Mielenkiintoinen YouTube sarja jossa korjataan 2019 vuoden Hanse karilleajon jälkeen. Itselle jäi vielä epäselväksi paljonko vauhtia on ollut.
Omistaja kertoo asioista asiallisesti ja ilman suurta draamaa.
Melko heikosti pohjan tukirakenteet ovat massalla kiinni. Vai onko tuo suunniteltua että repeää irti ja joustaa?
https://youtu.be/8X-Nb9-pbfU
Nykyaikaisen veneen karilleajokorjaus
45
668
Vastaukset
- Anonyymi
Rasittavia nämä nykymuodin mukaiset egosentriset videot kun kuvataan enemmän omaa pärstää kuin varsinaista kohdetta.
Eiä tuota ole tuollaisella massalla joustamaan rakennettu vaan halvemmaksi rakentaa ja vaikeammaksi korjata.
Oli ollut vuokrakäytössä kun kolahti, eli vauhdista ei ole varmaa tietoa. "Hiukan kolahti..."- Anonyymi
Ammattilaisten arvion mukaan 5-6 solmua kiveen.
- Anonyymi
Ego- videoiden suuri määrä johtuu vain siitä, että tekijät ovat amatöörejä. Eiväthän ohjaaja ja kuvaaja ole oikeassa elokuvassa esillä.
A. Hitch.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ego- videoiden suuri määrä johtuu vain siitä, että tekijät ovat amatöörejä. Eiväthän ohjaaja ja kuvaaja ole oikeassa elokuvassa esillä.
A. Hitch....Eikö amatöörin kuuluisi kameran takaa puuskuttaa mikrofoniin ja sohia sormella linssin edessä? On amatöörit osanneet kuvata maailman sivun tylsiä lomavideoita näyttämättä naamaansa kertaakaan tallenteella.
- Anonyymi
Kustannusten hallinnan takia sisäkuori on liimattu runkoon.
Näin se on lähes kaikissa nykyveneissä. Sisäkuori käsitellään alareunastaan liimalla ja lasketaan runkoon.
Karilleajossa palkistoon tulee halkeamia ja liimaus pettää, Beneteauni korjattiin Suomessa samalla tavalla edellisen omistajan jäljiltä paljastuneen vaurion korjauksessa.
Korjattaessa palkisto laminoidaan kiinni runkoon, siitä tulee vahvempi, mutta hajoaa laminoitukin (vaikka olisi tehtaalta laminoitua) rakenne, jos riittävän muhkeasti rojauttaa kivelle. Se, ettei vettä tule sisään, ei ole osoitus siitä ettei vaurioita syntynyt.
Ei pidä kolistella kiville veneellä ylipäätään. Jos vahinko sattuu, ne yleensä pystytään korjaamaan ja lopputulos on entistä vahvempi rakenne.- Anonyymi
No ei nyt sentään läheskään kaikissa. Ei edes paljon parjatussa Bavariassa:
https://www.youtube.com/watch?v=nbR3w2TFadY
Noissa palkisto, laipiot ja myös kalusteet lamioidaan runkoon. Itse olen ajanut 5,5 solmua kalliion 2005 veneellä. Tulihan siitä pientä korjattavaa, mutta ei lainkaan tuossa mitassa ja purjehdin loppukauden ennen korjausta. Rungolle ei tehty mitään palkisto laminoitiin uudestaan kiinni yhdestä palkkien välisestä kolosta. Siis semmoisen 50x50 cm alueen reunoilta, kun oli hiushalkeamia palkin laminoinnissa runkoon. Laminointia varten köli irroitettiin. Kölin etu ja takareunan alueelta hiottiin pohjamaalit ja gelcoat pois, jotta varmistuttiin, ettei ole halkeamia (ei ollut).
Lyijyköliin tuli nyrkin kokoinen lommo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei nyt sentään läheskään kaikissa. Ei edes paljon parjatussa Bavariassa:
https://www.youtube.com/watch?v=nbR3w2TFadY
Noissa palkisto, laipiot ja myös kalusteet lamioidaan runkoon. Itse olen ajanut 5,5 solmua kalliion 2005 veneellä. Tulihan siitä pientä korjattavaa, mutta ei lainkaan tuossa mitassa ja purjehdin loppukauden ennen korjausta. Rungolle ei tehty mitään palkisto laminoitiin uudestaan kiinni yhdestä palkkien välisestä kolosta. Siis semmoisen 50x50 cm alueen reunoilta, kun oli hiushalkeamia palkin laminoinnissa runkoon. Laminointia varten köli irroitettiin. Kölin etu ja takareunan alueelta hiottiin pohjamaalit ja gelcoat pois, jotta varmistuttiin, ettei ole halkeamia (ei ollut).
Lyijyköliin tuli nyrkin kokoinen lommo.Lyijyköli jo itsessään saattaa hiukan pehmeänä pelastaa päivän. Sitoo hiukan törmäysenergiaa muodonmuutokseen. Helpompi se on pakkeloida takaisin muotoonsa.
- Anonyymi
Myös videossa näkyvässä Elanissa on pohjapalkisto laminoitu runkoon. Siinä oli lyijykölissä kunnon kuoppa, joten se on mennyt karille lujaa. Olisi mielenkiintoista nähdä, millainen näkymä on sisällä. Videon mukaan siellä on laajalti vahinkoa. Elanin palkisto on joka tapauksessa tukevampaa kuin kuvissa nähdyssä Hansessa. Hansessa ei näytetty köliä, mutta se lienee rautaa, joka ei anna yhtään periksi.
- Anonyymi
Niin eli paskaksi meni Bavariakin kivilleajossa, vaikka laminoitu oli.
Pitäisi ajaa samaan kiveen samalla nopeudella, jotta vauriot olisivat vertailukelpoisia.- Anonyymi
Mutta helppo ja halpa oli korjata, vauriot näkyvissä ja niin pieniä, että pitkään mietin onko tarpeen korjata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta helppo ja halpa oli korjata, vauriot näkyvissä ja niin pieniä, että pitkään mietin onko tarpeen korjata.
Jos löytyy hiusmurtumia, pitää rakenne tutkia kokonaan. Piilossa voi olla mitä tahansa vaurioita, jotka päästävät vettä rakenteeseen.
- Anonyymi
Ei niitä tehdä niin kuin ennen...
https://youtu.be/YIglL5vks4g
Hansehan omistaa Dehlerin ja kovin on ollut viimevuodet talous tiukalla että varmasti on säästetty missä on pystytty. - Anonyymi
Hanse on tehty kuin tankki. Todella järeän näköistä tavaraa. Ei ihme kun painaa muutaman tonnin enemmän kuin saman kokoinen ns. laatuvene.
Tehty karikkoisille vesille!- Anonyymi
Ei auta paino, jos palkisto on liimattu. Kaiken lisäksi tuo liima on taltattavissa irti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei auta paino, jos palkisto on liimattu. Kaiken lisäksi tuo liima on taltattavissa irti.
Melkoista ilkivaltaa jos joku tulee taltan kanssa heilumaan!?
- Anonyymi
No mites jos pelaa varman päälle ja vie uuden veneen palkiston laminoitavaksi...eiku...
Pysytään pois kiviltä. - Anonyymi
Meillä on seurassa yksi hanse. Pukille nostettaessa pohja taipuu 10 cm sisään kölin osuessa maahan. Ei oikein vakuuta vahvuudellaan. Vene 10 - 15 v sitten rakennettu n. 36 jalkainen.
- Anonyymi
Ai on teillä seurassa yksi hanse. Mitä te pukille nostelette? Ei siellä hansen sisustuksissa ole mitään 10cm liikkumavaraa. Ei oikein vakuuta viestisi. Jos se hansen pohja noin notkuisi niin siihen rakennettaisiin sisustukset uusiksi jokaiselle kaudelle ellei jokaiselle purjehdukselle. Ennemmin kannattaisi korjata se pohja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai on teillä seurassa yksi hanse. Mitä te pukille nostelette? Ei siellä hansen sisustuksissa ole mitään 10cm liikkumavaraa. Ei oikein vakuuta viestisi. Jos se hansen pohja noin notkuisi niin siihen rakennettaisiin sisustukset uusiksi jokaiselle kaudelle ellei jokaiselle purjehdukselle. Ennemmin kannattaisi korjata se pohja.
Kyllä ne pohjat notkuu. Jossain messuilla oli väärin laitettu vene pukille, muistaakseni Dufour, niin pohjavanerit irvisteli veneen sisällä, kun oli runko taipunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ne pohjat notkuu. Jossain messuilla oli väärin laitettu vene pukille, muistaakseni Dufour, niin pohjavanerit irvisteli veneen sisällä, kun oli runko taipunut.
Ei notku mitään kymmentä senttiä. Jonkun pohjavanerin sentin irvistykselle riittää parin millin heitto sopivissa kannatuspisteissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai on teillä seurassa yksi hanse. Mitä te pukille nostelette? Ei siellä hansen sisustuksissa ole mitään 10cm liikkumavaraa. Ei oikein vakuuta viestisi. Jos se hansen pohja noin notkuisi niin siihen rakennettaisiin sisustukset uusiksi jokaiselle kaudelle ellei jokaiselle purjehdukselle. Ennemmin kannattaisi korjata se pohja.
Tätäpä tässä on vuodet ihmeteltykin. Miten on mahdollista että kun veneen paino varataan kölille, niin pohja painuu huomattavasti (10 cm vähän yläkanttiin, mutta ei paljoa)?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tätäpä tässä on vuodet ihmeteltykin. Miten on mahdollista että kun veneen paino varataan kölille, niin pohja painuu huomattavasti (10 cm vähän yläkanttiin, mutta ei paljoa)?
On varmaan mielenkiintoinen rikikin tuossa teidän mielikuvitusveneessä kun edellyttää myös ylävanttien venymistä 10 cm tai maston lyhentymistä vastaavan verran.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On varmaan mielenkiintoinen rikikin tuossa teidän mielikuvitusveneessä kun edellyttää myös ylävanttien venymistä 10 cm tai maston lyhentymistä vastaavan verran.
No entäs alavantit?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On varmaan mielenkiintoinen rikikin tuossa teidän mielikuvitusveneessä kun edellyttää myös ylävanttien venymistä 10 cm tai maston lyhentymistä vastaavan verran.
Ei edellytä, jos masto on kannella tai mastonjalka pysyy muuten paikallaan.
- Anonyymi
Ovatko kaikki veneet nykyään ns. "lämpimiä lehmän paskoja"?
Vanhoille päiville ajattelin ostaa jonkun pienen ja vanhan...IF Marieholmin tai Avance 24:sen.
Jos ne ovat pinnalla vielä 2020-luvulla, ne eivät voi olla huonoja rakenteeltaan.- Anonyymi
Ajettiin perheen kanssa aikoinaan Guy 27 karille 4 solmun vauhtia. Laminaatti repesi kölin takaa ihan reilusti auki. Onneksi ei vuoto ollut niin kovaa, että olisi heti uponnut. Äyskäröimällä saatiin se pidettyä pinnalla telakalle asti. Ei ollut kovinkaan vahva se rakenne. Katsopa välillä Copartin venelunastushuutokaupat. Aika usein siellä on karille ajettuja tunnettuja purjevenemerkkejä myynnissä.
- Anonyymi
Noita saanee ilmaiseksi jo nykyään kun pyytää kauniisti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita saanee ilmaiseksi jo nykyään kun pyytää kauniisti.
