Eihän tota ole käytössä missään muualla Suomessa. Olisivat valinneet Riijan mallin. Sillä olisi voinut ajella aina Sallaan saakka. Tai Hankoon kekä on etelään menossa.
Rampon raireleveys on typerä
49
83
Vastaukset
- Anonyymi
Oikea raideleleveys olisi ollut 8,72m. Näin ratikkaan olisi mahtunut saunat ja pienet kylpyläosastot minibaareineen.
- Anonyymi
Tampereen raitiotien raideleveys on 1435 mm eli sama joka muualla Euroopassa ja Pohjoismaissa on yleisesti käytössä. Kekä voi mennä Hankoon vaika potkulaudalla.
- Anonyymi
Kyllä Suomessa silti olisi ollut järkevämpi valita joko Helsingin raitiotien tai VR:n käyttämä raideleveys.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Suomessa silti olisi ollut järkevämpi valita joko Helsingin raitiotien tai VR:n käyttämä raideleveys.
On muuten ero, ajaako autolla tai bussilla 1435 mm vai 1000 mm ratikkaradan päällä. 1000 mm on parempi. 1000 mm raideleveys on käytössä eri puolilla maailmaa, laajalti myös saksankielisessä Euroopassa. Mutta liian myöhäistähän se on pohtia tätä asiaa.
- Anonyymi
VR:n raideleveydellä oltaisiin saatu vähän leveämmät vaunut. Etenkin isoperseiset matkustajat arvostavat leveyttä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On muuten ero, ajaako autolla tai bussilla 1435 mm vai 1000 mm ratikkaradan päällä. 1000 mm on parempi. 1000 mm raideleveys on käytössä eri puolilla maailmaa, laajalti myös saksankielisessä Euroopassa. Mutta liian myöhäistähän se on pohtia tätä asiaa.
Eiköhän leveämpi raideleveys ole kuitenkin parempi vakaamman kulun ja tilankäytön kannalta. Monet eurooppalaiset metrin leveiset radat perustuvat historiaan, nyt rakennetaan uutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän leveämpi raideleveys ole kuitenkin parempi vakaamman kulun ja tilankäytön kannalta. Monet eurooppalaiset metrin leveiset radat perustuvat historiaan, nyt rakennetaan uutta.
Monoraililla ei tarviisi kuin yhden kiskon. Tulisi puolta halvemmaksi, tai vaihtoehtoisesti saisi kaksi kertaa pidemmän radan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VR:n raideleveydellä oltaisiin saatu vähän leveämmät vaunut. Etenkin isoperseiset matkustajat arvostavat leveyttä.
Niinpä, kun ratikan sijasta tehtiinkin kaupunkijuna niin olisi ollut parempi valita myös VR:n raideleveys. Varsinkin nyt kun VR tulee hoitamaan liikennöinninkin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
VR:n raideleveydellä oltaisiin saatu vähän leveämmät vaunut. Etenkin isoperseiset matkustajat arvostavat leveyttä.
Ei noilla raideleyksillä ja vaunun leveyksillä ole mitään tekamistä toistensa kanssa. VR:n raiteilla raideleveys on 1,5 m vaikka vaunun leveys on 3,2 m. Ratikan vaunun leveys on 2,65 m eikä sitä leveämpi mahdu katuympäristöön.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei noilla raideleyksillä ja vaunun leveyksillä ole mitään tekamistä toistensa kanssa. VR:n raiteilla raideleveys on 1,5 m vaikka vaunun leveys on 3,2 m. Ratikan vaunun leveys on 2,65 m eikä sitä leveämpi mahdu katuympäristöön.
Ainahan katuja voi leventää. Riittävän leveään ratikkaan saa 3 2 penkkirivit ja sillä tavalla matkustajakapasiteettia 20 % lisää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainahan katuja voi leventää. Riittävän leveään ratikkaan saa 3 2 penkkirivit ja sillä tavalla matkustajakapasiteettia 20 % lisää.
