Palo Alton mielisairaala USA:ssa

Skönäri 557

Nuorena miehenä toiveammattini oli merimies, niimpä minusta tulikin merimies. Joskus Tyynenmeren ylitettyä purimme lastia myös San Franciskossa. Oliko mahtava paikka on minulta kysytty. Varmaan mutta enpä nähnyt juurikaan. Satama-alueella tapasimme suomalaisia merimiehiä ns. villillä kortilla toisella laivalla tulleita ja samoissa hommissa. Mitä siitä muuta kuin juhlat pystyyn. Kun suomalaiset laittaa juhlat pystyyn on seuraukset sen mukaiset.
Tappelu oli valtava.
Paikalle tuli satamapoliisin lisäksi monta Amerikkalaista maijaa ja pahimmat tappelijat laitettiin siihen, eli kaikki ja poliisilaitokselle.

Siellä henkilöllisyys tutkittiin ja minun merimiespassissa oli epäselvää. Olihan siinä koska se oli väärennetty ja olin luvatta maassa. Tiesin että nyt ei hyvä seuraa eikä seurannut. Minut vietiin kokonaan eri paikkaan ja seuraavana päivänä oikeuteen. Istunto kesti kokonaista puoli tuntia ja tuloksena 6kk vankeutta tappelusta ja luvattomasta maahan tulosta. Siitä suoraan vankilaan, pieneen ja ahtaaseen ihan täyteen tupattuun johonkin kaupungin San alkuiseen paikkaan.
Pari päivää ja jouduin tappeluun. Vartioita tuli paljon ja myös nyrkkiä. Aloin tapella vastaan ja lisää nyrkkiä.
Eristyssellin jälkeen minut kärrättiin paikkaan nimeltä Palo Alto. Huomasin heti, että paikka on mielisairaala. Suljetun osaston hoito oli säilytystä ja säilytystä. Vankilan välttäneet vasikkamaiset mielisairaat 'luottomiehet', jotka olivat hoidokkeja olivat ahkerampia hakkaajia. Monet olivat suorastaan itkeneet päästä mielisairaalaan mieluummin kuin vankilaan, koska heidän rikos oli sitä luokkaa, että vankilassa ei olisi pärjännyt. Ei myöskään inhottavalla nilviäisen luonteella joka niillä oli. Olihan siellä muitakin potilaita, ns. siviili-ihmisiä.

Tuota 'terapiaa' jatkui aikansa ja lääkkeitä sai periaatteella sulle-mulle-tuolle mitä lie. Kerran sain pamautettua kunnolla yhtä nilviäistä turpaan. Tuo kielikello sepitti asian edukseen ja jouduin talon pahimmalle osastolle, vaikka kielikello oli itse syyllinen alkaneeseen kärhämään.
Minun onnekseni Suomen viranomaiset olivat juuri silloin hakemassa erästä toista tyyppiä ja minut otettiin pienen paperisodan jälkeen mukaan koneella Suomeen. Vuorokauden lennon jälkeen olin Helsingissä. Lentokentältä Katajanokalle vankilaan ja linja-autolla Turkuun Kakolanmäelle Annekseen jatkamaan Amerikassa aloitettua 'hoitoa'.

Vankimielisairaalan yli-lääkäri totesi naurahtaen, että sitä on tehty Amerikan reissu. Vakavampana jatkoi ja kertoi viikon seurannan jälkeen etten ole millään tavalla mielisairas, ainoastaan luonnehäiriölle tyypillinen stressireaktio vaikeissa olosuhteissa, hetkellinen tolaltaan olo. Kukapa ei olisi tolaltaan kun henkilökunnan lisäksi sairasmieliset ja muut pöpit hakkaa?
Kuukauden Anneksessa olon jälkeen minut siirrettiin vankilaan suorittamaan loppurangaistus tuosta 6kk tuomiosta.

No, nykyisin en pääse koskaan enää Amerikkaan laillisesti. Papereissa on pysyvä kielto jota konsulaatti ei edes käsittele. Enpä kyllä suosittele kenellekään menoa jos joutuu syyttä tappeluun ja seuraukset ovat mitä minä koin.

4

736

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kansa

Tämän päivän Suomessakin löytyy mielenterveyssektorilta paljon vääryyksiä, vaikkakaan ei ehkä yhtä rajussa muodossa.

Kirjoittamasi esimerkki on elävä esimerkki siitä, mitä voi tapahtua, kun ei välttele humalahakuista juomista ja ryyppyporukoita.

• No niin tietenkin

Mielenkiintoinen tarina mutta miltä vuosikymmeneltä?

• Dr Ö

Psykiatrisen laitoshoidon väärinkäytön eri muodot muodostavat maailmanlaajuisen ongelman ja USA:ssa on asukkaita melkein 60 kertaa enemmän kuin Suomessa. Joten en yllättyisi, jos niin isossa maassa tapahtunut keissi olisi yllättävän tuorekin. Kyllä niin isoon maahan yhä mahtuu yllätävänkin kahjoja sairaalaführereitä, vielä suomalaisiakin virkaveljiään kolkompia.

• Heimo H.
        Dr Ö kirjoitti:

Psykiatrisen laitoshoidon väärinkäytön eri muodot muodostavat maailmanlaajuisen ongelman ja USA:ssa on asukkaita melkein 60 kertaa enemmän kuin Suomessa. Joten en yllättyisi, jos niin isossa maassa tapahtunut keissi olisi yllättävän tuorekin. Kyllä niin isoon maahan yhä mahtuu yllätävänkin kahjoja sairaalaführereitä, vielä suomalaisiakin virkaveljiään kolkompia.

Hakataanko täällä Suomessakin mielisairaalassa? Kovin ottein varmasti eristetään, mutta 'ruhjoutuuko' koskaan psykiatrisissa laitoksissa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      93
      1438
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1400
    3. 76
      1175
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      90
      1125
    5. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      985
    6. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      83
      979
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      952
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      905
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      78
      888
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe