Tunsiko Jeesus Jumalan?

Anonyymi

Jeesus tunsi Jumalan

Jee­sus opet­ti juu­ta­lai­sil­le, et­tei kuu­lu­mi­nen Ab­ra­ha­min su­kuun pe­las­ta. Tär­ke­ää on kuun­nel­la Ju­ma­lan sa­naa ja py­syä sil­le us­kol­li­se­na.

Sun­nun­tain teks­tit ker­to­vat eri­tyi­ses­ti pa­ho­jen hen­kien poi­sa­ja­mi­ses­ta. Jee­suk­sel­la oli val­ta teh­dä se Ju­ma­lan voi­mal­la. Sa­mal­la hän kir­kas­ti Ju­ma­laa ja it­se­ään Ju­ma­lan poi­ka­na.

Evan­ke­liu­mi­teks­tin edel­lä Jee­sus lu­pa­si juu­ta­lai­sil­le, jot­ka us­koi­vat hä­neen: ”Jos te py­syt­te us­kol­li­si­na mi­nun sa­nal­le­ni, te olet­te to­del­la ope­tus­lap­si­a­ni.” Juu­ta­lai­set ve­to­si­vat ole­van­sa Ab­ra­ha­min jäl­ke­läi­siä ja sa­noi­vat, et­tei­vät he ole ke­nen­kään or­jia. Jee­suk­sen mu­kaan he oli­vat kui­ten­kin syn­nin or­jia. (Joh. 8:31–34.)

Juu­ta­lai­set ei­vät kuul­leet Ju­ma­laa

Jee­sus ja juu­ta­lai­set ajau­tui­vat kii­vaa­seen väit­te­lyyn ja sa­nan­vaih­toon. Jee­sus pu­hui juu­ta­lai­sil­le in­hi­mil­li­ses­ti aja­tel­len ko­vaa pu­het­ta sa­no­en hei­dän ole­van läh­töi­sin saa­ta­nas­ta eli sii­tä, joka on ol­lut mur­haa­ja ja va­leh­te­li­ja alus­ta as­ti.

Jee­sus ker­toi juu­ta­lai­sil­le to­tuu­den, jota he ei­vät ha­lun­neet kuul­la. Epä­us­ko es­ti hei­tä us­ko­mas­ta Jee­suk­seen ja hä­nen syn­nit­tö­myy­teen­sä. Jee­sus sa­noi heil­le: ”Se, joka on läh­töi­sin Ju­ma­las­ta, kuu­lee mitä Ju­ma­la pu­huu. Te et­te kuu­le, kos­ka et­te ole läh­töi­sin Ju­ma­las­ta.”

Jee­sus esit­ti juu­ta­lai­sil­le haas­teen osoit­taa, et­tä hän oli­si teh­nyt syn­tiä. He ei­vät ky­en­neet sii­hen, mut­ta ei­vät sil­ti us­ko­neet Jee­suk­seen Ju­ma­lan poi­ka­na. Epä­us­ko syn­nyt­ti heis­sä vi­han Jee­sus­ta koh­taan, ja he ru­pe­si­vat her­jaa­maan hän­tä vas­taan: ”Sinä olet sa­ma­ri­a­lai­nen, ja si­nus­sa on paha hen­ki. Ei­kö asia ole­kin niin?” (Joh. 8:44–48.)

Ab­ra­ha­min uh­raus en­nus­merk­ki­nä

Jee­sus viit­ta­si pu­hees­saan juu­ta­lai­sil­le tut­tuun pat­ri­ark­kaan Ab­ra­ha­miin. Ju­ma­la kut­sui Ab­ra­ha­min ja ke­hot­ti hän­tä läh­te­mään omas­ta maas­taan koh­ti Ka­naa­nin maa­ta. Us­kon kaut­ta Ab­ra­ham tot­te­li Ju­ma­laa ja oli val­mis uh­raa­maan ai­no­an poi­kan­sa.

Var­mas­ti epäi­lyk­set saar­toi­vat Ab­ra­ha­mia, sil­lä oli­han hän saa­nut lu­pauk­sen: ”Ii­sa­kin jäl­ke­läi­siä sa­no­taan si­nun lap­sik­se­si”. Ab­ra­ham luot­ti hä­dän­kin het­kel­lä, et­tä Ju­ma­lal­la on val­ta he­rät­tää kuol­lut poi­ka hä­nel­le ta­kai­sin ai­van kuin ylös­nou­se­muk­sen en­nus­merk­ki­nä. (1. Moos. 12; Hepr. 11:17–19.)

Ii­sa­kin uh­raa­mi­ses­sa nä­kyy en­nus­merk­ki Ju­ma­lan mit­taa­mat­to­mas­ta rak­kau­des­ta koko maa­il­maa koh­taan. Ju­ma­la näki Ab­ra­ha­min sy­dä­meen ja es­ti vii­me het­kel­lä Ii­sa­kin uh­raa­mi­sen Her­ran en­ke­lin avul­la. Jee­sus sen si­jaan uh­rat­tiin, ja hän kär­si ris­tin­kuo­le­man mei­dän syn­tiem­me täh­den.

Ab­ra­ham näki Kris­tuk­sen päi­vän

Juu­ta­lai­set ei­vät ym­mär­tä­neet jär­ken­sä avul­la Jee­suk­sen pu­hei­ta. He ym­mär­si­vät Jee­suk­sen sa­nat ”joka pi­tää kiin­ni mi­nun sa­nas­ta­ni, ei mil­loin­kaan näe kuo­le­maa” vain ajal­li­ses­ta nä­kö­kul­mas­ta. He ajat­te­li­vat, et­tä Jee­sus oli jär­jil­tään ja et­tä Jee­suk­ses­sa oli paha hen­ki. He ih­met­te­li­vät, mi­ten on mah­dol­lis­ta, et­tä noin 30-vuo­ti­as mies oli­si näh­nyt kau­an sit­ten elä­neen Ab­ra­ha­min.

Jee­sus Mes­si­aa­na to­dis­ti juu­ta­lai­sil­le, et­tä Ab­ra­ham oli us­kon­sa täh­den tai­vas­kel­poi­nen. ”Tei­dän isän­ne Ab­ra­ham iloit­si sii­tä, et­tä sai­si näh­dä mi­nun päi­vä­ni. Hän näki sen ja rie­muit­si.” Us­kon kaut­ta Ab­ra­ham pää­si pe­ril­le tai­vaan ko­tiin.

Us­ko syn­tyy kuu­le­mi­ses­ta

Apos­to­li Paa­va­li kir­joit­taa sii­tä, mi­ten pe­las­tus on tar­koi­tet­tu kai­kil­le ih­mi­sil­le. Us­kon van­hurs­kaus pe­rus­tuu evan­ke­liu­min us­ko­mi­seen. ”Sana on lä­hel­lä si­nua, si­nun suus­sa­si ja si­nun sy­dä­mes­sä­si, ni­mit­täin se us­kon sana, jota me ju­lis­tam­me. Sy­dä­men us­ko tuo van­hurs­kau­den, suun tun­nus­tus pe­las­tuk­sen.” (Room. 10: 8,10.)

Us­ko syn­tyy kuu­le­mi­ses­ta ja kuu­le­mi­sen syn­nyt­tää Ju­ma­lan sana. ”Kuin­ka he voi­vat us­koa sii­hen, jos­ta ei­vät ole kuul­leet? Kuin­ka he voi­vat kuul­la, el­lei ku­kaan ju­lis­ta? Kuin­ka ku­kaan voi voi ju­lis­taa, el­lei hän­tä ole lä­he­tet­ty.” (Room. 10:14–17.)

Jee­sus kir­kas­ti jo elä­es­sään kun­ni­aa, joka oli läh­töi­sin Ju­ma­las­ta. Jee­sus tun­si Ju­ma­lan, oli­han hän yh­tä Isän Ju­ma­lan kans­sa. ”Te et­te ole op­pi­neet tun­te­maan hän­tä, mut­ta minä tun­nen hä­net. Jos sa­noi­sin, et­ten tun­ne, oli­sin va­leh­te­li­ja niin kuin te.” Ju­ma­lan Poi­ka oli kuu­li­ai­nen Isän sa­nal­le ha­maan ris­tin­kuo­le­maan as­ti.

Heikki Myllyniemi

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No, tämä onkin vähän hämmentävää, kun osa sanoo, että Israel pelastuu jokatapauksessa, aina Abrahamista asti ja osa sanoo, että heidänkin on tehtävä parannus. Eri käännökset antavat erilaisen kuvan.
      Miksi Paavali kantaa huolta omasta kansastaan jos tietää näitten kumminkin olevan turvassa? Miksi hän sanoo, että haluaa pelastaa edes muutaman heistä jos hän jo tietää heidän pelastuvan?

    • Satuolennot saadaan tuntemaan toisensa, jos fiktiiviseen tarinaan niin kirjoitetaan.

    • Mitä koet tästä jakeesta;

      Joh. 1:18

      Jumalaa ei kukaan ole koskaan nähnyt. Ainoa Poika, joka itse on Jumala ja joka aina on Isän vierellä, on opettanut meidät tuntemaan hänet.

      • Anonyymi

        Jaakob oli mies joka painiskellessaan näki Jumalan kasvoista kasvoihin ja sai siksi nimen Israel. Samoin Mooses tirkisteli Jumalan takapuolta kivenraosta kun hän vieraili Siinain vuorella. Ja Aatamin ja Eevan eteen Jumala tuli Suoraan puhumaan kasvotusten.


      • Pyytäisin, että Pinnasänky antaa asialliset ja selkeyttävät vastaukset kysymyksiini.


      • Ashera12 kirjoitti:

        Pyytäisin, että Pinnasänky antaa asialliset ja selkeyttävät vastaukset kysymyksiini.

        Minä vastaan asiallisesti asiallisiin kysmyksiin, mutta paskanauhantaan en lähde mukaan.


      • Anonyymi
        pinnasänky kirjoitti:

        Minä vastaan asiallisesti asiallisiin kysmyksiin, mutta paskanauhantaan en lähde mukaan.

        En yhtään ymmärrä mitä väärää olen sanonut tai mitä väärää kysymyksessäni on.
        Kerro ihmeessä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        En yhtään ymmärrä mitä väärää olen sanonut tai mitä väärää kysymyksessäni on.
        Kerro ihmeessä!

        Nimi


    • Anonyymi

      Jep jep. Jeesus tuli tutuksi myöhemmillä kalareissuillaan kostonjärvellä.

    • Anonyymi

      Jeesus tunsi jopa Mustanaamion. He vetivät kimpassa merirosvoja lättyyn. Mustanaamiokin on mies, joka ei koskaan kuole.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

      Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      90
      6538
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

      Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      172
      3702
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

      Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3239
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

      Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      217
      2294
    5. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

      Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      36
      1988
    6. Et edes ole vanha ja läski

      Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      36
      1940
    7. Etkö usko teidän

      Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      47
      1849
    8. Voisiko näistä

      Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      59
      1746
    9. Tykkään niin paljon

      Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      19
      1723
    10. Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa.

      Mieleenpainuvin hetki kaivattusi kanssa. Millainen se oli?
      Ikävä
      20
      1717
    Aihe