Virhe viivakoodissa

Anonyymi

Terve ja heipä hei! Tuntuu että yhteiskunnan rattaisiin putoaminen ja oikean tuen saaminen jo peruskoulusta lähtiessäni jäi lähinnä vitsiksi tapauksessani. Tarkoitan että aikuisikään asti piti päästä syrjäytyen, saaden lukuisia mt-diagnooseja, kärsien sosiaalisesta stigmasta ja vaikeuksista tulla erilaisena ymmärretyksi/hyväksytyksi, eikä kukaan empinyt epäillä syyksi jotain autismin/aspergerin/ADHD:n kaltaista diagnoosia. Itse piti nostaa kissa pöydälle, joka tuntui jo sinällään nöyryyttävältä, sillä onhan minulla mittava historia takana täynnä esim. sopeutumisvaikeuksia, koulukiusaamista, erityisopetusta, tarkkaavaisuuden vaikeuksia yms. Tiedettävästi olisin kaivannut ohjausta jatkon kannalta myös täysi-ikäisyyteen astumisen jälkeen. Niin ei kuitenkaan käynyt.

Olin saanut ala-asteella mukautettua opetusta matematiikassa, mikä lopetettiin päästyäni yläasteelle. Tästä lienee jäänyt merkintä papereihini, mikä näkyi mm. vaikeuksina saada tasavertaista kohtelua ammatillisissa opinnoissa, jotka keskeytyivät kerta toisensa jälkeen mm. kokemani syrjinnän tai/-ja toisaalta oman motivaation puutteeni takia, kun toistamisiin päädyin opiskelemaan aloja, jotka eivät kiinnostaneet.

Työelämässä olen tehnyt ainoastaan lyhyitä työsuhteita, jotka pääosin päättyneet koeajan jälkeen, yhtä lukuunottamatta. Ihmissuhteet olleet aina vaikeita, viihdyn enemmän itsekseni, sillä en aina ymmärrä toisten ihmisten tarpeita. Ja toisaalta myös mielenkiinnonkohteeni eroavat merkittävästi valtavirrasta.

Mittani tuli täyteen, kun jäin toistuvasti tukien ulkopuolelle, enkä toisaalta päässyt elämässä yrityksistä huolimatta yhtään mihinkään. En säännölliseen palkkatyöhön, en ammatillisiin opintoihin (valmistuen ammattiin).
Lukion ja ylioppilastutkinnon sain suoritettua, päättötodistuksen ollessa tyydyttävä/hyvä. Ylioppilastutkintotodistuksen mennessä erittäin pahasti penkin alle, kovasta pänttäämisestä huolimatta ( en pääse sillä mihinkään). Kärsin kovasta jännittämisestä, joka näkyy täytenä kyvyttömyytenä muistaa opittua, varsinkin stressaavissa tilanteissa, kuten esim. yo-kokeissa.

Olen siis pudonnut puun ja kuoren väliin. Nyt on käynyt niin, että toistuvat epäonnistumiset on lannistaneet minut niin, etten usko enää itsekään selviytyväni mistään valtavirralle tarkoitetusta. Olen harkinnut jopa hakevani ja luultavasti päätyväni opiskelemaan erityisammattikouluun, mikä ahdistaa melkoisesti, sillä jo tavallinen ammattikoulu tuotti suuria vaikeuksia motivaatiossa.
Tämä taas johtui siitä että alat jotka kiinnostivat, eivät aukene surkealla todistuksellani, joka on seurausta jännittämisestä. Rehellisesti sanottuna mikään erityisammattikoulun tutkinto, mitä olen katsonut, ei kiinnosta minua tipan tippaa. Mutta onko minulla sitten enää vaihtoehtoja?Rohkenen epäillä, että tuskinpa vaan.

Olen pettynyt, ettei minun ole mahdollista päästä työskentelemään mihinkään, mihin minulla olisi paljonkin mielenkiintoa. Tällaisia aloja löytyy ihan tavallisista ammatillisista oppilaitoksista, mutta keskiarvot juuri näissä ammattilinjoissa nousee pilviin. Ei mitään mahdollisuuksia.

Ehkä pääsen vielä ruokapalkalla työkeskuksiin pakkaamaan heijastimia. Odottelen lobotomiaa innolla.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Räpyttele lentoon.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat? Voisitko selventää.


    • Anonyymi

      Sama täällä, olen itsekin aspergertapaus,
      vaikkei itselläni olekaan liitännäisoireita
      ADD:ta ja ADHD:ta, mutta synnynnäinen
      sydänvika löytyy, johon sain leikkaushoitoa
      vuonna 1988 ollessani vasta 4-vuotias
      pikkupoika. Nyt tänä vuonna 2021 tulee
      kuluneeksi 33 vuotta kun olen hyvin
      pärjännyt sydämeni kanssa, harrastanut
      kuntoliikuntaa, uimista ja saunomista
      monet kerrat vuoden 1988 jälkeen
      ilman että sydämeni olisi tykännyt huonoa.
      Hyvissä voimissa olen siis.

      Asiaan siis: koen itse sairaseläkeläisenä että
      minua syrjitään yhteiskunnan taholta, no
      eihän tämmöinen lisää luottamustani yhteis-
      kuntaan vaan saa itsessäni herkästi anarkistisen
      fiiliksen, jota sitten punk rock, black metal, death
      metal ja doom metal musiikki ryydittää lisää paskaa fiilistäni, koska koen vahvasti että olen tarpeeton yksilö yhteiskunnalle koska olen sairaseläkeläinen ja vieläpä
      asperger ja sosiaalisesti kömpelö niin oletetaan
      automaattisesti että eihän itseni kaltainen voikaan
      mitenkään pärjätä yhteiskunnassa ja omassa elämässään. Tästä huolimatta haluan uskoa vakaasti että demokratia, tasa-arvo sekä ihmis- ja kansalaisoikeudet toteutuvat yhteiskunnassamme
      kitkattomasti, kunhan annetaan mahdollisuus
      heille päätöksentekoon jotka oikeasti ajavat hei-
      kompiosaisten asiaa ja yrittävät lakimuunnoksilla
      torjua epätasa-arvoa ja eriarvoistumista ja tuloeroja
      ja syrjintää.
      Aina löytyy joitakuita jotka ylläpitävät sitkeästi epätasa-arvon, eriarvoisuuden, tuloerojen ja syrjinnän juopaa yhteiskunnassa. Tällaiset toimitsijat ovatkin niitä typeryksiä, joilla ei ole järkeä päässään, joille itseni kaltaiset työttömät sairaseläkeläiset ovat yhteiskunnallinen uhka. Haistakoon veen ylimieliset eliittipaskat. Pelkkiä ilonpilaajia tuollaiset eliittipaskat!

    • Anonyymi

      Kuntoliikunnan tosin aloitin vasta
      aikuisena, mitä nyt peruskoulun
      ala- ja yläasteella tuli liikuntaa har-
      rastettua. Nyt olen ollut ilman kun-
      toliikuntaa, bodaamista ja uimista
      kun Mäkelänrinteen uintikeskus on
      ollut koronan takia kiinni 30.11.2020
      lähtien täällä Helsingissä. Lapsena
      kävin vanhempien kanssa milloin
      Vuosaaren, milloin Itäkeskuksen
      uimahallissa täällä Helsingissä ja tykkäsin
      uida myös meressä ja järvissä jo lapsena,
      ja tykkään uida edelleen vielä näin aikuisenakin.

    • Anonyymi

      Kannattaa kokeilla eri keinoja tilanteesi parantamiseen kuten esim. meditointia tai Alexander-tekniikkaa. Keinoja ja tekniikoita olon parantamiseen kyllä on kunhan vain jaksaa etsiä.

      Voit opetella myös esim. sisäistä hiljentymistä ja kokeilla auttaisiko se turhaan jännittämiseen.

      Jos sinulla on vaikeuksia rauhoittaa mieltäsi niin voit ohjata aivosi hiljenemään ajattelemalla keskittyneesti esim. "Hiljenen", "Ajattelen hiljaisuutta", "Keskityn hiljaisuuteen".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3487
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      156
      2109
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      206
      1805
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      134
      1716
    5. 80
      1165
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      285
      1071
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      130
      999
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      939
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      895
    Aihe