Pankkikortti parempi kun mobiilimaksu

Anonyymi

Mobiilimaksu vaatii 2 nettiyhteyttä, kaupan ja puhelimen. Jompikumpi voi olla poikki. Credit ja depit korteilla voi maksaa pieniä ostoksia vaikka kaupan yhteys ois poikki, koska se ei tee niistä katevarmennusta. Puhelimessa voi olla vanha päivitys ja maksu ei siksi onnistu yhtä nopeasti kuin pankkikortilla. Puhelimen akkua on tarkkailtava jos paljon käyttää puhelinta, että varmasti on virtaa kun maksaa. Nfc-lukija voi lakata toimimasta. Huono jos on eri paikkakunnalla ja ei oo tuttu myyjä ja kärry täynnä tavaraa ja ei toimikaan jostain syystä, ja pankkikortti ei oo mukana. Tietysti täysjärkinen pitää pankkikortin varalla mukana, mutta miksei maksa suoraan sillä?

Tietysti hyviä puolia mobiilimaksussa on jos pankkikortti lakkaa toimimasta tai häviää voi maksaa puhelimella sen aikaa kun tulee uus kortti. Tosin jos ei pysty maksamaan jollain puhelinlaskutussovelluksella(puhelimen merkki & malli ei tue mitään puhelinlaskutussovellusta) edellyttää että on hommannut etukäteen sovelluksen ja syöttänyt pankkikortin tiedot tai on kirjoittanut kortin tiedot muistiin johonkin. Ja vissiin on sellasia sovelluksia että maksu näkyy eri pankissa reaaliajassa ilman lisämaksua, jos vaikka ostaa käytettyy tavaraa joltain, vastaa käteisellä maksua kun myyjä näkee rahat heti tilillä. Tai vähätuloisella jos loppuu rahat niin voi puhelinlaskutus sovelluksella maksaa siihen asti että saa rahaa. Ei siis aivan turhakaan systeemi.

6

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vain MobilePay vaatii maksajalta toimivan nettiyhteyden, kun taas NFC-yhteyttä käyttävät Google Pay, Apple Pay ja Pivo eivät vaadi.

      Itse maksan aktiivisuusrannekkeella, jossa taatusti ei ole nettiyhteyttä. Rannekkeen säädöt – kuten kortin asentamisen rannekkeeseen – olen tehnyt puhelimen apilla. Mobiilimaksutavalla pystyy maksamaan myös yli 50 euron ostoksia ilman PIN-koodikyselyä. Ranneke kysyy kuitenkin joka 24. tunti PIN-koodia ja aina sen jälkeen kun ranneke kiinnitetään (esim. saunan jälkeen) uudestaan käteen. Oman pankin kortin täytyy tukea maksutapaa. Esim. minulla Bank Norwegian tukee FitBit-aktiivisuusrannekkeita ja -kelloja. Samoin kaikki Nordean, Dansken ja Aktian kortit.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Nuo jutut on kopioitu Ameriikasta. Luulen, että siellä on erilaiset systeemit ja kirjavampi käytäntö.

        Mobiilipankki sinänsä on ihan turvallinen, mutta puhelimella maksamista minäkään en harrasta.


    • Anonyymi

      Onkohan nuo turvallisia käyttää, edes?

      • Anonyymi

        En käytä mobiilipankkia, paitsi jos pankki ottaa yhteyttä.


      • Anonyymi

        Eivät kauaa, hakkerit murtaa ne ennemmin tai myöhemmin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      446
      9984
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      265
      6984
    3. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      18
      3140
    4. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      335
      2363
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      9
      1737
    6. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      95
      1653
    7. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      191
      1359
    8. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      188
      1293
    9. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      1009
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      49
      985
    Aihe