Mitä haittoja Jt-liike on teille aiheuttanut?

Anonyymi

Haluaisin kuulla kokemuksia siitä, mitä vahinkoa ja haittaa Jt-liike on aiheuttanut teille.

63

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jt-lahko aiheutti sen painostuksellaan, etten lähtenyt opiskelemaan yliopistoon haluamaani koulutukseen, jonka kautta olisin voinut saada kiinnostavan ja hyväpalkkaisen työuran. Jt-lahkon koulutuskielteisyyden vuoksi päädyin raskaisiin, tylsiin ja huonopalkkaisiin töihin, jotka vaikuttivat negatiivisesti terveyteeni ja taloudelliseen tilanteeseeni.

      • Anonyymi

        Katso ja löydä taskustasi.


    • Anonyymi

      Menetin nuoremman sisarukseni Jehovan todistajat-järjestön takia. Jt-lahkon toimintatavat ja opetukset ahdistivat ja masensivat häntä niin paljon, että hän meni huonoon kuntoon ja päätyi itsemurhaan.

      • Anonyymi

        Hirveää.
        Minä menetin lapseni, jätettyäni lahkon. Lapseni ovat siellä edelleen.
        Eli se siitä,:" mitään sanktioita ei tule jos jättää lahkon."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hirveää.
        Minä menetin lapseni, jätettyäni lahkon. Lapseni ovat siellä edelleen.
        Eli se siitä,:" mitään sanktioita ei tule jos jättää lahkon."

        Otan osaa! Kattamisrangaistusmenettely on julma ja niin väärin!Jt-lahkon johto valehtelee rankasti jatkuvasti. Moni jo onneksi tajuaa sen.

        Kaikkea hyvää sinulle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan osaa! Kattamisrangaistusmenettely on julma ja niin väärin!Jt-lahkon johto valehtelee rankasti jatkuvasti. Moni jo onneksi tajuaa sen.

        Kaikkea hyvää sinulle!

        Kiitos. Sulle samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Sulle samoin.

        Kiitti!


    • Anonyymi

      Menetin parhaat vuoteni, jolloin olisi pitänyt opiskella ja rakentaa kiinnostavaa työuraa ja kestäviä ihmissuhteita Jt-lahkon alttarille. Raadoin ilmaisena työmuurahaisena mm. tienraivaajana. Hankin ystävikseni vain Jehovan todistajia kuten lahko kehoitti ja kun lopulta tajusin erota lahkosta, menetin kaikki silloiset läheiset ystäväni karttamisrangaistuksen takia.

      • Anonyymi

        Kyllä kannattaa aina pitää myös muut ihmissuhteet elämässään, vaikka etusijalle laittaisi JT uskonnon. Koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu. Silloin voi jäädä todellakin tyhjän päälle. Sitä ei kannata toisille JT mainostaa,mutta ihmissuhdeverkosto kannattaa pitää aina. Minullakin on meneillään vähän samankaltainen tilanne. Mutta pidän tiiviisti yhteyttä sukulaisiin, ja entinen työkaverikin otti pitkästä aikaan yhteyttä, josta olin iloinen. Muutenkin rakennan ihmissuhteita koko ajan. Enhän edes muutenkaan jaksa olla vain äärikonservatiivisten ihmisten seurassa. Enkä ole ainoa, joka näin ajattelee. Ja toisten kertomukset omasta elämästä tyhjän päälle pudonneina karttamiseen joutuneena, ovat saaneet ajattelemaan asioita. Jatkan elämääni normaalisti toisten enemmän ystävieni seurassa. Jos tekisivät saman kuin JT, antaisin kalossin kuvan takapuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kannattaa aina pitää myös muut ihmissuhteet elämässään, vaikka etusijalle laittaisi JT uskonnon. Koskaan ei tiedä, mitä tapahtuu. Silloin voi jäädä todellakin tyhjän päälle. Sitä ei kannata toisille JT mainostaa,mutta ihmissuhdeverkosto kannattaa pitää aina. Minullakin on meneillään vähän samankaltainen tilanne. Mutta pidän tiiviisti yhteyttä sukulaisiin, ja entinen työkaverikin otti pitkästä aikaan yhteyttä, josta olin iloinen. Muutenkin rakennan ihmissuhteita koko ajan. Enhän edes muutenkaan jaksa olla vain äärikonservatiivisten ihmisten seurassa. Enkä ole ainoa, joka näin ajattelee. Ja toisten kertomukset omasta elämästä tyhjän päälle pudonneina karttamiseen joutuneena, ovat saaneet ajattelemaan asioita. Jatkan elämääni normaalisti toisten enemmän ystävieni seurassa. Jos tekisivät saman kuin JT, antaisin kalossin kuvan takapuolelle.

        Tilanne on kyllä kokonaan itse aiheutettu. Paljastin liikaa ajatusmaaii
        Maani eräälle ihmiselle, ja tiesin ihan tarkalleen, mitä siitä seuraa. Olinhan pitkään seurannut mm. keskustelupalstoja. Mutta ei se minua juurikaan haittaa. En jaksanut yrittää näytellä äärikonservatiivia, kun en sellainen ole, enkä sellaiseksi tule. Juoruiluahan siitä seurasi, ja karttaminen. Olisi pitänyt pitää suunsa kiinni, mutta kyllästyneenä ja väsyneenä tuli liian avomieliseksi. Itsekin tein sitten saman liikkeen. Kartan, ja tein järjestelyjä siihen. Kun minua ei hyväksytä, niin teen, niinkuin äitini aina sanoo "Kun ei tykätä, niin ei tupata". Viisas ihminen.


    • Anonyymi

      Olin mainio showtanssija ja näyttelijä ennen Jt-lahkoon ajautumistani. Esiinnyin monissa paikoissa. Jt-lahko painosti lopettamaan nuo asiat ja niin tein ja näin menetin näyttelijän ja showtanssijan uramahdollisuudet. Nyt on liian myöhäistä aloittaa uudestaan.

    • Anonyymi

      Joskus herää siihen todellisuuteen, että se ei olekaan elokuvaa vaan totista totta ettei voi nähdä sukulaisia. Ajan myötä yksi toisensa jälkeen kuolee ja hautajaisissa käydään oudossa tunnelmassa.

      Karttaminen ei kuitenkaan ole saanut palaamaan uskontoon. Uskonnossa on monia muita outoja asioita, kuten kehottaminen karttaa verensiirtoa, mutta silti istutaan paikoillaan peukaloita pyöritellen, eikö koeta tarpeelliseksi auttaa kehittämään muita hoitomuotoja, eikä edes tarjota todellista henkistä apua niille joilla on surua tai muita ongelmia.

      Heidän uskonto on kuin meemi, emme voi muuttaa mitään paremmaksi koska meille on sanottu että tulevaisuus on huono.

      • Anonyymi

        Haluaisin tietää minkälainen on elämän tilanne tyypillisesti ihmisellä, joka ajautuu tuollaisen lahkon syliin?.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haluaisin tietää minkälainen on elämän tilanne tyypillisesti ihmisellä, joka ajautuu tuollaisen lahkon syliin?.

        Minulla oli hyvä tilanne, olin saanut loistavat arvosanat lukiosta ja tarkoitus oli hakea lääkikseen. Muutin heti lukion jälkeen yksin asumaan Helsinkiin ja lastenhoitotyötä tekemään. Tällöin tapasin eka kertaa elämässäni ovella Jehovan todistajia ja kutsuin heidät sisään keskustelemaan. Jotenkin heidän puheensa paratiisista herättivät kiinnostuksen. Ja en sitten osannut vielä silloin kumota heidän väitteitään, joita he perustelivat Uuden maailman-väännös-Raamatullaan. He saivat houkuteltua minut kokouksiin ja Jt-nuorten vapaa-ajan menoihin. Lopulta liityin järjestöönkin, mikä oli elämäni suurin virhe. Jälkeenpäin tuntuu niin pahalta ja kummalliselta, miten saatoin olla niin naiivi ja liittyä tuohon vaaralliseen lahkoon. Luonteessani on kai ollet aina taipumusta mustavalkoiseen ääriajatteluun ja sen takia kai innostuin Jt-opista, joka oli hyvin jyrkkä ja mustavalkoinen.

        Lapsuuden kodista muuttoni asetti minut uusille riskeille alttiiksi ja ehkä osaltaan myötävaikutti eksymiseeni tuohon lahkoon. Minulla oli asiat niin hyvin ennen Jt-lahkoon haksahtamistani. Olin menestynyt opiskeluissa ja sain helposti ystäviä ja olin terve ja avoin ja iloinen. Jt-lahko pilasi niin paljon. En tiedä onko mitään tiettyä tyypillistä tilannetta, joka ajaa Jt-lahkon jäsenyyteen. Ehkä heti kotoa muuton jälkeen tuntui hieman yksinäiseltä ennen kuin olin ehtinyt saada uudelta paikkakunnalta uusia ystäviä ja sattui pahaan saumaan, että ne todistajat tulivat houkuttelemaan omaan joukkoonsa.

        Suren Jt-lahkossa hukkaan menneitä vuosikymmeniä edelleenkin usein. Sehän vaikutti haitallisesti koko loppuelämääni. Olisin varmasti menestynyt hyvin kiinnostavalla työuralla ja en olisi joutunut kärsimään rahojen puutteesta kuten Jt-lahkon seurauksena on käynyt monesti.Olisin rakentanut ystävyyssuhteita, jotka olisivat kestäneet toisin kuin Jt-ystävien kanssa. Jt-lahko sai minut katkaisemaan välini nuoruuden ystäviinikin. Nyt iäkkäänä ei ole ollut helppoa aloittaa alusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla oli hyvä tilanne, olin saanut loistavat arvosanat lukiosta ja tarkoitus oli hakea lääkikseen. Muutin heti lukion jälkeen yksin asumaan Helsinkiin ja lastenhoitotyötä tekemään. Tällöin tapasin eka kertaa elämässäni ovella Jehovan todistajia ja kutsuin heidät sisään keskustelemaan. Jotenkin heidän puheensa paratiisista herättivät kiinnostuksen. Ja en sitten osannut vielä silloin kumota heidän väitteitään, joita he perustelivat Uuden maailman-väännös-Raamatullaan. He saivat houkuteltua minut kokouksiin ja Jt-nuorten vapaa-ajan menoihin. Lopulta liityin järjestöönkin, mikä oli elämäni suurin virhe. Jälkeenpäin tuntuu niin pahalta ja kummalliselta, miten saatoin olla niin naiivi ja liittyä tuohon vaaralliseen lahkoon. Luonteessani on kai ollet aina taipumusta mustavalkoiseen ääriajatteluun ja sen takia kai innostuin Jt-opista, joka oli hyvin jyrkkä ja mustavalkoinen.

        Lapsuuden kodista muuttoni asetti minut uusille riskeille alttiiksi ja ehkä osaltaan myötävaikutti eksymiseeni tuohon lahkoon. Minulla oli asiat niin hyvin ennen Jt-lahkoon haksahtamistani. Olin menestynyt opiskeluissa ja sain helposti ystäviä ja olin terve ja avoin ja iloinen. Jt-lahko pilasi niin paljon. En tiedä onko mitään tiettyä tyypillistä tilannetta, joka ajaa Jt-lahkon jäsenyyteen. Ehkä heti kotoa muuton jälkeen tuntui hieman yksinäiseltä ennen kuin olin ehtinyt saada uudelta paikkakunnalta uusia ystäviä ja sattui pahaan saumaan, että ne todistajat tulivat houkuttelemaan omaan joukkoonsa.

        Suren Jt-lahkossa hukkaan menneitä vuosikymmeniä edelleenkin usein. Sehän vaikutti haitallisesti koko loppuelämääni. Olisin varmasti menestynyt hyvin kiinnostavalla työuralla ja en olisi joutunut kärsimään rahojen puutteesta kuten Jt-lahkon seurauksena on käynyt monesti.Olisin rakentanut ystävyyssuhteita, jotka olisivat kestäneet toisin kuin Jt-ystävien kanssa. Jt-lahko sai minut katkaisemaan välini nuoruuden ystäviinikin. Nyt iäkkäänä ei ole ollut helppoa aloittaa alusta.

        "Luonteessani on kai ollet aina taipumusta mustavalkoiseen ääriajatteluun ja sen takia kai innostuin Jt-opista, joka oli hyvin jyrkkä ja mustavalkoinen.

        Lapsuuden kodista muuttoni asetti minut uusille riskeille alttiiksi ja ehkä osaltaan myötävaikutti eksymiseeni tuohon lahkoon."

        Nuorena Jehovan todistajiin tai muihin kultteihin haksahtaneet ovat usein juuri lapsuudenkodistaan muuttaneita, jotka etsivät omaa identiteettiään ja porukkaansa, ja siten ovat ulkopuoliselle vaikutukselle alttiita. Nuoruuteen usein kuuluu myös tietynlainen ehdottomuus ja mustavalkoisuus asioiden suhteen, jota kultit nimenomaan tarjoavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Luonteessani on kai ollet aina taipumusta mustavalkoiseen ääriajatteluun ja sen takia kai innostuin Jt-opista, joka oli hyvin jyrkkä ja mustavalkoinen.

        Lapsuuden kodista muuttoni asetti minut uusille riskeille alttiiksi ja ehkä osaltaan myötävaikutti eksymiseeni tuohon lahkoon."

        Nuorena Jehovan todistajiin tai muihin kultteihin haksahtaneet ovat usein juuri lapsuudenkodistaan muuttaneita, jotka etsivät omaa identiteettiään ja porukkaansa, ja siten ovat ulkopuoliselle vaikutukselle alttiita. Nuoruuteen usein kuuluu myös tietynlainen ehdottomuus ja mustavalkoisuus asioiden suhteen, jota kultit nimenomaan tarjoavat.

