Aihe

Rampon raireleveys on typerä

Anonyymi

Eihän tota ole käytössä missään muualla Suomessa. Olisivat valinneet Riijan mallin. Sillä olisi voinut ajella aina Sallaan saakka. Tai Hankoon kekä on etelään menossa.

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oikea raideleleveys olisi ollut 8,72m. Näin ratikkaan olisi mahtunut saunat ja pienet kylpyläosastot minibaareineen.

    • Anonyymi

      Tampereen raitiotien raideleveys on 1435 mm eli sama joka muualla Euroopassa ja Pohjoismaissa on yleisesti käytössä. Kekä voi mennä Hankoon vaika potkulaudalla.

      • Anonyymi

        Kyllä Suomessa silti olisi ollut järkevämpi valita joko Helsingin raitiotien tai VR:n käyttämä raideleveys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä Suomessa silti olisi ollut järkevämpi valita joko Helsingin raitiotien tai VR:n käyttämä raideleveys.

        On muuten ero, ajaako autolla tai bussilla 1435 mm vai 1000 mm ratikkaradan päällä. 1000 mm on parempi. 1000 mm raideleveys on käytössä eri puolilla maailmaa, laajalti myös saksankielisessä Euroopassa. Mutta liian myöhäistähän se on pohtia tätä asiaa.


      • Anonyymi

        VR:n raideleveydellä oltaisiin saatu vähän leveämmät vaunut. Etenkin isoperseiset matkustajat arvostavat leveyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On muuten ero, ajaako autolla tai bussilla 1435 mm vai 1000 mm ratikkaradan päällä. 1000 mm on parempi. 1000 mm raideleveys on käytössä eri puolilla maailmaa, laajalti myös saksankielisessä Euroopassa. Mutta liian myöhäistähän se on pohtia tätä asiaa.

        Eiköhän leveämpi raideleveys ole kuitenkin parempi vakaamman kulun ja tilankäytön kannalta. Monet eurooppalaiset metrin leveiset radat perustuvat historiaan, nyt rakennetaan uutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän leveämpi raideleveys ole kuitenkin parempi vakaamman kulun ja tilankäytön kannalta. Monet eurooppalaiset metrin leveiset radat perustuvat historiaan, nyt rakennetaan uutta.

        Monoraililla ei tarviisi kuin yhden kiskon. Tulisi puolta halvemmaksi, tai vaihtoehtoisesti saisi kaksi kertaa pidemmän radan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VR:n raideleveydellä oltaisiin saatu vähän leveämmät vaunut. Etenkin isoperseiset matkustajat arvostavat leveyttä.

        Niinpä, kun ratikan sijasta tehtiinkin kaupunkijuna niin olisi ollut parempi valita myös VR:n raideleveys. Varsinkin nyt kun VR tulee hoitamaan liikennöinninkin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        VR:n raideleveydellä oltaisiin saatu vähän leveämmät vaunut. Etenkin isoperseiset matkustajat arvostavat leveyttä.

        Ei noilla raideleyksillä ja vaunun leveyksillä ole mitään tekamistä toistensa kanssa. VR:n raiteilla raideleveys on 1,5 m vaikka vaunun leveys on 3,2 m. Ratikan vaunun leveys on 2,65 m eikä sitä leveämpi mahdu katuympäristöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei noilla raideleyksillä ja vaunun leveyksillä ole mitään tekamistä toistensa kanssa. VR:n raiteilla raideleveys on 1,5 m vaikka vaunun leveys on 3,2 m. Ratikan vaunun leveys on 2,65 m eikä sitä leveämpi mahdu katuympäristöön.

        Ainahan katuja voi leventää. Riittävän leveään ratikkaan saa 3+2 penkkirivit ja sillä tavalla matkustajakapasiteettia 20 % lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainahan katuja voi leventää. Riittävän leveään ratikkaan saa 3+2 penkkirivit ja sillä tavalla matkustajakapasiteettia 20 % lisää.

        Kyllä se 2,65 m on lainsallima maksimileveys katuympäristössä. Junanvaunun leveys on 3,2 m ja siinä on istuimia 3+2. Toivottavasti niitä lähijunia nähdään lähitulevaisuudessa yhä useammalla liikennepaikalla Tampereen sisällä ja ympäristökunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se 2,65 m on lainsallima maksimileveys katuympäristössä. Junanvaunun leveys on 3,2 m ja siinä on istuimia 3+2. Toivottavasti niitä lähijunia nähdään lähitulevaisuudessa yhä useammalla liikennepaikalla Tampereen sisällä ja ympäristökunnissa.

        Erikoiskuljetusluvan kanssa saa käyttää leveämpiäkin. Esimerkiksi monet lavetit ja autonkuljetusautot ovat sellaisia. Eiköhän leveälle ratikallekin joku lupa irtoaisi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Erikoiskuljetusluvan kanssa saa käyttää leveämpiäkin. Esimerkiksi monet lavetit ja autonkuljetusautot ovat sellaisia. Eiköhän leveälle ratikallekin joku lupa irtoaisi.

        Ei mitään järkeä tehdä ratikasta ylileveää, joka vaatisi erikoisluvan joka reissulle. Jotkut ajoneuvonosturit on ylileveitä ja niissä on kyltti, missä lukee "Ylileveä kuljetus".


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei mitään järkeä tehdä ratikasta ylileveää, joka vaatisi erikoisluvan joka reissulle. Jotkut ajoneuvonosturit on ylileveitä ja niissä on kyltti, missä lukee "Ylileveä kuljetus".

        Ei erikoiskuljetuslupaa joka reissulle erikseen tarvita. Ratikalle sopiva levyes voisi olla 3,33 metriä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei erikoiskuljetuslupaa joka reissulle erikseen tarvita. Ratikalle sopiva levyes voisi olla 3,33 metriä.

        Ratikka ei mahtuisi asemantunneliin, jos sen leveys olisi 3,33 metriä. Muutenkin katuympäristössä pitäisi pysyä siinä leveydessä, mikä ajoneuvoille sallitaan, eli 2,65 m on ihan sopiva ja riittävä.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratikka ei mahtuisi asemantunneliin, jos sen leveys olisi 3,33 metriä. Muutenkin katuympäristössä pitäisi pysyä siinä leveydessä, mikä ajoneuvoille sallitaan, eli 2,65 m on ihan sopiva ja riittävä.

        Tunnelia pitää sitten leventää. Sallittu on toki leveämmätkin kulkuneuvot, ja yhtä ja samaa rataa kulkevan ratikan osalta tilanne on vielä helppokin, koska yllätyksiä ei tule.

        Leveään ratikkaan mahtuu enemmän matkustajia, ja siksi se on parempi.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnelia pitää sitten leventää. Sallittu on toki leveämmätkin kulkuneuvot, ja yhtä ja samaa rataa kulkevan ratikan osalta tilanne on vielä helppokin, koska yllätyksiä ei tule.

        Leveään ratikkaan mahtuu enemmän matkustajia, ja siksi se on parempi.

        "Leveään ratikkaan mahtuu enemmän matkustajia, ja siksi se on parempi."
        Ratikkaan on mahdollista liittää pidennyspala eikä suurempaa leveyttä tarvita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Muusikko Pave Maijanen, 70, on kuollut

      "Talvella 2018 hän sai ALS-diagnoosin. Ensioireet hän huomasi syksyllä 2018. Tuolloin Maijanen alkoi tuntea kummallisia lihaskramppeja ja huomasi, ett
      Maailman menoa
      102
      4684