Voiko kiihkeä uskovaisuus aiheuttaa mielenterveysongelmia

Anonyymi

Olen "tosi uskovaisesta" helluntalaisperheestä ja suvussa on muitakin vastaavilla elämänarvoilla olevia, ja tässä on pari tapausta mitkä ei ole kyenneet normaaliin elämään vaan ovat olleet välillä osastolla ja lääkityksen varassa, mutta en tiedä tarkkaan mitä kaikkea siihen liittyy. Mutta veronmaksajia niistä ei näytä tulevan, vaikka molemmat älykkäitä ihmisiä ja koulut käyty huippuarvosanoilla, mutta sitten kun aikuisuus alkoi, niin alkoi myös mielenterveysongelmat siellä parinkympin jälkeen.

Eli kysymys kuuluu, voiko mielenterveys mennä kun alkaa liiaksi uskon varaan laittaa elämänsä ja kaikki muu tulee vasta taka alalla? Tämä asia on molemmilla yhteistä.

37

1114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä voi mennä.Itse olen kasvanut hellari perheessä ja itsekin ollut voimakkaasti mukana,kunnes uuvuin täysin.En ole mielenterveyttäni menettänyt niin,että hoitoon olisin joutunut,mutta palasina olen.Perheeni uskikset ovat täysin välinpitämättömiä olleet elämäni kärsimyksissä.Se,mitä olen vuosikymmenien aikana hellareissa kokenut,on samaa kuin koulukiusaaminen.

      • Anonyymi

        Ei johdu mielenterveysongelmat uskonnosta,tyypillistä noin parikymppisenä alkava sekoilu tietyillä geeneillä,esimerkkejä löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei johdu mielenterveysongelmat uskonnosta,tyypillistä noin parikymppisenä alkava sekoilu tietyillä geeneillä,esimerkkejä löytyy.

        Kyllä johtuu,tuo hellariporukka sairastuttaa herkät ihmiset.Uskon,että siellä vaikuttaa demoninen henki,ei voi muuten ymmärtää sitä pahuutta.Kannattaa lukea Kurt Koch kirja Voitto on sittenkin meidän.Siinä kerrotaan totuus hellareista.En olisi selvinnyt,jos en olisi lähtenyt tästä sairastuttavasta lahkosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei johdu mielenterveysongelmat uskonnosta,tyypillistä noin parikymppisenä alkava sekoilu tietyillä geeneillä,esimerkkejä löytyy.

        Sana sekoilu ei nyt kyllä kuvaa ollenkaan näitä ihmisiä. Toinen näistä sattuu olemaan oma siskoni ja muistan kuinka varhaisteini iässä yhtäkkiä normaalista meneväisestä lapsesta tuli sulkeutunut, eristäytyi kotiin ja lopetti kaikki yhteydenpidot kaverehinsa joita oli siihen asti useita. Ja miksikö? Helvetinpelossa!! Varmaan kavereiden elämä siinä vaiheessa alkoi mennä liian hurjaksi ja syntiseksi tämmösen perheen kasvatille. Siinä sitä eristäytynyttä elämää lähemmäs 10v ja lopulta joku hirtti kiinni päänupissa. Eli jos uskonnon takia elämä meni näin, niin miksi se sallitaan jos jumala on olevinaan niin mahtava? Sairasta touhua sanon minä. Sellainen uskonto että käydään välillä kirkossa jne on ihan ok, mutta jos se hallitsee aivan koko elämää niin ei näytä kovin hehkeätä elämää välttämättä saavan.