        "Nuorena Jehovan todistajiin tai muihin kultteihin haksahtaneet ovat usein juuri lapsuudenkodistaan muuttaneita, jotka etsivät omaa identiteettiään ja porukkaansa, ja siten ovat ulkopuoliselle vaikutukselle alttiita. Nuoruuteen usein kuuluu myös tietynlainen ehdottomuus ja mustavalkoisuus asioiden suhteen, jota kultit nimenomaan tarjoavat."

        Olen ihan samaa mieltä ja tätä olen ajatellut. Surullista, miten monen nuoren elämä lähtee helposti ihan väärille poluille kuten lahkoihin tai kultteihin. Jos aikoinaan olisi ollut internet itselleni tuttu, niin olisin ehkä tutustunut muihinkin näkökulmiin Jt-lahkosta kuin siihen, mitä se lahko itse tuputti.


    • Anonyymi

      On ollut traumaattista tajuta, että tulin seuranneeksi vuosikaudet Väärää profeettaa, vaikka luulin tekeväni Jumalan tahdon. Jt-lahko erotti minut pitkäksi aikaa pois Jumalan yhteydestä ja opetti ajattelemaan ja toimimaan monin tavoin väärin. Altistin samalle muitakin, sillä minun vaikutuksestani tuli kaksi ihmistä Jt-uskonnon jäseniksi ja he kumpikin päätyivät lopulta masentumaan ja itsemurhaan. Tämä on painanut mieltäni.

      • Anonyymi

        Samanlaisia tuntemuksia minulla.


    • Anonyymi

      Minä olin liittymässä ikävuosiksi 18-31, niin olisin voinut jättää suorittamatta armeija. 31 ikävuoden jälkeen olisi jättänyt porukan. Kävin heidän kokouksissaan pari kertaa ja tutkin heidän kanssaan raamattua. En ollut kuitenkaan tositarkoituksella mukana. Halusin vain välttää armeijan.
      Mutta en kuitenkaan liittynyt siihen ja menin armeijaan. Olisi ehkä pitänyt hakea hullunpaperit.

      • Anonyymi

        Koulussa oli kaksi veljestä eivät menneet armeijaan vaan vankilaan.Isä ja toinen pojista kuollut sairaalassa operaatiossa ei verta.Yks perhe hajosi äiti lähti,mutta isä kasvatti pojat aikuisiksi.


      • Anonyymi

        Voit olla iloinen ja onnellinen siitä, ettet koskaan sentään ihan liittynyt Jt-lahkoon! Onnittelut! Itse mokasin ja liityin ja pilasin sillä tosi paljon elämääni.

        Miksi et mennyt siviilipalvelukseen, jos armeijan olisit halunnut välttää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulussa oli kaksi veljestä eivät menneet armeijaan vaan vankilaan.Isä ja toinen pojista kuollut sairaalassa operaatiossa ei verta.Yks perhe hajosi äiti lähti,mutta isä kasvatti pojat aikuisiksi.

        On kyllä surullista, miten Jt-lahkon verensiirtokielto voi tappaa ihmisiä!Ja moni perhe on hajonnut, jos vain toinen vanhemmista haluaa kuulua Jt-lahkoon, mutta toinen ei.


    • Anonyymi

      Kaikenlaisia tunteita nousee pintaan, kun tuon uskonnon kieputukseen on joutunut.

      Jos vain jaksaa, voi lukea kirjoja jotka käsittelevät esimerkiksi omien tunteiden ymmärtämistä. (JT kerhon lehtien ja kirjojen lukemisen pakkosyöttäminen voi tehdä vaikeaksi avata muita kirjoja.).
      Yksi seikka on se, että omia tunteitaan ei tarvitse kieltää. Se ei tarkoita sitä, että ryhtyisi päättömästi tekemään hulluja asioita vaan sitä, että jos tuntee surua, sen voi hyväksyä surun tunteena eikä sitä tarvitse heti piilottaa pois. Sinulla on oikeus tuntea surua (vaikka se kuulostaa oudolta, mutta näin voi päästä eteenpäin omissa ajatuksissa). Tai jos tuntee vihaa, on sekin tunteena ihan ymmärrettävää, mutta sen ei tarvitse johtaa siihen, että tekee holtittomasti jotain. Tällä tavalla voi selkiyttää ajatuksiaan. Tästä aiheesta on nykyään paljon tietoa, jos vain jaksaa ja ehtii perehtyä. Ja tämä siis väheksymättä kenenkään surua!

    • Anonyymi

      Piti valita puoliso Jehovan todistajien joukosta ja ei ollut hirveästi valinnanvaraa ja siitä tuli ikävät seuraukset.

      • Anonyymi

        Menetin sielunkumppanini ja nuoruudenrakkauteni, jota en ole voinut unohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menetin sielunkumppanini ja nuoruudenrakkauteni, jota en ole voinut unohtaa.

        Olin ahkera olisin pääsyt firman koulutukseen
        En mennyt en missannut kokouksia nyt sama firma 25 v. Palvelua .1/3 palkka . Jos olisin pomo.


    • Anonyymi

      Koulut jäi käymättä vaikka olin yksi kouluni parhaita, sillä pitihän lopun tulla ihan pian eikö koulutukseen kannattanut panostaa. Sen takia sitten surkeita työpaikkoja ja työttömyyttä ja sitä kautta myös alhainen itsetunto. Työkkärissä ja muualla sain jatkuvasti kysymyksiä siitä, miksen ole opiskellut. Eipä ihme että kummastelivat asiaa, nykyään en itsekään tajua miten olen voinut olla niin tyhmä ja sokea silloin vaikka pidin itseäni fiksuna. Kunpa olisin silloin kuunnellut "maailmallisia" sukulaisia, jotka kehottivat opiskeluun.

    • Anonyymi

      Synnyin järjestöön ja se vaikutti kykyyni hahmottaa omaa tulevaisuuttani.

      Kun sinulle kerrotaan lapsesta asti, ettet ehdi kouluun ennen kuin loppu tulee, ja kouluun päästyäsi, ettet ehdi käymään sitä loppuun ennen kuin loppu tulee, se vaikutti ainakin minuun niin, etten osannut myöhemminkään suunnitella elämääni pitkällä aikavälillä. Tämä johtui siitä, etten kokenut lapsenakaan olevani arvollinen paratiisiin, joten tulisin todennäköisesti kuolemaan harmageddonissa.

      Ja jos "tiedät" jo lapsena, ettei sinulla ole kovin kauaa aikaa ennen kuin tuhoudut harmageddonissa, miksi ajattelisit tulevaisuutta? Miksi suunnittelisit tulevaisuutta? Tämä vaikuttaa ajatteluusi mahdollisesti koko loppuelämäsi, sillä se miten aivot muokkautuvat hahmottamaan ja ajattelemaan tiettyjä asioita, opitaan jo lapsena.

      Ei minulle kuitenkaan ihan huonosti käynyt. Pääsin naimisiin elämäni naisen kanssa ja minulla on ihan hyvä työ, josta pidän. Olen kuitenkin ehtinyt tekemään myös virheitä, jotka terveemmällä lapsuudella olisi ehkä jäänyt tekemättä. Jos minä en olisi ollut lapsena varma pikaisesta tuhostani, olisin todennäköisesti kyennyt suhtautumaan omaan tulevaisuuteeni terveemmällä tavalla. Silloin minulla olisi ollut tulevaisuus, jonka olisin kyennyt hahmottamaan.

      Kaikkiin järjestö ei vaikuta näin, mutta minuun vaikutti, ja tiedän etten suinkaan ole tässä suhteessa kovin harvinainen tapaus.

      • Anonyymi

        Olet aivan oikeassa. Meitä on muitakin, joille on käynyt huonosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aivan oikeassa. Meitä on muitakin, joille on käynyt huonosti.

        Ulos päästyään on kuitenkin vapaa. Järjestössä vielä olevat eivät sitä ole.


      • Anonyymi

        "Synnyin järjestöön ja se vaikutti kykyyni hahmottaa omaa tulevaisuuttani. "

        Täysin ymmärrettävää, ehdollistuminen josta vaatii aikaa kasvaa ja opiskella ulos tai ainakin liudentaa sitä. Olettaisin tuon olevan hyvinkin monelle tuttu ja vaikea tilanne.

        Todistajuudessa itse elämä on Harmagedonin jälkeisessä tulevaisuudessa ja ehdollistetaan siihen "sit'ku-elämään" nykyhetken ja oman elämänsä pitkäjänteisen sunnittelun sijaan ... loppu on aina aivan nurkan takana ja prioriteetti on sitä ja siitä pelastumista julistaa, kaikki muu on enempikin toissijaista.

        Tulee "tyytyä vähään" (liki kädestä suuhun elämiseen) ja kaikkea tulee lykätä paratiisiin. Oman "nykyisen" elämä suunnittelusta ja rakentamisesta syyllistetään ja voidaan leimata ei-hengellismieliseksi, heikkouskoiseksi, materialistiksi (jotka eivät peri jumalan valtakuntaa, josta muistutellaan) ja s.aatanan maailmaan investoijaksi ymv.

        Tokihan tuosta huolimatta on ollut ja on edelleen todistajia, jotka menevät yliopistoihin tai muutoin rakentavat elämäänsä pitkäjänteisesti, vastavirtaan suhteessa järjestön syyllistävään koulutuskielteisyyteen.

        Hallintoelin itse kylpee suuressa yltäkylläisyydessä ja "Broklynin" täyshoidossa, nyttemin landella ja tämä lahjoitusvarojen ja niiden edelleen investointienkin turvin.

        Mutta mitä myöhemmin elämässään silmät avautuvat järjestön todellisuudelle ja päättää erota, niin hinta kova maksettavaksi. Mitä nuorempana niin sen parempi.

        Huomaa eläneensä vahvassa ryhmäpaineessa ja hallintoelimen syyllistäen sanelemilla ehdoilla elämänsä ohitse. Varttuneemmalla iällä menetettyjä mahdollisuuksia, taloudellista turvallisuutta, kiinnostavaa ammattia tieto taitoineen ja kokemuksia ei voi saada takaisin, ei-elettyä ei voi korjata.

        Sitten kun edellinen ei riittäisi, niin tulee kartetuksi ja menettää kerrasta kaikki vuosikymmenien aikana rakentamansa ihmissuhteet, tulee revityksi irti juuriltaan, myös läheisistään.

        On haastavaa alkaa luoda täysin nollasta "pystymetsästä" uusia, kestäviä ja tasapainoisia ystävyyssuhteita, joilla ei luonnollisestikaan ole kumppanuuteen kasvamisen moniulotteista historiaa.

        Tämä vielä tilanteessa kun on itse juuriltaan pois revitty kaikkine taakkoineen mitä tuosta mielenhallinnallisesta fundisliikkeestä irrottautuminen henkisestikin merkitsee.

        Tsemppiä kaikille, haasteet ymmärretään ;-)


      • Anonyymi

        Tuo on totta, että kun lapsuudesta asti on taottu päähän Harmagedonia, ei sitä osaa enää koskaan hahmottaa tulevaisuutta. Koko ajan on elämän ja maailman loppuminen mielessä. Mikään ei kannata, eikä intoa eikä motivaatiota mihinkään yrittämiseen ja opiskeluun ole. Ei kä mihinkään muuhunkaan enää ole kiinnostusta. Minä pilasin koko elämäni lopun odotusten takia.


    • Anonyymi

      Sorry, mutta hieman outo fiilis tulee ketjun kokemuksista, sillä suurin osa on kuin ne olisivat saman henkilön kirjoittamia, sanavalinnat ja ilmaisu ja sävy.

      • Anonyymi

        Jos olet Jt tai Jt-mielinen, niin onkohan sinun vaikeaa hyväksyä sitä, mitä luet ja se vaikuttaa ajatuksiisi. Itse en tuommoista huomannut. Ja tokihan saman tyyppisiä ongelmia kohdanneilla voi olla saman tyyppistä tekstiäkin. Ja jos on jo lukenut toisten kommentteja, voi tulla käyttäneeksi helpommin samoja sanavalintojakin.Ei se ole mikään ihmeellinen asia.

        Mielestäni on koskettavaa lukea, mitä kärsimyksiä ihmiset ovat Jt-lahkon takia kohdanneet. Voin itse hyvin samaistua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet Jt tai Jt-mielinen, niin onkohan sinun vaikeaa hyväksyä sitä, mitä luet ja se vaikuttaa ajatuksiisi. Itse en tuommoista huomannut. Ja tokihan saman tyyppisiä ongelmia kohdanneilla voi olla saman tyyppistä tekstiäkin. Ja jos on jo lukenut toisten kommentteja, voi tulla käyttäneeksi helpommin samoja sanavalintojakin.Ei se ole mikään ihmeellinen asia.

        Mielestäni on koskettavaa lukea, mitä kärsimyksiä ihmiset ovat Jt-lahkon takia kohdanneet. Voin itse hyvin samaistua.

        Yhden henkilön keksimät tarinat ovat yritys vahingoittaa Järjestön siunattua toimintaa. Parasta olisi, jos hillitsisit itsesti ja kirjoittaisit vain omista kokemuksistasi.

        Järjestön yhteydessä toimii tällä hetkellä pian 9.000.000 julistajaa. Se kertoo paljon siitä motivaatiosta, mitä Järjestö voi avata. Ihan kaikille Raamatun mukainen elämäntapa ei "kelpaa", miksi?

