Älä silppua Raamattua!

Anonyymi

Taas täällä luetaan Raamattua irrottamalla yksittäinne jae irti asiayhteydestä ja kontekstistaan aivan kuin se olisi itsenäinen katkelma ja tehdään tästä silpusta sitten omia tulkintoja. Hyvänä esimerkkinä aloitus "Helluntailaiset kieltää perisynnin ja Mooseksen lain", joka leikkaa Raamatun kohdan Hepr. 10:28 pois omalta paikaltaan. Raamattua ei kuulu kuitenkaan lukea näin ja repia palapalalta silpuksi vaan tekstit on tarkoitettu yhtenäiseksi kokonaisuuksiksi jotka tulisi lukea kokonaan. Ei siis niin että otetaan yksittäinen jae sieltä ja toinen täältä. Sellainen tapa lukea Raamattua johtaa vain tuhoon.

49

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ps.48:3 Kuniina kohoaa, kaiken maan ilona, pohjan puolella Siionin vuori, suuren kuninkaan kaupunki. Matt.5:35. Ps.68:16-17 Baasanin vuori on Jumalan vuori, Baasanin vuori on monihuippuinen vuori. Miksi te, monihuippuiset vuoret, karsaasti katsotte vuorta, jolla Jumala on mielistynyt asumaan? Totisesti, Herra asuu siellä iankaikkisesti. Ps.132:13-14 Sillä Herra on valinnut Siionin, halunnut sen asunnoksensa: Tämä on minun leposijani iankaikkisesti; tässä minä asun, sillä tänne on minun haluni ollut. Jes.2:2-3

      • Anonyymi

        Sionin vuori on alunperinkin Harjanne Morian vuoren alla jolla kohosi kuningas Daavidin valloittamaan Jebusiittien kaupunki. Pakkosiirtolaisuuden jälkeen se alkoi kuitenkin tarkoittamaan kaupungin läntistä vuorta Tyropoeon laakson takana.

        Bashan eli Raamatun Baasan on transjordanin takainen alue joka sijaitsi Kinneretin järvestä itään ja Ammonista pohjoiseen nykyisessä Pohjois-Jordanissa. Tuolla alueella, Gilleadin maassa, sijaitsee Baasain-vuori joka tarkoittaa pohjoisen vuoristoa.


      • Anonyymi

        Aamos 4:1 Kuulkaa tämä sana, te Baasanin lehmät, jotka olette Samarian vuorella, jotka sorratte vaivaisia ja runtelette köyhiä, jotka sanotte herroillenne: "Tuokaa meille juomista".
        2 Herra, Herra on vannonut pyhyytensä kautta: Totisesti, katso, päivät tulevat teille, jolloin teidät temmataan ylös koukuilla ja viimeisetkin teistä kalaongilla.
        3 Ja muurin halkeamista te lähdette ulos, kukin suorinta tietä, ja teidät heitetään Harmoniin päin, sanoo Herra.
        4 Menkää Beeteliin ja tehkää syntiä, ja Gilgaliin ja tehkää vielä enemmän syntiä; tuokaa aamulla teurasuhrinne, kolmantena päivänä kymmenyksenne.
        5 Uhratkaa hapanta kiitosuhriksi, kuuluttakaa, julistakaa vapaaehtoisia lahjoja, sillä niinhän te haluatte, te israelilaiset, sanoo Herra, Herra.


    • Oikea jumala olisi pystynyt innoittamaan ristiriidattoman ja järkevän raamatun.

      Mitä voimme päätellä siitä, että ihmiset ylipäätään uskaltavat tulkita tuota epäjumalan sanaa?

      • Anonyymi

        Ja jos Raamatun lukee kannesta kanteen niinkirjan juoni ja tyylilaji ei edes pysy yhtenevää kuten muilla kaunokirjallisilla proosateoksilla vaan juoni, päähenkilö ja tyylilaji muuttuu koko ajan. Sitten selitetään että tämä kohta on kirjaimellinen ja tämä allegorinen vertauskuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos Raamatun lukee kannesta kanteen niinkirjan juoni ja tyylilaji ei edes pysy yhtenevää kuten muilla kaunokirjallisilla proosateoksilla vaan juoni, päähenkilö ja tyylilaji muuttuu koko ajan. Sitten selitetään että tämä kohta on kirjaimellinen ja tämä allegorinen vertauskuva.

        Todistaa vain sen että hihhulit eivät osaa kirjoittaa yhtenäistä satukirjaa. Jopa Harry Potter on kirjoitettu paremmin kuin Raamattu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos Raamatun lukee kannesta kanteen niinkirjan juoni ja tyylilaji ei edes pysy yhtenevää kuten muilla kaunokirjallisilla proosateoksilla vaan juoni, päähenkilö ja tyylilaji muuttuu koko ajan. Sitten selitetään että tämä kohta on kirjaimellinen ja tämä allegorinen vertauskuva.

        Raamattu ei ole yksi kirja, vaan 66 kirjan kokoelma. Etköhän sinäkin lukiessasi historiallista kirjaa tiedä, että luet historiallista kirjaa, runoja lukiessasi, että luet runollista kirjaa ja elämänviisauksia sisältävää kirjaa, että luet elämänviisauksia. Ei luulisi olevan vaikea erottaa eri tyylilajeja silloinkaan, kun lukee Raamattua.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Raamattu ei ole yksi kirja, vaan 66 kirjan kokoelma. Etköhän sinäkin lukiessasi historiallista kirjaa tiedä, että luet historiallista kirjaa, runoja lukiessasi, että luet runollista kirjaa ja elämänviisauksia sisältävää kirjaa, että luet elämänviisauksia. Ei luulisi olevan vaikea erottaa eri tyylilajeja silloinkaan, kun lukee Raamattua.

        Raamatun kirjat ovat syntyneet n. 1000 vuoden ajanjakson aikana.

        Silti ne liittyvät yhteen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun kirjat ovat syntyneet n. 1000 vuoden ajanjakson aikana.

        Silti ne liittyvät yhteen.

        Harry Pottereitakin on useampia, mutta ne sentään muodostavat järkevän kokonaisuuden.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Raamattu ei ole yksi kirja, vaan 66 kirjan kokoelma. Etköhän sinäkin lukiessasi historiallista kirjaa tiedä, että luet historiallista kirjaa, runoja lukiessasi, että luet runollista kirjaa ja elämänviisauksia sisältävää kirjaa, että luet elämänviisauksia. Ei luulisi olevan vaikea erottaa eri tyylilajeja silloinkaan, kun lukee Raamattua.

        Niinhän te hihhulit aina selitätte, mutta kyllä se on yksi kirja sillä siinä on kaksi kantta ja kaikki sivut ovat niiden kansien välissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos Raamatun lukee kannesta kanteen niinkirjan juoni ja tyylilaji ei edes pysy yhtenevää kuten muilla kaunokirjallisilla proosateoksilla vaan juoni, päähenkilö ja tyylilaji muuttuu koko ajan. Sitten selitetään että tämä kohta on kirjaimellinen ja tämä allegorinen vertauskuva.

        Lukutaidon ongelmia, jos ei eroteta viestiä tarinan yksityiskohdista tai kirjaimellista merkitystä allegorioista. Raamattua opiskellaan maailman parhaissa yliopistoissa juuri kirjallisten tyylilajiensa vuoksi. Sen kieli on harvinaisen rikasta ja toki myös kulttuurisidonnaista.

        Meidän ajassamme on myös omat allegoriansa. Ja jos niitä ei ymmärrä, niin voi olla ongelmia myös puhekielen ymmärtämisessä. Suomessa onkin kannettu huolta erityisesti nuorten miesten uuslukutaidottomuudesta. Netissä roikkuminen ei edistä kielellisten valmiuksien kehittymistä.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Raamattu ei ole yksi kirja, vaan 66 kirjan kokoelma. Etköhän sinäkin lukiessasi historiallista kirjaa tiedä, että luet historiallista kirjaa, runoja lukiessasi, että luet runollista kirjaa ja elämänviisauksia sisältävää kirjaa, että luet elämänviisauksia. Ei luulisi olevan vaikea erottaa eri tyylilajeja silloinkaan, kun lukee Raamattua.

