kesämökkitontin ja rintataskusta rakensi siihen mökin.

        Mahdolliset käteishuijaukset kohdistuvat noin 2% kokonaiskyydeistä, joissa asiakas ei halua kuittia ja maksaa käteisellä. Vain sellaisissa tilanteissa sellaisesta sovelluksesta voisi olla hyötyä jossa tiedot pystyisi pyyhkimään pois. Kaikki muu on verottajan näpeissä. On siis melko turhaa väittää ennen oli paremmin kuin nykyisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tosiaan rasismia ja kommunismia pahimmillaan, jos harmaata taloutta pannaan taksialalla kuriin. ;-))

        Ei olisi pahitteeksi, jos myös Uber-ja Yango -kyytejä ajavat maksaisivat vaihteeksi veroja.
        Ja tiedoksi teille e.m. kyytejä ajaville: Vero ei ole jokin pieni paikkakunta Venäjällä...,

        Kylläpäs sitä kovasti itketään veroeurojen perään nyt . Jos harmaata taloutta kitkettäisiin taksialalta Suomessa ei kovin moni taksiauto liikkuisi , senverran yleistä on mittarit pois päältä -ajo ollut iät ajat. Onko erinäkemyksiä ??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpäs sitä kovasti itketään veroeurojen perään nyt . Jos harmaata taloutta kitkettäisiin taksialalta Suomessa ei kovin moni taksiauto liikkuisi , senverran yleistä on mittarit pois päältä -ajo ollut iät ajat. Onko erinäkemyksiä ??

        On. Jos ei mittari raksuta ei voi laskuttaa asiakasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On. Jos ei mittari raksuta ei voi laskuttaa asiakasta.

        Juurikin näin. Kolikko ja seteli on historiaa,varmaan edellin väittäjä kirjoittaa näistä onnenonkijoita. Maantiellä on tilaa ja vaikka kaikki käteisen saa taskuun niin sillä ei elä kukaan. Luulo ei ole tiedon väärti, tervetuloa kokeilemaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpäs sitä kovasti itketään veroeurojen perään nyt . Jos harmaata taloutta kitkettäisiin taksialalta Suomessa ei kovin moni taksiauto liikkuisi , senverran yleistä on mittarit pois päältä -ajo ollut iät ajat. Onko erinäkemyksiä ??

        Kaikki välityspalvelimien kautta tehdyt tilaukset vastaanotetaan laittamalla mittari päälle. Näin on ollut iät ja ajat. Ajoja ei voi ottaa vastaan mittari pimeänä.


      • Anonyymi

        Olipas hyvä kirjoitus. Oikeen asikållinen ja niel ä. avasårtava.
        Ai kunpääsis kyytiin.

        Itse asikaan anautin edullisita uber kyydeistä blaki tasolla.
        Mutta yleensä pyrin kaverien kyytiin .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tosiaan rasismia ja kommunismia pahimmillaan, jos harmaata taloutta pannaan taksialalla kuriin. ;-))

        Ei olisi pahitteeksi, jos myös Uber-ja Yango -kyytejä ajavat maksaisivat vaihteeksi veroja.
        Ja tiedoksi teille e.m. kyytejä ajaville: Vero ei ole jokin pieni paikkakunta Venäjällä...,

        Muistakaa. Kokoomus yrit y äjät että taksiuudistus on oikeistohallituksen aikanasannos nykymalissaan.

        Samoin että suomessa on ollut oikeistohallitukset vuodesta 2003
        Vanhanen , katinen , sipilä.
        Nämä ovat suomen manutaneet , erityisesti sipilä


    • Anonyymi

      Me olaan tyytyisintä saa paljo rahat ja vähänvain ajailee autoa helppo tuloa pizzaa eijaksa.

    • Anonyymi

      Kaupungit voitti kun autojen määrä kasvoi. Alustatalouden firmat toivat toivottua kilpailua mikä johti myös edullisempiin kyyteihin.

      Yhteiskunnan maksamat kyydit kilpailutettiin ja valtio sästää miljoonia kilpailutuksen johdosta.

      • Anonyymi

        Keskimäärin kuitenkin taksien hinnat ovat nousseet huimasti sääntelyn ajoista ja sovelluskyytejä ajavat taksit rokottavat huikeita ylihintoja aina kun on mahdollista.
        Kelakyydeissä palvelutason laskeminen ( pitkät odotusajat) mahdollisti halvemmat hinnat. Valtion verotulot taksiliikenteestä ovat pienentyneet.
        Taksit tappelevat asemilla vähistä kyydeistä. Eli ihan loistava uudistus oli.
        Joku Yangon kyytejä ajava voisi kertoa, millaisiin päiväansioihin pääsee 3 euron kyydeillä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskimäärin kuitenkin taksien hinnat ovat nousseet huimasti sääntelyn ajoista ja sovelluskyytejä ajavat taksit rokottavat huikeita ylihintoja aina kun on mahdollista.
        Kelakyydeissä palvelutason laskeminen ( pitkät odotusajat) mahdollisti halvemmat hinnat. Valtion verotulot taksiliikenteestä ovat pienentyneet.
        Taksit tappelevat asemilla vähistä kyydeistä. Eli ihan loistava uudistus oli.
        Joku Yangon kyytejä ajava voisi kertoa, millaisiin päiväansioihin pääsee 3 euron kyydeillä..

