AKT kapinoi

Tutkain

Olisipa mielenkiintoista nähdä, miten punamultahallitus suhtautuu AKT:n työnseisauksiin tästä päivästä eteenpäin. Työministeriöllähän on lakiin perustuva oikeus kieltää lakkoilu määräajaksi, tai tarkemminsanottuna siirtää lakon alkamista 14 päivällä eteenpäin, jos lakko on strategisesti tärkeällä alalla. Työministeriö siirsi AKT:n lakkoa.

Mielestäni tämä tilanne koettelee kaikkia oikeusvaltion perusperiaatteita vastaan. Jos hallitus ei mitenkään regoi tapahtuneeseen, voidaan perustellusti kysyä nauttiiko hallitus kansan ja eduskunnan luottamusta tai onko se toiminut valtion edun mukaisesti. Perustuslakivaliokunnan pitäisi mielestäni tutkia jo nyt onko hallitus toiminut tässä AKT:n lakossa asianmukaisella tavalla.

Henkilökohtainen mielipiteeni on, että jos hallitus ei reagoi AKT:n lakkoon vähintäänkin kehoittamalla AKT:läisiä palaamaan työpaikalle lakiin perustuvan rangaistuksen uhalla, on tämä hallitus - ja myös nykyisten hallituspuolueiden nykyjohto - menettänyt lopullisesti kasvonsa minun silmissäni. Ne eivät koskaan voi nauttia minun silmissäni sitä luottamusta, jota valtiovallan edustajan kuuluisi nauttia. Uskon monen henkilön yhtyvän tähän näkemykseeni.

8

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liiton mies

      Olen esittänyt vastakysymyksen sinulle tuolla Keskustelupalstan Työpaikat osiossa, kerroit vahingonkorvausvastuusta. Uskon ja toivon, että vastaat mielipiteelläsi siihen. Jatka tätä kansan kiihoittamista vasta sen jälkeen. Ei nämä asiat niin selkeitä kuitenkaan ole... ja minä en ole edes AKT:n jäsen.

      • Tutkain

      • Liiton mies
        Tutkain kirjoitti:

        Vastaus löytyy sieltä Ammattiliitot-palstalta:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000000136&posting=22000000007872612

        Miksi siis hallituksen pitäisi nyt ärähtää AKT:lle jos kerran asia mahdollisesti menee sovitteluun?
        Työntekijöillä oli siis selkeä laillinen ylityökielto päällä kun työnantaja alkoi käyttämään laittomia keinoja rikkureiden käytöllä, johon taas työntekijät vastasivat poistumalla työpaikoiltaan kokonaan. Kumpi oli ensin? Muna vai kana?


      • laissa
        Liiton mies kirjoitti:

        Miksi siis hallituksen pitäisi nyt ärähtää AKT:lle jos kerran asia mahdollisesti menee sovitteluun?
        Työntekijöillä oli siis selkeä laillinen ylityökielto päällä kun työnantaja alkoi käyttämään laittomia keinoja rikkureiden käytöllä, johon taas työntekijät vastasivat poistumalla työpaikoiltaan kokonaan. Kumpi oli ensin? Muna vai kana?

        rikkurien käyttö on kielletty.


      • Liiton mies
        laissa kirjoitti:

        rikkurien käyttö on kielletty.

        Ei varmaankaan missään laissa ole kiellettyä käyttää rikkureita. Työntekijät ovatkin ilmeisesti päätelleet, että käyttäkööt työnantajat tästä eteenpäin pelkästään rikkureita kunnes asiat saadaan sovituiksi.


      • edellisessä
        Liiton mies kirjoitti:

        Ei varmaankaan missään laissa ole kiellettyä käyttää rikkureita. Työntekijät ovatkin ilmeisesti päätelleet, että käyttäkööt työnantajat tästä eteenpäin pelkästään rikkureita kunnes asiat saadaan sovituiksi.

        tekstissä "työnantaja alkoi käyttämään laittomia keinoja rikkureiden käytöllä". Mikä muu aikaisemmista teksteistäsi ei ole totta.


      • Tutkain
        Liiton mies kirjoitti:

        Miksi siis hallituksen pitäisi nyt ärähtää AKT:lle jos kerran asia mahdollisesti menee sovitteluun?
        Työntekijöillä oli siis selkeä laillinen ylityökielto päällä kun työnantaja alkoi käyttämään laittomia keinoja rikkureiden käytöllä, johon taas työntekijät vastasivat poistumalla työpaikoiltaan kokonaan. Kumpi oli ensin? Muna vai kana?

        Laki työriitojen sovittelemisesta (FINLEX)
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620420
        17 §
        Joka rikkoo tämän lain 7 §:n 1 momentissa tai 8 §:n 2 momentissa säädetyn tai 8 §:n 1 momentin mukaisesti annetun kiellon, rangaistakoon sakolla.

        Tämän lain 7 §:n 1 momentissa mainitun kiellon rikkomisesta älköön virallinen syyttäjä tehkö syytettä, ellei asianomistaja ole ilmoittanut sitä syytteeseen pantavaksi.


        ---
        Siis mikään laki ei estä työnantajaa tekemästä ERILLISTÄ vahingonkorvauskanneta työntekijöitä vastaan. Koska toimivalta tässä asiassa on valtakunnansovittelijalla, ei Työtuomioistuimella, ei ole asiassa päätäntävaltaa ja siten myös Työehtolain rajoite pelkkään sakkorangaistukseen ei päde.

        Vahingonkorvauskanne (tai muu keskinäinen sopiminen) olisi siis mahdollinen.



        Hallituksen taas pitäisi mielestäni ärähtää AKT:lle, koska se käsittääkseni rikkoo viranomaisen nimenomaista määräystä olla lakkoilemasta tästä päivämäärästä lähtien. Rikoslaista löytyy useampikin kohta, jotka voisivat periaatteesaa liittyä tällaiseen tilanteeseen, jossa minsteriön nimenomaista käskyä vastaan toimitaan. On syyttäjän ja oikeuden asia määritellä, mikä noista kohdista pätee, jos mikään. Herkimmilleen lipaisin on viritetty käsittääkseni lainkohdassa Haitanteko virkamiehelle.


      • Tutkain kirjoitti:

        Laki työriitojen sovittelemisesta (FINLEX)
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1962/19620420
        17 §
        Joka rikkoo tämän lain 7 §:n 1 momentissa tai 8 §:n 2 momentissa säädetyn tai 8 §:n 1 momentin mukaisesti annetun kiellon, rangaistakoon sakolla.

        Tämän lain 7 §:n 1 momentissa mainitun kiellon rikkomisesta älköön virallinen syyttäjä tehkö syytettä, ellei asianomistaja ole ilmoittanut sitä syytteeseen pantavaksi.


        ---
        Siis mikään laki ei estä työnantajaa tekemästä ERILLISTÄ vahingonkorvauskanneta työntekijöitä vastaan. Koska toimivalta tässä asiassa on valtakunnansovittelijalla, ei Työtuomioistuimella, ei ole asiassa päätäntävaltaa ja siten myös Työehtolain rajoite pelkkään sakkorangaistukseen ei päde.

        Vahingonkorvauskanne (tai muu keskinäinen sopiminen) olisi siis mahdollinen.



        Hallituksen taas pitäisi mielestäni ärähtää AKT:lle, koska se käsittääkseni rikkoo viranomaisen nimenomaista määräystä olla lakkoilemasta tästä päivämäärästä lähtien. Rikoslaista löytyy useampikin kohta, jotka voisivat periaatteesaa liittyä tällaiseen tilanteeseen, jossa minsteriön nimenomaista käskyä vastaan toimitaan. On syyttäjän ja oikeuden asia määritellä, mikä noista kohdista pätee, jos mikään. Herkimmilleen lipaisin on viritetty käsittääkseni lainkohdassa Haitanteko virkamiehelle.

        Ciao! Eläkeläispappaa kovin hämmästyttää! Tiedemiehet ovat vuosia toitottaneet ihmisten
        poikkeavan muista kädellisistä apinoista siinä,että meillä on muka hanskassa " secondary signal system", kyky siirtää kokemamme seuraavalle sukupolvelle verbaalisesti. Epäilen !
        Kapitalistin mahdollisuudet vaikuttaa tuotantokustannuksiin rajoittuu lähes pelkästään
        työvoimaan. Tyntekijällä taas ei ole muuta keinoa vaikuttaa työvoimansa hintaan kuinneuvottelu, tai ääritapauksessa työtaistelu.Konflikti on valmis. Siinä ei lailla ole
        paljonkaan sanansijaa, kun kapitalismin omien sääntöjen mukaan työmieskin toimii !
        vom


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1323
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      841
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      650
    4. 50
      567
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      11
      481
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      454
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      150
      422
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      397
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      368
    Aihe