        Kysymys on tietämättömyydestä. Ei tunneta Raamatun totuutta eikä toisaalta Järjestöä. Julistajiin tutustumalla saa hyvän käsityksen siitä, miten elämä asettuu raamatullisiin uomiinsa tärkeäksi osaksi luojan suunnitelmaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden henkilön keksimät tarinat ovat yritys vahingoittaa Järjestön siunattua toimintaa. Parasta olisi, jos hillitsisit itsesti ja kirjoittaisit vain omista kokemuksistasi.

        Järjestön yhteydessä toimii tällä hetkellä pian 9.000.000 julistajaa. Se kertoo paljon siitä motivaatiosta, mitä Järjestö voi avata. Ihan kaikille Raamatun mukainen elämäntapa ei "kelpaa", miksi?

        Kysymys on tietämättömyydestä. Ei tunneta Raamatun totuutta eikä toisaalta Järjestöä. Julistajiin tutustumalla saa hyvän käsityksen siitä, miten elämä asettuu raamatullisiin uomiinsa tärkeäksi osaksi luojan suunnitelmaa!

        Ei, kirottua Järjestön toiminta on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet Jt tai Jt-mielinen, niin onkohan sinun vaikeaa hyväksyä sitä, mitä luet ja se vaikuttaa ajatuksiisi. Itse en tuommoista huomannut. Ja tokihan saman tyyppisiä ongelmia kohdanneilla voi olla saman tyyppistä tekstiäkin. Ja jos on jo lukenut toisten kommentteja, voi tulla käyttäneeksi helpommin samoja sanavalintojakin.Ei se ole mikään ihmeellinen asia.

        Mielestäni on koskettavaa lukea, mitä kärsimyksiä ihmiset ovat Jt-lahkon takia kohdanneet. Voin itse hyvin samaistua.

        Kärsimykset....hahhahahahahha


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden henkilön keksimät tarinat ovat yritys vahingoittaa Järjestön siunattua toimintaa. Parasta olisi, jos hillitsisit itsesti ja kirjoittaisit vain omista kokemuksistasi.

        Järjestön yhteydessä toimii tällä hetkellä pian 9.000.000 julistajaa. Se kertoo paljon siitä motivaatiosta, mitä Järjestö voi avata. Ihan kaikille Raamatun mukainen elämäntapa ei "kelpaa", miksi?

        Kysymys on tietämättömyydestä. Ei tunneta Raamatun totuutta eikä toisaalta Järjestöä. Julistajiin tutustumalla saa hyvän käsityksen siitä, miten elämä asettuu raamatullisiin uomiinsa tärkeäksi osaksi luojan suunnitelmaa!

        9 miljoonaa julistajaa?
        Valehtelet.
        Miten mittaat julistajien määrän?
        Kuinka monta on n.s. 15 min julistajia?
        Kertoo paljon motivaatiosta.

        "Raamatunmukainen elintapa"?
        Paljoko teillä siihen kuuluu valehtelua ja raamatun vastaista elämäntapaa?
        Kerro.

        Järjestönne on huijaus.

        Luojan suunnitelma on hävittää tuollaiset Hänen nimeään pilkkaavat lahkot, kuten teidät.

        Järjestön siunattu toiminta?
        Kuten ihmisten surmaaminen verensiirrosta kieltäytymiskulttialttariila? Niinkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden henkilön keksimät tarinat ovat yritys vahingoittaa Järjestön siunattua toimintaa. Parasta olisi, jos hillitsisit itsesti ja kirjoittaisit vain omista kokemuksistasi.

        Järjestön yhteydessä toimii tällä hetkellä pian 9.000.000 julistajaa. Se kertoo paljon siitä motivaatiosta, mitä Järjestö voi avata. Ihan kaikille Raamatun mukainen elämäntapa ei "kelpaa", miksi?

        Kysymys on tietämättömyydestä. Ei tunneta Raamatun totuutta eikä toisaalta Järjestöä. Julistajiin tutustumalla saa hyvän käsityksen siitä, miten elämä asettuu raamatullisiin uomiinsa tärkeäksi osaksi luojan suunnitelmaa!

        "Järjestön yhteydessä toimii tällä hetkellä pian 9.000.000 julistajaa. Se kertoo paljon siitä motivaatiosta, mitä Järjestö voi avata. Ihan kaikille Raamatun mukainen elämäntapa ei "kelpaa", miksi?"

        Suosioon vetoamista. Mormoneja on liki 17 miljoonaa. Se kertoo paljon siitä motivaatiosta, mitä mormonikirkko voi avata. Aletaanko laskea, paljonko katolisia tai muslimeja on ja puhutaanko heidän motivaatiostaan? Todistajien jäsenmäärä on muuten laskussa.

        "Kysymys on tietämättömyydestä. Ei tunneta Raamatun totuutta eikä toisaalta Järjestöä. Julistajiin tutustumalla saa hyvän käsityksen siitä, miten elämä asettuu raamatullisiin uomiinsa tärkeäksi osaksi luojan suunnitelmaa!"

        Kyse on pitkälti siitä tietämättömyydestä, että liian harva ymmärtää, kuinka kultit operoivat. Vartiotorni-järjestö tunnetaan paljon paremmin kuin osaat kuvitellakaan, sillä järjestön ulkopuolisten ei tarvitse noudattaa hallintoelimen kehotuksia olla kuuntelematta apostaatteja, olla tutkimatta järjestön historiaa ja olla tekemättä kriittistä tutkimustyötä. Kuinka voit puhua järjestön tuntemisesta, kun kyseinen järjestö nimenomaan ohjeistaa, ettei heidän historiaansa tulisi tutkia? Järjestö on hyvästä syytä rajannut esimerkiksi nettikirjastonsa päättymään jonnekin 70-luvulle. Syy on helppo ymmärtää, kun lähdet itsenäisesti etsimään ja tutkimaan vanhoja julkaisuja. Huomaisit järjestön olevan epärehellinen.
        Mistä tietäisit, jos Vartiotorni valehtelisi sinulle? Niin kauan kuin alennut pitämään talutushihnaa kaulassasi ja annat järjestön harjoittaa informaationkontrollointia, et tiedäkään. Vartiotorni päättää, mitä sinä tiedät ja mitä et tiedä. Jehovan todistajien virallisilta nettisivuilta en löydä sanaakaan Australian tai Montanan oikeudenkäynneistä, joista Vartiotorni sai tuomiot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet Jt tai Jt-mielinen, niin onkohan sinun vaikeaa hyväksyä sitä, mitä luet ja se vaikuttaa ajatuksiisi. Itse en tuommoista huomannut. Ja tokihan saman tyyppisiä ongelmia kohdanneilla voi olla saman tyyppistä tekstiäkin. Ja jos on jo lukenut toisten kommentteja, voi tulla käyttäneeksi helpommin samoja sanavalintojakin.Ei se ole mikään ihmeellinen asia.

        Mielestäni on koskettavaa lukea, mitä kärsimyksiä ihmiset ovat Jt-lahkon takia kohdanneet. Voin itse hyvin samaistua.

        "Jos olet Jt tai Jt-mielinen, niin onkohan sinun vaikeaa hyväksyä sitä, mitä luet ja se vaikuttaa ajatuksiisi."

        En kommentoinut itse asiasisältöä, joka on täyttä realismia ja on aivan luonnollisestikin valtavasti toinen toisiaan eri tavoin muistuttavia kokemuksia, koska järjestön toimintamallit ja metodit ovat samat. Tämä kaikkialla missä vt-seura vaikuttaa.

        Mainitsin vain niin samanlaisen kirjotustyylin, sanavalinnat ja ävyn ja sen anatman vaikutelman ... saatanahan toki erehtyäkin.

        Mutta tuo kaksinaismoralinen ja epärehellinen järjestö saa aikaan paljon vahinkoa ja vääryyttä.

        Ps. Tuo toistuva ja alentava lahkottelu on sitten taas ihan oma juttunsa ... kaikki uskonliikkeet ja uskonnot ovat lahkoja, koska ovat pelkkiä ihmistekoisia vedätyksiä.

        Mikäli itse kirjoitat kommentteja joita toivot todistajien lukevan, niin jätä tuo itseriittoisen tekopyhä lahkottelu-hokema pois kokonaan, sillä se vain karkoittaa todistajan pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden henkilön keksimät tarinat ovat yritys vahingoittaa Järjestön siunattua toimintaa. Parasta olisi, jos hillitsisit itsesti ja kirjoittaisit vain omista kokemuksistasi.

        Järjestön yhteydessä toimii tällä hetkellä pian 9.000.000 julistajaa. Se kertoo paljon siitä motivaatiosta, mitä Järjestö voi avata. Ihan kaikille Raamatun mukainen elämäntapa ei "kelpaa", miksi?

        Kysymys on tietämättömyydestä. Ei tunneta Raamatun totuutta eikä toisaalta Järjestöä. Julistajiin tutustumalla saa hyvän käsityksen siitä, miten elämä asettuu raamatullisiin uomiinsa tärkeäksi osaksi luojan suunnitelmaa!

        Mitä mieltä olet siitä että 99,9% maapallon väestöstä tapetaan Harmagedonissa.
        Sen takia Jehovan todistajat on karmea uskonto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mieltä olet siitä että 99,9% maapallon väestöstä tapetaan Harmagedonissa.
        Sen takia Jehovan todistajat on karmea uskonto.

        En ole postajaa, jolle esitit kysymyksesi, mutta olen entinen jt. Harmagedon ja Jumalan suorittama kaikkien aikojen massiivisin joukkomurha olivat ne syyt miksi häivyin. Kertoo hyvin paljon tästä rakastavasta Jumalasta, jos hän aikoo massamurhata likipitäen kaikki siitä rikoksesta, että he eivät kyenneet uskomaan häneen (uskohan ei ole valinta) ja tunnustaneet hallintoelimen eli kahdeksan newyorkilaismiehen auktoriteettia.
        Mieluummin olen murhattujen joukossa kuin elän ikuisuuden "paratiisissa", joka on rakennettu miljardien ihmisten, pikkulasten, ruumiiden päälle. Tässä "paratiisissa" minulla on etu palvoa ja ylistää tätä joukkomurhaaja enkä saa missään olosuhteissa kyseenalaistaa tai kritisoida häntä. Mitä sitten, ettei tässä utopiassa koskaan tunneta kipua ja kaikki pääsevät silittämään tiikeriä. Se on silti verellä rakennettu diktatuuri. Ja kuinka voisin olla tuntematta pahaa oloa kaikkien niiden tapettujen puolesta (osa niistä läheisiäkin)? Tämän voisi toteuttaa vain sillä, että Jumala käpälöisi muistiani ja poistaisi sieltä tapetut läheiseni tai joko muuttaisi minua niin, etten kykenisi tuntemaan empatiaa. Silloin en enää olisi minä, olisin joku muu.

        Ei näitä asioita koskaan pohdittu valtakunnan salilla.


    • Anonyymi

      Otin puheeksi sen tosiseikan, että oikeastaan kukaan muu asiantuntija ei ole samaa mieltä Vartiotornin kanssa siitä, milloin Jerusalem tuhoutui. Kuulemma puhuin kuin apostaatti, joten kenkää tuli melko äkkiä. Perhe ja ystävät jäivät kulttiin, eivätkä ole halunneet olla missään tekemisissä kanssani, vaikka tein selväksi, että minä en heiltä ole tätä uskoa kieltämässä, vaikken itse siihen kuulukaan. Sitä voidaan puhua muistakin asioista kuin Vartiotornista ja Jehovasta ja olla ihan perhettä keskenämme. Eivät uskalla, koska tulisivat itsekin täten erotetuiksi ja pelkäisivät kuolevansa Harmagedonissa. Sinänsä kumma, että joku haluaa palvoa Jumalaa, joka aikoo joukkomurhata liki 8 miljardia ihmistä ja laittaa pienen joukon uskollisia jalkojensuutelijoita siivoamaan mätänevät ruumiit, joiden hautojen päälle sitten rakennetaan paratiisi.

      No mutta. Sitähän todistajat tykkäävät ylpeänä painottaa, kuinka he eivät estä ketään lähtemästä järjestöstä. Siinäpä vasta puolitotuus. Eivät toki *estä*, mutta ottavat läheisesi aika kirjaimellisesti panttivangeiksi ja yrittävät kiristää sinut takaisin riveihin. Senkus lähdet, mutta hinta on karmea. Paluu ei saisi perustua kiristykseen eikä pelotteluun, kuinka elämäsi menee väistämättä alamäkeen organisaation ulkopuolella ja Jumala tappaa sinut, jos et ryömi takaisin ja pyydä anteeksi.

      Perhettä olen yrittänyt herätellä todellisuuteen kehottamalla tekemään tutkimustyötä ja tarkastamaan mm. Vartiotornin Australian pedofiilioikeudenkäynnit ja YK-suhteen. Turhaan. Jokainen, joka tuntee Vartiotornin opit, tietää, ettei rivitodistaja saisi lukea mitään mikä on kriittistä heitä kohtaan tai kuunnella entisiä jäseniä. Skientologia-kultti tekee samaa. Mikä sattuma. Ja mormonikultti. Kuinka sattuikin.

    • Anonyymi

      Haittaa...hahahahhahahahah

    • Anonyymi

      otan osaa...kiitti....hahahhahahahahaha

    • Anonyymi

      Älkää uskoko tämän aloituksen paskapuheita.
      JT eivät todellakaan kiellä opiskelua!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Anonyymi

        "Älkää uskoko tämän aloituksen paskapuheita.
        JT eivät todellakaan kiellä opiskelua!!!!!!!!!!!!!!!!"