        Asiaa kirjoitat. Alalle käynyt juuri samoin kuin kuorma-autopuolelle. Otetaan ajoja jolla ei peitetä kuluja, laajennetaan yritystä eri paikkakunnille ja lopuksi Oy on selvitytilassa. Uusia onnenonkijoita tulee alalle koko ajan, kun niiiin' helposti' tienaa. Osakeyhtiössä ei henkilökohtaisesti menetä , mutta tmi yrittäjä menettää kaiken. Tätähän hallitus halusi vapautta ja lisää verotuloja, mutta kuinka kävi. Ei ole Sipilä ja Berner kommentoinut heidän omaa uudistusta. Alaa voi uudistaa/kehittää rakentavasti, mutta ei vihalla ja katkeruudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaa kirjoitat. Alalle käynyt juuri samoin kuin kuorma-autopuolelle. Otetaan ajoja jolla ei peitetä kuluja, laajennetaan yritystä eri paikkakunnille ja lopuksi Oy on selvitytilassa. Uusia onnenonkijoita tulee alalle koko ajan, kun niiiin' helposti' tienaa. Osakeyhtiössä ei henkilökohtaisesti menetä , mutta tmi yrittäjä menettää kaiken. Tätähän hallitus halusi vapautta ja lisää verotuloja, mutta kuinka kävi. Ei ole Sipilä ja Berner kommentoinut heidän omaa uudistusta. Alaa voi uudistaa/kehittää rakentavasti, mutta ei vihalla ja katkeruudella.

        Halvalla ajavat menevät kaikki nurin. Hyvä niin, tyhmät poistuu alalta. Jokainen laskutaitoinen tietää, että taksin ovea ei kannata avata kuljetettavalle alle 10 euron. Jos auto käynnistetään, niin se on 20€, siihen ajo kork. 10km ja 15 min., niin hinta on 30€. Jokainen sen hinnan alle ajava menee nurin tai lopettaa, koska ei saa palkkaa työstään.


      • Anonyymi

        Kela ajot kilpailuttaa ja säästöä ei ole tullut yhtään. Päinvastoin hinnat ovat nousseet, mikä on hyvä asia. Ala on alipalkattu, joten hintoja pitäisi edelleen nostaa.


    • Anonyymi

      No tätä palstaa kun lukee niin ainakin kartelliajan autoilijat olivat häviävällä puolella. Myös pienet maalaiskunnat kärsivät kun päivystysvelvollisuus loppui.

    • Anonyymi

      Autot näyttää pienentyneen ja halventuneen. Toivottavasti alkaa näkyä hinnoissa.

      • Anonyymi

        Uber ja Yango halpoja varsinkin matalan kysynnän aikana. Jos paljon kysyntää niin voi olla kalliimpi kuin perustaksi, mutta saatavuus parempi. Toimii siis kuten markkinataloudessa yrityksen kuuluukin toimia. Ei ole tarvinnut pariin vuoteen jonotella taksia vaikka olis lunta satanu tai olisi pikku-joulut.


      • Anonyymi

        Näkyy jo: Pensselisedän 6 vuotta vanhassa Skodassa kyyti maksaa tuplaten sen mitä se maksaa nk. kartellitaksin 2020 Mesessä.


      • Anonyymi

        Näkyyhän se. Huono auto ei saa ajoja, joten hinnat on niissä tuplattava. Miksi joku matkustaisi jollakin pikku romulla parin euron säästön vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uber ja Yango halpoja varsinkin matalan kysynnän aikana. Jos paljon kysyntää niin voi olla kalliimpi kuin perustaksi, mutta saatavuus parempi. Toimii siis kuten markkinataloudessa yrityksen kuuluukin toimia. Ei ole tarvinnut pariin vuoteen jonotella taksia vaikka olis lunta satanu tai olisi pikku-joulut.

        Niinpä. Silloin kun vielä jonotit, hinnat oli halvempia.
        Silloinkin fiksut maksoi 1,5-2x hinnan ja saivat auton vaikka vappuaattona jonottamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Silloin kun vielä jonotit, hinnat oli halvempia.
        Silloinkin fiksut maksoi 1,5-2x hinnan ja saivat auton vaikka vappuaattona jonottamatta.

        Nykyään hinnat on edullisempia 95% ajasta.


    • Anonyymi

      Kyllä pieleen meni kun laki tuli käytin kelataksia kun tuli voimaaan kysyi taksilta mistä tuli vastaus 59km päästä kun laki kielsi odottamasta edes 15 minuuttia, Täysin järjetön laki nyt olen tavannut monia entisiä jotka ovat lopettaneet.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tässä syy miksi suosin Uberia perinteisen taksin sijaan. Perinteiset taksit ovat pilanneet maineensa täysin. Jos Uberissa on ongelmia niin kaikki hoituu parilla napilla sovelluksesta. Vielä ei ole ollut yhtään ongelmatapausta vaikka kyytejä on yli 100 ympäri maailmaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      159
      8062
    2. Muusikko Pave Maijanen, 70, on kuollut

      "Talvella 2018 hän sai ALS-diagnoosin. Ensioireet hän huomasi syksyllä 2018. Tuolloin Maijanen alkoi tuntea kummallisia lihaskramppeja ja huomasi, ett
      Maailman menoa
      140
      6249
    3. Sofia muutti hotelliin ilmaiseksi

      "Seiskan saamien tietojen mukaan kohukaunotar Sofia Belorf, 30, olisi muuttanut helsinkiläiseen luksushotelliin äskettäin. Seiskan saamien tietojen mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      395
      2542
    4. Maisa otti raskauskirtin esille

      Viimeinen oljenkorsi.... Miten "yllättävää".. .. :D
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1738