Kyllä joo, vettyneitä ja lahoja yksilöitä. Kunnossa olevista joutuu maksamaan ja kannattaakin maksaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä joo, vettyneitä ja lahoja yksilöitä. Kunnossa olevista joutuu maksamaan ja kannattaakin maksaa.
Kunnossa olevan löytyminen vaatii oikeasti tietämystä. Ns. vahvoistakin veneistä löytyy monesti rakennevirheitä, joiden takia vene ei ole enää turvallinen, kun vesi on kymmenien vuosien kuluessa tehnyt myyräntyötä. Totuus paljastuu vasta rakenteita avaamalla.
Nim. Kokemusta on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnossa olevan löytyminen vaatii oikeasti tietämystä. Ns. vahvoistakin veneistä löytyy monesti rakennevirheitä, joiden takia vene ei ole enää turvallinen, kun vesi on kymmenien vuosien kuluessa tehnyt myyräntyötä. Totuus paljastuu vasta rakenteita avaamalla.
Nim. Kokemusta on.Ihan vakavalla naamallako meinasit, että venettä ostettaessa pitää olla rälläkkä ja puukkosaha kainalossa?
Kyllä asiansa osaavalla telakalla tai venetarkastajalla on tietämystä ja vehkeet esimerkiksi vettyneen tai rikkoutuneen laminaatin löytämiseen ilman, että vene sahataan paloiksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noita saanee ilmaiseksi jo nykyään kun pyytää kauniisti.
Saa joo, mutta en pitäisi 70-luvun pieniä sarjatuotantoveneitä mitenkään pomminvarmoina tai poikkeuksellisen vahvoina. Ei tuossakaan kolarissa kukaan edes kaatunut, ja vene pompahti pari kertaa kivellä ennen pysähdystä. Mutta ne oli halpoja laitteita, eikä korjaus siten ollut millintarkkaa. Nykyisin vene maksaa helposti 50 - 100 tonnia, niin sen korjaus on tarkempaa touhua. Pitkäkölinen tai metallivene on tietysti periaatteessa hyvä valinta Suomessa, mutta etenkin metalliveneissä valikoima on suppea ja vanhoissa teräsveneissä on sitten muita ongelmia rungon kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajettiin perheen kanssa aikoinaan Guy 27 karille 4 solmun vauhtia. Laminaatti repesi kölin takaa ihan reilusti auki. Onneksi ei vuoto ollut niin kovaa, että olisi heti uponnut. Äyskäröimällä saatiin se pidettyä pinnalla telakalle asti. Ei ollut kovinkaan vahva se rakenne. Katsopa välillä Copartin venelunastushuutokaupat. Aika usein siellä on karille ajettuja tunnettuja purjevenemerkkejä myynnissä.
Itse tuli pompoteltua kiven yli 80-luvun Firstillä ehkä 3-4 solmua. Ei näkyviä vaurioita, rautaköliin tuli klommo.
Ei sitä koskaan sen tarkemmin tutkittu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse tuli pompoteltua kiven yli 80-luvun Firstillä ehkä 3-4 solmua. Ei näkyviä vaurioita, rautaköliin tuli klommo.
Ei sitä koskaan sen tarkemmin tutkittu.Nykyisin otetaan vene ylös tuollaisessa tapauksessa ja spesialisti tutkii, ainakin vähänkään arvokkaammissa veneissä. Vaikea noita 2000-luvun liimattuja rakenteita on maallikon tutkiakaan. Ei tule halkeamia, mutta liimat voi olla irronneet. Sen yhden atlantilla hajonneen britti-Beneteaun tutkimuksissa huomattiin, että se oli käynyt monta kertaa karilla, mutta mitään vikaa ei voinut huomata, ennen kuin köli irtosi. Umpilaminaateissa huomaa halkeamista, jos on jotain hajonnut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan vakavalla naamallako meinasit, että venettä ostettaessa pitää olla rälläkkä ja puukkosaha kainalossa?
Kyllä asiansa osaavalla telakalla tai venetarkastajalla on tietämystä ja vehkeet esimerkiksi vettyneen tai rikkoutuneen laminaatin löytämiseen ilman, että vene sahataan paloiksi.Ruuvinvääntimen avulla saa jo paljon mielenkiintoisia paikkoja näkyviin. Jos joku haluaa ostaa sikaa säkissä, niin minkäs minä asialle voin!
- Anonyymi
Minäköhän vuonna Hansekin on siirtynyt näihin rakenteellisiin sisäkuoriin? Ainakin 2000-luvun alussa niitä ei käytetty ja kaikki laminoitiin tukevasti runkoon kiinni...
- Anonyymi
Finn 26:lla tuli vedettyä kivelle 4 solmua. Vettä ei tullut sisään, mutta lattialaminaatti ja palkistot korkkasivat kölistä metrin verran taaksepäin ihan kunnolla.
Tuli telakalla kuntoon ja entistä ehompi, kölin tuenta tehtiin samalla paremmaksi.
Beneteaulla pamautin kolmea solmua laituria päin, kun laskin laiturin maasähkötolpat väärin ja muija keulassa ei huutanut mitään lähestyvästä laiturista. Akka lensi laiturin yli jorpakkoon, keulaan tuli vain pieni painauma gelcoatiin, vaikka rysäys oli melkoinen.
Paatti tarkistettiin telakalla eikä vaurioita tuon painuman lisäksi ollut.
Muija ei suostu enää tulemaan veneeseen.....- Anonyymi
Oliko Finn 26 omavalmiste vai veistämön jäljiltä? Jotkut tee se itse miehet on niitä kölitukkeja vähän "parannelleet" että saisi paremmin seisomakorkeutta. Tunnetusti heikko kohta. Vedettiin kerran veistämövalmiilla lähemmäs neljää solmua kivelle, mutta onneksi sen muotoiselle että lyijykölin lommolla selvittiin. Ei pysähtynyt kuin seinään vaan pompotteli laakean kiven päälle kunnes pysähtyi. 10cm matalammalla vedenkorkeudella olisi jo pysähtynyt paljon tehokkaammin, 10cm korkeammalla vedenkorkeudella oltaisiin menty yli ilman kolinoita
Sama vene koneajossa kuutta solmua tasan tarkkaan keskelle isoa sylinterinmuotoista teräksestä tehtyä jääpoijua "koska iso ahteri etukannella peitti näkyvyyden". Valitettavasti en ollut sitä todistamassa, mutta aika tehokkaasti kuulemma pysähtyi kun keulakaide kaappasi jääpoijun sarviinsa. Ei kuulemma jääpoiju turhia väistellyt, mutta keulakaiteen ja palan keulakantta nappasi irti veneestä.
Ennen veneet tehtiin laitureita tukevammiksi. Monta vuotta sitten erään paikallisen vene veti Airiston vierasvenesatamassa riittävän lujaa päin laituria. Laituri sai väistää, mutta rantakallio laiturin takana ei enää väistänytkään. Laituri oli polttopuina mutta veneen rungossa vain pintapuolisia vaurioita. Ei ollut mikään massatuotantovene vaan tehty kestämään, harmi kun en muista mallia kun siitä on kymmeniä vuosia aikaa. Joku muu ehkä muistaa.
- Anonyymi
Videon kaveri osti hansensa 2019, ajoi kivelle 2020 ja koko alapohja jouduttiin korjaamaan 2021. Olisiko kannattanut kenties mennä navigointikurssille alkuun?
Videon kaveri kehuu, että korjauksen jälkeen pohja on paljon vahvempi kuin tehdastekoisena. Ehkäpä jutun juoni onkin tässä. Osta pas.a sarjavalmisteinen vene, aja tahallaan kiveen ja korjauta vakuutusyhtiön piikkiin vahvaksi ja kunnolla tehdyksi.
Vink vink- Anonyymi
Ehkä kannattaisi katsoa tarkemmin. Vene oli charterkäytössä. ja juuri ennen ennen lomia siis omaa käyttöä charterporukka ajoi kiville.
https://www.youtube.com/watch?v=1dKFs3rVazw - Anonyymi
Mikään ei ole varmempi puheissaan kuin se, joka ei tunne asiaa ja täyttää tiedoissaan olevat aukot itse!
- Anonyymi
Aika moni on kiville paukuttelija on navigointikurssinsa käynyt. "Hänet tunnettiin erinomaisena ja kokeneena lentäjänä" on yleinen lausahdus lento-onnettomuuksienkin jälkeen.
Niinpä vain itselläkin on Saaristo-, Rannikko- ja Avomerinavigoinnin kurssit käyty arvosanoilla "kiitettävä" ja viimeisin "Erinomainen", mutta silti olen rojauttanut kiville kerran purjeveneellä ja toisen kerran 20 solmua vedenalaisen luodon yli isolla moottoriveneellä (vene lensi ilmassa jonkin matkaa ja päätyi kyljen kautta kalliolle ja siitä takaisin veteen).
ABCDE -ajokorttikin on ollut yli 30 vuoden ajan, rekkaa ja bussiakin on ammatikseen tullut joskus ajettua, mutta niinpä vain on kolissut näiden vuosien aikana useampaankin kertaan (nyt tosin 20 vuotta ilman kolinoita, pitää koputtaa puuta).
Tietysti, jos keskittyy pelkästään viisasteluun ja pään aukomiseen laiturilla ja netissä, eihän silloin voikaan mitään sattua.
Täydellinen ihminen ei tietenkään tarvitse turvavöitä eikä -tyynyjä autossa, eikä tietenkään koti- eikä venevakuutusta. Mitäs sitä turhasta taitava ihminen maksaisi. Anonyymi kirjoitti:
Aika moni on kiville paukuttelija on navigointikurssinsa käynyt. "Hänet tunnettiin erinomaisena ja kokeneena lentäjänä" on yleinen lausahdus lento-onnettomuuksienkin jälkeen.
Niinpä vain itselläkin on Saaristo-, Rannikko- ja Avomerinavigoinnin kurssit käyty arvosanoilla "kiitettävä" ja viimeisin "Erinomainen", mutta silti olen rojauttanut kiville kerran purjeveneellä ja toisen kerran 20 solmua vedenalaisen luodon yli isolla moottoriveneellä (vene lensi ilmassa jonkin matkaa ja päätyi kyljen kautta kalliolle ja siitä takaisin veteen).
ABCDE -ajokorttikin on ollut yli 30 vuoden ajan, rekkaa ja bussiakin on ammatikseen tullut joskus ajettua, mutta niinpä vain on kolissut näiden vuosien aikana useampaankin kertaan (nyt tosin 20 vuotta ilman kolinoita, pitää koputtaa puuta).
Tietysti, jos keskittyy pelkästään viisasteluun ja pään aukomiseen laiturilla ja netissä, eihän silloin voikaan mitään sattua.
Täydellinen ihminen ei tietenkään tarvitse turvavöitä eikä -tyynyjä autossa, eikä tietenkään koti- eikä venevakuutusta. Mitäs sitä turhasta taitava ihminen maksaisi.Minäkin olen käynyt nuo kurssit.14 veneilyvuoden jälkeen vedin kiville täydessä vauhdissa oikein kunnolla.Kalarauta katosi, akseli vääntyi ja potkuri meni uusiksi.Luulin jo että minulta jäi kivillä käynti väliin mutta ei näköjään onnistu.Minulla on ABCe kortti.Lopputulos on se että kun veneilyä harrastaa tarpeeksi kaun niin kaikki paha osuu ainakin kerran kohdalle.Ainoa mikä on vielä kokematta on veneen upotus.Näin kavi naapuriveneilijälle.Hänelle tuli puhelinsoitto torstaina (monta vuotta sitten) juhannusviikolla että veneestä näkyy pelkkä antenni.Se jussi meni veneenostopuuhissa.
Itseasennttu vessan venttiili oli jäänyt auki edellisellä viikolla ja koska osa putkistosta oli vedenpinnan alapuolella täyttyi vene pikkuhiljaa viikon aikana ja torstaina se sitten katosi vedenpinnan alle.
Meillä muuten on venevskuutus pelkästään perävetolaitteen takia.Sen korjaus maksaa maltaita.
Ododotan innolla tulevaa kesää.- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Minäkin olen käynyt nuo kurssit.14 veneilyvuoden jälkeen vedin kiville täydessä vauhdissa oikein kunnolla.Kalarauta katosi, akseli vääntyi ja potkuri meni uusiksi.Luulin jo että minulta jäi kivillä käynti väliin mutta ei näköjään onnistu.Minulla on ABCe kortti.Lopputulos on se että kun veneilyä harrastaa tarpeeksi kaun niin kaikki paha osuu ainakin kerran kohdalle.Ainoa mikä on vielä kokematta on veneen upotus.Näin kavi naapuriveneilijälle.Hänelle tuli puhelinsoitto torstaina (monta vuotta sitten) juhannusviikolla että veneestä näkyy pelkkä antenni.Se jussi meni veneenostopuuhissa.
Itseasennttu vessan venttiili oli jäänyt auki edellisellä viikolla ja koska osa putkistosta oli vedenpinnan alapuolella täyttyi vene pikkuhiljaa viikon aikana ja torstaina se sitten katosi vedenpinnan alle.
Meillä muuten on venevskuutus pelkästään perävetolaitteen takia.Sen korjaus maksaa maltaita.
Ododotan innolla tulevaa kesää.Meillä muuten on venevakuutus myös kymmenen vuotta vanhaan Terhiin 20 heppaisella. Korjaus maksaa maltaita jos joku sillä töpeksii niin että joku hätäväistön tekevä Princess vetää pienen luodon yli. Se vakuutus on jonkun kympin vuodessa.
- Anonyymi
Kyllähän kaikki muistavat sen kuuluisan viisauden, jonka mukaan on olemassa kahdenlaisia veneilijöitä. ” Niitä jotka ovat käyneet kivillä ja niitä, jotka eivät vielä ole käyneet kivillä”.
Eräs tärkeä seikka muistaa näissä käytännön toimissa on se, että mitä enemmän on rautoja ahjossa, sitä enemmän on mahdollisuuksia töpeksintään.
Toisin sanottuna: rapatessa roiskuu.
Olen minäkin oman osani Murphyn lain alaisuuteen kuuluvissa tehtävissä söhlinyt.
Onneksi eivät ole johtaneet mihinkään vakaviin onnettomuuksiin - kop, kop.
Hyötynä niistä on se sama kuin silloin lapsena tökkäsi suunsa pakkasella rautakaiteeseen - muistaa olla tekemättä sitä enää toistamiseen D.
Tärkeintä on pitää mielessään se, että ei lähde toista sormella osoittelemaan, sillä kun - ja - jos itse sattuu töppäämään, niin se kirpaisee tuplasti syvemmältä.
MasaesbostaHyvin sanottu tuo kahdenlaisista veneilijöistä, en ole kuullut aikaisemmin. Siitä tuli mielen. Yksi juttu. Onko tällä palstalla vaikka 10 vuotta veneilyä harrastaneena joka ei ole koskaan käynyt kivillä ?
Syy miksi minä ajoin kiville oli ajatusvirhe.Oikaisin likaa, vaarassa paikassa, tämä tapahtui ihan kotikulmilla, Sipoon saaristossa.Ihan tyhmä juttu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065467Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453653Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503235Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512544Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611600- 881335
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321253- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1471180