Kyllä se 2,65 m on lainsallima maksimileveys katuympäristössä. Junanvaunun leveys on 3,2 m ja siinä on istuimia 3 2. Toivottavasti niitä lähijunia nähdään lähitulevaisuudessa yhä useammalla liikennepaikalla Tampereen sisällä ja ympäristökunnissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se 2,65 m on lainsallima maksimileveys katuympäristössä. Junanvaunun leveys on 3,2 m ja siinä on istuimia 3 2. Toivottavasti niitä lähijunia nähdään lähitulevaisuudessa yhä useammalla liikennepaikalla Tampereen sisällä ja ympäristökunnissa.
Erikoiskuljetusluvan kanssa saa käyttää leveämpiäkin. Esimerkiksi monet lavetit ja autonkuljetusautot ovat sellaisia. Eiköhän leveälle ratikallekin joku lupa irtoaisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erikoiskuljetusluvan kanssa saa käyttää leveämpiäkin. Esimerkiksi monet lavetit ja autonkuljetusautot ovat sellaisia. Eiköhän leveälle ratikallekin joku lupa irtoaisi.
Ei mitään järkeä tehdä ratikasta ylileveää, joka vaatisi erikoisluvan joka reissulle. Jotkut ajoneuvonosturit on ylileveitä ja niissä on kyltti, missä lukee "Ylileveä kuljetus".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei mitään järkeä tehdä ratikasta ylileveää, joka vaatisi erikoisluvan joka reissulle. Jotkut ajoneuvonosturit on ylileveitä ja niissä on kyltti, missä lukee "Ylileveä kuljetus".
Ei erikoiskuljetuslupaa joka reissulle erikseen tarvita. Ratikalle sopiva levyes voisi olla 3,33 metriä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei erikoiskuljetuslupaa joka reissulle erikseen tarvita. Ratikalle sopiva levyes voisi olla 3,33 metriä.
Ratikka ei mahtuisi asemantunneliin, jos sen leveys olisi 3,33 metriä. Muutenkin katuympäristössä pitäisi pysyä siinä leveydessä, mikä ajoneuvoille sallitaan, eli 2,65 m on ihan sopiva ja riittävä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikka ei mahtuisi asemantunneliin, jos sen leveys olisi 3,33 metriä. Muutenkin katuympäristössä pitäisi pysyä siinä leveydessä, mikä ajoneuvoille sallitaan, eli 2,65 m on ihan sopiva ja riittävä.
Tunnelia pitää sitten leventää. Sallittu on toki leveämmätkin kulkuneuvot, ja yhtä ja samaa rataa kulkevan ratikan osalta tilanne on vielä helppokin, koska yllätyksiä ei tule.
Leveään ratikkaan mahtuu enemmän matkustajia, ja siksi se on parempi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tunnelia pitää sitten leventää. Sallittu on toki leveämmätkin kulkuneuvot, ja yhtä ja samaa rataa kulkevan ratikan osalta tilanne on vielä helppokin, koska yllätyksiä ei tule.
Leveään ratikkaan mahtuu enemmän matkustajia, ja siksi se on parempi."Leveään ratikkaan mahtuu enemmän matkustajia, ja siksi se on parempi."
Ratikkaan on mahdollista liittää pidennyspala eikä suurempaa leveyttä tarvita. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Leveään ratikkaan mahtuu enemmän matkustajia, ja siksi se on parempi."
Ratikkaan on mahdollista liittää pidennyspala eikä suurempaa leveyttä tarvita.Kiskoja on pituussuunnassa vain rajallinen määrä, eikä pituutta voida rajattomasti kasvattaa. Leveyssuunnassa on helpompi ottaa lisätilaa. Joissakin paikoissa voi joutua liikennevaloja ja pysäkkikatoksia siirtelemään, mutta metrin verran saanee lisätilaa leveyssuunnassa kohtuu pienin ponnistuksin.
Jo rakennetut kaitaratikat pystyvät tietenkin käyttämään jo olemassa olevaa rataa, eli niitä ei tarvitse romuttaa heti alkuvaiheessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiskoja on pituussuunnassa vain rajallinen määrä, eikä pituutta voida rajattomasti kasvattaa. Leveyssuunnassa on helpompi ottaa lisätilaa. Joissakin paikoissa voi joutua liikennevaloja ja pysäkkikatoksia siirtelemään, mutta metrin verran saanee lisätilaa leveyssuunnassa kohtuu pienin ponnistuksin.
Jo rakennetut kaitaratikat pystyvät tietenkin käyttämään jo olemassa olevaa rataa, eli niitä ei tarvitse romuttaa heti alkuvaiheessa.Heh heh mitä vedätystä tämä yksi tyyppi pitää. Levennetään kaikki kaupungin kadut, niin että vaikkapa viiden metrin levyinen ratikka mahtuu kulkemaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se 2,65 m on lainsallima maksimileveys katuympäristössä. Junanvaunun leveys on 3,2 m ja siinä on istuimia 3 2. Toivottavasti niitä lähijunia nähdään lähitulevaisuudessa yhä useammalla liikennepaikalla Tampereen sisällä ja ympäristökunnissa.
Mikä laki määrää ratikan maksimileveyden katuympäristössä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä laki määrää ratikan maksimileveyden katuympäristössä?
Olisko "raitiotieliikennelaki"?
Lietevaunun leveys saa olla ainakin 3,3 metriä, jos kiinnittää ylileveysvalot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän leveämpi raideleveys ole kuitenkin parempi vakaamman kulun ja tilankäytön kannalta. Monet eurooppalaiset metrin leveiset radat perustuvat historiaan, nyt rakennetaan uutta.
Meidänkin raideleveytemme rautateillä perustuu historiaan. Venäjän historiaan nimittäin !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei erikoiskuljetuslupaa joka reissulle erikseen tarvita. Ratikalle sopiva levyes voisi olla 3,33 metriä.
Laajarunko-ratikka !
- Anonyymi
Raitiovaunujen tekeminen korkeammiksi tarjoaa myös mahdollisuuksia. Hong Kong on tunnettu kaksikerroksisista vaunuista.
- Anonyymi
Tampereella valittiin väärä tapa toteuttaa rata, kun asetettiin virransyöttö vaunujen yläpuolelta. Vaunuista ei voida siksi tehdä korkeampia, ellei myös ajojohtimia nosteta ylemmäksi.
Kun virta olisi syötetty kiskojen kautta, niin ei olisi tuota korkeusrajoitusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tampereella valittiin väärä tapa toteuttaa rata, kun asetettiin virransyöttö vaunujen yläpuolelta. Vaunuista ei voida siksi tehdä korkeampia, ellei myös ajojohtimia nosteta ylemmäksi.
Kun virta olisi syötetty kiskojen kautta, niin ei olisi tuota korkeusrajoitusta.Hong Kongissa ajolanka toimii ilmeisen hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hong Kongissa ajolanka toimii ilmeisen hyvin.
Koreassa on sähköbussijärjestelmä, joka saa virtansa induktion avulla maan alta. Samaa tekniikkaa saattaisi pystyä hyödyntämään myös raideliikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hong Kongissa ajolanka toimii ilmeisen hyvin.
Sinänsä hämmästyttävää, miten pieni kontaktipinta virroittimen ja ajolangan välillä tarvitaan, jotta isot tavarajunat, ratikoista puhumattakaan, saadaan liikkeeseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinänsä hämmästyttävää, miten pieni kontaktipinta virroittimen ja ajolangan välillä tarvitaan, jotta isot tavarajunat, ratikoista puhumattakaan, saadaan liikkeeseen.
Sähkömagnetismi on taikuutta. Välttämättä ei tarvita fyysistä kontaktia lainkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinänsä hämmästyttävää, miten pieni kontaktipinta virroittimen ja ajolangan välillä tarvitaan, jotta isot tavarajunat, ratikoista puhumattakaan, saadaan liikkeeseen.
Montako neliömilliä on laahaavien kohtien pinta-ala?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Montako neliömilliä on laahaavien kohtien pinta-ala?
Neliösenttiluokka. Kannattaa myös huomioida, että kuluessaan ajolangasta (kovaksi vedettyä elektrolyyttikuparia) ja virroittimen liukuhiilestä irtoaa hengitysilmaan epäpuhtauksia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Neliösenttiluokka. Kannattaa myös huomioida, että kuluessaan ajolangasta (kovaksi vedettyä elektrolyyttikuparia) ja virroittimen liukuhiilestä irtoaa hengitysilmaan epäpuhtauksia.
Älä? Montako kiloa epäpuhtauksia vuodessa syntyy?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Älä? Montako kiloa epäpuhtauksia vuodessa syntyy?
Sen verran, että keuhkosyövät tulevat yleistymään lähellä rataa asuvien keskuudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hong Kongissa ajolanka toimii ilmeisen hyvin.
Honkkari on nykyään Resta, mutten ole siellä koskaan mitään vaunuja nähnyt. Leluosastollako ovat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tampereella valittiin väärä tapa toteuttaa rata, kun asetettiin virransyöttö vaunujen yläpuolelta. Vaunuista ei voida siksi tehdä korkeampia, ellei myös ajojohtimia nosteta ylemmäksi.
Kun virta olisi syötetty kiskojen kautta, niin ei olisi tuota korkeusrajoitusta.Miinus eli maa tulee kiskojen kautta. Ei sinne plussaa mahdu samaan aikaan !
- Anonyymi
VR:n raideleveydestä olisi ollut hyötyä vaunujen kuljetuksessa tehtaalta Tampereelle.
- Anonyymi
Joo ja ratikan perään olisi voinut tarvittaessa liittää VR:n ravintolavaunun.
- Anonyymi
Väärän värinenkin on. Liian hailu. Synkkä. Ei erotu. Vaarallinen.
- Anonyymi
Älä huoli. Nuoret pääsee kohta puoleen niitä koristelemaan.
- Anonyymi
Ratikan kyljet tulee mainosteippauksia täyteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratikan kyljet tulee mainosteippauksia täyteen.
Tulispa koko vaunun mittainen mustamakkara.
- Anonyymi
Aatteen väri. Mikä tahansa muu väri olisikin yllättänyt Treella !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tulispa koko vaunun mittainen mustamakkara.
Hesoissakin on punainen kalja-ratikka niin ehdottomasti Manceen musta Tapola-ratikka !
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hesoissakin on punainen kalja-ratikka niin ehdottomasti Manceen musta Tapola-ratikka !
Koffin kurakaljaratikka. Vaan ei taida enää saada kulkee niissä teipeissä, koska sdp/puskapeksi ym. kukkahatut. Olisi kuulemma terveempää kiskoa batteri-limua kuin ohrasta idätettyä luonnonjuomaa.
- Anonyymi
Yksi kisko mahdollistaisi skaalautuvan leveyden. Esimerkiksi vasemman puolen pyörät olisivat rautaisia ja kulkisivat kiskoilla. Oikealla puolella olisi puolestaan kumipyörät. Näin ei olisi niin "nöpön nuukaa" mikä on raideleveys. Varioituminen olisi silti estetty, koska pakko käyttää sitä toista kiskoa.
- Anonyymi
Nerokasta, jonkinlaiset haitarin palkeet jotka sallisivat ratikan levittämisen tai supistamisen vaikka vauhdissa jos tiukka paikka tulee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nerokasta, jonkinlaiset haitarin palkeet jotka sallisivat ratikan levittämisen tai supistamisen vaikka vauhdissa jos tiukka paikka tulee
En haluaisi istua sillä kohtaa, joka yhtäkkiä kapenee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En haluaisi istua sillä kohtaa, joka yhtäkkiä kapenee.
Sillon kun oli vielä hanurinyssejä niin jänskätti matkustaa siinä hanurin kohdalla. Vielä kun kaikki tuijottikin. Ei ollut siihen aikaan naamapeitot muodissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sillon kun oli vielä hanurinyssejä niin jänskätti matkustaa siinä hanurin kohdalla. Vielä kun kaikki tuijottikin. Ei ollut siihen aikaan naamapeitot muodissa.
Ekaa kertaa kun matkusti nivel-bussilla ja istui takana niin näytti epätodelliselta kun bussi taittui mutkassa. Ärsytti mutkissa se Säkkijärven polkka mikä raikasi niistä haitarin palkeista. Varmaan Myyrällä oli psyyke koetuksella kun koko päivän sitä renkutusta kuunteli !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671566eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1471564En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311282Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä651247- 421085
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100880Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60734Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42667Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155636