Sähköautot ja sähkön riittävyys

Anonyymi

Onko kukaan huomioinut sähkön riittävyyttä? Sähkön riittävyys on jo nyt siinä ja siinä mm. talven juhlaaikoina ja kovilla pakkasilla.

46

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On huomioitu. Sähkö riittää, ja myös verkkoinfrastruktuuri kestää sähköautot, kiitos Suomen vahvan kantaverkon. Monessa Euroopan maassa suurin ongelma tulee olemaan sähköverkko.

      • Anonyymi

        Tottakai verkon kapasiteetti on myös ongelma, mutta se on vielä aika nopeasti korjattavissa joskin aikamoinen savotta siinäkin.

        Miten voidaan sanoa, että sähkö riittää esim. Suomessa jos jo nyt tiettyinä aikoina sähkön riittävyys on siinä ja siinä. Kaiken järjen mukaan tarvitaan lisää sähkön tuotantoa. Jos sähköautokanta lisääntyy jatkossa nopeasti, mistä saadaan nopealla aikavälillä lisää sähköä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai verkon kapasiteetti on myös ongelma, mutta se on vielä aika nopeasti korjattavissa joskin aikamoinen savotta siinäkin.

        Miten voidaan sanoa, että sähkö riittää esim. Suomessa jos jo nyt tiettyinä aikoina sähkön riittävyys on siinä ja siinä. Kaiken järjen mukaan tarvitaan lisää sähkön tuotantoa. Jos sähköautokanta lisääntyy jatkossa nopeasti, mistä saadaan nopealla aikavälillä lisää sähköä?

        Heikko sähköverkko on muiden maiden ongelma. Sähkön riittävyys ei ole ongelma. Sitä saadaan lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heikko sähköverkko on muiden maiden ongelma. Sähkön riittävyys ei ole ongelma. Sitä saadaan lisää.

        Latauspisteitä ei vaan saada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latauspisteitä ei vaan saada.

        Ne on jo valmiina. Ladataanhan kännyköitäkin kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne on jo valmiina. Ladataanhan kännyköitäkin kaikkialla.

        Heh heh! Pitäiskö vähän lukea sitä sähköteoriaa eikä höpistä tyhjänpäiväisiä täällä palstalla?

        Vähän eri asia latailla kännykkää töpselistä kuin järkyttävää sähkörotiskoa jonka tehontarve vastaa kiuasta. Auton valmistajat eivät suosittele normaalista pistokkeesta lataamista ja vakuutusyhtiöt jopa kieltävät sen.

        Oletko valmis maksamaan taloyhtiösi autokatoksen lisäksi myös naapurien autot omasta pussistasi kun teslanpaskasi roihahtaa ladatessa tuleen? Kukaan muu ei nimittäin tule noita tuhoja maksamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heh heh! Pitäiskö vähän lukea sitä sähköteoriaa eikä höpistä tyhjänpäiväisiä täällä palstalla?

        Vähän eri asia latailla kännykkää töpselistä kuin järkyttävää sähkörotiskoa jonka tehontarve vastaa kiuasta. Auton valmistajat eivät suosittele normaalista pistokkeesta lataamista ja vakuutusyhtiöt jopa kieltävät sen.

        Oletko valmis maksamaan taloyhtiösi autokatoksen lisäksi myös naapurien autot omasta pussistasi kun teslanpaskasi roihahtaa ladatessa tuleen? Kukaan muu ei nimittäin tule noita tuhoja maksamaan.

        Mars takaisin fysiikan tunnille opettelemaan mikä on "teho".

        Omassa laboratoriovirtalähteessäni voi säätää portaattomasti sekä jännitteen (0–48V) ja virran (0–30A). Kätevä laite ladattaessa tavallisia lyijyakkuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mars takaisin fysiikan tunnille opettelemaan mikä on "teho".

        Omassa laboratoriovirtalähteessäni voi säätää portaattomasti sekä jännitteen (0–48V) ja virran (0–30A). Kätevä laite ladattaessa tavallisia lyijyakkuja.

        Juu...sinulla laskukaavat hukassa. Kuinka kauan kestää ladata Teslan akku täyteen kännykkälaturin vaatimalla virtamäärällä? 3 viikkoa?

        Ihan hyvä jos tarvii autoa vain 3 viikon välein


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mars takaisin fysiikan tunnille opettelemaan mikä on "teho".

        Omassa laboratoriovirtalähteessäni voi säätää portaattomasti sekä jännitteen (0–48V) ja virran (0–30A). Kätevä laite ladattaessa tavallisia lyijyakkuja.

        Vähän eri asia ladata 50 ah lyijyakkua kuin teslan 85 kwh litium akustoa.

        Jos et edes tuota ymmärrä niin melko hedelmätöntä keskustella kanssasi sähköteoriasta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu...sinulla laskukaavat hukassa. Kuinka kauan kestää ladata Teslan akku täyteen kännykkälaturin vaatimalla virtamäärällä? 3 viikkoa?

        Ihan hyvä jos tarvii autoa vain 3 viikon välein

        Menehän ensin sinne fysiikan tunnille, kuten on jo neuvottu. Keskustellaan sitten lisää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menehän ensin sinne fysiikan tunnille, kuten on jo neuvottu. Keskustellaan sitten lisää.

        Täysin hedelmätöntä keskustella noin laskutaidottoman ihmisen kanssa! Käy ilmanmuuta ostamassa se sähköauto ja lataile huoletta siitä 3A pistokkeestasi! :D

        Älä tule sitten tänne pettyneenä itkemään


    • Anonyymi

      vaarana onkin sähkön hinnan nousu paineet kun sen tuottaminen on vähän sitä sun tätä voiman lähdettä,

    • Anonyymi

      Riittää sitä. Hiilimyllyihin vaan kierroksia lisää ja syöttöä myös.

    • Anonyymi

      Kännykästä loppuu akku päivittäin. Sähköautossa loppuu takuulla useammin, koska sähköäkin kuluu enemmän.

    • Anonyymi

      Vihreät ovat laskeneet että sähköautojen lataamiseen riittää autoon kiinnitettävä rupeli joka lataa auton akkuja sen liikkuessa. Kyse on niinsanotusta "vihreästä ikiliikkujasta"

      • Anonyymi

        Tuo on diiselpersujen laskelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on diiselpersujen laskelma.

        Onko nuo "diiselipersut" joku vajaaälyisten vihervasemmistolaisten liike?


    • Anonyymi

      Suomi on melko helppo lamauttaa kun vihollinen iskee ensimmäiseksi sähkön siirtolinjat mäsäksi ensi-iskussa.
      Sähköä sytytykseensä tarvitsevat bensa-autot pysähtyvät myös ydinaseen aiheuttaman sähkömagneettisen pulssin takia mutta Diiseli se vaan käydä ronksuttaa silloinkin.
      Kun joudutte lähtemään perheenne kanssa evakkoon karkuun kauheaa vihulaista, on valinta tietenkin vähän kuluttava ja suurella tankilla varustettu dieseli nelivedolla jonka voi tankata kotimaisella biodieselillä sodan melskeissä.

      • Anonyymi

        Dieseli on kaikkein eniten riippuvainen sähköstä. Ilman hehkutulppia käynnistyvää dieselmoottoria ei löydä enää mistään. Kaasuttimella varustetun bensamoottorin saa sentää voimalla käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieseli on kaikkein eniten riippuvainen sähköstä. Ilman hehkutulppia käynnistyvää dieselmoottoria ei löydä enää mistään. Kaasuttimella varustetun bensamoottorin saa sentää voimalla käyntiin.

        Heh heh! Melkoinen vatipää! :DD

        Vanha kunnon diiseli ei tarvi välttämättä edes käynnistysakkua. Saati mitään hehkutulppia käynnistyäkseen.


    • Anonyymi

      Sähköä riittää mutta riittääkö rahat?

    • Anonyymi

      Jo nyt Suomi on kulutushuippujen aikana tuontisähkön varassa. Suurin osa tuodaan Ruotsista ja Norjasta. Kun näiden maiden sähköautokanta kasvaa ja Ruotsi sulkee ydinvoimalansa, on tuontisähkön saaminen epävarmaa.

      Kantaverkko ehkä kestää kulutuksen lisäyksen, mutta jakeluverkon viimeiset kilometrit ja muuntamot pitää uusia, jos halutaan edes 50% autopaikoista edes 10kW latauspisteiksi.

      Tulee kaivureille töitä sekä kaduilla että taloyhtiöiden pihoilla. Sähkönsiirtokiskurit kiittää, kun saavat uuden verukkeen hinnankorotuksilleen. Näin koko kansa pääsee tukemaan taloudellisesti sähköautoilua sen lisäksi, että matalasti verotetun sähköenergian aiheuttaman verovajeen paikkaamieeksi nostetaan vihreitä arvoja kunnioittaen bensan ja dieselin veroja.

      • Anonyymi

        Päivittäiset ajot saa ladattua 230V / 3A sähköliittymästä. Pelkkä kahvinkeitin tarvitsee tuplasti vahvemman sähköverkon.

        Palatkaa lapset fysiikan tunnille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivittäiset ajot saa ladattua 230V / 3A sähköliittymästä. Pelkkä kahvinkeitin tarvitsee tuplasti vahvemman sähköverkon.

        Palatkaa lapset fysiikan tunnille.

        Takaisin ala-asteelle!

        Voit ladata teslasi ulkopistokkeesta jos perse kestää maksaa omasta pussista oma auto, naapureiden autot ja taloyhtiön katos. Vakuutusyhtiöt eivät nimittäin korvaa kaltaisesi "sähkö Ranen" aiheuttamaa tulipaloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Takaisin ala-asteelle!

        Voit ladata teslasi ulkopistokkeesta jos perse kestää maksaa omasta pussista oma auto, naapureiden autot ja taloyhtiön katos. Vakuutusyhtiöt eivät nimittäin korvaa kaltaisesi "sähkö Ranen" aiheuttamaa tulipaloa.

        Käyhän lapsukainen ensin niillä fysiikan tunneilla, niin keskustellaan sitten enemmän miten se teho muodostuu. Hahmottele vaikka hampaita pestessäsi ennen nukkumaan menoa kuinka suuri energiamäärä on 15 kilowattituntia.

        Yksi kaava rem-unia varten, E=UIt. Opetellaan myöhemmin mitä se tarkoittaa. Tässä vaiheessa riittää, että muistat sen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyhän lapsukainen ensin niillä fysiikan tunneilla, niin keskustellaan sitten enemmän miten se teho muodostuu. Hahmottele vaikka hampaita pestessäsi ennen nukkumaan menoa kuinka suuri energiamäärä on 15 kilowattituntia.

        Yksi kaava rem-unia varten, E=UIt. Opetellaan myöhemmin mitä se tarkoittaa. Tässä vaiheessa riittää, että muistat sen.

        Sinulla on iso pilkkuvirhe laskelmissasi! 3A sulakkeella saa tuskin edes ylläpitolatausta sähköautoon. Kerro tuo kymmenellä niin alkaa jo lataus onnistua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on iso pilkkuvirhe laskelmissasi! 3A sulakkeella saa tuskin edes ylläpitolatausta sähköautoon. Kerro tuo kymmenellä niin alkaa jo lataus onnistua

        Niin...15 kwh vastaa saunan lämmittämistä reilut 3 tuntia putkeen. Kokeileppas joskus lämmittää saunasi sillä 50 ah lyijyakullasi! :DDD

        Papparainen tainnut nukkua fysiikan tunneilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on iso pilkkuvirhe laskelmissasi! 3A sulakkeella saa tuskin edes ylläpitolatausta sähköautoon. Kerro tuo kymmenellä niin alkaa jo lataus onnistua

        Menehän nyt sinne nukkumaan, kun väsynyt pääsi vain sotkee asioita. Muista myöhemmin edes energiamäärä 15 kilowattituntia. Katsotaan sitä kaavaa myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivittäiset ajot saa ladattua 230V / 3A sähköliittymästä. Pelkkä kahvinkeitin tarvitsee tuplasti vahvemman sähköverkon.

        Palatkaa lapset fysiikan tunnille.

        Olet siis tyytyväinen siihen, että voit ostaa autoosi käyttövoimaa vähän yli 100 km ajoon vuorokaudessa, vieläpä niin, että yhtenä yönä ostamatta jäänyt kiintiö ei lisää seuraavana yönä tarjolla olevaa määrää ?

        Bensanmyyntikin voitaisiin järkeistää 10 litran vuorokausikiintiöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis tyytyväinen siihen, että voit ostaa autoosi käyttövoimaa vähän yli 100 km ajoon vuorokaudessa, vieläpä niin, että yhtenä yönä ostamatta jäänyt kiintiö ei lisää seuraavana yönä tarjolla olevaa määrää ?

        Bensanmyyntikin voitaisiin järkeistää 10 litran vuorokausikiintiöillä.

        Autoon varataan 50 kilometrin ajoa varten energiaa tammikuun olosuhteisiin, eli 15 kWh.

        Ladataan siis sen verran mitä keskimäärin tarvitaan.

        Eihän 24 pullon kaljakoriakaan osteta joka päivä, jos juo vain yhden kaljan illassa. Riittää että ostaa yhden kaljan vuorokaudessa. Jos jää yksi kalja juomatta, niin se jää sitten säästöön.

        Minua suunnattomasti huvittaa nämä laskutaidottomat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoon varataan 50 kilometrin ajoa varten energiaa tammikuun olosuhteisiin, eli 15 kWh.

        Ladataan siis sen verran mitä keskimäärin tarvitaan.

        Eihän 24 pullon kaljakoriakaan osteta joka päivä, jos juo vain yhden kaljan illassa. Riittää että ostaa yhden kaljan vuorokaudessa. Jos jää yksi kalja juomatta, niin se jää sitten säästöön.

        Minua suunnattomasti huvittaa nämä laskutaidottomat.

        Ai meinasit ladata 3A sulakkeen läpi 15 kwh verran virtaa aamun ajoja varten? :D

        Heh heh! Ei ihme että Tesloja myydään kun ulkona oikeasti kävelee noin tyhmiä ihmisiä! :DDD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai meinasit ladata 3A sulakkeen läpi 15 kwh verran virtaa aamun ajoja varten? :D

        Heh heh! Ei ihme että Tesloja myydään kun ulkona oikeasti kävelee noin tyhmiä ihmisiä! :DDD

        Jos tommosella 3A sulakkeella latais maksimaalisella 3A teholla niin 15 kwh:n lataaminen veisi 22 tuntia.

        Todellisuudessa 3A sukopistorasia ei kestä jatkuvaa 3A virtaa. Nuo "älykkäät" laturit lataavatkin käytännössä puoliteholla joten päivän sähkötarve saataisiin ladattua n. 44 tunnissa.

        Sopii hyvin papparaisille jotka käyttävät autoaan kerran viikossa kaupassa käyntiin :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet siis tyytyväinen siihen, että voit ostaa autoosi käyttövoimaa vähän yli 100 km ajoon vuorokaudessa, vieläpä niin, että yhtenä yönä ostamatta jäänyt kiintiö ei lisää seuraavana yönä tarjolla olevaa määrää ?

        Bensanmyyntikin voitaisiin järkeistää 10 litran vuorokausikiintiöillä.

        Tämä kaveri on tyytyväinen jos hän pääsee kerran viikossa piipahtamaan K marketissa ladattuaan autoa kaksi vuorokautta. :DDD

        Se on nimittäin todellisuus ladatessa 3A sukopistokkeen läpi. Tuokin saavutetaan luultavasti vain kesäkelillä. Pakkasella akut ottavat virtaa vastaan huonommin joten sattaa vierähtää koko viikko laturissa jotta pääsee sunnuntaina hakemaan purkin maitoa.

        Toiset meistä ovat vaan paljon vähempään tyytyväisiä! ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai meinasit ladata 3A sulakkeen läpi 15 kwh verran virtaa aamun ajoja varten? :D

        Heh heh! Ei ihme että Tesloja myydään kun ulkona oikeasti kävelee noin tyhmiä ihmisiä! :DDD

        Kun keskustelu menee yli oman ymmärryksen, alkaa käkätys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun keskustelu menee yli oman ymmärryksen, alkaa käkätys.

        Niimpä niin...siksi näemme edelleen täällä turhaa käkätystäsi vaikka sinulle on laskettu auki se kuinka nopeasti 3A pistokkeesta saa ladattua sähköautoon päivän ajoon tarvittavan sähkön! :DDD

        Hyvällä kelillä 44 tuntia riittää. Pakkasella menee luultavasti viikko.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Olen huomioinut. En ole koskaan omistanut ajokorttia. Terv. mies 63v.

    • Anonyymi

      8h lataus yön yli taitaa vaatia 380v teholiitännän.
      Siitä sitten 3x16a sulakkeilla vedetään virtaa tapissa.
      Joku 85kwh akku latautuu silloin n. 4-5h.
      Eipä taida olla enää niin halpaa, jos itse joutuu maksamaan.

      • Anonyymi

        Jokaisen pitää ostaa 300 kW:n latausasema, koska se on pakko, että ehtii saamaan latauksen joka päivälle.

        Eipä tule halvaksi.

        2,7 miljoonaa autoa x 0,3 MW = 810 000 MW

        810 000 MW = 506,25 kpl Olkiluoto 3 voimaloita.

        Eipä tule halvaksi.

        Viherpiiperöt, heh.


    • Anonyymi

      Kyllä riittää vielä hyvinkin, varsinkin jos pääsääntöisesti öisin ladataan.

      • Anonyymi

        Yöllä kannattaa ladata, jos haluaa ajaa päivällä.


    • Anonyymi

      Suomeen rakenteilla nyt 2 Ydinvoimalaa ja useita tuulipuistoja.

      Tällä hetkellä Suomi riippuvainen ulkomailta tuodusta sähköstä.

      Mikään hallitus ei ole halunnut korjata tilannetta ja tehdä Suomi omavaraiseksi sähköstä.

      Suomen tulee rakentaa lisää Ydinvoimaa!

      • Anonyymi

        No tuo on totta. Toinen juttu on se että millä aikataululla tänne saadaan ne 1-2 ydinvoimalaa jotka tarvitaan sähköautojen lataukseen? 20 vuotta?

        Jos ei oo ydinvoimaloita niin patterisuto aiheuttaa enemmän päästöjä kuin diesel/bensa. Miksi me siis hakataan päätä seinään, verotetaan itsemme hengiltä ja pumpataan miljardeja ulkomaisiin sähköautoihin jos niillä ei edes saavuteta päästövähennystä?

        En ole vielä tuota onnistunut keksimään. Jotenkin tulee vain kokoajan mieleen sana korruptio ja rikolliset poliitikot. Mitä teillä tulee mieleen?


    • Anonyymi

      Tuota asiaa ei ole kukaan huomioinut. Se tulee niin sanotusti puskista.

      • Anonyymi

        Oletko tosissasi? Tästä hörhöt ovat rummuttaneet jo vuosia.


    • Anonyymi

      Kyllä on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      226
      3537
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2191
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1965
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1650
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe