Aihe

Tekniikan Maailma: "Teslassa oli kylmempi kuin Siperian junassa"

Anonyymi

TM:n Team Teslan kotimatka alkoi: Autossa oli ”kylmempi kuin Siperian junassa”, mutta Ouluun päästiin – Takaiskujen kautta.

eam Teslan kotimatka Saariselältä alkoi lämpöisissä tunnelmissa, sillä Tesla oli viettänyt yönsä lämpimässä autohallissa. Akun varaustaso oli tasan 100 prosenttia. Team Teslan uuden jäsenen Antti Hentisen varaustila oli myös sama 100, ja Tero Kiiran varaustila oli noin 70 prosenttia. Reilut ylityöt viimeisen kahden viikon aikana olivat syöneet Teroa sen verran paljon, että kakkoskuski Antti sai ensimmäisen ajovuoron. Matka saattoi alkaa.

Lämpötila painui jo ennen Vuotsoa noin –30 asteen tuntumaan. Auton sisälämpötila asetettiin arvoon ”high”. Silti Teslan lasit huurtuivat ja miehillä autossa oli paikka paikoin melkoisen kylmä. Antti ajoi Teslaa lapaset kädessä.

”Mennessäni junalla Siperian halki Mongoliaan, oli lämpimämpää kuin nyt Teslassa. Samovaarissa oli lämmintä vettä, ja muutenkin oli mukavaa”, muisteli Antti ajon aikana.

Matkan aikana Teron puhelin soi. Tuttu moottoripyöräpoliisi Mika Koskenlaakso soitti.

”Sinä kun tiedät noista sähköhärpäkkeistä, niin mikä sähköauto pitäisi hankkia meidän rouvallemme? Kilometrejä tulee vuodessa noin 10 000, ja auton pitäisi olla käytetty”, Koskenlaakso luetteli kriteerejä.

Puolen tunnin palaverin jälkeen Tero suositti rouvalle käytettyä Nissan Leafia. Teron mukaan kyseessä on mainio peli. Hän vieraili TM:n käyttötestin Nissan Leafilla aikanaan peräti Itävallassa saakka.

Sodankylää lähestyttäessä akun varaustila alkoi näyttää huolestuttavia merkkejä. Prosentit juoksivat näytössä kuin Usain Bolt tartaanilla! Antti alkoi huolestua akun riittävyydestä, mutta Tero kokeneempana sähköautoilijana veikkasi sähkön riittävän Sodankylän Seolle. Antin mielestä Team Tesla oli jo hiukan pulassa.

Seo kuitenkin saavutettiin aikataulun mukaisesti, ja auto kytkettiin ilmaiseen lataukseen. Samalla Teron puhelin taas soi:

”Oletko sillä Tekniikan Maailman Teslalla liikenteessä”, kyseli autokorjaamoa Sodankylällä pyörittävä Ville Häkkinen.

Teron vastatessa kyllä, Ville pyysi pojat autokorjaamolle kahville. Team Teslalle tämä sopi, sillä ottihan Tesla samaan aikaan raikasta lappilaista virtaa akustoon.

Latausasemalla Team Tesla sai toiselta Tesla-kuljettajalta ohjeita lämmityslaitteen käyttöön. Päätimme kokeilla niitä, ja hieman ne auttoivatkin. Mutta yksinkertaisesti Teslan lämmityslaitteen teho ei ole riittävä –30 asteen pakkasessa.

Mutta ei niin huonoa, ettei jotain hyvääkin. Poikien kollega Jari Kujala oli lentänyt sinivalkoisin siivin Ivalosta Helsinkiin ja kertoi, että lento oli ollut peräti tunnin myöhässä. Hemmetti, tuumi Team Tesla. Tunnin myöhästyminen tässä kohden tuntui aika pieneltä vastoinkäymiseltä. Matkaa yöpaikkaan Kajaaniin oli vielä melkoisesti edessä.

36

134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Rovaniemelle saavuttaessa akkua oli jäljellä yhdeksän prosenttia. Team Tesla suuntasi tutulle K-latauksen latauspisteelle. Toinen latauspiste oli käytössä, mutta onneksi toinen oli vapaana. Harmi vain, että latauspiste ei toiminut. ”Error”, sanoi herra latausasema kohteliaasti. Tätä aina niin hauskaa lataushippaa jatkettiin tovi, kunnes ymmärrettiin, että watteja ei nyt asemasta irtoa.

      Antti sai tuta, mitä kokemuksia sähköautoilu saattaa parhaimmillaan tuoda. Ei muuta kuin leuka rintaan ja nöyrästi kohti seuraavaa latausasemaa. Sellainen piti löytymän Chargemapin mukaan kauppakeskus Rinteenkulmasta.

      Team Tesla syötti latausaseman osoitteen navigaattoriin ja kohtelias rouva navigaattori alkoi neuvoa sujuvalla englannin kielellä kohteeseen. Harmi vain, että osoite vei väärään paikkaan. Juonikkaasti Team Tesla päätteli, että latausaseman on oltava parkkihallissa. Sieltä sitä ei kuitenkaan löytynyt.

      Terolla on onneksi moottoriurheilun puolelta monta tuttua. Yksi näistä on moninkertainen kiihdytysajon Suomen mestari Juha Ollikainen, joka asuu Rovaniemellä:

      ”Joo, on se siellä kellarissa”, kuului Juhan vastaus Teron kysymykseen.

      Tässä vaiheessa akun varaustila oli painunut 4 prosenttiin. Latausasema löytyi Juhan neuvoilla. Muuten sinne ei varmasti olisi eksynyt, sillä viitoitus on sen verran puutteellinen. Team Tesla tunnelmoi hetken Teslan näytön tarjoaman takkatulen ääressä. Sitten he lähtivät tappamaan aikaa ostoskeskukseen. Tässä kohden kävi selväksi, että Kajaanissa ei oltaisi ennen aamuyötä. Team Teslan ei auttanut muuta kuin soittaa jälleen kerran palvelukordinaattori Pia Hanhikankaalle:

      ”Voitko perua sen Kajaanin majoituksen ja ottaa meille majoituksen Oulusta? Samasta hotellista kuin tulomatkalla, niin saamme siellä ladattua auton yön aikana täyteen”, kuului Team Teslan kaunis pyyntö.

      Pia lupasi järjestää asian. Muutaman minuutin päästä puhelin soi:

      ”Majoitus on varattu, mutta molemmat latauspisteet ovat varattuja. Olette siis omillanne”, kertoi Pia ja naurahti – Team Teslan mielestä ehkä hiukan kolhosti.

      Teslaa ladattiin sen verran, että päästäisiin mukavasti – turhia jännittelemättä – seuraavalle pikalatausasemalle, joka sijaitsee Kemissä. Terolla on puhelimessaan useita eri sovelluksia, jotka kertovat, mistä latausasemia löytyy. Erään sovelluksen mukaan Kemin asema on auki 24/7. Ajokeli muuttui tässä kohtaa todella huonoksi. Onneksi keli oli lämmennyt –15 asteen tuntumaan, joten autossa oli jälleen lämmin, eivätkä ikkunat menneet huuruun.

      Kemissä paljastui vähän ikävämpi yllätys. Latausasema ei ollut auki. Se on toiminnassa vain silloin, kun rakennuksessa oleva Etran myymälä on auki. Nyt olivat vitsit vähissä, sillä virta ei riittäisi seuraavalle pikalatausasemalle. Team Tesla päätti turvautua Neste K Lapintuulen tarjoamaan Type 2 -lataukseen. Sitä otettiin puolen tunnin verran.

    • Anonyymi

      Seuraava pikalatausasema oli Kuivaniemessä. Jälleen kerran oli tosi kiva yllätys todeta, että sekin latauspiste oli epäkunnossa. Pienen googlailun jälkeen selvisi, että läheisen tavaratalon pihassa olisi ilmainen, teholtaan 50 kW:n latausasema. Sinne siis, huimaa vauhtia. Tai itse asiassa noin 70 km/h:n nopeudella, sillä muuten ei virta riittäisi.

