Menneen eväitä rouskuttelen ; )

Muistelimme  yks-ilta kouluaikojamme. Sitä minkälaisia olimme alakouluikäisinä.
Ketkä olivat parhaita lapsuuden kavereitamme, millaisista perheistä he tulivat, mitä heille tänään kuuluu. Muistelimme tuon aikaisia opettajia ja heidän kykyjä käsitellä meitä lapsia. Muistin opetajien nimet, mutta vain heidän, joilla oli hyvä tasapuolinen ote meihin eri yhteiskuntaluokista tulleisiin lapsiin.

En ollut koulukiusattu, minulla oli hyviä kavereita, joihin jopa vieläkin olen yhteydessä. En ollut kiusaajakaan, mutta oikeuksiani puolustin. Eturivissä astelin kunnes viimeisillä luokilla pituuteni vuoksi jouduin takariviin ; ) jonon hännille.
.
Rakkaat edesmenneet vanhempamme/isovanhempamme asuvat meissä, muistutamme päivä päivältä enempi vanhempiamme, vai mitä?

Itse olen kuten isäni kun laitan leuan peukalon ja etusormrn väliin  ja asetun tuumailemaan tai luen päivän lehteä. Olen kuten äitini kun pötkähdän sänkyyn selälleni, laitan jalat ristiin nilkoista.

Luonteemmekin myötäilee vanhempiamme. Isäni herkkyys ja taiteellisuus asuu sisälläni kuin myös äitini realismi ja käytännön asioiden hallinta. No, tällaista.

Kuhanpahan turpakäräjöin tässä itessein ja joutessain.

184

790

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "En ollut koulukiusattu". Olitko se kiusaaja ?

      • Anonyymi

        "En ollut kiusaajakaan", lue tarkemmin.


    • Anonyymi

      Joissakin itsensä esiintuomisen ja kehumisen tarve elää voimakkaana.

      • Anonyymi

        Onko se kehumista tai muuta esiintuomista, jos haluaa jutella täällä, muustakin kuin koronasta, tai hallituksesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se kehumista tai muuta esiintuomista, jos haluaa jutella täällä, muustakin kuin koronasta, tai hallituksesta?

        On se!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko se kehumista tai muuta esiintuomista, jos haluaa jutella täällä, muustakin kuin koronasta, tai hallituksesta?

        Ilta jo laskeutunut, kävin mökillä, tiesin jo etukäteen, että hän saapuu heti ja lyttää aiheeni.

        Olen todellakin täysi näitä poliittisia hölötyksiä. Koronaa media pursuu ja valeuutisia leviää kun joku aina käsittää väärin ja hökäsee ulos mitä suusta sylki tuo.

        Niin maissii kertoi lastentarha-ajoista. Olin itsekin tarhassa, mielen syöveriin on jäänyt ihanat lelukaapit. On hieman epäselvä, miksi en viihtynyt ja lopetin.

        Ekaluokalla viihdyin meillä oli kiva ope ja ystävystyin heti syksyllä Sinikkaan. Tiemme kiemurteli myöhemmin eri suuntiin, mutta aina jonkin yhteensattuman vuoksi yhteys säilyi, kuten kun ystävystyin teini-iässä hänen sisarpuoleensa ja vietimme paljon aikaa heidän kotonaan. Ihastuin noissa koti illoissa eka kertaa. Ihastukseni oli Sinikan velipuoli.

        Myöhemmin Sinikan kokoveli asui samassa taloyhtiössä, jossa minäkin ennen tänne muuttamista ja hän kertoi sisariensa kuulumisia.

        Tapasin Sinikan Kajaanin markkinakadulla joku vuosi sitten. Jälleen näkeminen oli lämmin pidimme kiinni toisistamme ja pyörähdimme muutaman tanssiaskeleen keskenämme.

        Nimi Sinikka oli mielestäni kaunis ja harmitti kun minäkin omisin halunnut silloin lapsena olla nimeltäni Sinikka. ; ))


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ilta jo laskeutunut, kävin mökillä, tiesin jo etukäteen, että hän saapuu heti ja lyttää aiheeni.

        Olen todellakin täysi näitä poliittisia hölötyksiä. Koronaa media pursuu ja valeuutisia leviää kun joku aina käsittää väärin ja hökäsee ulos mitä suusta sylki tuo.

        Niin maissii kertoi lastentarha-ajoista. Olin itsekin tarhassa, mielen syöveriin on jäänyt ihanat lelukaapit. On hieman epäselvä, miksi en viihtynyt ja lopetin.

        Ekaluokalla viihdyin meillä oli kiva ope ja ystävystyin heti syksyllä Sinikkaan. Tiemme kiemurteli myöhemmin eri suuntiin, mutta aina jonkin yhteensattuman vuoksi yhteys säilyi, kuten kun ystävystyin teini-iässä hänen sisarpuoleensa ja vietimme paljon aikaa heidän kotonaan. Ihastuin noissa koti illoissa eka kertaa. Ihastukseni oli Sinikan velipuoli.

        Myöhemmin Sinikan kokoveli asui samassa taloyhtiössä, jossa minäkin ennen tänne muuttamista ja hän kertoi sisariensa kuulumisia.

        Tapasin Sinikan Kajaanin markkinakadulla joku vuosi sitten. Jälleen näkeminen oli lämmin pidimme kiinni toisistamme ja pyörähdimme muutaman tanssiaskeleen keskenämme.

        Nimi Sinikka oli mielestäni kaunis ja harmitti kun minäkin omisin halunnut silloin lapsena olla nimeltäni Sinikka. ; ))

        Siihen aikaan vain yhuoltajien lapset ja sosiaalisin perustein pääsi lastentarhaan. Äitini oli virassa ja kotiapulainen hoiti meitä lapsia ja kotia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siihen aikaan vain yhuoltajien lapset ja sosiaalisin perustein pääsi lastentarhaan. Äitini oli virassa ja kotiapulainen hoiti meitä lapsia ja kotia.

        Meilläkin oli kotiapulaisia kun olin pieni. Äiti hoiti karjaa, isä oli yrittäjä (kuorma-autoilija ) ja kotiapulainen hoiti kotitöitä ja meitä lapsia äidin kanssa. Ensimmäisen kotiapulaisen nimi oli Salme toisen Toini. Salme oli isosiskoni lemppari, minä en kovin hyvin muista häntä, mutta Toinin muistan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se kehumista tai muuta esiintuomista, jos haluaa jutella täällä, muustakin kuin koronasta, tai hallituksesta?

        Tai persuista


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Meilläkin oli kotiapulaisia kun olin pieni. Äiti hoiti karjaa, isä oli yrittäjä (kuorma-autoilija ) ja kotiapulainen hoiti kotitöitä ja meitä lapsia äidin kanssa. Ensimmäisen kotiapulaisen nimi oli Salme toisen Toini. Salme oli isosiskoni lemppari, minä en kovin hyvin muista häntä, mutta Toinin muistan.

        Miksi sinut sitten pantiin tarhaan? Ja miksi sait sen varattomille yksinhuoltajille tarkoitetun tarhapaikan? Puhut ihan ristiriitaisesti eli siis valehtelet.


    • Kouluaikoja on kiva muistella,
      olen ollut päiväkodissakin , lastentarhaksi sitä silloin kutsuttiin.
      Sen lastentarhan paikalla on nykyään ravintola ja kun olen siellä joskus käynyt , olen elävästi kokenut sen muiston, minkä koin kun muinoin
      leikissä sain lautakasan päähäni ja kuinka se poika jouti pyytämään anteeksi kaikkien nähden ja kuinka minua silloin nolotti, ilman anteeksipyyntöä en muistaisi koko tapausta, sitä paitsi koin sen vahinkona en tahallisena tekona.

      Kuljin joskus sen tutun reitin kotoani sinne lastentarhaan ja yhäkin ihmettelen kuinka kuusi vuotiaana kuljin niin pitkän matkan pikkuveljen kanssa käsikädessä aamuin illoin, monta risteystä ja Tourujoen ylityskin, mutta silloin oli noilla kaduilla olematon liikenne tämän päivän liikenteeseen verrattuna.

      • Minuĺa oli koulumatkaa vajaa kolmisen kilometriä, kaupunkialueella tosin. Yleensä kävelin matkan. Joskus kovilla pakkasilla menin linja-autolla. Kerran seisoin pysäkillä suksien kanssa, linja-auto ei pysähtynytkään, no, hiihdin kouluun.


    • Mieleeni tuli yksi järkyttävä tapaus.
      Itse olin alakoulussa. Ylemmillä luokilla oli sellaiset poika ja tyttö, jotka olivat ihastuneet toisiinsa.
      Kävelivät rinnakkain kylätiellä. Takaa tuli auto, ajoi tienpuolella kävelevän pojan päälle, poika kuoli siihen.
      Palojn siitä puhuttiin, vaikka pieni olinkin, muistan sen yleisen järkytyksen, eihän tuollaista hiljaisilla kyläteillä koskaan tapahtunut.
      Sen pojan nimikin on jäänyt mieleeni.

      • Anonyymi

        Lapsena jouduin kuten moni muukin mm. käsittelemään kuolemaa. Kuuluin kristilliseen tyttökerhoon, yksi kerholainen kuoli ja olimme hautajaisissa. Arkku oli auki kappelissa kun hyvästelimme ystävämme. Hän oli hyvin kaunis ja tyynen näköinen, posket punoittivat.

        Toinen kuolema kokemus oli kun auto ajoi suojatiellä kulkeneen tytön päälle siten, että tyttö litistyi kivimuurin ja auton väliin. Kävimme katsomassa onnettomuuspaikkaa ja verinen muuri puistatti. Oli sitä puhdistettu, mutta siihen jäi pitkäksi aikaa jälki. Asun nyt tuon muurin lähellä ja joka kerta kun ohitan sen muistan tuon onnettomuuden.

        No, jopas meni synkäksi, mutta sitähän elämä on onnea, iloa, surua ja epäonnea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsena jouduin kuten moni muukin mm. käsittelemään kuolemaa. Kuuluin kristilliseen tyttökerhoon, yksi kerholainen kuoli ja olimme hautajaisissa. Arkku oli auki kappelissa kun hyvästelimme ystävämme. Hän oli hyvin kaunis ja tyynen näköinen, posket punoittivat.

        Toinen kuolema kokemus oli kun auto ajoi suojatiellä kulkeneen tytön päälle siten, että tyttö litistyi kivimuurin ja auton väliin. Kävimme katsomassa onnettomuuspaikkaa ja verinen muuri puistatti. Oli sitä puhdistettu, mutta siihen jäi pitkäksi aikaa jälki. Asun nyt tuon muurin lähellä ja joka kerta kun ohitan sen muistan tuon onnettomuuden.

        No, jopas meni synkäksi, mutta sitähän elämä on onnea, iloa, surua ja epäonnea.

        Korppis kuittaa, unohtui rekkautuminen...nyt kipi kapi kirjautumaan ; ))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lapsena jouduin kuten moni muukin mm. käsittelemään kuolemaa. Kuuluin kristilliseen tyttökerhoon, yksi kerholainen kuoli ja olimme hautajaisissa. Arkku oli auki kappelissa kun hyvästelimme ystävämme. Hän oli hyvin kaunis ja tyynen näköinen, posket punoittivat.

        Toinen kuolema kokemus oli kun auto ajoi suojatiellä kulkeneen tytön päälle siten, että tyttö litistyi kivimuurin ja auton väliin. Kävimme katsomassa onnettomuuspaikkaa ja verinen muuri puistatti. Oli sitä puhdistettu, mutta siihen jäi pitkäksi aikaa jälki. Asun nyt tuon muurin lähellä ja joka kerta kun ohitan sen muistan tuon onnettomuuden.

        No, jopas meni synkäksi, mutta sitähän elämä on onnea, iloa, surua ja epäonnea.

        Jos jo arkussa makaavan vainajan posket punoittavat, niin ne on joko meikattu tai sitten hän ei ole ollut kuollutkaan.


      • Tellukka kirjoitti:

        Jos jo arkussa makaavan vainajan posket punoittavat, niin ne on joko meikattu tai sitten hän ei ole ollut kuollutkaan.

        Viiskytluvulla ei ollut muotia meikata ruumiita sitä paitsi tyttö oli alle 10-vuotias. Olet katsonut liikaa amerikkalaisia sarjoja ; )


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Viiskytluvulla ei ollut muotia meikata ruumiita sitä paitsi tyttö oli alle 10-vuotias. Olet katsonut liikaa amerikkalaisia sarjoja ; )

        Ei se ole iästä kiinni, mutta kun verenkierto on pysähtynyt, niin ei posket silloin enää punoita.


    • Anonyymi

      Mikäs siinä, sanahan on vapaa, jos ihmistä ei kiinnosta kuin oma itsensä, ei voi muusta akoituksiakaan tehdä kuin "keskustellaan taas minusta, minun lapsuudesta, minun ihanista luonteenpiirteistä ja minun elämästä". Antaa palaa vaan.

    • Anonyymi

      Hehhehhee....herkkyys🤣🤣🤣

      • Anonyymi

        Herkkä kuin huussin tyhjentäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herkkä kuin huussin tyhjentäjä.

        Yhtä herkkä kuin polkumiina.


    • Minä olen alkanut taas katsella eteenpäin. Kauniit, kirpeät talvipäivät innostavat ja nostavat mielialaa. Uusi kirjani on myös nyt ilmestynyt. Profiilissani enemmän siitä.
      Huomenna lähdetään muuttamaan pojan tavaroita Sörmlantiin.

      • Anonyymi

        Miten ne morsion hääjärjestelyt etenee? Kohta se karvahattu on liika kuuma hunnun korvike.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten ne morsion hääjärjestelyt etenee? Kohta se karvahattu on liika kuuma hunnun korvike.

