Älkää romuttako polttomoottiautoja
tajuatte syyn kun odotatte ja mietitte itse.
6
<50
Vastaukset
- Anonyymi
joo ei, ne on jätettävä pihamaitten reunoille ruostumaan koristeeksi.
- Anonyymi
no, tässä yksi vaihtoehto.
Osaat ainakin yhden vaihtoehdon, carpe diem.
Elää hetkessä.
- Anonyymi
Eipä poliittiset päättäjät mitenkää n. Toimi että siirryttäisiin ydinsähkö autoihin.
Veroedut vain rikkaille.
Köyhä y kerkee b ielä ajaa kaiik maailman bensa autot loppuun ellei vihreet tuo kokoomuksen apupuolee saa bensa veeoo nostet y ua l öyhille. Bilä suuremmaksi.
Rikkaitahan bensa verot eihaitaa kun firmat maksaa bensat. - Anonyymi
Näin sähköauton akkujen päästöt syntyvät
1. Malmin louhinta kaivoksista
Yhteen sähköauton akkuun tarvitaan Suomen Malmijalostus Oy:n mukaan malmiraaka-aineiden yhdistelmä, jossa on esimerkiksi 50 kg nikkeliä, 7 kg kobolttia ja 8 kg litiumia.
Malmin louhinta, jalostus ja kuljetus kuluttavat energiaa, ja siitä syntyy päästöjä. On arvioitu, että yhden litiumtonnin irrottaminen maaperästä Chilessä vaatii 1250 tonnia painavan maamassan nostamista suola-aavikolla sijaitsevasta kaivoksesta.
2. Metallien jatkojalostus
Kaustisella litiumin tuotantoa suunnittelevan Keliber Oy:n toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan malmin jatkojalostuksen kemialliset prosessit ovat hyvin energiaa vaativia, sillä prosesseissa tarvitaan korkeita lämpötiloja. Myös moni muu työvaihe mm. veden poisto eli tuotteen kuivatus vaatii paljon energiaa. Näin syntyy CO2-päästöjä.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi.
Sähköautojen akkutehoja kasvatetaan, jotta toimintamatka pitenisi. PENTTI J. RÖNKKÖ
3. Akkutehtaat käyvät hiilivoimalla
Akkutehtaat valmistavat akkukennot ja pakkaavat nämä ns. akkupaketteihin. Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
Suomen kallioperässä on litiumkarbonaattia.
4. Autojen toimintamatkan lisäys lisää myös päästöjä
Sähköauton toimintamatkoja halutaan pidetään ja se edellyttää akkutehojen lisäämistä.
Jokainen akun tehoon lisätty kilowattitunti aiheuttaa 150-200 kg hiilidioksidipäästön.
Bloomberg NEF -tutkimusyhtiö ennustaa, että sähköautojen akkujen keskiteho nousee lähivuosina noin 60 kWh:iin.
Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Litiumin tuotanto Kaustisilla riittäisi yhden akkutehtaan tarpeiksi moneksi vuodeksi. (kuva Keliber Oy)
Tällaisen akun valmistus tuottaa kaksi kertaa enemmän hiilidioksidia kuin pienehkön sähköauton, kuten Nissan Leafin, 30 kWh akku.
Pienehkön sähköauton 30 kWh akun ja ison 100 kWh akun valmistamisen yhteydessä pääsee ilmaan 5,3 tonnista 17,5 tonniin hiilidioksidia.
5. Akun valmistus vastaa jopa 9 vuoden ajoja
Pienen sähköauton kuten Nissan Leafin akku voi olla teholtaan 30 kWh ja ison Teslan akku jopa 100 kWh.
Esimerkiksi uudella Nissan Qashqain bensiiniversiolla (CO2 156 g/km) voisi ajaa 42 400 km ennen kuin Nissan Leaf - Anonyymi
Patteriautot on vain rahastuskeino ja askel siirtyä uuteen rahastukseen. Näin hallitus riistää kansalaisiaan.
- Anonyymi
Akkuteollisuus on maapallon saastaisinta toimintaa,
saksa ajattaa Suomen kaatopaikaksi.
Panostakaa mieluummin polttomoottoriin, biokaasuun ja 2in1
jossa on vielä molemmat vaihtoehdot.
Bensa, etanoli, kaasu
Romutuspalkkio on kyytipoikaa - narua kaulaan...ettei suomalaiseilla olisi enää edes omaa autoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yölintu : Matti Silmu on kuollut
Matti Silmu, Yölintuorkesterin perustaja on kuollut. . . .678105- 203761