      Asemalle kurvattiin huiman neljän prosentin turvin. Johto kiinni, ja Tesla vilkutteli sinistä hiutaletta akun kohdalla sen merkiksi, että akustolla on vilu. Ja kun akulla on kylmä, se ei ota kovin tehokkaasti vastaan virtaa. 50 kW:n laturi pystyi puskemaan peräti kahdeksan kW:n teholla. Tero otti virtaa juuri sen verran, että watit riittäisivät Oulun hotellin vieressä olevaan parkkitaloon. Siellä pitäisi olla kolme Type 2 -latauspistettä. Tesla saisi yön aikana virtaa – ja miehet myös unen muodossa.

      Suunnitelma oli selvä. Tällä välin ajokeli oli mennyt todella huonoksi, ja mikä pahinta, tuuli oli käynyt vastaiseksi. Tiellä oleva lumikerros ja vastatuuli aiheuttivat sen, että Tesla imi watteja nopeammin, kuin Tero oli ennustanut. Siinä vaiheessa kun akun prosentit olivat tippuneet nolliin, alkoi Antilla tulla tuskanhiki.

      ”Äääh, no hätä. Tämä menee nollilla vielä tovin”, lohdutti Tero kokeneena sähköautoilijana ja moottoripyöräilijänä.

      Parkkihalli löydettiin, mutta lappu luukulla ei ilahduttanut Team Teslan miehistöä. Lapussa luki ”avoinna kello 6–23”, ja tässä kohden kello kävi jo seuraavan vuorokauden puolella. Tero bongasi seinästä kilpailevan hotellin napin, ja sitä painamalla ovi saatiin auki. Voi riemun tunnetta, kun Tesla sai raikasta Oulun Energian tuottamaa sähköä kitusiinsa.

      Tässä kohtaa erityisesti moni sähköautoilija saattaa epäillä tätäkin tarinaa väritetyksi. Näin ei ole. Kaikki tapahtumat on dokumentoitu tarkasti. Terokin epäili, miten hitossa voi olla näin huono tuuri, etteivät pikalatausasemat toimi. Toiset epäilevät näiden juttujen olevan käsikirjoitettuja. Eivät ne ole. Tai sitten meillä on todella hyvät suhteet yläkertaan, että saimme tilattua menoa hidastavan -30 asteen pakkasen.

      Raportoimme edesottamuksistamme Instagramiin pitkin matkaa. Ensimmäisen matkapäivän aikana saimme paljon viestejä ja kysymyksiä. Ja paljon hyviä neuvoja. Kiitos niistä.

      Tämän jutun tullessa ulos olemme jo matkalla kohti Kainuuta. Raportoimme seikkailuistamme vielä myöhemmin perjantaina. Toivottavasti sähköautoilu näyttäisi tänään meille paremmat puolensa. Muuten Antti Hentisen toteamus voi toteutua:

      ”Jos tämä sähköautoilu on näin s**tanan vaikeaa, niin tämä on minun viimeinen retkeni hetkeen näiden kanssa tällaisessa kelissä. Ajan mieluimmin vaikka vanhalla Ladalla”, totesi Antti hotellihuoneen oven sulkeutuessa.

      Terveisin,

      Team Tesla

    • Anonyymi

      Tesla-autoilijan varusteet talvella: Turkishaalarit, villahousut, karvahattu (ja lujasti syvälle päähän), lämpimät tallukkaat. Termospulloon kuumaa kahvia. Mukaan paljon kärsivällisyyttä. Tauolla rukoilu voisi olla myös paikallaan.

      • Anonyymi

        Ylimääräisenä lämmityslaitteena hyppynaru hansikaslokerossa!


    • Anonyymi

      Jotain tällaista saattoikin uumoilla. 🤣

      • Anonyymi

        Kyllä kai siitä ilosta että saa pilattua Afrikan luonnon ja vesivarat sekä tapettua sikäläiset lapset kaivoksiin pitää olla valmiina vähän kärsimäänkin!


      • Anonyymi

        Kaasu auto on kuulemma oikea ympöäöristö auto. Kaasuhan tehdään biojätteestä eli perunan kuoristamme.
        Sähköauto tuo rahaa ydin voimalolle ja meille ydin jätettä, eli sähköauto on äärimmäisen vaarallinen jos koko kansa ajaelee niillä, niin ydin jätettä on koko Suomen maan kamaran alla ja kun pommit tipuu tai maa järisee niiden päällä, ne halkeaa ja meillä on itse tehty tsernabyl onnettomuus, eli olkaa hiljaa sähköauton kannattajat, se pakottaa meidät myös poliittisesti venäjän syliin, ostamalla ros atomeita Putinilla ja silloin hän katsoo inbestoineensa Suomeen niin paljon että on oikeus miehittää suomi, vaikka suomalaiset ovat ne maksaneet mutta venäjän logigassa ne on heidän omaisuutta.

        Koko sähköauto vouhotus on pantava jäihin ympäristön saastitus tekona,

        Mutta bio kaasu eli omista perunan kuorista tehty kaasu menopeli on oikea ympäristöteko ja sitä tekee suomi eli on kotimaista.


    • Anonyymi

      Ei siis erityisen houkutteleva hanke. Hinta älyttömän korkea ja ainoa ilo on saada harhainen käsitys "maailman pelastamisesta". 😆

    • Anonyymi

      Taidan jättää tuon auton ostamatta vaikka olisi 20 000 euroa halvempi. Automatka talvellakaan ei saa olla kärsimysnäytelmä.

    • Anonyymi

      Mutta onneksi vihreä ministeri antaa valtion takuut, jos ostaa tuollaisen paskan. Kaikki "virman" piikkiin.

      • Anonyymi

        Sähköautoilu Suomessa on typerintä, mitä autoilussa olla saattaa, etenkin talvella!


      • Anonyymi

        Modrrni "punavihernatsipakastin" eli nykypäivän vw kupla. Halpa ja yksinkertainen auto köyhälle kansalle.

        Paitsi että on kallis ja tolkuttoman monimutkainen kertakäyttöinen tietokonehäkkyrä. Arvoton teiden prototyyppi ja turha välivaihe matkalla vetyautoiluun.

        Kertoo vihreiden tyhmyydestä että haluavat edistää noitten myyntiä


    • Anonyymi

      Siirryin dieselistä bensa-autoon osittain siksi että kyseinen ranskalaismalli oli kertakaikkisesti liian kylmä talvella. Tesla on siis vielä huomattavasti tätäkin kylmempi.

      • Anonyymi

        Dieselikin on lämmin kun valitsee oikean. Suomessa nykydiesel tarvii jonkinlaisen lisälämmittimen. Webaston tai lämmitysvastuksen. Ladattava sähköauto ei tänne sovi. Itse odotan vetyautojen yleistymistä. Siihen asti diiselillä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselikin on lämmin kun valitsee oikean. Suomessa nykydiesel tarvii jonkinlaisen lisälämmittimen. Webaston tai lämmitysvastuksen. Ladattava sähköauto ei tänne sovi. Itse odotan vetyautojen yleistymistä. Siihen asti diiselillä

        Ostin heinäkuussa uuden, vähän yli 30.000 euroa maksaneen bensa-auton. Kovallakin pakkasella lähtee käyntiin laakista ja on tosi lämmin.
        Vanhana eläkeläis äijänä muistan vielä 1950 luvun autot. Mitään lämmityslaitetta ei oltu vielä keksitty. Ikkunat pidettiin pakkasella sulana tentulla. Apumiehellä oli tenupullo, mistä hän kaatoi tenttua rättiin ja hankasi rätillä ikkunoita.


    • Anonyymi

      Sähköauto kaikesta hypestä huolimatta on niin lapsenkengissä vielä että syytä odottaa vielä noin 20 vuotta. Eli en omana elinaikanani osta sähköautoa.

      • Anonyymi

        Paitsi että vetyautot on täällä 10v päästä. Sen jälkeen patteriauto on vanhentunut ja arvoton


      • Anonyymi

        Sähköautojen myynti kasvoi 43% globaalisti vuonna 2020,akkujen hinnat romahtanut ja hinnat tulevat laskemaan n 30 % seuraavan 3 vuoden aikana.


    • Anonyymi

      Ei ole yli 15v. vanhalla dieselillä tullut kylmä talvella -20 asteen pakkasessakaan.
      Tankkaamaan voi myös mennä yli tuhannen kilometrin ajon mahdollistavan kulutuksen vuoksi silloin kun "huvittaa", eli kun pakkanen on vaikkapa alle - 10 astetta, ei kohmetu sormetkaan touhussa.

      Olisi huvittavaa lukea noita patteriauto seikkailujen vastoinkäymisiä pohjolan talvessa, vaan kun psykopaatit vallassa niin ei paljoa enää naurata kun tietää niiden sekopäisyyden ja suunnitelmat tähänkin asiaan liittyen.

      Pienituloisille työssäkäyville luvassa ankeat ajat näiden psykopaattien toimesta.

      • Anonyymi

        Kympin tuntipalkalla ei ole mitään järkeä käydä töissä.
        Ei ainakaan, jos työmatkaa varten pitää hankkia auto.

        Sähköpyörien alv tiputettava nollaan prosenttiin.


    • Anonyymi

      Kyllä on mukavaa ajaa lämpimällä Toyota-hybridillä. Niin turvallinen ja vakaa ajettava ja luotettava.

      • Anonyymi

        Ajaisit joskus oikealla autolla niin ymmärtäisit jotain ajettavuudesta


    • Anonyymi

      Tesla on paska auto. Tämä on muuten totta.

    • Anonyymi

      Mulla hyytyy ladattava Led-akku-lamppu 25 % teholla, fillarista jo ½ tunnin työmatkalla jo nolla kelissä, vaikka kestoa luvataan 10 tuntia 100 %_lla.

      Patteriautolla en varmasti pääsisi perille?!

      • Anonyymi

        Tällä tiedolla ja kokemuksella, ei minulle kukaan saa myytyä patteriautoa. Ei edes vanhaa halpaa käytettyä patteriautoa.


    • Anonyymi

      Ei niitä ole (vielä) suunniteltu Lapin pakkasiin. Eihän tuollaisen iglun lmpimänä pitäminen mikään ongelma ole, jos asiaan paneudutaan.

      • Anonyymi

        Sähkömoottorin häviöteho maantieajossa on luokkaa 1 kW. Kyllä sillä pitäisi ohjaamo pysyä lämpimänä, jos häviöt hyödynnetään tehokkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömoottorin häviöteho maantieajossa on luokkaa 1 kW. Kyllä sillä pitäisi ohjaamo pysyä lämpimänä, jos häviöt hyödynnetään tehokkaasti.

        Pitää asentaa polkimet patteriautoon, jotta kuski ja matkustajat pysyy kuumana.

        Päivänsana on polkupatteriauto.


    • Anonyymi

      Auto ottaa katsos sen lämpöenergian ihmisistä talteen ja kulkee sen voimalla.

    • Anonyymi

      Sähköauto on muuten varmaan ihan hyvä jossakin ajossa, mutta lataus on ehdottomasti liian hidasta. Kuka sitä kesken matkan viitsii jäädä norkoilemaan jonnekin latausta. Matkat on suunniteltu tehtävän nopeasti ja vaivattomasti.

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea. Tekniikan Maailma ei tunnetusti kuvia kumartele. Vihreät eivät varmaankaan artikkelista pidä. 😄

    • Anonyymi

      Tekniikan maailma puhkaisi kuplan.

    • Anonyymi

      Liikenne todella vähenee sähköautoilulla.

    • Anonyymi

      Ja tuosta paskasta maksetaan 70 000 € jotta voidaan esiintyä "hyvänä ihmisenä". 🤣

    • Anonyymi

      ennen vitsailtiin kupla volsulla niin kylmä että jäätyy tuoliin kiinni eipä tarvita turva vöitäkään,

    • Anonyymi

      Miksi sähköautoihin ei asenneta polttoaine webastoja ja käytetä niitä alkoholilla sekä käytetä lämpöä lämmittämään akutkin jolloin niidenkään kapasiteetti ei putoa pakkasen johdosta? Alkoholi ei myöskään saastuta , sitä kuluu todella vähän 0,15l/h ajon aikana.Ja alkoholi on halvempaakin valmistaa vedestä kuin bensiiniä tai dieseliä raakaöljystä.
      Tekniikkaa on kyllä olemassa millä välttää kaikki kylmäongelmat,miksi sitä ei nyt sitten käytetä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Stockmannista kirpputori

      Laatutavaratalosta kirppariksi, niin se maailma muuttuu. Pöly ja tunkkaisuus leijailee sieraimiin kun astuu Stockalle kirppariin, ennen tuoksui parfyy
      Maailman menoa
      121
      4824