Aloin tehdä hieman "kevätsiivousta" kamoissa ja varastosta löytyi jo avatuissa myyntipurnukoissa (vuosilta x ? en tiedä) mm. jarru- ja jäähdytysnestettä, psuaineita, moottoriöljyä jne. ..... kodin remonttiin liityvien eri aineiden lisäksi.
Tästä tuli sitten mieleen, että kait niillä on jokin parasta ennen pvm, eli josko olisi vain parasta kerrastaa kiikuttaa kaikki tuo nesteroina keräyspisteeseen ja päivittää sittten uuteen tarpeen mukaan.
Auton nesteiden säilvyys kylmävarastossa?
10
53
Vastaukset
- Anonyymi
Avattua jarrunnestettä ei pitäisi säilyttää montaa vuotta, sillä se kerää kosteutta. Tosin jos korkki on tiukasti kiinni, niin mistäpä se kosteutta saisi.
- Anonyymi
Autokemikaalit eivät mene käytännössä miksikään, jos purnukoiden korkit ovat olleet kiinni. Joku hifisti voi väittää muuta, mutta 16-vuotiaan autostani mitattiin jarrunesteen paisuntasäiliöstä otetuille näytteille hyviä ominaisuuksia. Vuosien säilytyksessä öljypurkkiin voisi periaatteessa kondensoitua vettä, mutta moottorissa öljy kuumenee yli sadan asteen jolloin kosteus haihtuu sukkelasti. Auton vaihteistossa ölöjyt toimivat useimmilla jopa vuosikymmenen, vaikka ovat alttiina suurille lämpötilaeroille.
Vettä sisältävät pesuaineet voivat kuivua ja muuttua toimimattomiksi.- Anonyymi
Jäätyminen pilaa pesuaineet täysin.
Tuleeko isokin tappio jos nuo heittää pois jos ovat jo vuosia vanhoja, tuskin kannattaa käyttää. - Anonyymi
Vai että käytät jarrunestettä moottorissa, missähän paikassa?
- Anonyymi
"Auton vaihteistossa ölöjyt toimivat useimmilla jopa vuosikymmenen, vaikka ovat alttiina suurille lämpötilaeroille."
Tuo taasen on autonvalmistajien täysi järjettömyys, sillä eivät ne öljyt ikuisuuksia hyvässä kuosissa kestä.
Olen vaihtanut tai vaihdattanut manuaaleihinkin uudet öljyt noin viiden vuoden välein.
Kun takavetoiseen käytetynä ostamaani n. 4-vuotiaaseen autoon vaihdatin perän öljyt noin 180 tkm kohdalla kohta ostoni jälkeen, niin kyllä oli sellaista kuraa että oli todellakin korkea aika vaihtaa ne.
Auto kuin auto, niin vaihdan moottoriöljyt ja laadukkaan suodattimen joko kerran vuodessa tai 10 tkm ja max 15 tkm. Pieni hinta moottorin pitkäikäisyyden puolesta.
Jarrunesteet vaihdatan joka toinen vuosi, sillä ne ievät ole sittemmin enäâ kunnon iskussa ja voivat vain korrosoida jarruputkistot. Turvallisuus ennen kaikkea.
Nykyisin ei itse asiassa edes uskalla ostaa paljon ajettu autoa Long-life "huoltojen" vuoksi ja automaatista puhumattakaan. Käytettynä ostettu saisi olla max. 30 tkm ajettu.
Autonhuollossa ei nesteistä ja hyvistä suodatimista kannata tinkiä.
Tietty mitään nesteitä ei autoon kannata laittaa joiden kuosista on epäilystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Auton vaihteistossa ölöjyt toimivat useimmilla jopa vuosikymmenen, vaikka ovat alttiina suurille lämpötilaeroille."
Tuo taasen on autonvalmistajien täysi järjettömyys, sillä eivät ne öljyt ikuisuuksia hyvässä kuosissa kestä.
Olen vaihtanut tai vaihdattanut manuaaleihinkin uudet öljyt noin viiden vuoden välein.
Kun takavetoiseen käytetynä ostamaani n. 4-vuotiaaseen autoon vaihdatin perän öljyt noin 180 tkm kohdalla kohta ostoni jälkeen, niin kyllä oli sellaista kuraa että oli todellakin korkea aika vaihtaa ne.
Auto kuin auto, niin vaihdan moottoriöljyt ja laadukkaan suodattimen joko kerran vuodessa tai 10 tkm ja max 15 tkm. Pieni hinta moottorin pitkäikäisyyden puolesta.
Jarrunesteet vaihdatan joka toinen vuosi, sillä ne ievät ole sittemmin enäâ kunnon iskussa ja voivat vain korrosoida jarruputkistot. Turvallisuus ennen kaikkea.
Nykyisin ei itse asiassa edes uskalla ostaa paljon ajettu autoa Long-life "huoltojen" vuoksi ja automaatista puhumattakaan. Käytettynä ostettu saisi olla max. 30 tkm ajettu.
Tietty mitään nesteitä ei autoon kannata laittaa joiden kuosista on epäilystä.Kemikaaliukko vastaa. Niin vaihdan öljyjä minäkin. Sekä laatikkoon, että moottoriin. Silti ainoa manuaalilaatikko, joka reistailee, on minun autoista siinä, jonka vaihteistoon olen vaihtanut öljyjä 5 kertaa 14 vuoden aikana. On ollut Redline MTL:ää, Mobilube 1 SHC:tä yms. Ajettu 150 tkm ja ollut hallussa uudesta. Toisaalta on ollut autoja, joissa vaihteistoöljyä ei ole vaihdettu 10 vuoteen ja vaihteisto pelitti hyvin.
Jarrunesteen vaihtaminen kahden vuoden välein on ihan turhaa. Viis vuotta menee samoilla nesteillä niin että heilahtaa ja sen jälkeenkin vain jarrusylinterissä oleva neste on mustaa. Tosin samalla nesteet vaihtaa sitten kokonaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tietty mitään nesteitä ei autoon kannata laittaa joiden kuosista on epäilystä.Jos autoa pitää 3-6 vuotta, niin kannattaako sitä huolta kuin ikuisuutta varten? Turhempaan ei rahojaan juurikaan vois laittaa. Ei sua tule koskaan kukaan kehumaan tai tuomaan rahaa siitä että olet satsannut toisten omistamien autojen tulevaisuuteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos autoa pitää 3-6 vuotta, niin kannattaako sitä huolta kuin ikuisuutta varten? Turhempaan ei rahojaan juurikaan vois laittaa. Ei sua tule koskaan kukaan kehumaan tai tuomaan rahaa siitä että olet satsannut toisten omistamien autojen tulevaisuuteen.
Elämässä on tilanteita, joilloin ainakin minä olen tiennyt tulevani pitämään autoa vähintään 10 vuoden ajan. Konemiehenä huollan sitten kun on tarve. En ole ikinä koskaan jäänyt tienpäälle. Ajettuja kilometriä noin 600-700k.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kemikaaliukko vastaa. Niin vaihdan öljyjä minäkin. Sekä laatikkoon, että moottoriin. Silti ainoa manuaalilaatikko, joka reistailee, on minun autoista siinä, jonka vaihteistoon olen vaihtanut öljyjä 5 kertaa 14 vuoden aikana. On ollut Redline MTL:ää, Mobilube 1 SHC:tä yms. Ajettu 150 tkm ja ollut hallussa uudesta. Toisaalta on ollut autoja, joissa vaihteistoöljyä ei ole vaihdettu 10 vuoteen ja vaihteisto pelitti hyvin.
Jarrunesteen vaihtaminen kahden vuoden välein on ihan turhaa. Viis vuotta menee samoilla nesteillä niin että heilahtaa ja sen jälkeenkin vain jarrusylinterissä oleva neste on mustaa. Tosin samalla nesteet vaihtaa sitten kokonaan."Silti ainoa manuaalilaatikko, joka reistailee, on minun autoista siinä, jonka vaihteistoon olen vaihtanut öljyjä 5 kertaa 14 vuoden aikana. "
Tuossa tapauksessa vika on autossa ja / tai valitusa öljyssä ;-)
Jo Tippa-Rellussakin vaihteisto muuttoi softimmaksi toiminnaltaan kun siihen oli vaihtanut öljyt ja näin on ollut senkin jälkeen olleissa autoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos autoa pitää 3-6 vuotta, niin kannattaako sitä huolta kuin ikuisuutta varten? Turhempaan ei rahojaan juurikaan vois laittaa. Ei sua tule koskaan kukaan kehumaan tai tuomaan rahaa siitä että olet satsannut toisten omistamien autojen tulevaisuuteen.
"Jos autoa pitää 3-6 vuotta, niin kannattaako sitä huolta kuin ikuisuutta varten? Turhempaan ei rahojaan juurikaan vois laittaa. "
Tuossa tiivistyy käytettyjen autojen ongelma ja nykyisten Long Life "huoltojen" kohdalla entistäkin enempi.
Ps. Millä logiikalla ja laskuopilla uuden auton ostava on kuitenkin niin pers' aukinen että kokeen hyvien huoltojen olevan rahan kaivoon heittämistä ... sammaan aikaan kun itse auton arvo laskee suurilla numeroilla joka quartaali.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1641516Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä281399Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701318Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2201189- 1281105
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3211051Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️2271037Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että291970- 76964
- 42959