En ole koskaan ajanut ajoneuvolla jossa vauhti ei hidastu ilman jarrua

Anonyymi

Näitäkin ajoneuvoja on liikenteessä, joskus näkee useamminkin.

Käytättekö te vasenta jalkaa jarrulla ja painatte samaan aikaan kaasua vai mitä te touhuatte? Sitä vaan että jos minä painan vaikka 80km/h vauhdissa vähänkään jarrua jota ennen siis nostan jalan pois kaasulta niin vauhti hiljenee kyllä huomattavan paljon jo silloin. Pelkästään kaasupolkiminen painamisen lopettaminen hidastaa aika paljon nopeutta, ei mene montaa sekuntia kun vauhti on laskenut jo 60km/h nopeuteen, pelkästään sillä että ei paina kaasua.
Miksi näin tapahtuu, heh heti kun ikiliikkuja on keksitty niin vauhti ei enää hidastu koskaan vaan liike vaan jatkuu ja jatkuu..

On mulla vakionopeudensäädin, siitä voi säätää nopeutta hitaammalle ja nopeammalle, sekä laittaa pois päältä kokonaan ja palauttaa taas päälle muistissa olevaan nopeuteen, kaikki käy ihan sormen liikkein.

Painaa jarrua ns ilman mitään syytä, pääväylällä 80-120km/h nopeusrajoitus teillä, tie ei lopu, edessä ei ole ketään, ei kameratolppaakaan, joskus näiden edellä olevien asioiden takia porukkaa jarruttaa vimmatusti myös, miksi turhaan. Kun voit säätää nopeuden samaksi kuin edellä olevalla, jätä reilusti väliä edellä olevaan ja ajele stressittömästi tasaista nopeutta. Jos edellä oleva pumppaa nopeutta tai edellä on joku aasilauma jossa nopeus pumppaa jatkuvasti niin jätä vielä enemmän väliä.

Stressittömään ajamiseen, nauti ajamisesta äläkä stressaa niin paljon.

20

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On sellasia autoja, jalka ei ole jarrulla vaan kaasulla ja kas vauhti kasvaa, siis ilman jarrua

      • Anonyymi

        On myös sellaisia kuskeja, joiden on pakko painaa poljinta. Useimmiten se on kaasu, ja välillä jarru. Toisten hermot eivät vain sovellu rauhallisesti ajamiseen. Toisille se taas on elämäntapa ja sellaisenaan näitä on-off-kuskeja suuresti harmittavaa. Ajaa nyt tyhjällä tiellä rajoituksen mukaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös sellaisia kuskeja, joiden on pakko painaa poljinta. Useimmiten se on kaasu, ja välillä jarru. Toisten hermot eivät vain sovellu rauhallisesti ajamiseen. Toisille se taas on elämäntapa ja sellaisenaan näitä on-off-kuskeja suuresti harmittavaa. Ajaa nyt tyhjällä tiellä rajoituksen mukaan...

        Välillä on aika hurjan näköistä, kun tuollainen mitä tahansa poljinta pohjassa pitävä kuski ajaa todella lähellä edellä ajavaa moottoritiellä. Jarruvalot palaa muutaman sekunnin välein, ja sitten taas kiihdytetään pippeli lähemmäs. Väli vaihtelee 2-10 metrissä ja jonolla nopeutta yli satanen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä on aika hurjan näköistä, kun tuollainen mitä tahansa poljinta pohjassa pitävä kuski ajaa todella lähellä edellä ajavaa moottoritiellä. Jarruvalot palaa muutaman sekunnin välein, ja sitten taas kiihdytetään pippeli lähemmäs. Väli vaihtelee 2-10 metrissä ja jonolla nopeutta yli satanen.

        " ja sitten taas kiihdytetään pippeli lähemmäs."
        Nyt poikkeava kerrot itsestäsi.
        Myöskin takana ajavan pitämästä välistä kerrot totuudesta poikkevaa tietoa.
        Mainitsemillasi metrimäärillä 100km/h vaihdissa ei aja kukaan. No, formulat kyllä mutta nehän ei ajakaan normiliikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Välillä on aika hurjan näköistä, kun tuollainen mitä tahansa poljinta pohjassa pitävä kuski ajaa todella lähellä edellä ajavaa moottoritiellä. Jarruvalot palaa muutaman sekunnin välein, ja sitten taas kiihdytetään pippeli lähemmäs. Väli vaihtelee 2-10 metrissä ja jonolla nopeutta yli satanen.

        Sulla on vaan tuo pippeli koko ajan mielessä. Taidat pelata taskubiljardiakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " ja sitten taas kiihdytetään pippeli lähemmäs."
        Nyt poikkeava kerrot itsestäsi.
        Myöskin takana ajavan pitämästä välistä kerrot totuudesta poikkevaa tietoa.
        Mainitsemillasi metrimäärillä 100km/h vaihdissa ei aja kukaan. No, formulat kyllä mutta nehän ei ajakaan normiliikenteessä.

        "Mainitsemillasi metrimäärillä 100km/h vaihdissa ei aja kukaan."

        Kyllä vastaavia varsinkin moottoritiellä on yhtenään. Kun tie vapautuu edessä, niistä toki pääsee eroon polkaisemalla lapikkaan lattiaan. Sitä ennen ovat vaaraksi liikenteessä.


    • Anonyymi

      Kyllä se vauhti hidastuu ylämäessä vaikka et jarrua painakaan.

    • Anonyymi

      Kyllähän se vauhti hidastuu vimpulalla, missä kone huutaa maantievauhdissa 3000 rpm ja moottoritiellä 4000 rpm.

      Pitkillä välityksillä moottorijarrutus on paljon heikompaa. Lisäksi joissain autoissa on jopa sellaista idiotismia, että vaihteisto vaihtaa vapaalle, kun kaasua ei paina. Maksimaalinen rullaus = minimaalinen hidastus ja vauhti karkaa yli loivassakin alamäessä.

      • Anonyymi

        Ainakin Audi, BMW ja Toyota osaa kyllä jarruttaa cruisella alamäessä ja jopa käyttää moottorijarrutusta.

        Mun autossa pääasiassa moottorin kierrosnopeus on 0 RPM myös moottoritiellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Audi, BMW ja Toyota osaa kyllä jarruttaa cruisella alamäessä ja jopa käyttää moottorijarrutusta.

        Mun autossa pääasiassa moottorin kierrosnopeus on 0 RPM myös moottoritiellä.

        Hivenen epäilen tuota väitettä 0 rpm kierrosnopeuksista... Esimerkiksi sähköautoissa kierroksia on yleensä huomattavasti enemmän kuin polttomottoriautoissa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Audi, BMW ja Toyota osaa kyllä jarruttaa cruisella alamäessä ja jopa käyttää moottorijarrutusta.

        Mun autossa pääasiassa moottorin kierrosnopeus on 0 RPM myös moottoritiellä.

        Oletko huomannut että autosi kierroslukumittari on rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Audi, BMW ja Toyota osaa kyllä jarruttaa cruisella alamäessä ja jopa käyttää moottorijarrutusta.

        Mun autossa pääasiassa moottorin kierrosnopeus on 0 RPM myös moottoritiellä.

        Niin, juuri se jarruttamisen osaava cruise niitä jarruvaloja vilkuttaa. Etenkin, kun ajetaan nopeuttaa /- 10 km pumppaavan käsikaasuttelijan perässä.


    • Anonyymi

      Joo, ilmanvastus on aika oiva ilmiö.

    • Anonyymi

      Vauhti hidastuu myös silloin, kun osutaan johonkin.

    • Anonyymi

      Pitihän tuota kokeilla. Tasaisella, nopeutta 100km/h, moottorissa kierroksia 1200, automaattivaihteisto. Kovin hitaasti vauhti putoaa, kun kaasun nostaa.
      Toki käsin vaihtamalla pienemmälle moottori jarruttaisi enemmän, mutta siitä ei kai tässä ollut kyse.
      Ei sinänsä isompaa ongelmaa, pidän sen verran pitkät turvavälit, että jarrua täytyy maantiellä käyttää lähinnä yllättävissä tilanteissa.

      • Anonyymi

        Ja pitihän tuo myös kellottaa, 100km/h - 80km/h kesti 14 sekuntia.


      • Anonyymi

        Ensimmäinen autoni ei jarruttanut kun jalan nosti kaasulta. Auto oli kaksitahti Saab ja siinä oli vapaakytkin joten moottorijarrutusta ei ollut, mutta nopeus laski silläkin hiljakseen ja moottori röpötteli tyhjäkäynnillä.


    • Anonyymi

      Hipaisen jarrupoljinta jotta vakkari lähtee pois päältä.

    • Anonyymi

      Eikös sillä ole jo valmiiksi nimi, kun ajoneuvon nopeus ei ilman erityistoimia laske. Sitä sanotaan ikiliikkujaksi.

      Voi löytyä, mutta ovat kuulemma harvinaisia.

    • Anonyymi

      Joka kerta kun painat jarrua, jarrukenkä kuluu. Ja mitä hanakammin jarrua poljet, sitä nopeammin joutuu jarrupalat uusimaan. Aina näkee, kuinka kuskit polkee jarrua ja pitävät jarrua päällä varsinkin risteyksiin saavuttaessa, vaikka vaihteellakin voisi jarruttaa. Itse käytän jarrua säästeliäästi, eli lähestyn risteystä ottamalla tallan pois kaasulta jo hyvissä ajoin ja annan auton itse hiljentää vauhtiaan. Samalla voi vaihteita muuttaa pienemmälle, eikä niin, että ensin kova jarrutus ja sitten nelos vaihde pois päältä. Lopussa voi antaa auton rullata hitaalla vauhdilla kohti risteystä, jossa on puolensa varsinkin talvi aikaan. Voi olla liukasta. Viisas autoilija lähestyy risteystä hiljakkseen, eikä niin että viimeiset 20 metriä mennään kovasti jarrua painaen.
      Myös jonossa ajaessa ei tarvi jarrua painaa, kun vaan löysää kaasun kokonaan, jos sen edessä ajavan keula tulee liian likelle. Kaikista huvittavinta on seurata, miten ohittelijat painaa hirveästi jarrua ohituksensa jälkeen kun huoomaavatkin, ettei se ohitus hyövännyt mitään, kun seuraava ohitettava oli jo edessä. Jarruvalot loistaa kyllä jonossa ajavien perälaudassa kyllä tiuhaan, kun ei osata pitää sitä turvaväliä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

      Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      107
      7736
    2. 108
      5941
    3. Se on hyvästi

      Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      83
      5167
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

      Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      139
      4536
    5. Alavuden sairaala

      Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      11
      3210
    6. Sisäsiittosuus

      Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      55
      2967
    7. Miksi sä valitsit

      Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      58
      2928
    8. Törkeää toimintaa

      Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2434
    9. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

      Rehellinem fiilis
      Suhteet
      61
      2427
    10. Hei........

      Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.
      Ikävä
      56
      2046
    Aihe