Onko sapatti vain yksi lepopäivä muiden joukossa? Vai liittyykö siihen jotakin syvällisempää? Jotta tähän voi vastata, on tunnettava sapatin historia.
Jumala pyhitti sapatin, koska hän ei enää tehnyt työtä; seitsemäntenä viikonpäivän, lauantaina. Hän pyhitti. Ihmisistä ei tuossa yhteydessä vielä mainita mitään sapatin yhteydessä. Riemuvuosien kirjan kukaan sapatti annettiin Eedenissä enkeleille. Ensimmäisen kerran Raamatussa Jumala antaa sapatin ihmiselle vasta mannan antamisen yhteydessä. Mutta viralliseksi käskyksi sapatti julkaistiin vasta kymmenen käskyn laissa.
10 käskyä olivat liiton sanat. Ne eivät olleet olemassa ilman liittoa, jonka sanat ne olivat.
2. Mooseksen kirja 34:28
"Mooses oli vuorella Herran luona neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä. Hän ei syönyt leipää eikä juonut vettä. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, nuo kymmenen käskyä."
Kymmenen käskyn lakia ei ollut olemassa ennen Siinaita. Laki annettiin vasta Siinailla. Sitä ennen ei ollut Raamatussa annettu ihmisille sapattikäskyä eikä mitään muutakaan dekalogin lakia. Sitä ei ollut annettu abrahamille, ei Nooalle, ei Aadamille vaan Mooses sanoo hyvin yksiselitteisesti, että laki annettiin Moosekselle ja kaikille niille, jotka olivat elossa siihen aikaan yhdessä Mooseksen kanssa.
5. Mooseksen kirja 5:1-3
"Mooses kutsui Israelin koolle ja sanoi kansalle: ”Kuule, Israel, nämä lait ja säädökset, jotka minä tänä päivänä julistan teille. Painakaa ne mieleenne ja noudattakaa niitä tarkoin. Herra, meidän Jumalamme, teki meidän kanssamme liiton Hoorebilla. Herra ei tehnyt tätä liittoa isiemme kanssa, vaan meidän kanssamme, jotka olemme tässä tänä päivänä, kaikkien meidän, jotka nyt elämme."
Milloin tarkalleen ottaen laki sitten annettiin? Dekalogi annettiin Siinailla, vasta 430 vuotta Abrahamin kanssa tehdyn liiton jälkeen. Sitä ennen sitä ei ollut olemassa.
Galatalaiskirje 3:15-17
"Veljet, puhun ihmisen näkökulmasta. Ei kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä lisätä siihen mitään. Lupaukset siis lausuttiin Abrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: ”ja siemenille”, ikään kuin monesta, vaan niin kuin yhdestä: ”ja siemenellesi”, joka on Kristus. Tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljäsataakolmekymmentä vuotta myöhemmin tullut laki kumoa, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi."
Mitä testamentti tarkoittaa? Dekalogia eli tässä on kyse rituaalilaeista. Miksi laki sitten annettiin? Kauanko se olisi voimassa?
Galatalaiskirje 3:19
"Mitä varten sitten on laki? Se lisättiin jälkeenpäin rikkomusten vuoksi, kunnes tulisi se siemen, jolle lupaus oli annettu. Laki saatettiin voimaan enkelien kautta välimiehen kädellä."
Laki lisättiin ja se olisi voimassa siihen asti, kunnes tulisi siemen (Jeesus). Tässä puhutaan todennäköisesti niistä muista laeista kuin dekalogista.
Heprealaiskirje 9:1, 10
"Ensimmäisellä liitolla oli siis jumalanpalvelusta koskevat säädökset ja maallinen pyhäkkö. --Nämä menot, kuten ruuat, juomat ja erilaiset pesutkin, ovat vain lihan sääntöjä, jotka ovat voimassa uuden järjestyksen aikaan asti. "
Myös laki saastaisista eläimistä oli siis voimassa vain uuden järjestyksen aikaan asti. Vain dekalogi jäisi voimaan.
Heprealaiskirje 10:1
"Laissa on siis tulevan hyvän VARJO, ei itse asioiden olemusta. Siksi se ei voi koskaan samoilla jokavuotisilla uhreilla, joita jatkuvasti uhrataan, tehdä täydellisiksi niitä, jotka lähestyvät Jumalaa."
Kaikki laissa osoitti Jeesukseen ja kaikki temppelipalveluksessa osoitti Jeesukseen mutta ne olivat vain esikuvia ja varjoa siitä, mitä oli tulossa. Sapatti osoitti Jeesuksen meille antamaan lepoon omista teoistamme. Temppelipalveluksen uhrit osoittivat Jeesuksen uhriin. Jeesus olisi se huolenpitäjä, joka oli Vanhassa testamentissa luvattu heprealaisille. Hän oli se manna, se leipä ja se vesi ja se viini. Kun Jeesus saapui, hän julisti uuden liiton ja samalla kävivät tarpeettomiksi vanhan liiton merkki (sapatti) ja sanat (laki). Jeesus on lain olemus. Uuden liiton merkiksi tuli ehtoollisen malja mutta uuden liiton sanoja ei tarvittu sillä laki oli jo muutenkin kirjoitettu sydämiimme. Ja Jeesuksesta, hänestä tuli meidän välittäjämme.
Sapatin merkitys muuttui ja sitäkin tärkeämmäksi käskyksi tuli ennen vain rituaalilain tasolla oleva käsky: rakasta lähimmäistäsi. Sapatista tuli täten lähinnä symbolinen levon osoittaja Kristuksessa. Krituksen merkitys on kuitenkin paljon suurempi, sillä Vanhan testamentin sapatti oli vain varjoa tulevasta: Jeesuksen tuomasta levosta. Ja laki saastaisista eläimistä, stä ei enää tarvinnut noudattaa.
Mitä tarkoittaa, että sapatti on enää symboli?
Mikä merkitys sapatilla on nykypäivänä? Entä ns. saastaisten lihojen lailla?
39
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Sapatti on ja pysyy Herran pyhänä päivänä. Ihmisten päätökset eivät muuta mitään.
Sinä valehtelet väittäessäsi, että 10 käskyä ei ollut olemassa ennen Siinaita. Kyllä oli. Ennen Siinaita sitä vain ei oltu kirjoitettu liiton tauluihin.
Heprealaiskirjeen varjot viittaavat seremonialakiin ja sen esikuviin, eivät 10 käskyyn.
Sinä vääristelet tahallasi Raamattua omaksi kadotukseksesi.
ME emme luovu sapatista.- Anonyymi
"Sinä valehtelet väittäessäsi, että 10 käskyä ei ollut olemassa ennen Siinaita. Kyllä oli. Ennen Siinaita sitä vain ei oltu kirjoitettu liiton tauluihin."
Valehtelu on sitä, että puhuu vastoin parempaa tietämystään. Minä en puhu vastoin parempaa tietämystäni vaan puhun juuri sen parhaan tietämykseni perusteella. En siis valehtele.. mutta mistä moinen vihapuhe sinussa kumpuaa? Huuteletko kaikille vastaan tulijoille: valehtelija! Vai tekeekö some sinusta saatanallisemman kuin mitä sinä yleensä olet? Etkö tiedä, mitä Raamattu sanoo siitä, että antaa väärän todistuksen lähimmäisestä? Se on vakava asia. Oletko aivan varmasti menossa sinne taivaaseesi?
Osoitapa Raamatusta, että juuri nimen omaan kymmenen käskyn laki oli olemassa ennen Siinaita. Et pysty, koska sellaista tekstiä ei Raamatusta löydy. Pelkkä yleinen maininta jostakin laista ei ole sama asia kuin kymmenen käskyn laki. Asia on niin, että niin kauan kun et pysty muuta Raamatusta soittamaan, uskot itse valheeseen.
"Heprealaiskirjeen varjot viittaavat seremonialakiin ja sen esikuviin, eivät 10 käskyyn."
No niinhän minä kirjoitinkin.
"Sinä vääristelet tahallasi Raamattua omaksi kadotukseksesi."
Sinun on parasta osoittaa Raamatulla perustellen, missä kohtaa minä muka vääristelen Raamattua. Onneksi on kuitenkin niin, että sinä et kenenkään kadotusta tai pelastusta määrää. Sinun rakkautesi ei riittäisi oikeiden tuomioiden antamiseen. Tunnen sinut, ethän sinä rakasta edes homoja.
Mutta mitä tarkoittaa, että sapatti on vain lähinnä symboli? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Sinä valehtelet väittäessäsi, että 10 käskyä ei ollut olemassa ennen Siinaita. Kyllä oli. Ennen Siinaita sitä vain ei oltu kirjoitettu liiton tauluihin."
Valehtelu on sitä, että puhuu vastoin parempaa tietämystään. Minä en puhu vastoin parempaa tietämystäni vaan puhun juuri sen parhaan tietämykseni perusteella. En siis valehtele.. mutta mistä moinen vihapuhe sinussa kumpuaa? Huuteletko kaikille vastaan tulijoille: valehtelija! Vai tekeekö some sinusta saatanallisemman kuin mitä sinä yleensä olet? Etkö tiedä, mitä Raamattu sanoo siitä, että antaa väärän todistuksen lähimmäisestä? Se on vakava asia. Oletko aivan varmasti menossa sinne taivaaseesi?
Osoitapa Raamatusta, että juuri nimen omaan kymmenen käskyn laki oli olemassa ennen Siinaita. Et pysty, koska sellaista tekstiä ei Raamatusta löydy. Pelkkä yleinen maininta jostakin laista ei ole sama asia kuin kymmenen käskyn laki. Asia on niin, että niin kauan kun et pysty muuta Raamatusta soittamaan, uskot itse valheeseen.
"Heprealaiskirjeen varjot viittaavat seremonialakiin ja sen esikuviin, eivät 10 käskyyn."
No niinhän minä kirjoitinkin.
"Sinä vääristelet tahallasi Raamattua omaksi kadotukseksesi."
Sinun on parasta osoittaa Raamatulla perustellen, missä kohtaa minä muka vääristelen Raamattua. Onneksi on kuitenkin niin, että sinä et kenenkään kadotusta tai pelastusta määrää. Sinun rakkautesi ei riittäisi oikeiden tuomioiden antamiseen. Tunnen sinut, ethän sinä rakasta edes homoja.
Mutta mitä tarkoittaa, että sapatti on vain lähinnä symboli?"Osoitapa Raamatusta, että juuri nimen omaan kymmenen käskyn laki oli olemassa ennen Siinaita."
Mannaihme on yksi selkeä todiste. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Osoitapa Raamatusta, että juuri nimen omaan kymmenen käskyn laki oli olemassa ennen Siinaita."
Mannaihme on yksi selkeä todiste.Manna annettiin nimen oman Siinailla! Luitko edes aloitusta!?
- Anonyymi
Jeesukselta löytyy oikea vastaus: Matt.7:23. Ja silloin minä lausun heille julki: MINÄ EN OLE KOSKAAN TEITÄ TUNTENUT, MENKÄÄ POIS MINUN TYKÖÄNI TE LAITTOMUUDEN TEKIJÄT.
1234567---- Anonyymi
Miten tuo liittyy aloitukseeni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten tuo liittyy aloitukseeni?
Näytä yksi kohta 10 käskystä jota judet ismailit ei olis rikkonut koskaan . Miltä elukkauhrit maistuu .
- Anonyymi
Kertomuksessa Kainista ja Abelista Herra sanoi Kaille: "Jos teet oikein, voit kohottaa katseesi, mutta jos et tee, on synti ovella vaanimassa" Jos Kain ei olisi tietänyt Jumalan laista, ei hän myöskään olisi tietänyt synnistä, sillä kuten paavali kirjoitti, "lain tehtävänä on opettaa tuntemaan mitä synti on" Room. 3:20
Kun Joosef egyptiläisen isännän vaimo yritti vietellä hänet, hän huudahti: "Kuinka minä siis voisin tehdä nin pahan teon ja rikkoa Jumalaa vastaan?" Miten Joosef olisi voinut tietää, että aviorikos oli synti Jumalaa vastaan, jos hän ei tuntenut siihen liittyyvää Jumalan käskyä ? "Vasta lain vaikutuksesta tulin tuntemaan synnin" sanoo Paavali Room. 7:7) Eikö Josefin laita ollut aivan samoin ?- Anonyymi
"Miten Joosef olisi voinut tietää, että aviorikos oli synti Jumalaa vastaan, jos hän ei tuntenut siihen liittyyvää Jumalan käskyä ?"
Onko tai onko joskus ollut kulttuureja, joissa toisen vaimoon sekaantumista olisi pidetty sallittuna? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Miten Joosef olisi voinut tietää, että aviorikos oli synti Jumalaa vastaan, jos hän ei tuntenut siihen liittyyvää Jumalan käskyä ?"
Onko tai onko joskus ollut kulttuureja, joissa toisen vaimoon sekaantumista olisi pidetty sallittuna?Ennen Sodoman ja Gomorran hävitystä Herra sanoi Abrahammille: "Valitushuuto Sodoman ja Gomorran asukkaiden takia on suuri ja heidän syntinsä on hyvin raskas"
Mikä synti ? Raamattu sanoo, että "missä lakia ei ole, sielä ei synneistä pidetä kirjaa" Room. 5:13) Jos kerran maallisessa valtiossa on oltava laki voimassa ennen kuin ketään voidaan tuomita sen rikkomisesta, ei kai Jumalakaan menettelisi toisin ?
Millainen Jumala olisi hävittänyt maailman vedenpaisumuksella ja Sodoman ja Gomorran tulella, jos nuo ihmiset eivät olisi tienneet tekevänsä syntiä ?
Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli varmasti ilmoitettu jo ennen Siinaita. - Anonyymi
Höpöhöpö. Annat Raamatun tekstille merkityksiä, joita siinä ei ole. Kainin tapauksessa ei mainita lakia saatikka kymmentä käskyä. Joosefin tapauksessa ei myöskään. Rikkoihan Eeva ja Aadamkin Jumalaa vastaan mutta ei siinä mistään laeista puhuta.
Jos minä kiellän poikaani menemästä ulos klo 22 jälkeen, rikkooko poikani jotain lakia kun hän rikkoo minua vastaan menemällä ulos klo 22 jälkeen? No ei todellakaan.
Sinä haluat niin kovin nähdä 10 käskyn lain joka paikassa, että todellakin näet sitä kaikkialla. Varmaan vessapaperipakkauksessasikin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen Sodoman ja Gomorran hävitystä Herra sanoi Abrahammille: "Valitushuuto Sodoman ja Gomorran asukkaiden takia on suuri ja heidän syntinsä on hyvin raskas"
Mikä synti ? Raamattu sanoo, että "missä lakia ei ole, sielä ei synneistä pidetä kirjaa" Room. 5:13) Jos kerran maallisessa valtiossa on oltava laki voimassa ennen kuin ketään voidaan tuomita sen rikkomisesta, ei kai Jumalakaan menettelisi toisin ?
Millainen Jumala olisi hävittänyt maailman vedenpaisumuksella ja Sodoman ja Gomorran tulella, jos nuo ihmiset eivät olisi tienneet tekevänsä syntiä ?
Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli varmasti ilmoitettu jo ennen Siinaita."Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli varmasti ilmoitettu jo ennen Siinaita."
Keksit omia merkityksiäsi. Lakeja varmasti oli mutta ei kymmenen käskyn lakia. Se on fakta, joka perustuu Raamatun tekstiin. Lain vaikutus tuli laista, joka oli olemassa mutta kuten Suomessakaan ei takautuvaa lakia ole olemassa, ei olut Raamatussakaan. Jos jossakin mainitaan sana laki, se ei tarkoita automaattisesti 10 käskyn lakia vaikka sinä haluaisit sen siellä nähdäkin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli varmasti ilmoitettu jo ennen Siinaita."
Keksit omia merkityksiäsi. Lakeja varmasti oli mutta ei kymmenen käskyn lakia. Se on fakta, joka perustuu Raamatun tekstiin. Lain vaikutus tuli laista, joka oli olemassa mutta kuten Suomessakaan ei takautuvaa lakia ole olemassa, ei olut Raamatussakaan. Jos jossakin mainitaan sana laki, se ei tarkoita automaattisesti 10 käskyn lakia vaikka sinä haluaisit sen siellä nähdäkin.Kyllä Jumalan tahto tunnettiin, ennen Siinaita. Jopa sapatti, jota sanotaa teitin suulla, ja luulin itsekin näin olevan, tuleen Siinailla, mutta eihän se näin ole, jos asiaa tarkastelee kirjoituksista.
Mietipä sitä, kun kirjoitukset kertovat. Otan lainauksen.
--->Kolmantena kuukautena<--- siitä, kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptin maasta, juuri samana kuukauden päivänä, he tulivat Siinain erämaahan. Sillä he olivat lähteneet Refidimistä, tulleet Siinain erämaahan ja leiriytyneet erämaahan; ja Israel oli siellä leirissä vuoren kohdalla. Ja Mooses nousi Jumalan tykö, ja Herra huusi häntä vuorelta ja sanoi: "Sano näin Jaakobin heimolle ja ilmoita israelilaisille: 'Te olette nähneet, mitä minä olen tehnyt egyptiläisille ja kuinka minä olen kantanut teitä kotkan siivillä ja tuonut teidät luokseni. Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.' Sano nämä sanat israelilaisille." Kun Mooses tuli takaisin, kutsui hän kokoon kansan vanhimmat ja puhui heille kaikki ne sanat, jotka Herra oli hänen käskenyt puhua. (2Mo 19:1-7)
Siis tämä tapahtui lain antamisen aikajaksoon, mistä puhutaan meidän kielellä, että "vasta" silloin annettiin sapatti! Eli piiloudutaan ihmiskäsitykseen ja laitetaan pakanallinen uskontopeittovaate silmille, ettemme näkisi. Näinhän se helluntaipastori sanoi, kun 9- käskyä kuuluisi meille.
Se ei kuulu "pakanoille" eli epäjumalanpalvelijoille, uskontoon.
No, luetaan sapattitietoisuudesta ... ennen Siinaita. Kirjoituksiin se on laitettu siksi, että kirjoitukset panevat epäuskoisille pakanoille, epäjumalanpalvelijoille jauhot suuhut ja Sanan miekka tulee tuomitsemaan kerran perillä. Kirjoituset on ja me emme tottele.
Mutta, luetaan.
Sitten he lähtivät, koko Israelin kansa, liikkeelle Eelimistä ja tulivat Siinin erämaahan, joka on Eelimin ja Siinain välillä, ----->toisen kuun viidentenätoista päivänä siitä, kun he olivat lähteneet Egyptin maasta. <---- Ja koko Israelin kansa napisi Moosesta ja Aaronia vastaan erämaassa; ja israelilaiset sanoivat heille: "Jospa olisimme saaneet surmamme Herran kädestä Egyptin maassa, jossa istuimme lihapatain ääressä ja leipää oli kyllin syödäksemme! Mutta te olette tuoneet meidät tähän erämaahan antaaksenne koko tämän joukon kuolla nälkään."
Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät.
Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat." Ja Mooses ja Aaron sanoivat kaikille israelilaisille: "Tänä iltana te tulette tietämään, että Herra on vienyt teidät pois Egyptin maasta, ja huomenaamuna te tulette näkemään Herran kunnian, koska Herra on kuullut teidän napinanne häntä vastaan. Sillä mitä olemme me, että te meitä vastaan napisette?" Ja Mooses sanoi vielä: "Herra antaa teille tänä iltana lihaa syödäksenne ja huomenna leipää yltäkyllin ravinnoksenne, koska Herra on kuullut teidän napinanne, kun olette napisseet häntä vastaan. Sillä mitä olemme me? Ette ole napisseet meitä vastaan, vaan Herraa vastaan." Ja Mooses sanoi Aaronille: "Sano koko Israelin kansalle: Astukaa Herran eteen, sillä hän on kuullut teidän napinanne". Ja kun Aaron oli puhunut tämän koko Israelin seurakunnalle, kääntyivät he erämaahan päin, ja katso, Herran kunnia näkyi pilvessä. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: "Minä olen kuullut israelilaisten napinan. ......
leikkaus... tässä
Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi". Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin. Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli. Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle. Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi." Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja. Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään. Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
(2Mo 16:1-26)
ts. kirjoitukset todistavat lain tietoisuudesta - ennen Siinaita.
Mutta, meitäkin varten Herra Siinailla omalla sormellaan kirjoitti tahtonsa näkyviin.
Sen rikkominen osoittaa synnin. Laki ei pelasta, mutta se tekee tehtävän - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Jumalan tahto tunnettiin, ennen Siinaita. Jopa sapatti, jota sanotaa teitin suulla, ja luulin itsekin näin olevan, tuleen Siinailla, mutta eihän se näin ole, jos asiaa tarkastelee kirjoituksista.
Mietipä sitä, kun kirjoitukset kertovat. Otan lainauksen.
--->Kolmantena kuukautena<--- siitä, kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptin maasta, juuri samana kuukauden päivänä, he tulivat Siinain erämaahan. Sillä he olivat lähteneet Refidimistä, tulleet Siinain erämaahan ja leiriytyneet erämaahan; ja Israel oli siellä leirissä vuoren kohdalla. Ja Mooses nousi Jumalan tykö, ja Herra huusi häntä vuorelta ja sanoi: "Sano näin Jaakobin heimolle ja ilmoita israelilaisille: 'Te olette nähneet, mitä minä olen tehnyt egyptiläisille ja kuinka minä olen kantanut teitä kotkan siivillä ja tuonut teidät luokseni. Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.' Sano nämä sanat israelilaisille." Kun Mooses tuli takaisin, kutsui hän kokoon kansan vanhimmat ja puhui heille kaikki ne sanat, jotka Herra oli hänen käskenyt puhua. (2Mo 19:1-7)
Siis tämä tapahtui lain antamisen aikajaksoon, mistä puhutaan meidän kielellä, että "vasta" silloin annettiin sapatti! Eli piiloudutaan ihmiskäsitykseen ja laitetaan pakanallinen uskontopeittovaate silmille, ettemme näkisi. Näinhän se helluntaipastori sanoi, kun 9- käskyä kuuluisi meille.
Se ei kuulu "pakanoille" eli epäjumalanpalvelijoille, uskontoon.
No, luetaan sapattitietoisuudesta ... ennen Siinaita. Kirjoituksiin se on laitettu siksi, että kirjoitukset panevat epäuskoisille pakanoille, epäjumalanpalvelijoille jauhot suuhut ja Sanan miekka tulee tuomitsemaan kerran perillä. Kirjoituset on ja me emme tottele.
Mutta, luetaan.
Sitten he lähtivät, koko Israelin kansa, liikkeelle Eelimistä ja tulivat Siinin erämaahan, joka on Eelimin ja Siinain välillä, ----->toisen kuun viidentenätoista päivänä siitä, kun he olivat lähteneet Egyptin maasta. <---- Ja koko Israelin kansa napisi Moosesta ja Aaronia vastaan erämaassa; ja israelilaiset sanoivat heille: "Jospa olisimme saaneet surmamme Herran kädestä Egyptin maassa, jossa istuimme lihapatain ääressä ja leipää oli kyllin syödäksemme! Mutta te olette tuoneet meidät tähän erämaahan antaaksenne koko tämän joukon kuolla nälkään."
Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät.
Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat." Ja Mooses ja Aaron sanoivat kaikille israelilaisille: "Tänä iltana te tulette tietämään, että Herra on vienyt teidät pois Egyptin maasta, ja huomenaamuna te tulette näkemään Herran kunnian, koska Herra on kuullut teidän napinanne häntä vastaan. Sillä mitä olemme me, että te meitä vastaan napisette?" Ja Mooses sanoi vielä: "Herra antaa teille tänä iltana lihaa syödäksenne ja huomenna leipää yltäkyllin ravinnoksenne, koska Herra on kuullut teidän napinanne, kun olette napisseet häntä vastaan. Sillä mitä olemme me? Ette ole napisseet meitä vastaan, vaan Herraa vastaan." Ja Mooses sanoi Aaronille: "Sano koko Israelin kansalle: Astukaa Herran eteen, sillä hän on kuullut teidän napinanne". Ja kun Aaron oli puhunut tämän koko Israelin seurakunnalle, kääntyivät he erämaahan päin, ja katso, Herran kunnia näkyi pilvessä. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: "Minä olen kuullut israelilaisten napinan. ......
leikkaus... tässä
Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi". Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin. Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli. Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle. Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi." Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja. Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään. Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
(2Mo 16:1-26)
ts. kirjoitukset todistavat lain tietoisuudesta - ennen Siinaita.
Mutta, meitäkin varten Herra Siinailla omalla sormellaan kirjoitti tahtonsa näkyviin.
Sen rikkominen osoittaa synnin. Laki ei pelasta, mutta se tekee tehtävänToisin sanoen, Jumalan Sana on kaksiteräinen miekka. Se jakaa puolelle ja toiselle.
Toiset ovat vastaan ja toiset myöntävät. Toiset tuomitaan, toiset saavat autuuden kun seuraavat Jeesusta, Sapatin Herraa!
Jumalan käskyt on Jumalan luonteen ilmaisu! Rikkoisiko Jumala lakiaan?
Siis rikkoiko Jeesus lakia, ei! Perinnäissääntöjä vastaan Hän sanoi Sanan ja se pitäisi opetuksena käydä meidänkin sydämeen. Pidämmekö ME pakanat, epäjumalanpalvelija- muotouskonnolliset fariseukset kristillisesti ihmiskäskyt ja kirkkokäsikirjat pyhempinä kuin itse Jumalan sanan. Kyllä. Kyllä me pidämme, me mielellämme niskoittelemme kuin juutalaiset varjokuvana Jumalaa vastaan ja me päädymme Luvatun maan ulkopuolelle, epäuskon ja Baabeliuskon, haureuden tähden.
Haureus on epäjumalanpalvelua ja siinä me olemme poikaa, monen eksyneen vanhurskaan suulla. Hyväntieonpuun sanoma, höystettynä käärmeen kielellä, se hedelmä eksyttää vanhurskaankin, siksi helluntaissakin on pakanallinen osa, eli marttiuskon baabeli katolisen hapate, ja Apostolinen helluntalaisuus "ulkomailla" - joille sapatti on raamatullinen lepopäivä. Mekin olemme jakaantuneet.
Uskonnollinen haureus on peittovaate meidän silmille. Ja kun "meillä" aletaan puhua sapatista, siitä tulee puhujan nimi Ristin Voittoon ettei se veli ja se - nauti yhteistä pakanallisen uskontunnustuksen mantraa ja se katkiaa siihen se "todistusvuoro", pääsee puhumaan ulos.
Eli Sanan miekka jakaa - se jakaa, kuin luterilaisessa lapsikastevesi ja uskovien kaste.
Pappi, joka käy uskovien kasteella, hänet erotetaan. Eli Sanan miekka jakaa.
Siksi meidän on seurattava Jeesuksen jalanjälkiä kohti luvattua ja tunnustettava kirjoitusten totuus - Elämänpuu, jossa on Valtakunta.
Jumala luo - se on Jumalankätten työtä, siinä tulee Edeni ja se Valtakunta kruunataan Sapatin levolla, siksi sapatti on Adamia varten. Se on jo luomisen perusteella.
Se on Herran meidän Jumalamme Sapatti - lepopäivä meille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Jumalan tahto tunnettiin, ennen Siinaita. Jopa sapatti, jota sanotaa teitin suulla, ja luulin itsekin näin olevan, tuleen Siinailla, mutta eihän se näin ole, jos asiaa tarkastelee kirjoituksista.
Mietipä sitä, kun kirjoitukset kertovat. Otan lainauksen.
--->Kolmantena kuukautena<--- siitä, kun israelilaiset olivat lähteneet Egyptin maasta, juuri samana kuukauden päivänä, he tulivat Siinain erämaahan. Sillä he olivat lähteneet Refidimistä, tulleet Siinain erämaahan ja leiriytyneet erämaahan; ja Israel oli siellä leirissä vuoren kohdalla. Ja Mooses nousi Jumalan tykö, ja Herra huusi häntä vuorelta ja sanoi: "Sano näin Jaakobin heimolle ja ilmoita israelilaisille: 'Te olette nähneet, mitä minä olen tehnyt egyptiläisille ja kuinka minä olen kantanut teitä kotkan siivillä ja tuonut teidät luokseni. Jos te nyt kuulette minun ääntäni ja pidätte minun liittoni, niin te olette minun omaisuuteni ennen kaikkia muita kansoja; sillä koko maa on minun. Ja te olette minulle pappisvaltakunta ja pyhä kansa.' Sano nämä sanat israelilaisille." Kun Mooses tuli takaisin, kutsui hän kokoon kansan vanhimmat ja puhui heille kaikki ne sanat, jotka Herra oli hänen käskenyt puhua. (2Mo 19:1-7)
Siis tämä tapahtui lain antamisen aikajaksoon, mistä puhutaan meidän kielellä, että "vasta" silloin annettiin sapatti! Eli piiloudutaan ihmiskäsitykseen ja laitetaan pakanallinen uskontopeittovaate silmille, ettemme näkisi. Näinhän se helluntaipastori sanoi, kun 9- käskyä kuuluisi meille.
Se ei kuulu "pakanoille" eli epäjumalanpalvelijoille, uskontoon.
No, luetaan sapattitietoisuudesta ... ennen Siinaita. Kirjoituksiin se on laitettu siksi, että kirjoitukset panevat epäuskoisille pakanoille, epäjumalanpalvelijoille jauhot suuhut ja Sanan miekka tulee tuomitsemaan kerran perillä. Kirjoituset on ja me emme tottele.
Mutta, luetaan.
Sitten he lähtivät, koko Israelin kansa, liikkeelle Eelimistä ja tulivat Siinin erämaahan, joka on Eelimin ja Siinain välillä, ----->toisen kuun viidentenätoista päivänä siitä, kun he olivat lähteneet Egyptin maasta. <---- Ja koko Israelin kansa napisi Moosesta ja Aaronia vastaan erämaassa; ja israelilaiset sanoivat heille: "Jospa olisimme saaneet surmamme Herran kädestä Egyptin maassa, jossa istuimme lihapatain ääressä ja leipää oli kyllin syödäksemme! Mutta te olette tuoneet meidät tähän erämaahan antaaksenne koko tämän joukon kuolla nälkään."
Niin Herra sanoi Moosekselle: "Katso, minä annan sataa teille leipää taivaasta. Ja kansa menköön ja kootkoon kunakin päivänä sen päivän tarpeen. Näin minä koettelen heitä, vaeltavatko he minun lakini mukaan vai eivät.
Ja kun he kuudentena päivänä valmistavat sen, mitä ovat tuoneet kotiin, niin sitä on oleva kaksi kertaa niin paljon, kuin mitä he muutoin joka päivä kokoavat." Ja Mooses ja Aaron sanoivat kaikille israelilaisille: "Tänä iltana te tulette tietämään, että Herra on vienyt teidät pois Egyptin maasta, ja huomenaamuna te tulette näkemään Herran kunnian, koska Herra on kuullut teidän napinanne häntä vastaan. Sillä mitä olemme me, että te meitä vastaan napisette?" Ja Mooses sanoi vielä: "Herra antaa teille tänä iltana lihaa syödäksenne ja huomenna leipää yltäkyllin ravinnoksenne, koska Herra on kuullut teidän napinanne, kun olette napisseet häntä vastaan. Sillä mitä olemme me? Ette ole napisseet meitä vastaan, vaan Herraa vastaan." Ja Mooses sanoi Aaronille: "Sano koko Israelin kansalle: Astukaa Herran eteen, sillä hän on kuullut teidän napinanne". Ja kun Aaron oli puhunut tämän koko Israelin seurakunnalle, kääntyivät he erämaahan päin, ja katso, Herran kunnia näkyi pilvessä. Ja Herra puhui Moosekselle sanoen: "Minä olen kuullut israelilaisten napinan. ......
leikkaus... tässä
Älköön kukaan jättäkö siitä mitään huomiseksi". Mutta he eivät kuulleet Moosesta, vaan muutamat jättivät siitä jotakin huomiseksi. Niin siihen kasvoi matoja, ja se rupesi haisemaan; ja Mooses vihastui heihin. Ja he kokosivat sitä joka aamu sen verran, kuin kukin tarvitsi; mutta kun aurinko alkoi paahtaa, niin se suli. Mutta kuudentena päivänä he kokosivat sitä leipää kaksinkertaisesti, kaksi goomeria kullekin. Ja kaikki kansan päämiehet tulivat ja ilmoittivat sen Moosekselle. Niin hän sanoi heille: "Tämä tapahtuu Herran sanan mukaan; huomenna on levon päivä, Herralle pyhitetty sapatti. Mitä leivotte, se leipokaa, ja mitä keitätte, se keittäkää; mutta kaikki, mitä tähteeksi jää, pankaa talteen huomiseksi." Ja he panivat sen talteen huomiseksi, niinkuin Mooses oli käskenyt, eikä se ruvennut haisemaan, eikä siihen tullut matoja. Ja Mooses sanoi: "Syökää se tänä päivänä, sillä tänä päivänä on Herran sapatti; tänään ette löydä kedolta mitään. Kuutena päivänä on teidän sitä koottava, mutta seitsemäntenä päivänä on sapatti; silloin ei sitä ole."
(2Mo 16:1-26)
ts. kirjoitukset todistavat lain tietoisuudesta - ennen Siinaita.
Mutta, meitäkin varten Herra Siinailla omalla sormellaan kirjoitti tahtonsa näkyviin.
Sen rikkominen osoittaa synnin. Laki ei pelasta, mutta se tekee tehtävänTuo tapahtuma, jota lainaat on tapahtunut NIMEN OMAAN SIINAILLA. Sitä ennen Raamatussa ei ole sapattia ihmisille annettu. Juuri niin kuin sanoin. Voisitko kertoa, mitä tarkoittaa, että sapatti on nykyisin lähinnä symbolinen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen Sodoman ja Gomorran hävitystä Herra sanoi Abrahammille: "Valitushuuto Sodoman ja Gomorran asukkaiden takia on suuri ja heidän syntinsä on hyvin raskas"
Mikä synti ? Raamattu sanoo, että "missä lakia ei ole, sielä ei synneistä pidetä kirjaa" Room. 5:13) Jos kerran maallisessa valtiossa on oltava laki voimassa ennen kuin ketään voidaan tuomita sen rikkomisesta, ei kai Jumalakaan menettelisi toisin ?
Millainen Jumala olisi hävittänyt maailman vedenpaisumuksella ja Sodoman ja Gomorran tulella, jos nuo ihmiset eivät olisi tienneet tekevänsä syntiä ?
Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli varmasti ilmoitettu jo ennen Siinaita.Siinai on tuolla arabiassa voitte muuttaa sinne joikaamaan . Uhraamaan vuohia yhdessä ismailin kanssa .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Raamatun mukaan synti opitaan tuntemaan vasta lain vaikutuksesta, ja siksi laki oli varmasti ilmoitettu jo ennen Siinaita."
Keksit omia merkityksiäsi. Lakeja varmasti oli mutta ei kymmenen käskyn lakia. Se on fakta, joka perustuu Raamatun tekstiin. Lain vaikutus tuli laista, joka oli olemassa mutta kuten Suomessakaan ei takautuvaa lakia ole olemassa, ei olut Raamatussakaan. Jos jossakin mainitaan sana laki, se ei tarkoita automaattisesti 10 käskyn lakia vaikka sinä haluaisit sen siellä nähdäkin.Niin ne on luonnonkin saastuttanut......uhraa ny pari. Lehmää 🐂🐏🐏🐏🐏🤧🤧🤧🦇🦇🦇🦇🦇
- Anonyymi
Juurihan aloittaja kirjoitti, että seremonialaki muuttui.
*Sitten hän muutti puheenaiheen ja alkoi puhua Jumalan laista.
Kannattaa pysyä aiheessa. Seremonia, laki ja sen mukana pappeus muuttui. Sehän oli warjokuvaa - aivan Edenistä. Adam ja Eva puettiin vertauskuvallisesti uhrattuun uhrilampaan taljaan, joka peitti alastomuuden.
Se oli Jumalan tarkoitusperä opettaa ja Aabel tajusi sijaisuhrin merkityksen alttarilla. Kain toi taas omat työnsä ja riitahan siitä tuli, kun Jumala katsoi Aabelin uhrin puoleen, koska siinä oli se Sanoma.
Kun tuon sanoman kirkkautta katsotaan, se loistaa taivaasta - sen temppelistä Valkeuden, ja kirkastaa Golgatan ristin. Ja rististä se heijastaa warjona - Eedeniin asti.
Varjolain aika, siinä oli kaikki se, seremoniauhrit jne. joiden kesto on ristin kertakaikkiseen uhriin ja se seremonialaki päättyi..
Synti on edelleen syntiä ja synti on Jumalan lain rikkomista ja rikkojahan on wanha aadam, tarvitaan uhri.
Laki tuomitsee- uhri on sovitus. Eiköhän tuosta asia aukene- Anonyymi
Entäpä se sapatin merkitys?
- Anonyymi
Mitä taas sapattiin tulee, se on opetusta siitä, että kun Jumala tekee kaiken valmiiksi, se on täydellinen, eli se on Waltakunnan perusta.
Ja siihen ei voi mitään lisätä, siinä on lepo, eli sapatti. Näin ollen sapatti on Jumalanvaltakunnan Jumalan pyhittämä ja erottama Adamia varten.
Sapattia ei voi muuttaa, ei korvata vanhan aadamin opilla ja korvauksella sunnuntaille,, ikäänkuin se ylösnousemuspäivä tarina saisi hyväntiedonpuulta jalon hedelmän ja siihen sitten vanhurskaatkin lankeaa- ihmisoppiin tulee silmäpeite silmille. Siitä tulee muotouskonnollinen mantra ja joka tekee tyhjäksi Jumalan Sanan.
Tätähän se on.
Ylösnousemuspäivä, se on lunastukseen Pääsiäiseen sijaisuhriin pitäytyvä opetus.
Egyptistä - orjuudesta lähdettiin vapauteen - ja sijaisuhrilammas - oli se "eväs" ja verensively pihtipieliin se on ylösnousemuspäivän merkitys.
Se ei korvaa sapatin opetusta. Onhan tämäkin tajuttava, ellei perinneoppisokeus ole niin pahasta vienyt näköalaa kirjoituksiin, niin lihalle se sitten on hankaletta.
Se sitten sunnuntailuttaa ja kehuttaa Herran päivästä. No, Herran päivä on sitten ikäänkuin tuomion julistamista itselleen, koska Herran Päivä on tuomion päivä.
En oikein lähtisi tuomiota sunnuntaileettaman itselleni. Luotan Herran lunastustyöhöhön, uskon Sapatin Herraa ja luotan, että Hänen luomistyönsä ja Jumalantyö on niin täydellinen, että siitä se sapatti täyttyy. Kaikki on Jumalan työtä ja se opetuksena sapatti on katseen siitämistä valtakuntaan. Ei ominvoimin, vaan Herran työnä.
'Eiköhän tämäkin valkia - kun sitä mielessänne pohditte.
Kovastihan se hellupaipappi yritti kehua, että olemme 9- käskyläisiä ja sapatti on kumottu, se onkin hänellä perinneoppisilmäpeiton alla, se, ettei näe sapatin taivaallista näkyä, Valtakunnan ja Jumalan täydellisen työn yhtälöä.- Anonyymi
Mutta mitä tarkoittaa, että sapatti on enää symbolinen?
- Anonyymi
"lihan saastaisuudella on monta puolta", mutta mikä suun kautta menee tupaan, ja ulostuu, niin kantsii kuitenkin katsoa elukan ravintopuolta, ettei se kovin raadonsyöjänä ole vikaisuudelle isäntäeläin ja siten sitten tappaisi syöjäänsä.
- Anonyymi
Öööö??? Liittyy aloitukseen miten?
- Anonyymi
Ei Jumala antanut ihmiselle mitään varsinaisia käskyjä kun heidät karkotettiin paratiisista. Hän vain käski lisääntyä ja täyttää maa. Ei ollut mitään luomisessa annettua sapattia. Jumala vain oli silloin lähempänä ihmisiä ja pahuudessaan he kääntyivät pois Jumalasta. Toisin kuin Nooa.
Jos sapatti on meidän kuuliaisuutemme perusta, niin sitä ilosanomaa kyllä olisi Raamatussa julistettu, sitä olisi Jeesus julistanut eikä se olisi vain sanakiistojen aihe, joka synnyttää väittelyä niiden kesken, jotka ovat mieleltään turhistuneet eikä se ole miksikään hyödyksi.
Meillähän pitäisi olla ilosanoma tarjolla eikä sotajalalla oloa kun joku tutkii Raamattua ja etsii mitä sieltä löytyy. Raamatun tutkiskelukin tulisi olla iloinen asia ja kaiken uskon tulisi perustua sanaan. Nimenomaan siihen. - Anonyymi
Jos Jumalan laki oli olemassa jo Siinaita edeltävinä vuosituhansina, miksi hän ei ilmoittanut sitä Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa ?
- Anonyymi
Kyllä Jumalan laki tunnettiin se sijaisuhriopetus jo kertoi Aabelin uhrissa.
Mutta, sinun haaste on kuin vertauskuvassa, mitä olen kuullut, niin "miksi Jumala ei joka toisessa jakeessa ilmaise kengännumeroaan" --- se on vasta siellä ja siellä. Ei kenkiä ole olemassa ennenkuin kengännumero on ilmaistu.
Sama se on inttämiset Jumalan tahton ja muun ilmaisuissa, kun ihminen alkaa mittaamaan, että vasta silloin jokin Pyhyys on ilmaistu, ei ennen sitä mitää Pyhää ole ollut olemassa. - Anonyymi
Siis ennen Siinain lain antamista.
Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani? Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä." Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.
(2Mo 16:28-30)
Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun - sanooko tässä vain sapatti laki. käskyäni ja lakiani? Ei, ei Hän sano, vaan sanoo - minun käskyJÄNI ja lakeJANI.
Eli niitä on enempi, kuin sapatti . Eli laki tunnettiin. - Anonyymi
Kun ihmisen halu on kumartaa PYHYYDEN edessä Jumalaa, palvella Häntä, hän ihmisenä tietää Jumalan Vanhurskaan tahdon olemassaolon, koska hän haluaa kunnioittaa sitä.
*Siksii Mooses ja Aron meni faraon tykö, tahtoen päästä palvelemaan Jumalaa, olemaan yhteydessä, kohtamaan Pyhyys, elämään Pyhyydessä. jne.
Siinä jo näkyy Jumalan lain merkitys. Luotu haluaa kohdata PYHÄN, tuonpuoleisen.
Eli Jumalan palvelu on ELÄMÄÄ, että ihmiset senkin kautta näkevät, kuka on PYHÄ, eikä pidä Häntä pilkkanaan. Siksi seurakunnan näkyvyys Jumalan kansan näkyvyys on Pyhyydessä, joka luo elämän pyhäksi.
Ja siksi seurakunta edustaa sitä, kenen silmien edessä pidetään pyhänä ja mitä pidetään pyhänä.
Se on sitä USKOA, Ja uskoa siihen, että meidät viedään siihen maahan jonka Herra antaa.
Näin puhumme AINA - Edenistä lähtien Jumalan Pyhyydestä ja siitä, mitä langenneen ihmisen sydän halajaa - Jumalan Edeniin. jossa kaikki on sangen hyvää. Jumalantyönä.
Siksi elämä kietoutuu Elämänpuun ympärille, eli PYHYYTEEN, jonka hedelmät ovat meidän elämänatava ravinto. Kun Elämänpuusta syödään, saadaan elää ja nyt tuo Elämänpuu on Kristus, kuten se oli Edenissäkin.
Se liittosuhde syntyy halullisuudesta elää Pyhää elämää. Siksi laki on olemassa.
Lain kautta opitaan tuntemaan Jumalan luonne, eli Pyhyys.
Lain rikkomus on synti ja laki ei pelasta. Vaan se osoittaa rikkomuksen ja sen Pyhän ja epäpyhän välille pitää rakentaa silta - ja se silta on sovitus - jota Aabelin uhri todisti, joka edusti sanomallaan sitä sijaisuhri opetusta - kun Adam puettiin ja Eva puettiin uhrin vaatteeseen, nahkapukuun, joka on "warjokuva" Golgatan uhrista.
Se peittää syntien - laittomuuden teot - elämään Pyhään Elämään Pyhä Hengen voimasta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Jumalan laki tunnettiin se sijaisuhriopetus jo kertoi Aabelin uhrissa.
Mutta, sinun haaste on kuin vertauskuvassa, mitä olen kuullut, niin "miksi Jumala ei joka toisessa jakeessa ilmaise kengännumeroaan" --- se on vasta siellä ja siellä. Ei kenkiä ole olemassa ennenkuin kengännumero on ilmaistu.
Sama se on inttämiset Jumalan tahton ja muun ilmaisuissa, kun ihminen alkaa mittaamaan, että vasta silloin jokin Pyhyys on ilmaistu, ei ennen sitä mitää Pyhää ole ollut olemassa.Raamattu sanoo useaan otteeseen, että Jumala pyhitti sapatin, koska hän ei enää luonut vaan lepäsi. Luomisen yhteydessä teksti kertoo koko ajan mitä yksi ja ainoa Jumala (ei kolme Jumalaa) teki. Se ei kerro, että Jumala olisi antanut sapattia luomisen yhteydessä ihmisille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis ennen Siinain lain antamista.
Niin Herra sanoi Moosekselle: "Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun käskyjäni ja lakejani? Katsokaa, Herra on antanut teille sapatin; sentähden hän antaa teille kuudentena päivänä kahden päivän leivän. Olkoon jokainen alallaan, älköönkä kukaan lähtekö paikaltansa seitsemäntenä päivänä." Ja kansa lepäsi seitsemäntenä päivänä.
(2Mo 16:28-30)
Kuinka kauan aiotte kieltäytyä noudattamasta minun - sanooko tässä vain sapatti laki. käskyäni ja lakiani? Ei, ei Hän sano, vaan sanoo - minun käskyJÄNI ja lakeJANI.
Eli niitä on enempi, kuin sapatti . Eli laki tunnettiin.Nimen omaan käskyjä ja lakeja mutta kymmenen käskyn laki annettiin vasta siinailla. Jos sinä ajat punaisia päin ja poliisi pysäyttää sinut heti sen jälkeen tien sivuun, ja sanoo, kuinka kauan sinä rikot lakejamme, niin tarkoittaako hän sillä kymmenen käskyn lakia? Tarkoittaako hän sillä perustuslakia? EI! Vaan tietyä lakia, joka hänellä itsellään on mielessä. Se laki on tieliikennelaki.
Miksi sinä väität, että tuossa raamatunkohdassa puhutaan kymmenen käskyn laista vaikkei mistään voi päätellä mitään sen suuntaistakaan? Tuossa tilanteessa mainitaan vainnsapattipaki, joka nyt sattuu olemaan myös yksi kymmenen käskyn laeista. Mutta siinä ei sanota mistä muista laeista on kyse. Kaikki muu on arvuuttelua ja suoranaista valehtelua. Raamatussa asiayhteys ratkaisee ja jokaisella sanalla on merkitys! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nimen omaan käskyjä ja lakeja mutta kymmenen käskyn laki annettiin vasta siinailla. Jos sinä ajat punaisia päin ja poliisi pysäyttää sinut heti sen jälkeen tien sivuun, ja sanoo, kuinka kauan sinä rikot lakejamme, niin tarkoittaako hän sillä kymmenen käskyn lakia? Tarkoittaako hän sillä perustuslakia? EI! Vaan tietyä lakia, joka hänellä itsellään on mielessä. Se laki on tieliikennelaki.
Miksi sinä väität, että tuossa raamatunkohdassa puhutaan kymmenen käskyn laista vaikkei mistään voi päätellä mitään sen suuntaistakaan? Tuossa tilanteessa mainitaan vainnsapattipaki, joka nyt sattuu olemaan myös yksi kymmenen käskyn laeista. Mutta siinä ei sanota mistä muista laeista on kyse. Kaikki muu on arvuuttelua ja suoranaista valehtelua. Raamatussa asiayhteys ratkaisee ja jokaisella sanalla on merkitys!"Jos Jumalan laki oli olemassa jo Siinaita edeltävinä vuosituhansina, miksi hän ei ilmoittanut siitä Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa"
Ensinnäkin Ensimmäinen Mooseksen kirja ei käsittele lakia, vaan esittää lyhyen yhteenvedon Herran palveluksen alkuperästä ja historiasta Eedenistä Egyptiin. Se kertoo Jumalan uskollisten seuraajien ketjusta, pienestä ryhmästä, joka lopulta supistui yhdeksi ainoaksi perheeksi, joka sukupolvien ajan palveli Luojaa yleismaailmallisen luopumuksen keskellä. Toiseksi Ensimmäinen Mooseksen kirja kattaa noin kahdentuhannen vuoden historian viidessäkymmenessä lyhyessä luvussa, eli noin neljäkymmentä vuotta lukua kohti. Näin pieneen tilaan ei mahdu yksityiskohtia. Ensimmäinen Mooseksen kirja ei sano mitään esimerkiksi vanhurskaiden tulevasta palkinnosta. Eivätkö tuossa kirjassa mainitut Jumalan lapset iloinneet Herran antamasta toivosta ja lupauksista ? Heprealaiskirje sanoo patriarkoista:" Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä meille oli luvattu, he eivät saavuttaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. " Lisäksi se sanoo, että nämä muinaiset ihmiset "odottivat parempaa, taivaallista isänmaata" Hepr. 11:13,16. Mitä heille oli luvattu ? Mikä taivaallinen isänmaa ? Siitä ei Ensimmäinen Mooseksen kirja sano mitään, mutta silti patriarkat uskoivat siihen.
Heprealaiskirje sanoo, että Abraham valmistautui uhraamaan Iisakin tietäen, " että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen" Hepr. 11:19. Abraham tunsi kuolleiden ylösnousemuksen, mutta mistä hän sen tiedon sai ? Tuota oppia ei mainita Ensimäisessä Mooseksenkirjassa.
Kolmanneksi Jumalan laki oli niin tunnettu etenkin hänen seuraajiensa keskuudessa, ettei Pyhällä Hengellä ollut mitään tarvetta innoittaa Moosesta kirjoittamaan siitä ensimmäisessä kirjassaan. Lain äkillinen ilmaantuminen Toisen Mooseksen kirjan 16.luvussa- " kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani, jae 28 ?- ilman mitään selitystä siitä, mikä laki oli tai mistä se tuli, todistaa, että se tunnettiin jo.
Jollakin tavalla, vaikka Ensimmäinen Mooseksen kirja ei kerro miten, Jumalan laki oli tehty tunnetuksi muinaisessa maailmassa kauan ennen kymmenen käskyn lain antamista Siinailla. Kun Jumala teki Israelista liiton kansan, hän ei pyytänyt sitä saattamaan voimaan uutta, ennestään tuntematonta lakia. Se sijaan israelilaisille, kuten heidän isilleen ennen heitä- Nooalle, Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille- uskottiin tehtäväksi pakanuuden, epäjumalanpalveluksen ja väärän uskonnon tukahduttaman jumalanpalveluksen ja Jumalan tuntemuksen lujittaminen ja säilyttäminen. Tuohon tuntemukseen kuului tieto laista. Ja laissa, aivan sen ytimessä, oli sapatti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos Jumalan laki oli olemassa jo Siinaita edeltävinä vuosituhansina, miksi hän ei ilmoittanut siitä Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa"
Ensinnäkin Ensimmäinen Mooseksen kirja ei käsittele lakia, vaan esittää lyhyen yhteenvedon Herran palveluksen alkuperästä ja historiasta Eedenistä Egyptiin. Se kertoo Jumalan uskollisten seuraajien ketjusta, pienestä ryhmästä, joka lopulta supistui yhdeksi ainoaksi perheeksi, joka sukupolvien ajan palveli Luojaa yleismaailmallisen luopumuksen keskellä. Toiseksi Ensimmäinen Mooseksen kirja kattaa noin kahdentuhannen vuoden historian viidessäkymmenessä lyhyessä luvussa, eli noin neljäkymmentä vuotta lukua kohti. Näin pieneen tilaan ei mahdu yksityiskohtia. Ensimmäinen Mooseksen kirja ei sano mitään esimerkiksi vanhurskaiden tulevasta palkinnosta. Eivätkö tuossa kirjassa mainitut Jumalan lapset iloinneet Herran antamasta toivosta ja lupauksista ? Heprealaiskirje sanoo patriarkoista:" Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä meille oli luvattu, he eivät saavuttaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. " Lisäksi se sanoo, että nämä muinaiset ihmiset "odottivat parempaa, taivaallista isänmaata" Hepr. 11:13,16. Mitä heille oli luvattu ? Mikä taivaallinen isänmaa ? Siitä ei Ensimmäinen Mooseksen kirja sano mitään, mutta silti patriarkat uskoivat siihen.
Heprealaiskirje sanoo, että Abraham valmistautui uhraamaan Iisakin tietäen, " että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen" Hepr. 11:19. Abraham tunsi kuolleiden ylösnousemuksen, mutta mistä hän sen tiedon sai ? Tuota oppia ei mainita Ensimäisessä Mooseksenkirjassa.
Kolmanneksi Jumalan laki oli niin tunnettu etenkin hänen seuraajiensa keskuudessa, ettei Pyhällä Hengellä ollut mitään tarvetta innoittaa Moosesta kirjoittamaan siitä ensimmäisessä kirjassaan. Lain äkillinen ilmaantuminen Toisen Mooseksen kirjan 16.luvussa- " kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani, jae 28 ?- ilman mitään selitystä siitä, mikä laki oli tai mistä se tuli, todistaa, että se tunnettiin jo.
Jollakin tavalla, vaikka Ensimmäinen Mooseksen kirja ei kerro miten, Jumalan laki oli tehty tunnetuksi muinaisessa maailmassa kauan ennen kymmenen käskyn lain antamista Siinailla. Kun Jumala teki Israelista liiton kansan, hän ei pyytänyt sitä saattamaan voimaan uutta, ennestään tuntematonta lakia. Se sijaan israelilaisille, kuten heidän isilleen ennen heitä- Nooalle, Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille- uskottiin tehtäväksi pakanuuden, epäjumalanpalveluksen ja väärän uskonnon tukahduttaman jumalanpalveluksen ja Jumalan tuntemuksen lujittaminen ja säilyttäminen. Tuohon tuntemukseen kuului tieto laista. Ja laissa, aivan sen ytimessä, oli sapatti.Turha yrittää laittaa sanoja Jumalan suuhun. Niin moni yrittää sitä. Me emme voi lähteä kirjoittamaan Raamattua uusiksi. Voimme mennä vain sen perusteella mitä Raamatussa lukee. Kaikki muu on mielikuvittelua ja suorastaan valehtelua!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos Jumalan laki oli olemassa jo Siinaita edeltävinä vuosituhansina, miksi hän ei ilmoittanut siitä Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa"
Ensinnäkin Ensimmäinen Mooseksen kirja ei käsittele lakia, vaan esittää lyhyen yhteenvedon Herran palveluksen alkuperästä ja historiasta Eedenistä Egyptiin. Se kertoo Jumalan uskollisten seuraajien ketjusta, pienestä ryhmästä, joka lopulta supistui yhdeksi ainoaksi perheeksi, joka sukupolvien ajan palveli Luojaa yleismaailmallisen luopumuksen keskellä. Toiseksi Ensimmäinen Mooseksen kirja kattaa noin kahdentuhannen vuoden historian viidessäkymmenessä lyhyessä luvussa, eli noin neljäkymmentä vuotta lukua kohti. Näin pieneen tilaan ei mahdu yksityiskohtia. Ensimmäinen Mooseksen kirja ei sano mitään esimerkiksi vanhurskaiden tulevasta palkinnosta. Eivätkö tuossa kirjassa mainitut Jumalan lapset iloinneet Herran antamasta toivosta ja lupauksista ? Heprealaiskirje sanoo patriarkoista:" Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä meille oli luvattu, he eivät saavuttaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaneet olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. " Lisäksi se sanoo, että nämä muinaiset ihmiset "odottivat parempaa, taivaallista isänmaata" Hepr. 11:13,16. Mitä heille oli luvattu ? Mikä taivaallinen isänmaa ? Siitä ei Ensimmäinen Mooseksen kirja sano mitään, mutta silti patriarkat uskoivat siihen.
Heprealaiskirje sanoo, että Abraham valmistautui uhraamaan Iisakin tietäen, " että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen" Hepr. 11:19. Abraham tunsi kuolleiden ylösnousemuksen, mutta mistä hän sen tiedon sai ? Tuota oppia ei mainita Ensimäisessä Mooseksenkirjassa.
Kolmanneksi Jumalan laki oli niin tunnettu etenkin hänen seuraajiensa keskuudessa, ettei Pyhällä Hengellä ollut mitään tarvetta innoittaa Moosesta kirjoittamaan siitä ensimmäisessä kirjassaan. Lain äkillinen ilmaantuminen Toisen Mooseksen kirjan 16.luvussa- " kuinka kauan te kieltäydytte noudattamasta minun käskyjäni ja lakiani, jae 28 ?- ilman mitään selitystä siitä, mikä laki oli tai mistä se tuli, todistaa, että se tunnettiin jo.
Jollakin tavalla, vaikka Ensimmäinen Mooseksen kirja ei kerro miten, Jumalan laki oli tehty tunnetuksi muinaisessa maailmassa kauan ennen kymmenen käskyn lain antamista Siinailla. Kun Jumala teki Israelista liiton kansan, hän ei pyytänyt sitä saattamaan voimaan uutta, ennestään tuntematonta lakia. Se sijaan israelilaisille, kuten heidän isilleen ennen heitä- Nooalle, Abrahamille, Iisakille ja Jaakobille- uskottiin tehtäväksi pakanuuden, epäjumalanpalveluksen ja väärän uskonnon tukahduttaman jumalanpalveluksen ja Jumalan tuntemuksen lujittaminen ja säilyttäminen. Tuohon tuntemukseen kuului tieto laista. Ja laissa, aivan sen ytimessä, oli sapatti.Tuolla kysyttiin, että mistä he tiesivät tulevasta taivaasta ? Mikä on sinun käsitys siitä ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla kysyttiin, että mistä he tiesivät tulevasta taivaasta ? Mikä on sinun käsitys siitä ?
Mooseksen kirjoja on kirjoittanut ainakin neljä eri kirjoittajaa. 1.Moos kirjakin on koottu vähintään kahdesta eri lähteestä. Mistä noista sitten tietää....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla kysyttiin, että mistä he tiesivät tulevasta taivaasta ? Mikä on sinun käsitys siitä ?
Vanhan testamentin heprealaiset eivät tienneet mitään sellaisesta, että uskovat herätettäisiin kuolleista ja pääsisivät jonnekin taivaaksi kutsuttuun paikkaan. Tällaiset ajatukset tulivat kuvioihin vasta noin 200-luvulla eKr. juutalaisten ajatuksissa ja niistä voi lukea vasta Danielin kirjasta. Esim ylösnousemuksesta kirjoitettu osa Danielin kirjaa on arvioitu olevan kirjoitettu noin 160eKr.
- Anonyymi
Haukkuu ihmisiä saastaisiksi ja lehmiä pyhiksi . Jo on sekaisin.
- Anonyymi
Koko patriarkallisen kauden ajalta ei ole yhtään mainintaa suorasta käskystä pyhittää seitsemäs päivä. Emme myöskään löydä suoraa käskyä, joka kieltäisi varastamisen, tappamisen, aviorikoksen tai epäjumalanpalveluksen. Viidennestä Mooseksen kirjasta Toiseen kuninkaiden kirjaan-jakso, joka kattaa erämaavaelluksen, Kanaanin valloituksen, tuomarien ajan, Saulin, Daavidin ja Salomon hallituskaudet, juutalaisten valtakunnan jakaantumisen jne.- ei kertaakaan mainita sapatinviettoa, vaikka koko tuona aikana se oli pakollista kuolemanrangaistuksen uhalla. Joosuasta Nehemiaan saakka lähes tuhat vuotta, vietettiin varmasti myös lehtimajanjuhlaa, vaikkei sitä kertaakaan mainita. Vaikeneminen ei siis todista mitään, paitsi korkeintaan sen, että näitä käskyjä pidettiin itsestään selvinä.
- Anonyymi
Kuten sanottu, RAAMATUN mukaan Jumala ei antanut sapattia ihmisille ennen Siinaita. Mistään muusta ei tässä ollut kyse. Se on fakta, mille ei kukaan voi tässä vaiheessa yhtään mitään. Kaikki muut väitteet eivät perustu Raamattuun vaan ovat ihmisten omassa lihassaan mieikuvittelemia juttuja. Piste!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten sanottu, RAAMATUN mukaan Jumala ei antanut sapattia ihmisille ennen Siinaita. Mistään muusta ei tässä ollut kyse. Se on fakta, mille ei kukaan voi tässä vaiheessa yhtään mitään. Kaikki muut väitteet eivät perustu Raamattuun vaan ovat ihmisten omassa lihassaan mieikuvittelemia juttuja. Piste!
Voisitko Raamatulla kertoa miten sinä nuo asiat ymmärrät.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2432638Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691806- 601664
Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä881650En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin174163190-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1491329Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2671317- 1731017
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56949Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat62857