        Olenkin vaihtanut karvahatun 50-luvun krimihattuun :)
        Päivämäärä on jo kiinni ja vihkijä tilattu. (Valentiininpäivänä, Alla hjärtans dag)


      • Paloma01 kirjoitti:

        Olenkin vaihtanut karvahatun 50-luvun krimihattuun :)
        Päivämäärä on jo kiinni ja vihkijä tilattu. (Valentiininpäivänä, Alla hjärtans dag)

        Pysyisi nyt Lego hengissä siihen asti, ettei hänen omaisuutensa mene hänen pojalleen.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Pysyisi nyt Lego hengissä siihen asti, ettei hänen omaisuutensa mene hänen pojalleen.

        Pojalle on lakiosuus aina turvattu Suomessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pojalle on lakiosuus aina turvattu Suomessa.

        Totta kai lakiosuus.
        Mutta jos Lego ei olisi kuollessaan aviossa, niin koko hänen jäämistönsä kuuluisi hänen ainoalle pojalleen.
        Avioliitossa menee puolet automaattisesti leskelle.

        Ihan viisas veto Palomalla ...


      • Anonyymi

        Onneksi olkoon kirjailija, ja onnea jo etukäteen muustakin tulevasta 😊
        Pirre


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi olkoon kirjailija, ja onnea jo etukäteen muustakin tulevasta 😊
        Pirre

        Palomaa Onnitteli

        Pirre


      • Anonyymi kirjoitti:

        Palomaa Onnitteli

        Pirre

        Kiitos Pirre,
        nyt näyttää taas aika valoisalta ja kun tutkimuksissa käyntikin näytti ettei päässäni ole mitään pahempaa häikkää niin otin ja buukkasin vihkimisen, josta olimme jo pitkään puhuneet. Ja kirjaa olin ollut tekemässä pitkään ja vihdoinkin lataaminenkin onnistui ja puff valmistui päivässä, minullekin yllätyksenä.
        Pakkasaamu meillä, -15 astetta ja olemme lähdössä muutokuorman kanssa Sormlantiin viemään pojan tavaroita.


    • Anonyymi

      Olen jo iäkäs mies. Kun laiskottelin päivän, uni ei tahtonut tulla millään. Siinä valvoessani muistin alakouluaikaisen laulun. Se vaan putkahti esiin kun olin rentoutuneessa tilassa. Vähän huvitti se laulun kokonaan muistaminen.

      • Laulut tuo mieleen erilaisia lapsuusmuistoja. Ratiritirallaa ... tuo mieleen kouluaikaisia hiihtoretkiä.
        Miks leivo lennät Suomehen...taas kansakoulun laulun kokeen. Opettaja keskeytti lauluni ja sanoi...älä... lällätä..muista lyhyt L. ; )

        Äidilläni oli runoja ja lauluja, jotka muistan ja joita lauloin omille lapsilleni.


      • Tuota olen ajatellut, että vaikka näyttää kuin vanhus vain vihanneksena makaisi tietämättä enää mitään tämän maailman menosta, niin hänen elämänsä saattaa olla hyvinkin rikasta, kun elää ajatuksissaan menneisyyttään uudestaan.


      • Tellukka kirjoitti:

        Tuota olen ajatellut, että vaikka näyttää kuin vanhus vain vihanneksena makaisi tietämättä enää mitään tämän maailman menosta, niin hänen elämänsä saattaa olla hyvinkin rikasta, kun elää ajatuksissaan menneisyyttään uudestaan.

        Miten on oletko unohtanut juuresi ja menneisyytesi?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Miten on oletko unohtanut juuresi ja menneisyytesi?

        Mistä tuo nyt tuli? Mistä niin päättelet?

        Tuli vai kerran mieleen, kun varmaan lähes halvaantuneen näköisenä makoilin sängyssä ja ajatukset kulkivat menneisyydessä, että näin varmasti minun halvaantuneena luultaisiin olevan pelkkä vihannes jo vaikka aivotoimintaa oli vilkkaastikin.


    • Anonyymi

      - - - haukotus - - -

    • Anonyymi

      Jos alkaisin krimihattuja muistella ja ritiratirallaa niin lähtisin hakemaan apua.

      • Jos minä lähtisin häiriköimään aikuisten palstalle lapsellisine huomioineni niin uskoisin että olen ollut liian kauan etäopetuksessa.
        (Vanhat hatut on kauneinta mitä tiedän. Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä...)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Jos minä lähtisin häiriköimään aikuisten palstalle lapsellisine huomioineni niin uskoisin että olen ollut liian kauan etäopetuksessa.
        (Vanhat hatut on kauneinta mitä tiedän. Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä...)

        Nuoren morsion tapoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoren morsion tapoja.

        Parempi myöhään kuin ei milloinkaan. On tainnut jäädä elämä elämättä aikanaan, kun yli 70 v vouhkaa häistään yleisellä palstalla.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Jos minä lähtisin häiriköimään aikuisten palstalle lapsellisine huomioineni niin uskoisin että olen ollut liian kauan etäopetuksessa.
        (Vanhat hatut on kauneinta mitä tiedän. Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä...)

        Isälläni oli tapana käydä huutokaupoissa. Kerran hän tuli kotiin iso pahvilaatikko täynnä naisten hattuja. Jo vai meillä tytöillä alkoi juhlat. Leikimme hienoa rouvaa, harso-ja sulkahattuinemme. Olisipa älynnyt säästää, samoin kuin äidin hartioille laitettavan susiturkiksen.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Jos minä lähtisin häiriköimään aikuisten palstalle lapsellisine huomioineni niin uskoisin että olen ollut liian kauan etäopetuksessa.
        (Vanhat hatut on kauneinta mitä tiedän. Jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä...)

        Vähän sinullakin on kauneutta ympärilläsi , kun vanhat hatut on kauneinta mitä tiedät.


    • Anonyymi

      Ei uskoisi, että lukee aikuisten keskusteluketjua, ritiratirallaa ja sitä rataa.

      • Anonyymi

        Mutta totta se on, usko pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta totta se on, usko pois.

        Kun nykyinen elämä on täys nolla, näitä menneitä kouluaikoja muistellaan, kun oli vielä jotain elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nykyinen elämä on täys nolla, näitä menneitä kouluaikoja muistellaan, kun oli vielä jotain elämää.

        Ltn Koskela lauloi Laineen Tuntemattomassa tuota ritiratia humalassa upseerien korsussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun nykyinen elämä on täys nolla, näitä menneitä kouluaikoja muistellaan, kun oli vielä jotain elämää.

        Kyllä se niin meinaa olla, että tämän pirunviruksen takia elämä mennyt vieläkin nollemmaksi.
        Jotenkin tähän on jo niin turtunut, että meinaa mennä vain ratiritirallaksi.
        Vaikka tässä on jo kohtaloonsa alistunut, niin vielä joskus kaipaisi takaisin johonkin ihmisvilinään ja tapahtumiin. Nyt voi vain muistella ja tuntuu niin kaukaiselta kaikki kuin unelta, että joskus tosiaan tuollainen määrä porukkaa läjässään livekonsertissa ja ilman maskeja ja itse siellä seassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=-dSS__-r478

        En yhtään ihmettele, ettei nuoret meinaa jaksaa elää kaikkien rajoitusten sisällä. Me ollaan kuitenkin ehditty jo elää, mutta heiltä ryöstetään/ryöstyy osa heidän parasta nuoruuttaan.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Kyllä se niin meinaa olla, että tämän pirunviruksen takia elämä mennyt vieläkin nollemmaksi.
        Jotenkin tähän on jo niin turtunut, että meinaa mennä vain ratiritirallaksi.
        Vaikka tässä on jo kohtaloonsa alistunut, niin vielä joskus kaipaisi takaisin johonkin ihmisvilinään ja tapahtumiin. Nyt voi vain muistella ja tuntuu niin kaukaiselta kaikki kuin unelta, että joskus tosiaan tuollainen määrä porukkaa läjässään livekonsertissa ja ilman maskeja ja itse siellä seassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=-dSS__-r478

        En yhtään ihmettele, ettei nuoret meinaa jaksaa elää kaikkien rajoitusten sisällä. Me ollaan kuitenkin ehditty jo elää, mutta heiltä ryöstetään/ryöstyy osa heidän parasta nuoruuttaan.

        No ei nyt sentään liioitella ...? Sota-aikana meni monelta monta vuotta tai henki.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei nyt sentään liioitella ...? Sota-aikana meni monelta monta vuotta tai henki.

        No minä en vielä ole niin vanha, että muistaisin sota-aikaa.

        Tuskin nuoretkaan osaavat sitä sillä tavalla ajatella, verrata sota-aikaan, kun heidän elävä elämänsä on muumioitunut olosuhteiden pakosta.


      • Tellukka kirjoitti:

        Kyllä se niin meinaa olla, että tämän pirunviruksen takia elämä mennyt vieläkin nollemmaksi.
        Jotenkin tähän on jo niin turtunut, että meinaa mennä vain ratiritirallaksi.
        Vaikka tässä on jo kohtaloonsa alistunut, niin vielä joskus kaipaisi takaisin johonkin ihmisvilinään ja tapahtumiin. Nyt voi vain muistella ja tuntuu niin kaukaiselta kaikki kuin unelta, että joskus tosiaan tuollainen määrä porukkaa läjässään livekonsertissa ja ilman maskeja ja itse siellä seassa.

        https://www.youtube.com/watch?v=-dSS__-r478

        En yhtään ihmettele, ettei nuoret meinaa jaksaa elää kaikkien rajoitusten sisällä. Me ollaan kuitenkin ehditty jo elää, mutta heiltä ryöstetään/ryöstyy osa heidän parasta nuoruuttaan.

        Olen ymmärtänyt, että olet täysin linnoittautunut kotiisi. Kerroit, että tyttäresi tuovat ruoat sinulle. Etkö käy ulkona lainkaan, etkö tapaa ihmisiä?

        Minä liikun joka päivä. Tänäänkin kävin mökillä lumitöissä ja valokuvaamassa. Kotimatkalla pistäydyin kahdessa tavaratalossa ostoksilla. Näen joka päivä ihmisiä ympärilläni.

        Ensi viikolla tulee esikoinen ja seuraavalla viikolla kuopus. P.n tyttö lähti keskiviikkona opiskelupaikkakunnalle vietettyään viikon Korvessa.

        Ei täällä ainakaan keneltäkään elämää ole ryöstetty. Hiihtämään pääsee ja luistelemaan, sauvakävelemään ja lintuja bongailemaan. Kaupat on auki 7 -21. Jäätkin jo kestää kohta pääsee pilkillekin Ei käy elämä yksitoikkoiseksi, ei ainakaan minulla. Jos tuntuu, että on hetkittäisiä tekemisen puutteita, alan rakentelemaan minimaailmaani. Nyt vielä on luppoajalla sukkapuikot kovilla.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt, että olet täysin linnoittautunut kotiisi. Kerroit, että tyttäresi tuovat ruoat sinulle. Etkö käy ulkona lainkaan, etkö tapaa ihmisiä?

        Minä liikun joka päivä. Tänäänkin kävin mökillä lumitöissä ja valokuvaamassa. Kotimatkalla pistäydyin kahdessa tavaratalossa ostoksilla. Näen joka päivä ihmisiä ympärilläni.

        Ensi viikolla tulee esikoinen ja seuraavalla viikolla kuopus. P.n tyttö lähti keskiviikkona opiskelupaikkakunnalle vietettyään viikon Korvessa.

        Ei täällä ainakaan keneltäkään elämää ole ryöstetty. Hiihtämään pääsee ja luistelemaan, sauvakävelemään ja lintuja bongailemaan. Kaupat on auki 7 -21. Jäätkin jo kestää kohta pääsee pilkillekin Ei käy elämä yksitoikkoiseksi, ei ainakaan minulla. Jos tuntuu, että on hetkittäisiä tekemisen puutteita, alan rakentelemaan minimaailmaani. Nyt vielä on luppoajalla sukkapuikot kovilla.

        Väärin olet ymmärtänyt siinä tapauksessa.

        Tottahan minä ulkona kuljen ja tapailen ihmisiä, mutta vain ulkona.
        Mutta on siinä silti suuri ero entiseen, kun pystyi osallistumaan livenä kaikenlaisiin yleisötapahtumiin, joita nyt ei ole ollut melkein vuoteen.

        Sehän minulle on vain helpotus, kun ei tarvitse itse raahata ostoksia kotiin. Aivan tyhjin käsin voi ulkoilla ja kevein askelin. En yhtään kaipaile shoppailua, niin kummalliselle kuin se saattaa joistakin tuntuakin. En koskaan ole ollut niitä, jotka haluavat mennä kauppaan vain nähdäkseen ihmisiä ympärillään.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Väärin olet ymmärtänyt siinä tapauksessa.

        Tottahan minä ulkona kuljen ja tapailen ihmisiä, mutta vain ulkona.
        Mutta on siinä silti suuri ero entiseen, kun pystyi osallistumaan livenä kaikenlaisiin yleisötapahtumiin, joita nyt ei ole ollut melkein vuoteen.

        Sehän minulle on vain helpotus, kun ei tarvitse itse raahata ostoksia kotiin. Aivan tyhjin käsin voi ulkoilla ja kevein askelin. En yhtään kaipaile shoppailua, niin kummalliselle kuin se saattaa joistakin tuntuakin. En koskaan ole ollut niitä, jotka haluavat mennä kauppaan vain nähdäkseen ihmisiä ympärillään.

        Minun täytyy käydä omat ostokseni kaupasta hakemassa, ei ole ketään joka ne ovelle kuskaisi. Nopeasti koetan toimia ja joutua kaupasta ulos. Muualla en sen lisäksi käy kuin kirjastosta varatut kirjat hakemassa.
        Ulkona sentään saa liikkua vapaasti niin paljon kuin haluaa.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt, että olet täysin linnoittautunut kotiisi. Kerroit, että tyttäresi tuovat ruoat sinulle. Etkö käy ulkona lainkaan, etkö tapaa ihmisiä?

        Minä liikun joka päivä. Tänäänkin kävin mökillä lumitöissä ja valokuvaamassa. Kotimatkalla pistäydyin kahdessa tavaratalossa ostoksilla. Näen joka päivä ihmisiä ympärilläni.

