Raamatussa on todellisia ristiriitoja ja virheitä. Ne ovat ihmisten tekemiä. Osa virheistä on ollut jo alkuperäisessä tekstissä, osa on syntynyt kopioitaessa, ja osa käännettäessä Raamattua toisille kielille.
Raamattu ei ole kokonaan virheetöntä Jumalan sanaa. Se sisältää virheitä historiallisessa kerronnassa, liioittelua ja valheita. Raamatun myytit ja legendat eivät ole todellista historiaa.
Kristinuskon kannalta tärkeimmät virheet ja ristiriidat liittyvät väitteisiin koskien Jeesuksen elämää, kuolemaa ja kuolleista heräämistä.
Raamatun ristiriidat ja virheet
73
484
Vastaukset
- Anonyymi
Raamatussa ei ole virheitä eikä ristiriitoja. Se on kokonaan Jumalan sanaa. Näin meitä on opetettu seurakunnassa ja se on totta, mitä pastorit ja saarnaajat ovat meille sanoneet.
Jumala on itse ohjannut Raamatun kirjoittajien käsiä, ajatuksia ja sanoja, niin että niissä ei ole yhtään virhettä. Erehtymisen mahdollisuutta ei ole, koska Jumala on valvonut sanaansa ja toteuttaa sen ennustukset runsaasti.- Anonyymi
Ovatko Raamatun kirjoittajat olleet transsissa käsi pakoitettuna kirjoittamaan kielioppivirheitä ja huonoa äidinkieltä? Näitähän Raamatussa riittää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovatko Raamatun kirjoittajat olleet transsissa käsi pakoitettuna kirjoittamaan kielioppivirheitä ja huonoa äidinkieltä? Näitähän Raamatussa riittää?
Et tunne Pyhää Henkeä 🙁.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ovatko Raamatun kirjoittajat olleet transsissa käsi pakoitettuna kirjoittamaan kielioppivirheitä ja huonoa äidinkieltä? Näitähän Raamatussa riittää?
Huono kielitaito ja kielioppivirheet johtuvat siitä, että Pyhä Henki ei ole osannut kunnolla sitä kieltä, jolla on Raamatun kirjoittanut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tunne Pyhää Henkeä 🙁.
Kukaan ei voi tuntea Pyhää henkeä, sillä Pyhä henki on Jumala.
Sinä taas et tunne niitä tavallisia ihmisiä, jotka ovat kirjoittaneet Raamattuun valitut kirjat.
- Anonyymi
Taas tätä.
Mikä ateistien invaasio täällä on taas menossa?
Jatkuvasti tätä samaa valheellista propagandaa, jolla yritetään murentaa uskon tukipilarit ja Raamatun arvovalta.
Raamattu on kokonaan Jumalan sanaa, eikä sitä voida kumota.
On tietenkin totta, että todistajat ovat kertoneet hieman eri tavalla samoista asioista, mutta itse tapahtumat ovat totta pääkohdiltaan "niin ja aamen."
Jeesus kärsi, kuoli ja heräsi kuolleista.
Kaikki todistajat ovat samaa mieltä näistä asioista.
Et voi todistaa sitä, että näin ei olisi myös oikeasti tapahtunut.- Anonyymi
"Jatkuvasti tätä samaa valheellista propagandaa, jolla yritetään murentaa uskon tukipilarit ja Raamatun arvovalta."
Meneekö uskoltasi pohja jos kuulet totuuden? Kun myönnät sen, että tuollainen aloitus yrittää murentaa uskon tukipilareita ja Raamatun arvovaltaa, annat aloitukselle todella suuren arvon. Minun uskoni tukipilarit ja Raamatun arvovalta ei murene totuuden kertomisesta. - Anonyymi
"Raamattu on kokonaan Jumalan sanaa, eikä sitä voida kumota."
Ovatko käännösvirheet ja kielioppivirheet kokonaan Jumalan sanaa?
- Anonyymi
Uusi testamentti
RISTIRIIDAT
Evankeliumit on kirjoitettu vasta vuosikymmeniä itse tapahtumien jälkeen. Jeesuksen sanoja ei ole talletettu sanatarkasti vaan muistin varassa, tai sitten ne on sepitetty jäljestä päin. Ne on sijoitettu eri tilanteisiin eri evankeliumeissa ja sanat poikkeavat toisistaan selvästi. Näet tämän esimerkiksi vertaamalla Jeesuksen sanoja eri evankeliumeissa silloin, kun hän puhui tulemuksestaan ja maailman lopun merkeistä. (Matt 24-25; Mark 13 ja Luuk 17:11-37; 21)
Johanneksen evankeliumi poikkeaa synoptisista evankeliumeista tapahtumajärjestykseltään, sisällöltään ja kristologialtaan. Se ei ole apostolin itsensä kirjoittama. Sanoman erot vanhempiin lähteisiin nähden tekevät siitä epäluotettavan. Se on kirjoitettu perusteluksi kristologialle, joka kehittyi vuosikymmenten saatossa ja lopputuloksena oli kolmiyhteisen jumalan oppi, joka lyötiin lukkoon katolisen kirkon Nikean konsiilissa enemmistön päätöksellä vuonna 325.
Myös synoptisten evankeliumien välillä on eroja ja ristiriitoja. Näitä on mm. lukumäärissä, nimissä, tapahtumajärjestyksessä, ajoissa, tapahtumien kuvauksessa ja sanoissa, joita henkilöt ovat lausuneet kussakin kuvatussa tilanteessa. Myös sisällössä on eroja. Markus ei puhu mitään Jeesuksen syntymästä ja lapsuudesta, mutta Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien kaksi ensimmäistä lukua kertovat siitä. Ne ovat todennäköisesti lisätyt myöhemmin tukemaan katolisen kirkon oppia.- Anonyymi
Tietenkin evankeliumit poikkeavat toisistaan, koska eri ihmiset ovat ne kirjoittaneet ja koonneet. Kaikki eivät ole olleet samaan aikaan paikalla. Tämä rehellinen oma näkemys todistaa myös tutkijoiden mukaan sen, ettei evankeliumeita ole edeltäkäsin suunniteltu tiettyyn kaavaan. Jumala jättää nämäkin asiat, kunkin ihmisen henkisen kasvun ja huomiokyvyn varaan.Kun kehityt oikeaan suuntaan uskossasi, niin huomaat aiemman lapsellisuutesi ja jätät omat virheelliset oletuksesi häveten ja parannusta tehden pois.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietenkin evankeliumit poikkeavat toisistaan, koska eri ihmiset ovat ne kirjoittaneet ja koonneet. Kaikki eivät ole olleet samaan aikaan paikalla. Tämä rehellinen oma näkemys todistaa myös tutkijoiden mukaan sen, ettei evankeliumeita ole edeltäkäsin suunniteltu tiettyyn kaavaan. Jumala jättää nämäkin asiat, kunkin ihmisen henkisen kasvun ja huomiokyvyn varaan.Kun kehityt oikeaan suuntaan uskossasi, niin huomaat aiemman lapsellisuutesi ja jätät omat virheelliset oletuksesi häveten ja parannusta tehden pois.
Oletko KOSKAAN laittanut evankeliumeja rinnakkain ja seurannut niiden tapahtumia yhtä aikaa tapahtumien edetessä. Evankeliumeissa on runsaasti yhteensovittamattomia ristiriitoja.
- Anonyymi
Jeesuksen kuolleista herääminen
Ketkä menivät ensin haudalle? Maria Magdaleena yksin (Joh 20:1), Maria ja se toinen Maria (Sebedeuksen poikien äiti) (Matt 27:56; 28:1), Maria Magdaleena, Maria Jaakobin äiti ja Salome, (Mark 16:1) vai ne kaksi Mariaa, Johanna ja muut naiset heidän kanssaan? (Luuk 24:10)
Paavali ei mainitse naisia lainkaan vaan sanoo Pietarin nähneen Jeesuksen ensin (vrt. Luuk 24:34), sitten ”niiden kahdentoista”, sitten Herra ilmestyi yli 500 veljelle, sitten Jaakobille ja ”kaikille apostoleille”, ja lopuksi hänelle itselleen (Paavalille). (1Kor 15:5-8) Naiset eivät kelvanneet todistajiksi, joten se selittänee sen, miksi Paavali ei heitä mainitse. Silti hänen kuvauksensa on ristiriidassa evankeliumien ja Apostolien tekojen kanssa. (Matt 28; Mark 16; Luuk 24; Joh 20-21; Apt 1:1-11)
Mitä naiset näkivät haudalla? Näkivätkö he enkelin astuvan alas taivaasta ja vierittävän kiven pois haudan suulta ja tapahtuiko suuri maanjäristys vai ei? Näkivätkö he vartijat, jotka tekeytyivät kuolleiksi? (Matt 28:1-4) Vai oliko kivi jo vieritetty pois, kun he saapuivat paikalle? Näkivätkö he haudan sisällä yhden istuvan miehen vai kaksi miestä, jotka seisoivat vai istuivatko he? Oliko haudan edessä vartijoita vai ei? (Mark 16:3-4; Luuk 24:2-4; Joh 20:11-12)
Näkivätkö naiset Jeesuksen matkalla opetuslasten luokse vai eivät? (Matt 28:9; Luuk 24:9) Vai näkikö vain Maria Magdaleena Jeesuksen? (Mark 16:10-11; Joh 20:14-17) Menivätkö naiset kertomaan muille opetuslapsille ilosanoman vai eivätkö menneet, koska pelkäsivät, ja vain Maria rohkeni tästä todistaa, kun oli ensin nähnyt Jeesuksen? (Mark 16:8; Joh 20:14-18)
Ilmestyikö Jeesus kahdelle opetuslapselle Emmauksen tiellä vai ei? (Luuk 24:13-35; Mark 16:9-12) Missä välissä Simon Pietari näki Jeesuksen ennen muita apostoleita? (Luuk 24:34; 1Kor 15:5) Kävikö Pietari yksin haudalla Marian jälkeen vai yhdessä Johanneksen kanssa? (Luuk 24:12; Joh 20:1-10)
Ilmestyikö Jeesus opetuslapsille samana iltana, kun heräsi kuolleista, vai vasta Galileassa juuri ennen taivaaseen nousemista? (Matt 28:16-17; Mark 16:9-14; Luuk 24:34-43; Joh 20:19-23) Missä tilanteessa hän antoi lähetyskäskyn ja käskikö hän opetuslasten pysyä Jerusalemissa siihen asti, että nämä saisivat Pyhän Hengen, vai oliko näillä lupa lähteä Galileaan jo ennen sitä? (Matt 28:9-20; Mark 16:14-20; Luuk 24:34-50; Joh 20-21; Apt 1:1-11)- Anonyymi
Tässä linkissä piista opettaa Raamatun arvolallan tärkeydestä ja on huollissaan kun kirkot ei kunnioita Raamattua, vaan selittävät sitä miten sattuu. https://www.youtube.com/watch?v=0Gbcst9RdqY
- Anonyymi
Ei ole ihme, että tapahtumien kuvauksesta on monta eri versiota, koska todistajia on monia. Ei se tee itse tapahtumasta fiktiota, että todistajat muistavat asiat hieman toisistaan eroavalla tavalla. Tämä on tuttua poliisityössä.
