Aihe

Sähköauto on ylivoimainen, siihen siirtymistä ei tarvitse tukea

Anonyymi

Kaikki kynnelle kykenevät siirttyvät sähköautoon heti, kun se on mahdollista. Sähköauto on mukavampi ajaa, sillä on paljon parempi suorituskyky, sisätilat ovat väljemmät, huoltokustannukset pienemmät ja sama pätee käyttökuluihin.

Ainoa este siirtymiselle on akkujen kapasiteetti ja hidas lataus sekä osittain latauspisteiden määrä, mutta sitä pitää tarkastella yhdessä latausajan kanssa.

Koska siirtyminen johtuu teknisistä syistä, verohelpotuksissa ei ole järkeä. Jos autolla saa ajettua päivän ajot ja ladattua yöllä, se riittää. Hyvin harva kuitenkaan lähtee lataamaan keskellä päivää autoa pari tuntia seisoskellen jossain huoltoasemilla.

On typerää edetä kiristyksissä nopeammin kuin tekniikka. Se on kallista eikä tuo mitään hyvää. Siirtyminen tapahtuu markkinajohtoisesti, kun tekniikka toimii eikä sen eteen tarvitse tehdä mitään ylimääräistä.

38

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Marinin hallitus haluaa tukea hyvätuloisia kaikin mahdollisin keinoin kuten alennetulla sähköllä toimivan työsuhdeauton veroa.
      Työsuhdeauton latauspaikkakin saa tulea verovaroista.
      Hallitus ei jätä hyvätuloista yksin vastuusern työsuhdeauton kuluista.
      Rahat hyvätuloisten työsuhdeautoiluun otetaan polttoaineveron korotuksilla jota kaikki muut autoilijat maksavat.

      • Anonyymi

        Hyvätuloisten tukemisessa ei ol emitään väärää koska he itse maksavat omat tukensa ja paljon enemmän. Raha vain kulkee heidän omien taskujensa välillä - tosin kierrätyksessä kataoaa aina provisio valtiolle.

        En ymmärrä sitä, miksi rahaa ei saisi siirtää myös hyvätuloisten kesken, kun sitä saa ottaa heiltä ja jakaa köyhemmille.

        Erityisesti en ymmärrä niiden katautta, jotka saavat itse kaiken verorahoista eli juuri niiltä rikkaammilta. Heillä ei pitäisi olla mitään sanomista asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvätuloisten tukemisessa ei ol emitään väärää koska he itse maksavat omat tukensa ja paljon enemmän. Raha vain kulkee heidän omien taskujensa välillä - tosin kierrätyksessä kataoaa aina provisio valtiolle.

        En ymmärrä sitä, miksi rahaa ei saisi siirtää myös hyvätuloisten kesken, kun sitä saa ottaa heiltä ja jakaa köyhemmille.

        Erityisesti en ymmärrä niiden katautta, jotka saavat itse kaiken verorahoista eli juuri niiltä rikkaammilta. Heillä ei pitäisi olla mitään sanomista asiaan.

        Moni hyvätuloinen myös elää veronmaksajien rahoilla , lähes miljoona suomalaista.
        Raha kulkee veronmaksajalta hyvätuloisen tilille , verolla vähennettynä jolloin nettoveronmaksajan rasitus hieman kevenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvätuloisten tukemisessa ei ol emitään väärää koska he itse maksavat omat tukensa ja paljon enemmän. Raha vain kulkee heidän omien taskujensa välillä - tosin kierrätyksessä kataoaa aina provisio valtiolle.

        En ymmärrä sitä, miksi rahaa ei saisi siirtää myös hyvätuloisten kesken, kun sitä saa ottaa heiltä ja jakaa köyhemmille.

        Erityisesti en ymmärrä niiden katautta, jotka saavat itse kaiken verorahoista eli juuri niiltä rikkaammilta. Heillä ei pitäisi olla mitään sanomista asiaan.

        Suomen hyvätuloiset eivät oikeasti maksa veroja koska julkishallinto toimii palkanmaksajana , kuten MTK ja EK johtajat.


      • Anonyymi

        Voi olla noin tai sitten ei.

        Jokainen polttomoottori joka muuttuu sähköautoksi tarkoittaa vähemmän öljyä. Tämä tarkoittaa vähemmän rahaa Suomesta jo rikkaisiin öljy maihin.

        Lopputoloksena kotimainen energian käyttö. Kotimaista työtä ja investoinnit Suomeen. Isänmaallinen teko. Tätä persut vastustavat.

        Köyhällä ei ole vielä varaa sähköautoon. Rikkaalla on. Itselläni ei ole. Olen iloinen jokaisesta sähköautosta Suomessa. Bemari maksaa bensakoneella 50..100 tonnia. Miksi se ei voi olla kotimaisella sähköllä kulkeva. Voi meitä kateellisia duunareita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla noin tai sitten ei.

        Jokainen polttomoottori joka muuttuu sähköautoksi tarkoittaa vähemmän öljyä. Tämä tarkoittaa vähemmän rahaa Suomesta jo rikkaisiin öljy maihin.

        Lopputoloksena kotimainen energian käyttö. Kotimaista työtä ja investoinnit Suomeen. Isänmaallinen teko. Tätä persut vastustavat.

        Köyhällä ei ole vielä varaa sähköautoon. Rikkaalla on. Itselläni ei ole. Olen iloinen jokaisesta sähköautosta Suomessa. Bemari maksaa bensakoneella 50..100 tonnia. Miksi se ei voi olla kotimaisella sähköllä kulkeva. Voi meitä kateellisia duunareita.

        Ensinnäkin, suuri osa sähköstä ei ole kotimaista. Toiseksi, tuolla logiikalla voisi siirtyä dieseliin. Se kun voidaan tuottaa Suomessakin.


    • Anonyymi

      Sähköauto hyvä.

      terv, Australialainen sijoittaja.

    • Anonyymi

      Sähkö-auto on suuri huijaus , ei toimi Suomen oloissa , takuuajan jälkeen auton arvo romahtaa eikä niitä kukaan halua niitä akkuremonttien pelosta ja 10000-25000 laskusta , lisäksi pelkkä akkujen valmistus tuottaa ilmastopäästöjä saman verran kuin nyky-dieselillä ajetut 200 000 km , ja tää diesel liikuu senkin jälkeen .

      • Anonyymi

        Mieti uudelleen.

        200.000 km jälkeen diesel tuottaa edelleen päästöjä, mutta sähköauton akkujen valmistuksen kuorma on kompensoitu. Et laskenut lainkaan diesel-moottorin valmistusta etkä sen polttoaineen pumppaus- jalostus ja jakeluketjun vaikutuksia jostain Dubaista Ivaloon.
        Akut kestävät reilusti yli 200.000 km jo nykytekniikalla.

        Sähköauto toimii mainiosti pakkasessa. Elektronit eivät hyydy kuten dieseli eikä niillä ole tukkeentuvia hiukkassuodattimia. Sähkö lähtee kuin palmun alta koska sen voitelu ei hyydy.
        Sen verran annan siimaa, että akkujen kapasiteetti ja latausnopeus on vielä toistaiseksi rajoittava tekijä.


      • Anonyymi

        Tällainen hihastelu huvittaa, kun löytyy ihan faktaakin.

        Auton valmistuksen, mihin akku kuuluu, elinkaaripäästöt ovat 10..15% koko elinkaaripäästöistä.

        Sähköauton valmistuksen elinkaaripäästöosuus on hieman korkeampi kuin polttomoottorin, johtuen akusta. Tällä ei ole kuitenkaan merkitystä.

        Merkitystä on millä sähköllä ajetaan. Suomessa sähköauto on elinkaaren aikana huomattavasti parempi jo nyt, johtuen fossiilivapaasta sähkön tuotannon osuudesta. Ja tilanne paranee nopeasti kun hiililaitoksia suljetaan. Esimerkiksi Puolassa on tilanne toinen, koska suuri osa sähköstä tuotetaan hiilellä.

        On täysin selvää että sähköauto on ilmaston kannalta parempi Suomessa. Tätä faktaa tuntuvat erityisesti persujen edustajat vääristävän.

        Akkuteknologia ja materiaalit kehittyvät. Tämä parantaa tilannetta entisestään. Dieselille ei voi tehdä juurikaan mitään. Erityisesti Suomessa, jossa jo biokomponentin osuus on iso ja Nesteen tuotanto erittäin moderni ja käyttää ympäristön kannalta puhdasta sähköä Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tällainen hihastelu huvittaa, kun löytyy ihan faktaakin.

        Auton valmistuksen, mihin akku kuuluu, elinkaaripäästöt ovat 10..15% koko elinkaaripäästöistä.

        Sähköauton valmistuksen elinkaaripäästöosuus on hieman korkeampi kuin polttomoottorin, johtuen akusta. Tällä ei ole kuitenkaan merkitystä.

        Merkitystä on millä sähköllä ajetaan. Suomessa sähköauto on elinkaaren aikana huomattavasti parempi jo nyt, johtuen fossiilivapaasta sähkön tuotannon osuudesta. Ja tilanne paranee nopeasti kun hiililaitoksia suljetaan. Esimerkiksi Puolassa on tilanne toinen, koska suuri osa sähköstä tuotetaan hiilellä.

        On täysin selvää että sähköauto on ilmaston kannalta parempi Suomessa. Tätä faktaa tuntuvat erityisesti persujen edustajat vääristävän.

        Akkuteknologia ja materiaalit kehittyvät. Tämä parantaa tilannetta entisestään. Dieselille ei voi tehdä juurikaan mitään. Erityisesti Suomessa, jossa jo biokomponentin osuus on iso ja Nesteen tuotanto erittäin moderni ja käyttää ympäristön kannalta puhdasta sähköä Suomessa.

        Persujen tulisi ymmärtää että sähköautot tarkoittavat tuonti vienti taseelle hyvää. Tarkoittaa kotimaisia työpaikkoja. Tarkoittaa investointeja Suomeen ei öljy maihin tai Venäjälle. Tarkoittaa Suomelle vientimahdollisuuksia, lataus laitteet ja akkumetallit.

        Toki tarkoittaa myös hyvää maapallolle. Parempaa ilmaa hengittää ja autamme pikkuosamme myös ilmasto ongelmassa.

        Tämä ei ole enää viherpiperrystä. Tämä on bisnettiä.


      • Anonyymi

        Kehitys kehittyy. Koko ajan tulee uusia ja patempua akkuja samoin niiden kierrätettävyys helpottuu.

        "Aiheesta kirjoittavan The Economist -lehden mukaan CATL:n toimitusjohtaja Zeng Yuqun kertoi kesäkuussa yhtiön olevan valmis toimittamaan asiakkailleen akun, joka mahdollistaa miltei kahden miljoonan kilometrin ajot. Yuqun lupaa akulle 16 vuoden toiminta-aikaa.

        Harppaus on melkoinen, sillä nykyisin sähköautojen standardina on, että sen akusto kestää noin kahdeksan vuotta tai 200 000 kilometrin ajon, minkä jälkeen akun kapasiteetti on pienentynyt 80 prosenttiin alkuperäisestä. Tämä on yksi merkittävä tekijä, joka kasvattaa sähköautojen elinkaaripäästöjä."


    • Anonyymi

      "Kaikki kynnelle kykenevät siirttyvät sähköautoon heti, kun se on mahdollista."
      Vain riittävän suurilla tuloilla oleva pystyy ostamaan sähköauton, koska halvimmatkin ylittää hinnalta keskiluokan polttomoottoriauton hinnan. Suuri osa kansasta ei voi hyödyntää sähköautoa ja sellaisen hankinta on tarpeetonta.

      "Sähköauto on mukavampi ajaa, sillä on paljon parempi suorituskyky, sisätilat ovat väljemmät, huoltokustannukset pienemmät ja sama pätee käyttökuluihin."
      Jos vertailukohdaksi otetaan saman hintaluoka polttomoottoriauto, sellainen täyttää nuo ehdot: Hyvä suorituskyky, väljät sisätilat, huoltokulut vaihtelee automerkeittäin. Vain suoranaiset käyttökulut nimenomaan sähköautolla on pienemmät mikäli lataus voidaan suorittaa kotona markkinahinnalla.

      "Ainoa este siirtymiselle on akkujen kapasiteetti ja hidas lataus sekä osittain latauspisteiden määrä, mutta sitä pitää tarkastella yhdessä latausajan kanssa."
      Jokainen omakoti- ja rivitalo, sekä iso osa kerrostaloistakin on potentiaalinen latauspaikka. Useimmiten lataus tapahtuu kotona ollessa esimerkiksi yön aikana.

      "Koska siirtyminen johtuu teknisistä syistä, verohelpotuksissa ei ole järkeä. Jos autolla saa ajettua päivän ajot ja ladattua yöllä, se riittää. Hyvin harva kuitenkaan lähtee lataamaan keskellä päivää autoa pari tuntia seisoskellen jossain huoltoasemilla."
      Pikalatauspisteet on kehitetty vain asiointien aikana suoritettavaa sähköautojen nopeaan, lyhytaikaiseen lataukseen ja hinnoittelulla pyritään rajaamaan pitkäaikainen lataus pois. Esimerkiksi huoltoasemien pikalataus on ajateltu käytettäväksi pidemmän matkan varrella kun pidetään lyhyt tauko virkistäytymisen vuoksi.

      "On typerää edetä kiristyksissä nopeammin kuin tekniikka. Se on kallista eikä tuo mitään hyvää. Siirtyminen tapahtuu markkinajohtoisesti, kun tekniikka toimii eikä sen eteen tarvitse tehdä mitään ylimääräistä."
      Suomi pyrkii olemaan tässäkin asiassa mallioppilas EU-maiden joukossa, vaikka ympäristökysymysten vuoksi se ei sovi käyttöön kuten keskieurooppalaissa maissa. Päästötkin on Suomessa hyvin vähäisiä ja vaikka jokainen auto Suomessa muutettaisiin puhtaasti sähköautoksi, päästöjen vähennys olisi marginaalista, eikä vaikuttaisi EU tasolla oikeastaan lainkaan.

      • Anonyymi

        Monessa olen samaa mieltä, mutta en kaikessa.

        Kun kirjoitan, että kaikki kynnelle kykenevät, tarkoita myös taloudellisia resursseja. Jos ei ole rahaa, ei kykene.

        Sähköauto on tiloiltaan mukavampi kuin perinteinen akselivetoinen etenkin, jos auto on alunalkaen tehty sähköautoksi. Tekniikka vie vähemmän tilaa. Poikkeuksiakin on. Ajettavuudeltaan sähkö on omaa luokkaansa.

        Ymmärrän pikalatauksen idean. Runsaalla ajolla joutuu kuitenkin pysähtelemään puoleksi tunniksi vähän väliä lataamaan. Jos sitä ei tarvitse tehdä ja ajoja suunnitella latauspisteestä toiseen, niin autot yleistyvät itsestään. Asian voi laskea matemaattisesti akun kapasiteetin, energian kulutuksen ja latausnopeuden suhteen. Kaikki tien päällä tehty lataus vaatii vieressä seisomista.

        Jokainen talo on potentiaalinen latauspaikka. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä ettei tavallisella OK-talon 3x25 A sulakkeella lataa nopeasti, jos pitää tehdä muutakin. Kun akun koko kasvaa, sitä ei ehkä saa täyteen yön aikana.

        Sähköauton suosia kasvaa mitä useampi saa päivän ajot ajettua yhdellä latauksella. Ei millään muulla, mutta tukea sitä ei tarvitse erikseen.


      • Anonyymi

        ..... Suomi pyrkii olemaan tässäkin asiassa mallioppilas EU-maiden joukossa, vaikka ympäristökysymysten vuoksi se ei sovi käyttöön kuten keskieurooppalaissa maissa....

        Sähköauton elinkaaripäästöihin vaikuttaa se miten sähkö tuotetaan. Suomen sähkön tuotannosta merkittävä osa on jo hiilidioksidivapaata. Suomessa on jo ilmastoystävällisempää ajaa sähköautolla kuin polttomoottorilla. Tilanne paranee nopeaa tahtia kun Suomessa luovutaan kivihiilen poltosta.

        Riippuu vähän mistä Euroopan maasta puhut, mutta esimerkiksi Puolassa on vielä ilmatoystävällisempää ajaa polttomoottorilla.


    • Anonyymi

      Pakkasella on kyyti kylmää sählöbiilillä. Hienoo kun hyytyy.

      • Anonyymi

        Miksi?
        Ei ole hyytymisestä vielä kokemuksia. Mikä sähköauto sinulla on?


    • Anonyymi

      Tuttavalla meni akku sähköautosta, uuden hinta oli töineen noin 580 et silleen, omaan vaihdoin itse ja hintaa tuli 64, tavan bensa vehe.

      • Anonyymi

        580 ei ole kauheasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        580 ei ole kauheasti

        Tosi halpa sähköauton akku , vainko yksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosi halpa sähköauton akku , vainko yksi

        Naurettavaa höpötystä. Sähköauton akut maksavat 10teur....30teur.

        Sähköautojen akut kestävät hyvin. Suomen Teslalla ajettiin yhdellä akulla 600 000 km ja teho oli tippunut vain - 10%.


    • Anonyymi

      Odotan siihen saakka kunnes hyviä käytettyjä sähköautoja saa alle kymppitonnilla. Eli tätä tuskin tapahtuu muutamaan vuoteen. Mutta voin ajella nykyisellä autolla ainakin 5 vuotta. Eihän autoni ole siinä vaiheessa kuin vaivaiset 13 vuotta vanha eli keski-ikäinen. Olenhan ajanut yli 20 vuotta vanhallakin autolla...

      • Anonyymi

        Moni odottaa eikä tämäkään sota kaipaa yhtä tai kahta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni odottaa eikä tämäkään sota kaipaa yhtä tai kahta.

        Vihreät paasaa ilmastohöttöä suu vaahdossa. Itse kuitenkin ajelevat vanhoilla pemareilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vihreät paasaa ilmastohöttöä suu vaahdossa. Itse kuitenkin ajelevat vanhoilla pemareilla.

        Ei kun raitiovaunuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kun raitiovaunuilla.

        Ei ole enää sähköautot vihreiden höttöä.

        Ette ole vissiin huomannut, että se on jo bisnes.

        Ja isänmaallinen teko kun ei aja arabimaailman tai venäläisten öljyillä vaan kotimaisella sähköllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää sähköautot vihreiden höttöä.

        Ette ole vissiin huomannut, että se on jo bisnes.

        Ja isänmaallinen teko kun ei aja arabimaailman tai venäläisten öljyillä vaan kotimaisella sähköllä.

        Ajaa ajaa , jos ajaa , ja ajajia on muuallakin kuin kehä 3 sisäpuolella .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajaa ajaa , jos ajaa , ja ajajia on muuallakin kuin kehä 3 sisäpuolella .

        Niin on ja se on hyvä. Toki Helsingissä auttaa kun ei ole pakokaasuja niin paljon ja muissakin kaupungeissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin on ja se on hyvä. Toki Helsingissä auttaa kun ei ole pakokaasuja niin paljon ja muissakin kaupungeissa.

        Suurkaupungin ongelmista ja Suomesta ei pitäisi puhua samana päivänä. Helsingissä ei ole edes pahimpana päivänä merkittäviä saasteita ja nekin saasteet, mitkä ovat, johtuvat julkisen liikenteen päästöistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurkaupungin ongelmista ja Suomesta ei pitäisi puhua samana päivänä. Helsingissä ei ole edes pahimpana päivänä merkittäviä saasteita ja nekin saasteet, mitkä ovat, johtuvat julkisen liikenteen päästöistä.

        Juurikin näin. Mutta silti turha on turhaa, kun jonkun asian voi tehdä paremmin.

        "Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu on hyvä verrattuna muun Euroopan suurkaupunkialueisiin. Hengitysilman laatu on yleensä hyvä tai tyydyttävä. Silti meilläkin ajoittain ilmansaasteiden pitoisuudet kohoavat äkillisesti haitallisen korkeiksi.

        Ilmanlaatua voivat heikentää liikenteen pakokaasut, katupöly, kaukokulkeutuvat pienhiukkaset ja otsoni sekä savu. Terveyden kannalta haitallisimmat ilman epäpuhtaudet ovat hiukkaset, otsoni ja typpidioksidi."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin näin. Mutta silti turha on turhaa, kun jonkun asian voi tehdä paremmin.

        "Pääkaupunkiseudun ilmanlaatu on hyvä verrattuna muun Euroopan suurkaupunkialueisiin. Hengitysilman laatu on yleensä hyvä tai tyydyttävä. Silti meilläkin ajoittain ilmansaasteiden pitoisuudet kohoavat äkillisesti haitallisen korkeiksi.

        Ilmanlaatua voivat heikentää liikenteen pakokaasut, katupöly, kaukokulkeutuvat pienhiukkaset ja otsoni sekä savu. Terveyden kannalta haitallisimmat ilman epäpuhtaudet ovat hiukkaset, otsoni ja typpidioksidi."

        Voivat ja voivat.
        Voihan ilmanlaatua heikentää myös pesukarhun paska :D

        Mutta kun palataan maanpinnalle huomataan, että kaikki mahdolliset asiat eivät ole niin todennäköisiä, että niiden varalle kannattaisi luoda rajoituksia tai järjestelmiä.

        Esimerkiksi juuri pesukarhun paska on sellainen. Varovaisuusperiaatteella voidaan perustella kuitenkin myös varautua etukäteen pesukarhun paskan joutumiseen tullettimeen. Paljonko sinulle pitää antaa rahaa ja pitääkö antaa myös virka?

        Minä voisin varovaisuusperiaatteen takia ottaa aluksi vaikka kopan kaljaa näin perjantain kunniaksi valtion varoin.
        Koskaan ei voi olla liian varovainen, eihän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voivat ja voivat.
        Voihan ilmanlaatua heikentää myös pesukarhun paska :D

        Mutta kun palataan maanpinnalle huomataan, että kaikki mahdolliset asiat eivät ole niin todennäköisiä, että niiden varalle kannattaisi luoda rajoituksia tai järjestelmiä.

        Esimerkiksi juuri pesukarhun paska on sellainen. Varovaisuusperiaatteella voidaan perustella kuitenkin myös varautua etukäteen pesukarhun paskan joutumiseen tullettimeen. Paljonko sinulle pitää antaa rahaa ja pitääkö antaa myös virka?

        Minä voisin varovaisuusperiaatteen takia ottaa aluksi vaikka kopan kaljaa näin perjantain kunniaksi valtion varoin.
        Koskaan ei voi olla liian varovainen, eihän?

        En tarvitse rahaa enkä virkaa, kiitos vaan.

        Pesukarhu pesee meillä pyykit eikä paskanna. Se on luotoystävällinen, koska ostan ydinvoima sähköä.

        Älä nyt vedä kaljaas henkeen. Ei kannata niin tosissaan näitä hommia ottaa. Olet varmaan sen verran nuori ettet ole nähnyt ja haistanut, miten paskasta on ilma Helsingissäkin ollut. Ainakaan minä en niitä aikoja kaipaa. Sen verran on jo keuhkoillani ikää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarvitse rahaa enkä virkaa, kiitos vaan.

        Pesukarhu pesee meillä pyykit eikä paskanna. Se on luotoystävällinen, koska ostan ydinvoima sähköä.

        Älä nyt vedä kaljaas henkeen. Ei kannata niin tosissaan näitä hommia ottaa. Olet varmaan sen verran nuori ettet ole nähnyt ja haistanut, miten paskasta on ilma Helsingissäkin ollut. Ainakaan minä en niitä aikoja kaipaa. Sen verran on jo keuhkoillani ikää.

        Sitten muistat myös sen, että saasteet syntyivät HKL:n diesel-busseista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moni odottaa eikä tämäkään sota kaipaa yhtä tai kahta.

        Miljoonat odottavat. Sähköautot eivät valtaa teitä vielä vuosikymmeniin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää sähköautot vihreiden höttöä.

        Ette ole vissiin huomannut, että se on jo bisnes.

        Ja isänmaallinen teko kun ei aja arabimaailman tai venäläisten öljyillä vaan kotimaisella sähköllä.

        Suuri osa sähköstä ei ole kotimaista ja sähkölaitosten koneista suurta osaa ei tehdä Suomessa. Varaosatkin tilataan ulkomailta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suuri osa sähköstä ei ole kotimaista ja sähkölaitosten koneista suurta osaa ei tehdä Suomessa. Varaosatkin tilataan ulkomailta.

        Lisään... Ja dieseliäkin kyetään tekemään Suomessa. Kuten myös etanolia. Eli yhtä lailla kotimaan riippumattomuutta tuetaan ostamalla dieselautoja.


    • Anonyymi

      Turhaa kehua sähkö autoista , sittenhän tuo nähdään kun ne lisääntyy , hinaus yrittäjille ainakin koittaa kulta-ajat , se nyt on ainakin selvää .

      • Anonyymi

        Ai miksi muka?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi koronan annetaan nyt levitä?

      Miksi rajoitustoimet ei astu voimaan heti. Nyt annetaan lomalaisten levittää virusta ympäri maata. Lisäksi rajat on auki ja virus leviää sieltäkin. Tä
      Maailman menoa
      373
      4682
    2. Miksi suomalaiset eivät lähde mellakoimaan kaduille?

      Minä pitkän työuran ravintolayrittäjänä tehneenä ja kohta kotini, kesämökkini ja yritykseni menettäneenä, olisin valmis lähes mihin vain, seurauksista
      Maailman menoa
      345
      3292