        Joo, laittavat kyllä lapsensa kouluun, mutta kun puhutaan korkeammasta koulutuksesta (yliopisto yms.), Vartiotorni on kuitenkin tehnyt harvinaisen selväksi, että järjestö näkee korkeamman koulutuksen hyvin negatiivisesti. Yliopiston sekulaarinen sakki turmelee hyvät tavat ja pilaa hengellisyyden. Kaiken lisäksi siellä voi oppia kriittistä ajattelua ja faktoja, jotka eivät tue Vartiotornin esittämiä väittämiä. Ja touhu on lopulta ajanhukkaa, koska Jumala kuitenkin kohta tappaa kaikki.

        Siitä voi kuunnella hallintoelintä: https://www.jw.org/fi/kirjasto/videot/#fi/mediaitems/StudioTalks/pub-jwban_201501_1_VIDEO

        Meillä maailmallisillakin on pääsy järjestön julkaisuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Älkää uskoko tämän aloituksen paskapuheita.
        JT eivät todellakaan kiellä opiskelua!!!!!!!!!!!!!!!!"

        Joo, laittavat kyllä lapsensa kouluun, mutta kun puhutaan korkeammasta koulutuksesta (yliopisto yms.), Vartiotorni on kuitenkin tehnyt harvinaisen selväksi, että järjestö näkee korkeamman koulutuksen hyvin negatiivisesti. Yliopiston sekulaarinen sakki turmelee hyvät tavat ja pilaa hengellisyyden. Kaiken lisäksi siellä voi oppia kriittistä ajattelua ja faktoja, jotka eivät tue Vartiotornin esittämiä väittämiä. Ja touhu on lopulta ajanhukkaa, koska Jumala kuitenkin kohta tappaa kaikki.

        Siitä voi kuunnella hallintoelintä: https://www.jw.org/fi/kirjasto/videot/#fi/mediaitems/StudioTalks/pub-jwban_201501_1_VIDEO

        Meillä maailmallisillakin on pääsy järjestön julkaisuihin.

        Paratiisissa ei tarvita maallisia yliopisto hömppää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paratiisissa ei tarvita maallisia yliopisto hömppää

        Siellä tarvitaan lapioita ja kottikärryjä. Teillä on melkein 8 miljardia ruumista haudattavana. Korppikotkat tuskin auttavat, sillä paratiisissahan ei ole lihansyöjiä. Mitähän ja mitenhän muuten valaat mahtavat syödä? Ja mitä merien ylipäätään käy Jehovan hankkiuduttua aavikoista eroon? Aavikoilla kun on vaikutus merien toimintaan. Aavikoista pitää kuitenkin päästä eroon, sillä Jehovan pitää luoda elintilaa. Melko turhaa tämäkin, sillä aurinkokin lakkaa jonain päivänä olemasta, mikä tietää mielenkiintoisia päiviä paratiisissa. Koko paratiisi kuulostaa kamalasti siltä kuin se olisi ihmisen keksimä. Ihmisen, joka ei miettinyt asioita loppuun saakka.

        Mitä yliopistoon tulee... No toki sieltä kannattaa pysyä poissa, jos haluaa vaivattomammin uskoa asioihin, joiden olemassaolosta ei ole uskottavia todisteita.


      • Anonyymi

        Virallista _kieltoa_ ei ole, mutta Vartiotorniseura on hyvin opiskelukielteinen, yksi teema jota se toistamiseen toistaa ja luokittelee sen hyvin pian tuhoutuvaan s.aatanan maailmaan investoinniksi.

        Taannoin, muistaakseni jokunen vuosi sitten, se konventtipuheessaan (USA?) rinnasti korkeakouluopiskelun siihen, että ampuisi luodin päähänsä.

        Joku oli tuolloin laittanut videon tuosta puheesta Youtubeen.

        Sama kaava on toistunut kautta aikan, niin oli ennen vuoden 1925 Harmagedonia, kuten myös 40-luvun alkuun ennustettua loppua, "nyt ei ole aika" opiskella ja luoda elämänuraa.

        *

        "Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä. Miksi et? Koska kaikki Raamatun ennustusten täyttymyksen todisteet osoittavat, että tämä turmeltunut järjestelmä on saava loppunsa muutaman vuoden kuluessa. Jeesus ennusti siitä sukupolvesta, joka näki "viimeisten päivien" alun vuonna 1914: "Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." – Matt. 24:34.

        "Niinpä jos olet nuori, et ehdi toteuttaa mitään tämän järjestelmän tarjoamaa elämänuraa."

        (Herätkää! 8.9.1969 s.14)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Virallista _kieltoa_ ei ole, mutta Vartiotorniseura on hyvin opiskelukielteinen, yksi teema jota se toistamiseen toistaa ja luokittelee sen hyvin pian tuhoutuvaan s.aatanan maailmaan investoinniksi.

        Taannoin, muistaakseni jokunen vuosi sitten, se konventtipuheessaan (USA?) rinnasti korkeakouluopiskelun siihen, että ampuisi luodin päähänsä.

        Joku oli tuolloin laittanut videon tuosta puheesta Youtubeen.

        Sama kaava on toistunut kautta aikan, niin oli ennen vuoden 1925 Harmagedonia, kuten myös 40-luvun alkuun ennustettua loppua, "nyt ei ole aika" opiskella ja luoda elämänuraa.

        *

        "Jos olet nuori, niin sinun on myös tunnustettava se tosiasia, ettet ehdi tulla vanhaksi nykyisessä asiainjärjestelmässä. Miksi et? Koska kaikki Raamatun ennustusten täyttymyksen todisteet osoittavat, että tämä turmeltunut järjestelmä on saava loppunsa muutaman vuoden kuluessa. Jeesus ennusti siitä sukupolvesta, joka näki "viimeisten päivien" alun vuonna 1914: "Tämä sukupolvi ei katoa, ennen kuin kaikki nämä tapahtuvat." – Matt. 24:34.

        "Niinpä jos olet nuori, et ehdi toteuttaa mitään tämän järjestelmän tarjoamaa elämänuraa."

        (Herätkää! 8.9.1969 s.14)

        Vartiotorni on huutanut sutta jo yli sadan vuoden ajan. Ei kannata hankkia koulutusta, koska loppu koittaa ylihuomenna. Miljoonia heikosti koulutettuja, tietämättömiä, osaamattomia ja pienituloisia todistajia vain siksi, että kourallinen vanhoja ukkoja on vakuuttanut heidät siitä, että he ovat Jumalan Valittuja. Näitä Jumalan Valittuja johtajia kun löytyy pilvin pimein, jos vähän viitsii tutkia asioita. Hallintoelin ei tässä mielessä ole mitenkään uniikki.


      • Anonyymi

        Vanhinten opaskirjassa "Paimentakaa Jumalan laumaa" korkeakoulutus erikseen mainitaan perusteena, jolla voidaan kyseenalaistaa veljen pätevyys vastuutehtäviin. Jos joku itse tai aviomiehen tai isän roolissa suhtautuu liian suopeasti korkeakouluopiskeluun, hän voi olla pätemätön seurakunnan vastuutehtäviin.

        Mikä tahansa toimi tai harrastus voi tietenkin viedä aikaa niin, ettei ehdi hoitamaan seurakunnan asioita ja "hengellisyys kärsii". Jotain erityisen häiritsevää juuri korkeakouluopiskelussa täytyy järjestön mielestä olla, kun se noin erikseen mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhinten opaskirjassa "Paimentakaa Jumalan laumaa" korkeakoulutus erikseen mainitaan perusteena, jolla voidaan kyseenalaistaa veljen pätevyys vastuutehtäviin. Jos joku itse tai aviomiehen tai isän roolissa suhtautuu liian suopeasti korkeakouluopiskeluun, hän voi olla pätemätön seurakunnan vastuutehtäviin.

        Mikä tahansa toimi tai harrastus voi tietenkin viedä aikaa niin, ettei ehdi hoitamaan seurakunnan asioita ja "hengellisyys kärsii". Jotain erityisen häiritsevää juuri korkeakouluopiskelussa täytyy järjestön mielestä olla, kun se noin erikseen mainitaan.

        Aikoinaan vartiotorni kirjoitti tietävänsä kaksi todistajaa, jotka olivat alkaneet opiskella lääkäriksi ja eronneet lahkosta.
        Vartiotorni keksi sanoa heitä rahanahneiksi ja varoitti opiskeluajatuksista. Vanhempien tulisi painostaa pois opintien ajatuksista.

        Kuitenkin lääkärit ovat lahkolle tärkeitä, erityisesti antamaan veretöntä hoitoa.
        Vaikka 1 korintt. 10:25 kehottaa syömään kaikkea mitä lihakaupassa myydään.
        Siis myös veriruokia


    • Anonyymi

      Minulla tulee nykyään ihottumaa ja allerginen reaktio, kun vain kuulenkin sanan JT:t.
      Onneksi mulla on allergiapillereitä ja nenäsumutetta. Myös kortisonisalva auttaa silloin.

    • Anonyymi

      Olisi järjetöntä väittää ettei kerrotut asiat voisi olla totta. Järjestö itse tietää kuinka monta on erotettu tai eronnut järjestöstä esimerkiksi viimeisen 50 vuoden aikana. Jokaisella heillä on oma tarinansa kerrottavana.

      • Anonyymi

        Ei riitä, että järjestö erottaa jäseniään VAAN järjestön johtohahmot tarkoituksella erottavat lapsia vanhemmistaan ja perheenjäseniä toisistaan. Näistä ohjeista on tullut usein kirjeitä seurakuntiin.

        Monet eivät edes uskalla katsoa toisiaan silmiin saatika tervehtiä, jos näkevät toisensa. Järjestön johtohahmot luulevat, että tervehtiminen on se ongelma - se on vain 0,01% siitä ongelmasta. Perheenjäsenet joutuvat olemaan toistensa kanssa tekemisissä ja hoitamaan monia asioita yhdessä. Jatkuva ihmisten syyllistäminen rasittaa ihmisten verenkiertoelimistöä ja nostaa riskiä sydän- ja verisuonitauteihin. Elimistön kortisolitasot nousevat, kun ihmisille aiheutetaan stressiä uskonnon taholta. Se lisää riskiä alzheimerintautiin ja diabetekseen. Tässä vain muutama asia mainittuna ja moni tietää, että seura rakastaa vain omaa teoriatietoaan , joten nämä edelliset lauseet menevät hukkaan.


      • Anonyymi

        Vartiotorni on kuin huvipuisto, joka väittää olevansa huvipuistoista paras. Kun jonotat sisään, huomaat kuinka viereisen uloskäynnin kautta poistuu tasaisin väliajoin ihminen, joka itkee puiston olevan kamala ja sen työntekijöiden kohtelevan asiakkaita huonosti. Perässä juoksee aina puiston työntekijä, joka huutaa sisäänjonottajille näiden valittajien olevan vain mieleltään sairaita valehtelijoita, joita ei kannata kuunnella. Minä en muista tiedä, mutta itse poistuisin tämän myötä jonosta ja lähtisin tekemään tutkimustyötä kyseisestä huvipuistosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vartiotorni on kuin huvipuisto, joka väittää olevansa huvipuistoista paras. Kun jonotat sisään, huomaat kuinka viereisen uloskäynnin kautta poistuu tasaisin väliajoin ihminen, joka itkee puiston olevan kamala ja sen työntekijöiden kohtelevan asiakkaita huonosti. Perässä juoksee aina puiston työntekijä, joka huutaa sisäänjonottajille näiden valittajien olevan vain mieleltään sairaita valehtelijoita, joita ei kannata kuunnella. Minä en muista tiedä, mutta itse poistuisin tämän myötä jonosta ja lähtisin tekemään tutkimustyötä kyseisestä huvipuistosta.

        Hyvä vertaus. Vartiotorni on myös kuin autokauppias, joka kehuu, että tämän firman autot ovat parempia kuin missään muualla ja oikeastaan ainoita, joita autoksi kehtaa sanoa. Samalla hän kuitenkin varoittelee, että missään tilanteessa - ikinä - ei pidä kurkistaa konepellin alle, vaikka kuinka mieli tekisi. Ja jos auto vaikuttaisi toimivan huonosti, olevan kylmä, epämukava tai pitävän meteliä, vika ei ole autossa, vaan olosuhteissa tai ehkä korkeintaan kuljettajassa. Ei kuitenkaan koskaan autossa. Pettyneet asiakkaat hän haukkuu valehtelijoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä vertaus. Vartiotorni on myös kuin autokauppias, joka kehuu, että tämän firman autot ovat parempia kuin missään muualla ja oikeastaan ainoita, joita autoksi kehtaa sanoa. Samalla hän kuitenkin varoittelee, että missään tilanteessa - ikinä - ei pidä kurkistaa konepellin alle, vaikka kuinka mieli tekisi. Ja jos auto vaikuttaisi toimivan huonosti, olevan kylmä, epämukava tai pitävän meteliä, vika ei ole autossa, vaan olosuhteissa tai ehkä korkeintaan kuljettajassa. Ei kuitenkaan koskaan autossa. Pettyneet asiakkaat hän haukkuu valehtelijoiksi.

        Ja ennen ostopäätöksen tekoa ei tule missään tapauksessa googlata arvosteluja ja mielipiteitä kyseisistä autoista. Kuka tahansa voi kirjoitella nettiin mitä tahansa, ei niihin voi luottaa. Tässä sen sijaan olisi firman omia mainoslehtisiä luettavaksi. Niistä saat objektiivista ja totuudenmukaista tietoa firman autoista. Muuta et tarvitse.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe