Miten tuulivoimaa voidaan pitää ympäristöystävällisenä energianlähteenä, jos niitä isoja voimala-alueita rakennetaan keskelle metsää?? Siinä tuhotaan se metsä ihan kokonaan ja samalla eläinten elinpaikat. Maasto ei palaudu varmaan koskaan entiselleen ja entäs sitten se voimaloiden hävittäminen muutaman kymmenen vuoden päästä. Mutta nykyaikana ei taida olla muulla väliä kuin rahalla, oltiin sitte olevinaan vihreitä tai ei. RAHA jyrää kaiken muun yli eikä kukaan ajattele asioita yhtään pidemmälle. Tuulivoima voi olla hyvä esim. rannikkoseudulla ja rakennettuna sellaiseen paikkaan, missä vahingoittaa luontoa kaikkein vähiten.
Tuulivoima
8
317
Vastaukset
- Anonyymi
nii ja sopparissa on , että nyky vuokraaja voi myydä v-oikeuden kolmansille osapuolille, samalla se3 saa eukon ja rakenuksetkin..metsän ja maan, se 1 omistaja kääääri rahat ja haipyyy
hi- Anonyymi
niikö luulette, että tuulella käyvät bisnisniehet on tulleet maaseudulle rahaa jakamaan, luulo ei ole tiedon wäärti..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
niikö luulette, että tuulella käyvät bisnisniehet on tulleet maaseudulle rahaa jakamaan, luulo ei ole tiedon wäärti..
voispa melkein samaistaa kuntain vahusterveyden hoidon ulostukset bisnismiehille..
- Anonyymi
Tanska siirtää tuhansia voimaloita merelle. Saksa purkaa haittojen takia tuhansia voimaloita.
Hakattuja metsiä, kuolleita lintuja
Arvostettu saksalainen yleistieteellinen lehti GEO käsittelee uusimmassa elokuun numerossaan laajalti tuulivoimaloiden haittavaikutuksia. Lehden kirjoitus on 20 sivua tästä aiheesta ja siinä siteerataan laajalti alan asiantuntijoiden näkemyksiä. Kirjoituksen otsake on ”Hyvää ilmastolle, huonoa luonnolle” eli Gut fürs Klima, schlecht für die Natur. Tämä siis tarkoittaa tuulivoiman käyttöä. Pitkässä kirjoituksessa annetaan perusteellinen kuva tuulivoiman haittavaikutuksista luonnolle. Tämä tarkoittaa lintuja, lepakoita, hyönteisiä ja maassa kulkevia pieneläimiä sekä metsiä.
Tuulivoimalat ovat valtavia laitoksia, suurimmat jopa 240 metriä korkeita ja propellit 70 metriä pitkiä. Tuulivoimapuistot ovat kymmeniä ja usein satoja hehtaareja. Metsää joudutaan kaatamaan niiden tieltä entistä enemmän. Jopa ns. ikimetsiä on kaadettu.
Kun kuolleita lintuja alkoi löytyä entistä enemmän tuulivoimaloiden läheisyydestä, luonnonsuojelijat, lintutieteilijät ja muutkin tutkijat alkoivat tutkia ja seurata näitä ikäviä vaikutuksia. Myös alan tutkimuslaitokset ovat ryhtyneet selvittämään ja tilastoimaan näitä haittoja. Ilmiö on paisunut laajaksi ja alkanut saada suurta huomiota Saksan lehdistössä ja mediassa.
Luonnonsuojelijat hämillään
Tuulivoiman rakentajat ja heidän etujärjestöt ovat ärtyneet tilanteesta ja väittävät tutkijoiden tietoja liioitteluksi. Luotettavan tuntuiset arviot ovat lähes dramaattisia. Niiden mukaan tuulivoimalat ja erityisesti niiden propellit tappavat vuosittain jo nyt satoja tuhansia lintuja ja lepakoita sekä miljardeja hyönteisiä.
Valtava määrä pieneläimiä kuolee maassa. Suuret linnut kuten haukat ja kotkat ovat vaarassa kadota Saksasta kokonaan. Ongelma syntyy siitä, kun tällaiset linnut saalistavat maassa kulkevia pieneläimiä, hiiret ym. niin ne joutuvat keskittymään pieneläimen liikkumiseen täysin eivätkä huomaa tuulivoimalan valtavia propelleja. Propellit voivat pyöriä jopa 400 km/tunti -vauhtia.
Näiden ongelmien seurauksena ilmaston ja luonnonsuojelijoiden erimielisyydet ovat kasvaneet ja kärjistyneet pahasti. Jyrkät ilmastonsuojelijat eivät välitä lintujen kuolemista, koska he ovat pelastamassa koko maailmaa. Vihreille tämä syntynyt tilanne on hankala, koska heidän tavoitteina on sekä ilmaston suojelu että luonnon monimuotoisuuden turvaaminen. Tähän saakka vihreät ovat pitäneet tuulivoimaa edullisena molempien tavoitteidensa kannalta.
Tuhansia valituksia ympäri maata
Kun nämä tuulivoimaloiden vakavat haitat luonnolle ovat levinneet julkisuuteen, Saksan viranomaiset ovat myös ryhtyneet tutkimaan asiaa. Tuulivoimaa vastaan on tehty jo tuhat valitusta useissa Saksan osavaltioissa. Valitusten laatijana on myös Saksan tunnetuimpia alan tutkijoita. Tuulivoimateollisuus yrittää puolustella asemiaan ja väittää, että koko energiewendeä ei voida toteuttaa ilman tuulivoiman suurta lisäystä.
Tämä uusi ja sekava tilanne tuulivoiman osalta on nyt johtanut siihen, että monet tunnetut tutkijat ovat alkaneet kannattaa ydinvoimaa. Yhä useammat tutkijat ja professorit ovat todenneet, että ydinvoima on tarpeen, jotta Saksa voi saavuttaa ilmastonsuojelun ja päästöjen vähentämisen tavoitteensa.
Saksan hallitukselle on ollut hankala asia kansainvälisen ilmastopaneelin, IPCC, raportin kannanotto, jonka mukaan ydinvoima on tarpeen, jotta ilmaston lämpeneminen enintään 1,5 asteella voidaan saavuttaa. Saksan esimerkin valossa voidaan hyvin perustein sanoa, että Suomessa pitäisi nyt ryhtyä tutkimaan perusteellisesti tuulivoiman haittavaikutuksia luonnon monimuotoisuudelle...- Anonyymi
pienikin voimala vaatii 5tn/25 m2 Betoni anturat ja jää luontoon,,
- Anonyymi
Saksassa on herätty ja nyt saksalaiset tuulifirmat mellastavat Suomessa, jossa tyhmät päättäjät sallivat tuulivoimarakentamisen lähes joka niemeen ja notkelmaan, paitsi Uudellemaalle, jossa kulkee ns. herraraja, jonka sisäpuolelle ei tuulivoimaloita tule.
- Anonyymi
Tutkija totesi Kalevassa jo 48 merikotkan kuolleen tuulimyllyihin .
- Anonyymi
Kärsämäelle kaavoitettavien ja osaksi Kärsämäen puolelle ulottuvan neljän voimala puiston Pinta-ala on 217 km² Melkein 1/3 Kärsämäen pinta-alasta. Ja kun voimalat saadaan pystyyn niin heti aletaan suuniteleen laajennusta. Mutta maailma pelastuu ja Kärsämäki?
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta384609Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä203185Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2692341Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui532217- 1652069
Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu891670Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3601661- 171653
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1131632M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti151279