Uuden testamentin virheitä ja ristiriitoja

Anonyymi

Raamattu ei ole virheetöntä Jumalan sanaa. Tutkitaanpa tässä ketjussa Uuden testamentin virheitä ja ristiriitoja.

Paavali kohtaa Jeesuksen Damaskoon johtavalla tiellä

Apostolien teot:
9:3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
9:4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: ”Saul, Saul, miksi vainoat minua?”
9:5 Hän sanoi: ”Kuka olet, herra?” Hän vastasi: ”Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
9:6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän.”
9:7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
9:8 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.

Paavali oli ainoa, joka kaatui maahan. Muut miehet seisoivat mykistyneinä. He kuulivat äänen, mutta eivät nähneet ketään.

22:6 Niin tapahtui, kun minä matkalla ollessani lähestyin Damaskoa, että keskipäivän aikaan yhtäkkiä taivaasta leimahti suuri valo minun ympärilläni;
22:7 ja minä kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan minulle: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua?’
22:8 Niin minä vastasin: ’Kuka olet, herra?’ Ja hän sanoi minulle: ’Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat.’
22:9 Ja minun seuralaiseni näkivät kyllä valon, mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui.
22:10 Ja minä sanoin: ’Herra, mitä minun pitää tekemän?’ Herra sanoi minulle: ’Nouse ja mene Damaskoon, niin siellä sinulle sanotaan kaikki, mikä sinulle on tehtäväksi asetettu.’
22:11 Ja kun minä sen valon kirkkaudesta tulin näkemättömäksi, taluttivat seuralaiseni minua kädestä, ja niin minä tulin Damaskoon.

Paavali oli ainoa, joka kaatui maahan. Muut miehet näkivät ”valon”, mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka puhui.

26:12 Kun näissä asioissa matkustin Damaskoon ylipappien valtuudella ja suostumuksella,
26:13 näin minä, oi kuningas, tiellä keskellä päivää taivaasta valon, auringon paistetta kirkkaamman, leimahtavan minun ja matkatoverieni ympärillä,
26:14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.’
26:15 Niin minä sanoin: ’Kuka olet, herra?’ Ja Herra sanoi: ’Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
26:16 Mutta nouse ja seiso jaloillasi; sillä sitä varten minä olen sinulle ilmestynyt, että asettaisin sinut palvelijakseni ja sen todistajaksi, mitä varten sinä olet minut nähnyt, niin myös sen, mitä varten minä sinulle vastedes ilmestyn.
26:17 Ja minä pelastan sinut sekä oman kansasi että pakanain käsistä, joitten tykö minä sinut lähetän
26:18 avaamaan heidän silmänsä, että he kääntyisivät pimeydestä valkeuteen ja saatanan vallasta Jumalan tykö ja saisivat uskomalla minuun synnit anteeksi ja perintöosan pyhitettyjen joukossa.’
26:19 Sentähden, kuningas Agrippa, minä en voinut olla tottelematta taivaallista näkyä,
26:20 vaan saarnasin ensin sekä Damaskon että Jerusalemin asukkaille, ja sitten koko Juudean maalle ja pakanoille parannusta ja kääntymystä Jumalan puoleen, ja että he tekisivät parannuksen soveliaita tekoja.

Kaikki kaatuivat maahan – ei vain Paavali – mutta sitä ei sanota, kuulivatko muut miehet sen äänen, joka puhui, vai näkivätkö he vain valon. Näissä kertomuksissa on ristiriitoja, joita ei voida selittää pois: ristiriidat ovat todellisia ja ne ovat jopa saman ”kirjan” sisällä. Kertomukset eivät ole tämän vuoksi kovin luotettavia, jos rehellisiä ja avoimia ollaan. Miten sama kirjoittaja voi erehtyä noin pahasti asioista saman kirjeen sisällä, kun vieläpä on edellisessä kirjeessään sanonut tutkineensa tarkoin asioita, miten ne ovat ja mitä on todella tapahtunut? (Luuk 1:3-4; Apt 1:1-4)

Ristiriidat eivät rajoitu tässä siihen, että ei tiedetä, kuulivatko Paavalin seurassa olleet ”Jeesuksen” äänen vai näkivätkö he vain ”valon” ja pysyivätkö he pystyssä vai kaatuivatko he maahan yhdessä Paavalin kanssa. Eroja on myös sanoissa ja keskustelun sisällössä, joka käytiin Jeesuksen ja apostolin välillä. Tätä eroa on selitetty siten, että Paavali on yhdistänyt toisiinsa Ananiaalta saamansa sanat ja myöhemmän näyn Jeesuksesta, kun on kertonut tapahtumista myöhemmin Agrippalle. (Apt 22:12-22; vrt. 26:1-23) Vaikka tämä selitys kumoaa ainakin osittain tämän ristiriidan, jäävät muut ristiriidat jäljelle ja osoittavat tekstin olevan altista inhimillisille virheille.

30

107

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Matt.16:13-14 Kun Jeesus tuli Filippuksen Kesarean tienoille, kysyi hän petuslapsiltaan sanoen: Kenen ihmiset sanovat Ihmisen Pojan olevan? Niin he sanoivat: Muutamat Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas Jeremiaan tahi jonkun muun profeetoista. Mark.6:15 Mutta toiset sanoivat: Se on Elias; toiset taas sanoivat: Se on profeetta, niinkuin joku muukin profeetoista. Mark.8:27-28 Ja Jeesus lähti opetuslapinensa Filippuksen Kesarean kyliin. Ja tiellä hän kysyi opetuslapsiltaan ja sanoi heille: Kenen ihmiset sanovat minun olevan? He vastasivat hänelle sanoen: Johannes Kastajan, toiset Eliaan, toiset taas jonkun profeetoista. Matt.14:2

• Anonyymi

Uuden testamentin legendoja

Uusi testamentti sisältää näiden selvien ristiriitojen ja virheiden lisäksi epätosia legendoja ja Jeesuksen virheelliset tai puutteelliset sukuluettelot. (Matt 1 ja Luuk 2:23ss.) Kertomukset itämaantietäjistä ja Herodeksen toimeenpanemasta ovat epätosia legendoja. Itämaan tietäjät on lainattu zarathustralaisuudesta: Persian uskonnosta, joka oli voimissaan vähän ennen Jeesuksen syntymää ja vielä sen aikana (tunnetaan vielä nykyään yhtenä maailman uskntona).

Herodeksen toimeen panemasta lasten surmasta ei ole mitään todisteita. Sen perusteena käytetyt viittaukset Vanhaan testamenttiin ovat asiayhteydestä irrotetut ja virheelliset, samoin kuin viittaus neitseestä syntymiseen. (2Moos 4:22; Hoos 11:1; 1Moos 35:19; Jer 31:15; Jes 7:14-16) Myös jouluevankeliumia pidetään epätotena legendana. (Luuk 2) Sitä puoltaa sekin asia, että kertomuksen alussa on selvä asiavirhe: Kyrenius ei ollut Syyrian maaherra silloin, kun Jeesus syntyi. (Luuk 2:2)

• Anonyymi

Pietari, apostolit ja Jerusalemin seurakunta eivät tunteneet lähetyskäskyä

Evankeliumien loppuun on lisätty Jeesuksen käsky julistaa evankeliumia kaikille kansoille ja kastaa pakanoita vedessä Herran nimeen. Näin voidaan päätellä, koska Apostolien teoissa Pietari, muut apostolit ja Jerusalemin seurakunta eivät tienneet mitään siitä, että evankeliumi ja parannus ikuiseksi elämäksi kuului myös pakanoille, eikä vain juutalaisille ja heihin yhtyneille käännynnäisille.

Toinen vaihtoehto on se, että Apostolien teot ei kerro totuutta, ja lähetyskäskyt ovat aidot. Tämä tulkinta tuskin on totta, koska Matteuksen versio on osittain väärennetty ja ristiriidassa aiemman tekstin kanssa, jonka mukaan Jeesus on tullut vain Israelin kadonneiden lammasten tykö. (Matt 15:24; vrt. 10:6) Siinä käskyssä on myös virheellinen muokattu muoto ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”, joka on lisätty myöhemmin katolisen kirkon kolminaisuusopin tueksi. Kirkkoisä Eusebius lainaa tätä kohtaa vielä 200–300 -lukujen taitteessa muodossa ”kastakaa heitä minun nimeeni.” On siis todennäköistä, että tämä on myöhempi muunnos varhaisempaan tekstiin. Varmaa on se, että ristiriita on ilmeinen apostolien tekojen ja evankeliumin aiemman sanan kanssa.

Pietari ei tiennyt Apostolien tekojen mukaan mitään käskystä julistaa evankeliumia pakanoille ja kastaa heitä vedessä. Ei sitä tienneet muutkaan apostolit, eikä Jerusalemin seurakunta. Tämä käy kyllä ihan selvästi ilmi tekstistä, jos tahtoo vain ymmärtää sen siten kuin siinä selvällä suomenkielellä lukee.

• Anonyymi

10:28 Ja hän sanoi heille: ”Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi.

10:34 Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: ”Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
        10:35 vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.

10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
        10:45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        10:46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
        10:47 ”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?”
        10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
        11:1 Ja apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan.

11:2 Ja kun Pietari tuli Jerusalemiin, ahdistelivat ympärileikatut häntä
        11:3 sanoen: ”Sinä olet käynyt ympärileikkaamattomien miesten luona ja syönyt heidän kanssansa.”

11:15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        11:16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: ’Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.’
        11:17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?”
        11:18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: ”Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi.”
        11:19 Ne, jotka olivat hajaantuneet sen ahdingon vuoksi, joka oli syntynyt Stefanuksen tähden, vaelsivat ympäri hamaan Foinikiaan ja Kyproon ja Antiokiaan saakka, mutta eivät puhuneet sanaa muille kuin ainoastaan juutalaisille.

Ja niin edelleen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

10:28 Ja hän sanoi heille: ”Te tiedätte, että on luvatonta juutalaisen miehen seurustella vierasheimoisen kanssa tai mennä hänen tykönsä; mutta minulle Jumala on osoittanut, etten saa sanoa ketään ihmistä epäpyhäksi enkä saastaiseksi.

10:34 Niin Pietari avasi suunsa ja sanoi: ”Nyt minä totisesti käsitän, ettei Jumala katso henkilöön,
        10:35 vaan että jokaisessa kansassa se, joka häntä pelkää ja tekee vanhurskautta, on hänelle otollinen.

10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
        10:45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
        10:46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
        10:47 ”Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?”
        10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
        11:1 Ja apostolit ja veljet ympäri Juudeaa kuulivat, että pakanatkin olivat ottaneet vastaan Jumalan sanan.

11:3 sanoen: ”Sinä olet käynyt ympärileikkaamattomien miesten luona ja syönyt heidän kanssansa.”

11:15 Ja kun minä rupesin puhumaan, tuli Pyhä Henki heidän päällensä, niinkuin alussa meidänkin päällemme.
        11:16 Silloin minä muistin Herran sanan, jonka hän sanoi: ’Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.’
        11:17 Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?”
        11:18 Tämän kuultuansa he rauhoittuivat ja ylistivät Jumalaa sanoen: ”Niin on siis Jumala pakanoillekin antanut parannuksen elämäksi.”
        11:19 Ne, jotka olivat hajaantuneet sen ahdingon vuoksi, joka oli syntynyt Stefanuksen tähden, vaelsivat ympäri hamaan Foinikiaan ja Kyproon ja Antiokiaan saakka, mutta eivät puhuneet sanaa muille kuin ainoastaan juutalaisille.

Ja niin edelleen.

Tästä sai alkunsa evankeliumin julistaminen pakanoille. Aiemmin sitä ei ollut pakanoille julistettu. Miksi? Miksi Pietari, muut apostolit ja Jerusalemin seurakunta eivät tienneet mitään siitä, että Jumala on luvannut parannuksen elämäksi myös pakanoille, eikä vain juutalaisille, ja että myös pakanat pitää kastaa vedessä Jeesuksen Kristuksen nimeen?

Siksi, että

1. Lähetyskäsky lisättiin evankeliumeihin myöhemmin.
        2. Pakanat lisättiin lähetyskäskyyn myöhemmin.
        3. Apostolien teot ei kerro totuutta seurakunnan alusta ja lähetystyöstä.

Tämä asia on ilmeinen objektiviisille tutkijoille ja rehellisille lukijoille, mutta epärehellinen, aivopesty tai harhainen ei tietenkään voi totuutta tunnustaa, koska on sidottu valheeseen, jonka mukaan Raamattu on kokonaan virheetöntä Jumalan sanaa. Kun ihminen on saatu uskomaan tämä valhe, niin häntä on helppoa eksyttää muillakin tavoin. Näin hyväuskoisia ihmisiä on voitu käyttää hyväksi vuosisatoja ja kirkot kukoistavat vauraudessaan, ja papit elävät leveästi lahjoitusten turvin. Ei mitään uutta länsirintamalta. (Apt 2:42-47; 4:29-5:12)

• Anonyymi

"Pietari, apostolit ja Jerusalemin seurakunta eivät tunteneet lähetyskäskyä"
        Lähetyskäsky on syystä tai toisesta jonka varmimmin katsotaan palautuvan historialliseen Jeesukseen ja on todennäköistä että Jeesus on antanut sen ennen kuolemaansa, mutta evankeliumeissa se on siirretty tapahtumaan vasta kuoleman jälkeen. Käskyn katsottiin alunperin koskevan hajallaan asuvia juutalaisia jotka eivät vielä Jeesuksen aikaan olleet palanneet asumaan Juudeaan. Juutalaisia kun asui jo siihen aikaa eri puolilla Rooaman valtakuntaa ja sen ulkopuolella. Näillä matkoilla apostolit tapasivat ensin Jumalaa pelkääviä käännynnäisiä jotka eivät olleet antaneet ympärileikkauttaa itseään eivätkä siten olleet täysin juutalaisia. Kun apostolit alkoivat hyväksyä seurakuntiin ympärileikattujen lisäksi ympärileikkaamattomia Jumalaa pelkääviä, niin se sai myös pakanat kiinostumaan juutalaisuuteen kääntymisestä tämän Jeesus-liikkeen kautta joka lakkasi vaatimasta ympärileikkausta täysimääräisen jäsenyyden tunnuksena. Lopulta apostolit matkustivat yhä kauemmaksi ja kauemmaksi tavoittaakseen niin hajallaan asuvat juutalaiset kuin Jumalaa pelkäävät. Se johti nopeasti mm siihen että juutalainen Jeesus-liike jota oli alettu kutsua kristityiksi saapui Sri Lankaan noin vuonna 69 kuten arkeologisista aineistoista on pystytty päättelemään. Myös Etiopian seurakunta on todennäköisesti yhtä vanha. Seitsemän kaikista tarkeintä kristillistä keskusta olivat silti pitkään Jerusalem, Antiokia, Nikea, Efesos, Korintti, Aleksandria, Kyrene ja Rooma.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Pietari, apostolit ja Jerusalemin seurakunta eivät tunteneet lähetyskäskyä"
        Lähetyskäsky on syystä tai toisesta jonka varmimmin katsotaan palautuvan historialliseen Jeesukseen ja on todennäköistä että Jeesus on antanut sen ennen kuolemaansa, mutta evankeliumeissa se on siirretty tapahtumaan vasta kuoleman jälkeen. Käskyn katsottiin alunperin koskevan hajallaan asuvia juutalaisia jotka eivät vielä Jeesuksen aikaan olleet palanneet asumaan Juudeaan. Juutalaisia kun asui jo siihen aikaa eri puolilla Rooaman valtakuntaa ja sen ulkopuolella. Näillä matkoilla apostolit tapasivat ensin Jumalaa pelkääviä käännynnäisiä jotka eivät olleet antaneet ympärileikkauttaa itseään eivätkä siten olleet täysin juutalaisia. Kun apostolit alkoivat hyväksyä seurakuntiin ympärileikattujen lisäksi ympärileikkaamattomia Jumalaa pelkääviä, niin se sai myös pakanat kiinostumaan juutalaisuuteen kääntymisestä tämän Jeesus-liikkeen kautta joka lakkasi vaatimasta ympärileikkausta täysimääräisen jäsenyyden tunnuksena. Lopulta apostolit matkustivat yhä kauemmaksi ja kauemmaksi tavoittaakseen niin hajallaan asuvat juutalaiset kuin Jumalaa pelkäävät. Se johti nopeasti mm siihen että juutalainen Jeesus-liike jota oli alettu kutsua kristityiksi saapui Sri Lankaan noin vuonna 69 kuten arkeologisista aineistoista on pystytty päättelemään. Myös Etiopian seurakunta on todennäköisesti yhtä vanha. Seitsemän kaikista tarkeintä kristillistä keskusta olivat silti pitkään Jerusalem, Antiokia, Nikea, Efesos, Korintti, Aleksandria, Kyrene ja Rooma.

Vale, vale ja vielä suurempi vale. Lähetyskäsky on pakanain Raamattuun lisäämä, pakanain jotka verisesti ajoivat juutalaiset ulos yhteisöstä ja murhasivat heidät Paavalin, itsensä Saatanan pojan joka kirosi Jeesuksem ristille, johdolla. Myöhemmin Paavali ja Konstantinus suuri sopivat yhdessäoloa että Raamattu on hänen pakanasakkinsa pyhä kirja ja veivät sen juutalaisilta. Konstantinus, koska oli Rooman keisari, särki synagogat, poltti talot, takavarikoi maat ja kielsi juutalaisilta Raamatun.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tästä sai alkunsa evankeliumin julistaminen pakanoille. Aiemmin sitä ei ollut pakanoille julistettu. Miksi? Miksi Pietari, muut apostolit ja Jerusalemin seurakunta eivät tienneet mitään siitä, että Jumala on luvannut parannuksen elämäksi myös pakanoille, eikä vain juutalaisille, ja että myös pakanat pitää kastaa vedessä Jeesuksen Kristuksen nimeen?

Siksi, että

1. Lähetyskäsky lisättiin evankeliumeihin myöhemmin.
        2. Pakanat lisättiin lähetyskäskyyn myöhemmin.
        3. Apostolien teot ei kerro totuutta seurakunnan alusta ja lähetystyöstä.

Tämä asia on ilmeinen objektiviisille tutkijoille ja rehellisille lukijoille, mutta epärehellinen, aivopesty tai harhainen ei tietenkään voi totuutta tunnustaa, koska on sidottu valheeseen, jonka mukaan Raamattu on kokonaan virheetöntä Jumalan sanaa. Kun ihminen on saatu uskomaan tämä valhe, niin häntä on helppoa eksyttää muillakin tavoin. Näin hyväuskoisia ihmisiä on voitu käyttää hyväksi vuosisatoja ja kirkot kukoistavat vauraudessaan, ja papit elävät leveästi lahjoitusten turvin. Ei mitään uutta länsirintamalta. (Apt 2:42-47; 4:29-5:12)

Juutalaisilla ei ollut lupaa seurustella tai ruokailla pakanoiden kanssa. Ei siis ihme, että he eivät tunteneet Jeesuksen käsky julistaa evankeliumia pakanoille ja he suuttuivat sen vuoksi, että Pietari oli täysin vastoin juutalaisten tapoja käynyt pakanoiden luona ruokailemassa ja vienyt evankeliumin heille.

Apostolien teot:
        11:3 sanoen: "Sinä olet käynyt ympärileikkaamattomien miesten luona ja syönyt heidän kanssansa."

Apostolit saivat vasta tässä vaiheessa tietää, että evankeliumi kuului myös pakanoille. Oli kulunut jo monta vuotta siitä, kun Jeesus oli kuollut (arviot vaihtelevat 3-6 vuoteen). Juutalaiset vihastuivat Pietarille seurakunnassa jo pelkästään siitä, että tämä oli käynyt pakanoiden luona ja syönyt heidän kanssaan. Miten seurakunta olisi voinut julistaa evankeliumia tätä ennen pakanoille, kun heillä ei ollut lupa edes seurustella tai syödä heidän kanssaan? Tämä osoittaa selvästi sen, että Apostolien tekojen mukaan apostolit ja Jerusalemin seurakunta eivät tunteneet Jeesuksen käskyä julistaa evankeliumia pakanoille ennen kuin Pietari sai ilmestyksen Jumalalta ja näin sai alkunsa lähetystyö pakanoiden keskuuteen. Sikäli kuin Apostolien teot on tältäkään osin totta.

• Anonyymi

Ap.t.9:7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinnä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet. Ap.t.22:8-9 Niin minä vastasin: Kuka olet Herra? Ja hän sanoi minulle: Minä olen Jeesus Nasaretilainen, jota sinä vainoat. Ja minun seuralaiseni näkivät kyllä valon, mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui. Dan.10:7 Ja minä, Daniel, yksin näin näyn, mutta miehet, jotka olivat minun kanssani, eivät näkyä nähneet; kuitenkin valtasi heidät suuri pelko, ja he pakenivat ja lymysivät. Siis osa oli kuuroja, ja osa sokeita.

• Anonyymi

Matt.17:19-20 Sitten opetuslapset menivät Jeesuksen tykö eriksensä ja sanoivat: Miksi emme me voineet ajaa sitä ulos? Niin hän sanoi heille: Teidän epäuskonne tähden; sittä totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin te voisitte sanoa tälle vuorelle: Siirry täältä tuonne, ja se siirtyisi, eikä mikään olisi teille mahdotonta. Matt.21:21 Jeesus vastasi ja sanoi heille: Totisesti minä sanon teille: jos teillä olisi uskoa ettekä epäilisi, niin ette ainoastaan voisi tehdä sitä, mikä viikunapuussa tapahtui, vaan vieläpä, jos sanoisitte tälle vuorelle: Kohoa ja heittäydy mereen, niin se tapahtuisi. Luuk.17:6 Niin Herra sanoi: Jos teillä olisi uskoa sinapinsiemenenkään verran, niin voisitte sanoa tälle silkkiäispuule: Nouse juurinesi ja istuta itsesi mereen, ja se tottelisi teitä.

• Anonyymi

Evankeliumien kuvaukset siitä, mitä tapahtui Jeesuksen kuolleista heräämisen jälkeen, poikkeavat jyrkästi toisistaan. Eroja on ainakin näissä asioissa:

- Ketkä tai kuka meni ensimmäisenä haudalle?
      - Oliko haudan suulla oleva kivi paikallaan vai siirretty syrjään?
      - Oliko haudalla vartijoita vai ei?
      - Näkivätkö naiset enkelin vai kaksi enkeliä (ja Magdaleena ei yhtään)?
      - Mitä enkelit sanoivat ja tekivät (sanojen sisältö ja istuivatko ja seisoivatko ja missä he olivat)?
      - Menivätkö naiset heti kertomaan viestin Jeesuksen kuolleista heräämisestä muille vai eivät ja kenelle kaikille he sen kertoivat?
      - Mitä Jeesus sanoi naisille tai Maria Magdaleenalle?
      - Missä opetuslapset kohtasivat ylösnousseen Jeesuksen ja montako kertaa ja missä tämä tapahtui (keitä oli koolla)?

Se, kenelle ja missä järjestyksessä Jeesus ilmestyi kuolleista heräämisen jälkeen, poikkeaa siis evankeliumien välillä ja myös Paavalin evankeliumin kanssa. (1Kor 15:1-8) Luukas esimerkiksi kertoo, että Jeesus kielsi opetuslapsia lähtemästä pois Jerusalemista ennen kuin he saisivat Pyhän Hengen. Matteus ja Johannes kertovat opetuslasten kohdanneen Jeesuksen Galileassa: Matteus sanoo paikaksi vuoren ja Johannes Tiberiaan järven rannan. Opetuslasten lukumäärä vaihtelee 7,11 ja ehkä jopa 500 välillä, jos Paavali viittaa tähän tapahtumaan.

On omituista, että eroja on näin paljon, jos silminnäkijät ovat todistaneet tapahtumista, jotka he ovat nähneet omin silmin. Paavali tunnustaa, että ei nähnyt tai tuntenut Jeesusta ennen kuin vasta hänen kuolemansa ja taivaasen nousemisen jälkeen. Muiden apostolien olisi pitänyt tavata Jeesus ennen tätä, mutta ei enää sen jälkeen sen perusteella, mitä Apostolien teoissa ja evankeliumeissa sanotaan. Koska näistä asioista on niin ristiriitaisia kuvauksia, niin sille voidaan arvella monia eri syitä:

1. Jumala ei herättänyt Jeesusta kuolleista ja tarinat ovat keksittyjä satuja tai petokseen tähtääviä valheita.
      2. Liikkeellä oli jo alun alkaen monen eri silminnäkijän todistuksia, jotka poikkesivat toisistaan inhimillisistä syistä.
      3. Kertomukset muuttuivat ajan saatossa, mutta olivat alussa vähemmän ristiriitaisia, vaikka ne levisivät monen todistajan kautta.

Erot voisivat selittyä inhimillisistä syistä. Kertomukset kirjoitettiin muistiin aikaisintaan 50-luvulla ja ehkä paljon sen jälkeen. Evankeliumi oli silti varmasti tunnettu jo 50-luvulla, koska Paavali kirjoitti silloin kirjeitä, jotka on Uudessa testamentissa. Niiden kirjoittamisen ajankohta on voitu rekonstruoida 1-2 vuoden tarkkuudella. Paavali julisti samaa evankeliumia kuin ne juutalaiset, jotka olivat apostoleja ja opetuslapsia ennen häntä. (Gal 1-2; 1Kor 15:1-11)

Koska evankeliumit kirjoitettiin ylös vasta niin myöhään, on suullisena perimätietona kulkenut tieto voinut muuttua paljon yksityiskohdiltaan matkan varrella. Silti pääkohdat ovat samat: Jeesus kärsi ristillä, kuoli ja Jumala herätti hänet ylös kuolleista, tai niin ainakin väitetään tapahtuneen. Se, näkivätkö opetuslapset saman henkilön, joka kuoli ristillä, on kyseenalaista. Jeesus oli ulkonäöltään erilainen kuin eläessään, eivätkä opetuslapset tunnistaneet häntä heti. Joku on voinut sanoa olevansa Jeesus, vaikka ei ollutkaan.

Paavalin kohdalla voidaan puhua vain ilmestyksestä ja näystä. Paavali ei tuntenut Jeesusta hänen eläessään ja näki hänet vasta sitten, kun tämän sanottiin jo nousseen ylös taivaaseen. Niinpä Jeesuksen on täytynyt tulla alas taivaasta tai Jumalan on täytynyt näyttää Paavalille ilmestys, joka on ikään kuin elokuva, mutta ei todellinen tapahtuma (Jeesus pysyi taivaassa, mutta Paavali koki hengessään hänen tulleen alas taivaasta hänen tykönsä ja kuuli hänen äänensä).

Opetuslasten tapauksessa kyse ei ole voinut olla ilmestyksestä ja hengestä ainakaan evankeliumien mukaan. He koskettelivat Jeesuksen ruumista ja haavoja, ja söivät hänen kanssaan ainakin leipää ja kalaa. Jeesus osoitti siten olevansa ruumiillinen olento: lihaa ja luuta. Niinpä opetuslapset eivät voineet nähdä ilmestystä tai näkyä: henkeä, aavetta tai kummitusta. Jeesus oli evankeliumien mukaan ruumiillisesti elävä ja hetken epäilyn jälkeen opetuslapset tunsivat hänet, vaikka hän näytti nyt hieman erilaiselta kuin aiemmin.

Paavali vaikuttaa uskoneen vilpittömästi evankeliumin ja ilmestyksensä aitouden. Ei ole silti täysin mahdotonta, että hän ja ehkä muut sisäpiirin opetuslapset ovat tehneet salaliiton ja pettäneet seurakuntaa. He ovat voineet valehdella asioista saadakseen siten rahaa ja kunniaa itselleen. Kerätyt rahat kulkivat aina apostolien kätten kautta ja he saivat lahjoituksista itselleen vähintään elatuksen, mutta Paavali toisaalta väittää tehneensä ruumiillista työtä sen eteen. Petosta ei voida silti hylätä vaihtoehtona niin kuin ei muitakaan järkeviä selityksiä.

Sekin on mahdollista - vaikka ei uskottavaa - että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja ottanut hänet tykönsä taivaaseen. Siinä tapauksessa Jeesuksen olisi pitänyt tulla monien Raamatun kohtien mukaan jo takaisin...

• Anonyymi

Korjaan: Maria Magdaleena näki kaksi enkeliä sen sijaan, että ei olisi nähnyt yhtään. Tämä siis Johanneksen evankeliumin mukaan. Eroa evankeliumien välillä siis kuitenkin on.

Tämä jäi kesken viestin pituuden vuoksi:

Sekin on mahdollista - vaikka ei uskottavaa - että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista ja ottanut hänet tykönsä taivaaseen. Siinä tapauksessa Jeesuksen olisi pitänyt tulla monien Raamatun kohtien mukaan takaisin apostolien vielä eläessä, mutta niin ei tapahtunut. Vaikka Raamattua tulkittaisiin eri tavalla ja ajateltaisiin Jeesuksen tulevan takaisin vasta maailmanaikojen lopulla, niin hänen pitäisi tulla takaisin meidän sukupolvemme aikana, koska nyt on kulunut noin 2000 vuotta siitä, kun Jeesus kuoli. Jos yksi päivä vastaa profetiassa tuhatta vuotta, niin pian alkaa kolmas päivä tästä luettuna ja Herran pitäisi palata takaisin maan päälle.

• Anonyymi

Ps.90:4 Sillä tuhat vuotta on sinun silmissäsi niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin öinen vartiohetki. Ps.90:4 Biblia (1776) Sillä tuhat ajastaikaa ovat sinun edessäs niinkuin eilinen päivä, joka meni ohitse, ja niinkuin vartio yöllä.

• Anonyymi

2Moos.12:46 Samassa talossa syötäköön; älkää mitään siitä lihasta viekö talosta ulos, älkääkä siitä luuta rikkoko. 4Moos.9:12 Älkööt he jättäkö mitään seuraavaan aamuun älköötkä siitä luuta rikkoko. Kakkien pääsiäistä koskevien käskyjen mukaan he viettäköön. Alaviitteet: Joh.19:36. Joh.19:36 Biblia (1776) Sillä nämät ovat tapahtuneet, että Raamattu täytettäisiin: ei teidän pidä luuta rikkoman hänestä.

• Anonyymi

uskovat ummistavat silmänsä tämän ketjun totuuksilta

• Anonyymi

Valitettavasti tämä on totta.

Kun ihminen on saatu uskomaan, että Raamattu on kokonaan virheetöntä ja ristiriidatonta Jumalan sanaa, niin siitä valheesta pidetään kiinni ja koko ikuinen elämä tuntuu riippuvan joidenkin kohdalla kiinni tästä valheesta. Jos yksikin virhe tunnustettaisiin, menisi uskolta pohja pois ja...

Uskovat eivät uskalla kyseenalaistaa Raamattua, koska he pelkäväät epäilyn johtavan epäuskoon ja kadotukseen. Se johtaa myös seurakunnasta eroamiseen. Epäilyä pidetään syntinä tai synnin esiasteena. Ei ole lupa kysyä "Onko Jumala todella sanonut?"

Kun tämä kielletään, niin sitten pidetään sokeasti totena kaikkia Raamatun virheitä ja epätosia kertomuksia.

Huvittavaa tässä on se, että nämä ääripään uskovat sanovat rakastavansa totuutta. Todellisuudessa he vihaavat sitä ja työntävät totuuden pois luotaan.

Rehellisempiä uskovia ovat ns. sanainspiraatioon uskovat. He uskovat, että Raamatussa on Jumalan hengen vaikuttamia profetioita ja hengellisiä opetuksia, mutta siellä on myös ihmisten tekemiä virheitä ja ristiriitoja, jopa epätosia kertomuksia, joita on käytetty opetuksen apuna.

• Anonyymi

Oletko huomannut sitä virhettä, jossa Paavali ei käy Jerusalemissa eikä tunne sieltä ketään mutta toisessa kirjassa hän käy siellä useasti ja keskustelee useiden veljien kanssa. Erot löytyvät Apt ja Paavalin omien kirjeiden välillä. Siitä vain lukemaan Raamattua ja etsimään mistä kohtaa Raamattua tämä virhe löytyy.

• Anonyymi

Eroja on Apostolien tekojen 9.-18. lukujen ja Galatalaiskirjeen 1:13-2:11 välillä.

https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_the_Apostle#Visits_to_Jerusalem_in_Acts_and_the_epistles

Tuolla on eritelty erot.

• Anonyymi

• Anonyymi

Etsit varmaankin tätä:

Kyse on samasta Paavalin ensimmäisestä matkasta Jerusalemiin.

Apostolien teot 9:26-29
        "26. Tultuaan JERUSALEMIIN Saulus yritti liittyä opetuslapsiin, mutta KAIKKI pelkäsivät häntä eivätkä uskoneet, että hän oli opetuslapsi. 27. Silloin Barnabas otti huolehtiakseen hänestä ja vei hänet APOSTOLIEN luo. Hän kertoi heille, kuinka Saulus oli tiellä nähnyt Herran, kuinka Herra oli puhunut hänelle ja kuinka hän oli Damaskoksessa rohkeasti puhunut Jeesuksen nimessä. 28. Niin Saulus liikkui HEIDÄN KESKUUDESSAAN sisälle ja ulos Jerusalemissa ja puhui rohkeasti Herran nimessä. 29. Hän puhui ja väitteli HELLLENISTIEN kanssa, mutta he yrittivät surmata hänet."

Galatalaiskirje 1:18-20
        "18. Sitten, kolmen vuoden kuluttua, menin JERUSALEMIIN tutustuakseni KEEFAKSEEN ja viivyin hänen luonaan viisitoista päivää. 19. MUITA APOSTOLEJA EN NÄHNYT, näin ainoastaan JAAKOBIN, Herran veljen. 20. Jumalan edessä vakuutan, että se, mitä teille kirjoitan, ei ole valhetta."

Kun siis Paavali ei omien sanojensa mukaan valehtele, on kai uskottava ennemmin Paavalia kuin Luukasta, joka siis valehtelee Apostolien teoissa Paavalin ensimmäisestä matkasta Jerusalemiin. Tai voihan se olla, että Pyhä henki ymmärsi kaiken väärin ja opasti Luukasta kirjoittamaan eri tavalla kuin Paavalia.

Jos nyt joku sellainen, joka pitää Raamattua erehtymättömänä lukee tätä, niin voisitko kertoa mistä tässä on kyse kun yksi kirjoittaja sanoo yhtä ja toinen kirjoittaja samasta asiasta täysin päinvastaista? Miten tämän ristiriidan voi selittää Raamatun avulla?

• Anonyymi

Liian työlästä on sokeille kertoa maisemista.

• Anonyymi

Nämä kolme ristiriitaa löytyy vanhasta testamentista :

1. Loiko Jumala maailman kuudessa vai yhdessä päivässä? Ensin maailman vai ensin ihmisen?

2. Ottiko Nooa arkkiinsa mukaan yhden parin jokaista eläintä vaiko seitsemän paria?

3. Kirjoittiko Moosesta itse laintaulut vai ojentiko Jumala ne valmiiksi kirjoitettuna?

• Anonyymi

Toki virheitä ja selittämättömiä ristiriitoja löytyy muualtakin

Matteus, Markus ja Luukas kertovat, että Jeesus ei kantanut ristiään yksin Golgatalle. Välillä ristiä kantoi Simon kyreneläinen. Johannes taas tekee hyvin selväksi sen, että Jeesus kantoi itse ristinsä Golgatalle, ei kukaan muu. Asia on joko niin, että Jeesus kantoi ristinsä yksin taikka sitten niin, että ei kantanut. Kumpi on totta? Toinen on valetta!

Markuksen mukaan Jeesus ristiinnaulittiin kolmannella tunnilla ja hän oli ristillä ainakin kuudenella tunnilla, jolloin koko maan vallannut kolmen tunnin kestänyt pimennys alkoi. Johanneksen mukaan Jeesus ei ollut tuolloin vielä edes matkalla Golgatalle vaan oli kolmannella tunnilla vielä pilatuksen luona eikä Johannes edes huomaa, että koko maa on tuohon aikaan yliluonnollisesti pimennetty. Milloin Jeesus ristiinnaulittiin oikeasti? Kolmannella tunnilla vai REILUSTI myöhemmin? Vain toinen voi olla totta, jolloin toinen on valhetta! Miten silminnäkijät eivät osaa sanoa, milloin Jeesus todella ristiinnaulittiin.

Markuksen ja Matteuksen mukaan kaksi ryöväriä ristillä pilkkasivat Jeesusta samoin ympärillä olijat. Luukaksen mukaan vain toinen ristiin naulituista ryöväreistä pilkkasi Jeesusta. Sen sijaan, että Luukaksen toinen ryöväri olisi pilkannut Jeesusta, hän itseasiassa ei pilkannut vaan puhui elegantisti, kunnoittavasti, teologisesti täysin oikein Jeesuksesta ja kauniita asioita ja pelastui. Molemmat eivät voi olla yhtä aikaa totta. Kumpi valehtelee? Vai puhuiko toinen ryöväreistä ensin pilkaten ja sitten sen perään kauniisti? No näin käy, jos evankeliumit yhdistetään.

Markuksen mukaan vartijat antoivat Jeesukselle mirhalla sekoitettua viiniä mutta Jeesus ei juonut sitä. Matteuksen mukaan sotilaat antoivat Jeesukselle viiniä, johon oli sekoitettu sappea. Jeesus maistoi sitä mutta ei halunnut juoda sitä. Luukkaan mukaan kyseessä oli hapanviini eli viinietikka. Luukas taas ei mainitse maistamisesta eikä juomisesta mitään. Johanneksen mukaan Jeesus jakeli hyviä neuvoja ja puheli paljon ristillä. Hän sanoi, että hänellä on jano. Sotilaat ojentavat hapanviinin hänelle ja hän ottaa (juo) sitä ja kuolee. Mitä Jeesus maistoi tai ei maistanut? Mitä Jeesus joi tai ei juonut? Kaikki kerrottu ei voi olla totta yhtä aikaa. Jeesus joko joi tai ei juonut juomaa. Juoma oli joko viinietikkaa TAI sapella maustettua viiniä TAI mirhalla maustettua viiniä. Missään nimessä se ei voinut olla samaan aikaan viiniä ja viinietikkaa. Kuka kirjoittajista tai silminnäkijöistä valehtelee? Mihin Raamatun sanaan voi luottaa?

Jeesuksen viimeiset sanat olivat Matteuksen ja Markuksen mukaan: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? Nämä lainasivat Psalmia 22:1. Tämän suuntaista vahvistavat myös Raamatun ulkopuoliset historialliset lähteet. Mutta Luukaksen mukaan viimeiset sanat olivatkin lainausta Psalmista 31:5: "Isä, sinun käsiisi minä anna henkeni". Johanneksen mukaan viimeiset taas sanat olivat: Se on täytetty!

Mitkä olivat Jeesuksen viimeiset sanat? Kuka heistä valehteli?

Matt ja Mark mukaan sadan päämies sanoo Jeesuksen kuoltua, että: Tämä oli todellakin Jumalan poika. Luukaksen mukaan hän sanoo: Tämä mies oli todellakin vanhurskas. Miksi sadan päämies jättäisi sanomatta niin tärkeän asian kuin että Jeesus oli Jumalan poika? Asia ei liennyt kovin tärkeä, sillä Johannes taas ei tiennyt koko sadan päämiehestä mitään. Hän ei ainakaan kirjoittanut sadan päämiehestä mitään. Mitä sadan päämies siis oikeasti sanoi vai oliko siellä edes koko miestä?

Matt ja Mark mukaan maan valtasi yliluonnollinen kolmetuntinen pimeys. Luukas taas puhuu auringonpimennyksestä vaikka on tieteellinen mahdottomuus, ettei aurinko voi pimentyä täysikuun aikaan!!! Historiankirjat eivät mainitse auringonpimennystä tuohon aikaan vaikka kaikki sen ajan muut auringonpimennykset on kirjattuna ylös. Mutta ehkä koko pimeys oli valhetta, sillä Johannes taaskaan ei mainitse mitään pimennyksiä lainkaan. Miten on? Kuka valehteli? Kaikki evankeliumit mainitsevat ristiinnaulitsemisen tapahtuneen pääsiäisen aikaan  ja pääsiäisenä oli täysikuu. Täten ainakin Luukas puhuu puppua. Luukas käyttää ilmeisesti tässä kansantarua osana kirjoitustaan, koska silloin uskottiin, että kun suuri kuningas kuolee, tulee auringonpimennys.

Matteus väittää ainoana evankeliumeista, että sitten tuli maanjäristys, haudat aukenivat ja kuolleita nousi ylös. Muille kirjoittajille tällaisella pikku tapahtumalla ei ole merkitystä lainkaan. (He eivät sitä mainitse.) Ilmeisesti se olisi Jeesuksen kuolemaan liittyvänä tapahtumana niin toisarvoinen, ettei sitä kannattaisi mainita. Sillä ei olisi mitään merkitystä. Ei myöskään historian kirjoittajille, sillä kaikki maininnat tuosta järistyksestä loistavat poissaolollaan historiankirjoituksista. Voiko Matteuksen evankeliumiin luottaa muutenkaan kun se sisältää näin suuria valheita?

Jatkuu...

• Anonyymi

....Jatkuu...

Jeesus toki kantoi yksin ristinsä mutta silloin kun hän ei kantanut ristiä yksin, sitä kantoi kyreneläinen. Jeesus oli ristillä sekä kolmannella tunnilla että kuudennella tunnilla mutta kävi siinä välissä morjestamassa Pilatusta. Maa tietysti järisi mutta kaikki eivät tunteneet sitä jalkojensa alla vaikka järistys olikin niin voimakas, että haudatkin aukenivat. Ehkä se oli paikallinen järistys.

Kaksi ryöväriä pilkkasivat Jeesusta mutta se toinen niistä lopetti sitten pilkkaamisen ja rupesi puhumaan kauniisti osaten Jeesuksen teologiaa.

Jeesus maistoi ristillä jotakin litkua mutta kirjoittajien makuaisti vaihteli ja he tunnistivat juoman väärin. Siksi Jeesuskaan ei sitä loppujen lopuksi juonut vaan vain maistoi samalla hetkellä kun yksi kirjailijoista vaan ei sattunut katsomaan silloin Jeesukseen päin.

Missään ei sanota, että ne olisivat Jeesuksen viimeisiä sanoja. Saattoihan hän puhua paljon muutakin. Kukin kirjailija vain kirjoitti ylös sen, mitä Pyhä henki heille sanoi, vaikka tosin Pyhä henki annettiinkin vasta 40 päivää Jeesuksen ylösnousemuksesta. Sadan päämies oli haudalla mutta kaikki eivät vain nähneet häntä  Yksi kirjailija kirjoitti mitä kuuli hänen sanoneen. Toinen kirjailija kuuli eri tavalla samaan aikaan.

Pimennyksiä ja maanjäristyksiä sattui mutta kaikki eivät vain kirjoita niistä.

Näin kaikki raamatunkirjat sopivat hyvin ja ovat selitettävissä toistensa kanssa.

• Anonyymi

Voit pitää ne virheet sitten itelläs. Loput tulee ajallaan.

• Anonyymi

Miksi odottaa sinun kuvittelemaasi loppua ku voi käyttää järkeään jo nyt?

• Anonyymi

Liiian vaikeaa uskovaiselle ja liian monta asiaa kerralla.

Uskovainenhan ei itse ajattele tai järkeile tällaisia vaan vie ne pastorille saarnamiehelle tai jollekkin muulle SRK tulkkaajalle joka sitten ilmoittaa miten asiat on ja siten asia on loppuun käsitelty.

Harvat uskovaiset jotka pitävät totuutta siunauksena ja arvona ovat näitä samoja asioita pähkäilleet yksin ja osalla on totuuden edessä silmät auenneet heistä on tullut uskovaisten slangilla sanottuna saastaisia luopioita

• Anonyymi

Tämä on kyllä niin hyvä aloitus, että nostoon!

• Raamatun virheistä puhuminen uskoville on täysin turhaa. On moninkertaisesti helpompaa kuvata umpisokealle auringon kauneutta, joka on samaan aikaan sekä elämän, että kuoleman lähde.

• Anonyymi

> ...Ristiriidat eivät rajoitu tässä siihen, että ei tiedetä, kuulivatko Paavalin seurassa olleet ”Jeesuksen” äänen vai näkivätkö he vain ”valon” ja pysyivätkö he pystyssä vai kaatuivatko he maahan yhdessä Paavalin kanssa. ...

Juuri tuollaisten ristiriita väitteiden vuoksi anti-kristityillä ei ole mitään uskottavuutta. Hirveätä epärehellistä vääristelyä. Esim. Ap. 9:3-8 ei sano, että Paavali oli ainoa joka kaatui. On mielenkiintoista, että ateismi näyttää vaativan valehtelua, eikä pysy kasassa ilman epärehellisyyttä.

Nuo kohdat eivät ole ristiriidassa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3240
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1640
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1482
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1399
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      159
      1265
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1198
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1029
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      51
      838
    Aihe