Aihe

137. Elämää tammikuun pakkasissa

Jatketaan elämää uusilla kujeilla täällä lumen ja pakkasten maassa. Tervetuloa kertoilemaan kuulumisia kukin tekemisistään ja päivien kulusta.

524

1836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hjuva juttu, mie siis kuittaan ketjun avatuksi, ja harkitsen vakavasti ulos lähtemistä.

• No niin taas on valkeaa "paperia" ja joskus voisin kyllä todeta, että suorastaan valkean paperin käyttö on vaikeaakin. Onneksi emme tuhlaa a-nelosia. Kiitos cee ja ed. myös kiitokset. Täst on meinaan tullut vuosien varrella sellainen tapa, etten ihan vaan lopeta turhista syistä. Ohittakaa minun vajakkipeijaiset, sillä täälläkin kyllä jatkan sitä, ainakin silloin, kun valkea paperi ei tahdo täyttyä.

Lunta on ennusteissa tiedossa ensi viikonlopuksi. Siis tänne ainaski.

Tuo sisälämpö on metku juttu, eiku metka. Meillä on ovi auki yläkertaan ja siellä olisi paras lämpötila, ehkä, sillä lämpö on noussut sinne. Aamulla kävin katsomassa ja siellä +19, kun keittiössä +14. Patterit ovat koko huusholissa nyt pois päältä, vain ilmalämpöpumppu säädetty öisin +18 ja päivisin +16 mikä tietää tällaisessa tammikuussa suunnilleen 30 - 35 kWh:n kokonaissähkön kulutusta.

Jos pitäisin pattereita (4 kpl 1000w/patteri) päällä jatkuvasti, niin tällaisen tammikuun kulutus olisi jotain 2500-3000 kWh, kun nyt pääsemme 1000 kWh, mikä sekin on paljon, mutta en enää jaksa niin aikaisin nousta lämmittämään puilla kuin joku vuosi sitten tein.

En siis ihmettele sitä, että omakotitalot vievät suoralla sähkölämmityksellä noin vuodessa 15 000 - 20 000 kWh ja ylikin energiaa. Ja sitäkään en ihmettele, että eivät luovu öljylämmityksestä, sillä se on todella halpaa.

• Tulee vilu tuota lukiessa, siis 14 keittiössä? Meillä on keskimäärin 20 joka puolella asuintiloissa,
        paitti makuuhuoneessa vähän vähemmän. Täs on jotain 150 asuinneliötä, kaikki yhdessä kerroksessa. Tekniset, varasto ym autotallitilat sen päälle.
        Toi 20 on useimpien mielestä vähän, vieraat meillä ainakin palelevat. Toki pelkkä lämpötila ei yksin ratkaise miltä tuntuu, kosteusprosentti vaikuttaa valtavasti. Täs on itekkin ruvennut kaipaamaanlisää lämpöä, sitä se on kun vanhaksi tulee.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Tulee vilu tuota lukiessa, siis 14 keittiössä? Meillä on keskimäärin 20 joka puolella asuintiloissa,
        paitti makuuhuoneessa vähän vähemmän. Täs on jotain 150 asuinneliötä, kaikki yhdessä kerroksessa. Tekniset, varasto ym autotallitilat sen päälle.
        Toi 20 on useimpien mielestä vähän, vieraat meillä ainakin palelevat. Toki pelkkä lämpötila ei yksin ratkaise miltä tuntuu, kosteusprosentti vaikuttaa valtavasti. Täs on itekkin ruvennut kaipaamaanlisää lämpöä, sitä se on kun vanhaksi tulee.

Jo vuosia olemme totutelleet melko alhaisiin lämpötiloihin ja +14 ei meille ole paha. Ja sen saa sitten +20 ja yli nopeasti sillä puuhellalla.

Tällaisella alhaiseen lämpöön tottumisella on sellainen kääntöpuoli, että kesällä alkaa kaivata viilennystä liian aikaisin eli siihenkin on totuttauduttava, että sisällä on vaikkapa +23-25

Ilmankosteus on meillä talvisin noin 30-35%

edson

sori, en viittiny kirjautua

• Siskoni ja miehensä ok-talo toimii suorasähköllä, mutta kun he lämmittävät keittiössä olevan tulikiviuunin, niin se lämmitää koko taloa niin hyvin, että pitävät patterinsa hyvin pienellään. Heidän saunansa on myös puulämmitteinen eli sekin lämmittää taloa kun saunovat kahdesti viikossa. Muuri lämmittää myös heidän yläkertaansa sopivasti.

• Juu, meilläkin on iso varaava takka olohuoneen puolella ja toisella puolella muuria on keittiö
        jossa klapeilla lämmitettävä liesi leivinuuneineen. Aika harvinainen järjestely ok -talossa siis.
        Ton massiivisen muurin kun saa lämpimäksi, siinä on lämpövarastoa pitkäksi ajaksi.

• Tuo puusauna on kyllä hyvä juttu. Samoin kunnon (tarpeeksi massiivinen) tulikiviuuni. Tällaiseen taloon, missä asustamme, pitäisi uhrata niin paljon rahaa, että en edes mieti sellaista. Tuo puuhella on ollut meidän pelastuksemme ja maksanut nopeasti itsensä takaisin. Noin kahdessa vuodessa sekä hellan että piipun = noin 2 000 ekuu.

Paljon riippuu ehkä siitäkin, kuinka paljon puu maksaa, jos siis joutuu ostopuiden varaan. Meillä lämmityksen lisämaksu olisi noin 500-1000 ekuu ostopuilla per vuosi siis.

Whon lailla lähden nyt minäkin ulos eli kävelen autolle ja ajan kaupalle. Meillä oli aamulla sellainen keskustelu, että nyt viimein pitäisi alkaa käyttää pakastinta tehokkaammin. Alan olla laiska ajamaan kaupalle pari kertaa viikossa. Kun pääsis siihen, että kerran kahdessa viikossa, se olis minun pirtaani just sopiva käyntimäärä.

• edson kirjoitti:

Tuo puusauna on kyllä hyvä juttu. Samoin kunnon (tarpeeksi massiivinen) tulikiviuuni. Tällaiseen taloon, missä asustamme, pitäisi uhrata niin paljon rahaa, että en edes mieti sellaista. Tuo puuhella on ollut meidän pelastuksemme ja maksanut nopeasti itsensä takaisin. Noin kahdessa vuodessa sekä hellan että piipun = noin 2 000 ekuu.

Paljon riippuu ehkä siitäkin, kuinka paljon puu maksaa, jos siis joutuu ostopuiden varaan. Meillä lämmityksen lisämaksu olisi noin 500-1000 ekuu ostopuilla per vuosi siis.

Whon lailla lähden nyt minäkin ulos eli kävelen autolle ja ajan kaupalle. Meillä oli aamulla sellainen keskustelu, että nyt viimein pitäisi alkaa käyttää pakastinta tehokkaammin. Alan olla laiska ajamaan kaupalle pari kertaa viikossa. Kun pääsis siihen, että kerran kahdessa viikossa, se olis minun pirtaani just sopiva käyntimäärä.

Tuohon kerran kahdessa viikossa kaupassa käyntiin voisi päästä, jos leipoo itse leivät tai syö pelkkää vanikkaa. Maidotkin jos ostaa vain niitä pitkään säilyviä eikä perinteistä kevytmaitoa, mitä minä juon pari lasillista päivässä. Ruispuikulat ovat pakastettuinakin erittäin hyviä sulatuksen jälkeen, samoin esim korvapuustit.

Siskoni käy suorastaan joka aamupäivä kaupoilla, se on heillä sellainen tapansa ollut vuosia, lähin kauppa on 10 km:n päässä, mutta useimmiten käyvät siellä isoissa marketeissa 15 km:n päässä. Muuten heidän tulikiviuuninsa muuri on takaosastaan saunan pesuhuoneen seinämää, joten pesuhuoneessa ei ole patteria.

• Calvados kirjoitti:

Tuohon kerran kahdessa viikossa kaupassa käyntiin voisi päästä, jos leipoo itse leivät tai syö pelkkää vanikkaa. Maidotkin jos ostaa vain niitä pitkään säilyviä eikä perinteistä kevytmaitoa, mitä minä juon pari lasillista päivässä. Ruispuikulat ovat pakastettuinakin erittäin hyviä sulatuksen jälkeen, samoin esim korvapuustit.

Siskoni käy suorastaan joka aamupäivä kaupoilla, se on heillä sellainen tapansa ollut vuosia, lähin kauppa on 10 km:n päässä, mutta useimmiten käyvät siellä isoissa marketeissa 15 km:n päässä. Muuten heidän tulikiviuuninsa muuri on takaosastaan saunan pesuhuoneen seinämää, joten pesuhuoneessa ei ole patteria.

Sehän voip olla myös jonkinlaista sosiaalista kohtaamista monille vanhuksille tuo jokapäiväinen kaupassa käynti. En nyt siis tarkoita että kukaan tämän palstan kirjoittajista olisi "vanhus".

Mie itte inhoan kaikenlaista kaupassa käyntiä.

• Kiitos, Cee puhtaan pöydän tuomisesta framille. Nyt taas mahtuu uusia kattauksia ja menu'itä. Mukavaa olisi jos Arakin poikkeaisi välillä kertomassa kuulumisistaan. Rapunenkin on taas ollut mukana Elämämme menossa.

Meillä ei ole enää edes kymmentä pakkasastetta. Ja HS:kin tuli tänään ja samalla eilinenkin lehti, jonka piti tulla jo eilen iltapäivällä. Yöllä taas valvoessani mietin madonlukuja, jotka heitän palutteeksi, jos tänäänkään lehti ei tule. Luulenpa vain, että kyse on ollut täkäläisen jakajan ongelma. Olen nähnyt millaisella autonrämpällä hän ajelee, eikä ole ihme jos näillä pakkasilla auto ei ole lähtenyt käyntiin. Kyllä jakeluyhtiöllä pitäisi olla suunnitelma B. Yhden kerran asiakkaalle voi kertoa jakeluongelmasta, mutta kun se toistuu muutaman päivän sisällä monta kertaa, niin pelkkä ilmoitusmenettely ei kyllä enää riitä.

Tänään en paljon muuta kerkiä tehdä kuin syödä lounaan ja katsella Agatha Christie'itä. Tulee Poirotti ja kaksi Neiti Marplea. Kävelyllekin kyllä pitäisi vääntää itsensä, kun ilmakin olisi sopiva. Se vain ei oikein just nyt tunnu mukavalta. Eilen saunan jälkeen kiireesti (telkkariohjelma oli juuri alkamassa) kylppärissä vielä pyörähtäessäni liukastuin tossuillani vielä märillä laatoilla ja putosin persuksilleni. Häntäluu, joka on joskus aiemmin jopa murtunut sai taas melkoisen tällin ja käveleminen tökkii nyt pahasti. Eli taidan nyt vapauttaa itseni ulkoilusta ja keskittyä tölläykseen, tv-sohvassani, mukavassa löhöasennossa.

Olen jonkun kerran - eilenkin - katsonut lauantai-iltaisin Graham Norton Show'ta ja minulle se on ihan mukiinmenevää viihdettä paremman puutteessa. Viihdettä enää harvoin katsonkaan; olen tullut kai liian kriittiseksi. Eilen Nortonin ohjelman parissa välillä naurattikin, mitä enää harvoin tapahtuu muiden, hauskoiksi mainostettujen ohjelmien kanssa. "Pitääkö olla huolissaan" oli aluksi hauska, mutta ohjelman vetäjä on pilannut sen ylilyövällä tekonaurullaan, ja pilasi siten osallistujenkin hyvät yritykset naurattaa. Eli enää en sitäkään katso. Eilen luin että samainen vetäjä poistuu erään musiikkiohjelman juontajan hommista. Siinä hän ei kylläkään ole voinut ylinauraa, joten se ei ainakaan voi olla syy po. naisjuontajan vaihtoon.

Noni. Tulihan taas " pitsinnypläystä" kerrakseen. Mutta silti: hyvää pyhää!

• " kylppärissä vielä pyörähtäessäni liukastuin tossuillani vielä märillä laatoilla ja putosin persuksilleni."

Jaa jaa, lauantai ehtoo siis, ja.. ei tulisi edes mieleen epäillä millään putelilla tms olevan osuutta edes lasillisen vertaa asiaan.

Miekiin olen funteerannut pitkin aamua tarkenisko ulos, siel on yhäkin 9 astetta. Aika kylmää.

• DrWhoo kirjoitti:

" kylppärissä vielä pyörähtäessäni liukastuin tossuillani vielä märillä laatoilla ja putosin persuksilleni."

Jaa jaa, lauantai ehtoo siis, ja.. ei tulisi edes mieleen epäillä millään putelilla tms olevan osuutta edes lasillisen vertaa asiaan.

Miekiin olen funteerannut pitkin aamua tarkenisko ulos, siel on yhäkin 9 astetta. Aika kylmää.

Pakko nyt tuottaa pettymys, että en ollut vielä edes ehtinyt avata oluttölkkiä. Meillä ei muuten pullojen kanssa pelata. Aattele, jos oisin pullon kädessä hölkänny kylppäriin, niin ois pian häntäluu leikkaantunut ihan irti. Nyt jäi tölkkikin sohvan viereen pöydälle. Ja minä olen sen verran brutaali, että oluen juon aina tölkistä. Jossain etelän mailla en sitä tee missään tapauksessa (ei siellä kyllä ole saunojakaan, joten oluen juontini siellä harvinaista). Eihän koskaan tiedä, vaikka apinalauma olisi hypeksinyt ja kus...nut tölkkipinojen päällä;)

• amummu kirjoitti:

Pakko nyt tuottaa pettymys, että en ollut vielä edes ehtinyt avata oluttölkkiä. Meillä ei muuten pullojen kanssa pelata. Aattele, jos oisin pullon kädessä hölkänny kylppäriin, niin ois pian häntäluu leikkaantunut ihan irti. Nyt jäi tölkkikin sohvan viereen pöydälle. Ja minä olen sen verran brutaali, että oluen juon aina tölkistä. Jossain etelän mailla en sitä tee missään tapauksessa (ei siellä kyllä ole saunojakaan, joten oluen juontini siellä harvinaista). Eihän koskaan tiedä, vaikka apinalauma olisi hypeksinyt ja kus...nut tölkkipinojen päällä;)

Poikamme ja hänen avecinsakin aina juovat oluen taikka siiderin suoraan tölkistä. Kyllä kunnon lasi aina pitää olla, mielellään ohutta lasia, ei mitään paksuja kolpakoita. Kun katson joskus videoita Saksan olutfestivaaleilta, niin ihmettelen, miten ne tarjoilijatkin jaksavat kantaa niitä tarjottimia, joissa on iso määrä litran olutkolpakoita, johan se kolpakko painaa kilon ja sen sisältö jo toisen kilon.

• Meilläkin saunaa voi käyttää varalämmittimenä, jos lämmön jakelu jostain syystä pettää. NIin meinasi tapahtua pari päivää sitten, mutta sitten joku teki lämmönjakeluhuoneessa jotain ja asia korjaantui. Kämppämme on pitkänomainen kaavaltaan ja sauna sen toisessa päässä, mutta kyllä sieltä mutkankin takaa lämpöä virtaa, kun vain uuniin klapia lappaa. Eikähän sellaisessa tilanteessa kaikkia huoneita kannattaisi lämmittää, eli ovet kiinni muihin huoneisiin paitsi niihin, missä ollaan. Saman teemme, kun joudumme kesällä jäähdyttämään. Tärkeintä on makkarin viilentäminen, sen jälkeen olkkarin. Muihin huoneisiin ovet kiinni.

Kämpässämme on myös ulkotakka, ja samaan hormiin voisi asennuttaa sisällekin takan. Se on ollutkin mielessä jo pitkään. Toimeksi laittaminen on vain niin hidasta. Ja sitten tulisi ongelma, mihin laittaisimme toisen sohvan, jos sen seinus häviäisi takan alta. Meillä kun oikeaa seinää on vain vähän, lasiseinää sitäkin enemmän. Ja yhden oikean seinän kokonaan vie siipan vaariltaan perimä valtava piironki.

• Tosta Sipilän pahoinpitelystä on julkaistu turvakamera tallenne, josta selviää että kyseessä oli vain selästä tönäisy jonka johdosta Sipilä horjahti, ei siis edes kaatunut. Julkisuuteen Sipilä on kuitenkin kertonut, että "kyllä kunnolla nyrkillä lyötiin, nyrkein käytiin päälle." No, sehän on tietty aina emotionaalisesti herkkä paikka jos omaa koskemattomuutta loukataan, voi kokea tilanteen pahempana kuin se olikaan.

Yhtä kaikki, fyysisen koskemattomuuden loukkaus on aina rikos, ainakin sen pitäisi olla.

Yleiseltä kannalta ajatellen tiestysti on eroa sillä onko oikeasti käyty nyrkein kimppuun vaiko vain ohimennen tönäisty.

• Terve - täällä uudessa ketjussa ollaan!

Minäkin tuosta Sipilästä sanon sen verran, että siinä on "herkkähipiäinen" mies! Muistan kuinka mahtavan sähköposti rumban aloitti toimittajia kohtaan, kun ei hyväksynyt jotain heidän sanomaansa ja potkuja tuli.

"Leppoisaan ulkokuoreen" ei ole uskominen ja nyt hän yrittää taas antaa väärän kuvan tuosta "hyökkäyksestä", mikä sinällään on tietysti väärin, mutta ei pidä "uskovaisen miehen" antaa väärää todistusta, vaikka joku on tehnyt väärin häntä kohtaan. Totuus siinäkin on kultaa!

Nyt poliisi tutkii, kuka on vuotanut tuon totuusvideon julkisuuteen, niin että Sipilän liioittelu paljastui? Se on eduskunnan oma videointi ja nyt ymmärtää, kun eduskunnan turvallisuuspäällikkö sanoi heti, ettei se ollut kuin pieni tönäisy. Sipilälle se oli "oikein kunnolla nyrkein päällekäynti).

"Mikä mies, mikä mies..."

• Sus siunakkoon, olin lenkillä ja nyt olen melkein jäätynyt mies.

Niin, en minäkään erityisemmin sympatiseeraa Sipilää, mutta tuo juttu on kiinnostava sikäli, että onko poliitikko paremmin turvattu fyysisen koskemattomuuden suhteen kuin matti meikäläinen? Minusta pitäisi olla. Poliitikko joutuu sietämään melkoista sanallaista huutoa
        varsinkin netissä ja oletettavasti myös kadulla. Se on ammattiin liittyvä varjopuoli. Mutta mielestäni pitää olla erittäin tiukka siitä periaatteesta että kiinni ei käydä. Muuten meillä ei kohta ole poliitikkoja jotka uskaltaisivat työtänsä tehdä vapaasti. Sitähän nyt on vaikea sanoa tekikö Sipilä tässä tilanteessa kärpäsestä Härkästä, mutta kyllä kiinni käymisen suhteen pitää olla nollatoleranssi.

• Niin minustakin Sipilä on herkkähipiäinen mies, mutta liikemiehenä kova. Jenkkien Trumppikin on ihan samanlainen, kova liikemies, joka ei siedä mitään itseensä kohdistuvaa vastusta.

• Calvados kirjoitti:

Niin minustakin Sipilä on herkkähipiäinen mies, mutta liikemiehenä kova. Jenkkien Trumppikin on ihan samanlainen, kova liikemies, joka ei siedä mitään itseensä kohdistuvaa vastusta.

Aikoinaan minä jopa ihailin Sipilää. Se oli ennen hänen pääministeriyttään, kun hän oli kansanedustaja. Hän oli jotenkin sovitteleva ja leppoisan oloinen silloin, mutta tyyli muuttui heti kun hänestä tuli pääministeri. Todellinen(ko) luonne paljastui, kun valtaa tuli?

Liikemiehenä vetää hyvin härskisti vain omaaetuaan myös verotuksessa (kirjekuoret). Teki sitä jo pääministerinä valtansa nojalla, eikä periksi antanut.

• DrWhoo kirjoitti:

Sus siunakkoon, olin lenkillä ja nyt olen melkein jäätynyt mies.

Niin, en minäkään erityisemmin sympatiseeraa Sipilää, mutta tuo juttu on kiinnostava sikäli, että onko poliitikko paremmin turvattu fyysisen koskemattomuuden suhteen kuin matti meikäläinen? Minusta pitäisi olla. Poliitikko joutuu sietämään melkoista sanallaista huutoa
        varsinkin netissä ja oletettavasti myös kadulla. Se on ammattiin liittyvä varjopuoli. Mutta mielestäni pitää olla erittäin tiukka siitä periaatteesta että kiinni ei käydä. Muuten meillä ei kohta ole poliitikkoja jotka uskaltaisivat työtänsä tehdä vapaasti. Sitähän nyt on vaikea sanoa tekikö Sipilä tässä tilanteessa kärpäsestä Härkästä, mutta kyllä kiinni käymisen suhteen pitää olla nollatoleranssi.

Kiinni käymisen suhteen olen aivan samaa mieltä, mutta ei saa myöskään liioitella tapahtumaa. Sipilällä on tapana niin tehdä. Hän menettää malttinsa nähtävästi hyvin herkästi. Montakohan Ylen toimittajaa savusti ulos kaunaisuudellaan aikoinaan.

Nythän on turvallisuuspäällikkökin eri mieltä, kuin Sipilä tuosta tönimisestä, vaikka sitäkään ei tietysti olisi saanut tapahtua, eikä sanallistakaan uhkailua, koskien Sipilää henkilökohtaisesti.

Asioista saa olla eri mieltä, mutta niistä selviää puhumalla ja puhetta poliitikon on kuunneltava, kun on kansalaisten asioiden hoitajaksi lähtenyt. Ei kuitenkaan kadunylitys ole se paikka, missä käydään puhuttelemaan.

• Minäkin näin tuon kohtauksen netistä ja lähinnä tönäisyltä tuo näytti. Aika ihmeellistä sikäli, että alkaa tönimään vastaantulijaa, joka ei ollut edes hänen tiellään mitenkään, eli tungosta ei tapauksessa ollut. Ei ollut siis liikenneraivoa.

Olen lukenut tänään hiukan tähtitaivaan tähdistä ja kreikkalaisesta tarustosta, mm Iasonin kultaisesta taljasta.

• Kerroin jo aiemmin tänään, että meri on mennyt jäähän. Eilen oli jo tuossa meistä vasemmalle olevalla Kallahdella pelastettu ihminen jäistä. Kun nyt katsoimme meidän rantaa niin siellä oli neljä ihmistä kävelemässä jäällä. Kaksi oli noiden laivojen takana ja kaksi oli paljon kauempana. Kyllä ihmiset ovat hulluja. Oikein kerjäävät pelastustoimia kaiketi.

• Anonyymi

Kyllä nuo jäille menijät ja sinne putoajat saisi pistää vähäksi aikaa neljän seinän sisälle miettimään tyhmyyttään, maksamaan saamansa pelastuslaitoksen palvelut ja isot sakot. Ei voi ymmärtää ihmisten hölmöyttä. Vai onko se jotain reunalla elämisen hohtoa, kun mennään heikoille jäille vaikka niistä on varoitettu.

Menipäs ilta taas mukavasti matikan opiskelussa. Tällä kertaa talousmatematiikan. Sepäs onkin mielenkiintoista. Ei kyllä äkkiseltään tulisi mieleen, että siinäkin tarvitaan logaritmeja, eksponenttiyhtälöitä, ym. monimutkaisempia juttuja. Mukavaa oli kerrata niitä ja laskea aika pottumaisia laskuja pojan kanssa. Hän jo syksyllä kävi yhden matikan ylimääräisen kurssin, mutta eivät sillä vielä edenneet po. asioihin, joten ilmoittauduin taas vapaaehtoiseksi apuna vapisijaksi. Ei tartte tänän iltana enää tehdä sudokua.

Obaman kirjaa sen sijaan taas aion tänä iltana lukea. Se on aika vaativaa luettavaa, ja sujuu siksi hitaasti. Netistä pitää aina välillä hakea lisätietoa monista nimistä ja asioista, ja se hidastaa lisää lukemista. N. 800 sivusta olen sentään jo lukenut yli puolet. Mielenkiintoinen kirja, etenkin kun monia siinä esille tulleita asioita voi nyt peilata Trumpin ajan tapahtumiin. - On kyllä irvokasta, jos hän todella itse järjestää itselleen sotilaalliset läksijäiset, kuten uutisissa on kerrottu. Ei mitään määrää narsisimilla!
      am

• Halla-aho facebookissa : "”Jokseenkin jokainen perussuomalainen vanhempi, jolla on kouluikäisiä lapsia, tietää, että kouluissa pakkosyötetään poliittisia ja puoluepoliittisia näkemyksiä, eli lähinnä hehkutetaan maahanmuuttoa, lietsotaan ilmastopaniikkia ja haukutaan perussuomalaisia.”

Katselin tuossa ylen säälupauksia. Taas on tulossa torstaina lunta, mutta onneksi pakkanen on siedettävällä tasolla.

No ei ole kyllä oikein käydä edes tönimään ihmisiä, jotka hoitavat meittin yhteisiä asioita. Sipilästä ei oikein minulla ole juurikaan sen kummempaa mielessä kuin, että osin hänen hallituksensa sai aikaan sen, että nyt tämä hallitus joutuu lisäämään rahallisia panostuksia koulutukseen, hoitajamitoitukseen ja maksamaan työntekijöille pois otetut kesälomarahat. Ja ehkä muutakin. Ne vakuutuskuoret ovat muidenkin oikeistolaisten käytössä ja ei liene aivan uutta se, että sukulaisten bisneksiä saatetaan kiemuroiden kautta avittaa (Talvivaara) Muistaakseni Kekkosellakin oli aikanaan vastaavia taipumuksia. Ja tämä ei liene ainoastaan oikeistolaisten poliitikkojen etuoikeus, siis avittaminen.

• No niin, Venäjän tsaari on puhunut. Navalnyi on tehnyt rikoksista suurimman, eli asettunut vastustamaan itseään Putleria. Opposition toiminta on sallittu vain demokratioissa. Hyvällä tuurilla selviää nyt muutamalla vuodella linnassa. Tai sitten Putleri pitää huolen että likvidointi tällä kertaa onnistuu.

Muu (demokraattinen) maailma ei voi kuin esittää syvää paheksuntaa. Oikeastaan hieman hämmästyin, että Marin niinkin avoimesti asettui jo tänään uhmaamaan Putleria, eli vaati välitöntä Navalnyin vapauttamista. Täytyy kyllä antaa tästä pointsit Sannalle.

• Venäjähän ei ole demokraattinen maa, se on jo nähty. Minusta on aika outoa, että presidentti saa säätää itselleen lain, joka suojaa häntä kaikista rikoksista joita virka-aikanaankin tekee. On suojannut myös sukunsa. Mutta sitten oppositiojohtajia syytetän vaikka millä tekaistuilla syillä, että heidät saadaan vaiennettua. Useimmat ovat menettäneet henkensä.

• Niin, jenkkilässäkin, demokratian kehdossa presidentti voi armahtaa lähipiirinsä ja kenties jopa itsensä. Ja ilmeisesti jo etukäteen syytteistä jotka voisivat olla tulossa. Eli Trumpun toimet ei sikäli paljon poikkea Putlerin toimista.

Ja onhan tuota nähty jenkeissä ennenkin, eikös Ford aikoinaan armahtanut kaverinsa Nixonin kaikista Watergate -rikoksistaan? Nixonhan erosi kun oli saamassa virkarikos syytteen.

• Eivät kyllä poikkea yhtään, mutta Trump ei ole ehtinyt saattaa lakia voimaan omalta osaltaan. Hänhän on saamassa jo toisen syytteen. Nixon erosi itse ennen syytteen nostamista ja Clinton pysyi vallassa vaikka oli muhinut Lewinskyn kanssa ja antanut väärän valan jne.

• En pistäisi Clintonin muhinointeja ihan samalle viivalle esim. Trumpun rikoksille..

Trumpullahan on kaiketi monia mahdollisia oikeudenkäyntejä odottamassa. Mikäli niitä siis ollaan halukkaita viemään eteenpäin. Tuo armahduslakihan on olemassa, nyt tulee kysymykseen se miten sitä tulkitaan. Eli voiko presidentti armahtaa myös itsensä. Ja kenties jopa tulevista syytteistä, joita ei siis vielä ole edes olemassa.

Tääkin on asia missä kyllä aika monen oikeustaju joutuu koville.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

En pistäisi Clintonin muhinointeja ihan samalle viivalle esim. Trumpun rikoksille..

Trumpullahan on kaiketi monia mahdollisia oikeudenkäyntejä odottamassa. Mikäli niitä siis ollaan halukkaita viemään eteenpäin. Tuo armahduslakihan on olemassa, nyt tulee kysymykseen se miten sitä tulkitaan. Eli voiko presidentti armahtaa myös itsensä. Ja kenties jopa tulevista syytteistä, joita ei siis vielä ole edes olemassa.

Tääkin on asia missä kyllä aika monen oikeustaju joutuu koville.

Clintonin muhinoinnit olivat moraalisesti väärin. Oman täysi-ikäisen työntekijänsä kanssa pelehtiminen virka-asemassa. Toki siinäkin voi joutua valtiollisen kiristyksen kohteeksi.
        Trumpin touhut sen sijaan ovat raskaan luokan väärinkäytöksiä ja rikoksia valtiota kohtaan.
        Ihan eri kaliiberin juttuja. Clintonin naistouhut ja sikarileikit ovat koulupojan tasoa Trumppiin nähden. Olihan Jeffrey Epstein vainaa Trumpin biletyskaveri vuosikymmeniä. Kyllä siinä muutakin on tehty kuin vain pelattu golfia greenillä.

• Anonyymi

En keksi mitään lisättävää valtionpäämiehistä. Puhukaa te joilla on henki päällä.

m

• Minä onnittelen Araa huomisten synttäriensä takia, jollen päivää ihan väärin muista.🎂💐kakun ja ruusukimpum myötä.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Minä onnittelen Araa huomisten synttäriensä takia, jollen päivää ihan väärin muista.🎂💐kakun ja ruusukimpum myötä.

Kiitos, kaikkea sinäkin muistat.

m

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Minä onnittelen Araa huomisten synttäriensä takia, jollen päivää ihan väärin muista.🎂💐kakun ja ruusukimpum myötä.

Minä kans. Onnea Ara!

Hyvä, että on ihmisiä, jotka muistavat toisten merkkipäivät. Minä en ole sellainen. Kalenterissa ne täytyy minulla olla. Ja siinä vielä hälytys.
        am

• Noh nih, tulihan se sieltä, oikea päätös lätkän MM -kisojen suhteen.
      Hyvä K.Kummola ynnä muut. Faselin tapaiset hyypiöt joutaisi jalkapuuhun.

• Kyllä on taas maailmassa menossa monta tapahtumaa, jotka jäävät historian kirjoihin. Nämä nykyiset "isot" päämiehet ovat melkoisia hirviöitä.

Tänään radiossa joku tutkija kertoi, että on laskeskeltu Rumppusen suoltamia valheita ja todettu, että ukko on niitä päästellyt keskimäärin viisitoista päivässä. Se mies ei ole terve. Siippa oli jostain lukenut T:n lapsuudesta, ja sen mukaan isästä kaikki on alkanut. Mutta poika itsekin on ehkä jatkanut kasvuaan sillä tiellä. Veljeen ei kuulemma isän opit uponneet. Jossain isommassa kirjassa sanotaan, että isien pahat teot kostautuvat lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen. Polviahan siellä on kasvamassa. Mitähän tulossa vielä on. Ehkä en ole sitä enää näkemässä.

Tuon naapurin "bunkkeriukon" lapsuudesta en tiedä, mutta ainakin toiminnastaan voi päätellä, että ei sekään hääppönen ole ollut. Ja nyt sit kuulemma länsi peittelee omia ongelmiaan tarttumalla N:n kohteluun!!! On käskenyt ulkoministerinsäkin julistamaan potaskaa. Tai kaipa sekin ukko liturgiansa osaa ilman käskyäkin.

Teinpäs iltapalaksi mansikkakiisseliä. On niin turkasen hyvää kerman kanssa!

• Outo juttu. Tämän ketjun alussa aloin kirjoittaa ekana olevaan "laatikkoon", mutta se oli hankalaa, kun tekstiä siinä näkyi kerrallan vain parin rivin verran. Deletoin po. kirjoituksen ja jatkoin seuraavassa, mutta nimmarini siihen. Äsken huomasin, että nimmarini on kopioitunut muidenkin ketjujen ensimmäiseen "laatikkoon", jossa ei siis mitään tekstiä. No, väliäkös tuolla. Tuleehan nimmarini nyt esim. paskantamisongelmaistenkin tietoon:))

• Emmie vaan mittään ylimääräisiä nimmareita missään näje..?

Mut juu, se on vähän omituinen se alussa oleva vastauslaatikko, ei tosiaan näytä kuin kaksi riviä
        kerrallaan. Epäkuntoista ja puolitekoista kuten kaikki tällä saitilla. Ja nyt puhun vain tekniikasta..

• DrWhoo kirjoitti:

Emmie vaan mittään ylimääräisiä nimmareita missään näje..?

Mut juu, se on vähän omituinen se alussa oleva vastauslaatikko, ei tosiaan näytä kuin kaksi riviä
        kerrallaan. Epäkuntoista ja puolitekoista kuten kaikki tällä saitilla. Ja nyt puhun vain tekniikasta..

Sekin on kumma että kun kirjoitan tällä tietsikan foksilla, kummasti hyppii rivi ennenaikojaan, vaikka taatusti en kirjoita mitenkään oudosti. Ja nytkin puhun vain tekniikasta..

• Olen huomannut saman jutun. Vaikka menen naapuriketjuun katsomaan, mitä siellä on niin ekana näkyy nimmarini. Mutta jos en kirjoita sinne mitään, ei se sinne varmaan jää oleilemaan. Sinun nimmarisi näkyy varmaan vain omalla konellasi ja minun omallani mikäli on itse kirjautuneena.

• Calvados kirjoitti:

Olen huomannut saman jutun. Vaikka menen naapuriketjuun katsomaan, mitä siellä on niin ekana näkyy nimmarini. Mutta jos en kirjoita sinne mitään, ei se sinne varmaan jää oleilemaan. Sinun nimmarisi näkyy varmaan vain omalla konellasi ja minun omallani mikäli on itse kirjautuneena.

Juu, kun on kirjautunut, tottakai oma nimmari näkyy valmiina minkä tahansa ketjun vastauslaatikon yläpuolella. Samoin kuin se tulee "kommentoi" laatikon yläpuolelle.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Sekin on kumma että kun kirjoitan tällä tietsikan foksilla, kummasti hyppii rivi ennenaikojaan, vaikka taatusti en kirjoita mitenkään oudosti. Ja nytkin puhun vain tekniikasta..

Näkyjen ja tulevaisuuden näkeminen vaatiikin poikkeuksellisia "lahjoja"

• Anonyymi

siinä laatikon oikeassa alanurkassa on kieleke, nipukka, kahva, josta saa laatikon venytettyä hiiren avulla.

• Huomasin tuon laatikon venytysjutun.

• Calvados kirjoitti:

Huomasin tuon laatikon venytysjutun.

Luurilla ei kyllä näy..tai itseasiassa kun suurentaa rajusti niin ihan oikeassa alakulmassa tosiaan näkyy joku kärpäsen p:n kokoinen täplä. Joka ei kyllä reagoi kosketukseen mitenkään.

Tietsikalla ja hiirellä varmaan näkyy/toimii paremmin. Kelvotonta tekniikkaa joka tapauksessa, kyllähän tollasen kirjoituslaatikon pitäisi kasavaa tekstin mukana.

• Anonyymi

Tulin kokeilemaan tuota "venytyspistettä", koska olen minäkin joskus tänne kirjoittanut ja huomannut huonoksi tämän systeemin.

Näkyy se toimivan, mutta kovin on huomaamaton venytyspiste!

En viitsinyt kirjautua, kun tulin vain sulkemaan koneeni.

Hyvää yötä - kauniita unia!

Rapu

• Minäpä kulutin eilen aikaani lukemalla ... enpäs muista enää. Tänään yritän ymmärtää maalämpöporauksia kerrostaloissa ja niiden kustannuksia ja avustuksia.

"Kohteesta riippuen maalämmön investointikustannukset voivat taloyhtiössä ulottua muutamasta sadastatuhannesta eurosta puoleen miljoonaan euroon. Hintaan vaikuttaa tontin olosuhteiden lisäksi myös taloyhtiön koko. Tehikarin yhtiössä asuntoja on yhteensä 106."

Lasketaanpas. 500 000 jaettuna 106 asunnolla = 4760€

No ni. Jatketaanpas tekstin lainaamista.

"MAAN hallitus on osaltaan vauhdittamassa taloyhtiöitten energiasiirtymää. Vähäpäästöiseen lämmitykseen siirtyvillä taloyhtiöillä on mahdollisuus saada investointiinsa avustusta 4 000–6 000 euroa asuntoa kohden.

Tämä porkkana kiinnostaa."

No en yhtään ihmettele, että "porkkana" kiinnostaa. Jos oikein olen ymmärtänyt, niin valtiohan maksaa koko investoinnin per asunto. En oo kade, mutta paljonkohan saisin avustusta, jos tilaisin 3-5 kW tehoisen tuulimyllyn, sillä uskoisin tuollaisen myllyn saavani noin 10 000 ekulla.

Ja porkkanoita haluavat jokainen nykyään. Uuden sähköauton porkkanan toivotaan olevan ehkä noin ... 5 000-7 000€ ja jos vielä saisi kaikilla valtion jakamilla porkkanoilla myös aurinkopaneleita, niin

• Sähköauto porkkana ehkä kelpais, kuhan nuo lähtöhinnat veroineen saadaan siedettävälle tasolle. Nythän ne hinnat koko ajan lähenee suhteessa pm autoon. Ok -asukkaalle joka öinen lataus on helppo juttu.

Ladattava hybridikin dsl/sähkö kävis miullen. Sen hyötyhän riippuu kuinka paljon viittii ladata. Ilmeisesti nyt n. 50 kilsaa keskimäärin pääsee latauksella. Amummullahan on nyt tästä hyvää ensikäden tietoa?

Nythän jo pikapuoliin (kuulemma) on tulossa "solid state" tyyppinen akkutekniikka autoihin, joka (kuulemma) tarkoittaa huimasti enemmän sähköä (kuulemma) huimasti nopeammin. Ja huimasti enemmän hintaa, kukaties..

• Luinko oikein, että Renny Harlin ohjaa uuden Palmu -elokuvan? Waltarin ennenjulkaisematon käsikirjoitus..mistä sellainen lienee löytynyt? Vai onko se sitten joku aikoinaan hylätty tekele. Täähän on sikäli merkittävä juttu, että Kassilan Palmut ovat ainakin meikän sukupolvelle klassikkoja. Niiden nimissä mahdollisesti tehtävä humpuuki olisi vähän ikäänkuin pyhäinhäväistystä. Tosin ei saisi tuomita ennen kuin näkee rikoksen..no, toivottavasti ei nyt ole tulossa leffaa jossa Rennyn muokkaamassa käsikirjoituksessa lukee: pum pum, räiskis ja pam.

Ehkä olen kerrankin väärässä ja Renny pystyykin tekemään siedettävän leffan.

• Lämpötila on niin paljon noussut, että parvekkeen lasit ovat aivan huurussa ja merelle katsoessa koko näköala aivan kuin paksussa sumussa.

Minulla on oikea ranne ja kämmenluut niin kipeät ja älyttömän arat, etten siedä tehdä oikein mitään ja hirveä särky päällä. Liekö ilmanvaihdos syynä?

• Siullahan oli se reumakin? Taitaa lämpötilan vaihtelut yleesäkin vaikuttaa reuman oireisiin,
        varmaan myös ruokavalio.

Miulla on huono ääreisverenkierto, mikä vaikuttaa ainakin niin ettei kylmää siedä juuri
        ollenkaan. Kesälläkin pidän hanskoja fillaria ajessa. Jos kädet menee kylmiksi, tunto alkaa mennä huonoksi ja muutenkin kädet muuttuvat tönköksi.

• DrWhoo kirjoitti:

Siullahan oli se reumakin? Taitaa lämpötilan vaihtelut yleesäkin vaikuttaa reuman oireisiin,
        varmaan myös ruokavalio.

Miulla on huono ääreisverenkierto, mikä vaikuttaa ainakin niin ettei kylmää siedä juuri
        ollenkaan. Kesälläkin pidän hanskoja fillaria ajessa. Jos kädet menee kylmiksi, tunto alkaa mennä huonoksi ja muutenkin kädet muuttuvat tönköksi.

Olen kyllä huomannut nuo lämpötilan vaihtelut, jotka vaikuttavat reumaani. Milloin mikäkin nivel äityy pahaksi. Olen myös huomannut joidenkin ruokien vaikuttavan niveliin, samoja ruokia pitää välttää kuin kihtiä sairastavien. Rasvaisia ruokia olen aina vältellyt, samoin pieniä mereneläviä. Myös sitrushedelmät eivät sovi minulle.

• Tänään on päivä, jolloin taivas oikeasti on lonkeron värinen. Mutta aivan mahtava, talvinen lenkkikeli. Kummasti se taas virkisti tässä "olemisen sietämättömässä keveydessä", kutomisen, lukemisen, nettaamisen, pyykkien setvimisen välissä.

Tuo ketjun eka laatikko. En todellakaan huomannut sen nurkassa harmaita pisteitä, ja vaikka olisinkin, niin en ehkä olisi älynnyt tarttua siihen. Yleensä kyllä kaikki kokeilen. Sen avulla opinkin kaikennäköistä uutta. Hankaluus siinä on, kun en vähän ajan päästä enää muista mitä olin tehnyt saadakseni jonkun jutun toimimaan. Siis eikun uusi kokeilu.

Ketjuissa (olen kolmea muuta katsonut) on näköjään aloitustekstin jälkeen ekana kavennettu tyhjä laatikko ikäänkuin valmiiksi avattuna, ja sen yläpuolella sitten ilmaantuu kirjattu nimmarini, jos kirjautunut olen. Vai, onko noin ollut kaiken aikaa? En niin kauheesti tutki näiden sivujen toimintaa. Riittää, kun voin kirjoittaa ja lukea.

Palmut taitavat tosiaan olla monille suomalaisille lähes "kanonisoituja", kuten on vaikkapa Laineen Tuntematonkin. Kyllä minuakin arvelluttaa, mitä Harlin saa aikaan. Aika jäävi tietysti olen sanomaan, kun en Yhtään RH:n elokuvaa ole nähnyt, jonkun trailerin ehkä ja jostain toisesta pikkupätkiä telkan tarjontaa selatessani. Ei ole minun elokuvagenreäni.

Olen minäkin ollut aika tiukka Tuntemattoman suhteen, mutta Louhimiehen versio oli minusta todella hyvä. Kävin sen kahdestikin katsomassa, kun pojantytär tarvitsi kaveria.

Siippa taas tuomitsee kaikki Tuntemattoman kaikki uudet versiot. Ei edes halua niitä katsoa. En minäkään Mollbergin elokuvasta tykännyt yhtään, ja siinä vaiheessa Laineen versio oli se ainut oikea minullekin.

Ja nyt on maha killillään jauhelihapihvejä, pottua ja salaattia. Pitää vielä houkutella siippaa käymään kaupassa ostamassa ruunekreenejä iltapäiväkahvin kanssa. Siellä kyllä pitää käydä muutenkin, että ei nyt vallan kahvileivän takia sinne ajella.

• Piti vielä kommentoida UMK:a, jonka nyt olen havainnut olevan akuutti. En ole po. ohjelmia ensimmäisen jälkeen enää möyhempinä vuosina katsonut, ja kappaleita olen siis kuullut lähinnä sattumalta, kun radio on ollut auki juuri siinä kohdassa. Yksikään kuulemani ole minuun tehnyt minkäänlaista vaikutusta.

En tänä vuonnakaan po. kisaan ole huomiota kiinnittänyt, mutta eilen osuin olemaan telkan ääressä, kun Danny ilmestyi ruutuun ja hänen kipaleensakin sitten soitettiin. Olin lukenut, että D on yksi euroviisuehdokkaista, enkä meinannut silmiäni uskoa. Olen tykännyt Dannystä aina, mutta ei hän mikään euroviisuilija mielestäni ole, ei ollut nuorempana eikä nytkään. Ja kun sitten illalla kuuntelin tuota D:n kappaletta, niin tapahtui minulle hyvin harvinainen juttu: kuuntelin jopa sanojakin. Melodia nosti korvani pystyyn, ja kun niin käy, niin sanatkin sitten tarttuvat korvaan. Olipa viisun tekijä löytänyt oivan aiheen, Dannylle sopivan. Ei siitä euroviisuksi ole, mutta muuten sopii tähän aikaan - ja ikääni.

• Juicehan taannoin riimitteli omalla tyylillään vähän samasta asiasta:

Hän oli kunnon mies,
        niinhän jokainen on,
        läpikäytyään krematorion.

Vaikkakin se mies, josta Juice tuossa kertoi, oli mies josta ei jäänyt mitään, korkeintaan ohikiitävä muisto jäljelle. Niinhän meille useimmille taitaa käydä. Dannyn laulussa sen sijaan optimisesti toivottiin että tehdyn elämäntyön kautta jotain jää jäljelle.

• Täytyypä kuunnlla tuo Dannyn kipale, en ikinä kuuntele sanoja, ja jos sävelkin on mitäänsanomaton, ei iske minuun. Ei siitä kyllä viisuvoittajaksi tule olemaan.

• Nyt kuuntelin sen, onpahan sanat siinä. Se on kuin kuolinlaulu, kohta monessa kuolinilmoituksessa on nuo sanat. Pahviarkku riittää, älkääkä kertoko hautajaisissa kauniita korulauseita, jos ette sitä tarkoittaneet. Kuoleman jälkeenhän kaikki muistaa mua, ainakin pienen hetken.

• Calvados kirjoitti:

Nyt kuuntelin sen, onpahan sanat siinä. Se on kuin kuolinlaulu, kohta monessa kuolinilmoituksessa on nuo sanat. Pahviarkku riittää, älkääkä kertoko hautajaisissa kauniita korulauseita, jos ette sitä tarkoittaneet. Kuoleman jälkeenhän kaikki muistaa mua, ainakin pienen hetken.

Minustakin po. kipale on niin poikkeuksellinen, että jos osallistuisin äänestykseen niin pisteeni menisivät sille, ynnä Dannylle, joka rohkeasti ottaa laulun laulaakseen. Viisuihin siitä tosiaan ei ole. Tai kuka tietää. Suomalaisethan monesti ovat ihan ihmeellisiin juttuihin kajahtavia, joten jos erikoisuutta tavoitellaan, niin siinähän olisi selvä voittaja.

• Piti jo eilen Edsonille kommentoida kirjoitustaan koskien talojen energiaremontteja. Energia-avustus, jota voidaan käyttää siis vaikkapa maalämmön laittamiseen ei ole ihan niin suoraviivainen kuin laskit. Avustuksen saa, jos rakennus remontoidaan nk. nollaenergiataloksi. Ja avustuksen maksimi on n. 50% kustannuksista.

As Oy:ssämme selvitettiin viime vuonna maalämmön asennusta ja siihen saatavaa energia-avustusta. Meille se tulisi kalliiksi. Tuo nollaenergian saavuttaminen edellyttäisi mm. kaikkien kämppiemme koko eristyksen uusimista, painovoimaisen ilmastoinnin muuttamista koneelliseksi, ikkunoiden vaihtoa, jne. Viimeksi mainitusta tulisi ilmeisesti este koko hommalle tai ainakin iso (rahallinen) ongelma, meillä kun kaikki ulkoseinät ovat lähes pelkkää lasia.

Rakennustemme saaminen avustuksen edellyttämään nollaenergiakuntoon tulisi maksamaan niin paljon, että maksimiavustuskin olisi vain rikka rokassa. Maalämpöön siirtyminen omin varoin on silti vielä yhtiön strategiapaperissa. Viime vuoden hintojen ja laskelmien mukaan se tulisi maksamaan n. 20k per kämppä.

Mutta sää on kuin morsian ja luontokin jatkaa inehmon silmän hivelyä.

Mukavaa pikkulauantaita!

• Joo, oikaisin hieman laskuissani, mikä antoi kyllä ihan väärän tuloksen.

Se 4 000 avustus ei vaatinut kait nollaenergiatasoa (?), mutta siitä huolimatta on pieni summa kokonaiskustannuksiin verrattuna. Suurempien talojen, missä enemmän asuntoja, on avustus per asunto suhteessa hiukan parempi. Mutta todella kattaa korkeintaan puolet kustannuksista.

Tuo "irti kaukolämmöstä" ajatus on silloin hyvä kait, jos kaukolämpöyhtiöt koettavat rahastaa maksuilla vaikkapa kunnan muita menoja.

"20k per kämppä." ?

• Arvioitkohan nyt amummu alakanttiin tuon remontin hinnan 20k per kämppä? Kun siskoni miehen sukulaisen pieni 34 neliön asunto putkiremontoitiin kolmisen vuotta sitten se maksoi 25k. Se on kylläkin -68 rakennettu kerrostalo ilman hissiä ja perveketta Mikkelissä.

Meillä on -4 pakkasta, aurinko meni pilveen, kun sen pitäisi paistaa .

• Calvados kirjoitti:

Arvioitkohan nyt amummu alakanttiin tuon remontin hinnan 20k per kämppä? Kun siskoni miehen sukulaisen pieni 34 neliön asunto putkiremontoitiin kolmisen vuotta sitten se maksoi 25k. Se on kylläkin -68 rakennettu kerrostalo ilman hissiä ja perveketta Mikkelissä.

Minä vaan ihmettelin tuota rahayksikön ilmaisua. Siis 25 k, kun kruununkin tunnus lienee kr.

Meillä meni katon uusimiseen, oikaisu+lisälämmöneriste+kourut,piipunpellit,lapetikkaat 23 000 ja se vaan on jollekin vähän, mutta meille paljon, joten laina oli otettava ja lisäksi ensi kesänä alkaa talon ulkovuoraus ja varmaan jääkin pelkästään vanhan osan vuoraukseksi, sillä elämän iloihinkin on jotain jäätävä.

Näen edelleen unia palmun alla ... eiku appelsiinipuun alla talvilekottelusta. Unelmakin lämmittää. Tai ainakin viihdyttää, kun vaan pitää huolen siitä, ettei ala masentaa.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Arvioitkohan nyt amummu alakanttiin tuon remontin hinnan 20k per kämppä? Kun siskoni miehen sukulaisen pieni 34 neliön asunto putkiremontoitiin kolmisen vuotta sitten se maksoi 25k. Se on kylläkin -68 rakennettu kerrostalo ilman hissiä ja perveketta Mikkelissä.

Cee, se hinta oli arvio vain maalämpösysteemin asennuksesta 300 000. Meillä on 15 asuntoa ja siitä sitten tulisi tuo 20k/kämppä. Rakennusten nollaenergiavaatimukset täyttäviksi tekemiseen ei miljoona riitä koko yhtiöön. Joten siitä tulee vielä kymmeniä tuhansia euroja lisää per asunto. Vajaa 70k, jos kustannukset jäisivät miljoonaan.
        am

• edson kirjoitti:

Minä vaan ihmettelin tuota rahayksikön ilmaisua. Siis 25 k, kun kruununkin tunnus lienee kr.

Meillä meni katon uusimiseen, oikaisu+lisälämmöneriste+kourut,piipunpellit,lapetikkaat 23 000 ja se vaan on jollekin vähän, mutta meille paljon, joten laina oli otettava ja lisäksi ensi kesänä alkaa talon ulkovuoraus ja varmaan jääkin pelkästään vanhan osan vuoraukseksi, sillä elämän iloihinkin on jotain jäätävä.

Näen edelleen unia palmun alla ... eiku appelsiinipuun alla talvilekottelusta. Unelmakin lämmittää. Tai ainakin viihdyttää, kun vaan pitää huolen siitä, ettei ala masentaa.

Kilo appelsiinejä kaupasta ja vähän google mapsista palmumaisemia ruutuun, annos mielikuvitusta, niin haaveet näyttää jo puoliksi toteutuneen. Ja halvalla.

• DrWhoo kirjoitti:

Kilo appelsiinejä kaupasta ja vähän google mapsista palmumaisemia ruutuun, annos mielikuvitusta, niin haaveet näyttää jo puoliksi toteutuneen. Ja halvalla.

Ja tuo k, eli 1000 x jotain..hölmö tapa rahasummien yhteydessä.

• Anonyymi kirjoitti:

Cee, se hinta oli arvio vain maalämpösysteemin asennuksesta 300 000. Meillä on 15 asuntoa ja siitä sitten tulisi tuo 20k/kämppä. Rakennusten nollaenergiavaatimukset täyttäviksi tekemiseen ei miljoona riitä koko yhtiöön. Joten siitä tulee vielä kymmeniä tuhansia euroja lisää per asunto. Vajaa 70k, jos kustannukset jäisivät miljoonaan.
        am

Tuota arvelinkin, että se pitää sisällään vain osan mahdollisesta rempasta.

• DrWhoo kirjoitti:

Ja tuo k, eli 1000 x jotain..hölmö tapa rahasummien yhteydessä.

Ei tuo k olekaan virallinen rahojen yhteydessä, jostain syystä se on pesiytynyt käyttöön somessa.

• edson kirjoitti:

Kyllä tuo meidänkin rahoissa olisi valtava summa ja lainaa olisi otettava. Ajattelin vain sillä tavalla että jos omistaa asunnon pääkaupunkiseudulla ja se on kookas asunto, ei sitä 350000 halvemmalla saa, jopa kaksioista saa pulittaa tuon. Siihen nähden 20000 tuntuu pieneltä summalta.

Suhteutin sen vielä siihen siskoni miehen tädin asuntoon Mikkelissä, joka on 34 neliötä ja se putkiremontti maksoi 25tuhatta. Kun täti kuoli, sen asunnon arvoksi arvioitiin 35tuhatta perunkirjoituksessa. Ihan hyvä sille perinnönsaajalle, ettei joudu maksamaan isoa perintöveroa. Sen kokoisen asunnon arveltiin olevan 75000 arvoltaan myydessä, mutta ei taida sitä summaa siitä ikinä saada.

• Calvados kirjoitti:

Kyllä tuo meidänkin rahoissa olisi valtava summa ja lainaa olisi otettava. Ajattelin vain sillä tavalla että jos omistaa asunnon pääkaupunkiseudulla ja se on kookas asunto, ei sitä 350000 halvemmalla saa, jopa kaksioista saa pulittaa tuon. Siihen nähden 20000 tuntuu pieneltä summalta.

Suhteutin sen vielä siihen siskoni miehen tädin asuntoon Mikkelissä, joka on 34 neliötä ja se putkiremontti maksoi 25tuhatta. Kun täti kuoli, sen asunnon arvoksi arvioitiin 35tuhatta perunkirjoituksessa. Ihan hyvä sille perinnönsaajalle, ettei joudu maksamaan isoa perintöveroa. Sen kokoisen asunnon arveltiin olevan 75000 arvoltaan myydessä, mutta ei taida sitä summaa siitä ikinä saada.

Viimeinen tätini kuoli viime keväänä ja häneltä jäi pirkanmaalaiseen pikkukylään 3h ja k rivarin pätkä. Perikunta on yrittänyt sitä myydä, eikä edes kymppitonnia kukaan ole suostunut maksamaan. Kolmea kymppiä aluksi pyysivät, mutta nyt ovat jo ilmoittaneet myyvänsä eniten tarjoavalle. Saas nähdä tärppääkö. Lyhytaikaisia vuokralaisia siihen kyllä saisi, mutta perikunta on sitä mieltä, että siitä voi koitua jopa enemmän kuluja kuin tyhjillään pidettäessä. Kämpästä saisi joku halvan "kesämökin" kauniissa järvimaisemassa.

Meidän yhtiössämme tuo maalämpö kustannuksiltaan olisi aika pieni juttu, mutta 20k:kin lisää entisiin, isoihin velkoihin (joita salaojaremontti, sähköjen uusiminen ja yhden asunnon saneeraus) nostaisi asuntokohtaisen, nyt jo melkein kipurajoilla olevan rahoitusvastikkeen taivaisiin osakkaalle, joka ei (uutta) velkaosuuttaan voisi tai haluaisi maksaa heti pois. Asoy-laki puhuu korjauksien ja uudistuksen yhteydessä "kohtuullisista" kustannuksista. Vastikkeenhan pitäisi olla sellainen, että osakkaat sen pystyvät maksamaan. No, kohtuullisuutta ei ole missään määritelty, joten meilläkin se aiheuttaa kiivasta keskustelua, kun yhtiön taloudesta puhutaan.

• Äimistyneenä tänään luin, että professori Urpo Kangas on syytteessä väärin hoidetussa perintöasiassa. Hän oli kehottanut naisen lakimiestä siirtämään naisen perintörahat oman ja yhtiönsä tileille, jolloin rahat hävisivät kuin tuhka tuuleen. Nainen jäi ilman lähes 800000 euron perintöä, koska rahoja ei löytynyt mistään. Nyt Kangasta vaaditaan maksamaan ne rahat naiselle, vaikka tämä naisen lakimies ne rahat hävitti, Kangas oli vain neuvonantajana jutussa.

Kangas on tullut tunnetuksi siitä, että hän usein puhuu parintöriidoista lehdissä ja on sitä mieltä, että kenellekään ei pitäisi perintöjä jättää, vaan kehottaa ihmisiä käyttämään rahansa eläessään. Tässä tapauksesa kuitenkin perinnönsaajan äiti oli toivonut, että tyttärelle maksetaan vain tietty summa kymmenen vuoden aikana tipottain, koska pelkäsi, että tytär ei osaa hoitaa raha-asioitaan. Ei osannut näköjään tämä tyttären itsensä palkkaama lakimies yhtään paremmin.

• Tarkalleen ottaen Kangas oli pesäselvittäjän ominaisuudessa itse siirtänyt varat ko lakimiehen tilille, josta ne sitten olivat "kadonneet". Lisäksi vielä perinnönsaajan tyrär oli valtuuttanut ko lakimihen hoitamaan varoja lakimiehen tilin kautta.

Jutusta ei oikein selvinnyt mihin rahat olivat "kadonneet" lakimiehen tililtä, oliko
        lakimies sitten käyttänyt ne omiin tarkoituksiinsa, eli kavaltanut varat.

Kangas ilmeisesti katsottiin vastuulliseksi siksi, että tytär oli oikeuden mielestä kyvytön antamaan valtuutusta ko lakimehelle, ja Kankaan oli pitänyt tämä osata ottaa huomioon ennen kuin pesänjakajana siirsi varat epäluotettavaksi osittautuneelle lakimiehelle. Eikä Kangas myöskään myöhemminkään mitenkään seurannut tai varmistanut mitä lakimies rahoilla teki.

• DrWhoo kirjoitti:

Tarkalleen ottaen Kangas oli pesäselvittäjän ominaisuudessa itse siirtänyt varat ko lakimiehen tilille, josta ne sitten olivat "kadonneet". Lisäksi vielä perinnönsaajan tyrär oli valtuuttanut ko lakimihen hoitamaan varoja lakimiehen tilin kautta.

Jutusta ei oikein selvinnyt mihin rahat olivat "kadonneet" lakimiehen tililtä, oliko
        lakimies sitten käyttänyt ne omiin tarkoituksiinsa, eli kavaltanut varat.

Kangas ilmeisesti katsottiin vastuulliseksi siksi, että tytär oli oikeuden mielestä kyvytön antamaan valtuutusta ko lakimehelle, ja Kankaan oli pitänyt tämä osata ottaa huomioon ennen kuin pesänjakajana siirsi varat epäluotettavaksi osittautuneelle lakimiehelle. Eikä Kangas myöskään myöhemminkään mitenkään seurannut tai varmistanut mitä lakimies rahoilla teki.

Tuosta näemme, miten lakimiehet ovat epäluotettavia ja omat ja asiakkaiden rahat menevät sekaisin. Tilintarkastajat eivät kuulemma pystyneet selvittämään, mihin rahat katosivat. Jokaisesta siirrostahan on oltava jonkinlainen dokumentti.

• Calvados kirjoitti:

Tuosta näemme, miten lakimiehet ovat epäluotettavia ja omat ja asiakkaiden rahat menevät sekaisin. Tilintarkastajat eivät kuulemma pystyneet selvittämään, mihin rahat katosivat. Jokaisesta siirrostahan on oltava jonkinlainen dokumentti.

Joo, mie oon samaa mieltä proffan kanssa että ei tosiaan kannata kerryttää mitään riideltävää jälkipolville, ite aion ryypätä omaisuuteni viimeiseen puteliin ennenkuin viikatemies koputtaa.

• DrWhoo kirjoitti:

Joo, mie oon samaa mieltä proffan kanssa että ei tosiaan kannata kerryttää mitään riideltävää jälkipolville, ite aion ryypätä omaisuuteni viimeiseen puteliin ennenkuin viikatemies koputtaa.

Olisi se äiti vaan antanut kerralla ne varat tyttärelleen, parempi kai olisi ollut että tytär itse ne varat hassaa, eikä joku lakimiehen planttu.

• Meillä alkaa ilmoittautuminen koronarokotuksiin (tähän ryhmään kuuluvilla) 25.1 Sehän on ihan koht hitto. Ja ite rokotusaika on kiva katsoo, mihin päivään se sitten saadaan. Pienten kuntien tilanne voipi olla aika hyvä siis tässä suhteessa.

Olen alkanut kallistua siihen suuntaan, että eniten liikkuva porukka eli työssä käyvät voisivat saada sen rokotteen ennen meitä kääkkiä.

Toisaalta jos se suojaa siis enemmän taudilta kuin sen levittämiseltä, niin sitten on tämä järjestys kait ihan jees.

• Ja paree että kääkät on "koekaniineina" ensin, ja katotaan mitä tapahtuu...

Tänään tarttee kyllä kattella vähän jenkkien seremonioita.

• Kuhmoisiinkin saapuu epämääräinen kuriiripaketti tuntemattomasta osoitteesta. Siinä se kauan odotettu pahviloota nököttää terv.keskuksen vastaanoton pöydällä. Lääkärit ja hoitajat killittävät silmät tapillansa ihmettä. Joku uskaltautuu avaamaan laatikon. Sisällä on kuplamuoviin kääritty pienenpi paketti ja lähetyslista:
        "Ensiluokkaisia covid-19 vaccine ampulleja 1000 kpl".
        Kaikki ovat haltioissansa. Joku itkeä tirauttaa. Onnesta. Ylilääkäri hihkaisee komennon. " Hihat ylös ja rokottamaan. Hopi. Hopi "
        THL ei edes tiedä missä arvopaketit seikkailevat ja montako niitä edes onkaan. Turkuun piti mennä mutta ei sitten mennytkään. Katosiko matkalla. On jotensakin epämääräistä puuhastelua. Samaa mieltä edsonin kanssa. Annetaan työikäisille koepistos ensin. Siten varmistetaan että kama on oikeata. Ettei ole mikään butinin tarjoama cocktail. Olen kenties sarkastisen ilkeä, mutta niin on tämä maailmakin.

• Puosu kirjoitti:

Kuhmoisiinkin saapuu epämääräinen kuriiripaketti tuntemattomasta osoitteesta. Siinä se kauan odotettu pahviloota nököttää terv.keskuksen vastaanoton pöydällä. Lääkärit ja hoitajat killittävät silmät tapillansa ihmettä. Joku uskaltautuu avaamaan laatikon. Sisällä on kuplamuoviin kääritty pienenpi paketti ja lähetyslista:
        Kaikki ovat haltioissansa. Joku itkeä tirauttaa. Onnesta. Ylilääkäri hihkaisee komennon. " Hihat ylös ja rokottamaan. Hopi. Hopi "
        THL ei edes tiedä missä arvopaketit seikkailevat ja montako niitä edes onkaan. Turkuun piti mennä mutta ei sitten mennytkään. Katosiko matkalla. On jotensakin epämääräistä puuhastelua. Samaa mieltä edsonin kanssa. Annetaan työikäisille koepistos ensin. Siten varmistetaan että kama on oikeata. Ettei ole mikään butinin tarjoama cocktail. Olen kenties sarkastisen ilkeä, mutta niin on tämä maailmakin.

Hauska pieni kauhuskenaario Puosulta. Eikös niiden pakettien sisällönkin ole oltava jäässä, joten mistä tietää, kauanko ovat seikkailleet jossain ja jo sulaneet valmiiksi.

• Anonyymi
        Puosu kirjoitti:

Kuhmoisiinkin saapuu epämääräinen kuriiripaketti tuntemattomasta osoitteesta. Siinä se kauan odotettu pahviloota nököttää terv.keskuksen vastaanoton pöydällä. Lääkärit ja hoitajat killittävät silmät tapillansa ihmettä. Joku uskaltautuu avaamaan laatikon. Sisällä on kuplamuoviin kääritty pienenpi paketti ja lähetyslista:

Merkillisen tutulta kalskahtavia ilmaisuja Puosun kirjoituksessa.

• Nyt on sitten Biden USA:n uusi pressa. Katsoin koko pitkän maratonlähetyksen Areenasta.

• Tuli katteltua joo. Voip olla että USA on nyt hyvissä käsissä. Toivottavasti ukko jaksaa, ei oo helppo pesti nuoremmallekaan. Harrisistakin voisi tulla pätevä pressa, tällä liberaaliksi demokraatiksi mainitulla juristilla on kokemusta politiikastakin melkoisesti.

• No ni, alkaa uutiset jo riittää Bidenistä, Jenkkilästä ja kohta rokotteistakin. Itelle riittää se, että terveysala tekee rauhassa työtään. Sitä heillä on riittänyt ihan tarpeeksi asti.

Ylen pirtsakka säänainen hyppi eilen riemuissaan, että tänään saadaan säätiedotuksiin taas vipinää.

Kaikesta sitä revitään uutisia. Katselin erään prisman tiededokkarin, missä sää (imastonmuutos) ja korona liitettiin sopivasti yhteen eli kun isossa kuvassa ilmasto muuttuu eläimistöneen kasveineen, niin rokotetehtaat pärjäävät

• Jaa vipinää..miul oli äsken vipinää kolan kanssa. Alkais jo riittää tälle talvelle, meinaan.

• Niinpäs tuli katseltua. Asia, mihin kiinnitin huomiota oli Bidenin kävely. Näytti siltä kuin se olisi ollut hieman varovaista. Bidenhän ei ole enää nuorukainen ja tönkköys useimmiten liittyy ikääntymiseen, mutta toivottavasti vain ei ole katkokävelyn oireita. Tuon ikäiselle - ja nuoremmallekin - jo vakavista terveysongelmista kärsineelle pressan homma tosiaan voi olla raskas. Trumpin jälkeen töitä on vielä varmaan enemmän kuin muuten olisi. Toivottavasti mies kestää. Ja tosiaan, onhan hänellä tehokkaan oloinen varapressa.

Lunta tuiskuttaa ja kohta on lenkille lähtö. Koirat ovat kovia vetämään, ja varmaan pulkka lentäisi jos ne valjastaisi semmoisen eteen. Onneksi vielä meikän omat jalat toimii, joten ei tarvitse elukoita kiusata oman kulkemisensa helpottamiseksi:) Vaatetta kyllä pitää topata kunnolla. Sen verran käväisin äsken ulkona, että jo pienessä hetkessä sai tuta tuulen sisikuntaakin hyydyttävän vaikutuksen.

Toivokasta torstaita!

• Oli kuulemma taas Trumputin pahoittanuyt mielensä pahanpäiväisesti - ei siksi että
        Biden muutti monia Trumpin säätämiä lakeja, vaan siksi että Bidenin bileissä oli paremmat esiityjät. Ettäs kehtaavat..

• DrWhoo kirjoitti:

Oli kuulemma taas Trumputin pahoittanuyt mielensä pahanpäiväisesti - ei siksi että
        Biden muutti monia Trumpin säätämiä lakeja, vaan siksi että Bidenin bileissä oli paremmat esiityjät. Ettäs kehtaavat..

Siitäs sai Trumppi huomata, että kuuluisimmat tähdet kieltäytyvät esiintymästä hänen juhlissaan. Jotkut ovat jopa vaatineet, että heidän musiikkiaan eivät muutkaan saa esittää Trumpin tilaisuuksissa.

Mahtava pino näkyi Bidenillä olevan allekirjoitettavaa jo eilen.

Luin myös jutun Bidenin työhuoneen verhoista, että nekin on vaihdettu Trumpin jälkeen samanlaisiin mutta tummemman kullanvärisiin kuin mitä Trumpin aikana. Minä en kyllä nähnyt edes mitään värieroa.

• Meillä on -5 pakkasta. Mikähän lämpötila eilen oli Washingtonissa, aika kylmältä näytti. Ainakin ihmiset siellä paikanpäällä olivat juhlan alkua odottamassa vilttien sisällä istuen.

• Pakkasasteita en ole katsonut, mutta lunta kyllä näyttää taas tulleen lisää. Poikani on kyllä luvannut tulla tekemään lumityöt. Tuo avoparveke on melkein täynnä lunta ja pojanpoika on luvannut käydä sen tyhjentämässä.

Luin yhtenä "lumipäivänä", että lumitöidentekijöitä (sydän) oli joutunut sairaalaan ja pari oli kuollut, joten ainakaan sydänsairaiden ei kannata riskeerata, jos vielä haluaa elää? Ja kukapa ei haluaisi, niin mielenkiintoista "Elämä"on?

Joten toivotan minäkin: Toivokasta torstaita!

• Meilläkin täällä eri puolella Helsinkiä kuin sinä, on lunta satanut ja U manailee kun joutuu lapioimaan autonsa parkkipaikan hangesta, sitä lunta kun ei voi kasata tietenkään myös viereisen auton taakse,

• Ihan on uupunut olo. Ei toki kettislenkistä, vaikka sekin oli aika rämpimistä vastatuuuleen ja tuiskuun, mutta katselin äsken kyökin ikunasta kun naapurin mies työnsi lunta ja koiransa yritti auttaa hyppäämällä kolan kyytiin. TUlli hiki jo katsoessa. No, illemmalla ehkä siippakin joutuu hikoilemaan. Nyt on sellainen tuuli, joka sopii kuin nyrkki silmään meidän rivimme kulkuväylälle ja eritoten oman sisäänkäyntimme syvennykseen. Tuiskukinoksia syntyy nopeammin kuin niitä kukaan kerkiää kukistaa.

Rumppusella taitaa "mökissään" olla joku soluttautunut tiedottaja, kun heti kohta saimme tietää ukon kiukuttelusta Bidenin konsertin esiintyjien takia. Jos tuo "tieto" on totta, niin sekin yksi todiste, että ukko on jo vanhentumisprosessissaan hyvin lähellä lapsen astetta.

Whookin jo voipunut lumen luonnista!! Äläs nyt, vastahan talvi alkoi. Eikun Kippari-Kallen sapuskaa naamaan ja lapiointi maistuu entistä makeammalle. Toivoo eräs, joka aamulla heräs.

• Uskon että Trumppi on siellä huvilassaan katsonut silmä tarkkana Bidenin virkaanastujaisia.

Yksi päivä jo konahteli medialle, että miksi Melania ei ole ollut Voguen kansissa, vaikka on presidentin vaimo ja ensimmäinen nainen sekä kaunis ja tyylikäs. Tämä sen jälkeen kun Kamala Harris oli kannessa tennareissaan. Trumppi ei ajattele yhtään, että hän itse on sodassa joka lehden ja median kanssa, eikä Melaniakaan juuri julkisuudessa ole ollut vaan paremminkin on ollut kiusaantunut ukkonsa toilailusta. Näin minä sen olen mieltänyt. Minä ainakin häpeäisin olla Melanian asemassa, mutta ei hän varmaan pysty millään ukkonsa toilailuja hillitsemään. Saa kuitenkin tämän mielivaltaisen äijän puolisona nauttia ylettömästä yltäkylläisyydestä vaimona numero 3, joka on helposti vaihdettavissa taas nuorempaan.

• Kippari Kalle tais syödä enemmän pinaattia, meil oli tossa just naudan -lihapataa. Ei ihan vege ruokaa tuo kylläkään..vähän pitkin hampain tuota söinkin kun periaatteessa vältän punaista lihaa. Toi oli kyllä jopa hyvää ja aika tummaksi kypsynyt, mikä selvästi on lieventävä asianhaara.. Pinaattikeitto on kyllä mainiota ruokaa myöskin.

Ja juu, kaamea keli oli tossa aamulla kun turuus konttorilla kävin (aamu on n. klo 6-7 meillä päin). Nyt näyttää jo paremmalta.

• Calvados kirjoitti:

Uskon että Trumppi on siellä huvilassaan katsonut silmä tarkkana Bidenin virkaanastujaisia.

Yksi päivä jo konahteli medialle, että miksi Melania ei ole ollut Voguen kansissa, vaikka on presidentin vaimo ja ensimmäinen nainen sekä kaunis ja tyylikäs. Tämä sen jälkeen kun Kamala Harris oli kannessa tennareissaan. Trumppi ei ajattele yhtään, että hän itse on sodassa joka lehden ja median kanssa, eikä Melaniakaan juuri julkisuudessa ole ollut vaan paremminkin on ollut kiusaantunut ukkonsa toilailusta. Näin minä sen olen mieltänyt. Minä ainakin häpeäisin olla Melanian asemassa, mutta ei hän varmaan pysty millään ukkonsa toilailuja hillitsemään. Saa kuitenkin tämän mielivaltaisen äijän puolisona nauttia ylettömästä yltäkylläisyydestä vaimona numero 3, joka on helposti vaihdettavissa taas nuorempaan.

K. Harris oli vissiin vähän loukkaantunut tuosta Voguen kuvasta, kun oli valittu juuri tuo kuva tennarit jalassa. Toisaalta aika rento kuva miun mielestäni. Mut jos ihoaankin oli mahdollisesti valkaistu kuten on epäilty, se olis kyllä törkee temppu.

• DrWhoo kirjoitti:

K. Harris oli vissiin vähän loukkaantunut tuosta Voguen kuvasta, kun oli valittu juuri tuo kuva tennarit jalassa. Toisaalta aika rento kuva miun mielestäni. Mut jos ihoaankin oli mahdollisesti valkaistu kuten on epäilty, se olis kyllä törkee temppu.

Juu, huomasin tuonkin uutisen, että kauhea häly nousi, että naamaa oli jotenkin vaalennettu ja että kansikuva oli rento, lenkkarit jalassa oleva, kun taas sisäsivuilla oli se kuva, jossa vaaleansininen jakkupukukuva, jonka Harriskin ajatteli päätyvän kanteen.

Minusta tuo kansikuva on hyvä ja antaa rennon, ihmisläheisen kuvan henkilöstä, josta on tuleva varapresidentti, ensimmäinen sellainen USA:ssa. Ihon vaaleuteen varmaan vaikutti se vaalean liilan värinen taustaverho ja tietysti valaistus, mitä kuvaaja on käyttänyt. Meistä saadaan valaisulla vaikka miten mustan näköinen, huomasin tuon kerran anopin ja apen passikuvista kun olivat menossa Australiaan. He näyttivät niissä ihan aboilta, vaikka olivat vaaleaihoisia suomalaisia.

• DrWhoo kirjoitti:

Kippari Kalle tais syödä enemmän pinaattia, meil oli tossa just naudan -lihapataa. Ei ihan vege ruokaa tuo kylläkään..vähän pitkin hampain tuota söinkin kun periaatteessa vältän punaista lihaa. Toi oli kyllä jopa hyvää ja aika tummaksi kypsynyt, mikä selvästi on lieventävä asianhaara.. Pinaattikeitto on kyllä mainiota ruokaa myöskin.

Ja juu, kaamea keli oli tossa aamulla kun turuus konttorilla kävin (aamu on n. klo 6-7 meillä päin). Nyt näyttää jo paremmalta.

Meinasin kauhistua, että mitä hittoa kukaan tekee torilla jo aamukuudelta! Mutta selvisin säikähdyksellä; olikin kyse vain KONTtorilla käynnistä.

Naudan lihapata on hyvää, kun se on hyvin tehty ja maustettu. Joskus sitä itsekin teen. Mutta pinaattikeittoa, ei kiitos, vaikka olisi kymmenen keitettyä kananmunaa kyydissä. Minulle se on jäänyt kamalana kansakoulusta mieleen. Ainut plussa sen kanssa joka toinen perjantai oli keitetty nakki ja sämpylä. Joka toinen perjantai oli sahajauhovelli (kaiketi ohraa) ja sen kanssa vastaavasti kolmiojuusto ja sämpylä.

• Calvados kirjoitti:

Juu, huomasin tuonkin uutisen, että kauhea häly nousi, että naamaa oli jotenkin vaalennettu ja että kansikuva oli rento, lenkkarit jalassa oleva, kun taas sisäsivuilla oli se kuva, jossa vaaleansininen jakkupukukuva, jonka Harriskin ajatteli päätyvän kanteen.

Minusta tuo kansikuva on hyvä ja antaa rennon, ihmisläheisen kuvan henkilöstä, josta on tuleva varapresidentti, ensimmäinen sellainen USA:ssa. Ihon vaaleuteen varmaan vaikutti se vaalean liilan värinen taustaverho ja tietysti valaistus, mitä kuvaaja on käyttänyt. Meistä saadaan valaisulla vaikka miten mustan näköinen, huomasin tuon kerran anopin ja apen passikuvista kun olivat menossa Australiaan. He näyttivät niissä ihan aboilta, vaikka olivat vaaleaihoisia suomalaisia.

Minua kyllä häiritsee, että lenkkarit ja koristossut ovat korvanneet kengät lähes joka käänteessä. Ne ovat tietysti mukavat jalassa, mutta eivät tavalliset kengätkään kovin hankalat ole (jos ovat oikean kokoiset), mitä taas naisten 20cm:n stiletit varmaan ovat. Tuo Kamalan tossut Lehden kannessa vielä menettelevät, mutta kun elävässäkin elämässä, esim. telkkarissa miehillä voi olla istuva puku mutta jalassa valkoiset lenkkarit (A-studiossa, missä tohtorikoulutettavalla miehellä oli puku ja punaiset! koristossut, taisivat olla Converset niinkuin Kamalallakin). No, minähän en ole mikään Muoti-Mummu, ja konservatiivisuus sitä vaivaa vain pahentaa.

• amummu kirjoitti:

Meinasin kauhistua, että mitä hittoa kukaan tekee torilla jo aamukuudelta! Mutta selvisin säikähdyksellä; olikin kyse vain KONTtorilla käynnistä.

Naudan lihapata on hyvää, kun se on hyvin tehty ja maustettu. Joskus sitä itsekin teen. Mutta pinaattikeittoa, ei kiitos, vaikka olisi kymmenen keitettyä kananmunaa kyydissä. Minulle se on jäänyt kamalana kansakoulusta mieleen. Ainut plussa sen kanssa joka toinen perjantai oli keitetty nakki ja sämpylä. Joka toinen perjantai oli sahajauhovelli (kaiketi ohraa) ja sen kanssa vastaavasti kolmiojuusto ja sämpylä.

"Mutta pinaattikeittoa, ei kiitos, vaikka olisi kymmenen keitettyä kananmunaa kyydissä"

Sanoo hän joka on niin ruoka -survivalisti, että syö jopa sieniä! Pinaattikeitto sen sijaan, nam.

• Tänään oli Helsingin uutisissa juttu ja kuva ikivanhasta puhelimesta, joka on löytynyt Herttoniemen kartanon vintiltä. Se on niitä 1800-luvun lopulla tehtyjä. Muistan myös U:n tädillä käydessämme, että heillä oli sellainen museoesine "kartanonsa" keittiön seinällä. Nykyään se on pojallaan yhä näkyvällä paikalla muinaisesineenä. On se joskus aikanaan ollut ihan käytössä.

• Arlingtonin sotilashautausmaalla oli aika vilpoista ja tuulista kun Biden ja kumppanit poseeerasivat kukkaseppeleen vieressä. Sellaiset +5,5 C astetta (42 F) ja reilut 12 m/s ( 28 mph) navakkaa tuulta. Maahan karisseet puunlehdet tanssivat tuulessa. Veikkaisin että joku presidenteistä tai first leideistä saa pahan räkätaudin. Paljaspäin seisoksivat viimassa. Tyhmyrit. Ei hyvä. Muilla oli sentään mustat nahkakäsineet paitsi presidentti clintonilla. Lopulta uskalti työntää kouransa poplarin taskuihin viimalta suojaan. Etikettivirhe. Hanskat olivat unohtuneet kotiin sikarilaatikon viereen. Itse en olisi ollut paljaspäin. Pipo tai koivistolainen karvalakki olisi ollut käypä varusteeni.
      TV näkyy taas hyvin. Antenniasentajat kävivät puoliltapäivin. Nyt on uusi masto ja harava. Ammattilaisia.
      Uskoisin Bidenin pärjäävän presidentin paikalla erinomaisen hyvin. Hän nukkuu yönsä eikä lähettele yöllä hölynpöly- twiittejä. Fiksu nukkuu niin järki pysyy terävänä. Biden tulee nimittämään esikuntansa ja virkamiehet vauhdilla tehtäviinsä. Energiaa säästyy valtavasti kun ei itse tee kaikkea. Delegoi, delegoi,delegoi, Antaa jopa alaistensa olla eri mieltä. Mitä siitä tulisikaan jos jatkuvasti erottelisi avustajiansa jos naama/puheet ei miellytä. "You are fired" on erittäin tyhmää johtamista. Trump ei saanut hallintonsa virkakuntaa täysin nimitetyksi. Jopa keskeisiä avainpositioita jäi täyttämättä. Nepotistina valitsi osaamattomia lähisukulaisiansa arvopesteihin. Sitä pahaa lumisadetta ei Naantaliin tullut. Kevyttä pöpperöä. Helppo lapioida. Puosu

• Biden on sanonut alaisilleen:

"Jos työskentelette kanssani ja kuulen teidän kohtelevan toista kollegaa epäkunnioittavasti, tai vähättelevän jotakuta, annan potkut saman tien.

Trumppu sen sijaan itse kohteli kaikkia epäkunnioittavasti ja vähättelevästi, ja antoi potkut päälle.

Ero näiden miesten välillä on se, että toinen on valtiomies, toinen pelkkä öykkäri.

• Niinpä niin. Valmetti lämpiämään ja ylös julmetun aikaisin. Seitsemältä helekatti.

Tänään jo pitäisi tulla plusasteita.

Sauli suuttui. On pikkumainen mies. Millanenhan olisi isomman maan pressana? Soitti kuulemma Putinille ja varmaan tämä vapisi.

• Kuuntelin hetken Soinin sepustusta. Ylen sivuilta voi klikata radiohaastattelun. Kyllä Soinia ottaa päähän Bidenin voitto. Lisäksi tämä pelle, siis Soini, sanoi, että viimeisen kuukauden tapahtumat rikkoivat jotain. Siis koko nelivuotiskausi Trumpin johdolla oli menestystä Soinin mielestä. Lisäksi Soini toivoo, että Trumppi pystyy Bannonin avulla kahden vuoden päästä ties mihin.

Kyllä on katkera paikka persuille eli vajakeille tämä vaalitappio. Kautta koko kahjupää populistien nyt surraan

• Täällä on +2 astetta lämpöä ja ilma aivan sumuisen näköinen meren puolelta ja parvekkeen lasit huurussa kosteudesta. Eilen tuli aika hyvin lisää lunta.

Vielä tuosta kouluaikojen pinaattikeitosta. Kaikille se tuntuu olevan tuoreessa muistissa, että oli kamalan makuista, ei minulle. Olisiko syynä, että se oli yleensä jaettu jo valmiiksi kuppeihin ja oli siis jo melkein kylmää. Minulle sen sijaan koulun kaurapuuro aiheutti inhon, mutta kyllä minä sitäkin syön nykyään, mutta vain voisilmän kanssa, ei mitään sokeria eikä maitoja sekaan.

• Perjantai tervehdys!

Minä olen kaikkiruokainen. Kun nälkä on, niin en nipota mistään. Osaan kyllä sitten arvostaa herkkujakin, kun on niiden aika. Jos ihmisellä on joku terveydellinen syy, miksi jotakin ei voi syödä, niin se on "oikea syy", kieltäytyä syömästä jotakin, mutta on vain huonoa käytöstä, jos kieltäytyy, kun ei siitä ruoasta pidä!

Kaurapuuro ei ole mikään "lempiruokani" ollut koskaan, vaikka olen sitä syönyt esimerkinvuoksi itsekin silloin kun lapset olivat pieniä ja keitin heille aina jotain lämmintä puuroa aamulla. Jotkut tarjosivat lapsilleen aamiaiseksi muroja, meillä syötiin kunnon aamiainen.

Sitten puurot (paitsi joulupuuro) unohtuivat, niin lapsilta, kuin myös minulta pitkäksi aikaa. Nyt, aivan viime aikoina, olen taas löytänyt puurot. Kuuma puuro ja siihen päälle vaikka kylmää marjakeittoa, niin maistuu hyvältä. Tänä aamuna keitin kauralesepuuroa ja laitoin päälle eilen keittämääni kylmää punaherukka-mansikkakeittoa. Olipas hyvää!

Viikonloppuja!

• Anonyymi

Olen täysin samoilla aalloilla Alkuperäisen ravun kanssa.
        Tosin suurinta herkkuani on aito alkuperäinen sianrasvakylki ensin keitettynä sitten kuutioituna ja lopulta vaikka rypsiöljyssä ruskehtavan rapeaksi friteerattuna,
        Sen päällä vaikka taikasienikastike jos herkkutatteja ei ole saatavilla.
        Myös eri tavoin valmistetut nilviäiset ja shashimit kelpaavat minulle milloin vain saatavissa olisi.
        Tosin ylivoimaisin kaikesta on kuivahko versio chicken mughlaista extra kuminalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Olen täysin samoilla aalloilla Alkuperäisen ravun kanssa.
        Tosin suurinta herkkuani on aito alkuperäinen sianrasvakylki ensin keitettynä sitten kuutioituna ja lopulta vaikka rypsiöljyssä ruskehtavan rapeaksi friteerattuna,
        Sen päällä vaikka taikasienikastike jos herkkutatteja ei ole saatavilla.
        Myös eri tavoin valmistetut nilviäiset ja shashimit kelpaavat minulle milloin vain saatavissa olisi.
        Tosin ylivoimaisin kaikesta on kuivahko versio chicken mughlaista extra kuminalla.

Tunnistan tuosta ruokavaliosta nimimerkin Ali-Baba vaikka esiintyy anonyyminä täällä.
        Mahdollisimman läskinen porsas on hänen herkkuaan, se on nähty monissa hänen videoissaan, joita ketjuillaan viljelee.

Itse välttelen kaikenlaista rasvaa, olenhan sydänkuolleisuussukua ja elänyt jo näinkin pitkään verrattuna sukulaisiini ja läheisiini.

Tietty rasvamäärä ihmisen kuuluukin saada jo solujen uusiutumisen takia, mutta liika on liikaa.

• Olin tänään U:n mukana kaupassa pitkästä aikaa ostamassa ruokaa viikonlopuksi, kun kutsuimme poikamme avec meille huomenna syömään, emme ole aikoihin nähneet toisiamme koronaa vältellen.

Ostimme rasvatonta porsaan sisäfilettä pääruuaksi.

Pihamme on täysin lumen vallassa, aurattu keskeltä kyllä on, mutta esim roskikselle ja parkkipaikalle oli tie ummessa. Puolen metrin hanki oli lapioitava auki, että pääsi autolle.

Kaupan parkkihalli oli veden vallassa, mahtavat lätäköt lattioilla.

• Anonyymi

Joko uusi 55 tai 65 tuuman tölikkä valaisee olohuonetta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joko uusi 55 tai 65 tuuman tölikkä valaisee olohuonetta?

Ei ole uutta töllöä meillä vieläkään. Jo kaksi viikkoa ilman. Hyvin on mennyt. Ei meille mahdu suurempaa kuin 42 tuumainen, mikä on entisenkin koko. On sen verran pieni olkkari ja liian täynnä huonekaluja, emmekä halua mitään seinälle kiinnitettävää.

Cee

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei ole uutta töllöä meillä vieläkään. Jo kaksi viikkoa ilman. Hyvin on mennyt. Ei meille mahdu suurempaa kuin 42 tuumainen, mikä on entisenkin koko. On sen verran pieni olkkari ja liian täynnä huonekaluja, emmekä halua mitään seinälle kiinnitettävää.

Cee

No äläs ny! Kyllä ainakin 50 tuuman töli mahtuu mihin tahansa, jopa minulla on yskiössäni sellainen ja sitä ennen kärähtänyt 55 tuumainen joka oli todellakin minullekin maksimikoko.
        Jos ei 50 tuuman töli mahdu niin teidän on kyllä pyydettävä huutokauppakeisari kuorma auton kanssa vierailemaan ja viemään ainakin yksi kuorma autollinen liikaa kamaa pois olkkarista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No äläs ny! Kyllä ainakin 50 tuuman töli mahtuu mihin tahansa, jopa minulla on yskiössäni sellainen ja sitä ennen kärähtänyt 55 tuumainen joka oli todellakin minullekin maksimikoko.
        Jos ei 50 tuuman töli mahdu niin teidän on kyllä pyydettävä huutokauppakeisari kuorma auton kanssa vierailemaan ja viemään ainakin yksi kuorma autollinen liikaa kamaa pois olkkarista.

ps. Minulla se on sitä varten tilatun korkean hyllyn päällä vähän kuin väliseinänä makuu alkovin ja oleskelutilan välissä. Hieno ja käytännöllinen sijoitus.
        Tänään laitoin siihen toimimaan ylimääräiset kaiuttimet kun se omat jollain tavalla tekivät kaikua. Kaiku katosi heti ja ääni tuli kohdistetummaksi kun kaiuttimet putosivat sen hyllyn sisään lähes puoli metriä alemmaksi.
        Muutenhan aina klo 22 pudotan äänen kokonaan pois ja ohjaan sen korvakuulokkeisiin, jolloin kukaan ei häiriinny vaikka itse kukkuisin koko yön täysi mekkala korvissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Cee

jos on iso seinä-tv niin koirantaluttajatkin näkee ohjelmat tiellä lampsiessansa. Näin siis omakotialueella. Naapurilla on parimetrinen screeni seinällä. Hyvin näkyy kuva 40 metrin päähän,

• Kirjoitin äsken tänne Elämä-ketjuun? ainakin piti kirjoittaa, mutta kun olin sen lähettänyt, niin huomasin, että se oli mennyt ketjuun: Maisa se jaksaa valehdella?

Minä kun en ole edes koskaan käynyt tuon nimisessä ketjussa. Harmittaa tämä pomppailu ketjusta toiseen huomaamatta!

• Anonyymi

Ei muuta kuin kirjoittamaan uusiksi ja jo vahinopaikalle menneen voi kopy pastata takaisin aiotulle paikalle. Aina kannattaa kirjoittaa jos on asiallista asiaa

• Löysin kirjoituksesi sieltä. Aika hassua, että se oli sinne mennyt.

• Anonyymi
        Calvados kirjoitti:

Löysin kirjoituksesi sieltä. Aika hassua, että se oli sinne mennyt.

Niinpä!

En ollut edes käynyt siellä lukemassa mitään, koska ei kiinnosta. Olen kyllä huomannut, että muutamana päivänä ovat jutut pomppineet minne tahansa, myös tuolla Hesarissa. Kun klikkaa jotakin juttua kommentoidakseen, niin se on ollutkin aivan joku muu, kuin mitä klikkasit. Aina pitää nähtävästi tarkistaa.

En taaskaan jaksanut kirjautua!

Rapu

• Anonyymi kirjoitti:

Niinpä!

En ollut edes käynyt siellä lukemassa mitään, koska ei kiinnosta. Olen kyllä huomannut, että muutamana päivänä ovat jutut pomppineet minne tahansa, myös tuolla Hesarissa. Kun klikkaa jotakin juttua kommentoidakseen, niin se on ollutkin aivan joku muu, kuin mitä klikkasit. Aina pitää nähtävästi tarkistaa.

En taaskaan jaksanut kirjautua!

Rapu

Olen huomannut tuon saman myös Hesarissa, että myös Youtubessa, kun täppään jotain tiettyä musiikkivideota kuullakseni niin framille ilmestyy aivan eri kipale. En kyllä tajua, mistä johtuu tuo ihan eri asian "pakkosyöttö". Olen ajatellut, että onkohan koneeni kaapattu, koska monesti ollessani jollain sivulla, sivun alalaitaan tulee koneeni sijaintitieto ja se on jopa Vantaalla. Kun sitten katson toimintokeskuksen viestiä, niin ei ole havaittu olevan ongelmia.

Olen yhden kirjoituksen kirjoittanut tänne ennen tätä niin jo oli kirjautuminen poissa, piti kirjautua taas uudelleen.

• Vajakit ottavat varmaan kuntavaaliteemakseen sen, ettei Marin olisi saanut moittia ihmisoikeusrikosta, vaan sen olisi pitänyt tehdä nyrkki. Vajakit pystyvät tuonkin taivuttamaan kuntapolitiikaksi. Ja hiljaista hyväksyntää saavat oikeistolta

Nollakeli ja siinä ehkä syy, ettei suksi luista. Tai sit siinä, ettei ole suksia eikä tule.

• Tanska on lähtenyt luomaan uutta uljasta maailmaa. Kun kaikkialla on niin turvallista, niin kenenkään ei tarvitse lähteä hakemaan turvapaikkaa.

• Poika perui tänään syömään tulemisen ja kysyi sopiiko se huomiselle. Sopiihan se, vallan hyvin.

Kamalaa oli tapahtunut tuolla Virroilla, kun se lopulta julkaistiin, mitä siellä oli tapahtunut.

Minua on tänään pommitettu tuntemattomilla puhelinnumeroilla. En vastannut niihin mihinkään. Se keskimmäinen soitto tuli Ruotsista ja se eka oli siltä papukaijaenglantia puhuvalta naiselta, joka väittää että tietokoneessani on viruksia. Sain sen selville kuka soitti -palvelusta.

• Minä en vastaa enää mihinkään vieraisiin numeroihin. Ja kun niitä on tullut niin samantien pistän roskikseen ja kieltoon. Jos jollain on oikeata asiaa, niin hän pistää tekstarin ja kertoo, että on yrittänyt tavoitella. - Lottovoitosta ei varmaan puhelimella ilmoiteta? Sitäpaitsi en koskaan lottoa, niin semmoinenkan ei tule kuuloon. - Eikä minulle mistään muualta "virallista" puhelua luultavasti tulekaan kuin korkeintaan tervarista, eikä tietääkseni silläkään ole muuta asiaa kuin ehkä jossain vaiheessa koronarokotuksesta.

Terkut täältä mökiltä. Taas. Meille tuli lähtö tänne aika pikaisella varoituksella. Poika ja lapsensa tulivat naapurikaupungin laskettelukeskukseen viettämään yhteistä viikonloppua, ja öitsevät täällä mökillä. Heidän piti tulla jo eilen, mutta pojan työrupeama Itä-Suomessa meni äitiinsä ja hän joutui siirtämään kotiintulonsa yömyöhäiseen, joten heidän ei enää eilen kannattanut lähteä. Pojan piti tehdä kotona sapuskat ja eväät valmiiksi, mutta se ei nyt sitten onnistunut, joten läksimmme siipan kanssa tänne muonitusjoukoiksi. Päivällä veimme heille eväät rinteeseen; ei tarvitse mennä kuppiloiden jonoihin. Juuri valmistin sapuskat siiheksi, kun sieltä mahat nälästä kiljuen tulevat. Kanaa ja lohkoperunoita, salaatin kera.

Vetinen on keli täälläkin. Sadetta ei onneksi ole ollut, paitsi aamulla huussikeikalla puista tippui vettä päähän. Huussin rapulla oli jonkin elukan tassun jäljet. En tunne eläinten jälkiä, mutta koosta päätellen saattaisi olla kettu. Ehkä supikin. Oiskohan sille tullut pishätä ja yrittänyt päästä helpottumaan huussissamme.

Jos otti Sauli puruja nenäänsä, niin otti keväällä Sannakin: ei ois vanha mies saanut neuvoa tyttöstä. Nyrkkiä kyllä olisi tarvittu ja tarvittaisiin. Toisaalta, vaikka pressan valta on se miksi se on kutistettu, niin sananvapaus ja puheoikeus on hälläkin, kuten meillä kaikilla muillakin. Tänäänhän Marinista sanottiin HS:ssa, että tuppaa turvautumaan populismiin. Navalnyi-juttu sopii kyllä siihen arvioon.

• Pressa meillä ja Sauli erityisesti haluaa johtaa ulkopolitiikkaa, joten ymmärrän kyllä Saulin reaktion.

Tuolla aikaisemmin sanoin, että pointsit Sannalle. Pitäköön nyt pointsinsa, mutta ehkä kuitenkin viisainta olis ollut vähän rauhallisemmin toimia molempien, kenties yhteispaheksunta EU -rintamassa olisi riittänyt? Vai olisko se ollut sitten sitä vanhaa suomettunutta Suomea, josta olemme jo päässet irti. (Melkein)

Voi nimittäin olla että Putleriin ei paljon vaikuta meidän mielipiteemme. Ainakaan millään hyvällä tavalla.

Onhan se törkeää toi Venäjän touhu, mutta ei tuossa mitään uutta ole. Eikä taida ainakaan paremmaksi olla muuttumassa.

• Lauantaiehtoon draamaa Raisiossa.

Tapahtuipa tuossa vähän aikaa sitten niin, että käväisin kauppakeskus Myllyssä asioilla autolla. Parkkipaikka oli melkein täysi, mutta paikka löytyi. Asioilta tultuani en hakemallakaan löytänyt autoani, semmoista punaisen sävyistä. Ainakin vartin kävelin parkkipaikkaa eestaas epäuskoisen hölmistynyt ilme kasvoillani. Kunnes sitten oivalluksen hetki: perskeles, miehän olen täällä rva w:n valkoisella autolla! Siinähän se oli muutaman metrin päässä, juuri siinä mihin se olin jättänyt. Asia ei ollut vielä tällä selvä. Yrittäessäni avaimen kaukosäädöllä avata ovea, ei minkäänlaista reaktiota. Yritin monta kertaa, tarkistin auton rekkarinkin että oli varmasti oikea auto. Sitten taas uusi oivallus: olin yrittänyt avaamista väärällä avaimella! Siis oman autoni avaimella.

Kumma kyllä löysin sentään lopulta kotiini. Ei tässä enää voi muuta kuin kiikkustuolissa keinua vanha höperö ukkoparka.

• Olipas mielenkiintoinen freesi DR Whoon tarina. Jonkinlainen ennusmerkki tulevasta ? Niinhän se kenties alkaa. Ensin pissalla käytyänsä unohtaa vetäistä housujensa vetoketjun kiinni. Seuraava vaihe kun pissalle mennessä unohtaa avata housujensa vetoketjun.
        Itse en kovin usein Myllyssä asioitse. Puoli vuotta kun viimeksi sukkuloin. Koronalinko sellainen. Liian iso luukali minulle. En tykkää liiasta väenpaljoudesta. Kauppakeskukset ei ole minun juttu. Nuoriso saa siellä notkua ja poseerata ja ihkuilla minun puolestani vaikka koko päivän.
        Tänään kävin Bauhausissa hakemassa pinkan 150 mm levyistä lautaa. Nikkarointia tiedossa.
        Muistuukin mieleeni tapaus takavuosilta. Kauan sitten Åbossa. Olin kahvllla Wiklundilla siinä Turun kauppatorin vieressä. Vanhempi mies tuli myös kahville. Laski salkkunsa pöydän alle ja takkinsa ja lakkinsa tuolille. Haki kahvinsa ja palatessansa rupesi pyörimään ympyrää. Ei tiennyt mihin vaattensa ja salkkunsa oli jättänyt. Hermostuksissansa laski kahvikuppinsa ja pullansa vapaan pöydän reunalla. Etsi ja löysi pyörittyänsä viimein takkinsa, lakkinsa ja salkkunsa. Mutta, mutta. Kahvi ja pulla olivat kadoksissa. Dementoitunut yliopiston emeritus professori?? Onneksi tarjoilija tuli hätiin. Olisin minäkin tietysti auttanut, mutta ensin pitää katsoa show loppuun. Muutoin ei itse opi mitään. Puosu.

• Puosu kirjoitti:

Olipas mielenkiintoinen freesi DR Whoon tarina. Jonkinlainen ennusmerkki tulevasta ? Niinhän se kenties alkaa. Ensin pissalla käytyänsä unohtaa vetäistä housujensa vetoketjun kiinni. Seuraava vaihe kun pissalle mennessä unohtaa avata housujensa vetoketjun.
        Itse en kovin usein Myllyssä asioitse. Puoli vuotta kun viimeksi sukkuloin. Koronalinko sellainen. Liian iso luukali minulle. En tykkää liiasta väenpaljoudesta. Kauppakeskukset ei ole minun juttu. Nuoriso saa siellä notkua ja poseerata ja ihkuilla minun puolestani vaikka koko päivän.
        Tänään kävin Bauhausissa hakemassa pinkan 150 mm levyistä lautaa. Nikkarointia tiedossa.
        Muistuukin mieleeni tapaus takavuosilta. Kauan sitten Åbossa. Olin kahvllla Wiklundilla siinä Turun kauppatorin vieressä. Vanhempi mies tuli myös kahville. Laski salkkunsa pöydän alle ja takkinsa ja lakkinsa tuolille. Haki kahvinsa ja palatessansa rupesi pyörimään ympyrää. Ei tiennyt mihin vaattensa ja salkkunsa oli jättänyt. Hermostuksissansa laski kahvikuppinsa ja pullansa vapaan pöydän reunalla. Etsi ja löysi pyörittyänsä viimein takkinsa, lakkinsa ja salkkunsa. Mutta, mutta. Kahvi ja pulla olivat kadoksissa. Dementoitunut yliopiston emeritus professori?? Onneksi tarjoilija tuli hätiin. Olisin minäkin tietysti auttanut, mutta ensin pitää katsoa show loppuun. Muutoin ei itse opi mitään. Puosu.

Jaa mikä se olikaan se vetoketju..

Yllättävän rauhallista oli nyt Myllyssä, omat asiani hoitui muutamassa minuutissa. En minäkään suostu tuollaisiin paikkoihin menemään kuin yksin. Rva W saa vaikka puoli päivää menemään viiden minuutin asioihin. Tyypillistä..

Kyllähän noi muistiongelmat usein narattavat, ja oikeastaan parempi niin, eihän ne itkemällä poistu. Joskus nauru tekee hyvää, mutta kun joutuu näkemään läheltä miten se pahimmillaan etenee, miten se ihmisen persoona lopulta katoaa unohdukseen...se on kauheaa.

• Anonyymi
        DrWhoo kirjoitti:

Jaa mikä se olikaan se vetoketju..

Yllättävän rauhallista oli nyt Myllyssä, omat asiani hoitui muutamassa minuutissa. En minäkään suostu tuollaisiin paikkoihin menemään kuin yksin. Rva W saa vaikka puoli päivää menemään viiden minuutin asioihin. Tyypillistä..

Kyllähän noi muistiongelmat usein narattavat, ja oikeastaan parempi niin, eihän ne itkemällä poistu. Joskus nauru tekee hyvää, mutta kun joutuu näkemään läheltä miten se pahimmillaan etenee, miten se ihmisen persoona lopulta katoaa unohdukseen...se on kauheaa.

Sitten asia vasta mielenkiintoiseksi yltyy kun saman henkilön eri persoonat alkavat keskustella keskenään!

• Hauskoja stooreja täällä. Tuollaista se on kun vanhaksi asti elää. Eikä tartte olla niin vanhakaan. Hajamielisyys iskee nuorempiinkin. Eräänkin firman johtaja pohti keitä ihmisiä ottaa siihen yhteen projektiinsa mukaan ja puhui itsekseen ihan ääneen, että mitä minä teen sillä KK:lla tässä, no en yhtään mitään. Tämä KK seisoi ihan lähellä ja kuuli, oli varmaan loukkaantunut. Tällä miehellä oli aina tapana puhua itsekseen ääneen, kysyi ja vastasi itselleen.

• Joo, toi itsekseen puhuminen..kuulemma älykkäät ja luovat ihmiset harrastavat sitä. Oletettavasti myös hullut. Mie tunnustan kuuluvani heihin. Siis ääneen ajatteleviin.

Tässä taas näyttää töiden suhteen vilkastuvan, joten meikältäkin kirjoitukset vähenee. Muille jää sitten enemmän tilaa kirjoittaa...

Nyt ylös sohvalta ja ulos lenkille. Onneks on luurissa navigointi että löydän kotiin takaisin. Eilinen opetti varovaiseksi.

• "Pressa meillä ja Sauli erityisesti haluaa johtaa ulkopolitiikkaa, joten ymmärrän kyllä Saulin reaktion."

Pahvisauli halusi johtaa myös sisäpolitiikkaa (koronanyrkki).

Pahvista on leivottu jopa taloustietäjä. Liian paksua minulle, kun muistelen tätä Iiro Viinasen työn jatkajaa. Tarkistin wikistä mm. sen, että Pahvi kuului vielä 2000 luvulla tehdyssä tutkimuksessa eduskunnan kymmenen oikeistolaisimman edustajan joukkoon ja sitten alkoi harkitusti muodostaa itsestään hiukan lievempää kuvaa. Ja nimenomaa siis harkitusti.

• edson kirjoitti:

Muista tämä : https://www.youtube.com/watch?v=JO1EaKJFyqw

Tsot, olen ollut kusella Turun konserttitalon vessassa viereisessä pisuaarissa Saulin kanssa,
        joten melkein tuttu mies.

Oli muuten sellaista tv -huumoria noi Velipuolikuut ym. jota miekiin ymmärsin. Nykyviihde tv:ssä? Jaa´a, paree kun en sano mitään.

• DrWhoo kirjoitti:

Tsot, olen ollut kusella Turun konserttitalon vessassa viereisessä pisuaarissa Saulin kanssa,
        joten melkein tuttu mies.

Oli muuten sellaista tv -huumoria noi Velipuolikuut ym. jota miekiin ymmärsin. Nykyviihde tv:ssä? Jaa´a, paree kun en sano mitään.

Nykyviihde

Niinpä. Joskus olen katsellut ykkösen "noin viikon uutisia". Hirveetä sittiä ja sanojen vääntämistä, kääntämistä. Yle ei taida uskaltaa? Ja lisäksi paapovat vajakkeja.

Tuosta porvarista sen verran, että käsityöläisiä ja kauppiaita olivat ennen. Hyvä ent. aika !!! Nyt on näitä "porvareita", joilta ei luonnistu ainakaan käsityöt. No ookoo, onhan noita niinistöjä, jotka osaavat käsillään kirjoittaa sentään. Valkokauluskäsityöläisiä

Lueskelin https://lansi-savo.fi/mielipide/debatti/c261e7e7-f3ab-42ef-93b4-99a3c9f12142?fbclid=IwAR2EaaLRmmRno73fxe7KXUsbKV1d59gLCxhZi8BtiHhqxmaPGBIyq2uNH1M ja tulin siihen johtopäätökseen, että Ruotsila ei saa palstatilaa kuin "syvältä maaseudulta"

• Oottakos täällä harkinneet allekirjoittaa Amnestyn vetoomuksen Navalnyin vapauttamiseksi?

Eihän tuolla muuta merkitystä ole kuin symbolinen.

Voin laittaa linkin jos joku on kiinnostunut, tai ei kuuklaamalla löydä.

• edson kirjoitti:

Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

Muistaakseni Vihreät varoittivat ydinlaitoksen sitovan liiaksi Suomea Venäjään. Ties vaikka PahviSauli sopisi lisää kauppoja Venäjän kanssa, jos ...?

• Kun nyt näyttää olevan niin, että vajakit eivät tule poistumaan ja ruotsiloita syntyy, niin mietin ja vertailen.

On olemassa Euroopassakin kunkin maan sisäisiä vajakkeja, joiden tarkoitus on pelkästään aiheuttaa sekaannusta populistin keinoin ja eivät irtisanoudu äärioikeistolaisista muljutuksista. Jopa Suomessa ja täälläkin vetoavat Turun torin terroriin, jotta yhtäkään pakolaista ei tarvitsisi auttaa. Kehitysapukin nolliin ja jos valtaan pääsisivät, niin paljon muuta tapahtuisi, mistä nyt eivät edes uskalla puhua. Lisäksi ovat mitätöineet täysin ilmastonmuutoksen ja lajikadon. Koronakin on hoidettu väärin ja tähän lauluun yhtyy kokoomus.

Ja jotta tasapuolinen olisin, niin nämä vajakit siis vaativat eduskuntatalon pylväisiin kiivenneitä vasurikommariviherterroristeja vastuuseen mielenilmauksistaan. Eihän nyt sentään tolppiin saa kiivetä !!!

Surkeaa surkeaa, ei muuta voi kirjoittaa

• Huh, mitä kahtiajakoa jenkeissä nyt harrastetaan ja piruja maalataan seinille. Jos ajatellaan, että siellä oli juuri pressavaalit ja Trumppi sai yli 70 miljoonaa ääntä ja Biden lähes 80 miljoonaa, niin mitä mieltä se toinen puoli kansasta oli, jotka eivät siis äänestäneet, siellähän on 330 miljoonaa ihmistä.

• Jenkeissä lienee jotain päälle 220 miljoonaa äänioikeutettua, joista 67% äänesti nyt pressan vaaleissa. Eli yllättävän samantapaiset prosentit kuin meidän edellisissä eduskuntavaaleissa tai pressanvaaleissa. Jälkimmäisissä taidettiin mennä yli 70%.

Sikäli siis samantasoista demokratiaa äänensä antaneiden prosenttiosuudella mitattuna.

Mutta tosiaan jakaantunutta on kansa siellä. Osa aivan käsittämättömien salaliittojen ym pauloissa.

• DrWhoo kirjoitti:

Jenkeissä lienee jotain päälle 220 miljoonaa äänioikeutettua, joista 67% äänesti nyt pressan vaaleissa. Eli yllättävän samantapaiset prosentit kuin meidän edellisissä eduskuntavaaleissa tai pressanvaaleissa. Jälkimmäisissä taidettiin mennä yli 70%.

Sikäli siis samantasoista demokratiaa äänensä antaneiden prosenttiosuudella mitattuna.

Mutta tosiaan jakaantunutta on kansa siellä. Osa aivan käsittämättömien salaliittojen ym pauloissa.

No unohdin kokonaan lapset ja äänioikeutta vailla olevat.

• Täällä on nyt 3 astetta lämmintä, lumikasat mataloituvat ja meren jäällekin on muodostunut vettä. Ajotiet ovat paljaana ja tienreunustan lumipenkat mustina aurauksen jäljiltä, kun hiekt lennätetty sinne.

• "mitä mieltä se toinen puoli kansasta oli, jotka eivät siis äänestäneet"

Oikeastaan aika turha kysymys. Jos ei äänestä, niin ihan sama, mitä mieltä on.

• Vajakki-Halla : "Kuntavaaleissa on kyse hallituksen jatkosta"

Puolustakaa nyt ihmeessä vajakkien johtajaa, sillä hänhän on kuulemma älykkö. Joskus täälläkin joku siihen viitannut.

Räntää sataa. Ei lennä lingosta kuin kovilla kierroksilla. Toisaalta tämä nollan tienoilla oleva ulkolämpö tietää sitä, ettei sähköä mene, sillä mikään lämmittäjä, ei patteri, ei ilmalämpöpumppu ei ole päällä.

• Syväkurkkuni soitti ja kertoi ...

että PahviSauli on eilisen venäläishiihtäjän käytöksen johdosta lähettänyt Marinille ehdottoman kiellon kommentoida. Paimenkirjeen on saanut myös hiihtäjä Mäki, joka on sulkenut ladun venäläiseltä. PahviSauli on kuulemma muistuttanut kumpaakin urheilun tärkeydestä ulkopolitiikalle, sillä Suomi hiihdettiin maailmankartalle

PahviSauli muistuttaa, että meillä on pitkä raja ja se kuuluu yksinomaa hänelle ja rajavartioille.

PahviSauli suurena talousmiehenä muistuttaa meitä maanmatosia, että Venäjä on tärkeä kauppakumppanimme. Eihän meillä olisi sähköäkään, ellei venäläiset sitä meille rakentaisi ja vaikka rakentavatkin niin ei sittenkään ole sähköä, joten turpa rullalle huutaa PahviSauli.

• Minulle kipeytyi kurkku eilen illalla ja yöllä se äityi pahemmaksi. Ajattelin jo, että jokohan minuun on iskenyt korona, kun kävin perjantaina pitkästä aikaa kaupassa. Oli meillä maskit naamalla. Nyt se on hiukan helpottanut. Ajattelimme tänään mennä tv-kauppaan mutta ei tee mieli mihinkään. Minä tilaisin sen netistä, mutta U haluaisi itse nähdä sen ensin.

• Joku tovi sitten päättyi radion Kulttuuritunti, missä puhuttiin vuosikymmenet telkkarissa pyörineestä itäsaksalaisesta Nukkumatti-ohjelmasta. Tuli elävästi mieleen omatkin katseluhetket poikiemme kanssa. Se oli jokailtainen toimitus ennen nukkumaanmenoa. Sitä en tiennyt, että se esitettiin ekaa kertaa Saksassa jo v-59, mutta Suomessa vasta v-73. Nukkkumattihan ilmestyi ruutuun joka ohjelmassa eri kulkuvälineellä, jotka vaihtelivat suunnilleen luudasta avaruusalukseen, ja se vehje oli ohjelman kohokohta ja jännityksen paikka pienille pojille. On varmaan ollut pienille tytöillekin, mutta siitäpä mie en tiiä mittää.

Lasten ohjelmista tuli mieleen, että joku aika sitten sattui lehdestä silmiini pieni juttu, missä kerrottiin radion viimeisenkin lasten ohjelman loppumisesta. Tosi tyhmä päätös jossa vedotaan siihen, että lapset eivät enää kuuntele, vaan viettävät ruutuaikaa. Sääli. Kuunnellessa, kuten lukiessakin voi mielikuvitus tehdä työtä, joka rikastuttaa lapsen maailmaa. No, "tää on taas niin tätä".

Katselin juuri äsken pitkän ajan sääennustetta ja ensi viikolla voisi olla taas kunnon pakkasia. Tämä märkä mössökeli onkin aika inhaa, niin kävellessä kuin autollakin liikkuessa, jolloin saa todella olla varovainen, ettei kastele jalkakäytävälillä kulkevia ihmisiä. Lätäköt kylämme huonoilla kaduilla ovat syviä eikä monta km/h tarvitse olla vauhtia, kun niistä rapa lentää pitkälle.

Mutta sen huomaa, että päivä on jo aika paljon (toista tuntia) pidentynyt. Eilen, kun tulimme mökiltä, niin vielä puoli viiden jälkeen oli selvästi päivän valoa.

Tänään oli HS:ssa jonkun lukiolaisen äidin aika surullinen kirjoitus. Lapsensa kärsii jo masennuksesta, jonka nämä koronarajoitukset ovat saaneet aikaan. "Oma" lukiolaisemme on ainakin vielä ok, mutta kyllä hänkin kovasti kaipaa oikeaa koulua; nyt sitä käy etänä. Hän on introvertti tyyppi, joka tykkää olla ja pärjää hyvin itsekseen, mutta joka sai lukion alettuaan kaksi samanhenkistä, hyvää kaveria. Yhdessä he koulun jälkeen tekivät paljon matikan ja fysiikan tehtäviä. Kaverit asuvat Hesassa, joten tapaamiset tänä aikana ovat kokonaan loppuneet, kun tapaaminen edellyttäisi bussilla ajelua. Ei käy kateeksi nuoria. Ei kyllä niitä vähän vanhempiakaan, jotka joutuvat töissään joka päivä elämään tartunnan uhan alla.

Juuri radiossa joku kertoi, että jopa ulkonaliikkumiskielto on ollut hallituksen agendalla. Se on jo aika ääritoimi, mutta saattaa olla aiheellinen. Toivottavasti ei toteudu.

Mutta nyt viemään naapuriin kahvinporoja. He kasvattavat osterivinokkaita, jotka lähtevät käyntiin kahvinporoissa. Ikinä en ole moista kuullut, mutta nythän senkin tiedän. Meneepä siten käytetyt porotkin kiertoon.

Mukavaa alkanutta viikkoa. Pysykää terveinä.

• Muistan kun tätini sanoi, että jos huonekasveihin tulee jotain ötököitä, niin ne saa häviämään laittamalla mullan päälle kahvinporoja.

Kyllä tuo perheiden ahdinko näkyy kasvavan, nytkin on äiti tappanut kaksi lastaan ja itsensä Oulussa. Ei hyvältä näytä.

• Huomenta!

Toivottavasti tämä nyt tulee tänne Elämään, toisin kuin eilen. Pomppi minne pomppi.

Eipä ole mitään asiaakaan, mutta kun olen nyt jo hereillä ja odottelen siivoojaa, niin on tätä joutoaikaa.

Kamala taas tuo perhesurma. Tänään puhuttiin radiossa, että korona-aika on lisännyt ihmisten yksinäisyyttä. On se lisännyt varmaan myös eripuraa perheissä, ja niitä ei sitten loputtomiin pystytä ratkomaan. Tuokin äiti oli poistunut kotoaan johonkin majoitusliikkeeseen ja tehnyt tekonsa siellä.

Ulkona on märkää, liukasta ja pimeää. Onneksi sisällä kotona on valoisaa ja kuivaa!

Hyvää tiistaita kaikille!

• Yhä enemmän alkaa tuntua siltä, ettei tästä selvitä. Korona ja talous ja ilmastonmuutos. Siinä ne muuttujat, joista isolla kirjoitetaan vain TALOUS.

Itse kirjoittaisin isolla vielä kilpailun. Ja se talouden kanssa vie ihmistä kuin pässiä narussa. Ei edes koulu ole kuin kilpailijoita tekevä tehdas.

Jos nyt istahdan ja mietin, mitä eilen kuulin uutisissa, niin kaksi asiaa jäi mieleen. Lääketehtaat ja HUS. Lääketehtaat edustavat hyvin kapitalismia ja HUS ehkä piilossa tapahtuvia hankintoja.

• Mukavasti jakautuu myös mielipiteet kotitalousvähennyksestä.

HS. artikkelissa Timo Heinonen lähtee tutkimuksen tulosta vastustamaan "arjen kokemuksella". No minäpä heitän myös arjen kokemuksen, että pimeätä työtä tehdään sen kun keritään. Osin pimeän työn markkinat voivat hyvin yrittäjien nousseiden tuntipalkkojen myötä, minkä sai osin aikaan juuri kotitalousvähennys

Ja on aivan selvää, että mitä ryhmää kotitalousvähennys eniten suosii. Niitä, joilla on mahdollisuus kuitata suurin sallittu määrä pois ansiotuloverotuksesta ja mahdollisuus maksaa isojakin palveluksia niiden vaikuttamatta talouteen juurikaan mitenkään. Ekstraa tulee siis verojen vähenemisestä.

• Appenikin käytti kotitalousvähennystä parina vuotena ennen kuolemaansa, kun minä sen tein hänen puolestaan, ei itse olisi osannut, eikä edes välittänyt. Hänelle tuli melkoisen kalliiksi hoitonsa viereisestä palvelutalosta, koska ei pärjännyt enää yksin yhtään. Olisi joka tapauksessa maksanut ne itse. Pienemmällä eläkkeellä elävä olisi saanut palveluseteleitä hoitoonsa. Hgin kaupungin palveluita hän ei käyttänyt. Sairaalahoidot hän kyllä sai HUSilta ja Malmin sairaalasta.

• Pari vuotta sitten soitin verotoimistoon ja kysyin, että kun minulla on osake Espanjassa (ei ole), niin saako sen siivouksen kotitalousvähennyksiin.

Silloin vastattiin, että saa.

Tässä oli niin riittävä vastaus minulle kuin olla voi eli kenelle kaikille se kotitalousvähennys oikein onkaan aikoinaan tehty? Tasan tarkkaan ei ainakaan vähävaraisemmille ja sitähän puoltavatkin vain parempiosaiset. Kumppanini on tehnyt koko ikänsä kovaa ja raskasta työtä jo lapsesta saakka ja juuri sitä naisten pienipalkkaista työtä. Ollut lasten kanssa kotona kauan, mistä ei silloin saanut mitään ekstraa ja koko työntäyteisen elämänsä aikana saa sellaista eläkettä, että siitä ei juurikaan ole paljon veroista vähennettävää. Ja näitä on paljon hänen kaltaisiaan.

Ja jotta aikoinaan jotain palkasta jäi edes elämiseen, niin jouduttiin asumaan alivuokralaisena.

Suomi luo edelleen niille elämisen voittoa, joilla on varaa ostaa 10 000 ekuu neliö kämppiä.

• edson kirjoitti:

Pari vuotta sitten soitin verotoimistoon ja kysyin, että kun minulla on osake Espanjassa (ei ole), niin saako sen siivouksen kotitalousvähennyksiin.

Silloin vastattiin, että saa.

Tässä oli niin riittävä vastaus minulle kuin olla voi eli kenelle kaikille se kotitalousvähennys oikein onkaan aikoinaan tehty? Tasan tarkkaan ei ainakaan vähävaraisemmille ja sitähän puoltavatkin vain parempiosaiset. Kumppanini on tehnyt koko ikänsä kovaa ja raskasta työtä jo lapsesta saakka ja juuri sitä naisten pienipalkkaista työtä. Ollut lasten kanssa kotona kauan, mistä ei silloin saanut mitään ekstraa ja koko työntäyteisen elämänsä aikana saa sellaista eläkettä, että siitä ei juurikaan ole paljon veroista vähennettävää. Ja näitä on paljon hänen kaltaisiaan.

Ja jotta aikoinaan jotain palkasta jäi edes elämiseen, niin jouduttiin asumaan alivuokralaisena.

Suomi luo edelleen niille elämisen voittoa, joilla on varaa ostaa 10 000 ekuu neliö kämppiä.

Matti Vanhanen totesi, ettei kotitalousvähennystä oteta pois, mutta ehkä sen myöntämistä tullaan rajoittamaan. Eri asia miten. Saavathan rikkaat lapsilisänkin, jotka kasvattavat lapsen pankkitiliä, kun sitä ei tarvita lapsen menoihin. Meillä esim joka lapsilisä meni hänelle ostettaviin vaatteisiin ja muihin tarvikkeisiin, siitä ei lapselle pesämunaa kertynyt.

• Onpas sinulla, Rapunen ollut aikainen herätys! Minulle ihan käsitämättömiä aikoja:). Mutta aikainen lintu löytää madon, sanotaan.

Nythän (nolla)tutkimus on selvittänyt - tulos on ollut selvää kelle tahansa, joka osaa lukea - että kotitalousvähennystä käyttävät pääosin hyvin toimeentulevat. Ja siinä varmaan syy, mihin homma loppuukin. Minkähän tahon tilaamasta tutkimuksesta mahtaakaan olla kyse.

Jos systeemi lakkautetaan, niin joku kuitenkin ko. palvelumuodon ympärille syntyneiden pikkufirmojen pyörittäjiä ja työntekijöitä joutuu elättämään, kun heiltä loppuu työt. Ehkä vastikkeeton rahantulo - työttömyyskorvaus - on sitten parempi ratkaisu.

Toki mallissa on paranneltavaa ainakin vähennyksen (samasta työstä) määrässä, jota saa pariskunta vs. yksin asuva. Varmaan muutakin säätöä tarvittaisiin, mutta systeemin kuoppaamista en kannata. Moni nainen on sillä työllistänyt itsensä ja jonkun muunkin.

Hyvätuloiset kotitalousvähennystä tietysti voivat käyttää ja siltä osin saada veroistaan vähennystä. Mutta siinä on kyse vähä "ninku" verraten, että varakkaampi voi perustaa esim. yhtiön tai sijoittaa yhtiöön. Siinä tulee/on työpaikkoja, mutta sijoittaja ja omistajakin hyötyvät panoksestaan ja maksavat pääomatuloistaan "vain" pääomaveroa. Eli verotus siinäkin kevenee, tosin yleensä ihan toisessa dekadissa kuin kotitaloustyön teettäjällä.

Itse ajattelen, että voisimme siipan kanssa asua omassa kodissamme pidempään ostamalla apua niihin asioihin, missä jossain vaiheessa emme itse enää pärjää tai jaksa, tukien samalla joidenkin toisten työllistämistä. Niin vastaisimme osin myös huutoon, joka perää vanhuksia käyttämään omia varojaan hoitonsa kuluihin. Siten saattaisimme myös siirtää joutumistamme hoitolaitokseen, mihin sitten uppoaakin koko eläkkeet miinus lain mukaan hoidokille käteen jäävä n. satanen.

• Hei amummu!

Oli hieman aikainen herätys, ja en kyllä nukkunut kuin muutaman tunnin koko yön aikana. Nyt on taas tuo valvotuskausi meneillään. En tiedä mistä johtuu.

Siivooja kävi ja puhdasta tuli, vaikka ei täällä mitään kaaosta ollutkaan. Minun selkäni on nyt niin "kiukkuinen" heti kun imuroin, tai seison kauan silittämässä, niin tämä auttaa paljon, kun siivooja käy kerran kuukaudessa ja siivoaa kunnolla. Seuraavan kerran otin vasta maaliskuussa, kun nyt on jo kuukausi lopuillaan.

Kyllä tuo kotitalousvähennys auttaa monenlaisia ihmisiä. Ensinnäkin se työllistää, sanottakoon mitä tahansa. Sitten on kiireisiä, pitkää ja vaativaa työtä tekeviä pariskuntia ja heille on siivousapu tärkeää. Vanhukset ja vammaiset, mutta kuitenkin vielä toimivat ihmiset tarvitsevat myös siivousapua. Nythän tuota kotitalousvähennystä voivat lapset käyttää myöskin siihen, että palkkaavat vanhemmilleen, tai isovanhemmilleen siivousapua. Ei minun, entisen kotiäidin vajaaksi jääneellä eläkkeellä paljon siivoojia palkattaisi, mutta onneksi on hyvätuloiset lapset, jotka ymmärtävät ja tyrkyttävät apua jota rahalla saa, kun itse ei jaksa, tai ehdi aina auttamaan. Eipä tarvitse ruinata yhteiskunnalta apua kun on aina tottunut omillaan toimeentulemaan ja tuskin sitä saisikaan?

Lumet katoaa vauhdilla enkä sitä sure. Kunhan valkoisuus maahan jäisi vielä vähäksi aikaa, niin se riittäisi minulle.

Iltapäivän jatkoja liukastelematta!

• Huomenta - taas on päivä uus!

Edelleenkään ei mitään asiaa, mutta kuhan nyt näppäilen, kun hereillä olen.

En ole edes miettinyt, mitä tänään tekisin, vai teenkö mitään, se selviää kyllä iltaan mennessä? Paperi Hesari on luettu, mutta netti Hesari on vielä lukematta. Nyt minulle tulee myös sähköpostiini joka päivä HS.fi:n politiikka-lehti. Hesari tarjosi sitä minulle joku aika sitten. Eikä maksa mitään. Siihen on koottu viimeisimpiä politiikan tapahtumia meiltä ja muualta. Ihan mielenkiintoinen tiedosto uusimmista tapahtumista meillä ja maailmalla.

Hyvää keskiviikkoa! Toivottavasti en nyt jumita ketjua!

Rapu

• " Edelleenkään ei mitään asiaa, mutta kuhan nyt näppäilen "

Arvaa, etteikö ole huomattu !

• edson kirjoitti:

" Edelleenkään ei mitään asiaa, mutta kuhan nyt näppäilen "

Arvaa, etteikö ole huomattu !

"Arvaa, etteikö ole huomattu !"

Toki tiesin, että melko varmasti saan sinulta tuonkaltaista palautetta, mutta nyt hieman ihmettelen, tuota sanamuotoasi? Puhutko siis kaikkien kirjoittajien suulla, kun et kirjoita, että "sinä olet huomannut?" Mielestäsi muutkin(ko) ovat huomanneet, että vain sinä puhut aina pelkkää rautaista asiaa, ja Rapu ainoa, joka ei asioista ymmärrä mitään?

Olen ymmärtänyt, että olet jopa kiivaasti yrittänyt saada kommenttejasi julki tuolla HS:ssa, mutta eipä niitä siellä näy, toisin kuin minun kommenttejani, jotka läpäisevät Hesarin nykyisenkin tiukan moderoinnin, toisin kuin sinun kirjoituksesi. Tiedän, että nyt jo "revit pelihoususikin", mutta koeta rauhoittua, ettet saa aivoinfarktia?

• Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:

"Arvaa, etteikö ole huomattu !"

Toki tiesin, että melko varmasti saan sinulta tuonkaltaista palautetta, mutta nyt hieman ihmettelen, tuota sanamuotoasi? Puhutko siis kaikkien kirjoittajien suulla, kun et kirjoita, että "sinä olet huomannut?" Mielestäsi muutkin(ko) ovat huomanneet, että vain sinä puhut aina pelkkää rautaista asiaa, ja Rapu ainoa, joka ei asioista ymmärrä mitään?

Olen ymmärtänyt, että olet jopa kiivaasti yrittänyt saada kommenttejasi julki tuolla HS:ssa, mutta eipä niitä siellä näy, toisin kuin minun kommenttejani, jotka läpäisevät Hesarin nykyisenkin tiukan moderoinnin, toisin kuin sinun kirjoituksesi. Tiedän, että nyt jo "revit pelihoususikin", mutta koeta rauhoittua, ettet saa aivoinfarktia?

Taas kirjoitus sinulta missä ei ollut asian hiventäkään. Eka kappaleesi on ihan pelkkää sanoilla kikkailua. No täsmennän. Siis minä olen jo monet vuodet tajunnut, että tajuntasi on onneton.

Ja toka kappaleesi kuvaa ymmärrystasoasi, kun olet muka ymmärtänyt, että taon hesariin kommentteja, joita ei hyväksytä. Huh huh sentään.

Voi sinua, siis hs:iin läpi päässyt on jotain ihmeellistä. Perinteinen media on mitä on ja jos jotain tarkempaa haluaa tietää tai selvittää, niin ei sitä hs jaa. Ei senpuoleen ylekään. Sinun takiako jotain infarktia, heh heh.

• edson kirjoitti:

Taas kirjoitus sinulta missä ei ollut asian hiventäkään. Eka kappaleesi on ihan pelkkää sanoilla kikkailua. No täsmennän. Siis minä olen jo monet vuodet tajunnut, että tajuntasi on onneton.

Ja toka kappaleesi kuvaa ymmärrystasoasi, kun olet muka ymmärtänyt, että taon hesariin kommentteja, joita ei hyväksytä. Huh huh sentään.

Voi sinua, siis hs:iin läpi päässyt on jotain ihmeellistä. Perinteinen media on mitä on ja jos jotain tarkempaa haluaa tietää tai selvittää, niin ei sitä hs jaa. Ei senpuoleen ylekään. Sinun takiako jotain infarktia, heh heh.

Niinkö, että "jos jotakin tarkenpaa haluaa tietää", niin sitä pitää kysyä sinulta? Koska sitä "tarkempaa" tietoa osaat vain sinä kertoa. Ei mikään media voi ylittää sinun tietojesi määrää - eihän? Noinhan se menee sinun aatoksissasi No, jos "oikeaa tietoa". haluaa tietää", niin sitä on kysyttävä sinulta, koska vain sinä osaat kertoa sen aivan oikean tiedon! Näinhän se menee sinun aatoksissasi.

• Huomaan, että vaikka tehdään puolueeton ja aika pitkälle aikavälille tehty tutkimus, niin rapu ja amummu eivät usko, koska se sotii heidän tuntemuksiaan vastaan. Tässä hyvä esimerkki tuntemuksesta vs. tutkimuksesta. Huomata sopii myös se, ketkä tästä älähtivät.

Te eivät varmaan usko sitäkään, että kakkosasunnosta vaikkapa Ranskassa saa kotitalousvähennyksen. Soitin eilen verottajalle (029 497002) ja lähetin samalla kolmelle aktiivipoliitikolle sähkärin. Vielä eivät ole ottaneet kantaa.

Mutta hällä väliä, sillä kotitalousvähennyksen ensimmäinen merkittävä "tulos" oli yritysten tuntiveloitusten nosto. Vähän samoin kuin vuokratuen vaikutus vuokran nousuihin. Niin kuin jo kirjoitin, niin mökin mummolle tuosta vähennyksestä tuskin on mitään hyötyä. Se vielä puuttuisi, että sijoitusasunnon ostajakin saisi kotitalousvähennyksen.

Mitä tulee pääomaverotukseen, niin ehdottomasti jonkinasteista progressiivisuutta se tarvitsisi.

Lapsille ja nuorille tarkoitettuja lapsilisiä tai koulutarvikkeiden tai koulutuksen ilmaisuutta ei voi suoraan verrata näihin kotitalousvähennyksiin tai pääomaveroihin.

Nyt 20cm nuoskalunta odottaa tien puhdistajaa.

• Lisään vielä

Amummun kirjoitus herätti monta kysymystä, mutta pitääpäs palata niihin pala kerrallaan. Yhden nostan tähän heti. " tukien samalla joidenkin toisten työllistämistä"

Tuo kuulostaa yhtä absurdilta kuin jokin vuosi sitten erään nuorehkon kokoomuslaisen lausahdus. Jotenkin näin. Haluan yrittäjäksi, sillä silloin voin palkata työntekijöitä ja auttaa näin heitä. Kyllä yrittäjäksi alkamisen halut ovat aivan muualla

Näissä molemmissa ilmaisuissa on kyllä melkoista itsekeksityn motivaation annosta. Yrittäjäksi siis jotta pystyy työllistämään ja siivouksesta kotitalousvähennystä saadessaan auttaa yrittäjiä. Juupati joo.

• Jos yrittäjiä ei olisi, niin ei syntyisi työpaikkojakaan. Niin se vain menee. Tämä ei ole "mututietoa", vaan oikean yrittäjän äidin pitkäaikaista tietoa oikeanlaisen yrittäjän työllistämisen vaikutuksista työllistämiseen. Niin pidempikestoiseen työllistämiseen, kuin myös tilapäiseen työllistämiseen joidenkin osalta.

• Anonyymi

Hienoa ja täysin paikkaansa pitävää rehellistä analyysia Alkuperäiselt' Ravulta!

• Minä huomasin illalla myöhään, että olin 19.1. saanut hotmail-sähköpostiini, jota käytän todella harvoin, viestin Ruotsista, joka koski jonkun naisen tädin tilaa, joka oli siirtymässä toiseen olotilaan ja minun on heti saatava tietää tieto tädin kuolemasta ja toimitettava liitteenä oleva kirje tietylle taholle heti kuoleman tapahduttua. Liitteenä se kirje. Minua luultiin taas joksikin ruotsalaisen sosiaalitoimiston ihmiseksi. Olen joskus aiemminkin sekoitettu tähän henkilöön. Sitten välähti päähäni, että muutama päivä sitten soi puhelimenikin ja suunta oli Ruotsista, joten en vastannut, koska oli tuntematon numero. Onkohan heillä peräti puhelinnumeronikin. Tuskin, koska sehän soisi alvariinsa.

Näköjään samannimisillä ihmisillä voi olla sama s-postiosoitekin. Kyllä se on mahdollista, saahan aussisukulaisenkin mies jatkuvasti emaileja jotka on tarkoitettu samannimiselle henkilölle, joka asuu jenkeissä.

• Rapu on kokoomuksen iskulauseiden toistaja. Voi äitee, luuletkos etten tiedä yrittämisestä jotain???

Kuka on väittänyt, ettei yrittäjiä tarvita??? Täysin onnetonta kirjaamista ravulta. Yrittäjiä on ollut ja tulee olemaan jatkossakin.

Mutta rajansa kaikella ja tolkku kerjätessä. Nyt ovat turhake-yrittäjät, jotkut palveluyrittäjät käsi ojossa, kun ei ole maskeerattavia tai ruokittavia tai juotettavia. Tai ei ole laumoja kerääviä turhaketapahtumia. Tai kiinalaisia ei kuskata Lappiin tai britit eivät usko enää joulupukkiin, kun eivät päässeet Rovaniemelle levittämään kaiken lisäksi tautiaan. Maailma on täynnä pelkkää showbusines yrittäjää. Mitään väliä ei ole, mitä kulutetaan ja kuinka paljon.

Joo ja toi nimetön on pelkkä suunpieksijä. Satavarma olen, ettei minuutinkaan kokemusta yrittäjänä olosta. Niin kauan kuin letku ei ole tukossa, niin kauan mäntti heittää tänne onnettomia kommenttejaan.

• Rapu sen kertoo

"Eipä tarvitse ruinata yhteiskunnalta apua kun on aina tottunut omillaan toimeentulemaan ja tuskin sitä saisikaan? "

Tuossa on virke, joka kertoo kaiken ajattelustasi. Et satavarmasti tajua sitä, mitä tarkoitan.

• Amummu : "Nythän (nolla)tutkimus on selvittänyt - tulos on ollut selvää kelle tahansa, joka osaa lukea - että kotitalousvähennystä käyttävät pääosin hyvin toimeentulevat. Ja siinä varmaan syy, mihin homma loppuukin. Minkähän tahon tilaamasta tutkimuksesta mahtaakaan olla kyse."

Siis duoda duoda. Ensinnäkin miten ja millä perusteella voit kirjoittaa että nollatutkimus? Onko sinulla esim. todellista tietoa siitä, ettei pimeän työn vähenemiseen todellakaan ole vaikuttanut tuo kotitalousvähennys?

Mielestäni oltaisiin oikeilla linjoilla, jos ensin otettaisiin selvää siitä, kuka tilasi tutkimuksen eikä heitettäisi härskiä "minkä tahon tilaamasta" . Itse otin selvää siitä, että todella : kakkosasuntoonkin Euroopassa saa kotitalousvähennyksen. Tuo tosiasia ei näytä ketään kiinostavan. En kyllä ihmettele jostain syystä

• Jaahas, ja kotitalousvähennykset siis puntarissa. En nyt lähde ottamaan jyrkkää kantaa suuntaan enkä toiseen, en ole yhtään perehtynyt asiaan.

Mutta siis perehtymättäkin selvää on, että hyvin toimeentulevat käyttävät ko palveluita paljon ja käyttäisivät niitä ilman verovähennysoikeuttakin. Mutta siinä ei kyllä ole koko totuus. Tiedän, että lukuisa joukko ihmisiä käyttää palveluja juuri siksi, että tuo verovähennysoikeus siihen houkuttelee. Ilman sitä eivät käyttäisi.

Hatusta heitettynä asia on siis kaksipiippuinen: vähennysoikeus antaa etua vain niille kuluttajille joilla on mistä vähentää. Toisaalta lienee selvää, että systeemi on synnyttänyt jonkinmoisen määrän työpaikkoja. Ilmeisesti rukkaamista olisi tuon vähennys pelin säännöissä kuitenkin, kaikilta osinhan se ei tunnu ihan oikeudenmukaiselta nyt. Toisaalta onko maailma muka oikeudenmukainen?

Toki myös isommat remonttiyritýkset ovat hyötyneet. Tästä tulikin mieleen että Edsonkin varmaan mieluusti kuittasi massiiviset vähennykset kattoremontistaan..

• Anonyymi

Aahja, aaha, aaha!

"Toki myös isommat remonttiyritýkset ovat hyötyneet. Tästä tulikin mieleen että Edsonkin varmaan mieluusti kuittasi massiiviset vähennykset kattoremontistaan.."

Logiikasta puhuen niin juurihan totesit, että kotitalousvähennystä käyttävät ne joilla on mistä vähentää!?

• Who

Aina voidaan naamioida tällaiset vähennykset miten halutaan ja kokoomus naamioi sen työllisyyspaketiksi. Itse koen sen yhtenä osana murtaa veronkeruuta. Näin kohti pelkästään yksityisyrityksiä sairaus ja vanhushoidossakin. Kun saadaan jatkuvalla huudolla "verot alas" niin sitten vaan ostelemaan niitä vakuutuksia, mistä eilenkin oli a- studiossa puhe.

Kokoomus haluaa palata piika-aikaan.

Entäs koulutettu keskiluokka? Pitäisi tehdä tutkimus, missä tutkittaisi sitä, kuinka moni koulutettu jäädessään työttömäksi, ottaa vastaan vaikkapa siivoustyötä. Eivät ota, vaan haluavat ansiotuloverojensa pienentämisellä päästä siivoamasta edes omaa lukaaliaan tai siellä Ranskassa olevaa toista kakkosasuntoa. Tämä jos mikä kuvaa hyvin sen, keitä varten on tämä vähennys tehty

Mitä tulee kattoremonttini vähennykseen, niin se olisi ollut tehtävä joka tapauksessa ja se on pieni se vähennys. Minulle merkitsee vain se, että sitä kohdistetaan enenevässä määrin pienituloisille, ei varakkaille. Pienituloiset eläkeläiset niitä palveluja kaipaavat. Ja saisi olla porrastus vielä työssäkäyvien palkan mukaan, sillä on aivan eri asia yleensäkin sellaisen pienpalkkaisen maksaa muutenkaan sikavuokria ym. Suomea ollaan jakamassa, se on jämpti.

• Anonyymi

Sinulle taitaa olla tärkeää, että kaikki edut kohdennetaan vain ja ainoastaan sinulle! Et sinä ole oikeasti huolissasi kenestäkään pienituloisesta, niitähän ovat juuri nuo vihaamasi persujen kannattajat. Ne sinä toivoisit sinne navetan taakse ja olisit mielelläsi mukana tuomitsijoiden joukoissa.

Ettet edes häpeä...?

• "Itse koen sen yhtenä osana murtaa veronkeruuta".

Tuossa on tietysti ongelma, mikäli kotitalousvähennys tosiaan vie valtiolta selvästi enemmän verotuloja kuin mitä syntyy uusia tuloja systeemin työllistävän vaikutuksen kautta. Tai jos järjestelmä ei sitten vähennäkkään pimeää työtä, mikä on ollut toinen perustelu tälle vähennykselle.

Toki sitten on vielä sekin näkökulma, että tällä systeemillä moni vanhus voi ostaa hyvinvointipalveluja mitä ei muuten ehkä voisi. Ihannemaailmassa toki yhteiskunta huolehtii
        vanhuksistaan, mutta me emme taida elää sellaisessa utopiassa.

Se on joka tapauksessa ihan ilmeinen valuvika systeemissä, että suurituloiset saavat merkittävimmän verohyödyn luksuslukaalien remonteistaan yms.

• Anonyymi kirjoitti:

Sinulle taitaa olla tärkeää, että kaikki edut kohdennetaan vain ja ainoastaan sinulle! Et sinä ole oikeasti huolissasi kenestäkään pienituloisesta, niitähän ovat juuri nuo vihaamasi persujen kannattajat. Ne sinä toivoisit sinne navetan taakse ja olisit mielelläsi mukana tuomitsijoiden joukoissa.

Ettet edes häpeä...?

Etkö uskalla kirjoittaa nimimerkillä. Tuo on aivan sittiä, sillä olen vaatinut aina edullisia vuokra-asuntoja esim. Minusta koko kotitalousvähennyksen voisi poistaa, sillä sen yksi tarkoitus on vain vähentää ansiotuloverojen kantoa. Ei siitä muuten Veronsaajien keskusliiton pomo olisi älähtänyt

Mitä tullee vajakkeihin, niin juuri he ovat olleet pienituloisia vastaan. Seuraa nyt nuija edes heidän vaatimuksiaan. Ohittavat joissain tapauksessa kokoomuksenkin oikealta. Olivat ainoita, jotka löivät hanttii Hesassa halvempien asuntojen rakentamiseenkin.

Yrittäjien sivukuluja voisi rukata, mutta sinun tyttäresihän ei sellainen ole

Pertti Sainio

• Minulla on nytkin yksi hyvin läheinen henkilö, joka on korkeakoulutettu, mutta jäi työttömäksi muutama vuosi sitten työstä, jota oli tehnyt parikymmentä vuotta, mutta koska hänellä ei ollut juuri sille alalle tiettyä koulutusta, niin hän oli yhtäkkiä epäpätevä siihen ja sai lopputilin. Hän sai osan aikaa ansiosidonnaista työttömyyskorvausta, mutta kun se loppui, putosi peruspäivärahalle. Nyt hän tehnyt ja saanut määräaikaistöitä astioiden pesijänä, astiahuoltajana kouluissa, päiväkodeissa ja viimeksi eräässä sairaalassa. Sekin pesti loppui joulukuun lopulla. Hän on nyt 59-vuotias. Ei ole omaa asuntoa, ei mitään varallisuuutta, on neljän aikuisen lapsen äiti, kaksi lapsenlasta. Kela pakotti hänet muuttamaan 29 neliön asuntoon viime syksynä, koska edellinen vuokra-asunto oli liian iso yhdelle mukamas, nyt uuden asunnon vuokra on vain 100 e vähemmän, joten kai Kela säästää tämänkin ihmisen osalta nyt jotain? Hän oli ensimmäisen miehensä kanssa avoliitossa ja saivat 3 lasta. Toisen miehen kanssa olivat aviossa ja saivat yhden lapsen, ero tuli. Sanoin tälle naiselle kerrankin, että olisit alkanut vaikka politiikkaan mukaan ja päässyt jonkun kansanedustajan avustajaksi, saisit 7000 e/kk palkkaa, mutta häntä ei politiikka kuulemma kiinnosta, vaikka on vasemmistolainen aatteeltaan ja valtiotieteen maisteri koulutukseltaan.

Hän on nyt yksi näistä akateemisistä työttömistä, joka ei ole vielä eläkeiässäkään ja eläkeputkeakin ollaan poistamassa.

Muistan, kun aikoinaan ihminen sai työssäoppimisen kautta itselleen pätevyyden vaikka mihin ammattiin, nyt se ei enää käy näköjään, vaikka on ikänsä sitä tehnyt.

• Tänään oli monta kirjoitusta hesarissa, joissa puollettiin kotitalousvähennystä, mutta sitä pitäisi rukata niin, ettei esim kakkosasuntoon sitä myönnetä, vaan vain siihen, missä vakituisesti asuu.

• Anonyymi

Näin siinä käy kun lähtee "pärstäkertoi,ella" suosikkinsa kelkkaan!

• Se, että hösärissä puolletaan kotitalousvähennystä, ei sillä ole mitään merkitystä. Jossain muualla ehkä puolletaan sen kohdentamista vain pienituloisille.

Ootkos miettinyt, ketkä sen aikoinaan saivat jopa sellaiseksi, että todella ... kakkosasunto Euroopassakin kuului tai kuuluu edelleen kotitalousvähennyksen piiriin ??? Jollei tätä tajua, niin sitten anti olla.

• Anonyymi kirjoitti:

Ei voi sanoa sinulle kuin tapa itsesi, olet sitten mätäojalta tai ... no sieltäpä sieltä. Letku solmuun ja sassiin

• edson kirjoitti:

Se, että hösärissä puolletaan kotitalousvähennystä, ei sillä ole mitään merkitystä. Jossain muualla ehkä puolletaan sen kohdentamista vain pienituloisille.

Ootkos miettinyt, ketkä sen aikoinaan saivat jopa sellaiseksi, että todella ... kakkosasunto Euroopassakin kuului tai kuuluu edelleen kotitalousvähennyksen piiriin ??? Jollei tätä tajua, niin sitten anti olla.

Luin kyllä Kansan uutisistakin tämän asian, joka kirvoitti siellä keskustelijoita puolesta että vastaan. Ja ihmettelin hiukan sitä, että siinä vasemmistoliiton äänenkannattajassa annettiin puheenvuoro myös asian kannattajalle, vaikka itse artikkelissa kotitalousvähennys lytättiin monen kirjoittajan toimesta. Siitä plussat KU:lle.

Olen kyllä lukenut milloin kotitalousvähennysoikeus alkoi, mutta ei ole kiinnostanut minua sen enempää, koska en ole sitä ikinä tarvinnut itse. Kaipa sen on aloittaneet mepit, jotka saavat pestin sinne Eurooppaan, mutta eivät myy omia asuntojaan Suomesta, eihän sen pestin pituudesta voi olla ikinä varma. Siellä on meiltä edustus joka puolueesta suunnilleen, niin vasemmalta kuin oikealta.

• Anonyymi kirjoitti:

Miten minulle on siis käynyt? Millä ihmeen pärstäkertoimella minä olen lähtenyt jonkun suosikkini kelkkaan? Kyllä minulla on ihan omat mielipiteet edelleen.

• Valoisaa huomenta!

Nyt todellakin on jo melko valoisaa ulkona, mitä ei ollut vielä pari viikkoa sitten tähän samaan aikaan.

Nyt täytyy vain uskaltaa kirjoittaa tännekin, vaikka ei ole taaskaan näin yön jälkeen mitään asia asiaa ja siitähän minua tullaan taas huomauttamaan, mutta ei se mitään jos jonkun itsetunto siitä nousee, niin silloinha minä olen tehnyt jo "terveysteon" tälläkin kirjoituksellani.

Tämä nyt oli vain aamunavaus tänne ja nyt aion siirtyä tuonne toisaalle, katsomaan olisiko siellä jotakin, mihin haluaisin sanani sanoa. Siellä ei solvata, vaan käyttäydytään asiallisesti toisia kirjoittajia kohtaan.

Hyvää viikonlopunaloitusta!

• Joo, olen jossain määrin samaa mieltä että tällä(kin) palstalla liian herkästi ajaudutaan ratkomaan erilaisia mielipiteitä ikäänkuin kirjoittajan persoonan kautta, vaikka pitäisi osata suhtautua kaikkiin sillä tavalla neutraalisti, että käsiteltäisiin asiaa asiana, ei kirjoittajan persoonaan kohdistuvan sympatian/antipatian kautta. Tiedän että se on mahdotonta, mutta tulinpahan sanoneeksi tuonkin..

Itse en kenties ole paras esimerkki tässä mielessä (et myöskään sinä Rapu, noin sivumennen sanoen), mutta esim Cee ja Puosu käyvät hyvänä esimerkkinä tässä asiassa muille.

Ja ei hyvältä näytä maailman menokaan näinä aikoina. Korona pahenee, rokotteita ei saada aikataulussa - jos nuo nyt edes tehoavat edes alkuperäiseen virukseen, saati sitten yhä uusiin mutaatioihin. Työt eivät vieläkään ole lähteneet normaaliin vauhtiin, ulkona on kylmä, ja..mitähän vielä. Siinä sitä jo olikin rohkaiseva perjantain aamukatsaus.

• DrWhoo kirjoitti:

Joo, olen jossain määrin samaa mieltä että tällä(kin) palstalla liian herkästi ajaudutaan ratkomaan erilaisia mielipiteitä ikäänkuin kirjoittajan persoonan kautta, vaikka pitäisi osata suhtautua kaikkiin sillä tavalla neutraalisti, että käsiteltäisiin asiaa asiana, ei kirjoittajan persoonaan kohdistuvan sympatian/antipatian kautta. Tiedän että se on mahdotonta, mutta tulinpahan sanoneeksi tuonkin..

Itse en kenties ole paras esimerkki tässä mielessä (et myöskään sinä Rapu, noin sivumennen sanoen), mutta esim Cee ja Puosu käyvät hyvänä esimerkkinä tässä asiassa muille.

Ja ei hyvältä näytä maailman menokaan näinä aikoina. Korona pahenee, rokotteita ei saada aikataulussa - jos nuo nyt edes tehoavat edes alkuperäiseen virukseen, saati sitten yhä uusiin mutaatioihin. Työt eivät vieläkään ole lähteneet normaaliin vauhtiin, ulkona on kylmä, ja..mitähän vielä. Siinä sitä jo olikin rohkaiseva perjantain aamukatsaus.

Olin tänään labrassa, normaalit reuman turvakokeet otettiin ja maski oli naamalla. Labrassa oli tosi rauhallista, kun on aika varattava hyvissä ajoin ja siellä ei todellakaan ollut ryysistä. Muutama penkki satunnaisille tulijoille, ei sinne ole vielä kielletty menemästä myöskään ilman ajanvarausta.

Korona kyllä rasittaa jo minuakin, vaikka olen pysytellyt vain neljän seinän sisällä jo vuoden, lapsenlapset onneksi soittelevat ja pikkuista näemme välillä skypellä, minulle se on aina pelastus noin parin viikon välein.

Koronarokotuskin on kohdallani hiukan mysteeri, koska en ole ikinä ottanut edes yhtäkään flunssarokotusta, tiedä mitä tästä seuraisi minulle, haittoja vai hyötyjä. Nythän epäillään, että Astran rokote on heikko yli 65-vuotiaille, niin kaipa se olisi minulle sitten täysin tehoton?

• Calvados kirjoitti:

Olin tänään labrassa, normaalit reuman turvakokeet otettiin ja maski oli naamalla. Labrassa oli tosi rauhallista, kun on aika varattava hyvissä ajoin ja siellä ei todellakaan ollut ryysistä. Muutama penkki satunnaisille tulijoille, ei sinne ole vielä kielletty menemästä myöskään ilman ajanvarausta.

Korona kyllä rasittaa jo minuakin, vaikka olen pysytellyt vain neljän seinän sisällä jo vuoden, lapsenlapset onneksi soittelevat ja pikkuista näemme välillä skypellä, minulle se on aina pelastus noin parin viikon välein.

Koronarokotuskin on kohdallani hiukan mysteeri, koska en ole ikinä ottanut edes yhtäkään flunssarokotusta, tiedä mitä tästä seuraisi minulle, haittoja vai hyötyjä. Nythän epäillään, että Astran rokote on heikko yli 65-vuotiaille, niin kaipa se olisi minulle sitten täysin tehoton?

Niin, jos jäisi lopulliseksi tuo tieto että Astran rokote tepsii vain 18-64 vuotiaisiin, niin selvää on että monikaan kuuttakymppiä lähelläkään oleva ei tuota haluaisi ottaa. Jos siis ei toimi kunnolla 65 -vuotiaalla, ei toimi kuuskymmpiselläkään. Toivottavasti tieto on väärä. Jos ei ole, rokote on kelvollinen korkeintaan vain nuorille.

• Persoonaa kohtaan ...

Who on jäljillä, mutta sekoitan vähän. En tunne Halla-ahoakaan, tätä vajakkien vajakkia, mutta ... Sama pätee Rapuun. Tämänkin aamun avauksessaan ei todella ollut kuin yksi asia ja sekin onnettoman tynkä.

Mutta muuten meneekin sitten hyvin, ei tuu lunta näillä näkymin ja pakkanen pysyy normaalilukemissa.

Yhden asian haluan muuttaa. Kyllä Räsäskä oli ja on aivan muuta kuin tämä nykyinen tai ent. kävelijä. Hänessä on kierouden piirteitä, mutta sitä en kyllä Räsäskässä ole huomannut. Eilen muutamasss kohdassa puoluejohtajien haastattelussa sattui kamera näyttämään sopivasti kuvaa ja se näytti se kuva silmiä.

Ja tänään hiihtoa. En yhtään ihmettele, jos joku ihmettelee, että joku jaksaa seurata moista lajia. Minä jaksan ja sillä on vahvat perinteet HakuVeikon ajoista saakka. Sillä jaksamisella. Mäkihyppy tökkii, mutta sekin menettelee varsinkin yhdistetyn osana

• Tervehdys edson!

Minun oli nyt aivan pakko vastata sinulle, kun olin ja olen vieläkin samaa mieltä kanssasi tuosta eilisessä puolueiden puheenjohtajien tentissä mainitsemastasi "entisestä kävelijästä" ja hänen ilmeestään kun kamera osui sopivasti! Ne näkemäsi "kierouden piirteet" olin minäkin huomaavani ja olen kyllä huomannut ne hänessä jo aiemminkin, toisin kuin hänen edeltäjällään, joka on aidosti (uskoisin?) asiansa takana ja sitäkään eivät kyllä kaikki ymmärrä!

Tämä minun oli aivan pakko sanoa! Rehellinen kun olen.

• Alkuperäinen-Rapu kirjoitti:

Tervehdys edson!

Minun oli nyt aivan pakko vastata sinulle, kun olin ja olen vieläkin samaa mieltä kanssasi tuosta eilisessä puolueiden puheenjohtajien tentissä mainitsemastasi "entisestä kävelijästä" ja hänen ilmeestään kun kamera osui sopivasti! Ne näkemäsi "kierouden piirteet" olin minäkin huomaavani ja olen kyllä huomannut ne hänessä jo aiemminkin, toisin kuin hänen edeltäjällään, joka on aidosti (uskoisin?) asiansa takana ja sitäkään eivät kyllä kaikki ymmärrä!

Tämä minun oli aivan pakko sanoa! Rehellinen kun olen.

No nääs piru, ollaan huomattu hitto sama asia. "Kävelijä" esiintyy vakuuttavasti, mutta mutta

Minun piti tänään katsoa uusintana ja katsoa juuri ne kohdat, mitkä huomasin, mutta kyl se niin on, että ei jaksa.

Tänään oon ollut yhteydessä vesijohtoja uusiviin ammattilaisiin ja voi hitto, monella voi olla yllätyksiä tiedossa, kun kupariputket, vaikka vasta 20 vuotta vanhat ja allekin, eivät kestä ja vakuutuksista ei saa kuin osan kalliista vesivanhingoista.

• DrWhoo kirjoitti:

Urheilusta puheenollen, tässä uusin suosikki lajini:

https://youtu.be/RcByCG92iDA

Heh, joo.

Urheilu on levähtänyt käsistäni siinä mielessä, että silloin nuorena riitti itselle ulkona tapahtuva monipuolinen liikunta, nyt on joka lajiin saatava sisähallit, kallis tuntiveloitus ja kalliit varusteet. Vanhemmat kiikuttavat lapsia ties missä ja varattomimmille jo pitää laissa mahdollistaa edes yksi liikuntamuoto. Talvellakin on mahdollisuuksia harrastaa liikuntaa ilman sisähalleja

Maanantain jälkihiessä eräs sanoi, että urheilu on turhakkeista tärkein ... jotenkin noin.

Ja helevetti sentään. Suomi vastaan ... No ni, svedut saivat selkään, nyt torille. Ilmastonmuutoksen takia pitäisi monet torit täyttää, ei turhakeammattien puolesta.

• edson kirjoitti:

No nääs piru, ollaan huomattu hitto sama asia. "Kävelijä" esiintyy vakuuttavasti, mutta mutta

Minun piti tänään katsoa uusintana ja katsoa juuri ne kohdat, mitkä huomasin, mutta kyl se niin on, että ei jaksa.

Tänään oon ollut yhteydessä vesijohtoja uusiviin ammattilaisiin ja voi hitto, monella voi olla yllätyksiä tiedossa, kun kupariputket, vaikka vasta 20 vuotta vanhat ja allekin, eivät kestä ja vakuutuksista ei saa kuin osan kalliista vesivanhingoista.

Tästä samanmielisyydestä näyttää nyt tulevan jo tapa, mutta kun tosiasiat on sanottava. En kyllä noista "putkiasioista" paljon ymmärrä, mutta kun olen kokenut tuon kupariputkien rikkoontumisen omassa kodissani (alkoi saunanpuolelta, edellisessä asunnossa, ei täällä) ja vesi oli kastellut melkein koko huushollin, mistä seurasi pitkät kuivatusviikot ja remontit, niin ymmärrän nyt sen, että "putket ja niiden laatu" ovat tärkeitä asioita.

Vakuutusyhtiön kanssa minäkin jouduin asioimaan ja niiden tarkastajien kanssa. Olen kuitenkin aivan tyytyväinen saamiini korvauksiin, vaikka vääntöä se kyllä vaati.

Mitäs luulet, tuliko tästä nyt tapa, että samanlaisia kokemuksia löytyy lisääkin?

No, tuli tai ei, niin nyt on ainakin keskusteltu asia asioista.

• Edson, ei meillä tarvitsekaan olle mitään asiaa, sehän on ollut iänkaiken täällä elämässä, että kirjoitetaan mitä tänään on tapahtumassa taikka ei ole tapahtunut mitään, sillä ei ole väliä, kunhan kirjoitetaan, milloin mitäkin mieltymyksemme mukaan. Emme kukaan oikeasti tunne toisiamme, mutta meille on kehittynyt vuosien saatossa tietty "tuntemus" toisistamme.

Nyt tämä on mennyt aikalailla poliittiseksi kiistelyksi, joka aiheuttaa skismaa. Onhan meillä kaikilla omat mielipiteemme, joista pidämme kiinni, kuten sinäkin omistasi, mutta sinä yrität päsmäröidä meitä muita ja se ei ole hyvä piirre ajatellen yhteishenkeä täällä.

Tiedän moniakin ihmisiä, jotka ovat hyviä ystäviä, vaikka politiikasta ovat eri linjoilla.

• Minullapa mukaa luettavaa HS:n mielipidesivustossa ja siellä kotitalousvähennyksestä

"Asennutin uuden WC pöntön 280,-. Kotitalousvähennystä sain seuraavasti
      280,- / 40% = 112,- josta omavastuu -100,- = 12,- jäi kotitalousvähennyksekseni."

Ensinnäkin tuo työn hinta 280. Se on paljon, sillä ainakin meillä se onnistuu muutaman pultin irroittamisella ja veden sulkemisella. Uuden saa paikalleen 10 minuutin työstämisellä = mahdolliset pienet vesijohtomuutokset ja uusi pönttö kiinni lattiaan. Minä en tuon 12 ekun takia viitsisi paljon huudella

Ja oikeisto eli varakkaammat haluaisivat nostaa tuen 7 000- ylemmäs, sillä kakkosasunnossa Euroopassa pitää olla siistiä, kun siellä pistäytyy. Ja piiat saisivat lisää duunia kotomaassammekin

Kyllä oli onnettoman huono keskustelu aiheesta eilen a- talkissa. Ymmärrän kyllä kesKUSTAa sillä jos ei verovaroilla saa aina lomasijaista, niin pitää ainakin navetta saada siivotuksi veroja vähentämällä

• Mitäs tuollaiset vessanpöntöt nykyään maksavat..jotain 2-4 sataa luullakseni. Onhan toi 280 sitten pöntön hintaan nähden suhteellisen paljon jos se on siis asennuksen hinta. Toisaalta mitä siihen sisältyy - ajokilometrejä asentajalta, mahdollisisesti sovittimia tms osia, vanhan pöntön poisvienti kenties. Jos nuo kaikki, niin hintaahan siitä tulee, toteaa yrittäjän vinkkelistä asiaa tuumiva.

Ja että 12 ekua vähennystä...joo, sitähän saa vain työn osuudesta.

• DrWhoo kirjoitti:

Mitäs tuollaiset vessanpöntöt nykyään maksavat..jotain 2-4 sataa luullakseni. Onhan toi 280 sitten pöntön hintaan nähden suhteellisen paljon jos se on siis asennuksen hinta. Toisaalta mitä siihen sisältyy - ajokilometrejä asentajalta, mahdollisisesti sovittimia tms osia, vanhan pöntön poisvienti kenties. Jos nuo kaikki, niin hintaahan siitä tulee, toteaa yrittäjän vinkkelistä asiaa tuumiva.

Ajokilometrit asentajalta

Tää onkin mielenkiintoinen pointti, sillä käsittääkseni yrittäjän autokustannuksia jo verotuksessa yrittäjä lienee saavan vähentää???

Tuosta 280 duunista ei voi nippelinappeli ja poisvienti olla kuin pikku osa. Ja ammattiasentajaputkiasentajalla on mukanaan varmaan kaikkeen mahdolliseen tarpeeseen olevat osat.

Kun auton renkaat vaihdetaan firmassa, niin uusissa renkaissa on jo maksussa mukana vanhojen käsittelykulut.

Joka kunnassa pitäisi olla lähellä ilmainen kierrästyspaikka.

• edson kirjoitti:

Ajokilometrit asentajalta

Tää onkin mielenkiintoinen pointti, sillä käsittääkseni yrittäjän autokustannuksia jo verotuksessa yrittäjä lienee saavan vähentää???

Tuosta 280 duunista ei voi nippelinappeli ja poisvienti olla kuin pikku osa. Ja ammattiasentajaputkiasentajalla on mukanaan varmaan kaikkeen mahdolliseen tarpeeseen olevat osat.

Kun auton renkaat vaihdetaan firmassa, niin uusissa renkaissa on jo maksussa mukana vanhojen käsittelykulut.

Joka kunnassa pitäisi olla lähellä ilmainen kierrästyspaikka.

Saa vähentää kuluja, esim tavara-auton alvit ja polttoainekulut kaiketi jos auto on yrityksen omistuksessa. Mutta kyllä ajokilometreistä usein veloitetaan erikseen, tai sitten ne voidaan sisällyttää muuten laskuun.

Itselläni on vain h-auto joka on omassa omistuksessa. Työajot erittelen omista ajoista ajopäiväkirjalla, jolloin saan niistä jonkinmoisen verovähennyksen. Yksityiskohdista en tarkkaan osaa sanoa, sitä varten miulla on kirjanpitäjä.Hänen mukaansa tää systeemi on miulle parempi kuin jos auto ois firman omistuksessa.

• DrWhoo kirjoitti:

Mitäs tuollaiset vessanpöntöt nykyään maksavat..jotain 2-4 sataa luullakseni. Onhan toi 280 sitten pöntön hintaan nähden suhteellisen paljon jos se on siis asennuksen hinta. Toisaalta mitä siihen sisältyy - ajokilometrejä asentajalta, mahdollisisesti sovittimia tms osia, vanhan pöntön poisvienti kenties. Jos nuo kaikki, niin hintaahan siitä tulee, toteaa yrittäjän vinkkelistä asiaa tuumiva.

Meillä on Gustavsbergin pönttö ja siihen on 15 vuoden aikana jouduttu kaksi kertaa uusimaan se pöntön vedentyhjennyspainike, kun siitä on joku osa katkennut. Talomme huoltofirma toi sen ja asensi, maksoi meille 24 e. Kerran ostimme siihen uuden pytyn reunan ja kannen, sama hinta. Haimme ne Starkilta, huvitti kun myyjä huusi jollekin, että onko meillä Gustun kauluksia, oli.

• DrWhoo kirjoitti:

Juuri tuon takia mekään emme ole kutsuneet TV-korjaajaa kotiimme, jos siitä on vaikka ainoastaan palanut taustavalo, a 30 e, niin asentajan tulo kotiin ja tunnin palkkio + matkat, tekee hyvinkin 300, joten uuden TV:n saa jo lähes sillä hinnalla. Siksi olemme olleet jo 3 viikkoa ilman töllöä, koska emme jaksa mennä kauppaan niitä katsomaan, eikä U jaksa raahata tuotakaan minnekään korjaamolle. On ollut töissä ja on ns lopen uupunut.

Toisaalta, enpä ole juuri nähnyt sellaista toimintaa olevankaan kuin että TV:n korjaaja kotiin -palvelua. Taitaa olla menneen talven lumia sekin. Sellaista palveluakin joskus olemme käyttäneet ihan nuorina ja asuimme silloin Malmilla.

• Calvados kirjoitti:

Meillä on Gustavsbergin pönttö ja siihen on 15 vuoden aikana jouduttu kaksi kertaa uusimaan se pöntön vedentyhjennyspainike, kun siitä on joku osa katkennut. Talomme huoltofirma toi sen ja asensi, maksoi meille 24 e. Kerran ostimme siihen uuden pytyn reunan ja kannen, sama hinta. Haimme ne Starkilta, huvitti kun myyjä huusi jollekin, että onko meillä Gustun kauluksia, oli.

Meil on toisessa vessassa ruåttalainen IFÖ pönttö, joka käsittääkseni on sama kuin kotimainen IDO (Arabia). Samat osat ainakin käypi. Toises vessas on kotimainen Svedbergs.
        Molempiin olen ainakin kerran vaihtanut tuloventtiilin tiivisteen ihan ite. Toimivat vuotamati silti.

Hyvin veistetty tuo Gustun kaulus. Meitä miehiä usein moititaan siitä, että vessapöntön ympäristö on kuin juosten kustu...ei kyllä meillä ainakaan.

• Calvados kirjoitti: