39v työkyvyttömyyseläkkeelle nyt52v

Anonyymi

39 vuotiaana myönnettiin työkyvyttömyyseläke ja nyt mittarissa 52v.
Kyllä jotain hommia elämän aikana tehnyt ja työttömänäkin. Huh mitä vääntöä ennen kun eläkkeen sai. 9kk kelan kurssi niin kyllä väännettiin ja käännettiin asioita. Yliopistosairaalassa loppu setvimiset. Ei mitenkään helpolla eläke tullut. Päätös kun tuli niin pää keveni 10kg.

32

868

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, kyllä pää kevenee, kun saa eläkepaperit. Itse työttömänä, asuessani kaukana kaikesta työvoimatoimiston kanssa monet kerrat allekirjoitin papereita, joissa sitouduin hakemaan työtä. Me kumpikin tiesimme, että ei löydy mitään. Lopulta suostuivat ehdottamaani työkuntotutkimukseen, jossa sitten 52-vuotiaana olin kolme kuukautta. Sieltä laitettiin Kelaan niin musertavat paperit, että työkyvyttömyyseläke myönnettiin kerralla mukisematta.
      Vaikka eläke oli pienin mahdollinen, oli se valtava vapautus siitä jatkuvasta paineesta ja papereiden täyttelystä. Se eläke riitti omaan vaatimattomaan elämääni, ja pikkuhiljaa hinauduin sieltä masennuksen syövereistä ja pääsin eroon myös lääkkeistä---Kuusikymppisenä jo ihan hyvässä kunnossa, mutta enpähän Kelalle ilmoittanut asiasta. Nyt, ihan oikeasti (takuu)eläkkeellä, voin oikein hyvin ja nautin elämästä.
      Kyllä sairauseläke oikeaan aikaan vapauttaa ihmisen.

      • Anonyymi

        Melkein niinkuin mun omasta elämästä niin monellekki ihmiselle helpotus ois eläke. Työmotivaatioita ihmisillä on mutta ne menee perseelleen sen takia ettei palkkaa makseta paljon mitään.


    • Anonyymi

      Kyllä. Pitäisi monen muunkin miettiä emaa elämää eikä elää muiden elää tehden heille orjatyötä, Mitä he saavat palkattomasta työstä tai työstä jonka palkka ei riitä elämiseen vaan leipää jonotetaan ja laskut maksaa sossu?

    • Anonyymi

      Valtiolle,kaupungille,kirkolle voi tehdä harjottelutöitä mutta ei yksityisille mitään.

    • Anonyymi

      Olin 52v ikäinen havahtuessani totuuteen. Minulla diagnostisoitiin parantamaton sairaus. Olin varautunut sairasloma - työjakso kauteen mutta kelan toimistossa minulle ehdotettiin eläkehakemuksen täyttämistä.
      Toimiston henkilöstöavusti hakemuksen tekemisessä mukaan lukien kelan täydennyshakemus. Sairaseläkkeeni oli niin pieni, että sain siihen kelan täydennyksen.
      Tuohon on myt aikaa 20 vuotta ja nyt olen ollut jo muutaman kuukauden sairas!

    • Anonyymi

      Monelle sairauseläke helpotus niin tarvi työttömänä notkua puolikuntosena. Prkl osa siirtyy hautuumaalle ku ei jaksa.

      • Anonyymi

        Juuri näin.


    • Anonyymi

      Juu ni ei tarvi lueskella työvoimapoliittisia päätöksiä.

      • Anonyymi

        Eihän niitä tarvi lueskella muutenkaan. Olen ollut 25 v työtön tehny vaan 5 pvä kursseja ja taas on oltu työttömänä. Ihan nastaa. Mitään papereita en ole lueskellut luen vaan käsityökirjoja ja lehtiä.


    • Anonyymi

      Mulle myönettii eläke 25-vuotiaana ja olen nyt 26v. Ekalla hakemuksella meni läpi. Turhauttavaa olla näin nuorena eläkkeellä, mut minkäs sille mahtaa. En ole voinu valita minkälaiseksi synnyn.

      Mä saan kansaneläkettä ja takuueläkettä. Molemmat tulee täsmälleen silloin ku kuuluukin.

      Elämä on vapaata, ei enää kyykytyksiä tai minkään tahon kanssa tekemistä/säätämistä.

      Täytyy vaan keskittyy niihin asioihin, mikä itseään kiinostaa. Elämä on kuitenkin lyhyt ja kerran täällä ollaan vaan ihmettelemässä.

      • Anonyymi

        Voi hyvää päivää. 25 vuotiaana eläkkeelle… Taitaa vain mustalaiset pistää paremmaksi. 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvää päivää. 25 vuotiaana eläkkeelle… Taitaa vain mustalaiset pistää paremmaksi. 😂

        Niin on.


    • Anonyymi

      Varmasti tuohon pitkään käsittelykauteen vaikuttaa hakijan ikä.Alle 60v pitää saada töihin vaikka väkisin.Ne joilla häämöttää 60v mittarissa/300pv sairauslomat pidetty ja on todettuja sairauksia ,niin tässä kohtaa se helpottaa,hakemukset alkaa mennä jo läpi.

    • Anonyymi

      Nuori alle 30v niin ryyppää ja käyttää huumeita voi ehkäpä päästä eläkkeelle.Onhan näitä ihmisiä jotka ei sitten mitenkään pääse työkyvyttömyyseläkkeelle vaikka mitä kulumia yms. Jos jotain sairautta niin menee pajalle istuskeleen sitten välillä sairauslomaa.

      • Anonyymi

        Niin kai, ja ihmetyttää kumminkin miten helpon tuntuisesti toisille eläke tulee, sillä olen samaa mieltä kuin aloittaja. Jos on fyysisesti terve, niin miksei mitään kevyttäkään fyys. työtä pysty tekeen, vaikka päässä jotai ongelmaa oliskin.

        Ite olisin voinut tehdä jotain työtä, vaikka paljon problematiikkaa onkin. Koska kaikki on tässä maassa sairaallakin omalla vastuulla, ei ole riskirahaa, tuli runsaasti ihan höpöhöpö-juttua työkyvystä, terveydessä jonkin verran sosiaalista haittaa, halusin myös eläkkeen ettei tarvi enää suotta byrokratian rattaissa olla.

        Toiset tahtoo eläkkeen jo heti esimerkiksi avioeron tai työttömyyden jälkeen. Mä olen mennyt sen verran kovan prässin läpi, että itse pidän tommosia lähinnä hidasteena. On käynyt mielessä, onko esim. näillä monilla pelkästään masennuksen takia eläköityneiilä kenties jotain muutakin mitä ei haluta kertoa tai ei ole todettu. Kyllä normiaikuinen käsittää ettei kaikki voi olla helppoa&kivaa ja että pitää olla ponnistelemaan saadakseen jotain hyvää itselleen.

        lajijasuris


    • Anonyymi

      Itsekin työssä terveyteni menetin ja sen päälle sai roikkua ties missä ennen eläkettä vuosikymmenen , kyllä ne kiusaa sairaita siten että myös mielenterveys horjuu ja sitten esim .terveydenhoito alalta pääsee eläkkeelle kun pikkasen korvavälistä kiristää ja käy nopeasti että hyvin epätasa-arvoisesti ihmisiä kohdellaan. sääliksi käy sairaita joita kiusataan juoksuttamisella tms. tänäpäivänäkin , eikä odotettavissa ole kuin köyhyyttä kun tässä maassa jaetaan kaikille maailman ihmisille tukia tasavertaisesti niin varmaa on että köyhyys lisääntyy ja ollaan samalla tasolla pohjasakan kanssa maailmalla , toisin oli ennen kun kaikilla meni hyvin tässä maassa , sairaillakin.Vasuritkin ajavat tasaveroja eli ei taida jäädä muu kuin persut jotka puolustavat heikompaa suomalaista vaikka kovin oikealle ovat kallellaan muuten.

      • Anonyymi

        Työkyvyttömyyseläkkeeseen on liittynyt muuten sellainen suuri periaatteellinen epätasa-arvoisuus, että julkisella sektorilla eläkkeeseen riittää ammatillinen työkyvyttömyys eli et pysty tekeen nykyistä työtä, mutta muilla edellellytetään yleistä työkyvyttömyyttä eli et pysty tekeen nykytyötä tai mitään muutakaan.

        lajijasuris


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkyvyttömyyseläkkeeseen on liittynyt muuten sellainen suuri periaatteellinen epätasa-arvoisuus, että julkisella sektorilla eläkkeeseen riittää ammatillinen työkyvyttömyys eli et pysty tekeen nykyistä työtä, mutta muilla edellellytetään yleistä työkyvyttömyyttä eli et pysty tekeen nykytyötä tai mitään muutakaan.

        lajijasuris

        On myös päinvastaisia ilmiöitä. Julkisella sektorilla riittää kun pystyy raahautumaan työpaikalleen. Saako mitään aikaan ei ole tärkeää.
        Mitään tekemättömiä muumioita jakkaroiden täytteinä.
        Olen törmännyt ilmiöön turhan monta kertaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työkyvyttömyyseläkkeeseen on liittynyt muuten sellainen suuri periaatteellinen epätasa-arvoisuus, että julkisella sektorilla eläkkeeseen riittää ammatillinen työkyvyttömyys eli et pysty tekeen nykyistä työtä, mutta muilla edellellytetään yleistä työkyvyttömyyttä eli et pysty tekeen nykytyötä tai mitään muutakaan.

        lajijasuris

        Tuo on totta ja vuosilomat on tosi pitkiä kun lauantaita ei lasketa lomapäiviksi.Mutta kyllä eläkkeelle pääsee, jos sen asian ottaa päätavoitteekseen ja tekee lääkäreille selväksi että mihinkään töihin ei kertakaikkiaan pysty.Jos antaa ymmärtää että no jos minä nyt kokeilen vielä pärjätä ym,niin tie nousee pystöön,tai ainaki viivästyy paljon.Aluksi pääsee kaikenlaisiin tutkimuksiin,mutta kun aina vaan valittaa,niin lääkärin ei auta muutakuin pistää lisää sairauslomaa niin kauan kuin sitä kela maksaa.Sitten pääsee te-toimiston puolikintoiseksi työnhakijaksi vaikka oletkin vielä kirjoilla edellisessä työpaikassa,saat siis ansiosidonnaista päivärahaa.Työnantajakin kyllästyy ja irtisanoo niin tilanne helpottuu kun hakee tk-eläkettä.Tämä on kova peli pelattavaksi,mutta se tuottaa halutun tuloksen kun on vaan määrätietoinen..Kaiken kukkuraksi pitää tietenki olla sairas,ei se täysin terveeltä onnistu.


    • Anonyymi

      olen 70 ja joka päivä töissä, mikähän minussa on vikana !?

      • Anonyymi

        Ei kait mikään jos haluat saappaat jalassa lähteä etkä käyttää oikeuttasi nauttia leppoisista eläkepäivistä.


    • Anonyymi

      Työläisten rahat nenevät maahanmuuttajien elätämiseen ja herrojen taskuun.
      Pienet palkat on nykyään kun matut polkee palkkoja että mieluummin on sairaseläkkeellä.

      Matujen elättämiseen tarvitaan jo peräti 800 000 suomalaisen työläisen verot.

      • Anonyymi

        Näin on,2015 oli paha vuosi Suomen taloudelle.Jos tuo porukka vielä lähettää osan kelalta saaduista euroista kotimaihinsa,niin ei jää nekään hyödyksi tänne pyörittämään taloutta.


    • Anonyymi

      Itse työkyveläkkeellä ni en lähde mitään virallisia töitä lähde koittaan eikä ole kylläkään ehdotettukaan.

    • Anonyymi

      Mutta tiesittekö että varsinaisella työeläkkeellä on tosi mukava olla .
      Ei ole mitään paineita ja rahat tulee tilille tasaisena virtana.

      • Anonyymi

        Niin se tulee työkyvyttömyyseläkkeelläkin,aivan se sama eläke.Sama alennuksiin oikeuttava kortti on taskussa jossa lukee työeläkekortti.Ainut ero on,että jos töitä haluaa tehdä,niin varsinaisella eläkkeellä olevalla ei ole euromääräisiä rajoitteita ansioille.


    • Anonyymi

      Palkasta on kertaalleen maksettu vero,Palkasta määräytyy eläkeet,niin sanottu työkyvyttömyyseläkekin.40 vuoden työ antaa palkkion työ vuosista ,eläkettä on kerrytetty eri kassaan kuin BKT:ttä'.Eläkekassa on tällä hetkellä 220 miljaardia,joita on laitettu tuottamaan eri osakkeisiin ja yhtiöihin."Väärin on että eläkeitä maksetaan eri
      suuruisina,sille ei ole mitään perustetta".Tämä että on sattunut tienaamaan palkkaa enempi,ei ole peruste suurempaan eläkeeseen,samoin olisi käynyt myös pienempituloiselle jos palkka olisi ollut suurempi.Pieni tuloisia on palkan saajista suurinosa eläkekassojen euroittamiseen.Eläke ei tule olla sidoksissa palkkaan,vaan kaikille yhtäsuuri eläke.Kaikki maksavat saman suuruista eläkemaksua palkastaan.
      Äänestä kd:tä

    • Anonyymi

      Eihän joku pienyrittäjä missään rahoissa kylve mälttämättä ja pitkät työpäivät ja lomaa voi pitää jos rahaa. Kuka hitto edes haluaa pienyrittäjäksi. Jollakin on onnistunut tehdä omiin nimiin muurauksia,timpurin hommia ja kun hyvin tehnyt ni töitä löytyy.Helppoheikillä ei kauaa ole hommia.

    • Anonyymi

      Kyllä sitä mielellään viettää eläkepäiviä ettei helkkari tarvi lukea jotain työvoimapoliittisia päätöksiä huh.

    • Anonyymi

      Miksi odotit päätöstä? Olisit käynyt vaan ja irtisanoutunut työstä tai työttömyydestä? Työkyvytön on usein työkykyinen ja pystyy tekemään jotain muuta jos ei omaa työtä, mutta marisee siitäkin kun ei tarvi tehdä. Rahaahan hän ei tarvi, vai mitä?

    • Anonyymi

      Työkyvyttömyyseläkettä kun harkitaan ja määritellään se pystyykö 8 tunnin työllä itsensä elättää.Elikä pystyykö tekeen sen 8 tuntia. Maallikot tietenki sanoo että kyllä toi pystyy. Burn out ja depressio varm aikas yleisiä kun myönnetään eläke.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      997
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      754
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe