THL ohjeistanut rokotukset vai ???

Anonyymi

THL: Vanhukset jääneet jalkoihin rokotejonossa.
Suomessa on alueita, joissa on rokotettu lähes pelkästään sote-ammattilaisia. Vanhukset ja riskiryhmäläläiset ovat THL:n mukaan rokotusten ytimessä sote-ammattilaisten rinnalla.
Suomessa rokotukset ovat keskittyneet liikaa sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöön, ja vanhusten rokottaminen on jäänyt vähemmälle.
Asiasta kertoo Ilkka-Pohjalaiselle ylilääkäri Hanna Nohynek Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta (THL).
Myös Etelä-Pohjanmaalla osa iäkkäiden palveluasumisen hoitohenkilöstöstä on toistaiseksi rokottamatta. Tosin Etelä-Pohjanmaalla myös palveluasumisen iäkkäitä asiakkaita on vielä osin rokottamatta.

– Palveluasumisessa on henkilöstöä, jotka ovat jo saaneet molemmat rokotteet, mutta osa ei ole saanut vielä yhtään rokoteannosta. Heille annetaan AstraZenecaa, kertoo ylilääkäri Matti Rekiaro Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiiristä.
EPSH : ssä ovat sairaalan sihteerit menneet vanhusten edelle rokotejonossa tupla rokottein.

13

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuota samaa olen kuullu ja hiukan ihmetellyt kun rokotteet piti aluksi mennä eturintaman työntekijöille. HUS:sta uutisoitiin jokin aika sitten ettei synnytyssalien lääkärit eivät olleet vielä saaneet.

    • Anonyymi

      Jos saatavilla on vain Astra-Zenecan rokotetta, nuoremmat saavat sitä ennen vanhuksia siitä yksinkertaisesta syystä, että ko. rokotetta ei Suomessa anneta yli 70-vuotiaille.

    • Anonyymi

      Kyllä näin on, tuota ekaa rokotetta jaettiin sairaalassa hyvä ettei kaikille oli sitten mitä työtä tekemässä, vähät välitettiin hoitokotien iäkkäistä rai sairaista...minä kun vain saan. Kaikilla ei ole sitä KUTSUMUSTA ei ainkaan johtoportaalla joka antoi tehdä.
      USEIN KAUNIIT PUHEET OVAT IHAN MUUTA TODELLISUUDESSA.
      Kuinka moni vain ehti jäädä seurakunnan taakse.

      • Anonyymi

        Hallituksen sanomiset rokotus järjestyksetä ja THL:n toteuttamana olivat vain niitä kauniita sanoja EI lupauksia....toivomusta ja pyyntö jäi tässä kohtaa sanomatta MARIN suusta.


    • Anonyymi

      Eihän näistä teidän kirjoituksistanne ota erkkikään selvää...
      Narisetteko nyt siitä, että sote-henkilöstöä rokotetaan vai siitä, että ei rokoteta?

      • Anonyymi

        Tutkimustuloksia on että jos lukemisen ymmärtämisessä ongelmaa niin ei sitä voi toisten syyksi laittaa näin normaali elämässä....politiikka on sitten ihan oma juttunsa.
        Siellä totuuskin on valetta sekä mustaa valkoisella on näkymätöntä soopaa eikä mitään oteta ainakaan omaksi syyksi.


    • Anonyymi

      En todellakaan ymmärrä yhtään mitään tuosta rokottamisesta. Olen itse 70 v ja seurannut paljon vanhusten hoitoa. Tämä on nyt aika suoraa tekstiä, mutta miksi esim. yli 80 v. olevat rokotetaan, että eivät saisi pöpöä. Eikö vain olisi paras, että sen ikäiset vapautettaisiin jo niistä pissa- ja kakkavaipoista, koska hoitajilla ei ole heille kuitenkaan aikaa. Antaisivat heidän mennä parempaan paikkaan jonne he kokemukseni (hoitaja) mukaan jo itse haluaisivat. Hoitajien mitoituksesta on puhuttu vaikka kuinka paljon ja mitä on saatu aikaan........... isot palkat eduskunnan porukalle kun mukamas ratkovat vanhuksien oloja öisin, ja mitään ei saa aikaan.

      • Anonyymi

        Huomaan, ettet ymmärrä.
        Kas, ihmiset ovat erilaisia ja Suomessa kaikilla on tasa-arvoiset oikeudet.

        Isoäitini on 88 v. Asuu kotona ilman apuja, hoitaa itse raha-asiansa, kauppareissut ym. Ai niin, käyttää muuten vaippahousuja virtsankarkailun takia.
        Hänen sisarensa, isotätini on 93 v. Asuu palvelutalossa, tarvitsee paljon apua, käyttää vaippoja 24/7. On huumorintajuinen, sosiaalinen, iloinen ja elämänhaluinen.
        Pitäisikö heidät siis mielestäsi jättää rokottamatta?

        (Aiothan sitten itse 10 vuoden päästä "vapauttaa" itsesi ja lähteä sinne "parempaan paikkaan" ihan oman kätesi kautta, ettei meidän tarvitse SINUA hoitaa vähällä ajallamme...?)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomaan, ettet ymmärrä.
        Kas, ihmiset ovat erilaisia ja Suomessa kaikilla on tasa-arvoiset oikeudet.

        Isoäitini on 88 v. Asuu kotona ilman apuja, hoitaa itse raha-asiansa, kauppareissut ym. Ai niin, käyttää muuten vaippahousuja virtsankarkailun takia.
        Hänen sisarensa, isotätini on 93 v. Asuu palvelutalossa, tarvitsee paljon apua, käyttää vaippoja 24/7. On huumorintajuinen, sosiaalinen, iloinen ja elämänhaluinen.
        Pitäisikö heidät siis mielestäsi jättää rokottamatta?

        (Aiothan sitten itse 10 vuoden päästä "vapauttaa" itsesi ja lähteä sinne "parempaan paikkaan" ihan oman kätesi kautta, ettei meidän tarvitse SINUA hoitaa vähällä ajallamme...?)

        Kyllähän se on niin ihmiset säätyyn katsomatta...
        Vanhukset, veteraanit, eläkeläiset ja sairaat ovat maksaneet Suomelle siitä että saavat mitä kuuluu. Oli kyseessä sitten rokote, palvelu tai muut. Maksaneet siitä kovan hinnan työllään tai hyvässä lykyssä sotimalla jotta voidaan olla vapaita.
        Ei pitäsi yksikään, SIIS YKSIKÄÄN nuorempi tai EI ETURINTAMAN ihminen saada rokotetta ennen näitä vanhuksia.
        MARIN ja VARHILA tekivät tässäkin virheen kun ilmoittivat rokotusjärjestyksen... SE OLI NIITÄ HEIDÄN TOIVOMUKSIA JOTA TULLUT PITKIN VUOTTA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän se on niin ihmiset säätyyn katsomatta...
        Vanhukset, veteraanit, eläkeläiset ja sairaat ovat maksaneet Suomelle siitä että saavat mitä kuuluu. Oli kyseessä sitten rokote, palvelu tai muut. Maksaneet siitä kovan hinnan työllään tai hyvässä lykyssä sotimalla jotta voidaan olla vapaita.
        Ei pitäsi yksikään, SIIS YKSIKÄÄN nuorempi tai EI ETURINTAMAN ihminen saada rokotetta ennen näitä vanhuksia.
        MARIN ja VARHILA tekivät tässäkin virheen kun ilmoittivat rokotusjärjestyksen... SE OLI NIITÄ HEIDÄN TOIVOMUKSIA JOTA TULLUT PITKIN VUOTTA.

        Yksikään nuorempi tai eturintaman ihminen EI saa rokotetta ennen vanhuksia.

        Sote-henkilöstö saa rokotteen, jotta olisi hoitajia. Alle 70-vuotiaat riskiryhmäläiset, koska heille tarkoitettua rokotetta on saatavilla.

        Turhaa HUUTOA siis sinulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään nuorempi tai eturintaman ihminen EI saa rokotetta ennen vanhuksia.

        Sote-henkilöstö saa rokotteen, jotta olisi hoitajia. Alle 70-vuotiaat riskiryhmäläiset, koska heille tarkoitettua rokotetta on saatavilla.

        Turhaa HUUTOA siis sinulta.

        Puhut väärää tietoa....sihteerit sairaalassa ei esim.ole ETURINTAMASSA jos ei synnytysläärikään ole.


    • Anonyymi

      Meitä vanhuksia on erilaisissa elämäntilanteissa ja terveyden osalta hyvin erilaisia henkilöitä. Itse olen yli 80-vuotias terve nainen, enkä koe olevani rokotuksen tarpeessa johonkin muuhun ikäryhmään verrattuna. Mieluimmin olisin antanut oman rokotteeni vaikkapa naapurin nuorelle kahden lapsen äidille, joka työskentelee lasten päiväkodissa pienten lasten hoitajana ja joutuu käyttämään maskeja, jotka pahentavat hänen astmanoireitaan. Minun rokotukseni on sovittu ensi maanantaiksi 22.3, en vastusta periaatteessa rokotuksia, mutta prioriteetti rokottaa vanhukset ensin on väärin. Mutta kuten tästä keskustelustakin käy ilmi, niin tämä rokotus asia on vaikea ratkaista, johtuen rokotteiden saatavuusongelmasta.

    • Anonyymi

      Olen 65 vee. Terve, ei minkäänlaisia perussairauksia.
      Ei tietoakaan milloin saan rokotteen, enkä ole sitä tässä peräämässäkään. Käyn ottamassa rokotteen sitten kun se tulee saataville.

      Miniäni ja poikani, 3 lapsen vanhemmat, ovat molemmat sairaanhoitajia julkisen puolen sairaalassa. Tekevät raskasta 3-vuorotyötä. Kumpikaan ei ole vielä saanut rokotetta. Hoitavat muita sairauksia kuin koronaa sairastavia ihmisiä. .

      Oletus on että he saavat ensimmäisen rokotteensa tämän kuun aikana, mutta mikään ei ole varmaa, riippuu siitä miten rokotteita saadaan Suomeen. Nyt he hyppäävät vähintään joka toinen päivä koronatesteissä työpaikallaan.
      Tietenkin heillä on kaikki suojaukset itsellään ja työyhteisön väellä, mutta kaikille potilaille ei voi maskeja laittaa, tämä riippuu täysin potilaan kunnosta.

      Minä suon enemmän kuin sydämestäni heille molemmille rokotteen ennen itseäni.
      Heillä on elämä edessään. Heillä on pienet lapset. Molemmat vastaavat tuhansien, jopa kymmenien tuhansien, ihmisten terveydestä tulevien työvuosiensa aikana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      332
      2868
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2164
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1620
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1032
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      754
    Aihe