Vanhukset ja sosiaalinen kanssakäyminen korona-aikaan

Anonyymi

Kuinka monen vanhemmat tai isovanhemmat ovat muuttuneet tämän koronan aikaan? Ei pääse edes sille puolituntiselle juttelemaan kaupassakäynnin yhteydessä. Oma vanhempani on selkeästi menossa kohti dementiaa ja uskon että johtui siitä että jäi täysin ilman ystävien kanssa oloa. Minä toki itse olen lapsineni käynyt vanhenpani luona, mutta eihän kylässä kukaan käy eikä kukaan halua ketään kylään. Onko tässä tarkoitus saada nämä vanhat ihmiset pois kuvioista ettei tarvitse eläkkeitä maksella sen paremmin kuin sairauskulujakaan? Olisihan se iso säästö. En ole vielä tähän päivään mennessä nähnyt tuttujen kaupunkien tarjoavat vanhuksille yhtään mitään muuta kuin jotain kauppakassipalvelua, jos edes sitäkään. Mitä on tämän homman nimi vanhusten osalta????????

12

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ketä tästä syytät? Kuntia?
      Miksi ei voisi käydä kaupassa ja jutella? Miksi ei voisi käydä kylässä?
      Samat suositukset koskevat nuorempiakin siinä missä vanhuksia - maski naamalle, turvaväli, käsihygienia.
      Onko se yhteiskunnan vika, jos ei vanhuksia käydä tapaamassa? Ja etenkin silloin, jos vanhus itse ei halua ketään luokseen? Laitosten vierailurajoitukset ovat toki asia erikseen, mutta puhelimet toimivat edelleen.
      Mitä kuntien pitäisi nyt vanhuksille ihan eritoten järjestää?

      • Anonyymi

        No,moni laitoksessa oleva vanhus ei enää kuule,tai kykene puhumaan puhelimessa.Kosketus olisi tärkeää varsinkin vuodepotilaalle.Kyllä tämä aika on vienyt ennen aikojaan monta vanhusta kun muistisairaalta kaikkia läheiset katoaa.Itselläni kävi niin että läheiseni vietti viimeisen joulunsa terveyskeskuksen vuodeosastolla,sinne ei saanut kuukauteen mennä,meni todella huonoon kuntoon kun ei saanut olla tekemisissä,ei kyennyt puhumaan puhelimessa enää.Kun viimein siirrettiin hoitolaitokseen,tapaamishuoneeseen piti tuoda sängyllä...siinä ei paljoa ole ajateltu kun on määrätty kahden metrin välit,maskit,ja kosketuskiellot.Onko sillä nyt enää väliä kun toinen on niin huonossa kunnossa että lähtee kuitenkin pian...no istuin hänen vierellä silittelin kasvoja ja käsiä hanskat kädessä ja maski naamalla.Kun hän nukkui pois,ihana hoitaja halasi kaikesta huolimatta minua,juuri niinkuin pitääkin!


    • Anonyymi

      Nimenomaan tätä kuolevaan etäisyyttä ja kosketuskieltoa ihmettelen minäkin yhä.

      Lankomies teki kuolemaa viime syksynä, ei ollut tarttuva tauti. Hän halusi minun käyvän luonaan sairaalassa. Sairaala yksiselitteisesti kielsi tulemasta vaikka olen täysin terve. Lankomies kuoli kahden päivän päästä yksin ja häntä hoitaneiden mukaan oli useasti pyytänyt heiltä, että tulisin käymään. Eivät soittaneet minulle kun kaikki vierailut oli kielletty ja on varmaan yhä.
      Olimme parhaimmat ystävät yli 55 vuotta. Olin ainoa ihminen jonka hän olisi halunnut hyvästellä ennen kuolemaansa ja minä olisin halunnut hyvästellä hänet.

      Sairaalan käytös oli jotain niin julmaa ja ilkeää nimenomaan kuolemassa olevaa kohtaan. Pelkkä ajatus tekee pahaa vieläkin. En jaksanut tehdä kantelua tästä minnekään.

    • Anonyymi

      Ikävää ja valitettavaa. Mutta vierailukielloilla ei pyritä tekemään kiusaa sille yhdelle tietylle potilaalle/asukkaalle, vaan kas kun sairaaloissa ja hoivalaitoksissa on muitakin...

      • Anonyymi

        En katso tuota, suojataan muita potilaita tai hoitajia, oikeaksi syyksi.
        Kyllä näillä säädöksillä tehdään kiusaa nimenomaan kuolevalle ja hänen läheisilleen.
        Kyseiseen sairaalaan pääsee sisään useammasta ovesta. Myös siihen siipeen jossa lankomies oli. Ovi on heti siinä potilashuoneen vieressä. On tuttu paikka kun olen itse ollut siellä autokolarissa saamieni vammojen takia kyseisellä osastolla aikoinana.
        Minun ei olisi tarvinnut tavata yhtään toista potilasta, eikä edes henkilökuntaa. Olisin voinut pukeutua vaikka viiteen umpihaalariin ja muihin turvavarusteisiin, jos se siitä tartuntariskistä olisi ollut kiinni.
        Langon kuolemasta on nyt aikaa puoli vuotta. Minussa ei ole ollut koronaa eikä mitään muutakaan tautia tähän päivään mennessä.

        Ei haluta edes ajatella muita vaihtoehtoja. Kielto on niin helppo toteuttaa kun se perustellaan yleisen edun nimissä.
        Kyseessä oli silkka välinpitämättömyys sairaalan puolelta. Ei haluttu täyttää kuolevan viimeistä toivetta. Joku vain päätti, ei tuo tarvitse ketään rinnalleen kuolemansa hetkellä, kuolkoon yksin. Eivät edes tienneet tarkkaa kuolinaikaa, joskus 2 tunnin sisällä hoitajan edellisestä käynnistä oli kuollut. Kenenkään ei pitäisi kuolla yksin jos hänellä olisi läheinen joka voisi pitää kädestä kiinni lähdön hetkellä. Inhimillisyys kuolevia kohtaan on kadonnut täysin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En katso tuota, suojataan muita potilaita tai hoitajia, oikeaksi syyksi.
        Kyllä näillä säädöksillä tehdään kiusaa nimenomaan kuolevalle ja hänen läheisilleen.
        Kyseiseen sairaalaan pääsee sisään useammasta ovesta. Myös siihen siipeen jossa lankomies oli. Ovi on heti siinä potilashuoneen vieressä. On tuttu paikka kun olen itse ollut siellä autokolarissa saamieni vammojen takia kyseisellä osastolla aikoinana.
        Minun ei olisi tarvinnut tavata yhtään toista potilasta, eikä edes henkilökuntaa. Olisin voinut pukeutua vaikka viiteen umpihaalariin ja muihin turvavarusteisiin, jos se siitä tartuntariskistä olisi ollut kiinni.
        Langon kuolemasta on nyt aikaa puoli vuotta. Minussa ei ole ollut koronaa eikä mitään muutakaan tautia tähän päivään mennessä.

        Ei haluta edes ajatella muita vaihtoehtoja. Kielto on niin helppo toteuttaa kun se perustellaan yleisen edun nimissä.
        Kyseessä oli silkka välinpitämättömyys sairaalan puolelta. Ei haluttu täyttää kuolevan viimeistä toivetta. Joku vain päätti, ei tuo tarvitse ketään rinnalleen kuolemansa hetkellä, kuolkoon yksin. Eivät edes tienneet tarkkaa kuolinaikaa, joskus 2 tunnin sisällä hoitajan edellisestä käynnistä oli kuollut. Kenenkään ei pitäisi kuolla yksin jos hänellä olisi läheinen joka voisi pitää kädestä kiinni lähdön hetkellä. Inhimillisyys kuolevia kohtaan on kadonnut täysin.

        Bongasit sitten ihan potilashuoneen vierestä jonkun huolto-oven, jonka kynnykselle olisi pitänyt suojahaalareita jättää, jotta kuka tahansa voisi milloin tahansa marssia sisään. No totta kai. Eivätkä edes viitsineet sairaalassa hoitajaa istuttaa potilaan vieressä kelloa kyttäämässä? Juu, ihan ehdoton salaliitto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bongasit sitten ihan potilashuoneen vierestä jonkun huolto-oven, jonka kynnykselle olisi pitänyt suojahaalareita jättää, jotta kuka tahansa voisi milloin tahansa marssia sisään. No totta kai. Eivätkä edes viitsineet sairaalassa hoitajaa istuttaa potilaan vieressä kelloa kyttäämässä? Juu, ihan ehdoton salaliitto.

        Meillä päin sai kyllä käydä myös tkssa jos potilas oli saattohoidossa.Mutta kun ei ollut.Läheiseni oli 2kk kaikkiaan tk vuodeosastolla,kävin hänen luonaan lähestulkoon joka ilta ennen korona sulkua,ihan siksi että näkee hänen kunnon,vaihdetaan kuulumisia ja sosiaalista kanssakäymistä,koska kun kukaan ei juttele sinulle,puhetaitokin loppuu.Hoitajilla on kiire,eikä toiset heistä ole kovinkaan sosiaalisia,että juttelisivat potilaille,vaan tekevät vain työnsä ja tiuskaisevat sen lomassa jotakin kun omaine ei ole kuulemessa.Läheiseni sanoikin että kyllä ne on maireita kun sinä oot täällä,mutta siihen se loppuu kun lähet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bongasit sitten ihan potilashuoneen vierestä jonkun huolto-oven, jonka kynnykselle olisi pitänyt suojahaalareita jättää, jotta kuka tahansa voisi milloin tahansa marssia sisään. No totta kai. Eivätkä edes viitsineet sairaalassa hoitajaa istuttaa potilaan vieressä kelloa kyttäämässä? Juu, ihan ehdoton salaliitto.

        Anonyymi
        05.03.2021 02:11
        Vastaan sinulle näin. Älä viitsi olla lapsellinen.
        Olin itse potilaana kyseisessä sairaalassa siinä samassa siivessä kuin lankomies.
        Tiedän tasan tarkkaan mistä sinne pääsee sisään ja ulos. Kuljin pyörätuolilla joka ikinen päivä useamman kerran siitä ovesta yli kuukauden ajan sinä kesänä.
        Siinä ovessa on painonappi ja kaiutin. Kun nappia painaa, puheyhteys hoitajien toimistoon avautuu. Sähköisen lukon saa auki toimistolta. Siinä on myös päivystävän hoitajan/toimiston puhelinnumero johon voi soittaa jos ovi ei avaudu.

        Minä olisin ollut valmis istumaan lankomiehen luona hänen viimeisinä tunteinaan. Sitä ei lankomiehelle suotu hänen lukuisista pyynnöistään huolimatta vaikka asia olisi ollut järjestettävissä pienin toimenpitein. Tästä on kyse.

        Muista nämä tänne kirjoittamasi viestit sitten kun sinun oman lähtösi aika täältä elävien kirjoista on.

        Kerroin asiasta pelkästään sen takia, että ehkä joku toinen osaisi paremmin pitää puoliaan vastaavassa tilanteessa, silloin kun läheinen elää viimeisiä hetkiään.
        Ei kuolevia ihmisiä, eikä eläviäkään, saisi kohdella huonosti koronan varjolla.


    • Anonyymi

      Kokemuksesta voin kertoa, että etenkin tk-osastoilla meillä hoitajilla ei todellakaan ole aikaa ihan vain jutella ja kädestä pidellä, ikävä kyllä.

      Ikävää sekin ja aiva nvarmasti vaikea omaisten uskoa, mutta toimii se toisinkinpäin - potilas on omaisten läsnäollessa niin mukava ja vaatimaton, mutta kun omaiset poistuvat paikalta...

    • Tässä sinulle linkki keskusteluun vanhusten kohtelusta:

      https://yle.fi/uutiset/3-11820119

      Itse Kirjoitan siellä nim.merkki: LOVE2

      Löydät minut myös: lovekaksi2(at)gmail.com

      • Anonyymi

        Perustuvatko vierailujen rajoitukset tartuntatautilakiin? Veljeni halvaantui jokin aika sitten. Kriittisiä viikkoja elettiin useita. Ihme tapahtui ja hän siitä selvisi. Nähdessään tutun henkilön hän saattoi sanoa jotain ihan järkevää. Nyt vierailuja rajoitetaan tai jopa kielletään Menenkö hänen edunvalvojanaan sitten syyskuun alkupuolella katsomaan, mitä hänestä on tullut. Missä ovat vammaisten ihmisoikeudet?


    • Anonyymi

      Ai koronaeristys!
      99-vuotiaan luona voi vierailla kuka tahansa koska hän asuu kotihoidon turvin kotona. Hoitohenkilökuntaa hänen luonaan viikottain käy 5-10 henkilöä ja kaikki heistä eivät suinkaan käytä edes maskia tai muita suojavarusteita. Lisäksi tulevat tuttavat ja me omaiset. Meidän vastuullahan on sotkujen selvittely/siivoaminen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      246
      2359
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      166
      1494
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      57
      1360
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1085
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1069
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      970
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      967
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      865
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      699
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      680
    Aihe