Pääseekö itsemurhan tekijä taivaaseen?

Anonyymi

Tässäpä miettimistä. Olen ystäväni kanssa pohtinut tätä kysymystä noin yleisellä tasolla.
Katolilaisuudessa uskotaan, että pääsee jos tekijä pyytää tekoaan anteeksi Jumalalta ennen tekoaan.
Mikä on teidän mielipiteenne?

14

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Raamattu lupaa ikuisen elämän vanhurskaille. On epätdennäköistä, että murhaaja olisi vanhurskas = oikeamielinen.

      "Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."
      Mat. 25:46

      " Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme."
      Room. 6:23

      • Etkö todella näe eroa murhalla ja itsemurhalla, jonka syy voi olla vaikkapa hirveitä kipuja aiheuttava parantumaton sairaus?


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Etkö todella näe eroa murhalla ja itsemurhalla, jonka syy voi olla vaikkapa hirveitä kipuja aiheuttava parantumaton sairaus?

        > Etkö todella näe eroa murhalla ja itsemurhalla, jonka syy voi olla vaikkapa hirveitä kipuja aiheuttava parantumaton sairaus?

        Murhan voisi perustella samoilla ajatuksilla kuin itsemurhan.

        Itse en tuomitse ketään itsemurhasta. Mutta, asia on silti niin, että ikuinen elämä on vanhurskaille Raamatun mukaan. Jos ihminen on vanhurskas, vaikka tekee itsemurhan, silloin ei ole hätää. Pidän kuitenkin asiaa epätodennäköisenä ja silloin todellinen ongelma ei ole se murha, vaan se epävanhurskaus.


    • Anonyymi

      En todella tiedä vastausta. Myös aina joskus asiaa joudun miettimään.

    • Anonyymi

      Eiköhän tuo ole tilannekohtaista. Jumala näkee kunkin itsemurhantekijän sieluntilan, syyt jotka johtivat tekoon, tuon ihmisen henkisen paineen jne.

      En usko että itsemurha itse tekona olisi kadottava, asiaan vaikuttaa muut seikat. Useimmiten itsarin tehnyt ei kai ole ollut uskovainen, mutta tiedän tällaistakin tapahtuneen.

      Jumala tuon asian ratkaisee, ei ihminen.

    • Anonyymi

      En tiedä. Tuntuu kuitenkin, ettei asia ole yhtä mustavalkoinen kuin mitä usein esitetään

      Voiko ihmistä, joka on masentunut ja vailla toivoa lukea syylliseksi? Jospa hän ei ole edes täydessä ymmärryjsessä enää tehdessään itsemurhan.

      En osaa vastata varmaksi, mutta luotan että Jumala on tuossakin asiassa ennenkaikkea oikeudenmukainen.

      Itse en tekisi itsemurhaa kuitenkaan. Tosin en ole koskaan ollut sellaisessa tikanteessa, wttä hörkintakyky olisi tyystin mennyt epätouvoon hukkuneena niin etten olisi nähnyt muuta pakokeinoa kuin itsemurhan.



      ST

    • Anonyymi

      Kun ei tiedetä on viisaampaa olla tekemättä itsemurhaa.

      • Anonyymi

        Näinhän se on kun tällä hetkellä järjissään ajattelee, mutta entä sitten kun napsahtaa ja pukkaa psykoosin päälle. Jos ihminen tappaa itsensä ymmärrystä vailla olevana.


    • Anonyymi

      Pääsee!

    • Anonyymi

      Ei pääse. Taivasta ei ole olemassa. Jumala on satuolento, kuten Aku Ankka.

      • Anonyymi

        Oletko sinä Hupu, Tupu vai Lupua joka syntyi tyhjästä?


    • Anonyymi

      Kysymys samaan sarjaan. Entäpä kehitysvammainen? Olen yhtä tietämätön heidän iäsyyskohtalosta. Toisille heistä Jumala on antanut vähän, niin vähän voi myös vaatia. Elämä voi kestää heillä 80-v. Missään tapauksessa en asetu tuomariksi. En löydä tähän sopivaa raamatunjaetta.

      • Anonyymi

        Kehitysvammaisen iäisyyskohtalo?
        Eiköhän Jumala tuomitse heidät samalla mittapuulla kuin muutkin ihmiset.

        Jos tarkoitat heidän joidenkin tietoisen ymmärryksen tasoa, niin samoinhan voisi kysyä myös esim. 5-vuotiaan lapsen ymmärryksen tasosta. Me emme kuitenkaan pelastu omalla ymmärryksellämme, vaan "yliluonnollisella uskolla, jonka Jeesus vaikuttaa". Hyvinkin vajaa ihminen voi tässä uskossaan olla täydellisesti pelastettu.

        Olen nähnyt dementtejä mummoja, joille ympäröivä maailma ja hetki ovat rinnakkaistodellisuutta, mutta se nk. henki, joka heissä vaikuttaa... Toisilta tulee raivoa ja kirosanoja suun täydeltä, joku toinen heti hymyillen "tunnistaa Jeesuksen".

        Samoin on varmaankin myös kehitysvammaisten kanssa. Ei heidän itse henkensä, eli iankaikkinen sielunsa ole muita alempi (ei myöskään ylempi), vaikka nk. maallinen liha ja ymmärrys voikin olla.

        Jumala tuomitsee oikein. Kaikkea emme tiedä.
        ~


    • Jeesuksen mukaan ei ruumis vaan henki. Tämän tiedon valossa ei pitäisi olla vaikeaa päätellä, vaikuttaako itsemurha pelastukseen vai ei.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      216
      3296
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      119
      1979
    3. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      96
      1456
    4. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      195
      1322
    5. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      33
      1154
    6. Olen päättänyt saada sinut

      Minua ei estot pidättele. Otan vaikka väkisin.
      Ikävä
      21
      1103
    7. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      99
      1075
    8. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      18
      1063
    9. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      46
      1017
    10. Rehellisesti vieläkö toivot

      Että löydämme yhteyden uudelleen välillemme vai onko nykyinen tilanne hyvä? Tietäisitpä kuinka paljon olen kaivannut sin
      Ikävä
      44
      1000
    Aihe