        Kaikki uskovaisetkaan eivät tunnu ymmärtävän sitä, että raamattu sisältää perimätietoa, vertauskuvallisia tarinoita, yleistä elämänviisautta ja runoja. Eikä kaikki raamatussakaan ole Jumalan puhetta. Raamattua luetaan kuten mitä tahansa kirjaa. On ymmärrettävä 1) kuka sanoi 2) kenelle sanoi 3) ja mikä oli asiayhteys. Jotkut mystifioivat raamattua ulkoistamalla sen tulkinnan Pyhälle Hengelle. Heidän mukaansa raamattua ei edes pidä yrittää ymmärtää. Sehän on järjetöntä. Tekstin sanoma on aina ensin ymmärrettävä. Ja vasta sen jälkeen PH voi auttaa soveltamaan sitä omaan elämään ja tähän päivään.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Harry Pottereitakin on useampia, mutta ne sentään muodostavat järkevän kokonaisuuden.

        Niinhän raamattukin muodostaa. Raamattu kertoo hyvien ja huonojen esimerkkien kautta miten eletään sovussa Jumalan ja ihmisten kanssa. Sekä Jumalan pelastussuunnitelman ihmisille, jotka eivät pysty aina noudattamaan Jumalan ohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän te hihhulit aina selitätte, mutta kyllä se on yksi kirja sillä siinä on kaksi kantta ja kaikki sivut ovat niiden kansien välissä.

        "Niinhän te hihhulit aina selitätte, mutta kyllä se on yksi kirja sillä siinä on kaksi kantta ja kaikki sivut ovat niiden kansien välissä."

        Selvitä välillä päätäsi, niin ajatus kulkee kirkkaammin.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Raamattu ei ole yksi kirja, vaan 66 kirjan kokoelma. Etköhän sinäkin lukiessasi historiallista kirjaa tiedä, että luet historiallista kirjaa, runoja lukiessasi, että luet runollista kirjaa ja elämänviisauksia sisältävää kirjaa, että luet elämänviisauksia. Ei luulisi olevan vaikea erottaa eri tyylilajeja silloinkaan, kun lukee Raamattua.

        Raamatun nimikin kertoo, että kyseessä on kirjakokoelma. Raamattu tulee kreikan kielen sanasta grammata (= kirjoitukset). Englanninkielen sana Bible taas tulee kreikan sanasta biblia (= kirjakääröt). Vanhat käännökset olivat Suomessakin Biblioita.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Harry Pottereitakin on useampia, mutta ne sentään muodostavat järkevän kokonaisuuden.

        Juupa juu. Kioskikirjallisuuden lukeminen on helpompaa kuin vaativan kaunokirjallisen teoksen tai runouden. Ja lastenkirjojen lukeminen on helpompaa kuin tieteellisen teoksen. Appelsiineja ja meloneita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juupa juu. Kioskikirjallisuuden lukeminen on helpompaa kuin vaativan kaunokirjallisen teoksen tai runouden. Ja lastenkirjojen lukeminen on helpompaa kuin tieteellisen teoksen. Appelsiineja ja meloneita.

        Sekopäisen raamatun pöhöttyneiden valheiden ja sukuluetteloiden lukeminen ei paljon älyä vaadi, sen valheisiin uskominen vaatii vielä vähemmän.


    • Anonyymi

      . 2Moos.3:13-14 Mooses sanoi Jumalalle: Katso, kun minä menen israelilaisten luo ja sanon heille: Teidän isienne Jumala on lähettänyt minut teidän luoksenne, ja kun he kysyvät minulta: Mikä hänen nimesä on? niin minä minä vastaan? Jumala vastasi Moosekselle: Minä olen se, mikä minä olen. Ja hän sanoi vielä: Sano israelilaisille näin: Minä olen lähetti minut teidän luoksenne. Minä olen, hebreaksi ehjee; muistuttaa Herran nimeä Jahve. Joh.8:28 Niin Jeesus sanoi heille: Kun olette ylentäneet Ihmisen Pojan, silloin te ymmärrätte, että minä olen se, joka minä olen, ja etten minä itsestäni tee mitään, vaan puhun tätä sen mukaan, kuin minun Isäni on minulle opettanut. Joh.3:14. 5:30. 12:32

    • Anonyymi

      Matt 27:4 ja sanoi: "Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren." Mutta he sanoivat: "Mitä se meihin koskee? Katso itse eteesi."
      27:5 Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.
      Luuk 10:37 Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta." Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin."

      • "Juudas meni ja hurttäytyi", "mene ja tee sinä samoin", on useamman kerran seurakunnassa kuulemani esimerkki siitä, millaisen opin voi kehittää lukemalla jakeen sieltä, toisen täältä erossa asiayhteydestään.


      • Tipale kirjoitti:

        "Juudas meni ja hurttäytyi", "mene ja tee sinä samoin", on useamman kerran seurakunnassa kuulemani esimerkki siitä, millaisen opin voi kehittää lukemalla jakeen sieltä, toisen täältä erossa asiayhteydestään.

        hurttäytyi... onneksi ei sentään hurttautui. :D


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        hurttäytyi... onneksi ei sentään hurttautui. :D

        Suosittu on ja todella hyvä esimerkki siitä miten Raamattua ei tule lukea tai oikeastaan miten Raamattu voi lukea väärin vaikka itse tarina tästä miehestä ei ole totta. Kenenkään ei ainakaan tiedetä hirttäytyneen joten useimmat pitävät kertomusta pelkkänä opettavaisen urbaanilegemdana. Ja sen opetusarvoahan se ei myöskään laske.

        Harmi muuten että Raamatun kääntäjät ovat tehneet Juudaksesta kavaltajan ja petturin. Koineen kreikaksi Juudas on vain neutraalisti "Ja Juuda Iskarioth, joka lisäksi luovutti hänet" eikä ilmaisuun liity mitään negatiivista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittu on ja todella hyvä esimerkki siitä miten Raamattua ei tule lukea tai oikeastaan miten Raamattu voi lukea väärin vaikka itse tarina tästä miehestä ei ole totta. Kenenkään ei ainakaan tiedetä hirttäytyneen joten useimmat pitävät kertomusta pelkkänä opettavaisen urbaanilegemdana. Ja sen opetusarvoahan se ei myöskään laske.

        Harmi muuten että Raamatun kääntäjät ovat tehneet Juudaksesta kavaltajan ja petturin. Koineen kreikaksi Juudas on vain neutraalisti "Ja Juuda Iskarioth, joka lisäksi luovutti hänet" eikä ilmaisuun liity mitään negatiivista.

        "Ja Juuda Iskarioth, joka lisäksi luovutti hänet" eikä ilmaisuun liity mitään negatiivista."

        Useimmille ei tarvitse alleviivata, että läheisen henkilön maksusta ilmiantaminen on "negatiivista". Erityisesti kun ilmiannettu ei ollut rikollinen ja kuolemantuomio oli varma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suosittu on ja todella hyvä esimerkki siitä miten Raamattua ei tule lukea tai oikeastaan miten Raamattu voi lukea väärin vaikka itse tarina tästä miehestä ei ole totta. Kenenkään ei ainakaan tiedetä hirttäytyneen joten useimmat pitävät kertomusta pelkkänä opettavaisen urbaanilegemdana. Ja sen opetusarvoahan se ei myöskään laske.

        Harmi muuten että Raamatun kääntäjät ovat tehneet Juudaksesta kavaltajan ja petturin. Koineen kreikaksi Juudas on vain neutraalisti "Ja Juuda Iskarioth, joka lisäksi luovutti hänet" eikä ilmaisuun liity mitään negatiivista.

        Mitä tahansa voi todistella asiayhteydestä irrallisilla lauseilla. Se on ollut valitettavan yleistä myös raamatun suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja Juuda Iskarioth, joka lisäksi luovutti hänet" eikä ilmaisuun liity mitään negatiivista."

        Useimmille ei tarvitse alleviivata, että läheisen henkilön maksusta ilmiantaminen on "negatiivista". Erityisesti kun ilmiannettu ei ollut rikollinen ja kuolemantuomio oli varma.

        Juu, mutta matkalla Jerusalemiin Jeesus sanoi ainakin neljä tai viisi kertaa omille opetuslapsilleen että he ovat nyt menossa Jerusalemiin ja siellä Ihmisen Poika luovutetaan ylipappien ja lainopettajien käsiin ja jotka puolestaan antavat hänet pakanoille. Tämä pelästytti ja kauhistutti opetuslapsia ja he olivat koko matkan peloissaan.


    • Anonyymi

      Uudestisyntymätön ei ymmärrä Raamatusta mitään.

      siitä voi alkaa oman kontekstinsa miettimisen.

      • Anonyymi

        Kaikki lukutaitoiset ymmärtävät raamatun sanoman. Eri asia sitten on uskovatko siihen.


    • Anonyymi

      Tuo on aivan totta.

      Raamatun ilmoitusta käytetään väärin omien oppien pönkittämiseen ja sitä tälläkin keskustelupalstalla tapahtuu hyvin paljon.

      Opit ajaa Raamatun ilmoituksen edelle kuten totesit:

      >> täällä luetaan Raamattua irrottamalla yksittäinne jae irti asiayhteydestä ja kontekstistaan aivan kuin se olisi itsenäinen katkelma ja tehdään tästä silpusta sitten omia tulkintoja. >>

      Toisaalta tuon perusteella omat opit ovatkin helposti tunnistettavissa, jos lukijalla on Raamatun tuntemusta.

      Huono asia on se, jos ei tunne Raamatun ilmoitusta ja on näin ollen alttiita opin tuulien viskeltävänä.

      Kaikki kirjoitukset tälläkin palstalla on syytä tarkastaa Raamatun ilmoitusta vasten,
      asiayhteydessään, vähintäinki ympärysjakeet yksittäiseen jakeeseen ta jakeen osaan liittyen.

      Jumalan sana on kestävä perusta.

      Usko Toivonen

    • >>> Raamattua ei kuulu kuitenkaan lukea näin ja repia palapalalta silpuksi vaan tekstit on tarkoitettu yhtenäiseksi kokonaisuuksiksi jotka tulisi lukea kokonaan.

      Ei pidäkään, mutta lusikallinen tervaa pilaa tynnyrillisen hunajaa ja näitä lusikallisia on Raamatussa enemmän kuin yksi.

      • Anonyymi

        Raamattu on maailman levinnein kirja.
        Tervahunajaakin näyttää olevan.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi

        Johtuisiko ihan siitä että Raamattu on karvas tervatynnyri eikä ruukullinen makeinta hunajaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamattu on maailman levinnein kirja.
        Tervahunajaakin näyttää olevan.

        Usko Toivonen

        Levinnein ei tarkoita luetuinta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Johtuisiko ihan siitä että Raamattu on karvas tervatynnyri eikä ruukullinen makeinta hunajaa.

        Niinhän joillakin on tapana perustella rakkautta: lyö, koska rakastaa.


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Levinnein ei tarkoita luetuinta.

        >> Levinnein ei tarkoita luetuinta. >>

        Saattaa tarkoittaakin, onhan Raamattu monien jokapäiväinen lukemisen kohde vuodesta toiseen. Kuten itsellenikin.

        Ja tervahunaajakin siis näyttää olevan.

        On hyvä olla tarkkana kommenttien suhteen, koska niissä on paljon väärää tietoa, mitä ikään kuin totuutena julistetaan.

        Usko Toivonen


      • Anonyymi kirjoitti:

        >> Levinnein ei tarkoita luetuinta. >>

        Saattaa tarkoittaakin, onhan Raamattu monien jokapäiväinen lukemisen kohde vuodesta toiseen. Kuten itsellenikin.

        Ja tervahunaajakin siis näyttää olevan.

        On hyvä olla tarkkana kommenttien suhteen, koska niissä on paljon väärää tietoa, mitä ikään kuin totuutena julistetaan.

        Usko Toivonen

        >>> Raamattu monien jokapäiväinen lukemisen kohde...

        Kristityistä suurin osa on ns. tapauskovia, jotka kuuluvat johonkin kirkkoon tai seurakuntaan tottumuksen tai yhteiskunnan perinteen takia. Tämä tarkoittaa sitä, että vaikka tilastollisesti kristinusko näyttääkin olevan maailman suurin uskonto, niin oikeita uskovia on vain murto-osa siitä. Muissa valtauskonnoissa suhde taitaa olla täysin eri.

        >>> Ja tervahunaajakin siis näyttää olevan.

        Kaksi kertaa kirjoitit tervahunajasta. Yritätkö osoittaa, ettet ymmärtänyt esittämääni vertauskuvaa vai mitä halusit sanoa?


      • Anonyymi
        Henki kirjoitti:

        Niinhän joillakin on tapana perustella rakkautta: lyö, koska rakastaa.

        Rakkaus on myös totuuden kertomista, eikä vain lässytystä ja fiilistelyä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Rakkaus on myös totuuden kertomista, eikä vain lässytystä ja fiilistelyä.

        Vaikka rakkaus olisikin satuttanut joskus aiemmin, tunnetta ei kannata käsitellä paavalimaisesti sillä rakkaus ei muutenkaan ole "vain lässytystä ja fiilistelyä". Rakkaus on filosofisena käsitteenä yhtä laaja, kuin tuntemamme universumin koko. Toisinaan se on heräämistä lämpimän auringon alla, toisinaan papanoiden keräämistä mustaan kakkapussiin kylmänä sateisena päivänä. Tarkoituksenmukainen ja täysin järjetön samaan aikaan.


    • Anonyymi

      1Tim.4:1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikona moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja. Matt.24:23-24. 2Tess.2:3. 2Tim.3:1-2

    • Anonyymi

      Kristinuskossa (ml. helluntailaisuus) ei ole ensisijaisesti kyse doktriin(e)ista vaan suhteesta Persoonaan, jolla on elämä itsessänsä.

      Kahdenlaiset ihmiset tuntevat Jumalan; ne joilla on nöyrä sydän ja jotka rakastavat alhaisuutta, olivatpa he ymmärryksen puolesta millä asteella tahansa; sekä ne joilla on kylliksi hengellistä ymmärrystä, jotta he voivat nähdä totuuden.

      • Anonyymi

        "Kristinuskossa (ml. helluntailaisuus) ei ole ensisijaisesti kyse doktriin(e)ista vaan suhteesta Persoonaan, jolla on elämä itsessänsä."

        Doktriini pukee sanoiksi sitä suhdetta. Kristinuskon opin ymmärtäminen on yhtä tärkeää, sillä "henkilökohtaisella Jumala-suhteella" on oltava raamatulliset raamit. Ei voi lähteä siitä, että kaikki yksittäisen kristityn mielen ailahdukset olisivat Jumalasta.


    • Anonyymi

      Room.9:13-15 niinkuin kirjoitettu on: Jaakobia minä rakastin, mutta Eesauta minä vihasin. Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole väätyyttä? Pois se! Sillä Moosekselle hän sanoo: Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan. 2Moos.33:19

    • Anonyymi

      Raamattu kerää pölyä niin monen kodin nurkassa
      Sillä on vähän annettavaa koronaviruksen ja ilmastomuutoksen vaivaamalle ihmiskunnalle.
      Raamattu kehoitti lisääntymään ja täyttämään maan. Nyt neuvo on täytetty.
      Jeesuskin sanoi tulevansa pian, elekee hättäillä. Luunsa ovat jo aikoja sitten tomuksi muuttuneet, on vain tyhjinä soivat sanat.

    • Anonyymi

      Peukalonpaikat- ja mannalaput sekä kahden raamatunlauseen saarnat ovat tehneet paljon hallaa kristinuskolle. Iäkkäämmät muistanevat ne yhden raamatunlauseen sisältävät "mannalaput". Tai sen, kun raamattu avattiin, ja peukalon kohdalla olevan lauseen uskottiin olevan viesti sille päivälle Jumalalta. :)

      Jotkut "arpoivat" niillä myös arkielämän päätöksiä - jopa puolison valintaa. Raamattua käytettiin aforismeja sisältävien kiinalaisten onnenkeksien tapaan miltei taikakaluna. Se oli nuoruudessani aika yleistä.

      Tutustuin vasta myöhemmin seurakuntiin, joissa raamattua opiskeltiin systemaattisesti ja kunnolla. Huomasin silloin, että raamatun tuntemus oli jäänyt aiemmassa seurakunnassa pintapuoliseksi.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Eikös perisynti ole koko Raamatun läpi kulkeva hengellinen totuus, joka selviää jopa yhdestä jakeesta taidollisille, mistä on kysymys. Perisynti on koko ihmiskunnan kohtalon kysymys Raamatun mukaan.

      • Anonyymi

        Eihän perisyntiä voi irrottaa asiayhteydestään mitenkään.


    • Anonyymi

      Harhaoppisllla on tapa lisästä lähes joka keskusteluun yhdet ja samat Raamatunkohdat joista he saavat tukea harhaopisille näkemyksilleen. Yleensä ne ovat lakihenkisiä väittämiä ja Raamattua käytetään kuin iskulause kokoelmaa. Jumalaa tai Jeesusta ei niinkään edes ajatella, vaan sitä miten jakeet käyvät omaan harhaoppiin.

    • Anonyymi

      Ottakaas kyseinen kirja tuorein silmin käsittelyyn ja lukekaa se vuoden 2021 kontekstissa. Nyt on avaruusaika.

      Kirjassa kuvaillut tapahtumat ovat vanhemmilta osin aikana jolloin suunilleen vesiämpäri oli kuuminta hottia keksinnöissä, ja että kahta kiveä vastaan nakuttamalla sai aikaan tulen ja siten sapuskat lämpimäksi.

      Raamatun sisältöön kätkeytyvä "Biosofta" on tarkoitettu ladattavaksi päähän koko kirja lukemalla, joten siksi otteiden lukeminen siltä täältä tuntuu toisinaan ilkeältä. Ja siksi niiden käyttäminen irrallisina ei tunnu aina luontevalta.

      Sen "Biosoftan" käynnistymisen tunnistaa ilmiöstä jota kutsutaan "uskoon tulemiseksi".

      Tapahtuu jopa fyysisiä muutoksia ihmisessä. Katsokaapas seuraavan kerran aidosti uskossa olevan silmiä ja kuunnelkaa hänen tapaansa puhua, painotuksia ja sävyjä. Verratkaa toiseen vastaavaan henkilöön. Et ole hullu vaan havaitset oikein. Kerrassaan kiehtovaa.

      Jos tunnet olevasi jotenkin hukassa tai että et ymmärrä mistään mitään, niin hiukan perspektiiviä. Maailman eniten ulalla oleva ihminen löytyy seuraavasta: (lue pitäen tiukasti mielessä että nyt on vuosi 2021)

      https://raamattu.fi/raamattu/KR92/REV.1/Ilmestys-1

      Mutta eihän hän voinut tajuta näkemäänsä. Kirjasi säntillisesti mitä käskettiin kirjata. Nykyihminen olisi tunnistanut näkemänsä kyllä ja osannut kuvata ilmiöt oikein. Kuten tajuaa, muttei suostu myöntämään sitä, että mitä on lukemassa, kun kuvataan kirjeiden kirjoittamista seurakuntien "enkeleille").

      Raamatun lukemiseen on siis lukemattomia lähestymistapoja ja tasoja. Eikä mikään niistä ole väärin. Pääasia on että käsissäsi on kansien välissä jotain mullistavaa.

    • Anonyymi

      Väkivalloista ei tule mitään hyötyä koskaan. Ei kunnille sen koommin kuin laitoksillekaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kenen kanssa haluaisit suhteeseen?

      Laita omasi ja hänen nimensä ensimmäinen kirjain 😊
      Ikävä
      131
      2931
    2. Eläkeläisiltä leikataan jo asumistukeakin, osalla loppuu kokonaan!

      https://yle.fi/a/74-20102928 Hallitus varmaan vihaa eläkeläisiä, nyt ollaan kajoamassa eläkeläisten asumistukeenkin, os
      Maailman menoa
      499
      2699
    3. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      111
      2111
    4. Mies, riittääkö sulle näkemään vilauksen musta?

      Etkö halua ottaa minua kiinni?
      Ikävä
      79
      1731
    5. Mikä kaivatussasi on

      parasta?
      Ikävä
      49
      1381
    6. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      66
      1377
    7. Ollaan samanlaisia

      Samannäköisiäkin? Herkkiä, pohdiskelevia, syvästi tuntevia? Aistin kuvienkin perusteella paljon samankaltaisuutta. Siksi
      Ikävä
      90
      1293
    8. Palstasuden aamu

      Hyvää huomenta. Alkaa vähitellen tervehtymistä tapahtua. 😊🤗☕🐺
      Ikävä
      219
      1165
    9. Kuusijärven kuolemanloukku

      Kuusijärven hukkumisonnettomuuden mahdollisti uimarannan laiturirakennelma, rakennelma jota ei missään tapauksessa siell
      Maailman menoa
      98
      1151
    10. Kaipaatko vielä häntä?

      Entistä kumppaniasi?
      Suhteet
      193
      1146
    Aihe