Mobiilimaksu vaatii 2 nettiyhteyttä, kaupan ja puhelimen. Jompikumpi voi olla poikki. Credit ja depit korteilla voi maksaa pieniä ostoksia vaikka kaupan yhteys ois poikki, koska se ei tee niistä katevarmennusta. Puhelimessa voi olla vanha päivitys ja maksu ei siksi onnistu yhtä nopeasti kuin pankkikortilla. Puhelimen akkua on tarkkailtava jos paljon käyttää puhelinta, että varmasti on virtaa kun maksaa. Nfc-lukija voi lakata toimimasta. Huono jos on eri paikkakunnalla ja ei oo tuttu myyjä ja kärry täynnä tavaraa ja ei toimikaan jostain syystä, ja pankkikortti ei oo mukana. Tietysti täysjärkinen pitää pankkikortin varalla mukana, mutta miksei maksa suoraan sillä?
Tietysti hyviä puolia mobiilimaksussa on jos pankkikortti lakkaa toimimasta tai häviää voi maksaa puhelimella sen aikaa kun tulee uus kortti. Tosin jos ei pysty maksamaan jollain puhelinlaskutussovelluksella(puhelimen merkki & malli ei tue mitään puhelinlaskutussovellusta) edellyttää että on hommannut etukäteen sovelluksen ja syöttänyt pankkikortin tiedot tai on kirjoittanut kortin tiedot muistiin johonkin. Ja vissiin on sellasia sovelluksia että maksu näkyy eri pankissa reaaliajassa ilman lisämaksua, jos vaikka ostaa käytettyy tavaraa joltain, vastaa käteisellä maksua kun myyjä näkee rahat heti tilillä. Tai vähätuloisella jos loppuu rahat niin voi puhelinlaskutus sovelluksella maksaa siihen asti että saa rahaa. Ei siis aivan turhakaan systeemi.
Pankkikortti parempi kun mobiilimaksu
6
142
Vastaukset
- Anonyymi
Vain MobilePay vaatii maksajalta toimivan nettiyhteyden, kun taas NFC-yhteyttä käyttävät Google Pay, Apple Pay ja Pivo eivät vaadi.
Itse maksan aktiivisuusrannekkeella, jossa taatusti ei ole nettiyhteyttä. Rannekkeen säädöt – kuten kortin asentamisen rannekkeeseen – olen tehnyt puhelimen apilla. Mobiilimaksutavalla pystyy maksamaan myös yli 50 euron ostoksia ilman PIN-koodikyselyä. Ranneke kysyy kuitenkin joka 24. tunti PIN-koodia ja aina sen jälkeen kun ranneke kiinnitetään (esim. saunan jälkeen) uudestaan käteen. Oman pankin kortin täytyy tukea maksutapaa. Esim. minulla Bank Norwegian tukee FitBit-aktiivisuusrannekkeita ja -kelloja. Samoin kaikki Nordean, Dansken ja Aktian kortit. - Anonyymi
Yks miinus taas lisää mobiilimaksuun;
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000008160441.html
Nfc pitäs joka välissä kytkeä päälle ja pois, kyllä pankkikortti on kätevämpi- Anonyymi
Nuo jutut on kopioitu Ameriikasta. Luulen, että siellä on erilaiset systeemit ja kirjavampi käytäntö.
Mobiilipankki sinänsä on ihan turvallinen, mutta puhelimella maksamista minäkään en harrasta.
- Anonyymi
Onkohan nuo turvallisia käyttää, edes?
- Anonyymi
En käytä mobiilipankkia, paitsi jos pankki ottaa yhteyttä.
- Anonyymi
Eivät kauaa, hakkerit murtaa ne ennemmin tai myöhemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä231131Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73869