HS: Biden linjasi Yhdysvaltain ulkopolitiikkaa ja veti tuen Saudi-Arabian sotatoimilta Jemenissä: ”Sodan täytyy päättyä”
Osoittaa sen, että jenkkien kädet on jemeniläisten veressä. Olisi ollut vain ajan kysymys, milloin suomalaisia sotilastarkkailijoita kutsuttaisiin natokumppanuuden nimissä Jemeniin, niin kuin on kutsuttu Afganistaniin ja Irakiin aiemmin. Atte Kalevahan haki jo aiemmin sieltä vauhtia Kokoomuksen eduskuntaryhmään laihalla menestyksellä.
Biden jatkaa Trumpin aloittamaa vetäytymistä Lähi-Idästä
7
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Joesta on miestä lopettaa jenkkien imagolle äärimmäisen tappiollinen sota Jemenissä. Trump piti sitä yllä aseviennin takia.
- Anonyymi
Myanmarissakin tarvitaan gruntteja.
Eikä jenkit mitään pois vedä. Ne "poisvedetävät" joko kotiutetaan palveluksen loppuvaiheessaan tai siirretään Turkkiin ja Kuwaitiin odottelemaan Iranin sodan "mainilan" alkulaukauksia.- Anonyymi
Sotaisaa porukkaa, miksikähän Sauli Niinistö diggaa niin hitokseen jenkkejä.
- Anonyymi
Saatepa nähdä, että amerikkalaisten sodat vain lisääntyvät.
Kuinkas niiden sisällissodan tilanne?- Anonyymi
Siirtynyt siksi tavanomaiseksi rotujen väliseksi vihanpidoksi.
- Anonyymi
B. keskittää joukkojaan Saksan miehittämiseen.
- Anonyymi
Bidenin siirto oli selkeä irtiotto Trumpin politiikasta. Edellinen Yhdysvaltain presidentti puolusti Saudi-Arabian aseistamista muun muassa sillä, että aseteollisuus tuo työpaikkoja yhdysvaltalaisille.
Bidenin linjavedon mukaan Saudi-Arabialle voidaan yhä myydä puolustukseen tarkoitettua aseistusta, mutta sunnimonarkian tukeminen ilmasodankäynnissä ja yhdysvaltalaisilla hävittäjillä Jemenin hutheja vastaan loppuu.
Tietenkään kyse ei ollut täyskäännöksestä suhteessa vain Trumpin hallintoon. Itse asiassa Yhdysvallat ryhtyi avustamaan Saudi-Arabiaa Jemenin sodassa jo Barack Obaman kaudella.
Biden oli tuolloin varapresidentti ja siten itse luomassa sotkua, jota hän nyt kutsuu humanitaariseksi ja strategiseksi katastrofiksi.
MIKSI Obaman hallinto aikoinaan hyväksyi saudien johtaman sotaoperaation Jemenissä? Yksi syy oli se, että Yhdysvallat pyrki tyynnyttelemään läheisintä arabiliittolaistaan Saudi-Arabiaa, joka oli raivostunut Iranin kanssa sorvatusta ydinsopimuksesta.
Myös Jemenin sodassa on osin kyse alueellisesta valtakamppailusta, jota Saudi-Arabia ja sen sunnalaiset liittolaiset käyvät shiialaista Irania ja sen liittolaisia vastaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2013721Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii572317Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3912256- 432132
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321511Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul5131277Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931261- 541223
Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1211083- 621063