        Ensi viikolla tulee esikoinen ja seuraavalla viikolla kuopus. P.n tyttö lähti keskiviikkona opiskelupaikkakunnalle vietettyään viikon Korvessa.

        Ei täällä ainakaan keneltäkään elämää ole ryöstetty. Hiihtämään pääsee ja luistelemaan, sauvakävelemään ja lintuja bongailemaan. Kaupat on auki 7 -21. Jäätkin jo kestää kohta pääsee pilkillekin Ei käy elämä yksitoikkoiseksi, ei ainakaan minulla. Jos tuntuu, että on hetkittäisiä tekemisen puutteita, alan rakentelemaan minimaailmaani. Nyt vielä on luppoajalla sukkapuikot kovilla.

        Tulevat siis pienokaisesi
        äityliiniä koronalle altistamaan. Eikö ole vieläkään yhtään lapsenlasta, kovin on ankeaa tuommonen kun pitää savesta se haavemaailma pykätä. Ja ei ole edes avioliittoon päässyt, aljais olla kiire.testamenttikin kun on aina vähän niin ja näin kun sillä kaverilla on paljon jälkikasvua.


    • Ei näytä monellakaan enää muisti pelätä kun ei viiskytlukua ja sen aikaisia tapahtumisa muisteta. Silloinkin mentiin naimisiin. Muistan Bertta-tätin häät. Serkkuflikkani oli morsiusneito, olin kade hänelle kun oli niin nätti valkeassa puvussa ja kukkasia hiuksissa ja pieni kimppu kädessä. Viljo-sulhanen oli komea samettisilmä. Ihmettelin kuinka Bertta-täti, joka ei ollut mikään kaunotar oli Viljon napannut. No, Bertta oli kiva ja huumorintajuinen.

      Pitää olla kiitollinen kun muistaa menneitä.

      • Tuohan on ihan vanhastaan tuttu ja tutkittu ilmiö, että mitä vanhemmaksi tulee ja lähimuisti heikkenee, niin sitä kauempaa alkaa muistamaan nuoruudestaan ja lapsuudestaan asioita.

        Tarpeeksi kun dementoituu, niin alkaa kyselemään äitiään.


    • Anonyymi

      Ei kuule kiinnosta pätkääkään.

      • Anonyymi

        Alkaa olla huru-ukolle varamorsmaikkuja lisää.


    • Anonyymi

      "Olin kade hänelle, kun oli niin nätti". Kade kaiken ikää.

    • Anonyymi

      Olen miespuolisena mielissäni naisenergiasta niin politiikan kuin vaikka toimittajien vastaavasta.
      - Tälläkin palstalla on ainakin muutama sanavalmis naisihminen. Mainitsen pari: Korpikirjailija ja Paloma, toki joku muukin.
      Jotkut palstan entiset valtiaat ovat purkaneet katkeruuttaan, kitkeryyttään heihin. Naiset v o i v a t. Ja hyvä niin.

      • Anonyymi

        Kyllä täällä sanavalmiiksi kehittyy, kun melkein parikymmentä vuotta päätyökseen eri ikäryhmissä riitaa haastaa ja tappelee.


    • Anonyymi

      itteään kehuvat.

      • Anonyymi

        joutuu itte kehumaan kun kukaan muu ei kehu. Eikä ole mitää kehumista , yksinäisiä vanhoja akkoja, jotka elää palstalla korvike elämää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        joutuu itte kehumaan kun kukaan muu ei kehu. Eikä ole mitää kehumista , yksinäisiä vanhoja akkoja, jotka elää palstalla korvike elämää.

        Älä höpise mitään yksinäisyydestä jne.
        Me vaihdetaan tuttujen kanssa kuulumisia.
        Jos itselläsi on yksinäistä ja elämä katkeraa niin se ei ole minun vikani. Korvike-elämäksi en sanoisi, kun päivät ovat täynnä kaikenlaista mitä elämään kuuluu. Palstoille kirjoitteleminen on vain harrastus, vaikkakin pitkäaikainen ja mieluinen.
        Toisten ilon pilaaminen taitaa olla sinun harrastuksesi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Älä höpise mitään yksinäisyydestä jne.
        Me vaihdetaan tuttujen kanssa kuulumisia.
        Jos itselläsi on yksinäistä ja elämä katkeraa niin se ei ole minun vikani. Korvike-elämäksi en sanoisi, kun päivät ovat täynnä kaikenlaista mitä elämään kuuluu. Palstoille kirjoitteleminen on vain harrastus, vaikkakin pitkäaikainen ja mieluinen.
        Toisten ilon pilaaminen taitaa olla sinun harrastuksesi.

        Jos ilosi olisi siellä live elämässä, sitä ei kukaan pääsisi pilaamaan. Oma valintasi, kun kaiken olet levitellyt pitkin palstoja. Jokaisen aiheellisenkin huomion ja arvostelun kuittaat aina, että sillä arvostelijalla on kurja elämä. Luulisi että kirjailijana pystyisit oikeaan argumentointiin.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Älä höpise mitään yksinäisyydestä jne.
        Me vaihdetaan tuttujen kanssa kuulumisia.
        Jos itselläsi on yksinäistä ja elämä katkeraa niin se ei ole minun vikani. Korvike-elämäksi en sanoisi, kun päivät ovat täynnä kaikenlaista mitä elämään kuuluu. Palstoille kirjoitteleminen on vain harrastus, vaikkakin pitkäaikainen ja mieluinen.
        Toisten ilon pilaaminen taitaa olla sinun harrastuksesi.

        On tullut selväksi,


      • korpikirjailija kirjoitti:

        On tullut selväksi,

        ....siis tämän naisen harrastus se on Paloma/korppis ja heidän elämänsä kauhistelu.


    • Jahas naakka(parvi?) on herännyt taas elämöimään pakkasaamuna palstalle.
      Minulla on menossa hyvä kausi nyt ja saan siitä toki kertoa palstakamuilleni ja muillekin jotka ovat (aidosti) kiinnostuneita. Jos jutteluni aiheuttaa mieliharmia eikä ole mitään hyvää sanottavaa, niin jatka seuraavaan osoitteeseen. Palaan kuitenkin vasta illalla koneen ääreen.

      • Anonyymi

        Eiköhän täällä kirjoittajat ole ihmisiä, ei naakkoja?


    • Huomenta korvesta@

      Hyvin vähän te lapsuuttanne muistatte, ollutko vaikeaa? Vastausten negatiivinen sävy kertoo paljon. Liekö vaikea löytää iloisia asioita niin lapsuudesta kuin tästä päivästä. Helpompi kai on keskittyä aloituksen aiheen ulkopuolelle. No, olen jo immuuni kopio ja liitä toistoille ja toivottavasti kohta myös koronalle.

      Lunta on satanut eiliset jälkeni takapihalla peittyneet lumeen. Lintulaudan katolle kertynyt tötterömäinen hattu. Puutarhakalusteet jälleen lumen alla.

      Muistan yhden kesäkuun aamun v. 1992 olin alkanut seurustelemaan tulevan mieheni kanssa. Hän oli yökylässä ja aamulla kun lähti töihin oli hänen autonsa lumen peitossa. Äitini istuttamat tulppaanit nousivat ryhdikkäinä lumen keskeltä.

      Lapsena lumikinokset tuntuivat paljon korkeammilta ja talvet talvilta. Nyt korvessa on oikea talvi. Lunta kaikkialla. Pitää taas jahka aamiaisen /brunssin nautin lähteä mökille lumitöihin. Lapset tulossa, parempi pitää autopaikka puhtaana ettei kerry liikaa kolattavaa.

      Happirikasta päivää, muistakaa taukojumppa ja pistäytykää ulkona talvea ihastelemassa.

      • Anonyymi

        Et nyt kuitenkaan ihan lapsi ollut kun aloit seurustella ja kai naimisiinkin olet joskus ilmeisesti päässyt. Taisit olla lähempänä 50 v tuolloin ja äitis kanssa vielä asuit. Eikö tässä lapsuutta pitänyt muistella.


      • Anonyymi

        Pitäisköhän korjata tuo vuosiluku? Lapsetkin kun oli jo olemassa...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et nyt kuitenkaan ihan lapsi ollut kun aloit seurustella ja kai naimisiinkin olet joskus ilmeisesti päässyt. Taisit olla lähempänä 50 v tuolloin ja äitis kanssa vielä asuit. Eikö tässä lapsuutta pitänyt muistella.

        Ethän sinäkään muistele lapsuuttasi, et mitään mikä liittyy aloitukseen. Luet kielipitkällä juttujani ja etsit kirjoituksistani tietoa, jonka vääristelet mieleiseksesi.

        Jotta pysyisit kärryillä, (missä se paska muualla kuin kärryssä) tiedoksi. Olen syntynyt vuonna 1947. Muutin kotipaikkakunnalle isäni kuoleman jälkeen kesällä v. 1991 sillä äitini tarvitsi tukea. Aloitin opiskelut kauppaopistossa ja tapasin tulevan aviomieheni.

        Viiskytvuotispäivänäni kesällä v-1997 esikoinen oli 13-vuotias ja kuopus 7-vuotias. Täyttivät vuoden lopussa 14- ja 8-vuotta.

        Touhua riitti kaksi vilkasta poikaa ja pienyrittäjän kiireistä elämää vietin noihin aikoihin.

        Kopio nyt muistiin, näyttää, että et osaa laskea tai olet kykenemätön hahmottamaan vuosia. Kannattaisi ruveta ratkomaan sudokuja ne ylläpitävät numeraalista muistikykyä.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ethän sinäkään muistele lapsuuttasi, et mitään mikä liittyy aloitukseen. Luet kielipitkällä juttujani ja etsit kirjoituksistani tietoa, jonka vääristelet mieleiseksesi.

        Jotta pysyisit kärryillä, (missä se paska muualla kuin kärryssä) tiedoksi. Olen syntynyt vuonna 1947. Muutin kotipaikkakunnalle isäni kuoleman jälkeen kesällä v. 1991 sillä äitini tarvitsi tukea. Aloitin opiskelut kauppaopistossa ja tapasin tulevan aviomieheni.

        Viiskytvuotispäivänäni kesällä v-1997 esikoinen oli 13-vuotias ja kuopus 7-vuotias. Täyttivät vuoden lopussa 14- ja 8-vuotta.

        Touhua riitti kaksi vilkasta poikaa ja pienyrittäjän kiireistä elämää vietin noihin aikoihin.

        Kopio nyt muistiin, näyttää, että et osaa laskea tai olet kykenemätön hahmottamaan vuosia. Kannattaisi ruveta ratkomaan sudokuja ne ylläpitävät numeraalista muistikykyä.

        Ehkä tuo kirjoittaja luuli, että tapasit lastesi isän tuolloin v 1992.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisköhän korjata tuo vuosiluku? Lapsetkin kun oli jo olemassa...

        Vuosiluku on ilmeisen väärin, mutta johtuu kai siitä, kun on pitkäkoipinen, että täytyy olla korotettu WC-istui. Kaikenkukkuraksi kompastelee pitkiin jalkoihinsa, kuten kertoi Hollannissa kaatuneen pöpelikköön, koska on niin pitkät jalat.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ethän sinäkään muistele lapsuuttasi, et mitään mikä liittyy aloitukseen. Luet kielipitkällä juttujani ja etsit kirjoituksistani tietoa, jonka vääristelet mieleiseksesi.

        Jotta pysyisit kärryillä, (missä se paska muualla kuin kärryssä) tiedoksi. Olen syntynyt vuonna 1947. Muutin kotipaikkakunnalle isäni kuoleman jälkeen kesällä v. 1991 sillä äitini tarvitsi tukea. Aloitin opiskelut kauppaopistossa ja tapasin tulevan aviomieheni.

        Viiskytvuotispäivänäni kesällä v-1997 esikoinen oli 13-vuotias ja kuopus 7-vuotias. Täyttivät vuoden lopussa 14- ja 8-vuotta.

        Touhua riitti kaksi vilkasta poikaa ja pienyrittäjän kiireistä elämää vietin noihin aikoihin.

        Kopio nyt muistiin, näyttää, että et osaa laskea tai olet kykenemätön hahmottamaan vuosia. Kannattaisi ruveta ratkomaan sudokuja ne ylläpitävät numeraalista muistikykyä.

        Itte sekoilet noitten vuosilukujesi kanssa. Sitten nokkavasti muita syytät. Mutta sinullahan on tapana puhua poikaystävistäkin miehinäsi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä tuo kirjoittaja luuli, että tapasit lastesi isän tuolloin v 1992.

        Tapasin tulevan aviopuolisoni helmikuussa 1992.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tapasin tulevan aviopuolisoni helmikuussa 1992.

        Niinpä, eihän aviopuolison tarvitse olla sama, kuin lasten isä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, eihän aviopuolison tarvitse olla sama, kuin lasten isä.

        Haluaisin tutustua ajatuksiesi kulkuun, joten, mistä päättelit, että aviopuolisoni ei olisi lasteni isä?


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Tapasin tulevan aviopuolisoni helmikuussa 1992.

        Hetkinen nyt hokasin virheeni, vuosi oli 1981 kun palasin takaisin Kajaaniin ja tapasin tulevan aviopuolisoni. Eli 1980-luku on kyseesä. Pyydän anteeksi sekoiluani.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Hetkinen nyt hokasin virheeni, vuosi oli 1981 kun palasin takaisin Kajaaniin ja tapasin tulevan aviopuolisoni. Eli 1980-luku on kyseesä. Pyydän anteeksi sekoiluani.

        Sitä se tekee, kun on pitkät koivet!DD

        Noista pitkistä jaloista tulee ihmettelyni, että kuinka miehet pysyy "tolpillaan", mutta eihän niistä toiset pysykkään, koska ainakin Hesassa niitä lojuu puistonpenkeillä tai maassa etumus märkänä!DD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vuosiluku on ilmeisen väärin, mutta johtuu kai siitä, kun on pitkäkoipinen, että täytyy olla korotettu WC-istui. Kaikenkukkuraksi kompastelee pitkiin jalkoihinsa, kuten kertoi Hollannissa kaatuneen pöpelikköön, koska on niin pitkät jalat.

        "Taas tulppaaneissa turvallaan on iloinen Andersson"


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Haluaisin tutustua ajatuksiesi kulkuun, joten, mistä päättelit, että aviopuolisoni ei olisi lasteni isä?

        Noista vuosiluvuista, mutta taitaa olla sama vänkäämin en kuin se muinoinen CW tai CV, josta pilkallisesti soimasit toisia ja muutit sen sitten , että laskit vain leikkiä?


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Hetkinen nyt hokasin virheeni, vuosi oli 1981 kun palasin takaisin Kajaaniin ja tapasin tulevan aviopuolisoni. Eli 1980-luku on kyseesä. Pyydän anteeksi sekoiluani.

        Ensin haukut ja mitätöit toisten kommentit ja sitten hups!....
        Vika onkin omassa päässäsi.
        Ihmeellinen eukko.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ensin haukut ja mitätöit toisten kommentit ja sitten hups!....
        Vika onkin omassa päässäsi.
        Ihmeellinen eukko.

        Olen pyytänyt anteeksi joten anna anteeksi töpeksintäni ; ) Minä en ole täydellinen, pois se minusta. Teen virheitä, eikä virheeni ole sidoksissa jalkojeni pituuteen vaan aivojen toimintaan ; )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Taas tulppaaneissa turvallaan on iloinen Andersson"

        Hyvin oivallettu.


        No, pian hän menee Noja-tuoliin itkemään, koska SkillaN ymmärtää kaikkia sorrettuja!D


    • Anonyymi

      Onko se dementian alku, kun ei muuta enää ole kuin lapsuuden muisteleminen ?
      Henkisesti virkeät seuraavat nykyajan tapahtumia. Ei ole aikaa märehtiä
      vanhoja.

      • Joitakin kertoja vuodessa soitellaan entisen koulukaverin kanssa, joskus muutama sana vaihdetaan lapsuusmuistoistakin, mutta enimmäkseen pysytellään nykyhetken tapahtumissa.


      • Anonyymi

        Ei ole kiinnostustakaan märehtiä vanhoja. Epäkiinnostavinta on kylässä käydessä
        kun isäntäväki, yleensä emäntä, vetää vanhat valokuvat esiin. Silloin tuli kiire lähteä.


    • Olin koulukiusattu. En saanut pukeutua kuten muut ja piti käydä hellareiden pyhäkoulussa ja kokouksissa. Se oli syynä kiusaamiseen. Olin myös ujo ja arka, sekin johtui uskonnosta.
      Yhden opettajan muistan joka oli minulle kuin ystävä vaikka oli lähempänä eläkeikää.
      Nykyisin minua olisi mahdotonta kiusata ja ketään jonka lähettyvillä olen jos sellaista huomaan.
      Facebookin kautta olen saanut yhteyttä koulukavereihin, Ovat pärjänneet hyvin elämässään.
      Alan muistuttaa aina vain enemmän äitiäni, se ei ole pelkästään myönteinen asia, Joistain syystä asia ärsyttää. Ei äidin ulkonäössä mitään vikaa ollut, päinvastoin, kai ärsyyntyminen liittyy jotenkin sukupolvien välisiin asioihin.

      • Tyttölapsen kehitysvaiheeseen tulee samaistuminen äitiin. Itse en muista, että olisin ärsyyntynyt äitini ulkonäösta tai kasvatuksesta. Äitini oli lempeä, mutta jämäkkä, piti huolen ja puolusti meitä lapsia tarpeen mukaan. Hän piti myös yhteyttä opettajiini. Isäni puolestaan ärsytti minua teini-iässä boheemin pukeutumisensa vuoksi. Se mies ei vaatteilla koreillut. Joissakin pikkujoulukuvissa tai juhlakuvissa toki oli pukeutunut pukuun a kravattiin.
        Yhdessä valokuvassa hyvin näkyy hänen erilaisuutensa joukossa. Hän oli autoilijaryhmän kanssa Tukholmasta hakemassa uutta autoamme. Kuvassa muilla miehillä oli mustat herrainhatut kun taas isälläni lippalakki hiukan vinossa.

        Siltä Tukholman matkalta me lapset saimme mieleiset tulijaiset. Isoveli pyöreän junanradan junineen ja minä nuken, jolla silmät sulkeutuivat ja nukella oli tutti ja kun tuttiin pantiin vettä ja juotettiin, nukke pissasi. Iso siskon lahjaa en muista.

        Uskonnon kanssa ei meillä sekoiltu. Enkä muista lähipiirissämme uskonkiihkoilijoita.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tyttölapsen kehitysvaiheeseen tulee samaistuminen äitiin. Itse en muista, että olisin ärsyyntynyt äitini ulkonäösta tai kasvatuksesta. Äitini oli lempeä, mutta jämäkkä, piti huolen ja puolusti meitä lapsia tarpeen mukaan. Hän piti myös yhteyttä opettajiini. Isäni puolestaan ärsytti minua teini-iässä boheemin pukeutumisensa vuoksi. Se mies ei vaatteilla koreillut. Joissakin pikkujoulukuvissa tai juhlakuvissa toki oli pukeutunut pukuun a kravattiin.
        Yhdessä valokuvassa hyvin näkyy hänen erilaisuutensa joukossa. Hän oli autoilijaryhmän kanssa Tukholmasta hakemassa uutta autoamme. Kuvassa muilla miehillä oli mustat herrainhatut kun taas isälläni lippalakki hiukan vinossa.

        Siltä Tukholman matkalta me lapset saimme mieleiset tulijaiset. Isoveli pyöreän junanradan junineen ja minä nuken, jolla silmät sulkeutuivat ja nukella oli tutti ja kun tuttiin pantiin vettä ja juotettiin, nukke pissasi. Iso siskon lahjaa en muista.

        Uskonnon kanssa ei meillä sekoiltu. Enkä muista lähipiirissämme uskonkiihkoilijoita.

        " Isäni puolestaan ärsytti minua teini-iässä boheemin pukeutumisensa vuoksi. Se mies ei vaatteilla koreillut. "

        Lukaiseppa juttu sieltä kuuluisata Wikistä, mitä boheemi tarkoittaa. Ohessä pieni pätkä sieltä. Tuskin yhdistäisit isääsi moisiin. Mutta et sinäkään ole hipsteri, vaikka kuinka yrittäisit.

        " Alkuperäiset boheemit taiteilijat muistuttivat ranskalaisten mielestä vaeltelevia mustalaisia, jotka elivät vakiintuneiden yhteiskunnallisten tapojen ulkopuolella, vähät välittäen sovinnaisempien piirien paheksunnasta."

        "Boheemi on 1800-luvulla Ranskassa yleistynyt termi, joka kuvaa taiteilijoita ja kirjailijoita, jotka viettävät erikoista ja epäsäännöllistä elämää."


      • Anonyymi kirjoitti:

        " Isäni puolestaan ärsytti minua teini-iässä boheemin pukeutumisensa vuoksi. Se mies ei vaatteilla koreillut. "

        Lukaiseppa juttu sieltä kuuluisata Wikistä, mitä boheemi tarkoittaa. Ohessä pieni pätkä sieltä. Tuskin yhdistäisit isääsi moisiin. Mutta et sinäkään ole hipsteri, vaikka kuinka yrittäisit.

        " Alkuperäiset boheemit taiteilijat muistuttivat ranskalaisten mielestä vaeltelevia mustalaisia, jotka elivät vakiintuneiden yhteiskunnallisten tapojen ulkopuolella, vähät välittäen sovinnaisempien piirien paheksunnasta."

        "Boheemi on 1800-luvulla Ranskassa yleistynyt termi, joka kuvaa taiteilijoita ja kirjailijoita, jotka viettävät erikoista ja epäsäännöllistä elämää."

        Sehän kuvaa isääni, ihana runonikkari vietti kylläkin pääsääntöisesti siveää elämää.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Tyttölapsen kehitysvaiheeseen tulee samaistuminen äitiin. Itse en muista, että olisin ärsyyntynyt äitini ulkonäösta tai kasvatuksesta. Äitini oli lempeä, mutta jämäkkä, piti huolen ja puolusti meitä lapsia tarpeen mukaan. Hän piti myös yhteyttä opettajiini. Isäni puolestaan ärsytti minua teini-iässä boheemin pukeutumisensa vuoksi. Se mies ei vaatteilla koreillut. Joissakin pikkujoulukuvissa tai juhlakuvissa toki oli pukeutunut pukuun a kravattiin.
        Yhdessä valokuvassa hyvin näkyy hänen erilaisuutensa joukossa. Hän oli autoilijaryhmän kanssa Tukholmasta hakemassa uutta autoamme. Kuvassa muilla miehillä oli mustat herrainhatut kun taas isälläni lippalakki hiukan vinossa.

        Siltä Tukholman matkalta me lapset saimme mieleiset tulijaiset. Isoveli pyöreän junanradan junineen ja minä nuken, jolla silmät sulkeutuivat ja nukella oli tutti ja kun tuttiin pantiin vettä ja juotettiin, nukke pissasi. Iso siskon lahjaa en muista.

        Uskonnon kanssa ei meillä sekoiltu. Enkä muista lähipiirissämme uskonkiihkoilijoita.

        Olen jutellut muidenkin ikäisteni naisten kanssa siitä kun aletaan ulkonäöltämme muistuttaa äitejämme.
        Aika moni on sanonut että ärsyttää.
        Voi olla että siitä näkee että vuodet vierii...


      • liekko kirjoitti:

        Olen jutellut muidenkin ikäisteni naisten kanssa siitä kun aletaan ulkonäöltämme muistuttaa äitejämme.
        Aika moni on sanonut että ärsyttää.
        Voi olla että siitä näkee että vuodet vierii...

        Joskus minusta tuntuu, että alan muistuttaa äitini siskoa, hörökorvineni ; )) Ongelmia ei sinänsä ole ollut siitä kumpaa vanhemmistani muistutan olen itseni näköinen. Mutta esim. ystävättäreni tytär kapinoi teininä äitinsä ulkonäöstä vaikka ei äitiään muistuttanutkaan vaan enempi isäänsä.
        Liekö naisen ikuinen ongelma ulkonäkö, kaikissa ikävaiheissa löytyy ulkonäköpaineita.
        Nyt laihduttuani allit vaivaa ; )


    • Anonyymi

      Koulu alkoi jo isäni aikaan opettajana olleen opastuksella, joka oli isäni sedän puoliso ja isäni kavatti äiti. Oli ollut ilkeä lapselle, joka hieman nöyrästi minuakin, vaikka vasta 7 vuotias olin.

      Talo oli isän mummila, ja kun mummo oli syytingillä ja asui talon yläkerrassa, mummi oli aina salaa kutsunut isän syömään, kun tiesi ettei saanut ruokaakaan tarpeeksi emintimältä.

      Olin solidaarinen isälleni ja inhosin tätä opettajaa.

      • Anonyymi

        Mutta lapsuus oli muuten ihan tavallista sen ajan lapsuutta, leikittiin ja tapeltiin kuin muutkin lapset kai, sitten löytyi kirjat elämääni, ja se oli seikkailun aikaa, minulle.

        Pirre


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta lapsuus oli muuten ihan tavallista sen ajan lapsuutta, leikittiin ja tapeltiin kuin muutkin lapset kai, sitten löytyi kirjat elämääni, ja se oli seikkailun aikaa, minulle.

        Pirre

        Meidän kadulla oli runsaasti lapsia. Alue oli sodan jälkeen rakennettu ja lapsia joka taloissa keskimäärin neljä. Leikittiin ja tapeltiin kuten kirjoitit. Ihanaa aikaa se oli. Meidän pihalla oli isän rakentama leikkimökki, joka oli kotileikkien ja välillä kauppaleikkien keskipiste.
        Vanhat lastenvaunut olivat ahkerassa käytössä välillä niissä nukkui mollamaija ja välillä naapurin pikku Esko-poika. Hän halusi leikeissä olla vauva.; ))


    • Anonyymi

      Lapsuusajan muistot aina ensimmäisitä miustikuvista alkaen eivät ole herttaisia aivätkä muitelemisen arvoisia. Aktiivinen unohtaminenkaan ei ole onnistunut.
      Ehdoton rehellisyys ja vastuun tunne sekä luonteen karkaisu ovat parhaita eväitä aina joskus pintaan tulevan katkeruuden vastapainoksi.

      Tärkeänä sivutuotteena ajatusmaailma avioliiton periaatteista ja sisällöstä!
      On yhtä kuin, ettei ikinä vanhempieni liiton kaltaista elämää!

    • Anonyymi

      Minäkin huomaan itsessäni asioita joita vanhempani tekivät ja se tässä vituttaakin. Se on sitä kasvatuksen tulosta joka tulee itsestään ja haluaisin kuitenkin välttää... tarkoitan tässä sitä, että olen kahden erittäin epäsosiaalisen möllin kasvattama, eikä oma aikuistuminen ole aina mennyt helposti... no, vanhempiaan ei voi valita ja virheistä täytyy vain oppia. Ainakin on paksu otsaluu siitä jatkuvasta pään seinään halkaamisesta...

    • No, kun lapsuus muuttui jossain ketjun vaiheessa aikuisuuteen muistot menivät vuosiluvuissa pieleen. Liekö ne sekoittamiset dementian esiaskeleitä ; )

      Hyvä kun virheet oikaistaan.

      Lähden nyt ulos virkistymään, jotta ajatukset seestyisivät ja silmät kirkastuisivat.

      Lapsuudesta voisimme siirtyä tähän päivään ja miettiä mitä eväitä saimme lapsuudestamme tähän päivään.

      Näissä ketjun viimeisimmissä kommenteissa ei iloa lapsuudesta ammennettu ja on totta, että on paljon ikäisiämme, joille lapsuuden muistot ovat kiusallisia ja ikäviä keskustelun aiheita.

      Kun kirjoitin, että muistan hyvien opettajien nimet heti alakoulusta lähtien. Ikävien muistojen opettajien nimiä en muista. Se lie sitä elämässä koettujen ikävien asioiden kieltämistä joten ne unohtuvat. Niin ja saavat unohtuakin jää vain hyvät muistot ja ne kantavat eteenpäin.

      • Anonyymi

        Haukuit kuitenkin suoralta kädeltä sen oikaisijan!
        Sinun johdollako tässä pitäisi alkaa omia elämän eväitään esitellä? Et saa aikaan muuta kuin omakehua ja muiden lyttäystä! Eikä ole hyvä ikäviä asioita maton alle piilottaa, kyllä nekin pitää käsitellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haukuit kuitenkin suoralta kädeltä sen oikaisijan!
        Sinun johdollako tässä pitäisi alkaa omia elämän eväitään esitellä? Et saa aikaan muuta kuin omakehua ja muiden lyttäystä! Eikä ole hyvä ikäviä asioita maton alle piilottaa, kyllä nekin pitää käsitellä.

        Myrkkyä..myrkkyä

        "Jotkut ihmiset suorastaan rakastavat aiheuttaa kiistoja, riitelyjä sekä viljellä mielipahaa ja draamaa".

        "Kiittämätön ihminen ei kunnioita sinua, lyttää sinut mennen tullen ja kohtelee sinua huonosti ilman mitään näennäistä syytä."

        "Älä anna sellaisen ihmisen sanoille sijaa elämässäsi, joka alati murskaa unelmasi, lyttää haaveesi tai vähättelee tavoitteitas."

        "Varo manipuloijia – toisin sanoen kiusaajia – jotka käyttävät surutta joko negatiivista tai viettelevää asennettaan pelotellakseen sinua ja muuttaakseen ajatusmaailmaasi."

        "Ihmiset, jotka eivät tunne sinua, voivat suhtautua sinuun ennakkoluuloin ja -asentein. Älä anna liikaa painoarvoa heidän mielipiteilleen ja anna muiden määrittää, millainen ihminen oikein olet."

        "Jos joku jatkuvasti tuomitsee sinut menneisyytesi virheitten vuoksi, muistuttelee niistä, kantaa kaunaa eikä yksinkertaisesti suostu antamaan sinulle anteeksi aikojenkaan saatossa, ehkäpä sinun täytyy jättää tällainen ihminen taaksesi." 


        "Yksi pahimmista vihollisistasi voitkin olla sinä itse."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haukuit kuitenkin suoralta kädeltä sen oikaisijan!
        Sinun johdollako tässä pitäisi alkaa omia elämän eväitään esitellä? Et saa aikaan muuta kuin omakehua ja muiden lyttäystä! Eikä ole hyvä ikäviä asioita maton alle piilottaa, kyllä nekin pitää käsitellä.

        Pätevä tunnut sinäkin olevan siinä muiden lyttäämisessä. Kannattaisi sinun katsoa peiliin ennen kuin kirjoitat moista moskaa.


    • Anonyymi

      "Hän " on saanut kirjoittaa itsestään. Sehän on aloituksen tarkoitus.

      • Anonyymi

        OOO----

        Markalla kunnioitusta Umpimetsän Umpiluulle!


      • Anonyymi

        Sinustako olisi pitänyt kirjoittaa?


      • Ja "hän" kirjoittaa myös minusta joten huomiota saan osakseni yllin kyllin, en valita.


    • Anonyymi

      Upeaa ! ihminen pystyy nauttimaan negatiivisesta huomiostakin.

      • Luonnollista, kun se huomio auttaa jakaantunutta persoonaa leikkimään eri persoonia.
        Toimin psykoterapeuttina, potilas "kertoo tuntojaan" minä nyökyttelen, kirjaan, myötäelän potilaan ruumistaan irtautumista. En sotke itseäni polilaan henkisiin ongelmii, annan hänen nauttia elämästään juuri sellaisena kuin hän on.

        Enhän minä viisaana ihmisenä usko hänellä olevan taustajoukkoja, mutta annan hänen olettaa niin.

        Kohta saunaan.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Luonnollista, kun se huomio auttaa jakaantunutta persoonaa leikkimään eri persoonia.
        Toimin psykoterapeuttina, potilas "kertoo tuntojaan" minä nyökyttelen, kirjaan, myötäelän potilaan ruumistaan irtautumista. En sotke itseäni polilaan henkisiin ongelmii, annan hänen nauttia elämästään juuri sellaisena kuin hän on.

        Enhän minä viisaana ihmisenä usko hänellä olevan taustajoukkoja, mutta annan hänen olettaa niin.

        Kohta saunaan.

        Ja taas se salaperäinen "Tuhatnikki" on pesiytynyt aivoihisi.
        Milloinkahan sinä ymmärrät, että se vainooja on omaa harhaasi.
        Mutta ne taustajoukot ovat kyllä oikeasti olemassa.
        Täällä ei ole henkisiä ongelmia muilla kuin itselläsi.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Luonnollista, kun se huomio auttaa jakaantunutta persoonaa leikkimään eri persoonia.
        Toimin psykoterapeuttina, potilas "kertoo tuntojaan" minä nyökyttelen, kirjaan, myötäelän potilaan ruumistaan irtautumista. En sotke itseäni polilaan henkisiin ongelmii, annan hänen nauttia elämästään juuri sellaisena kuin hän on.

        Enhän minä viisaana ihmisenä usko hänellä olevan taustajoukkoja, mutta annan hänen olettaa niin.

        Kohta saunaan.

        Sinä itsehän täällä potilaan ominaisuudessa kerrot tunnoistasi ja elämästäsi lapsuuden kateuksia myöten. Ei kukaan muu.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Luonnollista, kun se huomio auttaa jakaantunutta persoonaa leikkimään eri persoonia.
        Toimin psykoterapeuttina, potilas "kertoo tuntojaan" minä nyökyttelen, kirjaan, myötäelän potilaan ruumistaan irtautumista. En sotke itseäni polilaan henkisiin ongelmii, annan hänen nauttia elämästään juuri sellaisena kuin hän on.

        Enhän minä viisaana ihmisenä usko hänellä olevan taustajoukkoja, mutta annan hänen olettaa niin.

        Kohta saunaan.

        Sairaan kuvitelmia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sairaan kuvitelmia ?

        Omituisia juttuja on kyllä.


    • Omituisia juttuja lisää; ))

      Brunssin jälkeen siirryin takapihallemme, puhdistin lintujen ruokalaudan lumesta, tarkastin siementen riittävyyden. Nostin pöydällä lumeen peittyneen lintuhäkin, jossa istuu keramiikkatalitiainen. puhdistin häkin ja laitoin sen roikkumaan pyykkinarulle sisälle lisäsin talipallon. Toisen talipallon laitoin puutarhapöydälle pieneen kulhoon.

      Nyt istun huoneessani ja tarkkailen lintuja, joiden ääntelyä kuulin vastapäisestä puistosta, mutta toistaiseksi olen nähnyt vain yhden ohi lentäneen linnun jota en kerennyt tunnistaa.

      Päivystän tunnin huoneeni ikkunasta, josta on näköyhteys kaikkiin kolmeen ruokintapaikkaan.

      Sataa kevyttä pakkaslunta, mikä enteilee huonoa menestystä pihapiirin lintubongauskisaan. No, vuottelen, josko vaikka.

    • Aloitukseen rouskuttelen...
      miten olen jotain äidiltäni perinyt, muutakin kuin sananparsia ja yhdennäköisyyden häivähdyksen.

      Lapsena äitini ompeli kaikki vaatteet meille lapsille, oli mukavaa päästä Värtsin kangaskauppaan, muistan kuinka nenäni ulottui tiskin yläreunaan ja kuinka hienoja olivatkaan ne kangaspakat rivissä ja monta päällekkäin ja kuinka sieltä sopivaa tuttu täti esitteli jne Sieltä mentiin Syvänorlle ostamaan nappeja ja lankoja .
      Niitä tekeillä olevia vaatteita piti sitten sovittaa ja siitä hommasta en tykännyt yhtään, piti nousta tuolille ja siinä sitten pyörähdellä hitaasti kun helmaa mitattiin ja sinne nuppineuloja laitettiin. Taasko, kysyin ja äitini vain vastasi... taas.
      Joskus niitä vaatteita tehtiin tätieni vanhoista vaatteista, muistan joitakin ihanimpia värejä ja kuoseja myöden.

      Kankaat ja langat ovat kulkeneet läpi oman elämäni, olinkohan jo lapsuudessani tarttunut siihen langanpäähän tai kankaanlaitaan ja en ole tohtinut irti päästää vieläkään..

      Se oli jo nuoruutta kun farkut ilmestyivät vaatekaappiini, sitä ennen oli verkkareita ja hiihtohousun tapaisia joissa oli lenkit jalan alla.
      Nykyään jo melkein vauvoja puetaan farkkuihin.

      • Ihania muistoja heräsi kommentistasi.
        Bertta-tätini oli ompelija. Hän valmisti meille tytöille joka vuosi kauniit kevätleningit. Muistan kauniin isoilla sinisillä kukkasilla koristellun valkopohjaisen leningin. Valkeat polvisukat ja mustat lakerikengät. Harmi, että vappujuhliin mennessä oli sen verran kylmää, että päällystakki peitti leninki-ihanuuden.

        Entäpä se ihana vihreä talvitakki, jonka leveää olkapäille ulottuvaa kauluksen reunaa koristi harmaa lammasturkis. Näin roikkumassa Naisten Vaatetusliikkeen katon rajassa, ja olin myyty. Siihen aikaan vaatekaupoissa takit roikkuivat hengareissa katon rajassa, myyjä otti takin pitkällä vaatekoululla alas. Äiti yritti toppuutella, oli kuulemma kallis, mutta en hyväksynyt muita, joten sain haluamani. Takki oli kaunis vyötäröltä tyköistuva ja leveni helmaan.

        Sikäli kuin muistan, housut yleistyivät tytöillä kun olin jo lähestymässä teinivuosia.

        Ylpeyteni olivat kukonaskel-kuvioiset musta-valkeat hiihtarimalliset housut.

        Äitini neuloi kyllä ja ompelikin, mutta Bertta-täti ompeli vaatteemme. Niin, piti seistä hiljaa ja pyörähtää kun Bertta mittaili ja asetteli nuppineuloja, joskus ne pistivätkin.

        Olen tainnut viimeksi käydä ompelijalla sovituksissa kun teetätin hääpukuni entisellä kansakoulukaverilla.

        Muoti mikä ihana muistelemisen aihe.


    • Anonyymi

      Kouluaikoja muistellen, paljolti samalla tavalla me kai sen ajan olemme kokeneet.
      Eipä se kansakoulu paljon eri paikkakunnillakaan toisistaan poikennut, siihen aikaan kyllä Lapissa lapset joutuivat muuttamaan kotoa pois lukukausien ajaksi. Eräs tuttavani oli keittäjänä eräässä "koulukodissa", vaikka se ei ollut mikään kurituslaitos muutoin, kuin siksi, että lapset joutuivat eroon vanhemmistaan juuri herkässä alakoulu iässä. Itkivät ikäväänsä, eikä ollut ketään lohduttajaa.

      Oma kansakouluni sujui ihan tavalliseen tapaan, olin luokkani paras keskiarvossa, ja se harmitti, kun opettaja sen ihan joka todistusten jaossa aina sanoi, en tykännyt, koska en ollut parempi kuin muut, vaikka onnistuin koulussa hyvin, innokas lukemaan ja oppimaan olin silloin ja nyt.

      Kun luin tätä aloituksen alle kertynyttä viestiketjua, tulin kovin surulliseksi.
      Miksi ikäistemme on pakko olla noin negatiivisia ja hyökkääviä, katkeria, kateellisiakin ilmeisesti. Onneksi mukana on tervejärkisiä keskustelutaitoisiakin, heille kiitos, muutoin olisin mennyt menojani ja jättänyt kiitokset sanomatta, niin kovasti harmitti tuollainen toisten kirjoittajien, ikään kuin vainoamisella seuraaminen ja jokaiseen kommenttiin kielteisyyttä ja ilkeyttä tihkuva vastaus.

      Luulisi että tämä korona aika olisi ihmisiä opettanut katsomaan omaan käytökseensä. Vihamielisyys ja ristiriitaiset ajatukset eivät lupaa hyvää siihen aikaan, kun muisti alkaa pätkimään. Tunnettuahan on, että kontrolloimaton käytös ja vihamielisyys lisääntyvät muistin heikentyessä, tai silloin menettää sen lopunkin kyvyn hallita ajatuksiansa, muistista katoa niin hyvät, kuin pahatkin asiat ja muistot.

      Varjelkoon luoja minua lausumasta pahaa lähimmäiselleni. Vaikka harmittaa, pitää vain olla vahva ja käyttäytyä ikäisensä tavalla, joka on osoitus siitä, että elämä on opettanut sentään hyvän käytöksen.
      Rakastaa ei tarvitse, mutta hyväksyä muut ihmiset, on tapa jonka ei toivoisi katoavan tästäkään ryhmästä.

      • Kiitos kommentistasi.

        Muistan ystävättäreni kertomana juttuja koulun asuntolasta, jonne hän joutui kun kotoa olisi ollut liian pitkä matka viikottain kulkea koulumatkoja. Viikonloput hän vietti kotona. Ei hän moittinut, samasta perukasta oli lähitalojen lapsia joiden kanssa viikot menivät jouhevasti.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi.

        Muistan ystävättäreni kertomana juttuja koulun asuntolasta, jonne hän joutui kun kotoa olisi ollut liian pitkä matka viikottain kulkea koulumatkoja. Viikonloput hän vietti kotona. Ei hän moittinut, samasta perukasta oli lähitalojen lapsia joiden kanssa viikot menivät jouhevasti.

        Isälläni oli 37 ha pientila Kainuun rajamailla. Kun meitä lapsia oli paljon, heitä ei ketään ollut varaa "oppikouluun" kustantaa.
        Kaikille pojille viina maistui vähän liikaakin. Mun ittensä oli rajoitettava sen jälkeen kun vaimoni kuoli vuos sitten...ihan terveydellisistä syistä.

        Tyttäreni sanoi, ettei hän jalallaan astu talooni, ellet vähennä rajusti maisteluasi. Niin vähensin kahteen snapsiin vuorokaudessa. Siitä en enää vähennä.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi.

        Muistan ystävättäreni kertomana juttuja koulun asuntolasta, jonne hän joutui kun kotoa olisi ollut liian pitkä matka viikottain kulkea koulumatkoja. Viikonloput hän vietti kotona. Ei hän moittinut, samasta perukasta oli lähitalojen lapsia joiden kanssa viikot menivät jouhevasti.

        Vieläkö muistat sen feistoface sekoilusi. Yritit olla todella kielitaitoinen, joten ihan tavallisen ilmaisun "kasvokkain" sinun piti ihan englanniksi vääntää. No, väärinhän se tietenkin meni!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö muistat sen feistoface sekoilusi. Yritit olla todella kielitaitoinen, joten ihan tavallisen ilmaisun "kasvokkain" sinun piti ihan englanniksi vääntää. No, väärinhän se tietenkin meni!

        Kyllä face-to-face tarkoittaa "kasvokkain". Se ei vain ole vakiintunut, tavallisin termi videopuhelusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vieläkö muistat sen feistoface sekoilusi. Yritit olla todella kielitaitoinen, joten ihan tavallisen ilmaisun "kasvokkain" sinun piti ihan englanniksi vääntää. No, väärinhän se tietenkin meni!

        En toki kaikkia väärin kirjoitettuja sanoja muista. Teen kirjoitusvirheitä sillä minulla on lukihäiriö.

        En koskaan sano sokealle, miksi kompuroit, katso eteesi.


        Korvessa satelee yhä pakkaslunta. No, odottelen josko loppuisi, että pääsisin mökille tekemään lumitöitä. Lumityöt ovat hyvää kuntojumppaa. Onneksi pakkaslumi ei ole raskasta.

        I speak English every day. I don’t think I’m good enough, but my husband thinks I’m doing well.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Isälläni oli 37 ha pientila Kainuun rajamailla. Kun meitä lapsia oli paljon, heitä ei ketään ollut varaa "oppikouluun" kustantaa.
        Kaikille pojille viina maistui vähän liikaakin. Mun ittensä oli rajoitettava sen jälkeen kun vaimoni kuoli vuos sitten...ihan terveydellisistä syistä.

        Tyttäreni sanoi, ettei hän jalallaan astu talooni, ellet vähennä rajusti maisteluasi. Niin vähensin kahteen snapsiin vuorokaudessa. Siitä en enää vähennä.

        Luulen, että ikäpolvemme ihmisillä hyvvin monella on kokemuksia alkoholin liikakäytöstä.

        Eläkkeelle siirtyessä alkoholi palaa kuvioihin.
        Alkoholi on myös hyvä renki joihinkin vaivoihin, muistaen, että ei rapulan vaivoja itselleen hanki.

        Napsu illalla ennen nukkumaan menoa auttaa ummetukseen, lääkärin ohje lhes raittiille isälleni. Äiti katsoi hölmönä kun isä tuli lääkäristä kotiin viinipullojen, kaljakorin ja ginipullon kera ; ))


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kyllä face-to-face tarkoittaa "kasvokkain". Se ei vain ole vakiintunut, tavallisin termi videopuhelusta.

        Niin onkin nimenomaan facetoface vakiintunut, mutta korppis yritti tyrkyttää fase-to-face muotoa. Siinähän se koko hauskuus olikin.


      • Lue tekstisi uudelleen ja mieti, haluaisitko saada vastaavia viestejä henkilökohtaisesti itsellesi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin onkin nimenomaan facetoface vakiintunut, mutta korppis yritti tyrkyttää fase-to-face muotoa. Siinähän se koko hauskuus olikin.

        Videopuhelusta vakiintunut ilmaisu on facetime.
        Face-to-face on vakiitunut live-tapaamisissa. Fase-to-face on taas pieni kirjoitusvirhe mistä ei kannatta älämölöä nostaa. Ei se ollut naurettavaa .


      • Paloma01 kirjoitti:

        Videopuhelusta vakiintunut ilmaisu on facetime.
        Face-to-face on vakiitunut live-tapaamisissa. Fase-to-face on taas pieni kirjoitusvirhe mistä ei kannatta älämölöä nostaa. Ei se ollut naurettavaa .

        Otapa huomioon että korpikirjailija puhuu pääsääntöisesti englantia miesystävänsä ja hänen sukunsa kanssa. Olen ollut paikalla ja osallistunut keskusteluun heidän kanssaan ja kk ilmaisee itseään hyvin englanniksi. Pieniä lipsahduksia meillä tulee kaikille, myös meille jotka olemme puhuneet kotikielenä englantia jo montakymmentä vuotta.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Otapa huomioon että korpikirjailija puhuu pääsääntöisesti englantia miesystävänsä ja hänen sukunsa kanssa. Olen ollut paikalla ja osallistunut keskusteluun heidän kanssaan ja kk ilmaisee itseään hyvin englanniksi. Pieniä lipsahduksia meillä tulee kaikille, myös meille jotka olemme puhuneet kotikielenä englantia jo montakymmentä vuotta.

        Miksi ette puhu espanjaa? Oletko opettanut heille suomea, siis yhtään?
        Olet menossa naimisiin niinkö?

        Exmissi tms. Sieppi neuvoo rakkausasioissa tänään:

        "Oon ollut ihastunut erääseen henkilöön jo pitkään. Järki haluaisi sanoa muuta, mutta sydän on silti toisaalla. Ihastun todella harvoin, mutta silloin kun ihastun, sydämen kestää hetken poimia se tyyppi sieltä pois" Sara kirjoitti videotarinaansa.

        Lehti: Kenties Sara haluaa viettää enemmän aikaa ihastuksensa kanssa? Voi myös olla, että Sara haluaa enemmän omaa aikaa tai laatuaikaa läheistensä kanssa. Missikaunotar avaa varmasti asiaa sometauonsa jälkeen, joten hänen seuraajansa saavat odottaa vastauksia ainakin siihen asti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ette puhu espanjaa? Oletko opettanut heille suomea, siis yhtään?
        Olet menossa naimisiin niinkö?

        Exmissi tms. Sieppi neuvoo rakkausasioissa tänään:

        "Oon ollut ihastunut erääseen henkilöön jo pitkään. Järki haluaisi sanoa muuta, mutta sydän on silti toisaalla. Ihastun todella harvoin, mutta silloin kun ihastun, sydämen kestää hetken poimia se tyyppi sieltä pois" Sara kirjoitti videotarinaansa.

        Lehti: Kenties Sara haluaa viettää enemmän aikaa ihastuksensa kanssa? Voi myös olla, että Sara haluaa enemmän omaa aikaa tai laatuaikaa läheistensä kanssa. Missikaunotar avaa varmasti asiaa sometauonsa jälkeen, joten hänen seuraajansa saavat odottaa vastauksia ainakin siihen asti

        Tämä oli mielestäni ratkiriemukas kommentti. Paloma ja korppis vastailevat mitä sattuu tarkoitukseenaan ilmeisesti saada kertoa omasta ihanasta elämästään asioita, jotka eivät kiinnosta ketään. Joten heille voi myös vastata aivan puutaheinää asian vierestä ja epäolennaista.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Otapa huomioon että korpikirjailija puhuu pääsääntöisesti englantia miesystävänsä ja hänen sukunsa kanssa. Olen ollut paikalla ja osallistunut keskusteluun heidän kanssaan ja kk ilmaisee itseään hyvin englanniksi. Pieniä lipsahduksia meillä tulee kaikille, myös meille jotka olemme puhuneet kotikielenä englantia jo montakymmentä vuotta.

        Miten minä olen ymmärtänyt sen legon olevan ihan suomalainen.
        Miksi te kotikielenänne mongerratte englantia?

        Ja kun jokainen teistä on asunut jo vuosikymmeniä Ruotsissa, lapsenlapsesiki täällä syntyneitä, niin miksi ette sitten jälkipolvesikin kanssa puhu vaikka ruotsia suomenkielen puutteessa, vaan espanjaa tai englantia.


      • Tellukka kirjoitti:

        Miten minä olen ymmärtänyt sen legon olevan ihan suomalainen.
        Miksi te kotikielenänne mongerratte englantia?

        Ja kun jokainen teistä on asunut jo vuosikymmeniä Ruotsissa, lapsenlapsesiki täällä syntyneitä, niin miksi ette sitten jälkipolvesikin kanssa puhu vaikka ruotsia suomenkielen puutteessa, vaan espanjaa tai englantia.

        Viimeiset kymmenen vuotta olemme mongertaneet suomea kotikielenä (etupäässä murretta), mutta myös englantia ja ruotsia kun poika asui täällä. Me käytämme tilanteen vaatimaa kieltä ja periaatteena on että kaikki paikalla olijat ymmärtävät. Lasteni kanssa en ole koskaan puhunut ruotsia ja suomeahan en, kuten tiedät, katsonut aikanaan tarpeelliseksi opettaa heille. Ruotsi on jälkipolvelleni kolmas kieli ja minulle neljäs.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Viimeiset kymmenen vuotta olemme mongertaneet suomea kotikielenä (etupäässä murretta), mutta myös englantia ja ruotsia kun poika asui täällä. Me käytämme tilanteen vaatimaa kieltä ja periaatteena on että kaikki paikalla olijat ymmärtävät. Lasteni kanssa en ole koskaan puhunut ruotsia ja suomeahan en, kuten tiedät, katsonut aikanaan tarpeelliseksi opettaa heille. Ruotsi on jälkipolvelleni kolmas kieli ja minulle neljäs.

        Kuitenkin jokainen teistä Ruotsissa asuneet paljon suuremman osan elämästään kuin jenkeissä tai kolumpiassa.
        Eikö se vain vielä meinaa ruotsin kieli mahtua päähäsi, vai mistä kiikastaa?

        Lapsesi ja lapsenlapsesi nyt ainakin osaavat sitä ihan sujuvasti. Lapsesi pieninä tänne muuttaneita ja lapsenlapsesi täällä syntyneitä. Poikasikin eikö ole ruotsin opettaja.

        Taidat olla teistä ainut, joka ei ruotsia osaa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Viimeiset kymmenen vuotta olemme mongertaneet suomea kotikielenä (etupäässä murretta), mutta myös englantia ja ruotsia kun poika asui täällä. Me käytämme tilanteen vaatimaa kieltä ja periaatteena on että kaikki paikalla olijat ymmärtävät. Lasteni kanssa en ole koskaan puhunut ruotsia ja suomeahan en, kuten tiedät, katsonut aikanaan tarpeelliseksi opettaa heille. Ruotsi on jälkipolvelleni kolmas kieli ja minulle neljäs.

        On siinäkin heikko itsetunto äidillä, kun ei omaa äidinkieltään katso sen arvoiseksi, että sitä opettaisi tai ainakin puhuisi ja pitäisi yllä. On paljon muihin maihin muuttaneita perheitä, jotka vaalivat vanhempien äidinkieltä, vaikkei ole aikomuskaan muuttaa takaisin. Äidinkieli on niin suuri arvo sinänsä ja varsinkin harvinaisesta kielestä kannattaa olla ylpeä. Kaikki ei ole mitattavissa hyödyllä.


      • Anonyymi

        Kuittaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä oli mielestäni ratkiriemukas kommentti. Paloma ja korppis vastailevat mitä sattuu tarkoitukseenaan ilmeisesti saada kertoa omasta ihanasta elämästään asioita, jotka eivät kiinnosta ketään. Joten heille voi myös vastata aivan puutaheinää asian vierestä ja epäolennaista.

        Kaksi hösääjämummelia, jotka yrittävät päteä, mutta eivät pysy kärryillä enää.


      • Anonyymi

        11:04 erittäin osuva kommentti.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Otapa huomioon että korpikirjailija puhuu pääsääntöisesti englantia miesystävänsä ja hänen sukunsa kanssa. Olen ollut paikalla ja osallistunut keskusteluun heidän kanssaan ja kk ilmaisee itseään hyvin englanniksi. Pieniä lipsahduksia meillä tulee kaikille, myös meille jotka olemme puhuneet kotikielenä englantia jo montakymmentä vuotta.

        Kuinka avuton on aikuinen ihminen joka tarvitsee koko ajan toista puolustajaksi ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka avuton on aikuinen ihminen joka tarvitsee koko ajan toista puolustajaksi ?

        Ei kk. tarvitse minua puolustajakseen. Hän hoitaa hyvin oman tonttinsa. Minua taas ärsyttää kun tullaan iholle turhanpäiväisistä asioista ja levitellään juoruja ja valheita.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei kk. tarvitse minua puolustajakseen. Hän hoitaa hyvin oman tonttinsa. Minua taas ärsyttää kun tullaan iholle turhanpäiväisistä asioista ja levitellään juoruja ja valheita.

        Kerro nyt ne juorut ja valheet, niin minäkin tietäisin, koska mielestäni sitä totuutta on toistettu, joita te molemmat kirjoitatte.


      • Anonyymi

        Todella rehellinen ja ajankohtainen mielipide, lämmin kiitos 🌷
        Lievensi minullekin lukijana ilkeilyn tuomaa ahdistusta.
        Muuten on hymyilyttänyt se sinnikäs ja hyvä osallistuminen, jota esiintyy piikittelyistä huolimatta!
        Paras onkin jatkaa asiallisesti, huomiotta heitä, joiden paha olo on löytänyt uomansa muita kiusaamalla.


    • Puhuimme espanjaa ensimmäiset vuodet lasteni elämästä ja sitten USA:han muuton jälkeen käytäntö liukui vähän kerrassaan englantiin, mutta keskenämme puhuimme usein vielä mieheni kuolemankin jälkeen espanjaa. Ruotsiin muutettuamme olemme puhuneet useimmiten englantia, mutta joskus keskenämme espanjaa. Suomea ei tullut opetettua koska muutto tänne ei ollut koskaan suunnitelmissa.

      "Avioliitto on kuin pitkälle (meidän tapauksessa hieman lyhyemmälle) matkalle lähtemistä. Kenet valiset matkakumppaniksesi? Kaikkein kauneimman, rikkaimman, älykkäimmän, hyväluonteisimman, ihmisen? Vai sen jonka kanssa tulet parhaiten toimeen, josta välität aidosti, johon voit turvautua ja joka ei petä sinua?" (Luin eilen tällaista viisautta Facessa.

      • Anonyymi

        Järkevää, ei turhia kieliä, aikavaras

        Ploma saisiko sinulta suoran konstailemattoman arvion
        pakkoruotsista Suomessa

        Mitä mieltä itse rehellisesti olet että nämä raukat joutuvat lukemaan ranskan ja saksan sijaan pakkoruotsia eli pienkieltä, jolla nyt saa samoja palveluja kuin suomeksikin mutta jolla ei selviä edes Tanskassa ja jolla on vaikea löytää aymaran oppikirjaa ruotsiksi, englanniksi löytyy


      • Anonyymi

        Ettekö te paloman porukat ole opetelleet ruotsia, vaikka siellä asutte ja eikös ne sinun jälkeläisetkin joudu ruotsia puhumaan, jos ruotsalaiseen yhteiskuntaan ole integroituneet?

        Kehut korpiksen englannin taitoa, no sellaista yksinkertaista kökkökieltä puhuu juuri sellaiset, joille se on kaikille vieras kieli. Kumma kun ei viitsi opetella maan kieltä, vaikka vuosikymmenet asuu. Se kertoo asenteesta, panee sen toisenkin örräämään muuta kuin äidinkieltään.

        Viisaasti valitsit paloma, kun lemppasit ne kauneimmat, rikkaimmat ja älykkäimmät ja sait sellaisen joka ei petä sinua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Järkevää, ei turhia kieliä, aikavaras

        Ploma saisiko sinulta suoran konstailemattoman arvion
        pakkoruotsista Suomessa

        Mitä mieltä itse rehellisesti olet että nämä raukat joutuvat lukemaan ranskan ja saksan sijaan pakkoruotsia eli pienkieltä, jolla nyt saa samoja palveluja kuin suomeksikin mutta jolla ei selviä edes Tanskassa ja jolla on vaikea löytää aymaran oppikirjaa ruotsiksi, englanniksi löytyy

        Olen ajatellut asiaan sen enempää syventymättä, että olisi ehkä aika tarkistaa ja kohdentaa lainsäädäntöä ruotsinkielen suhteen ja tehdä se pakolliseksi ainoastaan rannikkokunnissa, joissa on suuri ruotsinkielinen vähemmistö ja vapaaehtoiseksi sisämaan kunnissa. Virastoissa ja työpaikoissa ruotsinkielen osaaminen olisi luonnollisestikin edellytys ja vaatimus.
        Historiallisesti ymmärrän ruotsinkielen aseman Suomessa ja myös pohjoismaisena kulttuurisesti yhdistävänä kielenä. Talouselämässähän englanti on jo syrjäyttänyt ruotsin molemmissa maissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ettekö te paloman porukat ole opetelleet ruotsia, vaikka siellä asutte ja eikös ne sinun jälkeläisetkin joudu ruotsia puhumaan, jos ruotsalaiseen yhteiskuntaan ole integroituneet?

        Kehut korpiksen englannin taitoa, no sellaista yksinkertaista kökkökieltä puhuu juuri sellaiset, joille se on kaikille vieras kieli. Kumma kun ei viitsi opetella maan kieltä, vaikka vuosikymmenet asuu. Se kertoo asenteesta, panee sen toisenkin örräämään muuta kuin äidinkieltään.

        Viisaasti valitsit paloma, kun lemppasit ne kauneimmat, rikkaimmat ja älykkäimmät ja sait sellaisen joka ei petä sinua.

        Osaamme kaikki ruotsia, Lego myös. Olen ollut ruotsinkielisessä koulussa/esikoulussa työssä vuodesta '89 ja tyttäreni on esikoulunopetta ja poikani opettaa lukiossa ruotsia ja englantia. Ei ole kysymys niinkään integroitumisesta, koska koen sen onnistuneen hyvin kaikkien meidän kohdalta, vaan identiteetistä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olen ajatellut asiaan sen enempää syventymättä, että olisi ehkä aika tarkistaa ja kohdentaa lainsäädäntöä ruotsinkielen suhteen ja tehdä se pakolliseksi ainoastaan rannikkokunnissa, joissa on suuri ruotsinkielinen vähemmistö ja vapaaehtoiseksi sisämaan kunnissa. Virastoissa ja työpaikoissa ruotsinkielen osaaminen olisi luonnollisestikin edellytys ja vaatimus.
        Historiallisesti ymmärrän ruotsinkielen aseman Suomessa ja myös pohjoismaisena kulttuurisesti yhdistävänä kielenä. Talouselämässähän englanti on jo syrjäyttänyt ruotsin molemmissa maissa.

        Eikös se nyt olisi kohtuullista pienen vähemmistön vihdoin opetella suomen kieli, asuivat rannikolla tai ei? Kyllä ainakin nuoremmat polvet osaa täydellisesti suomea, mutta kun sillä ruotsilla saa hyvät edut, esimerkiksi korkeakoulupaikan paljon helpommin kuin suomenkieliset.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Osaamme kaikki ruotsia, Lego myös. Olen ollut ruotsinkielisessä koulussa/esikoulussa työssä vuodesta '89 ja tyttäreni on esikoulunopetta ja poikani opettaa lukiossa ruotsia ja englantia. Ei ole kysymys niinkään integroitumisesta, koska koen sen onnistuneen hyvin kaikkien meidän kohdalta, vaan identiteetistä.

        Silti puhutte englantia tai espanjaa tilanteen mukaan "että kaikki ymmärtäisivät" ja kotikielesi on englanti vaikka kaikki osaavat ruotsiakin?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se nyt olisi kohtuullista pienen vähemmistön vihdoin opetella suomen kieli, asuivat rannikolla tai ei? Kyllä ainakin nuoremmat polvet osaa täydellisesti suomea, mutta kun sillä ruotsilla saa hyvät edut, esimerkiksi korkeakoulupaikan paljon helpommin kuin suomenkieliset.

        Ruotsiin tulee jatkuvasti paljon suomalaisia opiskelijoita korkeakouluihin ja yliopistoihin. Onhan se hyvä vähän osata pikkusen ennakolta kieltä.

        Sellaisille taas turha yrittää opettaa peruskoulussa mitään vieraita kieliä ollenkaan, joitten päähän ei edes ruotsi (Suomen toinen virallinen kieli) meinaa mahtua.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olen ajatellut asiaan sen enempää syventymättä, että olisi ehkä aika tarkistaa ja kohdentaa lainsäädäntöä ruotsinkielen suhteen ja tehdä se pakolliseksi ainoastaan rannikkokunnissa, joissa on suuri ruotsinkielinen vähemmistö ja vapaaehtoiseksi sisämaan kunnissa. Virastoissa ja työpaikoissa ruotsinkielen osaaminen olisi luonnollisestikin edellytys ja vaatimus.
        Historiallisesti ymmärrän ruotsinkielen aseman Suomessa ja myös pohjoismaisena kulttuurisesti yhdistävänä kielenä. Talouselämässähän englanti on jo syrjäyttänyt ruotsin molemmissa maissa.

        Paloma!

        Kirjoitan sinulle tänne, enkä tuonne toisen palstan Noja-tuoliin.

        Syystä, että minä kunnioitan Skillanin avauksessa olevaa toivetta, mitä sinä et taas tee, vaikka sanotkin olevasi "rauhaa rakastava". (mielestäni menit sinne vain jatkamaan riitelyä)

        En ymmärrä, miksi menit Noja-tuoliin Korppista puolustamaan, kun olet niin usein kirjoittanut, ettei hän sinun puolustamistasi tarvitse.

        En välttämättä aina itsekään tajua näitä Korppiksen perässä hiihtäjiä, mutta en myöskään hyväksy "kristallipallon" tuomaa valehtelua häneltä, jota hän teki tässäkin ketjussa ja jatkoi Noja-tuolissa.

        Luokittelen kirjoituksesi pelokkaaksi, kaksinaamaiseksi ja tekopyhäksi.


    • Anonyymi

      Jos se korkeakoulu on välttämätön, niin täytyy opetella ruotsinkieli heti peruskoulusta alkaen, niin samat mahdollisuudet on sitten hakemuksissa korkeakouluunkin.

      • Anonyymi

        Etkö havaitse ehdotuksesi kielienemmistöä sortavaa epäoikeudenmukaisuutta.
        Monessa muussa yhteydessä huudettaisi rasismista!


      • Anonyymi

        Ruotsinkieli on helppoa!
        Kiristät vain vyösi tiukalle, työnnät suuhusi kuuman perunan ja alat jutella.
        Täydestä menee kuin väärä raha Rovaniemen Markkinoilla ennen talvisotaa ja markan arvon alenemista maailmalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö havaitse ehdotuksesi kielienemmistöä sortavaa epäoikeudenmukaisuutta.
        Monessa muussa yhteydessä huudettaisi rasismista!

        En todellakaan, vaikka itse inhoan ruotsinkieltä, koska en sitä itse oppinut koskaan.

        Sitävastoin ja sen vuoksi lapseni kävivät ruotsinkielisen koulun, joka oli lähinnä meitä ja naapurin samanukäinen tyttö meni sinne.

        Koulu oli pieni, siis oppilaista, joten ilomielin hyväksyivät nämä ummikko lapsenikin sinne ja kyllä he oppivat sen kielen aika pian.

        Olen jälkeenpäin kysellyt heiltä, että kiusattiinko teitä, mutta ei koskaan, mukamas.


    • Kieliongelmiako?

      Jokainen puhuu sitä kieltä, jota ymmärtää ja jolla tulee ymmärretyksi.

      Minua harmittaa, että hyvä ruotsin kielen taitoni on hukkunut englannin alle.

      Miksi kuvittelette, että lasten pitää hallita äidinkieli? P.n nuorimmat hallitsevat äitinsä kielen samoin vanhin poika. Isänsä kielen hallitsee kolme ja yksi kommunikoi isälleen englanniksi. Omat lapseni hallitsevat englannin kielen joten kun olemme kaikki koolla käytämme enkkua.Poikieni isä kommunikoi norjan kielellä kumppaninsa kanssa, suomella poikiensa kanssa ja englannilla P.n kanssa. Ihana eri kielien sotku ja koska kaikki kahta lukuunottamatta ymmärtävät suomea voimme sanojen unohtuessa käyttää suomen kieltä. 😁

      • Anonyymi

        Kielen hallinta on suhteellinen käsite.
        Olen umpisuomalainen ja 50-/60-luvun oppikoulun käynyt mutta en tunne yhtään suomalaista josta vosin sanoa hänen HALLITSEVAN äidinkielensä.
        Voi vaikuttaa hiusten halkomiselta mutta hallinta on käsitteenä hyvin epämääräinen tai erittäin vaativa!

        Ensimmäisellä englannin intensiivikurssilla alkupään tehtävänä oli omin sanoin selvittää enkuksi kahden puolipäihtyneen englantilaisen murteellisen, meluisassa pubissa käydyn poliittisen väittelyn sisältö.
        Tuo oli intensiivin alkua eikä kurssin jälkeen kukaan olisi kuvitellutkaa hallitsevansa yhtään mitään.
        Toisaalta, kun espanjassa vieraanamme oli tuttavapariskunta jonka mies oli mukanani pienessä lihakaupassa niin heppu oli sitä mieltä, että minä hallitsen paikallisen kielen!
        Täydellinen virhearvio. Espanjan taitoni oli hyvin avutonta ja valencian murteen ymmärtäminen vieläkin vaikeampaa mutta helpolla sain "hallitsijan" kruunun.


      • Anonyymi

        korpikirjailija 15.12.2020 12:38 Lopeta kristiina. Älä tuo vihaasi minua kohtaan tähän, j.n.e


      • Anonyymi kirjoitti:

        korpikirjailija 15.12.2020 12:38 Lopeta kristiina. Älä tuo vihaasi minua kohtaan tähän, j.n.e

        Tiedän, että sinä olet näiden rumien viestien takana. Olen tiennyt sen jo kauan.
        Menet hyvin helposti viritettyihin ansoihini.

        Plus 80-palstalla kiusaat muitakin kuin minua,
        viimeksi sinisirkkua Espoo tuntemuksellasi

        Koska tiedän kuka olet, en ota sinusta ongelmaa, mutta yritä kyllä sinä pystyt miettiä mitä näppäimiltäsi suollat. Tekstisi on rumaa ja ilkeätä, jopa niin pahaa, että en ole elämässäni moista kohdannut.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tiedän, että sinä olet näiden rumien viestien takana. Olen tiennyt sen jo kauan.
        Menet hyvin helposti viritettyihin ansoihini.

        Plus 80-palstalla kiusaat muitakin kuin minua,
        viimeksi sinisirkkua Espoo tuntemuksellasi

        Koska tiedän kuka olet, en ota sinusta ongelmaa, mutta yritä kyllä sinä pystyt miettiä mitä näppäimiltäsi suollat. Tekstisi on rumaa ja ilkeätä, jopa niin pahaa, että en ole elämässäni moista kohdannut.

        Sinisirkkua varmaan olisi auttanut, jos olisit siellä 80 ketjussa tämän kertonut. Ei hän välttämättä tätä ketjua seuraa. Kun on eri ikäpalstallakin.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tiedän, että sinä olet näiden rumien viestien takana. Olen tiennyt sen jo kauan.
        Menet hyvin helposti viritettyihin ansoihini.

        Plus 80-palstalla kiusaat muitakin kuin minua,
        viimeksi sinisirkkua Espoo tuntemuksellasi

        Koska tiedän kuka olet, en ota sinusta ongelmaa, mutta yritä kyllä sinä pystyt miettiä mitä näppäimiltäsi suollat. Tekstisi on rumaa ja ilkeätä, jopa niin pahaa, että en ole elämässäni moista kohdannut.

        "Plus 80-palstalla kiusaat muitakin kuin minua,
        viimeksi sinisirkkua Espoo tuntemuksellasi"

        Antaisitko tuosta esimerkin, koska minusta tuntuu, että syytät nyt väärää ihmistä.


      • Anonyymi

        Itseaiheutettua pahaaoloa, voi vain syyttää itseään. Palsta olisi mukavampi, jos yksi ei yrittäisi olla muita parempi, kielitaitoisempi, kansainvälisempi ja juntimpi.


      • Iltapäivää Korvesta, aurinko vei minut lumitöihin mökille. Ihana keli oli lapiota heiluttaa. Kuulin kun tulin kotiin, että Hollannin jälkikasvu on tulossa kesällä edesmenneen äidin/mummin tilalle Lappiin.
        Tapanamme on käydä heitä tervehtimässä, lakkoja poimimassa ja saunomassa kauniin kirkasvetisen järven rannalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kielen hallinta on suhteellinen käsite.
        Olen umpisuomalainen ja 50-/60-luvun oppikoulun käynyt mutta en tunne yhtään suomalaista josta vosin sanoa hänen HALLITSEVAN äidinkielensä.
        Voi vaikuttaa hiusten halkomiselta mutta hallinta on käsitteenä hyvin epämääräinen tai erittäin vaativa!

        Ensimmäisellä englannin intensiivikurssilla alkupään tehtävänä oli omin sanoin selvittää enkuksi kahden puolipäihtyneen englantilaisen murteellisen, meluisassa pubissa käydyn poliittisen väittelyn sisältö.
        Tuo oli intensiivin alkua eikä kurssin jälkeen kukaan olisi kuvitellutkaa hallitsevansa yhtään mitään.
        Toisaalta, kun espanjassa vieraanamme oli tuttavapariskunta jonka mies oli mukanani pienessä lihakaupassa niin heppu oli sitä mieltä, että minä hallitsen paikallisen kielen!
        Täydellinen virhearvio. Espanjan taitoni oli hyvin avutonta ja valencian murteen ymmärtäminen vieläkin vaikeampaa mutta helpolla sain "hallitsijan" kruunun.

        Hallita sanalle löytyy valtava määrä synonyymeja. Hallita voi hyvin ja toisaalta myös huonommin kuten jos mietimme eri maiden hallitsioita. Kieliäkin voi hallita hyvin tai huonosti.

        Osata on myös hallita sanan synonyymi jne.
        Kieliäkin voi osata hyvin kohtalaisesti ja auttavasti.

        No, jokainen puhuu ja ymmärtää omien kykyjensä mukaa.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Iltapäivää Korvesta, aurinko vei minut lumitöihin mökille. Ihana keli oli lapiota heiluttaa. Kuulin kun tulin kotiin, että Hollannin jälkikasvu on tulossa kesällä edesmenneen äidin/mummin tilalle Lappiin.
        Tapanamme on käydä heitä tervehtimässä, lakkoja poimimassa ja saunomassa kauniin kirkasvetisen järven rannalla.

        Melkein 90 v vanhus joka oli vähän aikaa sitten omaishoidettava, ja selkäsairas yli 70 v ei varmasti lakkasuolla pärjää. Rajoita nyt vähän tuota valehtelua.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Tiedän, että sinä olet näiden rumien viestien takana. Olen tiennyt sen jo kauan.
        Menet hyvin helposti viritettyihin ansoihini.

        Plus 80-palstalla kiusaat muitakin kuin minua,
        viimeksi sinisirkkua Espoo tuntemuksellasi

        Koska tiedän kuka olet, en ota sinusta ongelmaa, mutta yritä kyllä sinä pystyt miettiä mitä näppäimiltäsi suollat. Tekstisi on rumaa ja ilkeätä, jopa niin pahaa, että en ole elämässäni moista kohdannut.

        Tuleeko se esimerkki, jota tuolla pyysin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Melkein 90 v vanhus joka oli vähän aikaa sitten omaishoidettava, ja selkäsairas yli 70 v ei varmasti lakkasuolla pärjää. Rajoita nyt vähän tuota valehtelua.

        Kohta on Kainuussa myyntitiskeillä tarjolla aitoja Metusalemin Mesimarjoja.
        Ja makeata Lonkkavikaisen Lakkahilloa.
        Bon Apetit!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Melkein 90 v vanhus joka oli vähän aikaa sitten omaishoidettava, ja selkäsairas yli 70 v ei varmasti lakkasuolla pärjää. Rajoita nyt vähän tuota valehtelua.

        Lapion tänään puolimetristä umpihankea noin 50 metriä. Ei mieheni kirjoita täällä tekemisiään. Teen lakkareissuja P.n vanhimman (60v). tyttären kanssa, joka omistaa sen Lapin tilan.

        Sinä olet hupaisa, þuottaa suurta mielihyvää joutessain vedättää sinua, putoilet tuon tuosta vetämiltäni pask..kärryilltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kohta on Kainuussa myyntitiskeillä tarjolla aitoja Metusalemin Mesimarjoja.
        Ja makeata Lonkkavikaisen Lakkahilloa.
        Bon Apetit!

        Me syömme läpi talven erilaisia marjoja, joten aina on tarjolla. Tilasi torstaiksi marjatilatuottajalta vadelmia, punaherukoita ja mustikoita, kalastajalta kuhaa. Punaherukasta teen inkivääri-punaherukkahilloa, aivan ihanaa. Kokeile kun kiireiltäsi ehdit.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Lapion tänään puolimetristä umpihankea noin 50 metriä. Ei mieheni kirjoita täällä tekemisiään. Teen lakkareissuja P.n vanhimman (60v). tyttären kanssa, joka omistaa sen Lapin tilan.

        Sinä olet hupaisa, þuottaa suurta mielihyvää joutessain vedättää sinua, putoilet tuon tuosta vetämiltäni pask..kärryilltä.

        Puheistasi päätellen, taidat useinkin syödä kuormasta.


      • Anonyymi

        Kerro lisää itsestäsi. Odotamme innolla!


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Lapion tänään puolimetristä umpihankea noin 50 metriä. Ei mieheni kirjoita täällä tekemisiään. Teen lakkareissuja P.n vanhimman (60v). tyttären kanssa, joka omistaa sen Lapin tilan.

        Sinä olet hupaisa, þuottaa suurta mielihyvää joutessain vedättää sinua, putoilet tuon tuosta vetämiltäni pask..kärryilltä.

        No eipä sinulla miestä edes ole, vaan vuokraisäntä-poikaystävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä sinulla miestä edes ole, vaan vuokraisäntä-poikaystävä.

        Mies se on hänkin, siis tämä vuokraisäntä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No eipä sinulla miestä edes ole, vaan vuokraisäntä-poikaystävä.

        Huomenta@ Olet jo tovin joutunut p.rattaissa istumaan ja odottelemaan lähtöä. Toivottavasti ei vilu iskenyt. No, nyt menoksi, pistä turvavyö kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseaiheutettua pahaaoloa, voi vain syyttää itseään. Palsta olisi mukavampi, jos yksi ei yrittäisi olla muita parempi, kielitaitoisempi, kansainvälisempi ja juntimpi.

        Olet vain kateellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies se on hänkin, siis tämä vuokraisäntä.

        Korpishan on kihloissa miehensä kanssa.


    • Anonyymi

      Meidän koululaisten matkamme oli 3.5km. Oikaistiin vanhoja rekiteitä, metsien läpi kylän laitaan.
      Onneksi meitä oli kaksi tai kolme yhtä aikaa koulumatkaa tekemässä, eri luokilla oltiin.

      Minuu pelotti yksin hiihtää talvella läpi havupuumetsien kautta kotiin. Olin niin pelokas poika, että olin näkevinäni joskus kiiluvia suden silmiä tiheiköistä.

      Muistan kun oltiin hankikannon aikaan kevättalvella patikkaretkellä. Lähellä olevan metsittyneeltä niityltä kuului metsäkanauroksen rankankuuloinen soidinlaulu.
      Kipaisin peloissani puuhun. Isoveli nauraa räkätti; sehän on vaan lintu. https://www.youtube.com/watch?v=-xY3h43gbpY

      • Anonyymi

        Sama tilanne koulumatkan suhteen. Matka ehkä hieman pitempi mutta metsän läpi kuitenkin.
        Kylän pojat kasaantuivat suunnilleen samaan sakkiin ja kouluun päin hiihdettiin jotenkin kilpaa.
        Sitten hikisinä istumaan koleisiin luokkiin. Eväsmaidot ja mehut pysyivät kylminä luokan perälattialla.

        Keväisin koulusta paluu vei aikaa. Oli tarkistettava linnunpesät. Varsinkin räklien. Alaoksattomien mäntyjen variksen ja arakan pesille kiipeily oli vaikeaa mutta hyvää harjoitusta vaikka sitä ei silloin ymmärtänytkään.

        Minä viihdyin pimeässä metsässä varsinkin kesällä. Eritoten pimeät elokuiset yöt olivat turvallisen tuntuisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sama tilanne koulumatkan suhteen. Matka ehkä hieman pitempi mutta metsän läpi kuitenkin.
        Kylän pojat kasaantuivat suunnilleen samaan sakkiin ja kouluun päin hiihdettiin jotenkin kilpaa.
        Sitten hikisinä istumaan koleisiin luokkiin. Eväsmaidot ja mehut pysyivät kylminä luokan perälattialla.

        Keväisin koulusta paluu vei aikaa. Oli tarkistettava linnunpesät. Varsinkin räklien. Alaoksattomien mäntyjen variksen ja arakan pesille kiipeily oli vaikeaa mutta hyvää harjoitusta vaikka sitä ei silloin ymmärtänytkään.

        Minä viihdyin pimeässä metsässä varsinkin kesällä. Eritoten pimeät elokuiset yöt olivat turvallisen tuntuisia.

        Tänä aamuna kävimme esikoisen kanssa voitelemassa sukseni. Perjantaina teemme jäähiihtoretken ; )

        Onneksi on ollut pakkaskelejä, joten jäät ovat paksuntuneet ja latukoneet päässeet tekemää hiihtilatuja jäälle.

        Paljon vaatetta jo vain tarkenee.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Tänä aamuna kävimme esikoisen kanssa voitelemassa sukseni. Perjantaina teemme jäähiihtoretken ; )

        Onneksi on ollut pakkaskelejä, joten jäät ovat paksuntuneet ja latukoneet päässeet tekemää hiihtilatuja jäälle.

        Paljon vaatetta jo vain tarkenee.

        Eikö sen ikäisen miehen pitäisi vaimonsa ja lastensa kanssa lomaa viettää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sen ikäisen miehen pitäisi vaimonsa ja lastensa kanssa lomaa viettää?

        Meitä ihmisiä on niin monenlaisia," kuin muurahaisia, ne loputonta tietään taivaltaa".
        Ja" jokainen ihminen on laulunarvoinen, jokainen elämä on tärkeää".
        Runoili se Kotkalainen lauluntekijä ja esittäjä, ei kuitenkaan Junnu Vainio vaan se toinen. Ei tule nyt nimi mieleen, se vanhuus..... Veikko Lavihan se olikin.

        Ei meitä voi niputtaa yhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meitä ihmisiä on niin monenlaisia," kuin muurahaisia, ne loputonta tietään taivaltaa".
        Ja" jokainen ihminen on laulunarvoinen, jokainen elämä on tärkeää".
        Runoili se Kotkalainen lauluntekijä ja esittäjä, ei kuitenkaan Junnu Vainio vaan se toinen. Ei tule nyt nimi mieleen, se vanhuus..... Veikko Lavihan se olikin.

        Ei meitä voi niputtaa yhteen.

        "Jokainen ihminen on metrin mittainen,
        jokainen vailla täyttä järkeä"


      • Anonyymi

        Tuon ikäisen muorin lapsihan pääsee kohta jo eläkkeelle.


    • Anonyymi

      Terveet aikuiset on töissä. Ei lusmuile.

    • Anonyymi

      Tulin just ens ulkonta pönttöuunia lämmittämään, sitten hiukan iltapalaa nautiskelin. Suolattuja oliiveja ja Greegestylen 2 % jugurttia lusikoin. Raskas ateria jumittaa. Tietysti chileläistä punaviiniä aina puuhapäivän päätteeksi. Se jotenkin laukaisee kireätä hermoa jotenkin...
      Ankeanoloinen päivä. Osin kaikki meni pieleen. Sellasia ne eläkeäijän päivät saattavat olla.
      Aamulla laitan amerikan peconia perunoiden kanssa, Lapin Puikulasta viimeisen pikkukasarillisen.

      Viikko helmikuustakin jo selällään. Valon lisääntyminen on pohjolan ihmisen, naisen, miehen ja lapsenkin ilo.
      Se on moro !


      Tv-1 mustavalko,sodanaikainen lottatoiminta ei nyt napannut jostain syystä.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      3440
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      16
      3183
    3. Porno tuhosi lopulta parisuhteemme

      Meille tuli 2 vuoden suhteessa ero. Pornon katselu oli viimeinen niitti suhteessamme!! Sekä jatkuvan huonon kohtelun ta
      Parisuhde
      20
      3056
    4. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1733
    5. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      396
      1368
    6. IS Viikonloppu 5.-6.10.2024

      Luin Sanarisin foorumia. Tuli esille, että huomenna on Skytän ja Kärkkäisen kolmoskovis. Odotan virheetöntä ristikkoa ja
      Sanaristikot
      94
      1317
    7. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      105
      1301
    8. Itseni vuoksi

      Yritän kitkutella vielä viikon verran ja sitten päätöksien aika. Pakko on, ei tästä jumista muuten pääse millään eroon,
      Ikävä
      16
      1217
    9. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      26
      1182
    10. Minkä pituinenen kaivattusi on

      Kirjain ja pituus kehiin! 😊
      Ikävä
      65
      1154
    Aihe