Olin taannoin seuroissa Simon Alaniemen koululla. Palvelemassa oli Ville Suutari. Sana avautui hänelle. Ihailimme hänen hyvää muistiaan ja persoonallista murrettaan sekä pitkiä ja sanatarkkoja raamatunlainauksia. Nuoruudessaan Suutari oli lukenut Raamatun lävitse useita kertoja.
Saarna kesti yhden tunnin ja 45 minuuttia. Se ei tuntunut liian pitkältä. ”Sinun sanas on minun jalkaini kynttilä ja valkeus teilläni” (Ps. 119:105).
Eriseuran taisteluiden aikoihin 60 vuotta sitten isäni etsi Raamatusta vastauksia opillisiin ristiriitoihin. Apostoli kirjoittaa kirjeessään Jumalan sota-aseista. Niissä on vain yksi lyömäase, hengen miekka, Jumalan sana. Kun uskovainen puhuu armosta osattomille parannuksen tarpeellisuudesta, puheella on vahva pohja, kun se pohjautuu siihen, miten Raamattu asiasta opettaa.
Olen leikkisästi sanonut, että olen ammatiltani saarnojen kuuntelija. Kanttorin tehtävässä olen kuunnellut tuhansia saarnoja. On ollut ilo kuunnella saarnoja, joita ohjaa Jumalan Pyhä Henki.
Lapsesta lähtien olen nauttinut Jumalan valtakunnassa pidetyistä saarnoista, kun Raamattua selitetään ja selitystä vahvistetaan toisilla Jumalan sanan paikoilla. Tämä valtakunta on vahvalla perustuksella.
”Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. – – Ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen.” (Ef. 2:19–22.)
Silloin kun ei ollut vielä kirjoitettua sanaa, vanhemmat kertoivat lapsilleen Jumalan luomistöistä ja ihmeistä, kunnes kirjoitustaito kehittyi ja Jumalan ilmoituksia alettiin saattaa kirjalliseen muotoon.
Pyhä Henki on kaiken aikaa valvonut, ettei Jumalan ilmoitus, Sana, ole muuttunut.
Apostoli Pietari tiivistää tämän sanomaan: ”Siksi me voimme entistä lujemmin luottaa profeetalliseen sanaan. Ja hyvin teette tekin, jos kiinnitätte katseenne siihen kuin pimeässä loistavaan lamppuun kunnes päivä sarastaa ja kointähti syttyy teidän sydämissänne. Ennen muuta teidän on oltava selvillä siitä, etteivät pyhien kirjoitusten ennustukset ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä. Yksikään profeetallinen sana ei ole tullut julki ihmisten tahdosta, vaan ihmiset ovat puhuneet Pyhän Hengen johdattamina sen, minkä ovat Jumalalta saaneet.” (2. Piet. 1:19–21.)
Kun Jeesus aikanansa teki tiettäväksi Jumalan tahtoa, hän vetosi usein Moosekseen ja profeettoihin avaten uskon näköaloja niin omille opetuslapsilleen kuin epäuskoisille kuulijoilleen. Pietarin saarna oli voimallista kerrontaa siitä, miten Jumalan suunnitelmat ovat toteutuneet Jeesuksessa ja hänen sovintotyössään. Monet kuulijat, jotka uskoivat Pyhältä Hengeltä vaikutetun saarnan, pääsivät samasta Hengestä osalliseksi ja saivat syntinsä anteeksi.
Ainutkertainen ihme oli myös se, kun eri kielikunnista olevat ihmiset kuulivat Pietarin saarnan omalla äidinkielellään ja tuhannet ihmiset uskoivat sen. Silloin tuli usko kuulosta ja kuulo Jumalan sanan kautta. Tämä Jumalan säätämä armojärjestys on voimassa vieläkin. Vaikka taivas ja maa hukkuu, Jumalan sana ei milloinkaan häviä.
Pekka Syrjäniemi
Raamattuun pohjautuvalla puheella on vahva pohja
8
58
Vastaukset
Elätte täydellisesti vanhan liiton aikaa kuin juutalaiset tai muslimit.
- Anonyymi
Suutarilta oli mennyt aikamoinen pala elämästä jos oli lukenut ihan monta kertaa Rtun läpi !
läpilukeminen sarnatuolivauhtia kestää 84 tuntia, kauhea oli suutarin tietämys ihan selvästi. - Anonyymi
Yleensä suutarin lapsilla ei ole edes kenkiäkään jaloissaan!
- Anonyymi
On kuunnellut saarnoja Jumalan valtakunnassa. Siinä on taas hyvin tyypillinen lestafraasi. Jumalan valtakunta ei ole vielä tullut joten mies puhui omiaan.
Anonyymi kirjoitti:
On kuunnellut saarnoja Jumalan valtakunnassa. Siinä on taas hyvin tyypillinen lestafraasi. Jumalan valtakunta ei ole vielä tullut joten mies puhui omiaan.
Yritätkö lesta matkia minua? Varmaan Sinulla on jo tuossa painnasäryssä jäänyt päävammoja, vilkuttele, niin ehkä auttaa.
- Anonyymi
pinnasänky kirjoitti:
Yritätkö lesta matkia minua? Varmaan Sinulla on jo tuossa painnasäryssä jäänyt päävammoja, vilkuttele, niin ehkä auttaa.
Ei Jussia kukaan halua matkia. Siellä pissasängyssäkö lojut ja häiriköit kaiken aikaa?
Anonyymi kirjoitti:
Ei Jussia kukaan halua matkia. Siellä pissasängyssäkö lojut ja häiriköit kaiken aikaa?
Et kuitenkaan tajua, turha kertoa kenellä ne pinnasängyt jää tyhjiksi.
- Anonyymi
Raamattu ei muodosta minkäänlaista kestävää pohjaa, koska Raamattu on täynnä ristiriitoja. Esim miten ihminen pelastuu? Yksin armosta, teoilla, armolla ja teoilla, kasteella... Kaikki nämä väitteet löytyvät Raamatusta ja kaikkien pohjalta on luotu kirkkokuntia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641506Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281379Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3201041Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037- 42959
Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että285956- 76954