Neuvoja talousahdinkoon

Hei! Olen joutunut opiskelun ja parin fyysisen sairastumisen sekä leikkauksen vuoksi velka ahdinkoon. Olen saanut vakituisen työpaikan, palkka on vielä pieni. Lainan lyhennys alkoi ja palkka menee lainan/vippien ja asumiskulujen maksamiseen. Olen joutunut hakemaan uutta lainaa että saan ison lainan lyhennyksen maksettua. Ei ole ketään sellaista tuttua joka voisi auttaa.
Kertokaa mitä voin asialle tehdä? Luottotiedot ovat kunnossa. En halua mihinkään velkajärjestelyyn. Haluan saada itselleni oikean elämän, enkä enää päivästä toiseen ahdingossa elämistä.
Turhaa länkytystä ja haukkumista en halua kuulla. Elämässä on ollut vastoinkäymisiä jo ennen tätä talousahdinkoa. Tuntuu vaan, että vastoinkäymisiä tulee lisää, mutta onneksi työpaikka on löytynyt.
Kiitos, jos joku voisi järkeviä neuvoja antaa, jolla selviäisin pahimman vaiheen yli.

12

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paljonko on pakolliset menot?
      Paljonko lainaa?
      Mikä on ongelma johon haluat apua?

      Ensimmäisenä on hyvä muistaa, että olet joutunut ahdinkoon, koska olet ottanut maksukykyä enemmän lainaa. Kaikki muu on itselle valehtelua.
      Lisää lainaa et siis tarvitse.
      Tarvitset itsekuria, jotta saat menosi vastaamaan tulojasi. Laina lyhenee kokoajan ja sitten helpottaa. Myös palkka voi nousta kokemuksen karttuessa.

    • Anonyymi

      - yksi isompi laina millä yhdistää velkoja ja näin ollen kuukausittaisen maksut pienenisi
      - etsiä parempi palkkainen työpaikka
      - toisen työn aloittaminen nykyisen työn rinnalle
      - ennakkoperintö

      • Kiitos. Lainojen yhdistäminen yhdeksi isoksi olisi varmaan järkevin ratkaisu. Varaa olisi maksaa isompi kk maksu, jäisi säästöönkin vähän rahaa. Meillä ei ole muita töitä tarjolla. Kulut kasvaa, työmatka pitenee.


      • Anonyymi
        ApujaTarvitaan kirjoitti:

        Kiitos. Lainojen yhdistäminen yhdeksi isoksi olisi varmaan järkevin ratkaisu. Varaa olisi maksaa isompi kk maksu, jäisi säästöönkin vähän rahaa. Meillä ei ole muita töitä tarjolla. Kulut kasvaa, työmatka pitenee.

        Et välttämättä saa mistään järjestelylainaa, ainakaan tarpeeksi edullista.

        Takuusäätiö myöntää takauksia perinteisen pankin halpakorkoista järjestelylainaa varten.

        Lisäksi omassa kunnassasi saattaa olla sosiaalisen luoton mah,dollisuus.


    • Anonyymi

      Kaikki kulutus säästöliekille ja lisäksi toimeentulotuen mahdollisuus kannattaa tarkistaa sekä asumistuen.

      • Säästöliekille ei pysty mitään enää laittamaan, jollen jätä syömistä ja ala elämään vedellä ja näkkärillä. Sain vinkkiä käydä diakonissan luona ja saisin ruokaa varten lappuja. Toimeentuloa tai asumistukea en saa tulojeni vuoksi.


      • Anonyymi
        ApujaTarvitaan kirjoitti:

        Säästöliekille ei pysty mitään enää laittamaan, jollen jätä syömistä ja ala elämään vedellä ja näkkärillä. Sain vinkkiä käydä diakonissan luona ja saisin ruokaa varten lappuja. Toimeentuloa tai asumistukea en saa tulojeni vuoksi.

        "Toimeentuloa tai asumistukea en saa tulojeni vuoksi."

        Annat nyt vain suosiolla velkojen mennä ulosottoon. Silloin saat toimeentulotukea tarvittaessa. Luottojen korotkin ovat silloin 7 %.


    • Anonyymi

      Aika kovia kommentteja joillakin!

      Mutta lähteekö nykyään pankit antamaan lainaa yhdistämiseen kuten joskus 20v sitten markka-aikana kovan koron aikana? Onko joku ihminen joka voi lähteä neuvottelemaan pankkiin ja antamaan nimensä ja ymmärrätkö sinä mitä se merkitsee?

      Velathan voi laskea yhteen ja yhdellä lainalla sitten jollain korolla tehdä maksusuunnitelman! Pitää vaan olla tarpeeksi luotettava ja sitten se joka uskaltaa lähteä nimellä peliin.

      Varmaan turha sanoa, että pankit ei anna nykyään pari tonnin lainoja vaan luottokortin jonka voi käyttää tuohon!

      • Paljon mainostetaan yhdistelylainaa kovalla korolla. Eikä kukaan sitä koskaan saa? Tarvitsisi olla varmaan isot tulot että saisi yhdistelylainaa.
        Pientä lainaa en ole hakemassa. Tai mikä se itse kullekin on pientä?


      • Anonyymi
        ApujaTarvitaan kirjoitti:

        Paljon mainostetaan yhdistelylainaa kovalla korolla. Eikä kukaan sitä koskaan saa? Tarvitsisi olla varmaan isot tulot että saisi yhdistelylainaa.
        Pientä lainaa en ole hakemassa. Tai mikä se itse kullekin on pientä?

        Olen kirjoittanut tuon kommentin mihin vastasit. Pankit ei anna nykyää ”pieniä” luottoja suoraa vaan ohjaavat suoraan omien korttifirmojen luo eikä korttifirmat anna lainaa lainojen maksuun. Lisäksi ilmeistä on se ettei pankki anna lainaa lainojen yhdistämiseen ja vaikka itselläsi onkin säännöllinen tulo niin nuo hajanaiset lainat sinäänsä antavat sinusta kuvan rahan käsittelijänä.

        Mutta sehän on tosi että kunnan talous ja velkaneuvonta antaa apua velkojen laskemiseen ja arviota siitä miten niitä saa hoidettua maksamalla. Sieltä saa varmaan myös neuvoa myös takuusäätiön toiminnasta. Joskus siellä on ollut 34000e yhteenlaskettu velkarajs, säännölliset tulot, tutkimusaika jolloin asiat pitää hoitaa sovitusti ja lisää velkaa ei saa ottaa!

        Itse olen huono sanomaan mitään koska olen velaton, mutta olen joutunut käyttämään paljon exceliä ja tehnyt sitä ihan hyvin.


      • Anonyymi
        ApujaTarvitaan kirjoitti:

        Paljon mainostetaan yhdistelylainaa kovalla korolla. Eikä kukaan sitä koskaan saa? Tarvitsisi olla varmaan isot tulot että saisi yhdistelylainaa.
        Pientä lainaa en ole hakemassa. Tai mikä se itse kullekin on pientä?

        01.03.2021 16:27 kommentin kirjoittaja kommentoi!

        Niin! Tottakai kovalla korolla annetaan lainaa jos luotonhakijalla on yleensä mahdollisuus saada luottoa tai on ns. luottokelpoinen. Jos ihmisellä on tyhjällä perusteella lainaa esim. neljään eri paikkaan kuutena eri lainana vaikka 10 000e, niin se osoittaa ihmisen harkintakyvyn vajavuutta.

        Yksi asia mikä velkoje järjestämissä auttaa on takaaja. Yksityiset eivät lähde siihen, sillä jokainen hoitaa itse asiansa itse. Niin hyvä asianhoito ja tulokset kuin huonokin tila on aivan itse tehtyä ja tulokset ovat mitä ovat. Tuskin nuorillakaan joilla on vielä vanhemmat on mahdollisuutta lähteä takamaan ja ulkopuolisille ne ei kuulu. Tarvitaan jokin laina enkeli joka omistaa sen velkapääoman verran rahaa jonka hän voi antaa pankille pantiksi nimensä kera! Mutta laskeppa mitä esim. 10 000e pantti vaatii antajaltaan? Jos on kymppi rahaa kaikkineen, niin ei onnistu! kakskymppiä on sama, menee tiukaksi, satasestakin se on 10 pistettä . Pitäisi olla monia satojahansia, että voisi hävitä kympin.

        Oman kunnan sosiaalihuolto on se ekahuono alk paikka missä nämä asiat pitää laskea ja he antanevat tietoa talous- ja velkaneuvonnasta joka on ainakin pohjeoisimmissa maakunnissa alueitten isompien kaupinkien hoidossa ja sinne on varmaa maaliskuussa jonoa syksyyn tai jouluun saakka!

        Toisen yksityisen ihmisen on huono alkaa neuvomaan kädestä pitäen sillä taloudellinen vastuu voi napsahtaa päälle ja kuukausittainen kädestäpitäminen ei kuulu yksityisille kunkin oman elämän vuoksi!

        Kuinkahan monella on hienot housut mutta ei ole varaa käyttää niitä niissä tilanteissa joissa prameita vaateita tarvitaan.


    • Anonyymi

      Moralisointi on turhaa jos aloittajan kaltaiset ihmiset on kusessa tässä hetkessä.

      Hallitus on luomassa uutta mallia talous ja velkaneuvontaan, positiivista luottorekisteriä ja ulosottolakis ja luottotietojen palauttamisen aikaan liittyvää.

      Itse suhtaudun velkajärjestelyyn hyvin kielteisesti ja mielestäni luottotietojen palautuminen kuukaudessa lainan maksamisesta on aivan kusipäinen asia. Ulosoton kesto 15v on hyvä. Olen nimittäin nähnyt vitunmoista örveltämistä ja kokenut toisten vuoksi kovia eikä he oppineet siitä mitään.

      Sitäpaitsi. Jos jotain hyvää niin jos laki tulee voimaan vaikka 2026, niin se koskee vain sen jälkeen tulevia luottoja. Se on hyvä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      92
      1948
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      415
      1514
    3. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1283
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      13
      1069
    5. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      70
      1008
    6. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      10
      976
    7. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      179
      953
    8. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      49
      939
    9. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      247
      906
    10. Pelkäätkö että olisin

      Ilkeä sulle jos nähtäisiin? Naiselta miehelle
      Ikävä
      74
      827
    Aihe