Dieselautot hajoavat todennäköisemmin, tulevat omistajilleen bensa-autoja huomattavasti kalliimmiksi

Anonyymi

18

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei tuossa ylimalkaisessa artikkelissa viitsitty antaa linkkiä tuohon ulkomaiseen tutkimukseen syystä tai toisesta. Dieselillähän ajetaan huomattavasti enemmän kuin bensa-autoilla, joten oleellinen tieto tietysti olisi ajomäärät. Verrattiinko ammattiliikenteessä olleita autoja ja samanikäisiin yksityiskäytössä olleita autoja, jäi sekin epäselväksi. Esim vanhaa ex-taksia vastaavaan vanhaan yksityiskäytössä olleeseen samaan autoon? Artikkelissa mainittiin kyseessä olleen Euro5-autot eli valmistettu ennen syksyä 2014.

      Jos asia tosiaan olisi noin kuten tuossa jutussa kerrotaan, niin olisi aika outoa, että koko ammattiliikenne liikkuu käytännössä dieseleillä. Ammattiliikenteessä, jos missä, luotettavuus ja kestävyys on tärkeää eikä siinä ole varaa seisottaa autoja korjaamoilla.

      • Anonyymi

        Dieselautoilla, henkilöautoilla, ajetaan vuodessa noin kaksi kertaa enemmän kuin bensa-autoilla. Näin Suomessa, en tiedä miten Englannissa, jossa tuo analyysi on tehty.


      • Anonyymi

        Kyllähän sinänsä on ollut tiedossa jo pitkään että dieselissä on enemmän kalliita vikakohteita: turbo, EGR, suuttimet, hiukkassuodatin ja uusimmissa ad-blue jne. Ammattikäytössä tosin säästö polttoainekustannuksissa on jo sitä luokkaa että säästöllä maksaa jo helposti pari isompaakin remppaa.

        Tutkimuksen tulokset on kyllä siinä mielessä vähän erikoiset tai lähinnä selitystä kaipaavat että Audin vikaantumisprosentti on 26% ja Skodan vain 9%. Moottorit ovat kuitenkin pitkälti samoja kummassakin autossa jolloin selitys eroon täytyy löytyä esim. ajokiometreistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän sinänsä on ollut tiedossa jo pitkään että dieselissä on enemmän kalliita vikakohteita: turbo, EGR, suuttimet, hiukkassuodatin ja uusimmissa ad-blue jne. Ammattikäytössä tosin säästö polttoainekustannuksissa on jo sitä luokkaa että säästöllä maksaa jo helposti pari isompaakin remppaa.

        Tutkimuksen tulokset on kyllä siinä mielessä vähän erikoiset tai lähinnä selitystä kaipaavat että Audin vikaantumisprosentti on 26% ja Skodan vain 9%. Moottorit ovat kuitenkin pitkälti samoja kummassakin autossa jolloin selitys eroon täytyy löytyä esim. ajokiometreistä.

        Totta tietysti on, että mitä modernimpi ja teknisesti kehittyneempi auto on, niin se tuo mukanaan potentiaalisia vikakohteita, potentiaalinen vikakohde ei silti tarkoita, että vika realisoituu. Näinhän dieseleidenkin osalta on eli vikaantuminen on noissakin kohteissa melkoisen vähäistä ja varsinkin, jos vielä vähänkin huomioi dieselautojen huomattavasti suurempaan ajomäärään.

        Se tietysti on mielenkiintoista miksi Audi on vikaherkempi (sinun mukaasi) kuin tekniikaltaan sama Skoda. Samahan on tilanne myös Seatin suhteessa Audiin. Ja se, että noista sisarusmalleista ainakin aiemmin on volkkari ollut kaikkein vikaherkin. Yksi selitys varmaan voisi olla sekin, että Audiin ja Volkkariin uusin tekniikka tulee ensin ja siinä vaiheessa kun se tulee Skodaan ja Seattiin, niin nk lastentaudit yms, on jo korjattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän sinänsä on ollut tiedossa jo pitkään että dieselissä on enemmän kalliita vikakohteita: turbo, EGR, suuttimet, hiukkassuodatin ja uusimmissa ad-blue jne. Ammattikäytössä tosin säästö polttoainekustannuksissa on jo sitä luokkaa että säästöllä maksaa jo helposti pari isompaakin remppaa.

        Tutkimuksen tulokset on kyllä siinä mielessä vähän erikoiset tai lähinnä selitystä kaipaavat että Audin vikaantumisprosentti on 26% ja Skodan vain 9%. Moottorit ovat kuitenkin pitkälti samoja kummassakin autossa jolloin selitys eroon täytyy löytyä esim. ajokiometreistä.

        Kyllä ammattiliikenteessä varmasti tärkeämpää on pitää auto liikenteessä eikä seisottaa korjaamolla, kuin joku polttoaineen hinta, vaikka toki kaikki kustannukset merkitsevät.

        Eihän käytännössä ammattiliikenteelle edes toistaiseksi löydy vaihtoehtoa dieselille ja nimenomaan luotettavuuden ja kestävyyden kannalta katsottuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ammattiliikenteessä varmasti tärkeämpää on pitää auto liikenteessä eikä seisottaa korjaamolla, kuin joku polttoaineen hinta, vaikka toki kaikki kustannukset merkitsevät.

        Eihän käytännössä ammattiliikenteelle edes toistaiseksi löydy vaihtoehtoa dieselille ja nimenomaan luotettavuuden ja kestävyyden kannalta katsottuna.

        Luotettavuus on yksi tekijä, ja se pitää olla riittävän hyvä, mutta kyllä ne kokonaiskustannukset pitkälti ratkaisevat. Hyvin harvalla ammattiliikenteen yrittäjällä pelkkä luotettavuus on se ainut tai tärkein kriteeri.

        Esim. taksikäytössä auton pitoajalta polttoaineessa säästää dieselillä luokkaa 10 keur, ja vaikka autoon joutuisi teettämään vähän isomman 3-4 tonnin remontin niin silti kokonaisuus on vielä reilusti plussalla. Tuollainen yksi remontti ei vielä liiketoiminnan kannalta ole ongelma, sijaisauto on kuitenkin aina järjestettävissä jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luotettavuus on yksi tekijä, ja se pitää olla riittävän hyvä, mutta kyllä ne kokonaiskustannukset pitkälti ratkaisevat. Hyvin harvalla ammattiliikenteen yrittäjällä pelkkä luotettavuus on se ainut tai tärkein kriteeri.

        Esim. taksikäytössä auton pitoajalta polttoaineessa säästää dieselillä luokkaa 10 keur, ja vaikka autoon joutuisi teettämään vähän isomman 3-4 tonnin remontin niin silti kokonaisuus on vielä reilusti plussalla. Tuollainen yksi remontti ei vielä liiketoiminnan kannalta ole ongelma, sijaisauto on kuitenkin aina järjestettävissä jne.

        Ja mitähän realistisia käytännön vaihtoehtoja esim takseilla tai muilla ammattiliikenteen harjoittajilla olisi dieselien vaihtoehdoiksi? Ja jos on, niin miksiköhän ne eivät ole käytännössä nousseet esiin?

        Se on totta, ettei luotettavuus ole ainoa tekijä. Käyttökustannukset kokonaisuudessaan varmasti tärkein, mutta kyllä luotettavuus vaikuttaa oleellisesti myös käyttökustannuksiinkin. Ja tietysti mukavuus on tärkeä, onhan auto liikenteessä ja sillä ajetaan eli kuljettaja ajaa valtavia määriä, joten ei mukavuus ole merkityksetön sekään.

        Et kai tosissasi usko, että ammattiautoilijat yleisesti valitsisivat työkalunsa jonkin muun kuin hyötynäkökulman takia?
        Vai miksi oikeastaan kirjoitat tästä asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitähän realistisia käytännön vaihtoehtoja esim takseilla tai muilla ammattiliikenteen harjoittajilla olisi dieselien vaihtoehdoiksi? Ja jos on, niin miksiköhän ne eivät ole käytännössä nousseet esiin?

        Se on totta, ettei luotettavuus ole ainoa tekijä. Käyttökustannukset kokonaisuudessaan varmasti tärkein, mutta kyllä luotettavuus vaikuttaa oleellisesti myös käyttökustannuksiinkin. Ja tietysti mukavuus on tärkeä, onhan auto liikenteessä ja sillä ajetaan eli kuljettaja ajaa valtavia määriä, joten ei mukavuus ole merkityksetön sekään.

        Et kai tosissasi usko, että ammattiautoilijat yleisesti valitsisivat työkalunsa jonkin muun kuin hyötynäkökulman takia?
        Vai miksi oikeastaan kirjoitat tästä asiasta?

        Suvusta löytyy taksiautoilijataustaa sen verran että vuosien saatossa on kokeiltu pari kertaa bensa-autoakin ja usko tai älä mutta nuo olivat teknisessä mielessä (=luotettavuus) erittäin luotettavia, eivät vaatineet tekniikan suhteen normaalihuoltojen lisäksi mitään ylimääräistä. Se pettymys sitten oli se että toteutuneet kulutukset jäivät korkeiksi ja kauas valmistajan ilmoituksista. Ei tuossa ajossa dieselilläkään pääse valmistajan ilmoituksiin, mutta suhteessa bensoissa ylitys oli selvästi isompi.

        Dieseleissä sitten esim. tietyissä tapauksissa turbot menivät järjestään vaihtoon alle 200 tkm lukemissa mutta kokonaiskustannusten osalta ne olivat silti järkevin vaihtoehto. Eli kokonaiskustannus käyttöajalta ratkaisee.

        Siinä olet oikeassa että kun mennään raskaampaan kalustoon niin eipä dieselille ole edes vaihtoehtoja.


    • Anonyymi

      Uudet voi hajota minulla jo 27v vanha diesel alla ja taas meni leimasta läpi heittäen.

    • Anonyymi

      ja tuo urea homma vie vaivattomuutta alaspäin--

      eikö tosiaan viisaat keksi muuta ratkaisua?

      • Anonyymi

        Eihän urealiuos ole käytössä muuta kuin scr-puhdistustekniikassa. Se siis on vain yksi tekniikka, jolla päästään Euro6-luokituksen mukaisiin päästöihin. Sitä yleisesti käyttää saksalaiset dieselautot. Eivät japanilaiset, korealaiset ja varmaan jotkut muutkin.

        Voi siis sanoa, että ’viisaat’ ovat kyllä keksineet vaihtoehtoisen ratkaisun.


      • Anonyymi

        No jaa. Muutaman litran noin 10 tkm:n välein lisäys ei varmaan ole sen suurempi vaiva kuin pissapojan täyttö. Ainakaan useimmille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa. Muutaman litran noin 10 tkm:n välein lisäys ei varmaan ole sen suurempi vaiva kuin pissapojan täyttö. Ainakaan useimmille.

        mä en autooni kusta laittas tippaakaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        mä en autooni kusta laittas tippaakaan

        Niin, nuo ’kusta’ käyttävät ovat tietysti vähän kalliitakin... joten ei sun tarvikaan.

        Hyvä kuitenkin kun toit asian esille sinunkin näkökulmasta... se on tärkeää


    • Anonyymi

      No jaa. Neljä edellistä autoani oli dieseleitä. Vain Toyotan 2,2 D4D oli pettymys. Muut olivat aivan loistavia moottoreita kestävyydeltään ja toiminnaltaan. Ei mitään ongelmaa Skodan dieseliin vaihdettiin yksi hehkutulppa n. 150 tkm kohdalla. Siinä se. Kaikilla näillä ajoin reilusti yli 200 tkm ennen vaihtamista uuteen. Nyt palasin bensakantaan kilometrien jäädessä 15 tkm:iin/vuosi. Kokeilen taas vaihteeksi japsia (ei toyota) ja vaikuttaa ihan hyvältä ratkaisulta.

      • Anonyymi

        Eikai kukaan dieseliä vaihda ennen puolta miljoonaa kilsaa? Itse ajan bensavehkeillä vähintään 400 tuhatta, ennenkuin vaihdan. Tosin, ei niistä paljon vaihdossa saa, mutta hintansa ovat jo tienanneet.


    • Anonyymi

      Lue aloitus ja mene huomenna autokauppaan, jos omistat dieselauton.

    • Anonyymi

      Aloittaja tarkoittaa dieselillä ajettavan esim. 350 tkm ilman ainuttakaan teknistä korjaamista ja myös säätämättä kertaakaan moottoria millään tavalla. Täysin kunnossa olevana edelleen. Muutakaan korjaamista suuresti tarvitsematta, mutta bensiiautolla vastaava km-määrä on 1,1 miljoonaa kilometriä. Siihenkään ei ole vaihdettu kuin laturin hihna 150 tkm välein ja vaikkapa laturi kerran, akku pari kertaa ja laakeri pyörään ja jarrupaloja.

      Saisinko esimerkin ko. autosta, edes yhdestä sellaisesta saksalaisena. Melkein oksensin nähdessäni vähän ajettuja saksalaisia autoja riisuttuna mittavissa remonteissa. Enhän japsidieselilläni korjaamoissa käynyt.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8146
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2502
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2223
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      21
      1898
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1634
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1469
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1435
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1379
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1153
    Aihe