Aihe

Keskustellaanmpa vaihteeksi sähköautoista

Anonyymi

Paljon hehkutetaan sähköautoja. Mutta riittääkö sähkö, ja toimivatko Suomen talvessa?

Vähemmälle huomiolle jääneet nämä peruskysymykset. Tuntuu että sähköautoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn.

28

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuten on jo moneen kertaan todettu, niin sähkö riittää, ja sähköauto toimii talvella aikansa. Toimintamatka ei ole polttomoottoriauton veroinen, ja lataaminen on hidasta. Ovat omimmillaan lyhyessä ja nykivässä kaupunkiajelussa, jossa saadaan talteen jarrutusenergiaa.

      • Anonyymi

        "Suomessa varavoima kannattamattomana ja saastuttavana laajalti purettu. Fortumin Inkoon varavoimalat eivät ole enää reservissäkään. Kotkan Mussalon voimala on poissa. Suomen suurin ja modernein hiilivoimala Meri-Porissa siirtyi TVO:lta kokonaan Fortumin omistukseen. Se toimii kantaverkkoyhtiö Fingridin varavoimalana.

        Tilanne on sen verran kriittinen, että Rajala suosittelee hankkimaan varavoimaa – kuten sairaalat, tietokonehallit ja esimerkiksi isot maatilat lypsykoneineen ovat jo tehneet.

        "Talven lyhyen pakkasjakson aikana tuotiin Suomeen sähköä noin kolmannes muista maista.

        "Pärjäämme, kun saamme tuontisähköä. Ongelma tulee, jos tulee isompi häiriö ja laajempi alue on kylmän ilman alaisena. Silloin olemme pulassa. Yhdelläkään maalla ei ole velvoitetta myydä sähköä tänne. Oman maan tarve tulee ensin. Raha ratkaisee ja se, onko sähköä ylipäätään", Rajala ynnää.

        Olkiluodon 2-ydinvoimalayksikön vikaantuminen seisokkeineen joulun alla antoi varoituksen järjestelmän kriittisyydestä." https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.1302279


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Suomessa varavoima kannattamattomana ja saastuttavana laajalti purettu. Fortumin Inkoon varavoimalat eivät ole enää reservissäkään. Kotkan Mussalon voimala on poissa. Suomen suurin ja modernein hiilivoimala Meri-Porissa siirtyi TVO:lta kokonaan Fortumin omistukseen. Se toimii kantaverkkoyhtiö Fingridin varavoimalana.

        Tilanne on sen verran kriittinen, että Rajala suosittelee hankkimaan varavoimaa – kuten sairaalat, tietokonehallit ja esimerkiksi isot maatilat lypsykoneineen ovat jo tehneet.

        "Talven lyhyen pakkasjakson aikana tuotiin Suomeen sähköä noin kolmannes muista maista.

        "Pärjäämme, kun saamme tuontisähköä. Ongelma tulee, jos tulee isompi häiriö ja laajempi alue on kylmän ilman alaisena. Silloin olemme pulassa. Yhdelläkään maalla ei ole velvoitetta myydä sähköä tänne. Oman maan tarve tulee ensin. Raha ratkaisee ja se, onko sähköä ylipäätään", Rajala ynnää.

        Olkiluodon 2-ydinvoimalayksikön vikaantuminen seisokkeineen joulun alla antoi varoituksen järjestelmän kriittisyydestä." https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.1302279

        Tilanteeseen, jossa Suomen kaikki 2,7 miljoonaa henkilöautoa ovat sähkökäyttöisiä kuluu vähintään 20 vuotta, luultavasti pidempäänkin. Voidaan ajatella vaikka vuotta 2045.

        Pakkaspäiviä varten ne tarvitsevat sähköä keskimäärin 1600 MW:n teholla.

        Viime vuonna tuulivoimalla tuotettiin sähköä Suomessa yhtä paljon kuin Loviisan kahdella ydinvoimalaitoksella, eli noin 1000 MW:n keskiteholla.

        Lähivuosina tuulivoimakapasiteetti on tarkoitus kolminkertaistaa, jolloin ne tuottavat keskimäärin 3000 MW:n teholla. Jo pelkästään tuo tuulivoiman lisäys riittää sähköautoille reilusti yli niiden tarpeen.

        Ja vuoteen 2045 on kauan aikaa. Ja suuret ikäluokat eivät enää tuolloin autoile, joten liikenteessä olevien henkilöautojen määräkin jää alle tuon 2,7 miljoonan.


    • Anonyymi

      Siirtymävaiheen ratkaisu.

    • Anonyymi

      Ainoa järkevä – jos järkevä sekään - Suomen olosuhteisiin on ladattava hybridi. Mutta jos ajaa paljon pitkää matkaa, niin se hybridiys on pelkkää ylimääräistä massaa ja vikakohteita.

      • Anonyymi

        Suomen olosuhteisiin valitsin itselleni KAASU/BENSA hybridi AUTON. Ajettavuus ja mukavuus aivan kuten bensiini tai diesel autoissakin. Vetokoukun saa, on lämmin sisällä aivan kuten perinteiset autot, ja tomintasädettä riittää, koska kaasun loppuessa toimintasädettä jatkuu täydellä bensiinitankillisella vielä noin 600 kilometriä varten, kun ensin kaasulla ajaa sen 500 kilometriä kaasutankin tyhjäksi. Voi käyttää jätteitä, eli voi ajaa biokaasulla, joka valmistetaan käytännössä viemärijätteistä, tai maakaasulla, mikäli biokaasun kalliimpi hinta käy ärsyttämään.


    • Anonyymi

      Kiva ladata matkalla puolituntia kun latailee niin voi taas 100 km päästä ja jos sattuu olamaan muutama lataaja siinä odottelemassa vuoroaan huh heijjaa

      • Anonyymi

        Pysyy virkeenä kun pitää kahvitaukoja. Liikenneturvallisuus paranee. Pitää kato ajatella positiivisesti.


    • Anonyymi

      Jos autopolttoaineen hintaa nostetaan jopa euron litralta, kuten voi käydä, sakkaa talous.

      Sillon uusia sähköautoja ei millään pystytä ostamaan niin paljoa että sähkön riittävyys olisi vaarassa.

      Ei niitä muutenkaan osta kuin ne jotka pystyvät lataamaan niitä kotonaan.

      Eikä kerrostaloissa asu niin rikasta väkeä että voisi yhtiöön latauspisteitä rakentaa, ei tässä taloustilanteessa.

      Sähkön riittävyys ei tule olemaan ongelma vielä vuosiin.

    • Anonyymi

      sähköauto on tulevaisuutta, muulla energialla ei ole mitään mahdollisuutta kilpailla. Syynä tähän on automaatio, sähkömoottreita on niiiiin paljon helpompi hallita ajotietokoneilla, mikä taas on todellinen etu kuljettajattomiin menopeleihin. Ne ajavat itse itsensä myös lataukseen.

      • Anonyymi

        Sähköauto tulee jäämään pelkäksi taajama- ja lyhyen matkan jakelu- ja puhtaanapitoautoksi. Mitään laajaa valtakunnanlaajuista jakeluverkkoa on turha rakentaa.

        Mut käyttövoimat ohittavat sähkön pitkän matkan ajoneuvoissa yli sadaksi vuodeksi, ehkä jopa kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto tulee jäämään pelkäksi taajama- ja lyhyen matkan jakelu- ja puhtaanapitoautoksi. Mitään laajaa valtakunnanlaajuista jakeluverkkoa on turha rakentaa.

        Mut käyttövoimat ohittavat sähkön pitkän matkan ajoneuvoissa yli sadaksi vuodeksi, ehkä jopa kokonaan.

        Valtakunnallinen sähkönjakeluverkko rakennettiin Suomeen jo 1900-luvulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valtakunnallinen sähkönjakeluverkko rakennettiin Suomeen jo 1900-luvulla.

        On täysin eri asia... toivottavasti et ota osaa kommentointiin sen enempää, häpäiset itsesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto tulee jäämään pelkäksi taajama- ja lyhyen matkan jakelu- ja puhtaanapitoautoksi. Mitään laajaa valtakunnanlaajuista jakeluverkkoa on turha rakentaa.

        Mut käyttövoimat ohittavat sähkön pitkän matkan ajoneuvoissa yli sadaksi vuodeksi, ehkä jopa kokonaan.

        Sähköautot tulevst olemaan varakkaamman väen leluja, lyhyiden työ- tai kauppamatkojen kakkosautoja. Pitemmät matkat he ajavat oikeilla autoilla.


    • Anonyymi

      Jaa mitenkähän se sähkö itse asiassa mahtaisi riittää, jos meillä olsi vaikka edes 500 000 sähköautoa ladattavana näin pakkasaikana. Voihan sitä olettaa, että Putin sitä toimittaisi, mutta kun totuus on, että Venäjälläkin on ongelmia sähkön tuotantokapasiteetin kattavuudessa kovimmilla pakkasilla. Eli olisiko niin, että talvella sähkön tuotannontavalla tai myyjällä ei olisikaan väliä, jos kesä aikaan voi leikkiä cityvihreää ja ajella potkuttomillasähköpotkulaudoilla ja sähköpyörillä. Ent sitten kun meillä pistetään miljoona sähköautoa lataukseen joku päivä. Vihervouhotus ja -usko aiheuttaa todella vakavia ympäristövahinkoja ja tuhoaa.

      • Anonyymi

        Sähkön käyttö väheni viime vuonna 6% eli 5,2 terawattituntia.

        https://energia.fi/files/4428/Sahkovuosi_2020_netti.pdf

        Eli kyllä sitä käyttämätöntä sähköäkin jonkun verran on. Lisäksi rakennetaan lisää tuulivoimakapasiteettia, josta saadaan "talteen" keskimäärin reilut kolmasosa nimellistehosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön käyttö väheni viime vuonna 6% eli 5,2 terawattituntia.

        https://energia.fi/files/4428/Sahkovuosi_2020_netti.pdf

        Eli kyllä sitä käyttämätöntä sähköäkin jonkun verran on. Lisäksi rakennetaan lisää tuulivoimakapasiteettia, josta saadaan "talteen" keskimäärin reilut kolmasosa nimellistehosta.

        niin ja markkinataloudessa tuotanto kyllä vastaa kysyntään, tuotannon ei tietenkään tarvitse olla kokonaan Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön käyttö väheni viime vuonna 6% eli 5,2 terawattituntia.

        https://energia.fi/files/4428/Sahkovuosi_2020_netti.pdf

        Eli kyllä sitä käyttämätöntä sähköäkin jonkun verran on. Lisäksi rakennetaan lisää tuulivoimakapasiteettia, josta saadaan "talteen" keskimäärin reilut kolmasosa nimellistehosta.

        Mahtoiko johtua sähkönkulutuksen lasku koronasta eli sen varaanko vihreät laskevat tulevaisuutensa niin, että korona vähentää kulutusta ja tuotantoa? Todella naivia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        niin ja markkinataloudessa tuotanto kyllä vastaa kysyntään, tuotannon ei tietenkään tarvitse olla kokonaan Suomessa.

        Ai mistä se tulee? Mahtaako Merkel sitä toimittaa,, tuskin. Se tulee joko Ruotsista, Virosta tai sitten Venäjältä. Ja ainoa joka sitä kykenee toimittamaan on Venäjä, joka toimttaa huippusähkön myös Viroon. Venäjä toimittaa ainoastaan ydinsähköä, joten se ilmeisesti siinä tapauksess, kun itsellä töpselistä puuttuu virtaa, onkin sitten ihan hyväksyttyä.


      • Anonyymi

        Joitain vuosia sitten, kun oli vähän samankaltainen pakkastalvi kuin nyt, varoitettiin joulun aikaan, että sähkön jakelun kanssa voi tulla ongelmia, kun niin monet suuren kulutuksen vallitessa paistavat kinkkuja yhtaikaa uuneissaan.

        Mites, jos olisi ollut vielä puoli miljoonaa patteriautoa jatkuvassa latauksessa, kun koko Suomessa oli n -20 astetta kylmää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai mistä se tulee? Mahtaako Merkel sitä toimittaa,, tuskin. Se tulee joko Ruotsista, Virosta tai sitten Venäjältä. Ja ainoa joka sitä kykenee toimittamaan on Venäjä, joka toimttaa huippusähkön myös Viroon. Venäjä toimittaa ainoastaan ydinsähköä, joten se ilmeisesti siinä tapauksess, kun itsellä töpselistä puuttuu virtaa, onkin sitten ihan hyväksyttyä.

        älä murehdi joutavia, aina on sähköä riittänyt ja tulee riittämään. Tuote jolle on kysyntää, on myös tuotantoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mahtoiko johtua sähkönkulutuksen lasku koronasta eli sen varaanko vihreät laskevat tulevaisuutensa niin, että korona vähentää kulutusta ja tuotantoa? Todella naivia.

        Paperitehtaita ajetaan alas. Lisäksi teräksen kysyntä lienee vähentynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön käyttö väheni viime vuonna 6% eli 5,2 terawattituntia.

        https://energia.fi/files/4428/Sahkovuosi_2020_netti.pdf

        Eli kyllä sitä käyttämätöntä sähköäkin jonkun verran on. Lisäksi rakennetaan lisää tuulivoimakapasiteettia, josta saadaan "talteen" keskimäärin reilut kolmasosa nimellistehosta.

        "Eli kyllä sitä käyttämätöntä sähköäkin jonkun verran on. "

        Valitettavasti "käyttämätöntä" sähköä ei oikeasti ole silloin kun tarkastellaan sähkön kulutushuippuja. Jo nyt, ilman sähköautoja, olemme surkeasti tuontiriipppuvaisia sähköstä.

        Fingrid: "Fingridistä todetaan, että sähköpulatilanne on kuitenkin mahdollinen tilanteessa, jossa koko Suomea koettelee pitkäkestoinen kireä pakkasjakso."

        -Ja edellyttäen, että sähkömarkkinatilanne toimii normaalisti. Ja edellyttäen, ettei yksikään ydinvoimaloista sano "KABOOM"

        Jne.

        Olemme karmivalla tavalla riippuvaisia tuontisähköstä ja samalla karmivalla tavalla riippuvaisia hra Putinin lyhytnäköisistä oikuista. En oikein ymmärrä puheita mistään "käyttämättömästä sähköstä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eli kyllä sitä käyttämätöntä sähköäkin jonkun verran on. "

        Valitettavasti "käyttämätöntä" sähköä ei oikeasti ole silloin kun tarkastellaan sähkön kulutushuippuja. Jo nyt, ilman sähköautoja, olemme surkeasti tuontiriipppuvaisia sähköstä.

        Fingrid: "Fingridistä todetaan, että sähköpulatilanne on kuitenkin mahdollinen tilanteessa, jossa koko Suomea koettelee pitkäkestoinen kireä pakkasjakso."

        -Ja edellyttäen, että sähkömarkkinatilanne toimii normaalisti. Ja edellyttäen, ettei yksikään ydinvoimaloista sano "KABOOM"

        Jne.

        Olemme karmivalla tavalla riippuvaisia tuontisähköstä ja samalla karmivalla tavalla riippuvaisia hra Putinin lyhytnäköisistä oikuista. En oikein ymmärrä puheita mistään "käyttämättömästä sähköstä".

        Jos sähköä käytetään vähemmän kuin aikaisemmin, niin silloin on jäänyt sähkökapasiteettia käyttämättä verrattuna aikaisempaan.

        Suomalaiset polttomoottoriautot kulkevat käytännössä venäläisellä raakaöljyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos sähköä käytetään vähemmän kuin aikaisemmin, niin silloin on jäänyt sähkökapasiteettia käyttämättä verrattuna aikaisempaan.

        Suomalaiset polttomoottoriautot kulkevat käytännössä venäläisellä raakaöljyllä.

        Sähkön riittävyyttä voi tarkastella (ainakin) kahdella tapaa:

        -Energian riittävyys

        -Huipputehon riittävyys.

        Jälkmmäisen osalta olemme surkeasti hra Putinin suopeuden varassa.

        Tämä on Suomen kauhuskenaario: Voiko sähkö loppua talven kysyntähuipussa?

        Suomen sähköntuonnissa tehtiin kaikkien aikojen ennätys loppiaisen alla. Enemmän kuin kolmannes sähköstä tuli ulkomailta. Mitä tapahtuisi, jos seuraavan kysyntähuipun aikana asiat alkaisivat mennä vikaan?

        Ensimmäisen merkin Suomen sähköjärjestelmän kriisistä voisi kuulla Lappeenrannan Yllikkälän muuntoasemalle vedetyn korkeajännitejohdon alla. Jos rajalta tulevan voimajohdon sirinä taukoaisi aavemaiseksi hiljaisuudeksi, se tietäisi muutamaa hetkeä myöhemmin vaikeuksien alkua sadoille tuhansille suomalaisille.
        - - - - -

        Kannattaa muistaa, kolmannes oli tuontisähköä ja sitten sen jälkeen voi alkaa puhumaan sähkön ns. riittävydestä !


    • Anonyymi

      Dieselitä hehkutetaan, ei sähköautoja. Tuskin on edes tupakansytytintä sähköautoissa, mikä hehkuisi.

    • Anonyymi

      Niin kyllähän vihreät ajoivat alas lämmityksenkin, venäläiset rekat ajavat Venäjältä turvetta, haketta ja rashasta raskastapolttoöljyä lämpövoimalaitoksille Suomeen.
      Säsköautoissa tilanne on taas se, että, eihä se ole polttomoottorin väärti.
      1. kuumana hehkuvat voimavirtajohdot ja palavat
      2. sähköä ei tuoteta Suomen kulutuksen tarpeisiin riittävästi
      3. pikalarit polttavat sulakkeet ja johtimet sulavat, tulipaloja
      4. ajo keskeytyy akun tyjennettyä
      5. sähkönjakelun pysäsähdyttyä kaikk autot pysähtyvät
      6. sähkövikoja autoissa paljon
      7. akkujen tulee kestää 1,6 miljoonaa mailia ajaa ja yhdellä latauksella 2000km
      Säsköauto tosiaa hyvä peli, todellakin hieno auto.

      • Anonyymi

        "2. sähköä ei tuoteta Suomen kulutuksen tarpeisiin riittävästi"

        Polttomoottoria ei kannata väärrätä tuolla argumentilla. Raakaöljystä 100% tuodaan ulkomailta. Lähinnä sieltä Venäjältä, jonka haketta pidät epäilyttävänä.

        Muutkin kohtasi ovat huvittavia. Eihän esimerkiksi löpöpumppu edes toimi ilman sähköä, jos ei ole kammella veivattavaa pumppua. Sähköauton saa sentään ladattua vaikka aurinkopaneeleilla.

        Anturivikoja on tosiaan paljon dieseleissä. Kusitankkikin jäätyy jo -11 asteessa.

        Kymmenen vuoden päästä kukaan ei halua edes koskea haisevaan polttomoottoriautoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomeen julistettu poikkeustila

      Ulkonaliikkumiskielto pikapuoliin.
      Maailman menoa
      361
      8163
    2. Maisa ja Mikko eroaa!

      https://www.seiska.fi/kotimaa/maisa-torppa-ja-mikko-rakas-hakivat-avioeroa-erikoinen-erosotku/1158170 Mitäs tähän sanotte? Mä en voi muuta kuin naura
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      6655
    3. Hallitus sekaisin kuin seinäkello, olis kuitenkin pitänyt ottaa se Nyrkki

      Yle: Toisen asteen rajoitukset saavat hallituksen rivit rakoilemaan. "Nuorisojärjestöt vaativat koronanyrkkiä: Onko tilanne kenenkään hallussa?" Ris
      Maailman menoa
      344
      5980
    4. Helsingin Itäkeskuksessa maskipakko, valvotaanko sitä?

      Itiksessä on nyt maskipakko mutta valvotaanko sitä mitenkään? https://www.itis.fi/fi/ajankohtaista/kauppakeskuksessa-maskipakko
      Maailman menoa
      241
      4172
    5. Korona-altistuminen joogasalilla ja puutteelliset tiedot

      "Ylilääkäri Jarno Rieppo kertoo, että tartuntaketjujen jäljitys on kesken eikä kaikkia mahdollisesti altistuneita ole vielä tavoitettu puutteellisten
      Iisalmi
      84
      2047