Analyysi paljastaa järkyttävän totuuden dieselmoottoreista: Hajoavat jopa kolme kertaa bensamalleja todennäköisemmin.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/analyysi-paljastaa-jarkyttavan-totuuden-dieselmoottoreista-hajoavat-jopa-kolme-kertaa-bensamalleja-todennakoisemmin/6741520#gs.nSnCm68
Audi on epäluotettavimman kymmenen dieselauton joukossa.
Dieselautot hajoavat todennäköisemmin, tulevat omistajilleen bensa-autoja huomattavasti kalliimmiksi
18
89
Vastaukset
- Anonyymi
Ei tuossa ylimalkaisessa artikkelissa viitsitty antaa linkkiä tuohon ulkomaiseen tutkimukseen syystä tai toisesta. Dieselillähän ajetaan huomattavasti enemmän kuin bensa-autoilla, joten oleellinen tieto tietysti olisi ajomäärät. Verrattiinko ammattiliikenteessä olleita autoja ja samanikäisiin yksityiskäytössä olleita autoja, jäi sekin epäselväksi. Esim vanhaa ex-taksia vastaavaan vanhaan yksityiskäytössä olleeseen samaan autoon? Artikkelissa mainittiin kyseessä olleen Euro5-autot eli valmistettu ennen syksyä 2014.
Jos asia tosiaan olisi noin kuten tuossa jutussa kerrotaan, niin olisi aika outoa, että koko ammattiliikenne liikkuu käytännössä dieseleillä. Ammattiliikenteessä, jos missä, luotettavuus ja kestävyys on tärkeää eikä siinä ole varaa seisottaa autoja korjaamoilla.- Anonyymi
Dieselautoilla, henkilöautoilla, ajetaan vuodessa noin kaksi kertaa enemmän kuin bensa-autoilla. Näin Suomessa, en tiedä miten Englannissa, jossa tuo analyysi on tehty.
- Anonyymi
Kyllähän sinänsä on ollut tiedossa jo pitkään että dieselissä on enemmän kalliita vikakohteita: turbo, EGR, suuttimet, hiukkassuodatin ja uusimmissa ad-blue jne. Ammattikäytössä tosin säästö polttoainekustannuksissa on jo sitä luokkaa että säästöllä maksaa jo helposti pari isompaakin remppaa.
Tutkimuksen tulokset on kyllä siinä mielessä vähän erikoiset tai lähinnä selitystä kaipaavat että Audin vikaantumisprosentti on 26% ja Skodan vain 9%. Moottorit ovat kuitenkin pitkälti samoja kummassakin autossa jolloin selitys eroon täytyy löytyä esim. ajokiometreistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän sinänsä on ollut tiedossa jo pitkään että dieselissä on enemmän kalliita vikakohteita: turbo, EGR, suuttimet, hiukkassuodatin ja uusimmissa ad-blue jne. Ammattikäytössä tosin säästö polttoainekustannuksissa on jo sitä luokkaa että säästöllä maksaa jo helposti pari isompaakin remppaa.
Tutkimuksen tulokset on kyllä siinä mielessä vähän erikoiset tai lähinnä selitystä kaipaavat että Audin vikaantumisprosentti on 26% ja Skodan vain 9%. Moottorit ovat kuitenkin pitkälti samoja kummassakin autossa jolloin selitys eroon täytyy löytyä esim. ajokiometreistä.Totta tietysti on, että mitä modernimpi ja teknisesti kehittyneempi auto on, niin se tuo mukanaan potentiaalisia vikakohteita, potentiaalinen vikakohde ei silti tarkoita, että vika realisoituu. Näinhän dieseleidenkin osalta on eli vikaantuminen on noissakin kohteissa melkoisen vähäistä ja varsinkin, jos vielä vähänkin huomioi dieselautojen huomattavasti suurempaan ajomäärään.
Se tietysti on mielenkiintoista miksi Audi on vikaherkempi (sinun mukaasi) kuin tekniikaltaan sama Skoda. Samahan on tilanne myös Seatin suhteessa Audiin. Ja se, että noista sisarusmalleista ainakin aiemmin on volkkari ollut kaikkein vikaherkin. Yksi selitys varmaan voisi olla sekin, että Audiin ja Volkkariin uusin tekniikka tulee ensin ja siinä vaiheessa kun se tulee Skodaan ja Seattiin, niin nk lastentaudit yms, on jo korjattu. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän sinänsä on ollut tiedossa jo pitkään että dieselissä on enemmän kalliita vikakohteita: turbo, EGR, suuttimet, hiukkassuodatin ja uusimmissa ad-blue jne. Ammattikäytössä tosin säästö polttoainekustannuksissa on jo sitä luokkaa että säästöllä maksaa jo helposti pari isompaakin remppaa.
Tutkimuksen tulokset on kyllä siinä mielessä vähän erikoiset tai lähinnä selitystä kaipaavat että Audin vikaantumisprosentti on 26% ja Skodan vain 9%. Moottorit ovat kuitenkin pitkälti samoja kummassakin autossa jolloin selitys eroon täytyy löytyä esim. ajokiometreistä.Kyllä ammattiliikenteessä varmasti tärkeämpää on pitää auto liikenteessä eikä seisottaa korjaamolla, kuin joku polttoaineen hinta, vaikka toki kaikki kustannukset merkitsevät.
Eihän käytännössä ammattiliikenteelle edes toistaiseksi löydy vaihtoehtoa dieselille ja nimenomaan luotettavuuden ja kestävyyden kannalta katsottuna. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä ammattiliikenteessä varmasti tärkeämpää on pitää auto liikenteessä eikä seisottaa korjaamolla, kuin joku polttoaineen hinta, vaikka toki kaikki kustannukset merkitsevät.
Eihän käytännössä ammattiliikenteelle edes toistaiseksi löydy vaihtoehtoa dieselille ja nimenomaan luotettavuuden ja kestävyyden kannalta katsottuna.Luotettavuus on yksi tekijä, ja se pitää olla riittävän hyvä, mutta kyllä ne kokonaiskustannukset pitkälti ratkaisevat. Hyvin harvalla ammattiliikenteen yrittäjällä pelkkä luotettavuus on se ainut tai tärkein kriteeri.
Esim. taksikäytössä auton pitoajalta polttoaineessa säästää dieselillä luokkaa 10 keur, ja vaikka autoon joutuisi teettämään vähän isomman 3-4 tonnin remontin niin silti kokonaisuus on vielä reilusti plussalla. Tuollainen yksi remontti ei vielä liiketoiminnan kannalta ole ongelma, sijaisauto on kuitenkin aina järjestettävissä jne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luotettavuus on yksi tekijä, ja se pitää olla riittävän hyvä, mutta kyllä ne kokonaiskustannukset pitkälti ratkaisevat. Hyvin harvalla ammattiliikenteen yrittäjällä pelkkä luotettavuus on se ainut tai tärkein kriteeri.
Esim. taksikäytössä auton pitoajalta polttoaineessa säästää dieselillä luokkaa 10 keur, ja vaikka autoon joutuisi teettämään vähän isomman 3-4 tonnin remontin niin silti kokonaisuus on vielä reilusti plussalla. Tuollainen yksi remontti ei vielä liiketoiminnan kannalta ole ongelma, sijaisauto on kuitenkin aina järjestettävissä jne.Ja mitähän realistisia käytännön vaihtoehtoja esim takseilla tai muilla ammattiliikenteen harjoittajilla olisi dieselien vaihtoehdoiksi? Ja jos on, niin miksiköhän ne eivät ole käytännössä nousseet esiin?
Se on totta, ettei luotettavuus ole ainoa tekijä. Käyttökustannukset kokonaisuudessaan varmasti tärkein, mutta kyllä luotettavuus vaikuttaa oleellisesti myös käyttökustannuksiinkin. Ja tietysti mukavuus on tärkeä, onhan auto liikenteessä ja sillä ajetaan eli kuljettaja ajaa valtavia määriä, joten ei mukavuus ole merkityksetön sekään.
Et kai tosissasi usko, että ammattiautoilijat yleisesti valitsisivat työkalunsa jonkin muun kuin hyötynäkökulman takia?
Vai miksi oikeastaan kirjoitat tästä asiasta? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitähän realistisia käytännön vaihtoehtoja esim takseilla tai muilla ammattiliikenteen harjoittajilla olisi dieselien vaihtoehdoiksi? Ja jos on, niin miksiköhän ne eivät ole käytännössä nousseet esiin?
Se on totta, ettei luotettavuus ole ainoa tekijä. Käyttökustannukset kokonaisuudessaan varmasti tärkein, mutta kyllä luotettavuus vaikuttaa oleellisesti myös käyttökustannuksiinkin. Ja tietysti mukavuus on tärkeä, onhan auto liikenteessä ja sillä ajetaan eli kuljettaja ajaa valtavia määriä, joten ei mukavuus ole merkityksetön sekään.
Et kai tosissasi usko, että ammattiautoilijat yleisesti valitsisivat työkalunsa jonkin muun kuin hyötynäkökulman takia?
Vai miksi oikeastaan kirjoitat tästä asiasta?Suvusta löytyy taksiautoilijataustaa sen verran että vuosien saatossa on kokeiltu pari kertaa bensa-autoakin ja usko tai älä mutta nuo olivat teknisessä mielessä (=luotettavuus) erittäin luotettavia, eivät vaatineet tekniikan suhteen normaalihuoltojen lisäksi mitään ylimääräistä. Se pettymys sitten oli se että toteutuneet kulutukset jäivät korkeiksi ja kauas valmistajan ilmoituksista. Ei tuossa ajossa dieselilläkään pääse valmistajan ilmoituksiin, mutta suhteessa bensoissa ylitys oli selvästi isompi.
Dieseleissä sitten esim. tietyissä tapauksissa turbot menivät järjestään vaihtoon alle 200 tkm lukemissa mutta kokonaiskustannusten osalta ne olivat silti järkevin vaihtoehto. Eli kokonaiskustannus käyttöajalta ratkaisee.
Siinä olet oikeassa että kun mennään raskaampaan kalustoon niin eipä dieselille ole edes vaihtoehtoja.
- Anonyymi
Uudet voi hajota minulla jo 27v vanha diesel alla ja taas meni leimasta läpi heittäen.
- Anonyymi
ja tuo urea homma vie vaivattomuutta alaspäin--
eikö tosiaan viisaat keksi muuta ratkaisua?- Anonyymi
Eihän urealiuos ole käytössä muuta kuin scr-puhdistustekniikassa. Se siis on vain yksi tekniikka, jolla päästään Euro6-luokituksen mukaisiin päästöihin. Sitä yleisesti käyttää saksalaiset dieselautot. Eivät japanilaiset, korealaiset ja varmaan jotkut muutkin.
Voi siis sanoa, että ’viisaat’ ovat kyllä keksineet vaihtoehtoisen ratkaisun. - Anonyymi
No jaa. Muutaman litran noin 10 tkm:n välein lisäys ei varmaan ole sen suurempi vaiva kuin pissapojan täyttö. Ainakaan useimmille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jaa. Muutaman litran noin 10 tkm:n välein lisäys ei varmaan ole sen suurempi vaiva kuin pissapojan täyttö. Ainakaan useimmille.
mä en autooni kusta laittas tippaakaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
mä en autooni kusta laittas tippaakaan
Niin, nuo ’kusta’ käyttävät ovat tietysti vähän kalliitakin... joten ei sun tarvikaan.
Hyvä kuitenkin kun toit asian esille sinunkin näkökulmasta... se on tärkeää
- Anonyymi
No jaa. Neljä edellistä autoani oli dieseleitä. Vain Toyotan 2,2 D4D oli pettymys. Muut olivat aivan loistavia moottoreita kestävyydeltään ja toiminnaltaan. Ei mitään ongelmaa Skodan dieseliin vaihdettiin yksi hehkutulppa n. 150 tkm kohdalla. Siinä se. Kaikilla näillä ajoin reilusti yli 200 tkm ennen vaihtamista uuteen. Nyt palasin bensakantaan kilometrien jäädessä 15 tkm:iin/vuosi. Kokeilen taas vaihteeksi japsia (ei toyota) ja vaikuttaa ihan hyvältä ratkaisulta.
- Anonyymi
Eikai kukaan dieseliä vaihda ennen puolta miljoonaa kilsaa? Itse ajan bensavehkeillä vähintään 400 tuhatta, ennenkuin vaihdan. Tosin, ei niistä paljon vaihdossa saa, mutta hintansa ovat jo tienanneet.
- Anonyymi
Lue aloitus ja mene huomenna autokauppaan, jos omistat dieselauton.
- Anonyymi
Aloittaja tarkoittaa dieselillä ajettavan esim. 350 tkm ilman ainuttakaan teknistä korjaamista ja myös säätämättä kertaakaan moottoria millään tavalla. Täysin kunnossa olevana edelleen. Muutakaan korjaamista suuresti tarvitsematta, mutta bensiiautolla vastaava km-määrä on 1,1 miljoonaa kilometriä. Siihenkään ei ole vaihdettu kuin laturin hihna 150 tkm välein ja vaikkapa laturi kerran, akku pari kertaa ja laakeri pyörään ja jarrupaloja.
Saisinko esimerkin ko. autosta, edes yhdestä sellaisesta saksalaisena. Melkein oksensin nähdessäni vähän ajettuja saksalaisia autoja riisuttuna mittavissa remonteissa. Enhän japsidieselilläni korjaamoissa käynyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491195Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241139Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111070- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72895
- 73869