Silminnäkijöiden todistukset ovat kuin palapeli, jonka palaset kootaan yhteen, ja niin syntyy ehyt kuva todellisista tapahtumista. Yksityiskohdissa on eroja, mutta itse pääkohdat ovat totta. Niin myös evankeliumin tapahtumissa. Jeesus kärsi ristillä, kuoli, haudattiin ja Jumala herätti hänet kuolleista, aivan niin kuin kirjoitettu.
Sillä ei ole merkitystä, ketkä näkivät tyhjän haudan ensimmäisenä, ja missä järjestyksessä Jeesus ilmestyi todistajille. Kun palaset yhdistetään, niin saadaan melko selvä kokonaiskuva.
Haudalle menivät ensin naiset, he näkivät enkelin tai kaksi enkeliä, kivi oli vieritetty jossakin vaiheessa pois haudan suulta enkelin toimesta, ainakin Maria Magdaleena näki myös Jeesuksen, ja tämä tai muut naiset hänen kanssaan veivät tästä sanan Pietarille (ja ehkä myös Johannekselle), Pietari kävi haudalla ja Jeesus ilmestyi myös hänelle jossakin vaiheessa, sitten Emmauksen tietä kulkevat miehet tapasivat Jeesuksen, nämä veivät sanan opetuslapsille, jotka tiesivät jo Pietarin nähneen Herran, läsnä oli 10 apostolia, koska Iskariot oli hirttäytynyt ja Tuomas oli poissa, myöhemmin Jeesus ilmestyi myös Tuomaan ollessa läsnä, Jeesuksen biologiset veljet näkivät Herran vasta Galileassa, ja myös apostolit olivat tuolloin mukana. Sitten Jeesus ilmestyi vielä Öljymäellä ja otettiin ylös taivaaseen, ja hän katosi pilven taakse apostolien nähdessä hänet.
Jeesus ei kiellä apostoleita matkustamasta Galileaan Luukkaan evankeliumissa. Hän kieltää lähtemästä evankeliumia julistamaan ennen Pyhän Hengen saamista. Opetuslapset tottelevat tätä käskyä ja lähtevät saarnaamaan vasta saatuaan Pyhän Hengen helluntaina. (Apt 2ss.)
Mitään suurta ristiriittaa ei ole. Toinen muistaa asiat hieman toisella tavalla ja eri järjestyksessä kuin joku toinen. Yksityiskohdat poikkeavat vähän toisistaan. Liikkeellä on voinut olla erilaisia versioita heti tapahtumien jälkeen. Jokaisesta versiosta on sitten aikanaan koottu evankeliumin kertomus, ja se kuvaa todellisia tapahtumia. Jeesus kärsi ristillä, kuoli, haudattiin, heräsi kuolleista ja otettiin ylös taivaaseen. Evankeliumi on siten totta, eikä fiktiota. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä linkissä piista opettaa Raamatun arvolallan tärkeydestä ja on huollissaan kun kirkot ei kunnioita Raamattua, vaan selittävät sitä miten sattuu. https://www.youtube.com/watch?v=0Gbcst9RdqY
Rehellinen ihminen on huolissaan siitä, että totuutta Raamatun saduista ei kerrota seurakunnissa, vaan uskotellaan ihmisille edelleen niiden olevan todellista historiaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ihme, että tapahtumien kuvauksesta on monta eri versiota, koska todistajia on monia. Ei se tee itse tapahtumasta fiktiota, että todistajat muistavat asiat hieman toisistaan eroavalla tavalla. Tämä on tuttua poliisityössä.
Silminnäkijöiden todistukset ovat kuin palapeli, jonka palaset kootaan yhteen, ja niin syntyy ehyt kuva todellisista tapahtumista. Yksityiskohdissa on eroja, mutta itse pääkohdat ovat totta. Niin myös evankeliumin tapahtumissa. Jeesus kärsi ristillä, kuoli, haudattiin ja Jumala herätti hänet kuolleista, aivan niin kuin kirjoitettu.
Sillä ei ole merkitystä, ketkä näkivät tyhjän haudan ensimmäisenä, ja missä järjestyksessä Jeesus ilmestyi todistajille. Kun palaset yhdistetään, niin saadaan melko selvä kokonaiskuva.
Haudalle menivät ensin naiset, he näkivät enkelin tai kaksi enkeliä, kivi oli vieritetty jossakin vaiheessa pois haudan suulta enkelin toimesta, ainakin Maria Magdaleena näki myös Jeesuksen, ja tämä tai muut naiset hänen kanssaan veivät tästä sanan Pietarille (ja ehkä myös Johannekselle), Pietari kävi haudalla ja Jeesus ilmestyi myös hänelle jossakin vaiheessa, sitten Emmauksen tietä kulkevat miehet tapasivat Jeesuksen, nämä veivät sanan opetuslapsille, jotka tiesivät jo Pietarin nähneen Herran, läsnä oli 10 apostolia, koska Iskariot oli hirttäytynyt ja Tuomas oli poissa, myöhemmin Jeesus ilmestyi myös Tuomaan ollessa läsnä, Jeesuksen biologiset veljet näkivät Herran vasta Galileassa, ja myös apostolit olivat tuolloin mukana. Sitten Jeesus ilmestyi vielä Öljymäellä ja otettiin ylös taivaaseen, ja hän katosi pilven taakse apostolien nähdessä hänet.
Jeesus ei kiellä apostoleita matkustamasta Galileaan Luukkaan evankeliumissa. Hän kieltää lähtemästä evankeliumia julistamaan ennen Pyhän Hengen saamista. Opetuslapset tottelevat tätä käskyä ja lähtevät saarnaamaan vasta saatuaan Pyhän Hengen helluntaina. (Apt 2ss.)
Mitään suurta ristiriittaa ei ole. Toinen muistaa asiat hieman toisella tavalla ja eri järjestyksessä kuin joku toinen. Yksityiskohdat poikkeavat vähän toisistaan. Liikkeellä on voinut olla erilaisia versioita heti tapahtumien jälkeen. Jokaisesta versiosta on sitten aikanaan koottu evankeliumin kertomus, ja se kuvaa todellisia tapahtumia. Jeesus kärsi ristillä, kuoli, haudattiin, heräsi kuolleista ja otettiin ylös taivaaseen. Evankeliumi on siten totta, eikä fiktiota.Selitetääs sitten tuo kaikki hyvin yhteen sovitetuksi toisiinsa sopivaksi kokonaisuudeksi:
Naiset kävivät haudalla useita kertoja ensimmäistä kertaa ja näkivät siellä: yhden enkelin, kaksi vartijaa, nuorukaisen, kaksi miestä, kaksi enkeliä ja Jeesuksen? Kaikilla kerroilla he eivät nähneet Jeesusta. Yhteensä he näkivät yhdeksän ulkopuolista plus Pietarin ja Johanneksen, jotka eivät olleet mukana joka kerralla. Naiset olivat niin peloissan, että he eivät kertoneet näkemästään kenellekään, paitsi samaan aikaan he kuitenkin kertoivat asiasta ylipapeillle, jotka uskoivat heitä ja opetuslapsille, jotka eivät ensin uskoneet heitä mutta sitten uskoivatkin ja kerran he eivät olleet peloissaan.
Ja se hauta-aukon sulkeva kivi: he ensin näkivät, että se oli siinä mutta sitten he näkivätkin että se ei ollutkaan siinä. Ja he näkivät, että enkeli vieritti sen pois vaikka he välillä eivät nähneetkään kenenkään vierittävän sitä pois. Toisaalta, ehkäpä vain Johannes oli oikeassa, sillä hän oli näistä kirjoittajista ainoa, joka oikeasti oli haudalla mukana. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ihme, että tapahtumien kuvauksesta on monta eri versiota, koska todistajia on monia. Ei se tee itse tapahtumasta fiktiota, että todistajat muistavat asiat hieman toisistaan eroavalla tavalla. Tämä on tuttua poliisityössä.
Silminnäkijöiden todistukset ovat kuin palapeli, jonka palaset kootaan yhteen, ja niin syntyy ehyt kuva todellisista tapahtumista. Yksityiskohdissa on eroja, mutta itse pääkohdat ovat totta. Niin myös evankeliumin tapahtumissa. Jeesus kärsi ristillä, kuoli, haudattiin ja Jumala herätti hänet kuolleista, aivan niin kuin kirjoitettu.
Sillä ei ole merkitystä, ketkä näkivät tyhjän haudan ensimmäisenä, ja missä järjestyksessä Jeesus ilmestyi todistajille. Kun palaset yhdistetään, niin saadaan melko selvä kokonaiskuva.
Haudalle menivät ensin naiset, he näkivät enkelin tai kaksi enkeliä, kivi oli vieritetty jossakin vaiheessa pois haudan suulta enkelin toimesta, ainakin Maria Magdaleena näki myös Jeesuksen, ja tämä tai muut naiset hänen kanssaan veivät tästä sanan Pietarille (ja ehkä myös Johannekselle), Pietari kävi haudalla ja Jeesus ilmestyi myös hänelle jossakin vaiheessa, sitten Emmauksen tietä kulkevat miehet tapasivat Jeesuksen, nämä veivät sanan opetuslapsille, jotka tiesivät jo Pietarin nähneen Herran, läsnä oli 10 apostolia, koska Iskariot oli hirttäytynyt ja Tuomas oli poissa, myöhemmin Jeesus ilmestyi myös Tuomaan ollessa läsnä, Jeesuksen biologiset veljet näkivät Herran vasta Galileassa, ja myös apostolit olivat tuolloin mukana. Sitten Jeesus ilmestyi vielä Öljymäellä ja otettiin ylös taivaaseen, ja hän katosi pilven taakse apostolien nähdessä hänet.
Jeesus ei kiellä apostoleita matkustamasta Galileaan Luukkaan evankeliumissa. Hän kieltää lähtemästä evankeliumia julistamaan ennen Pyhän Hengen saamista. Opetuslapset tottelevat tätä käskyä ja lähtevät saarnaamaan vasta saatuaan Pyhän Hengen helluntaina. (Apt 2ss.)
Mitään suurta ristiriittaa ei ole. Toinen muistaa asiat hieman toisella tavalla ja eri järjestyksessä kuin joku toinen. Yksityiskohdat poikkeavat vähän toisistaan. Liikkeellä on voinut olla erilaisia versioita heti tapahtumien jälkeen. Jokaisesta versiosta on sitten aikanaan koottu evankeliumin kertomus, ja se kuvaa todellisia tapahtumia. Jeesus kärsi ristillä, kuoli, haudattiin, heräsi kuolleista ja otettiin ylös taivaaseen. Evankeliumi on siten totta, eikä fiktiota.Menivätkö opetuslapset Jeesuksen kuoleman jälkeen Jerusalemiin vai Galileaan. Matteus väittää että Galileaan, Luukas Jerusalemiin. Kumpi on totta?
Luukas 24:13-16
13. Samana päivänä (kun naiset näkivät haudan tyhjänä) oli kaksi opetuslasta matkalla Emmaus-nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen stadionmitan (noin 11,5km) päässä JERUSALEMISTA. 14. He puhelivat keskenään kaikesta siitä, mitä oli tapahtunut. 15. Kun he siinä keskustelivat ja pohdiskelivat, Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssaan. 16. Mutta heidän silmänsä olivat kuin sokaistut, niin etteivät he tunteneet häntä.
Luukas 24:30-33
30. Kun hän oli aterialla heidän kanssaan, hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen heille. 31. Silloin heidän silmänsä aukenivat ja he tunsivat Jeesuksen. Mutta hän katosi heidän näkyvistään. 32. He sanoivat toisilleen: ”Eikö meidän sydämemme ollutkin palava, kun hän puhui meille tiellä ja avasi meille kirjoitukset?” 33. Saman tien he nousivat ja palasivat Jerusalemiin. He tapasivat koolla ne yksitoista ja muut, jotka olivat heidän kanssaan.
Luukas 24:49-53
49. Ja minä lähetän teille sen, minkä minun Isäni on luvannut. Mutta pysykää te tässä kaupungissa (Jerusalemissa), kunnes teidät puetaan voimalla korkeudesta.” 50. Sitten Jeesus vei heidät pois, lähelle Betaniaa, ja kohottaen kätensä hän siunasi heidät. 51. Siunatessaan heitä hän erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen. 52. He kumartuivat palvomaan häntä ja palasivat sitten Jerusalemiin suuresti iloiten. 53. Ja he olivat alati temppelissä ja ylistivät Jumalaa.
Betania on Jerusalemin itäisellä rinteellä. Temppeli oli vain Jerusalemissa, ei missään muualla ja siellä opetuslapset olivat alati ylistämässä.
Apostolien teot 1:3-5
3. Heille hän myös kärsimisensä jälkeen monin kiistattomin todistein osoitti elävänsä, NÄYTTÄYTYEN HEILLE NELJÄNKYMMENEN PÄIVÄN AIKANA ja puhuen Jumalan valtakunnasta. 4. KUN HÄN OLI YHDESSÄ HEIDÄN KANSSAAN, hän käski heitä sanoen: ”Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa sitä, minkä Isä on luvannut ja minkä olette minulta kuulleet. 5. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhässä Hengessä pian näiden päivien jälkeen.”
Eli Jeesus näyttäytyi opetuslapsille 40 päivän aikana useasti ja koko sen ajan he olivat Jeesuksen määräyksen mukaisesti Jerusalemissa ja niiden 40 päivän jälkeen heidät kastettaisiin Pyhällä hengellä.
Apostolien teot 2:1-6
1. Kun helluntaipäivä oli tullut, he olivat kaikki yhdessä koolla. 2. Yhtäkkiä tuli taivaasta humaus, niin kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko huoneen, jossa he istuivat. 3. He näkivät ikään kuin tulisia kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat heidän itse kunkin päälle, 4. ja he täyttyivät kaikki Pyhällä Hengellä ja alkoivat puhua muilla kielillä sen mukaan, mitä Henki antoi heille puhuttavaksi. 5. JERUSLEMISSA asui juutalaisia, jumalaapelkääviä miehiä, kaikista kansoista, mitä taivaan alla on. 6. Kun tämä ääni kuului, KOOLLE TULI paljon väkeä, ja ihmiset joutuivat ymmälle, sillä kukin kuuli puhuttavan omaa kieltään.
Edelleen ollaan siis Jerusalemissa, kuten Jeesus oli käskenyt.
Matteus on kuitenkin toista mieltä asiasta:
Matteus 28:8-10
8. Naiset lähtivät nopeasti haudalta pelon ja suuren ilon valtaamina ja juoksivat viemään sanaa Jeesuksen opetuslapsille. 9. Mutta Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: ”Rauha teille!” He menivät hänen luokseen, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartuivat palvomaan häntä. 10. Silloin Jeesus sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Menkää ja viekää sana minun veljilleni, että he MENISIVÄT GALILEAAN. Siellä he saavat nähdä minut.”
Eli ennen Galileaan menoa Jeesus ei näyttäytynyt miespuolisille opetuslapsille. Vasta Galileassa he näkisivät Jeesuksen ENSIMMÄISTÄ kertaa. Galilea on yli 100km Israelista.
Matteus 28:16-19
16. Ne yksitoista opetuslasta menivät GALILEAAN sille vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 17. Kun he NÄKIVÄT HÄNET, he kumartuivat palvomaan häntä, mutta muutamat epäilivät. 18. Jeesus tuli heidän luokseen ja sanoi heille: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Kun luetaan Johanneksen evankeliumia, asia ei siitä pahemmin helpotu vaan menee vielä sekaisemmaksi. Sen mukaan Jeesus näyttäytyi opetuslapsille samana päivänä kun Jeesus nousi kuolleista mutta sitä ei sanota missä hän heidät tapaa. Tuolloin Tuomas ei usko, että Jeesus on elossa. Opetuslapset saavat Pyhän hengen jo nyt heti vaikka Apostolien tekojen mukaan se tapahtui vasta yli 40 päivää sen jälkeen kun Jeesus nousi kuolleista.
...jatkuu... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Menivätkö opetuslapset Jeesuksen kuoleman jälkeen Jerusalemiin vai Galileaan. Matteus väittää että Galileaan, Luukas Jerusalemiin. Kumpi on totta?
Luukas 24:13-16
13. Samana päivänä (kun naiset näkivät haudan tyhjänä) oli kaksi opetuslasta matkalla Emmaus-nimiseen kylään, joka on kuudenkymmenen stadionmitan (noin 11,5km) päässä JERUSALEMISTA. 14. He puhelivat keskenään kaikesta siitä, mitä oli tapahtunut. 15. Kun he siinä keskustelivat ja pohdiskelivat, Jeesus itse lähestyi heitä ja kulki heidän kanssaan. 16. Mutta heidän silmänsä olivat kuin sokaistut, niin etteivät he tunteneet häntä.
Luukas 24:30-33
30. Kun hän oli aterialla heidän kanssaan, hän otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen heille. 31. Silloin heidän silmänsä aukenivat ja he tunsivat Jeesuksen. Mutta hän katosi heidän näkyvistään. 32. He sanoivat toisilleen: ”Eikö meidän sydämemme ollutkin palava, kun hän puhui meille tiellä ja avasi meille kirjoitukset?” 33. Saman tien he nousivat ja palasivat Jerusalemiin. He tapasivat koolla ne yksitoista ja muut, jotka olivat heidän kanssaan.
Luukas 24:49-53
49. Ja minä lähetän teille sen, minkä minun Isäni on luvannut. Mutta pysykää te tässä kaupungissa (Jerusalemissa), kunnes teidät puetaan voimalla korkeudesta.” 50. Sitten Jeesus vei heidät pois, lähelle Betaniaa, ja kohottaen kätensä hän siunasi heidät. 51. Siunatessaan heitä hän erkani heistä, ja hänet otettiin ylös taivaaseen. 52. He kumartuivat palvomaan häntä ja palasivat sitten Jerusalemiin suuresti iloiten. 53. Ja he olivat alati temppelissä ja ylistivät Jumalaa.
Betania on Jerusalemin itäisellä rinteellä. Temppeli oli vain Jerusalemissa, ei missään muualla ja siellä opetuslapset olivat alati ylistämässä.
Apostolien teot 1:3-5
3. Heille hän myös kärsimisensä jälkeen monin kiistattomin todistein osoitti elävänsä, NÄYTTÄYTYEN HEILLE NELJÄNKYMMENEN PÄIVÄN AIKANA ja puhuen Jumalan valtakunnasta. 4. KUN HÄN OLI YHDESSÄ HEIDÄN KANSSAAN, hän käski heitä sanoen: ”Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan odottakaa sitä, minkä Isä on luvannut ja minkä olette minulta kuulleet. 5. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhässä Hengessä pian näiden päivien jälkeen.”
Eli Jeesus näyttäytyi opetuslapsille 40 päivän aikana useasti ja koko sen ajan he olivat Jeesuksen määräyksen mukaisesti Jerusalemissa ja niiden 40 päivän jälkeen heidät kastettaisiin Pyhällä hengellä.
Apostolien teot 2:1-6
1. Kun helluntaipäivä oli tullut, he olivat kaikki yhdessä koolla. 2. Yhtäkkiä tuli taivaasta humaus, niin kuin olisi käynyt raju tuulenpuuska, ja se täytti koko huoneen, jossa he istuivat. 3. He näkivät ikään kuin tulisia kieliä, jotka jakautuivat ja laskeutuivat heidän itse kunkin päälle, 4. ja he täyttyivät kaikki Pyhällä Hengellä ja alkoivat puhua muilla kielillä sen mukaan, mitä Henki antoi heille puhuttavaksi. 5. JERUSLEMISSA asui juutalaisia, jumalaapelkääviä miehiä, kaikista kansoista, mitä taivaan alla on. 6. Kun tämä ääni kuului, KOOLLE TULI paljon väkeä, ja ihmiset joutuivat ymmälle, sillä kukin kuuli puhuttavan omaa kieltään.
Edelleen ollaan siis Jerusalemissa, kuten Jeesus oli käskenyt.
Matteus on kuitenkin toista mieltä asiasta:
Matteus 28:8-10
8. Naiset lähtivät nopeasti haudalta pelon ja suuren ilon valtaamina ja juoksivat viemään sanaa Jeesuksen opetuslapsille. 9. Mutta Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: ”Rauha teille!” He menivät hänen luokseen, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartuivat palvomaan häntä. 10. Silloin Jeesus sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Menkää ja viekää sana minun veljilleni, että he MENISIVÄT GALILEAAN. Siellä he saavat nähdä minut.”
Eli ennen Galileaan menoa Jeesus ei näyttäytynyt miespuolisille opetuslapsille. Vasta Galileassa he näkisivät Jeesuksen ENSIMMÄISTÄ kertaa. Galilea on yli 100km Israelista.
Matteus 28:16-19
16. Ne yksitoista opetuslasta menivät GALILEAAN sille vuorelle, minne Jeesus oli käskenyt heidän mennä. 17. Kun he NÄKIVÄT HÄNET, he kumartuivat palvomaan häntä, mutta muutamat epäilivät. 18. Jeesus tuli heidän luokseen ja sanoi heille: ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. 19. Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista minun opetuslapsiani. Kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Kun luetaan Johanneksen evankeliumia, asia ei siitä pahemmin helpotu vaan menee vielä sekaisemmaksi. Sen mukaan Jeesus näyttäytyi opetuslapsille samana päivänä kun Jeesus nousi kuolleista mutta sitä ei sanota missä hän heidät tapaa. Tuolloin Tuomas ei usko, että Jeesus on elossa. Opetuslapset saavat Pyhän hengen jo nyt heti vaikka Apostolien tekojen mukaan se tapahtui vasta yli 40 päivää sen jälkeen kun Jeesus nousi kuolleista.
...jatkuu......jatkuu...
Toinen tapaaminen oli jo tästä kahdeksan päivän päästä.
Johannes 20:26
Kahdeksan päivän kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas sisällä, ja Tuomas oli heidän kanssaan. Ovet olivat lukittuina, mutta Jeesus tuli ja seisoi heidän keskellään ja sanoi: ”Rauha teille!”
Johannes väittää, että kolmas tapaaminen tapahtui vasta Pyhän hengen saamisen jälkeen Tiberiaan järven rannalla eli Genesaretissa.
Johannes 21:14
"Tämä oli jo kolmas kerta, kun Jeesus ilmestyi opetuslapsilleen noustuaan kuolleista."
Miten on selitettävissä, että Luukas sanoo opetuslasten pysytelleen koko 40 päivän ajan Jerusalemissa mutta Matteuksen mukaan he näkivät Jeesuksen Galileassa? Kuka valehtelee vai valehteleeko? Apostolien teot sanovat, että Pyhä henki annettiin yli 40 päivää kuolleista nousemisen jälkeen. Johannes taas väittää, että Pyhä henki annettiin jo samana päivänä kun Jeesus nousi kuolleista.
Nämä ovat ihan selkeitä esimerkkejä siitä, että Raamatussa on ristiriitoja joita ei voida selittää eikä sovitella mitenkään. Kukaan ei voi nyt tietää missä opetuslapset todellisuudessa olivat kun he näkivät Jeesuksen. Raamattu ei siis ole erehtymätön. Toisin sanoen Raamatun sanaan ei voi kaikilta osin luottaa.
Eli Jeesus näyttäytyi opetuslapsille 40 päivän aikana useasti ja koko sen ajan he olivat Jeesuksen määräyksen mukaisesti Jerusalemissa. Niiden 40 päivän jälkeen heidät kastettaisiin Pyhällä hengellä. Mutta samaan aikaan ennen Galileaan menoa Jeesus ei näyttäytynytkään miespuolisille opetuslapsille. Vasta Galileassa he näkisivät Jeesuksen ENSIMMÄISTÄ kertaa vaikkakin he näkivätkin Jeesuksen samaan aikaan Jerusalemissa, jossa he eivät vielä käyneetkään. Johanneksen mukaan Jeesus näyttäytyi opetuslapsille samana päivänä kun Jeesus nousi kuolleista mutta sitä ei sanota missä hän heidät tapaa. Tuolloin Tuomas ei usko, että Jeesus on elossa. Mutta samaan aikaan tätä ei tapahtunutkaan koska Jeesus nähtiin ensimmäistä kertaa vasta Galileaan menon jälkeen.
Opetuslapset saavat Pyhän hengen jo nyt heti vaikka Apostolien tekojen mukaan se tapahtui vasta yli 40 päivää sen jälkeen kun Jeesus nousi kuolleista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole ihme, että tapahtumien kuvauksesta on monta eri versiota, koska todistajia on monia. Ei se tee itse tapahtumasta fiktiota, että todistajat muistavat asiat hieman toisistaan eroavalla tavalla. Tämä on tuttua poliisityössä.
Silminnäkijöiden todistukset ovat kuin palapeli, jonka palaset kootaan yhteen, ja niin syntyy ehyt kuva todellisista tapahtumista. Yksityiskohdissa on eroja, mutta itse pääkohdat ovat totta. Niin myös evankeliumin tapahtumissa. Jeesus kärsi ristillä, kuoli, haudattiin ja Jumala herätti hänet kuolleista, aivan niin kuin kirjoitettu.
Sillä ei ole merkitystä, ketkä näkivät tyhjän haudan ensimmäisenä, ja missä järjestyksessä Jeesus ilmestyi todistajille. Kun palaset yhdistetään, niin saadaan melko selvä kokonaiskuva.
Haudalle menivät ensin naiset, he näkivät enkelin tai kaksi enkeliä, kivi oli vieritetty jossakin vaiheessa pois haudan suulta enkelin toimesta, ainakin Maria Magdaleena näki myös Jeesuksen, ja tämä tai muut naiset hänen kanssaan veivät tästä sanan Pietarille (ja ehkä myös Johannekselle), Pietari kävi haudalla ja Jeesus ilmestyi myös hänelle jossakin vaiheessa, sitten Emmauksen tietä kulkevat miehet tapasivat Jeesuksen, nämä veivät sanan opetuslapsille, jotka tiesivät jo Pietarin nähneen Herran, läsnä oli 10 apostolia, koska Iskariot oli hirttäytynyt ja Tuomas oli poissa, myöhemmin Jeesus ilmestyi myös Tuomaan ollessa läsnä, Jeesuksen biologiset veljet näkivät Herran vasta Galileassa, ja myös apostolit olivat tuolloin mukana. Sitten Jeesus ilmestyi vielä Öljymäellä ja otettiin ylös taivaaseen, ja hän katosi pilven taakse apostolien nähdessä hänet.
Jeesus ei kiellä apostoleita matkustamasta Galileaan Luukkaan evankeliumissa. Hän kieltää lähtemästä evankeliumia julistamaan ennen Pyhän Hengen saamista. Opetuslapset tottelevat tätä käskyä ja lähtevät saarnaamaan vasta saatuaan Pyhän Hengen helluntaina. (Apt 2ss.)
Mitään suurta ristiriittaa ei ole. Toinen muistaa asiat hieman toisella tavalla ja eri järjestyksessä kuin joku toinen. Yksityiskohdat poikkeavat vähän toisistaan. Liikkeellä on voinut olla erilaisia versioita heti tapahtumien jälkeen. Jokaisesta versiosta on sitten aikanaan koottu evankeliumin kertomus, ja se kuvaa todellisia tapahtumia. Jeesus kärsi ristillä, kuoli, haudattiin, heräsi kuolleista ja otettiin ylös taivaaseen. Evankeliumi on siten totta, eikä fiktiota."Liikkeellä on voinut olla erilaisia versioita heti tapahtumien jälkeen. "
Eli Raamattu ei olekaan luotettavaa tietoa vaan vain tarinoiden runko on faktaa (ehkä) ja loput on fiktiota! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Liikkeellä on voinut olla erilaisia versioita heti tapahtumien jälkeen. "
Eli Raamattu ei olekaan luotettavaa tietoa vaan vain tarinoiden runko on faktaa (ehkä) ja loput on fiktiota!Juuri näin. Totta tarinoissa lienee se, että Jeesus oli kansanparantaja ja matkasaarnaaja, ja että hän kuoli ristillä, mutta muut jutut on sitten liioittelua ja keksittyjä taruja.
- Anonyymi
Mark.9:33-37 Ja he saapuivat Kapernaumiin. Ja kotiin tultuaan hän kysyi heiltä: Mistä te tiellä keskutelitte? Mutta he olivat vaiti; sillä he olivat tiellä keskustelleet toistensa kanssa siitä, kuka on suurin. Ja hän istuutui, kutsui ne kaksitoista ja sanoi heille: Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, on hänen oltava kaikista viimeinen ja kaikkien palvelija. Ja hän otti lapsen ja asetti sen heidän keskellensä; ja otettuaan sen syliinsä hän sanoi heille: Joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut; ja joka minut ottaa tykönsä, se ei ota tykönsä minua, vaan hänet, joka on minut lähettänyt. Matt.10:40-41. Joh.13:20
- Anonyymi
Joh.12:44 Mutta Jeesus huusi ja sanoi: Joka uskoo minuun, se ei usko minuun, vaan häneen, joka on minut lähettänyt. Joh.14:9-10
- Anonyymi
Käskikö Jeesus julistaa evankeliumia pakanoille?
Kesti monta vuotta ennen kuin Pietari ensimmäisenä apostoleista meni pakanoiden tykö julistamaan heille evankeliumia. Hän tarvitsi taivaallisen näyn, jotta ymmärsi pelastuksen kuuluvan myös pakanoille. (Apt 10) Jerusalemin seurakunta ja apostolit pitivät pakanoita siihen asti saastaisina tyypilliseen juutalaiseen tapaan, eivätkä edes seurustelleet tai ruokailleet heidän kanssaan. He paheksuivat ensin Pietarin tekoa, mutta rauhoittuivat sitten, kun kuulivat Jumalan antaneen parannuksen myös pakanoille elämäksi. (Apt 11:1-18) Apostolit ja Jerusalemin seurakunta eivät tienneet ennen tätä, että Jumala tahtoi pelastaa myös pakanat ja valitsisi myös heidän joukostaan itselleen kansan jäseniä.
Evankeliumien mukaan Jeesus oli antanut käskyn julistaa parannusta kaikille kansoille jo ennen kuin hänet otettiin ylös taivaaseen. (Matt 28:18-20; Mark 16:15-20; Luuk 24:44-50) Luukkaan mukaan Jeesus avasi opetuslasten ymmärryksen käsittämään kirjoitukset, mitä niissä oli jo edeltä sanottu häntä koskien. On omituista, jos Jeesus ei avannut opetuslasten ymmärrystä käsittämään sitä, että Jumala tahtoo pelastaa myös pakanat ja antaa heille ikuisen elämän evankeliumin uskomisen kautta. Onko siis niin, että lähetyskäsky on lisätty evankeliumeihin vasta kauan sen jälkeen, kun Jeesus oli kuollut? Vai onko Apostolien tekojen kuvaus tältä osin virheellinen? Ristiriitaista tämä ainakin on.- Anonyymi
Jaa tää...
- Anonyymi
Jeesuksen kärsimys ja kuolema ristillä
Kaatuivatko Jeesusta vangitsemaan tulleet miehet maahan vai eivät? (Matt 26:45-50; Mark 14:42-46; Luuk 22:47-48; Joh 18:1-9)
Markuksen mukaan oli kolmas hetki, kun Jeesus naulittiin ristille. (Mark 15:25) Johanneksen mukaan oli kuudes hetki, kun Jeesus oli vielä Pontius Pilatuksen luona. (Joh 19:14) Tapahtumien välillä on siten yli kolme tuntia eri kuvausten mukaan.
Synoptisten evankeliumien mukaan ”pimeys tuli yli kaiken maan” Jeesuksen kärsiessä ristillä, ja sitä kesti kuudennesta hetkestä yhdeksänteen hetkeen asti. Johannes ei mainitse tätä lainkaan, eikä yleinen historia tunne koko asiaa. Auringonpimennys se ei voi olla, koska se ei kestä koskaan kolmea tuntia, mutta Luukas sanoo silti auringon pimentyneen. (Matt 27:45; Mark 15.33; Luuk 23:44-45)
Matteuksen mukaan maa järisi ja kalliot halkesivat, kun Jeesus kuoli. Haudat aukenivat ja monet nukkuneiden pyhien ruumiit heräsivät kuolleista, ja ilmestyivät Jerusalemissa sen jälkeen, kun Jeesus oli itsekin herännyt kuolleista. (Matt 27:51-53) Muut evankeliumit eivät puhu tästä mitään, mikä on omituista, koska tuollainen ihme olisi varmasti lisännyt monien uskoa ja tarina siitä olisi levinnyt laajalle.
Jeesuksen kärsimyksen, kuoleman ja kuolleista heräämisen aikataulua on mahdoton yhdistää eri evankeliumien välillä, niin että saataisiin yhdenmukainen ja ristiriidaton kuvaus. Tästä johtuen tutkijoilla on erilaisia näkemyksiä siitä, milloin Jeesus ja opetuslapset söivät pääsiäisaterian, minä päivänä Jeesus kuoli ja milloin hän heräsi kuolleista. Arviot vaihtelevat kuolinpäivästä puhuttaessa keskiviikosta perjantaihin. Jeesus heräsi kuolleista yleisen uskomuksen mukaan sunnuntaina aamulla ennen kuin aurinko nousi ylös.
Teologisesti vanhan liiton esikuvien mukaan ajateltuna Jeesuksen piti kuolla samaan aikaan, jolloin Israelin kansa teurasti pääsiäisen lampaan. Jeesus söi sen opetuslasten kanssa jo päivää aiemmin, joten asiaa on selitetty mm. essealaisella kalenterilla ja tavalla syödä pääsiäisen lammas päivää ennen muuta Israelia. Myös muita ristiriitoja on selitetty parhain päin, mutta ne jäävät puolueettoman tutkijan silmissä todellisiksi. Ristiriidat eivät poistu yhdistämällä eri kohtia toisiinsa, koska ne kumoavat toisensa. - Anonyymi
Jeesuksen ilmestyminen Paavalille
Paavali sanoo kahdessa eri kirjeessään Jeesuksen ilmestyneen hänelle. (Gal 1:1-17; 1Kor 15:8) Hän ei kerro tarkemmin sitä, millä tavalla ja missä tilanteessa tämä tapahtui. Apostolien teoissa on mainittu kaksi eri kertaa, jolloin Jeesus ilmestyi Paavalille. (Apt 22:1-20) Kuvaus ensimmäisestä kohtaamisesta on ristiriitainen. Paavalin seurueessa oli miehiä, jotka olivat hänen kanssaan matkalla vangitsemaan Damaskoksessa vaikuttaneita Jeesuksen todistajia.
9:4 ja hän (Paavali) kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: ”Saul, Saul, miksi vainoat minua?”…
9:7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
22:7 ja minä kaaduin maahan ja kuulin äänen sanovan minulle: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua?’…
22:9 Ja minun seuralaiseni näkivät kyllä valon, mutta eivät kuulleet sen ääntä, joka minulle puhui.
26:14 ja me kaaduimme kaikki maahan, ja minä kuulin äänen sanovan minulle hebreankielellä: ’Saul, Saul, miksi vainoat minua? Työläs on sinun potkia tutkainta vastaan.’
Näkivätkö miehet Jeesuksen (valon) vai eivät? Kuulivatko he hänen äänensä vai eivät? Kaatuivatko he maahan vai seisoivat ja vain Paavali kaatui maahan? Ristiriidat ovat ilmeiset ja pysyvät.- Anonyymi
Mitä sillä on väliä, mitkä yksityiskohdat ovat totta, kun pääasia kuitenkin on totta. Paavali näki Jeesuksen ja kuuli hänen äänensä. Vain hänestä tuli pakanain apostoli. Muut tuskin edes uskoivat Jeesukseen, vaikka näkivät tai kuulivat hänet ja huomasivat Paavalissa tapahtuneen muutoksen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sillä on väliä, mitkä yksityiskohdat ovat totta, kun pääasia kuitenkin on totta. Paavali näki Jeesuksen ja kuuli hänen äänensä. Vain hänestä tuli pakanain apostoli. Muut tuskin edes uskoivat Jeesukseen, vaikka näkivät tai kuulivat hänet ja huomasivat Paavalissa tapahtuneen muutoksen.
Raamatun ihmeet ja ilmestykset tekevät siitä vain epäuskottavan. Siihen aikaan ei ollut ateisteja ja järki-ihmisiä vaan pelkästään taikauskoisia sivistymättömiä hölmöjä. Kun sellainen näkee Jumalan ihmeet ja ilmestymisen, niin tietenkin hän uskoo näkemänsä. Koska ihmiset eivät uskoneet edes nähtyään yliluonnollisia asioita, niin se todistaa ne ihmeet ja ilmestykset sepitteeksi. Ei niitä ole tapahtunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun ihmeet ja ilmestykset tekevät siitä vain epäuskottavan. Siihen aikaan ei ollut ateisteja ja järki-ihmisiä vaan pelkästään taikauskoisia sivistymättömiä hölmöjä. Kun sellainen näkee Jumalan ihmeet ja ilmestymisen, niin tietenkin hän uskoo näkemänsä. Koska ihmiset eivät uskoneet edes nähtyään yliluonnollisia asioita, niin se todistaa ne ihmeet ja ilmestykset sepitteeksi. Ei niitä ole tapahtunut.
Joo, melko tolloja ne fiktiiviset israelilaiset, kun eivät uskoneet Jahvea, vaikka näkivät alati tämän enkelin ja tunsivat ne ihmeet, jotka Mooses oli tehnyt Jumalan voimalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun ihmeet ja ilmestykset tekevät siitä vain epäuskottavan. Siihen aikaan ei ollut ateisteja ja järki-ihmisiä vaan pelkästään taikauskoisia sivistymättömiä hölmöjä. Kun sellainen näkee Jumalan ihmeet ja ilmestymisen, niin tietenkin hän uskoo näkemänsä. Koska ihmiset eivät uskoneet edes nähtyään yliluonnollisia asioita, niin se todistaa ne ihmeet ja ilmestykset sepitteeksi. Ei niitä ole tapahtunut.
Tolloja ne juutalaiset, jotka eivät uskoneet Jeesusta ja apostoleja, vaikka näkivät ne valtavat tuhannet ja kymmenettuhannet ihmeparanemiset ja kuolleista herättämiset, joita tapahtui heidän käsiensä kautta ja Jumalan nimessä.
Jos nykyään alkaisi sairaat parantua ja kuolleet herätä, niin että sairaalat tyhjenisivät ja lääkärit jäisivät työttömiksi, niin tietenkin kaikki järkevät ihmiset pitäisivät totena "evankeliumin", jonka uskominen antaa moiset taikavoimat Jeesuksen nimeä tunnustaville.
Mutta kun niitä ihmeitä ja voimallisia tekoja ei aikuisten oikeasti ole koskaan tapahtunut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tolloja ne juutalaiset, jotka eivät uskoneet Jeesusta ja apostoleja, vaikka näkivät ne valtavat tuhannet ja kymmenettuhannet ihmeparanemiset ja kuolleista herättämiset, joita tapahtui heidän käsiensä kautta ja Jumalan nimessä.
Jos nykyään alkaisi sairaat parantua ja kuolleet herätä, niin että sairaalat tyhjenisivät ja lääkärit jäisivät työttömiksi, niin tietenkin kaikki järkevät ihmiset pitäisivät totena "evankeliumin", jonka uskominen antaa moiset taikavoimat Jeesuksen nimeä tunnustaville.
Mutta kun niitä ihmeitä ja voimallisia tekoja ei aikuisten oikeasti ole koskaan tapahtunut.Unohdat nyt sen, että avaimet on löytynyt, kun on rukoiltu Jumalaa Jeesuksen nimessä ja rahaa on tullut postiluukusta tarvitseville. Jeesuksen nimessä. Ihmeitä ilman määrää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sillä on väliä, mitkä yksityiskohdat ovat totta, kun pääasia kuitenkin on totta. Paavali näki Jeesuksen ja kuuli hänen äänensä. Vain hänestä tuli pakanain apostoli. Muut tuskin edes uskoivat Jeesukseen, vaikka näkivät tai kuulivat hänet ja huomasivat Paavalissa tapahtuneen muutoksen.
"Mitä sillä on väliä, mitkä yksityiskohdat ovat totta, kun pääasia kuitenkin on totta. "
No onhan sillä väliä! Jos et kerran ole varma siitä, että mitkä yksityiskohdat ovat totta, niin mistä tiedät, että pääasiakaan on edes totta. Kerro, millä perusteella väität niin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä sillä on väliä, mitkä yksityiskohdat ovat totta, kun pääasia kuitenkin on totta. Paavali näki Jeesuksen ja kuuli hänen äänensä. Vain hänestä tuli pakanain apostoli. Muut tuskin edes uskoivat Jeesukseen, vaikka näkivät tai kuulivat hänet ja huomasivat Paavalissa tapahtuneen muutoksen.
Jos tuolla asenteella suhtaudutaan Raamatun luotettavuuteen, niin kerropas mistä sinä tiedät, että juuri jotkut tietyt raamatunkohdat ovat oikein mutta toiset ovat epäluotettavia? Kun muutama kohta on epäluotettava, niin mistään ei voi enää tietää, mikä kohta on oikeasti luotettava ja mikä ei. Pienikin hapate hapattaa koko taikinan, kuten eräskin raamatunkohta mainitsee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamatun ihmeet ja ilmestykset tekevät siitä vain epäuskottavan. Siihen aikaan ei ollut ateisteja ja järki-ihmisiä vaan pelkästään taikauskoisia sivistymättömiä hölmöjä. Kun sellainen näkee Jumalan ihmeet ja ilmestymisen, niin tietenkin hän uskoo näkemänsä. Koska ihmiset eivät uskoneet edes nähtyään yliluonnollisia asioita, niin se todistaa ne ihmeet ja ilmestykset sepitteeksi. Ei niitä ole tapahtunut.
Ei pidä paikkaansa. Lähes kaikessa sen ajan kirjallisuudessa on ihmeitä. Se oli sen ajan juttu. Kun ihmeet suodatetaan pois, jää jäljelle todellisiin historiantapahtumiin perustuvaa tekstiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unohdat nyt sen, että avaimet on löytynyt, kun on rukoiltu Jumalaa Jeesuksen nimessä ja rahaa on tullut postiluukusta tarvitseville. Jeesuksen nimessä. Ihmeitä ilman määrää?
Minä niitä rahoja jakelin, ei Jumala.
- Anonyymi
Jos lukija olisi lukenut lukuja pitemmälle, tai muistanut aiemmin lukemansa, niin hän olisi löytänyt selityksen virheeksi tai ristiriidaksi nimittämälleen asialle. Raamattua kokonaisvaltaisen ymmärtämisen hengessä lukijalle, Raamatussa ei ole virheitä, virhe on lukijan huomiokyvyttömyydessä. Tämä johtuu joko kokemattomuudesta, tai tahallisesta harhauttamisen pyrkimyksestä. Saatana käyttää harhauttajia hyväkseen. Näilläkin palstoilla selvä vääristely kukoistaa, koska se saa hengen heimolaiset peukuttamaan hurmahenkisesti, mestarinsa saatanan ylistykseksi.
- Anonyymi
"Jos lukija olisi lukenut lukuja pitemmälle, tai muistanut aiemmin lukemansa, niin hän olisi löytänyt selityksen virheeksi tai ristiriidaksi nimittämälleen asialle."
Ongelmahan tässä on se, että kun lukuja lukee pidemmälle, niinasiat vain menevät entistä pidemmälle solmuun kun selittämättömät ristiriidat pilaavat koko jutun.
"Raamattua kokonaisvaltaisen ymmärtämisen hengessä lukijalle, Raamatussa ei ole virheitä, virhe on lukijan huomiokyvyttömyydessä."
Olipas ylimielistä! Toistelet vain toisten valheita kyseenalaistamatta itse niitä. Pyhä henki ei ole koskaan ilmaissut sinulle itseään vaan kuvittelet vai niin, niin siksi et edes ymmärrä, mistä on kyse.
"Raamatussa ei ole virheitä, virhe on lukijan huomiokyvyttömyydessä."
Haluat siis hylätä oikean totuuden sen varjolla, mitä sinulle on uskoteltu ns. totuudesta. Huomiokyvyttömyys on SINUN oma ongelmasi.
"Tämä johtuu joko kokemattomuudesta, tai tahallisesta harhauttamisen pyrkimyksestä"
No sinulla tuo kokemattomuus oikein loistaa. Ja naiivi lasten usko.
- Anonyymi
Paavalin matkat Jerusalemiin
Paavali sanoo Galatalaiskirjeen alussa käyneensä Jerusalemissa kaksi kertaa samana aikana, kun Apostolien teot mainitsee kolme vierailua. Luukkaan mukaan Paavali tapasi Jerusalemissa muita apostoleita pian kääntymisensä jälkeen, mutta kirjeessään Paavali sanoo, että ei tavannut muita apostoleja kuin Pietarin ja Jaakobin, Herran veljen. Paavali kävi Apostolien tekojen mukaan yhteensä viisi kertaa Jerusalemissa, (I. Apt 9:26-27; II. 11:29-30; 12:25; III. 15:1-19; IV. 18:21-22 ja V. 21:17ss.; 24:17) mutta vain kolme vierailua mainitaan hänen kirjeissään. (Gal 1:18-20; 2:1-10; Room 15:25-31) - Anonyymi
VIRHEET
Jeesuksen sukuluettelot Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien alussa ovat ristiriidassa keskenään, puutteelliset ja siten myös virheelliset. Luukas mainitsee Jekonjan ja Joosefin välillä 28 sukupolvea, mutta Matteus vain 14 eli kaksi kertaa vähemmän. Matteus on jättänyt luettelosta pois kolme kuningasta, jotka rikkoivat pahoin Jumalan käskyjä vastaan. Matteus kertoo Joosefin sukulinjan kuninkaallisen perimysjärjestyksen mukaan, Luukas sen sijaan Marian, jos tutkijat ovat oikeassa. Tämä ei ole silti ainoa selitys, jonka jo varhaiset kirkkoisät ovat tunteneet, mutta se on suosituin kristittyjen keskuudessa.
Kyreneus ei ollut Syyrian maaherra silloin, kun Jeesus syntyi. (Luuk 2:2) Luukkaan evankeliumissa on siten virhe, mikä viittaa siihen, että tämän kohdan kirjoittaja ei ole tuntenut kunnolla Jeesuksen syntymän ajan tapahtumia ja Rooman vallan aikaa Lähi-idän alueella. Virhettä on yritetty selittää pois ikään kuin sitä ei olisi, mutta ei se häviä, jos rehellisiä ja avoimia ollaan.
Apostolien tekojen mukaan juutalaiset nousivat kapinaan Teudas-nimisen miehen johdolla paljon aikaisemmin kuin historioitsija Josefus sanoo tapahtuneen (v.44 Ant. xx. 5, § 1). (Apt 5:35-37) Tämä virhe on selitetty pois sanomalla Luukkaan viitanneen johonkin pienempään kapinaan, joka tapahtui ennen verollepanoa (Kyreniuksen aikaa Syyrian maaherrana). Luukas toisaalta sijoittaa itse verollepanon tai rekisteröinnin väärään aikaan (ks. ed.), joten…- Anonyymi
Josephuksen päivämäärissä on historioitsijoiden mukaan virheitä. Luukkaan tekstistä ei tällaisia virheitä ole löytynyt.
- Anonyymi
LEGENDAT
Neitseestä syntymisestä kertovat kohdat ovat katolisten isien myöhempi lisäys alkuperäisiin evankeliumeihin. Siitä ei puhuta missään muualla Raamatussa, joten sillä asialla ei ollut mitään merkitystä pelastumisen kannalta apostolien aikana. Evankeliumit ovat alkaneet Johannes Kastajan toiminnasta aivan niin kuin vanhin evankeliumi Markuksen mukaan kertoo. Virheet Matteuksen ja Luukkaan evankeliumien kahdessa ensimmäisessä luvussa selittyvät hyvin siten, että ne ovat myöhempää lisäystä, eivätkä aikalaisten kirjoituksia.
Kertomus itämaan tietäjistä ja Herodeksen aikana tapahtuneesta lasten surmasta Beetlehemin seudulla ovat epätosia legendoja. Sen ovat jopa jotkut uskovat teologit tunnustaneet menettämättä uskoaan. (Aimo T. Nikolainen) Viittaukset niiden takana oleviin Vanhan testamentin ennustuksiin ovat asiayhteydestä irrotetut ja virheelliset. Samoin viittaus kreikankielisen käännöksen neitseestä syntymiseen. (Jes 7:14-16) Se profetia toteutui Jesajan ja Aahaan vielä eläessä, eikä siinä puhuta mitään neitsyestä: nuori nainen synnytti pojan profeetan ja kuninkaan vielä eläessä.
Myös jouluevankeliumia pidetään epätotena legendana. Luukkaan virhe Syyrian maaherraa koskien selittynee siten, että kertomus on myöhempi lisäys ja lisääjä ei tuntenut riittävän hyvin historiaa. (Luuk 2:2) Nämä lisäykset on tehty katolisten isien toimesta tukemaan kolmiyhteisen jumalan oppia. Oppi Jumalasta ja Kristuksesta on kehittynyt apostolien aikana ja sen jälkeen. Kolmiyhteistä jumalaa ei tunnettu vielä apostolien aikana. Matteuksen evankeliumin kastekaava ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” on myöhempi lisäys tai muunnos evankeliumiin. Itse asiassa koko lähetyskäsky voi olla myöhempi lisäys, sillä apostolit eivät tienneet pelastuksen kuuluvan pakanoille ennen kuin Pietari meni Korneliuksen luokse taivaallisen näyn innoittamana. (Apt 10-11)
Kristologia on muuttunut ajan saatossa, ja näemme tämän jo Uudesta testamentista. Synoptiset evankeliumit kuvaavat Jeesuksen vanhurskaana miehenä, jonka Jumala on herättänyt kuolleista. Jumalan pojaksi hän tuli saatuaan Pyhän Hengen kasteen jälkeen: Jumala tunnusti hänet silloin pojakseen ensimmäisen kerran. (Matt 3:13-17) Paavali sanoo Jumalan korottaneen Jeesuksen pojakseen vasta kuolleista heräämisen ja taivaaseen nousun jälkeen (Room 1:1-5) Tämä pitää yhtä profeettojen ennustusten kanssa. (Psa 2:7; 16:10; 110; Apt 13:23-43; Hebr 1:5; 5:5) Johannes kertoo Jeesuksen olleen olemassa Isän tykönä jo ennen maailman luomista ja olevan Jumalan vertainen yliluonnollinen olento. (Joh 1:1-12; 6:62; 15:1ss.) - Anonyymi
EVANKELIUMIN TOTENA PITÄMISEN VAATIMUS JA PYHÄ ELÄMÄ
Apostolit eivät uskoneet sitä, että Jeesus on herännyt kuolleista, kun siitä kerrottiin heille silminnäkijöiden todistuksen kautta. He pitivät totena ilosanoman vasta sen jälkeen, kun olivat itse nähneet ylösnousseen Herran ja kosketelleet hänen ruumistaan. Onko oikein vaatia muilta tämän uskomattoman tarinan totena pitämistä ja asettaa se ehdoksi sielun pelastumiselle? Niin on silti tehty ja tämä vaatimus perustuu suoraan Uuden testamentin teksteihin. Eikö sinua yhtään epäilytä tämä asia?
Evankeliumit on kirjoitettu vuosikymmeniä itse tapahtumien jälkeen, samoin Paavalin kirjeet ja muut Uuden testamentin kirjeet. Ne ovat ristiriidassa keskenään ja sisältävät virheitä. Jos Jeesuksen kuolleista heräämisen totena pitäminen olisi ehto pelastumiselle, niin eikö Jumalan pitäisi todistaa siitä suoraan ihmisille sen sijaan, että on lähettänyt asialle vajavaisia ihmisiä, jotka eivät evankeliumia heti kaikille kansoille edes julistaneet? Kesti itse asiassa 1700-luvulle asti ennen kuin moderni lähetystyö alkoi toden teolla. Jumala ei ennen sitä puhunut pakanoille mitään kaukaisissa maissa. Miksi?
Muuttaako evankeliumin totena pitäminen ihmisen toisenlaiseksi? Tuleeko ihmisestä parempi oikeustajultaan ja moraaliltaan sen johdosta, että pitää totena evankeliumin? Vai muuttuvatko jotkut ihmiset toisenlaiseksi vain sen vuoksi, että uskovat Jumalan vaikuttavan heissä ajattelua, tahtomista, tekemistä ja sanoja? Usko Jumalaan toimii silloin niin kuin lumelääke, plasebo. Se vaikuttaa ihmisessä mielenmuutosta ja käytös paranee siinä samalla. Jumalaa ei tähän tarvita, eikä evankeliumin totena pitämistä. Itse asiassa kristitty uskoo siihen, että Jumala vaikuttaa hänessä muutosta (parannusta), eikä evankeliumin totena pitäminen tuo tähän mitään lisää.
Ihmiset ovat eläneet ja voivat elää moraalisesti korkeaa elämää ja heidän oikeustajunsa voi olla paljon parempi kuin Mooseksen lain ja Raamatun kirjoittajilla, vaikka he eivät usko Jumalaan. Evankeliumin uskomista ei tähän vaadita. Itse asiassa humanismi johtaa ihmisoikeuksien noudattamiseen, mutta Raamattu niitä vastaan rikkomiseen, etenkin jos Mooseksen lakia pidetään Jumalan antamana. Se ei suvaitse sanan- ja uskonnonvapautta, mikä on nykyisten lakien tavoite ja sisältö. Jeesus ei ole myöskään rauhan lähettiläs, jos Raamatun profetiat toteutuvat kirjaimellisesti. Herra tappaa ihmisiä tulemuksessaan ja pakottaa pakanat noudattamaan Mooseksen lakia ”tulevassa maailmassa”. - Anonyymi
Ap.t.20:9-10 Niin eräs nuorukainen, nimeltään Eutykus, istui ikkunalla, ja kun Paavalin puhe kesti niin kauvan, vaipui hä sikeään uneen ja putosi unen vallassa kolmannesta kerroksesta maahan; ja hänet nostettiin ylös kuolleena. Mutta Paavali meni alas, heittäytyi hänen ylitsensä, ja kiersi kätensä hänen ympärilleen ja sanoi: Älkää hätäilkö, sillä hänessä on vielä henki. Siis eräs nuorukainen oli vale kuollut. 1Kun.17:21. 2Kun.4:34
- Anonyymi
> Raamatussa on todellisia ristiriitoja ja virheitä.
Nuo ristiriidat näyttävät yleensä olevan kyllä niissä tulkinnoissa, ei Raamatussa. - Anonyymi
IHMEET JA MERKIT
Markuksen evankeliumin lopun ja Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesuksen opetuslapset tekevät jopa suurempia ihmeitä tai enemmän voimallisia tekoja kuin Jeesus teki. (Mark 16:14-20; Joh 14:12-14) Jos he juovat jotakin kuolettavaa, niin se ei heihin vaikuta, eikä käärmeen myrkky vahingoita heitä. He ajavat ulos riivaajia ja sairaat paranevat, kun he panevat kätensä heidän päälleen. Jopa kuolleet heräävät ylös, kun Jumala vaikuttaa voimallaan heidän käsiensä kautta, niin kuin vaikutti Jeesuksen elämässä.
Jos olemme rehellisiä ja avoimia, niin joudumme tunnustamaan, että uskovaiset eivät saa Jumalalta kaikkea sitä, mitä häneltä Jeesuksen nimessä pyytävät. Ihmeitä ei tapahdu. Jeesuksen sanat eivät toteudu, jos ne ylipäätään Jeesuksen sanoja ovat, joissa tällaista luvataan. Markuksen evankeliumin loppu (jj.9-20) puuttuu vanhimmista säilyneistä käsikirjoituksista ja Johanneksen evankeliumi on muutenkin epäluotettava, joten miten niihin voidaan luottaa? Ja onko ylipäätään totta edes se, mitä Jeesuksen sanotaan tehneen?
Ei ole järkevää uskoa, että Jeesus tyynnytti sanallaan myrskyn tai käveli veden päällä. Uskotko, että Jeesus ennusti Pietarin löytävän kolikon kalan suusta, ja tämä maksoi onkimalla saamallaan rahalla temppeliveron? (Matt 17:24-27) Paransiko Jeesus kaikki sairaat? Herättikö hän kuolleita? Paransivatko apostolit kaikki sairaat, ja paraniko heitä vain siitä syystä, että Pietarin varjo tai Paavalin hikiliina kosketti heitä? (Apt 5:15-16; 19:11-12) Vai ovatko tällaiset tarinat keksityt lisäämään uskottavuutta, koska pakanat oli helppoa saada pitämään totena taruja, joita he jo ennen totena pitivät? Onko kristinusko vain muunnelma sitä vanhemmista pakanoiden jumaltaruista?
https://www.history.com/news/inside-the-conversion-tactics-of-the-early-christian-church - Anonyymi
Vanha testamentti
Vanhassa testamentissa on paljon epätosia myyttejä, liioittelua ja valheita, kun siellä kerrotaan Israelin kansan historiasta ja maailman synnystä. Kun nämä epätodet kertomukset on lisätty paikoitellen todeksi tiedettyihin tapahtumiin (suurvaltojen sodat: Egypti, Assyria, Babylon, Meedo-Persia ja Kreikka), niin monet uskovat kristityt ovat erehtyneet pitämään totena myös taruja faktojen joukossa.
En käy tässä kaikkia ristiriitoja ja virheitä yksityiskohtaisesti läpi, vaan luettelen kokonaan tai osittain epätosiksi tiedettyjä myyttejä Tanakhissa. (VT) Huomaa, että juutalaisilla on paljon samankaltaisia historiallisesti epätosia taruja Raamatun ulkopuolella, ja Raamattu viittaa osaan niistä (esim. Etiopialaisen Eenokin kirja, Jannes ja Jambres, Mooseksen taivaaseen nousu, Aabrahamin ilmestys, Sefanjan ilmestys).
Raamatun alussa on kaksi luomismyyttiä peräkkäin ja ne ovat osittain ristiriidassa keskenään. Toisen myytin mukaan Jumala teki maan tomusta ensin Aatamin jo ennen kuin oli tehnyt kasvit ja eläimet. (1Moos 2:4ss.) Eevan hän teki Aatamin kyljestä otetusta lihaa ja luuta sisältävästä palasta viimeisenä luomistyönään. Mies luotiin siten ennen neljättä päivää ja nainen kuudentenä päivänä, vastoin ensimmäisen luomiskertomuksen ajoitusta. Ihmisen luomisen tapa ei varmasti ole kirjaimellisesti totta.
Kertomus syntiin lankeamisesta ei voi olla kirjaimellisesti tosi. Ihmisestä ei tullut kuolevainen siitä syystä, että Aatami ei totellut Jumalaa, ja Eeva söi ensin kielletyn puun hedelmää. Käärmeet eivät ole kulkeneet pystyasennossa ja menettäneet raajojaan tarun mukaisella tavalla. Ne eivät syö maan tomua. Naisen kuukautiskivut eivät johdu kielletyn hedelmän syömisestä. Maa ei ole kirottu synnin vuoksi. Ekosysteemi perustuu elämän ja kuoleman kiertokulkuun muista syistä kuin mitä Raamattu kertoo.
https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_mythology - Anonyymi
Nooan ajan tulvakertomus on koottu kahdesta eri lähteestä, jotka on yhdistetty yhdeksi tarinaksi. Kertomus on sen vuoksi sisäisesti ristiriitainen. Se on lainattu vanhemmasta sumerilaisesta ja akkadilaisesta kansantarusta. Mitään globaalia tulvaa ei ole ollut noin 4500 vuotta sitten. Mantereet eivät ole eronneet nopeasti jättimanner Pangeasta silloin. Nuoren maan kreationismi on typerää ja lapsellista pseudotiedettä, jossa Raamatun sadut on tuotu sisälle tieteen nimeä kantavaan ideologiaan. Todellisessa tieteessä näitä satuja ei noteerata. Tutkimustulokset perustuvat havaittavaan todellisuuteen ja näyttö puoltaa vanhaa maailmaa ja vanhaa elämää.
Kielet eivät ole sekoittuneet Babylonissa (Baabelin torni on tarua, samoin hajaannus). (1Moos 11) Ne ovat syntyneet ja kehittyneet luonnollisella tavalla, jota kielitieteet tutkivat ja kielitieteilijät ymmärtävät yhdessä biologien ja evoluutiobiologien kanssa.
Israelin kansa ei ole ollut yli kaksimiljoonaa yksilöä käsittävä suuri kansa, joka olisi ollut Egyptissä orjana ja vaeltanut sieltä paon jälkeen erämaassa 40 vuotta. Mooseksen ja Egyptin noitien tekemät ihmeet eivät ole todellisia. Enkelit eivät johdattaneet kansaa erämaassa. Enkeli ei puhunut kasvoista kasvoihin Mooseksen kanssa. Liiton tauluja ei ole ollut olemassa ainakaan siten kuin ne on kuvattu. Liiton arkki ja muut asiat lienevät suurimmaksi osaksi satua. Mooseksen kirjat ovat ihmisten kirjoittamia ja peräisin 700–500 -luvuilta eKr.
Jumala ei sotinut Israelin rinnalla. Se ei pudottanut taivaasta kiviä Israelin vihollisen päälle. Se ei pysäyttänyt aurinkoa ja kuuta taivaalle Joosuan aikana päivän ajaksi. (Joos 10:8-14) Se ei siirtänyt aurinkoa taivaalla taaksepäin 10 astetta kuningas Hiskian ja profeetta Jesajan aikana. (Jes 38:4-8) Tämä kaikki on satua ja perustuu Raamatun kirjoittaneiden ihmisten alkeelliseen kuvaan maailmasta. Heidän mielestään maa seisoi tukipylväiden varassa paikallaan, taivas oli kantena sen päällä ja aurinko, kuu ja tähdet kulkivat taivaan kantta pitkin, niin että Jumala saattoi muuttaa niiden liikeratoja tahtonsa mukaan.
Suuri osa vastaavista kertomuksista on joko kokonaan tai osaksi satua Raamatussa. Jumala ja profeetat eivät ole tehneet ihmeitä ja voimallisia tekoja. Ajan historian kirjoittajien tavan mukaan oli tapana lisätä ihmeitä kansan sankarien ja hallitsijoiden elämään. Jumaltaruissa ei edes pyritty kirjoittamaan todellista historiaa: tarinat sepitettiin kokonaan ihmisen mielikuvituksesta. On ikävää, että monet kristityt pitävät tällaisia satuja edelleen kirjaimellisesti tosina. Se on häpeäksi kristityille ja sille jumalalle, jota Raamattu kuvaa kaikkitietäväksi ja kaikkivaltiaaksi. On noloa, että ihmisten tietämättömyys ja typeryys laitetaan omnipotentin tiliin, jos sellainen olisi olemassa.
Oman lukunsa Raamattuun tuovat siihen jälkikäteen kirjoitetut ”ennustukset”. On varmaa, että Danielin kirjan profetiat jakeissa 10:1-11:35 on kirjoitettu vasta vuoden 164 eKr. jälkeen, jolloin kaikki se oli jo tapahtunut, mistä ”ennustetaan”. Ihmettelin tämän jakson profetioiden tarkkuutta ja yksityiskohtia, kun vertasin sitä muihin profetioihin, ollessani nuori Raamatun tutkija. Asia selvisi pian, kun sain kuulla, että ennustukset on kirjoitettu jälkikäteen. Näin arvellaan monien muiden profetioiden löytäneen tiensä Raamattuun. Esimerkkinä mainittakoon Kooreksen nimi Jesajan kirjan ”ennustuksessa”, Assyrian ja Babylonian tuho, Meedo-Persian valtaannousu ja miksei myös Jeesuksen ennustus Jerusalemin kaupungin ja temppelin tuhosta. - Anonyymi
Kriitikon vastaus apologiaan
Puolustuspuheessa jätetään kokonaan käsittelemättä hankalat kohdat. Historia ei tunne kolme tuntia kestänyttä pimeyttä, joka mainitaan synoptisissa evankeliumeissa aikana, jolloin Jeesus kärsi ristillä. Johanneksen ja Markuksen ajoitus poikkeavat toisistaan selittämättömällä tavalla (oliko silloin kolmas vai kuudes hetki).
Matteuksen evankeliumissa kuvattu maanjäristys, kallioiden halkeaminen, hautojen aukeaminen ja kuolleiden pyhien ruumiiden herääminen henkiin ja näyttäytyminen Jerusalemissa on sen kokoluokan tapahtuma, että siitä pitäisi olla muitakin todistuksia kuin vain yhden evankeliumin kuvaus. Jos kyse olisi faktasta, niin varmaankin se olisi mainittu myös muissa evankeliumeissa.
Matteuksen mukaan naiset näkivät enkelin vierittävän kiven pois haudan suulta, ja silloin tapahtui maanjäristys. Vartijat mainitaan, mutta muissa evankeliumeissa näitä asioita ei sanota. Nämäkin ovat sen kokoluokan todisteita, jotka muut evankeliumit olisivat maininneet, jos kuvaukset olisivat totta. On siis kutakuinkin varmaa, että vähintään Matteuksen evankeliumissa kerrotaan satuja, vaikka muut pysyisivät totuudessa.
Kuvausten erot evankeliumien välillä ovat melko suuria. Se lisää epäilyjä kertomusten totuudellisuudesta. Kun otetaan vielä huomioon se, että sanoman levittäjät vaativat kuulijoilta kertomuksen totena pitämistä pelastumisen ehtona – vaikka he eivät itse uskoneet ennen kuin näkivät ylösnousseen Herran – niin luottamus katoaa lähes jäljettömiin. Voimmeko luottaa edes siihen, että kaikki mainitut todistajat ovat todellisia ja rehellisiä?
Evankeliumin sanoman totena pitäminen ei vaikuta millään tavalla ihmisten käyttäytymiseen ja oikeustajuun. Vanhurskas ihminen oli vanhurskas ennen evankeliumin kuulemista, ja oli sitä vielä sen jälkeen. Nyt häneltä vietäisiin pelastus pois, jos ei suostuisi pitämään totena kertomuksia Jeesuksesta. Vain sellainen julistus voi muuttaa ihmistä parempaa suuntaan, jossa sanotaan Jumalan vaikuttavan mielenmuutosta: ajatuksia, tahtomista, sanoja ja tekoja. Ristin sana ei sitä muutosta vaikuta.
Ihmeitä ja voimallisia tekoja ei ole todistettavasti tapahtunut koskaan ihmiskunnan historiassa. Juttuja piisaa, mutta objektiiviset todisteet puuttuvat kokonaan. Raamatun kirjoitusten syntymisen aikana oli tapana lisätä historialliseen kerrontaan epätosia ihmeitä ja voimallisia tekoja. Vaikka Jeesus olisi todellinen historian henkilö, niin hänen nimiinsä pannut ihmeteot eivät välttämättä totta olisi. Eivät myöskään apostolien väitetyt voimalliset teot, ja suurimpana niistä kuolleiden herättäminen.
Miksi Jeesuksen kuolleista herääminen olisi totta, kun muutkaan mainitut ihmeet eivät todennäköisesti totta ole? Samanlaisia jumaltarujen kertomuksia on muissa uskonnoissa. Kristityt ovat lainanneet tarinoita pakanoilta samoin kuin juutalaiset heitä ennen. Kristinusko vaikuttaa tästä syystä kehityksen tuloksena syntyneeltä mysteeriuskonnolta: samanlaiselta kuin oli muinoin Babyloniassa, Egyptissä, Kreikassa ja Persiassa. Roomalaiset toivat uskontoon oman lisänsä ja niin syntyi katolinen uskonto, jota valtaosa kristityistä nyt sen eri kehitysversioissa edustaa.
Totta Raamatussa ja evankeliumeissa on vain viitekehys, jonka puitteissa sankarit, enkelit ja jumalat seikkailevat. Todellisiin historian tapahtumiin on lisätty yliluonnollisia tekijöitä, jotka luovat illuusion myyttien ja legendojen totuudellisuudesta. Eivät ne sadut silti totta ole, vaikka ne sijoitetaan todellisiin paikkoihin, ja taruissa on todellisia historian henkilöitä. Jeesus Nasaretilainen on todennäköisesti ollut matkasaarnaaja ja kansanparantaja, mutta hän ei ole Israelille profetian sanassa luvattu kuningas, ja vielä vähemmän hän on kaiken luonut Herra ja Jumala, jollaisena kristityt häntä nykyään palvovat. Sellainen ajatus on järjetön ja ristiriitainen.
Oppi kolmiyhteisestä jumalasta on lainattu pakanauskonnoista. Kristuksen kaksiluonto-oppi on sisäisesti ristiriitainen. Jos joku on ihminen, niin hän ei voi olla Jumala. Jumala ja ihminen ovat kaksi eri olevaista, joilla on kummallakin oma tietoisuus. On järjetöntä pitää totena katoliset sadut ja tarut koskien Jeesusta. Ne eivät ole todellista historiaa. Mitään pelättävää evankeliumin torjuvalla ihmisellä ei ole. Jos Jumala on olemassa ja johdattaa ihmisiä totuuteen, niin silloin hän johdattaa rehelliseen ja avoimeen Raamatun kritiikkiin. Kaikki ei ole totta, mitä Raamatussa sanotaan. Kaikki Jumalan teot ja käskyt eivät ole Raamatussa hyviä. Vain oikeustajultaan vääristynyt ihminen väittää jotakin muuta.- Anonyymi
Oletko yhtään miettinyt mitä tuo sinun copy/pastettamisesi oikeastaan saa aikaan tällaisessa ympäristössä? Suurin osa lukijoista täällä karttaa ihmisiä, joilla ei ole mitään oma sanottavaa, kuten sinullakaan ei ole. Copy/pastetus on typerää eikä se ole keskustelua. Oletko edes huomannut, että tämä ON KESKUSTELU palsta?
Et myöskään osaa myydä ideoitasi kohderyhmälle. Mietipä sitä. Moni uskovainen voisi uskoa sanomaasi, jos et kaataisi kerralla kaikkea soopaasi heidän niskaasi. Sitäpaitsi, tuntuu siltä, että sinulla ei ole minkäänlaista itsekritiikkiä lukemallesi. Sinun kannattaisi tutustua Raamatun ajan kulttuureihin ja historiaan ja koettaa (jos aivosolusi siihen pystyvät) käyttää omia aivojasi punnitaksesi sitä mikä on uskottavaa ja mikä ei. Kaikki, mitä copy/pastetat ei kestä kriittistä tutkimusta.
Minä itse en usko Raamatun täydelliseen luotettavuuteen mutta järki hoi!
- Anonyymi
Kristityt uskovat jaetaan kahteen ryhmään suhteessa Raamattuun:
1. Raamattu on kokonaan virheetöntä Jumalan sanaa.
- Jumala on ohjannut kirjoittajien kättä ja sanelijoiden ajatuksia niin, että yhtään virhettä ei ole syntynyt.
2. Raamatussa on Jumalan hengen vaikuttamaa sanomaa (sanainspiraatio), mutta se ei ole kokonaan virheetöntä Jumalan sanaa.
- Kirjoittajat ovat ihmisiä ja ovat tehneet inhimillisiä virheitä, vaikka Jumalan henki on vaikuttanut erityisesti profetioiden sanomaan.
Järkevimmät ihmiset eivät usko ollenkaan Raamattuun ja sen jumalalliseen inspiraatioon. Sellaiselle uskolle ei ole mitään syytä. Raamatun profetiat ovat petosta ja valhetta.
Raamatun uskonto on samanlainen mysteeriuskonto kuin muinaisen Babylonin mysteeriuskonto. Se tuhotaan, kun totuus paljastuu ihmisille maan päällä. Kristityt hävitetään maan päältä, lopullisesti.
Raamatun ristiriidat ja järjettömyys saavat järkevät ihmiset luopumaan siihen perustuvasta uskonnosta. Tilalle tulee uskonnottomuus sen eri muodoissaan.- Anonyymi
"Järkevimmät ihmiset eivät usko ollenkaan Raamattuun ja sen jumalalliseen inspiraatioon"
No tuon perusteella tästä maailmasta ei löydy sitten ainuttakaan järkevää ihmistä sillä kaikki uskoo johonkin. Jos ei Jumalaan, niin tieteeseen tai muuhun.
- Anonyymi
Onko Apostolien teoissa ristiriitoja, kun siellä kerrotaan Jeesuksen ilmestymisestä Paavalille Damaskokseen johtavalla tiellä?
Paavali näki kirkkaan valon ja kaatui maahan. Jeesus alkoi puhua valon keskeltä. Kaikki miehet kaatuivat maahan, mutta vain osa näki valon ja loput kuulivat sen äänen, joka puhui. Sitten miehet nousivat seisomaan.
Ei ristiriitaa.- Anonyymi
Tuo nyt on väen väkisin keksitty selitys, mutta jos rehellisiä ollaan, niin Apostolien tekojen kirjoittaja/t on tehnyt virheitä. Ei ne ristiriidat poistu joka kerta siten, että yhdistellään kohtia toisiinsa. Ne ristiriidat johtuvat siitä, että eri kohdat kumoavat toisensa, eikä niitä ole mahdollista yhdistää toisiinsa niin, että ristiriita katoaa.
- Anonyymi
Valitettavasti nyt on vaan niin, että RAAMATTU ei sano noin kuin sinä väität. Vääristelet Jumalan sanaa ja kemsit tekstille merkityksiä, joita sillä ei ole.
- Anonyymi
Niinkö raamatussa lukee ?
Jos ei tuo on vain sinun mielikuvitustasi joka ei perustu mininkään - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti nyt on vaan niin, että RAAMATTU ei sano noin kuin sinä väität. Vääristelet Jumalan sanaa ja kemsit tekstille merkityksiä, joita sillä ei ole.
Jotenkinhan ne ristiriidat on selitettävä, jos uskoo, että niitä ei ole.
- Anonyymi
Matt.27:44 Ja samalla tavalla herjasivat häntä ryöväritkin, jotka olivat ristiinnalitut hänen kansaan. Luuk.23:39 Niin toinen pahantekijöstä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä. Hirressä riiputaan.
- Anonyymi
Jes.53:12 Sentähden minä jaan hänelle osan suurten joukosta, ja väkevien kanssa hän saalista jakaa; sillä hän antoi sielunsa alttiiksi kuolemaan, ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon, hän kantoi monien synnit, ja hän rukoili pahantekijäin puolesta. Luuk.22:37 Sillä minä sanon teille, että minussa pitää käymän toteen tämän, mikä kirjoitettu on: Ja hänet luettiin pahantekijäin joukkoon. Sillä se, joka minusta on sanottu, on täyttynyt.
- Anonyymi
2. Sam. 24:1 "Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: Mene ja laske Israel ja Juuda."
1. Aik. 21:1 "Mutta Saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin."- Anonyymi
Saatana ja jahve on yksi ja sama raamatun mukaan tässä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatana ja jahve on yksi ja sama raamatun mukaan tässä
Kukapa muu se on valehtelija ja murhamies alusta asti Raamatussa kuin Jahve itse.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Saatana ja jahve on yksi ja sama raamatun mukaan tässä
> Saatana ja jahve on yksi ja sama raamatun mukaan tässä
Ennemminkin olisi niin, että "Herran viha" on "saatana".
Toisaalta, tässä kohtaa on ehkä hyvä huomata, kun tekstissä on sana "saatana", se voi tarkoittaa ihan vain vastustajaa, ei paholaista.
- Anonyymi
Olen myös miettinyt että paljonko tapahtumia on muutettu (rikkinäinen puhelin) ja tietty jokainen tulkitsee varmaan asiat eri tavalla 🤔
Mietin myös väitettä että Maria Magdalena olisi ollut Jeesuksen vaimo ja että heillä olisi ollut lapsia 🤔 en ihan sitä usko, mutta ehkä jotain syvempää heidän välillään on ollut 🤔 - Anonyymi
2.Pietarin kirje: 1:20 Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä; 1:21 sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.
Jumalan hyvyys johtaa parannukseen ja sielun uudistumiseen, jolloin syntyy uusi luomus, joka ei riitele ja väittele typeriä, koska on löytänyt Jeesuksen rauhan, vaan johtaa muitakin Kristuksen luokse. - Anonyymi
1Aikak.21:1-7 Mutta saatana nousi Israelia vastaan ja yllytti Daavidin laskemaan Israelin. Niin Daavid sanoi Jooabille ja kansan päämiehille: Menkää ja laskekaa Israel Beersebasta Daaniin asti ja ilmoittakaa minulle, että saan tietää heidän lukumääränsä. Jooab vastasi: Herra lisätköön kansansa, olkoon se kuinka suuri tahansa, satakertaiseksi. Ovathan he, herrani, kuningas, kaikki herrani palvelijoita. Miksi herrani pyytää tätä? Miksi Israel näin joutuisi vikapääksi? Kuitenkin kuninkaan sana velvoitti Jooabia, ja niin hän lähti ja kierteli koko Israelin. Sitten hän tuli Jerusalemiin. Ja Jooab ilmoitti Daavidille kansan lukumäärän: koko Israelissa oli yksitoistasataa tuhatta sotakuntoista miekkamiestä, ja Juudeassa oli neljäsataa seitsemänkymmentä tuhatta miekkamiestä. Mutta Leevistä ja Benjamista hän ei pitänyt katselmusta yhdessä muiden kanssa, sillä kuninkaan käsky oli Jooabille kauhistus. Mutta tämä asia oli Jumalan silmissä paha, ja hän löi Israelia. 1Aikak.27:24 Jooab, Serujan poika, oli aloittanut laskemisen, mutta ei sitä lopettanut, sillä siitä kohtasi viha Israelia; eikä se luku tullut kuningas Daavidin aikana.
- Anonyymi
"2. Sam. 24:1 "Mutta Herran viha syttyi taas Israelia kohtaan, niin että hän yllytti Daavidin heitä vastaan, sanoen: Mene ja laske Israel ja Juuda.""
Onko se saatana nyt sitten teidän herra niin kuin raamatussa sanotaan
- Anonyymi
1Aikak.27:24 Biblia (1776) Mutta Joab Zerujan poika oli ruvennut lukemaan ja ei sitä täyttänyt, ja viha tuli Israelin päälle: ja ei se luku tullut kuningas Davidin aikakirjaan. 2Sam.24:13-16
- Anonyymi
Jumala katsoo sydämeen, ei Raamattuun. Herra tuntee sanansa ja ajatuksensa, myös palvelijansa.
- Anonyymi
Tarkoittaako tuo nyt sitten suomeksi että vitut raamatusta ja sen valheista
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 425692
- 435213
- 483648
- 133613
- 313096
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise883043- 452778
- 562673
- 482296
- 381794