        Onneksi itse tajusin siinä suht nuorena kaikessa hiljaisuudessa alkaa ottaa etäisyyttä tähän uskontohorinaan ja elin normaali nuoren elämää kaikkine "syntineen", koska itselläni se varhaisnuoruus oli vaikean tuntuista elämää yrittää olla joku imelän hyväntahtoinen pyhäkoulupoika, mutta eihän siinä saanut kuin paskaa niskaan, koska tuollainen on helppo maalitaulu kiusaajille. Elämä onneksi opettaa ja ja karisti tuollaisen käytöksen pois. Luulen että samalla osastolla olisin itsekin jos sillä tyylillä olisin jatkanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana sekoilu ei nyt kyllä kuvaa ollenkaan näitä ihmisiä. Toinen näistä sattuu olemaan oma siskoni ja muistan kuinka varhaisteini iässä yhtäkkiä normaalista meneväisestä lapsesta tuli sulkeutunut, eristäytyi kotiin ja lopetti kaikki yhteydenpidot kaverehinsa joita oli siihen asti useita. Ja miksikö? Helvetinpelossa!! Varmaan kavereiden elämä siinä vaiheessa alkoi mennä liian hurjaksi ja syntiseksi tämmösen perheen kasvatille. Siinä sitä eristäytynyttä elämää lähemmäs 10v ja lopulta joku hirtti kiinni päänupissa. Eli jos uskonnon takia elämä meni näin, niin miksi se sallitaan jos jumala on olevinaan niin mahtava? Sairasta touhua sanon minä. Sellainen uskonto että käydään välillä kirkossa jne on ihan ok, mutta jos se hallitsee aivan koko elämää niin ei näytä kovin hehkeätä elämää välttämättä saavan.

        Onneksi itse tajusin siinä suht nuorena kaikessa hiljaisuudessa alkaa ottaa etäisyyttä tähän uskontohorinaan ja elin normaali nuoren elämää kaikkine "syntineen", koska itselläni se varhaisnuoruus oli vaikean tuntuista elämää yrittää olla joku imelän hyväntahtoinen pyhäkoulupoika, mutta eihän siinä saanut kuin paskaa niskaan, koska tuollainen on helppo maalitaulu kiusaajille. Elämä onneksi opettaa ja ja karisti tuollaisen käytöksen pois. Luulen että samalla osastolla olisin itsekin jos sillä tyylillä olisin jatkanut.

        Tuota juuri olen kokenut,kiusaamista,koska olen kiltti.Minulle aina saarnattu,sinun pitää hyväksyä,antaa anteeksi.Minua on saanut halveksia,hyljätä kermaporukan ulkopuolelle,sanottu,tämä on sinun tiesi!!Profetoitu mitä kauheimpia profetioita.Kerran eräs tunnettu saarnaaja sanoi,oka on lävistänyt sydämmesi,ei siunannut,antanut lohduttavia sanoja.Ahdistus vain kasvoi.Kun olen katsonut videoita koulukiusatuista,tajusin,olen kiusattu uskonnollisten taholta.Heistä monista,lapsista ei ole kestänyt,vaan ovat päätyneet itsemurhaan,kauhistus.Minulla oli ystävä,jonka henkinen puoli järkkyi hellareissa,oli tunnollinen,aina alttarilla tunnustamassa syntejään,pelkäsi koko ajan tekevänsä syntiä.Oli järkyttävää seurata hänen tilansa huononemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuota juuri olen kokenut,kiusaamista,koska olen kiltti.Minulle aina saarnattu,sinun pitää hyväksyä,antaa anteeksi.Minua on saanut halveksia,hyljätä kermaporukan ulkopuolelle,sanottu,tämä on sinun tiesi!!Profetoitu mitä kauheimpia profetioita.Kerran eräs tunnettu saarnaaja sanoi,oka on lävistänyt sydämmesi,ei siunannut,antanut lohduttavia sanoja.Ahdistus vain kasvoi.Kun olen katsonut videoita koulukiusatuista,tajusin,olen kiusattu uskonnollisten taholta.Heistä monista,lapsista ei ole kestänyt,vaan ovat päätyneet itsemurhaan,kauhistus.Minulla oli ystävä,jonka henkinen puoli järkkyi hellareissa,oli tunnollinen,aina alttarilla tunnustamassa syntejään,pelkäsi koko ajan tekevänsä syntiä.Oli järkyttävää seurata hänen tilansa huononemista.

        siellä kuin ei oteta mitään vastuuta, - opetuksesta, ja puhujatkin voi olla "ketä vaan", ei minkäänlaisia vaatimuksia / vastuuta, kuin että "olet uskossa, "meidän" lahkossa, jne.
        samaan sarjaan kuuluu tv.7 ohjelmat, että:
        "monta tulee minun nimessäni . . ."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sana sekoilu ei nyt kyllä kuvaa ollenkaan näitä ihmisiä. Toinen näistä sattuu olemaan oma siskoni ja muistan kuinka varhaisteini iässä yhtäkkiä normaalista meneväisestä lapsesta tuli sulkeutunut, eristäytyi kotiin ja lopetti kaikki yhteydenpidot kaverehinsa joita oli siihen asti useita. Ja miksikö? Helvetinpelossa!! Varmaan kavereiden elämä siinä vaiheessa alkoi mennä liian hurjaksi ja syntiseksi tämmösen perheen kasvatille. Siinä sitä eristäytynyttä elämää lähemmäs 10v ja lopulta joku hirtti kiinni päänupissa. Eli jos uskonnon takia elämä meni näin, niin miksi se sallitaan jos jumala on olevinaan niin mahtava? Sairasta touhua sanon minä. Sellainen uskonto että käydään välillä kirkossa jne on ihan ok, mutta jos se hallitsee aivan koko elämää niin ei näytä kovin hehkeätä elämää välttämättä saavan.

        Onneksi itse tajusin siinä suht nuorena kaikessa hiljaisuudessa alkaa ottaa etäisyyttä tähän uskontohorinaan ja elin normaali nuoren elämää kaikkine "syntineen", koska itselläni se varhaisnuoruus oli vaikean tuntuista elämää yrittää olla joku imelän hyväntahtoinen pyhäkoulupoika, mutta eihän siinä saanut kuin paskaa niskaan, koska tuollainen on helppo maalitaulu kiusaajille. Elämä onneksi opettaa ja ja karisti tuollaisen käytöksen pois. Luulen että samalla osastolla olisin itsekin jos sillä tyylillä olisin jatkanut.

        "eihän toinen sairas voi toista sairasta talutta

        "ei sokea voi sokeaa taluttaa", - lukee raamatussa !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä johtuu,tuo hellariporukka sairastuttaa herkät ihmiset.Uskon,että siellä vaikuttaa demoninen henki,ei voi muuten ymmärtää sitä pahuutta.Kannattaa lukea Kurt Koch kirja Voitto on sittenkin meidän.Siinä kerrotaan totuus hellareista.En olisi selvinnyt,jos en olisi lähtenyt tästä sairastuttavasta lahkosta.

        Kaikkia ei oteta kuin nimellisenä ja kuljetaan vanhempien uskon mukaan.Vanhojen asioiden anteeksiantoa ei ole ja varsinkaan ennen syntymää olevien asioiden tietäminen,vaikka piti olla vaitiolovelvollisuus.Toiset ovat aina esillä hiljaisten ei tarvitse olla mitenkään vaan saavat olla ulkopuolisena vuosiakin,eipä ole vapaiden suuntien väkeä tullut vastaankaan.Moni korona-aikana saa vain sotepuheluita.Yksinäisyydestä jopa raportoitu uutisistakin luettu.


    • Anonyymi

      -koko helluntalaislahko on ihan hirveä ja heidän toimintansa pitäisi lakkauttaa kokonaan, siksi sairasta on koko heidän touhut. Ne kuvittelee olevansa tavallisten ihmisten yläpuolella, jokin erityisihmisten porukka, jotka temmataan taivaisiin. Miettikää minkälaista höpöhöpöä ne suoltaa ja ei ole ihme, jos nuori ihminen sekoaa näistä heidän julistuksistaan. Näitä näkyy jopa telkkarista ja eletään sentään 2021 luvulla.

      • Anonyymi

        Minä todella olen särjetty saviruukku heidän jäljiltä.Kuuluin hellareihin n.20 vuotta ja olen kasavanut hellariperheessä.Voi sitä alistamista,nöyryyttämistä,jos minulla oli paha kärsimys,kukaan ei halunnut auttaa,ei oma niin täydellinen hellariperhe!Tunnusta syntis,sinä olet katkera,sinun pitää,pitää,pahantekijät siunattiin.Joku kysyy,miksi en lähtenyt pois ennemmin,se manipulointi,he ovat mielestään jumalia,pelottavat profetiat ym. sitoi,kunnes heräsin,kun minulla oli tuolloin väkivaltainen mies,muka uskis ja pyysin perheeltäni apua,veljeni,joka on työntekijänä hellareissa,sanoi,sinut saakin tappaa,tajusin,nämä ovat petoja,saatana on heidän jumalansa ja suljin ovet hellareihin.


      • Anonyymi

        Srk:t kahtia ja monia vanhempiakin liittynyt toisiin uusiin srk:iin.Oikeudessakin asioita käsitellään.Lapsina kuljetettu irtautuu teini-iässä alkaa vanhempiensa kuljetuksesta ja itsenäistyä,siihen tulee koulu,opiskelut ja työ-elämä monesti oman perheen perustaminen.mikäli omanikäisiä ole niin hakeutuminen omien joukkoon löytäen ensi kertaa muutakin on kuin istua kokouksissa ja lapsille voi joku asia jäädä aikuisille tarkoitettuihin asioihin negatiivinen kuva ja toisten utelut ja osoitukset vanhemmille kaapin paikkaa.Nuori on oma yksilö ja pitäisi saada itse tehdä ratkaisut,eikä sanoa,että kuuluu tehdä niin ja niin.Nuori hakee paikkaansa ja olisi annettava aikaa.


    • Anonyymi

      Eiköhän se ole toisinpäin. Mielenterveyshäiriö saa ihmisen uskomaan satuihin.

      • Anonyymi

        En ole samaa mieltä,minulla ei ole mielenterveysongelmia,olin niin etsivällä paikalla,halusin tulla uskoon.Virheeni oli,että liityin helluntaiseurakuntaan,siitä kärsimykseni alkoi.Nyt,kun en enää kuulu heihin,olen vapaa,edelleen uskon Jumalaan ja elän onnellista elämää ilman sairastuttavaa lahkoa.


      • Anonyymi

        ne kuule"sitovat pauloihin", ainakin, elämässä epävarmempia ihmisiä, kenellä sitten mitäkin ??
        raamattu on jo "pakko" uskoa ainakin sen jälkeen kun "heihin on tutustunut . . .

        todellakin: "sitovat pauloihin", ja siitä raamatussa evankeliumissa, Jeesuskin varoittaa !!

        "He sitovat kokoon raskaita taakkoja, ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa" Matt: 23: 4


    • Anonyymi

      Uskovien jutuista en ole niinkään perillä kun en näe paivittäin.
      Mutta ateistien ja saatanan palvojien parissa mielenterveys, alkoholi- ja huumeongelmat ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Ja naihin törmään päivittäin.
      Onhan hulluja tietysti kaikkialla.

      • Missähän olet oikein törmännyt saatananpalvojiin? Olen itse ollut siinä käsityksessä ettei sellaisia oikeastaan edes juuri ole sanan varsinaisessa merkityksessä.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Missähän olet oikein törmännyt saatananpalvojiin? Olen itse ollut siinä käsityksessä ettei sellaisia oikeastaan edes juuri ole sanan varsinaisessa merkityksessä.

        Ihmettelen nimimerkkiäsi,taidat itse olla juurikin saatananpalvoja.Tv:ssä on näytetty moniakin henkimaailmaan liittyviä dokumentteja,joissa on ollut näitä pimeyden palvojia.Uskovien kohdalla palvotaan pimeyttä,ahneudella,rakkaudettomuudella,tottelemattomuudella,ylpeydellä,ovat koroittaneet itsensä jumalaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen nimimerkkiäsi,taidat itse olla juurikin saatananpalvoja.Tv:ssä on näytetty moniakin henkimaailmaan liittyviä dokumentteja,joissa on ollut näitä pimeyden palvojia.Uskovien kohdalla palvotaan pimeyttä,ahneudella,rakkaudettomuudella,tottelemattomuudella,ylpeydellä,ovat koroittaneet itsensä jumalaksi.

        Sitä nimimerkkiä ei kannata ottaa turhan tosissaan, sain siihen inspiraation lestoilta jotka niin mielellään tuota toistelevat kun heitä kritisoidaan. Sikäli kun minä tiedän niin tämä ihan kirjaimellinen ”saatananpalvonta” eli pelkkä kristinusko ylösalaisin käännettynä on lähinnä sensaatiohakuista pelleilyä. Sen sijaan esim satanismia ei pidä sekoittaa saatananpalvontaan, siinä Saatanalla on vain symbolinen merkitys. Jotkut uskovaiset tietty saattavat laskea kaikki vähänkään eri tavalla ajattelevat saatananpalvojiksi kun kaikki heidän uskomuksistaan poikkeava on automaattisesti Saatanasta. Ahneita ja itseään täynnä sekä muuten vaan läpimätiä ihmiset osaavat kyllä olla ihan luonnostaankin, ei siihen mitään Saatanaa tarvita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitä nimimerkkiä ei kannata ottaa turhan tosissaan, sain siihen inspiraation lestoilta jotka niin mielellään tuota toistelevat kun heitä kritisoidaan. Sikäli kun minä tiedän niin tämä ihan kirjaimellinen ”saatananpalvonta” eli pelkkä kristinusko ylösalaisin käännettynä on lähinnä sensaatiohakuista pelleilyä. Sen sijaan esim satanismia ei pidä sekoittaa saatananpalvontaan, siinä Saatanalla on vain symbolinen merkitys. Jotkut uskovaiset tietty saattavat laskea kaikki vähänkään eri tavalla ajattelevat saatananpalvojiksi kun kaikki heidän uskomuksistaan poikkeava on automaattisesti Saatanasta. Ahneita ja itseään täynnä sekä muuten vaan läpimätiä ihmiset osaavat kyllä olla ihan luonnostaankin, ei siihen mitään Saatanaa tarvita.

        Lähti näköjään ilman nimimerkkiä mutta siinäpä oleellisimmat.


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        Lähti näköjään ilman nimimerkkiä mutta siinäpä oleellisimmat.

        Ok,kyllä minut on saatanaksi haukuttu hellareissa,kun en ole hyväksynyt heidän ajatusmaailmaansa.Kerran eräs rautsikalla huusi silmät punaisena minulle,väisty sinä saatana kovalla äänellä,kun kysyin jotain,sairasta porukkaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ok,kyllä minut on saatanaksi haukuttu hellareissa,kun en ole hyväksynyt heidän ajatusmaailmaansa.Kerran eräs rautsikalla huusi silmät punaisena minulle,väisty sinä saatana kovalla äänellä,kun kysyin jotain,sairasta porukkaa.

        Sama ilmiö havaittavissa täälläkin hellaripalstalla, julistavat toisilleen loputonta Jumalan vihaa ja ikuista kadotusta kun toinen vaikka tulkitsee jonkun Raamatun jakeen hieman eri tavalla. Itse ovat aina Pyhän Hengen johdatuksessa ja toiset Saatanan eksytyksessä.


    • Anonyymi

      > Voiko kiihkeä uskovaisuus aiheuttaa mielenterveysongelmia

      Ei.

    • Anonyymi

      "Voiko kiihkeä uskovaisuus aiheuttaa mielenterveysongelmia"


      Se on jo itsessään mielenterveysongelma ja kaikki muu onkin sitten tästä ongelmasta johtuvaa oireilua .

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        LAHKOISSA . . .TULEE, yleensä: se "kiihkeä uskovaisuus", elikkä "mustavalkoinen ajattelu, yms.

        siis: se "mustavalko-ajattelu", OPETETAAN, ja, niihin todellakin hairahtuu, - jopa opiskelleematkin (joilla kylläkin useimmilla "silmät aukeavat", vaan joitakin nuorena liittyneenä , ne jättävät, - "valtavan taakan", - ei siis muuta, kuin "sen taakan"

        ikäänkuin, iankaikkkisuus olisi "heidän käsisään", ja "ne", todellakin myös, itse uskovat, "että niin on . . ., huh, huh, se on niinkuin raamatussa Jeesus sanoo:
        "ostaa silmävoidetta, jotta näkisit"

        p.s. ne jotka sitten "näkee", niin vielä heidätkin "syylistetään . . .


    • Anonyymi

      Uskovaisuus itsessään on mielenterveyden ilmiö. Hypnoosilla on saatu hyviä kokemuksia eheytettäessä uskonhörhöjä.

    • Anonyymi

      Joopa joo, tätä uskonlahkojen ynnämuiden auttamistyötä, huoh. kuinkahan monta ihniskohtaloa ja mielenterveyttä on tuhottu näillä auttamisilla.

      Onko maailmalla kuinka moni työpaikka tai kouluampuminen saanut alkunsa näistä auttamisista, kun autettava on ajettu ja henkisesti kidutettu täydelliseen umpikujaan tai ainakin tilanteeseen, joka näyttää siltä.

      Huumeitakaan ei ole aina kaihdettu näissä auttamisissa. Tietooni on alkanut tulla tapauksia joissa ihan kristillisissäkin yhteyksissä olisi tätä huumekasvatusta tehty. Kaduilla ja kuppiloissa liikkuu jo huhuja esimerkiksi Israelilaisista Jumaluus tai mistä lie jumalalääkkeistä joilla muka avataan tie Jumalalle ihmisen mieleen. kyllä tällä tavalla lopulta kärvennetään ihmisen pää siihen kuntoon, että joskus auttajalla vähintään läski tummuu tai voi vaikka niskakin katketa.

      Oli hyvä, kun löysin tämän ketjun jossa aihetta jo ennestään sivutaan jo muuta kautta ja tämä varmasti on sellainen palsta jota hihhulitkin sun muut lestat käyvät lukemassa. Vaan tuleeko heihin järki tätä postausta lukiessa niin tiedäpä tuota.

      Niin varmaankin fiksu lukija tarkoittaa mitä millaista auttamista tässä tarkoitetaan.

      • Anonyymi

        epäterve, opetus sairastuttaa.


    • Anonyymi

      Riippuu vähän uskosta. Joskut uskonnot ohjaavat sen verran kurjaan elämään, että voi tullakin ongelmia. Ja tietysti pääset skitsofreniakategoriaan polilla, jos tarpeeksi moni ei usko samoihin juttuihin kuin sitä. Taitaisi puolet alkuperäisväestöstä uskomuksineen saada skitsofrenialääkityksen, jos ihan muina ihmisinä vietäisiin diagnosoitavaksi.

    • Anonyymi

      Ristiriidat maallisen ja hengellisen elämän suhtesien uskonnollisissa perheissä erilaisuus,koska päivällä ollaan maallisissa asioissa ja illalla istutaan kokouksissa,jossa puhuu julistajat ja muut hiljaa kuuntelee,sitten alttarikutsut,joten lasten oletetaan istuvan hiljaa ja kuuntelevat,kun päivä hoidossa tai koulussa niin illalla jaksetaan seurata kokouksen kulkua melko myöhäänkin,mikä voi väsyneenä jäädä havainnot uniinkin.

    • Anonyymi

      Mielisairaalat ovat täynnä järkensä menettäneitä uskovaisia.
      Ja uskovaisista juuri helluntailaiset ovat erityisessä vaarassa heikkojen lähtökohtiensa vuoksi.

    • Anonyymi

      otsikkoon:

      "voiko sokea, sokeaa taluttaa"

      kun jo koko opetus on epätervettä, mitäpä siitä muuta sitten voisi tulla ??

    • Anonyymi

      En koe raamatullista uskoa ihmistä sairastuttavana vaan tervehdyttävänä, mutta koska ihmiset ovat syntisiä, erilaisilla taustoilla ja traumoilla varustettuja ihmisiä, heijastuu se uskoonkin.

      Ongalmaksi muodostuu mm. se, että henkisesti sairas ei hakeudu kohti hengellistä terveyttä ja terveitä ihmisiä, vaan piireihin, jotka tukevat hänen sairauttaan. Lisäksi ongelmana on, että sairaita periaatteita ei kyseenalaisteta, vaan niille lyödään Jumala-leima päälle. Tällöin sulkeutunut suhtautuminen johtaa ennenpitkää "koetukseen" eli vaikeuksiin, joissa ihminen joko suostuu uudelleen arvioimaan hengellisiä perustuksiaan tai luopuu uskosta.

      Väärää hengellisyyttä, jota ei uskalleta kyseenalaistaa voi olla monenlaista, esim. ylihengellisyyttä, lakihenkisyyttä, Jeesus-syndroomaa, väärää syyllisyyttä ja häpeää.

      Näitä kaikkia vastaavat kuitenkin ei-uskovalla vastaavat ongelmat kuten okkultismi, kohtalousko, narsismi, itsekkyys, väkivalta ym. Esim. käräoikeuksiin tulevilla rikoksilla ei ole juuri lainkaan yhteyttä terveeseen uskoon vaan yleensä yksinkertaisesti päihteiden käyttöön.

      Ongelma ei ole uskossa, vaan niissä inhimillisissä asenteissa, joita me kannamme mukanamme. Todettakoon vielä, että uskossa on kärjistettynä kahdenlaista porukkaa. Uskovan kodin kiltit nassukat, joilta usein puuttuu elämänkokemusta sekä "sillan alta" pelastuneet, joilla sitä on liialti.

