Amerikkalainen kaksinaamaisuus - sisältä ulos, vai ulkoa sisään?

"Älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon!”

Kirjoitus Yhdysvaltojen sananvapauteen liittyen - kuin sekaantumiseen vieraiden itsenäisten sisäisiin asioihin --- [FB | TH]

1 - HS-ote: " .. Komentajien mukaan sanan- ja kokoontumisvapaus eivät anna kenellekään oikeutta turvautua väkivaltaan, kapinan lietsomiseen tai kansannousuun .. "

Erityisen kiintoisa toteamus nykypäivän maailman sotineimman armeijan ylimmältä portaalta - sotien kävijöiltä, jotka tosiaan kunnioittavat lakia ja juuri perustuslakia omassa maassaan.

US ei ole joutunut oman maan osalta sotaan sitten Hawaiji’ n Pearl Harbour’ in 1941 joulukuussa - ellemme perustele sodankäynniksi terroristista hyökkäystä vuoden 2001 9/11-tapahtumasarjaa, jonka osalta kausaliteetti on laajasti esittelemättä - siis syyn ja seurauksen periaatteella.

Nyt kuitenkin sananvapauden tyyssijasta - US' sta ylimmät komentajat viittaavat, ettei ole oikeutta turvautua kapinan lietsomiseen kuin kansannousujen tukemiseenkaan!

Entä todellisuus US Army' n ja USAF-taistelupommitusten osalta - niin Irakissa vuosina 2003-2013 kuin Syyriassa - jo alkaen salaisena CIA-operaationa vuonna 2013 ja jatkuen raskaina USAF-pommituksina jo vuodesta 2014?

Irakiin ja Syyriaan US-asevoimat rynnistivät ilman mitään kansainvälisen yhteisön mandaattia - vain omin luvin - presidentin allekirjoituksin, ja kongressin hiljaisella hyväksynnällä. Mikä antoi lopulta oikeuden näille maailmanpoliisitehtäville? >

.

HS-otsikko: ” Yhdysvaltain asevoimien komentajat tuomitsevat harvinaisessa lausunnossaan kongressitalon valtausyrityksen”

~ https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000007735869.html

2 - Miksi yhdellä valtiolla on niin suvereeni oikeus sekaantua vieraiden omiin sisäisiin asioihin - on kysymys vailla vastausta. Varsinkin nyt, kun US-asevoimien ylin upseeristo sanaili omat näkemykset julkiseen sanaan. Ei oikeutta tukea kansannousuja eikä lietsoa kapinointia!

Olisiko tässä kohdin havaittavissa suoranaista kaksinaamaisuutta - hymistelyä omassa maassa ja rankkaa usein kostavaa väkivaltaa vieraissa - miten tuo sananvapauden turvaaminen; onko siinä eroja kun se tapahtuu kotimaassa tai sitten ulkomailla. Mihin vedämme rajat?

Olisi hyvin kiintoisaa saada laatumedian analyysia amerikkalaisten sodista viimeiseltä 70 vuodelta siten, että journalistinen asia-analyysi selostaisi syitä ja seurauksia kuin oikeuksia projisoituna niitä amerikkalaisten väkivaltaan - niin siviiliaiheisena kotimaassa kuin armeijavaikutteisena ulkomailla.

Miten US on sekaantunut vieraiden yhteiskuntajärjestyksiin?

Serbiassa, Chilessa - Panamassa, Jemenissä, Malissa, Afganistanissa, Vietnamissa, Grenadassa, Kuubassa - emme jatka listaa tämän pidemmälle.

Mitä me täällä idän ja lännen vedenjakajalla - Suomessa - arvioimme tätä amerikkalaisten ylimpien upseerien näkökulmaa, joka julkistettiin hyvin harvinaisena viestinä armeijalta, jolle politisointi ei perinteellisesti kuulu? e

...
21978

0

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
        Ikävä
        102
        2196
      2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
        Ikävä
        104
        1634
      3. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
        Ikävä
        82
        1318
      4. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
        Ikävä
        121
        1293
      5. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
        Ikävä
        117
        1236
      6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
        Ikävä
        60
        1068
      7. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
        Ikävä
        60
        1044
      8. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
        Ikävä
        51
        1017
      9. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
        Ikävä
        36
        942
      10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
        Ikävä
        33
        814
      Aihe