Auton nesteiden säilvyys kylmävarastossa?

Anonyymi

Aloin tehdä hieman "kevätsiivousta" kamoissa ja varastosta löytyi jo avatuissa myyntipurnukoissa (vuosilta x ? en tiedä) mm. jarru- ja jäähdytysnestettä, psuaineita, moottoriöljyä jne. ..... kodin remonttiin liityvien eri aineiden lisäksi.

Tästä tuli sitten mieleen, että kait niillä on jokin parasta ennen pvm, eli josko olisi vain parasta kerrastaa kiikuttaa kaikki tuo nesteroina keräyspisteeseen ja päivittää sittten uuteen tarpeen mukaan.

10

106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Avattua jarrunnestettä ei pitäisi säilyttää montaa vuotta, sillä se kerää kosteutta. Tosin jos korkki on tiukasti kiinni, niin mistäpä se kosteutta saisi.

    • Anonyymi

      Autokemikaalit eivät mene käytännössä miksikään, jos purnukoiden korkit ovat olleet kiinni. Joku hifisti voi väittää muuta, mutta 16-vuotiaan autostani mitattiin jarrunesteen paisuntasäiliöstä otetuille näytteille hyviä ominaisuuksia. Vuosien säilytyksessä öljypurkkiin voisi periaatteessa kondensoitua vettä, mutta moottorissa öljy kuumenee yli sadan asteen jolloin kosteus haihtuu sukkelasti. Auton vaihteistossa ölöjyt toimivat useimmilla jopa vuosikymmenen, vaikka ovat alttiina suurille lämpötilaeroille.

      Vettä sisältävät pesuaineet voivat kuivua ja muuttua toimimattomiksi.

      • Anonyymi

        Jäätyminen pilaa pesuaineet täysin.
        Tuleeko isokin tappio jos nuo heittää pois jos ovat jo vuosia vanhoja, tuskin kannattaa käyttää.


      • Anonyymi

        Vai että käytät jarrunestettä moottorissa, missähän paikassa?


      • Anonyymi

        "Auton vaihteistossa ölöjyt toimivat useimmilla jopa vuosikymmenen, vaikka ovat alttiina suurille lämpötilaeroille."

        Tuo taasen on autonvalmistajien täysi järjettömyys, sillä eivät ne öljyt ikuisuuksia hyvässä kuosissa kestä.

        Olen vaihtanut tai vaihdattanut manuaaleihinkin uudet öljyt noin viiden vuoden välein.

        Kun takavetoiseen käytetynä ostamaani n. 4-vuotiaaseen autoon vaihdatin perän öljyt noin 180 tkm kohdalla kohta ostoni jälkeen, niin kyllä oli sellaista kuraa että oli todellakin korkea aika vaihtaa ne.

        Auto kuin auto, niin vaihdan moottoriöljyt ja laadukkaan suodattimen joko kerran vuodessa tai 10 tkm ja max 15 tkm. Pieni hinta moottorin pitkäikäisyyden puolesta.

        Jarrunesteet vaihdatan joka toinen vuosi, sillä ne ievät ole sittemmin enäâ kunnon iskussa ja voivat vain korrosoida jarruputkistot. Turvallisuus ennen kaikkea.

        Nykyisin ei itse asiassa edes uskalla ostaa paljon ajettu autoa Long-life "huoltojen" vuoksi ja automaatista puhumattakaan. Käytettynä ostettu saisi olla max. 30 tkm ajettu.

        Autonhuollossa ei nesteistä ja hyvistä suodatimista kannata tinkiä.

        Tietty mitään nesteitä ei autoon kannata laittaa joiden kuosista on epäilystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Auton vaihteistossa ölöjyt toimivat useimmilla jopa vuosikymmenen, vaikka ovat alttiina suurille lämpötilaeroille."

        Tuo taasen on autonvalmistajien täysi järjettömyys, sillä eivät ne öljyt ikuisuuksia hyvässä kuosissa kestä.

        Olen vaihtanut tai vaihdattanut manuaaleihinkin uudet öljyt noin viiden vuoden välein.

        Kun takavetoiseen käytetynä ostamaani n. 4-vuotiaaseen autoon vaihdatin perän öljyt noin 180 tkm kohdalla kohta ostoni jälkeen, niin kyllä oli sellaista kuraa että oli todellakin korkea aika vaihtaa ne.

        Auto kuin auto, niin vaihdan moottoriöljyt ja laadukkaan suodattimen joko kerran vuodessa tai 10 tkm ja max 15 tkm. Pieni hinta moottorin pitkäikäisyyden puolesta.

        Jarrunesteet vaihdatan joka toinen vuosi, sillä ne ievät ole sittemmin enäâ kunnon iskussa ja voivat vain korrosoida jarruputkistot. Turvallisuus ennen kaikkea.

        Nykyisin ei itse asiassa edes uskalla ostaa paljon ajettu autoa Long-life "huoltojen" vuoksi ja automaatista puhumattakaan. Käytettynä ostettu saisi olla max. 30 tkm ajettu.

        Autonhuollossa ei nesteistä ja hyvistä suodatimista kannata tinkiä.

        Tietty mitään nesteitä ei autoon kannata laittaa joiden kuosista on epäilystä.

        Kemikaaliukko vastaa. Niin vaihdan öljyjä minäkin. Sekä laatikkoon, että moottoriin. Silti ainoa manuaalilaatikko, joka reistailee, on minun autoista siinä, jonka vaihteistoon olen vaihtanut öljyjä 5 kertaa 14 vuoden aikana. On ollut Redline MTL:ää, Mobilube 1 SHC:tä yms. Ajettu 150 tkm ja ollut hallussa uudesta. Toisaalta on ollut autoja, joissa vaihteistoöljyä ei ole vaihdettu 10 vuoteen ja vaihteisto pelitti hyvin.

        Jarrunesteen vaihtaminen kahden vuoden välein on ihan turhaa. Viis vuotta menee samoilla nesteillä niin että heilahtaa ja sen jälkeenkin vain jarrusylinterissä oleva neste on mustaa. Tosin samalla nesteet vaihtaa sitten kokonaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Auton vaihteistossa ölöjyt toimivat useimmilla jopa vuosikymmenen, vaikka ovat alttiina suurille lämpötilaeroille."

        Tuo taasen on autonvalmistajien täysi järjettömyys, sillä eivät ne öljyt ikuisuuksia hyvässä kuosissa kestä.

        Olen vaihtanut tai vaihdattanut manuaaleihinkin uudet öljyt noin viiden vuoden välein.

        Kun takavetoiseen käytetynä ostamaani n. 4-vuotiaaseen autoon vaihdatin perän öljyt noin 180 tkm kohdalla kohta ostoni jälkeen, niin kyllä oli sellaista kuraa että oli todellakin korkea aika vaihtaa ne.

        Auto kuin auto, niin vaihdan moottoriöljyt ja laadukkaan suodattimen joko kerran vuodessa tai 10 tkm ja max 15 tkm. Pieni hinta moottorin pitkäikäisyyden puolesta.

        Jarrunesteet vaihdatan joka toinen vuosi, sillä ne ievät ole sittemmin enäâ kunnon iskussa ja voivat vain korrosoida jarruputkistot. Turvallisuus ennen kaikkea.

        Nykyisin ei itse asiassa edes uskalla ostaa paljon ajettu autoa Long-life "huoltojen" vuoksi ja automaatista puhumattakaan. Käytettynä ostettu saisi olla max. 30 tkm ajettu.

        Autonhuollossa ei nesteistä ja hyvistä suodatimista kannata tinkiä.

        Tietty mitään nesteitä ei autoon kannata laittaa joiden kuosista on epäilystä.

        Jos autoa pitää 3-6 vuotta, niin kannattaako sitä huolta kuin ikuisuutta varten? Turhempaan ei rahojaan juurikaan vois laittaa. Ei sua tule koskaan kukaan kehumaan tai tuomaan rahaa siitä että olet satsannut toisten omistamien autojen tulevaisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos autoa pitää 3-6 vuotta, niin kannattaako sitä huolta kuin ikuisuutta varten? Turhempaan ei rahojaan juurikaan vois laittaa. Ei sua tule koskaan kukaan kehumaan tai tuomaan rahaa siitä että olet satsannut toisten omistamien autojen tulevaisuuteen.

        Elämässä on tilanteita, joilloin ainakin minä olen tiennyt tulevani pitämään autoa vähintään 10 vuoden ajan. Konemiehenä huollan sitten kun on tarve. En ole ikinä koskaan jäänyt tienpäälle. Ajettuja kilometriä noin 600-700k.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kemikaaliukko vastaa. Niin vaihdan öljyjä minäkin. Sekä laatikkoon, että moottoriin. Silti ainoa manuaalilaatikko, joka reistailee, on minun autoista siinä, jonka vaihteistoon olen vaihtanut öljyjä 5 kertaa 14 vuoden aikana. On ollut Redline MTL:ää, Mobilube 1 SHC:tä yms. Ajettu 150 tkm ja ollut hallussa uudesta. Toisaalta on ollut autoja, joissa vaihteistoöljyä ei ole vaihdettu 10 vuoteen ja vaihteisto pelitti hyvin.

        Jarrunesteen vaihtaminen kahden vuoden välein on ihan turhaa. Viis vuotta menee samoilla nesteillä niin että heilahtaa ja sen jälkeenkin vain jarrusylinterissä oleva neste on mustaa. Tosin samalla nesteet vaihtaa sitten kokonaan.

        "Silti ainoa manuaalilaatikko, joka reistailee, on minun autoista siinä, jonka vaihteistoon olen vaihtanut öljyjä 5 kertaa 14 vuoden aikana. "

        Tuossa tapauksessa vika on autossa ja / tai valitusa öljyssä ;-)

        Jo Tippa-Rellussakin vaihteisto muuttoi softimmaksi toiminnaltaan kun siihen oli vaihtanut öljyt ja näin on ollut senkin jälkeen olleissa autoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos autoa pitää 3-6 vuotta, niin kannattaako sitä huolta kuin ikuisuutta varten? Turhempaan ei rahojaan juurikaan vois laittaa. Ei sua tule koskaan kukaan kehumaan tai tuomaan rahaa siitä että olet satsannut toisten omistamien autojen tulevaisuuteen.

        "Jos autoa pitää 3-6 vuotta, niin kannattaako sitä huolta kuin ikuisuutta varten? Turhempaan ei rahojaan juurikaan vois laittaa. "

        Tuossa tiivistyy käytettyjen autojen ongelma ja nykyisten Long Life "huoltojen" kohdalla entistäkin enempi.

        Ps. Millä logiikalla ja laskuopilla uuden auton ostava on kuitenkin niin pers' aukinen että kokeen hyvien huoltojen olevan rahan kaivoon heittämistä ... sammaan aikaan kun itse auton arvo laskee suurilla numeroilla joka quartaali.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      267
      17542
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      187
      12454
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      73
      6212
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      35
      5118
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      75
      5029
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      54
      4162
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      51
      3763
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3692
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      62
      3286
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3159
    Aihe