      "Tavalliset" ihmiset eivät kovin helposti tule uskoon, koska eivät koe itseänsä syntisiksi. Sellaisia taitaa tässäkin keskusteluketjussa olla monia, päätellen uskovien tuomitsemisen määrästä. Teidän paikkanne ikuisuudessa on helvetti ja Jumala näkee teidän valheenne ja "terveytenne" läpi.

      Olen samaa mieltä siitä, että uskovan kodin lapsen kasvatuksessa on haasteita, eivätkä vanhemmat aina osaa vastata niihin. Suuri osa tällaisen henkilön lapsuuden traumoista liittyy kuitenkin myös siihen pilkkaan, jota he saavat osakseen kasvaessaan teidän kaltaistenne ihmisten seurassa.

      Toivon, että he ymmärtäisivät myös tämän ja sen, että palkka Jeesuksen nimen tähden kärsityistä vaivoista on oleva suuri kuolemanjälkeisessä elämässä.

      • Anonyymi

        Jos ne hellarivanhemmat keskittyisivät lastensa hoitoon ja kulkemaan heidän rinnallaan, niin maailma ja ne lapset säilyisivät tervepäisinä,mutta ne vanhemmat on niin avuttomia ja muka uskoonsa ja lahkoonsa kietoutuneita, ettei ne tajua, että lapset pitää kasvattaa oikein. Niillä on lahko tärkeämpi kuin lapset. Se on vastuun pakoilemista. Kaikki tuntemani hellariperheen pennut on kateellisia, itsekeskeisiä ja omahyväisiä sekoilijoita!


    • Anonyymi

      Kyllä ja usein meneekin. Psykiatreista ja etenkin paykologeista tosi harva kuuluu kirkkoon kun ovat nähneet liian monta potilasta jotka sairastuneet uskonnon takia.

      Tutkitusti, uskonto ei tee hyvää mielenterveydelle. Esim. Kirkossa käynti yleensä lisää ahdistusta toisin kuin vaikka konserteissa tai näyttelyissä käynti. Tutkitusti! Kannattaa vähän miettiä miksi näin.

      • Anonyymi

        Minä ja moni muu. On saanut kärsiä uskonnottomuuden takia. Lapsuuteni ja nuoruutenikin. Meni pelätessä humalaista alkoholisti isääni, meitä oli iso 8 lapsinen perhe, siis kaikki kärsimme samasta syystä. Äitimme piti vaikeimpina aikoina perheemme perheemme kasassa ja ruuassa.
        Kouluthan oli siihen aikaan luterilaisia ja joka koulupäivä aloitettiin aamuhartaudella. Jäi niin ihanasti, usein lähes koko yön valvoneen ja pelänneen lapsen mieleen, kun uskovainen opettajamme rukoili meidän oppilaiden puolesta ja kiitti Jeesusta, lasten ystävää siitä, että aina saamme tulla murheinemme, oli ne sitten kuinka vaikeat ja vakavat tahansa. Hänen Jeesuksen armahtajan tykö. Ne aamuhartaudet vahvisti minun ja kaikkien lasten psyykkistä voimaa, muistan kun usein lähdin luokkaan, kuin uutena virkistyneenä ja uutta voimaa saaneena.
        Jumala, joka oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa sanoo
        . "Sallikaa Lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä."Opettajat lapsuudessani ymmärsivät tämän.
        Sitten aikuisiällä kaikki sisareni, jo nuorina ja osa aikuisena, ovat sitten valinneet Kristuksen ja seurakunnan, samoin äitini, ja isäni vasta vanhana, mutta kuitenkin, hänkin sai kokea vapauden Kristuksessa.
        Tiedän, että samankaltaisia tarinoita on suurten ikäluokkien elämässä satoja tuhansia. Nämä ikätoverini ovat kiitollisia, että Suomen kouluissa sallittiin lasten tulla Jeesuksen tykö. Voi niitä vanhempia, jotka eivät salli lastensa tulla Hänen tykö. Hänen, joka on luonut maat ja meret ja taivaat ja kaikki mitä niissä on.


    • Anonyymi

      Suosittelen sulle filosofi Frank Martelan kirjaa Hyvä Elämä. Siinä yksinkertaiset ohjeet joita seuraamalla mielenterveyskin pysyy hyvänä ja elämä on onnellista ja tervettä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe