Normaali talvikeli pääsi jälleen yllättämään.

Anonyymi

Etelä-Suomessa on normaali talvikeli jälleen päässyt kuin varkain yllättämään. Useiden autojen peräänajoja ja ketjukolareita. Turunväylä on väliaikaisesti poikki liikenteeltä Ikean kohdilla ja Poliisi on jälleen auttamassa autoilijoita.

Siellä työnnetään menemään kuluneilla ja muutenkin huonoilla kitkarenkailla ja pölistellään suoraan hatelikkoonn rampeilta tai toisten perään. Onpa kaistanvaihdotkin tuottaneet ongelmia ja pyöritetty kuin karusellissa konsanaan. Nyt ihmiset järkeä siihen touhuun - Jos nopeusrajoitus on 80km/h, 100km/h etc niin se ei tarkoita että sitä nopeutta on pakko ajaa koska keli on erittäin huono.

Lisäksi tulee ymmärtää että kovat kelit vaativat kunnon rengasta alle eli nastarengasta vaikka ei sekään tee kesää tuossa kelissä. Tärkeintä kuitenkin on että jokainen hermanni ymmärtää ettei ole "rallikuski" tuolla liikenteessä.

Tämä kertoo kaiken:
"Tulin juuri yhdeltä tehtävältä ja totesin, että teiden pinnat ovat peilijäässä. Nopeusrajoituksia kannattaa nyt tosissaan noudattaa. Kitkarenkaat eivät pidä yhtä hyvin kuin nastarenkaat näissä oloissa, Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen paloesimies Ari Lehtolainen kertoo. -IS"

Turvallista matkaa kaikille!

40

62

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Rekkamiehet ja muut sankarit kolistelee.

    • Anonyymi

      Niin pääsi talvikelvi yllättämään!

      Nyt saa lukea muita uutisia lehtien ja tv-kanavien nettisivuilta kuin koronasta!

      On siis vaihtelua uutisiin!

      • Anonyymi

        Ja huomenna valitetaan uutisissa kun ei autot lähde käyntiin -30 pakkasessa jota ne lupaili eteläsuomeenkin.


    • Anonyymi

      Banaanit ei pääse kaupan hyllylle, kun maisterit tumpeloivat valtaväylällä, skodalla!

    • Anonyymi

      Normaali nastarengas ei auta yhtään lumessa. Lumisissa olosuhteissa kitkarengas pitää jopa paremmin. Moni luulee, että kun on nastarenkaat niin voi ajaa kuin kesällä. Näin ei tietenkää ole. Muutama päivä sitten näin kuinka henkilöauto ajoi rekan perään. Nastarenkaat olivat kuulemma vasta kaksi vuorokautta vanhat eli uudet, mutta silti kolari tapahtui.

      • Anonyymi

        Kaikilla noissa kolarisumassa olevilla oli ajatuksena, että nastathan tekevät talvesta sen kesän, joten kaasu pohjaan vaan! 😂😅


      • Anonyymi

        Normaali kitkarengas ei auta yhtään lumessa. Lumisissa olosuhteissa nastarengas pitää jopa paremmin. Moni luulee, että kun on kitkarenkaat niin voi ajaa kuin kesällä. Näin ei tietenkää ole. Muutama päivä sitten näin kuinka henkilöauto ajoi metsikköön. Kitkarenkaat olivat kuulemma vasta kaksi vuorokautta vanhat eli uudet, mutta silti kolari tapahtui.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaali kitkarengas ei auta yhtään lumessa. Lumisissa olosuhteissa nastarengas pitää jopa paremmin. Moni luulee, että kun on kitkarenkaat niin voi ajaa kuin kesällä. Näin ei tietenkää ole. Muutama päivä sitten näin kuinka henkilöauto ajoi metsikköön. Kitkarenkaat olivat kuulemma vasta kaksi vuorokautta vanhat eli uudet, mutta silti kolari tapahtui.

        Et sä hölmö ole?


      • Anonyymi

        "Lumisissa olosuhteissa kitkarengas pitää jopa paremmin"

        Väitteessäsi ei ole mitään perää. TM 2019:
        Ajettavuus lumella: 6/10 top10 renkaasta nastoja, mm paras oli nastarengas
        Jarrutus lumella: Top5 nastoja
        Kiihdytys lumella: 4/5 Top5 renkaasta nastoja


    • Anonyymi

      Mulla on 10 vuotta vanhat kitkat edessä, sanoi katsastusmies pari viikkoa sitten.
      Turvallisempaa oli vaan mennä pääteillä ohi kaikista kun ajaa jossain jonossa missä saa oikeasti pelätä koko ajan että joku tekee tiukan jarrutuksen. Liittymistä tulee autoja aina välillä ja kun suurin osa pitää niin lyhyitä välejä edellä olevaan niin jokaisesta kaistanvaihtajasta tulee jonoon haittava nopeuden hidastuminen ja välit vaan lyhenee ja lyhenee..

      • Anonyymi

        Mulla on 28 vuotta vanhat kitkat. Eilen ajoin 70 kilometrin matkan 20 minuutissa ja ohitin kaikki ilman mitään ongelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on 28 vuotta vanhat kitkat. Eilen ajoin 70 kilometrin matkan 20 minuutissa ja ohitin kaikki ilman mitään ongelmaa.

        Jännitä vaan niitten nastojes kanssa, sitähän sä teet


    • Anonyymi

      Nyt ei ollut mikään normaali talvikeli. Ei ole ennen tullut morsetuksen säestämänä puhelimeen varoitusta vaarallisesta säästä liikenteelle. Onneksi ei tarvinnut lähteä tänään tien päälle.

      • Anonyymi

        Tien sivussa on tikkari, jonka mukaista nopeutta on ajettava, mielellään kuusi kilometriä tunnissa yli, muuten on NYSVÄRI. NYSVÄRIT estävät normaalien kuljettajien etenemistä, ollen rattijuopon tasolle taantuneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tien sivussa on tikkari, jonka mukaista nopeutta on ajettava, mielellään kuusi kilometriä tunnissa yli, muuten on NYSVÄRI. NYSVÄRIT estävät normaalien kuljettajien etenemistä, ollen rattijuopon tasolle taantuneita.

        Minä olen ihan mielelläni noiden sankarikuskien silmissä nysväri, ja asetan nopeuden sekä turvavälin aina olosuhteiden mukaan. Eilenkin taisin istua onnistuneen kotimatkan jälkeen sohvalla lehteä lukien samaan aikaan kun sankarikuskit tappeli lumipyryssä siitä, että kenen syytä tämä kaikki on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tien sivussa on tikkari, jonka mukaista nopeutta on ajettava, mielellään kuusi kilometriä tunnissa yli, muuten on NYSVÄRI. NYSVÄRIT estävät normaalien kuljettajien etenemistä, ollen rattijuopon tasolle taantuneita.

        Tien sivussa on tikkari, joka osoittaa suurimman sallitun nopeuden. Eikä se tarkoita että pitää ajaa kovempaa tai edes sitä suurinta sallittua jos keliolosuhteet eivät sitä salli. Valitettavasti kaltaisesi pällit eivät sitä tajua. Toivottavasti ajelet auto petäjän ympärille että muiden tielläliikkujien turvallisuus paraneee.


      • Anonyymi

        Autoilijan pitää itse tajuta milloin on huono keli ja näkeehän sen omilla sielujen silmilläänkin sen huonon kelin. Keli ei haasta, vaan autoilija haastaa itsensä olla välittämättä huonon kelin riskeistä. Miten sitä varovasti ajetaan ? ja miten sitä liikennesääntöjen mukaan ajetaan ?
        Tähän ei kukaan halua antaa julkisessaa tiedotuksessa oikeanlaista vastausta, koska sana hitaammin on kirosana liikenteessä.
        Kysymys on vain siitä, uskalletaanko poiketa liikennekulttuurista ajamalla muita hitaammin tai kelin vaatimalla hitaammalla ajotavalla.
        Sitä ei osata ajatella, että se kiire loppuu totaalisesti ketjukolareissa.
        Tuo kans naurattaa, kun voivottelevat, ettei pääkaupunkisudulla onnistu turvavälien pitäminen. Heti kun jättää itse välin, niin takana tuleva rientää sen täyttämään. Tämä on just sitä liikennekulttuuria, johon on opittu jo äidinmaidossa tai isän kaljassa.

        Viisas autoilija ei hermostu, vaikka hänen turvavälinsä aina täytetäänkin, koska hän sitkeästi ja väsymättä jättää aina uudestaan ja uudestaan uuden turvavälin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tien sivussa on tikkari, jonka mukaista nopeutta on ajettava, mielellään kuusi kilometriä tunnissa yli, muuten on NYSVÄRI. NYSVÄRIT estävät normaalien kuljettajien etenemistä, ollen rattijuopon tasolle taantuneita.

        JOPI siellä taas aloitti tutun asioiden päälaelleen kääntämisen.
        On käsittämtätöntä parjaamista, kun itse yrittää ja haluaa ajaa kaikkien turvallisten ajotapojen mukaisesti, niin JOPI ja kumppanit hyökkää heti päälle mustamaalaamaan. JOPI ja kumppanit ovat se porukka, joille vain vauhti on sitä jotakin liikenteessä ja kaikki muu silkaa hebreaa. Eikö JOPI nähnyt taas kerran, mitä se tikkarin mukainen ajonopeus saa aikaan huonossa kelissä lisättynä olemattomat turvavälit. Turvaväli käsite on Audi kuskille ja JOPI.lle yhdentekevää. He eivät varmaan opi ennenkä vasta sitten, kun toivon mukaan päätyisivät tuonne romuralli kasaan miettimään syntyjä syviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ihan mielelläni noiden sankarikuskien silmissä nysväri, ja asetan nopeuden sekä turvavälin aina olosuhteiden mukaan. Eilenkin taisin istua onnistuneen kotimatkan jälkeen sohvalla lehteä lukien samaan aikaan kun sankarikuskit tappeli lumipyryssä siitä, että kenen syytä tämä kaikki on.

        👍👍👍👍 sinulle kymmenen pistettä ja papukaijan merkki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tien sivussa on tikkari, joka osoittaa suurimman sallitun nopeuden. Eikä se tarkoita että pitää ajaa kovempaa tai edes sitä suurinta sallittua jos keliolosuhteet eivät sitä salli. Valitettavasti kaltaisesi pällit eivät sitä tajua. Toivottavasti ajelet auto petäjän ympärille että muiden tielläliikkujien turvallisuus paraneee.

        Tuossa Espoon kolarisumassa iski se että ajetaan vanhasta tottumuksesta sillä nopeudella joka on merkitty tienvarren nopeusrajoitusmerkkeihin, kelistä välittämättä.

        Tuolla Turunväylällä on aika pitkät pätkät etäohjattavat nopeusrajoitukset valokilvillä ja varmaankin tuosta kolaripaikasta Turun suuntaa alkavalla jaksolla ohjatuissa kilvissä oli melkoisen alhainen nopeusrajoitus sään takia. Mutta juuri tuosta kolaripaikasta Helsinkiin päin alkaa loppumatkalle kiinteiden rajoitusten jakso (kolaripaikalla muistaakseni 100) joten porukka polkaisee lisää vauhtia.

        Lehtiuutisen mukaan ainakin toisen suunnan suma käynnistyi siitä että perävaunurekka lähti luistelemaan (liukkaaksi kiillotettu jäätikkö ja kova sivutuuli taisi avittaa tilannetta). Rekka kaatui poikittain, osin keskikaistalle ja kolarisuman alku oli valmis. Sitten vastakkaisen suunnan uteliaat hiljensivät, osa vieläpä kuvatakseen ajaessaan kolaria, niin perään alkoi tömähdellä muita lumipöllyssä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa Espoon kolarisumassa iski se että ajetaan vanhasta tottumuksesta sillä nopeudella joka on merkitty tienvarren nopeusrajoitusmerkkeihin, kelistä välittämättä.

        Tuolla Turunväylällä on aika pitkät pätkät etäohjattavat nopeusrajoitukset valokilvillä ja varmaankin tuosta kolaripaikasta Turun suuntaa alkavalla jaksolla ohjatuissa kilvissä oli melkoisen alhainen nopeusrajoitus sään takia. Mutta juuri tuosta kolaripaikasta Helsinkiin päin alkaa loppumatkalle kiinteiden rajoitusten jakso (kolaripaikalla muistaakseni 100) joten porukka polkaisee lisää vauhtia.

        Lehtiuutisen mukaan ainakin toisen suunnan suma käynnistyi siitä että perävaunurekka lähti luistelemaan (liukkaaksi kiillotettu jäätikkö ja kova sivutuuli taisi avittaa tilannetta). Rekka kaatui poikittain, osin keskikaistalle ja kolarisuman alku oli valmis. Sitten vastakkaisen suunnan uteliaat hiljensivät, osa vieläpä kuvatakseen ajaessaan kolaria, niin perään alkoi tömähdellä muita lumipöllyssä.

        Ajoin kehä 3 - Vihti edestakaisin ip. Ihan normaalia vauhtia ajoin, eikä mitää hätää ollut. Vasen kaista melko vapaa ja vähän liikennettä. Oikealla kaistalla alkumatkasta varsinkin näkyi olevan nopeus hitaampaa kuin sallittu nopeus. Näky niitä autoja olevan kehän varrella jorpakossa. Turun tiellä ei muita, kun se yksi suma, josta ei minulle ollut haittaa. Poistuin kehälle juuri siitä mistä poliisit ohjasivat Helsinkiin päin menevän liikenteen pois


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen ihan mielelläni noiden sankarikuskien silmissä nysväri, ja asetan nopeuden sekä turvavälin aina olosuhteiden mukaan. Eilenkin taisin istua onnistuneen kotimatkan jälkeen sohvalla lehteä lukien samaan aikaan kun sankarikuskit tappeli lumipyryssä siitä, että kenen syytä tämä kaikki on.

        Mutta minä saankin uuden auton tuon kolarissa vahingoittuneen tilalle, kun kasko on voimassa, jne. Ajele sinä vaan sillä edelleen vanhenevalla koslallasi hiljaa, ja varovasti, ja nauti siellä sohvallasi sen arvon alenemasta täysin siemauksin....😂🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta minä saankin uuden auton tuon kolarissa vahingoittuneen tilalle, kun kasko on voimassa, jne. Ajele sinä vaan sillä edelleen vanhenevalla koslallasi hiljaa, ja varovasti, ja nauti siellä sohvallasi sen arvon alenemasta täysin siemauksin....😂🤣

        Kommenttini meni näköjään sen verran tunteisiin, että yritit keksiä jotain itseäsi lohduttavaa. Siinä vaan kävi niin, ettet tehnyt mutta kuin osoitit tietämättömyytesi. No, parempaa menestystä ensi kerralla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta minä saankin uuden auton tuon kolarissa vahingoittuneen tilalle, kun kasko on voimassa, jne. Ajele sinä vaan sillä edelleen vanhenevalla koslallasi hiljaa, ja varovasti, ja nauti siellä sohvallasi sen arvon alenemasta täysin siemauksin....😂🤣

        Mutta niinhän me muutkin saadaan, sun vakuutuksesta :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta niinhän me muutkin saadaan, sun vakuutuksesta :)

        No mitä te täällä sitten meuhkaatte keuhkojanne pihalle? Olisitte vaan tyytyväisiä, että saatte uuden auton kolaroidun tilalle! 😂🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttini meni näköjään sen verran tunteisiin, että yritit keksiä jotain itseäsi lohduttavaa. Siinä vaan kävi niin, ettet tehnyt mutta kuin osoitit tietämättömyytesi. No, parempaa menestystä ensi kerralla

        Kerro ihmeessä, että missä kohtaa osoitin tietämättömyyteni? 😂🤣


    • Anonyymi

      "5 §
      Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen

      Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.

      Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa."

      Tämä pitäisi olla kaikille ajokortin saaneille päivänselvä asia.

      • Anonyymi

        On tottumattomia kuskeja luikkaalla ajoon ja huonommilla ajo-ominaisuuksilla varustettuja autoja liikenteessä. Niistä ne yllätykset tulee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tottumattomia kuskeja luikkaalla ajoon ja huonommilla ajo-ominaisuuksilla varustettuja autoja liikenteessä. Niistä ne yllätykset tulee

        Lue tuo pykälä ajatuksella uudelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lue tuo pykälä ajatuksella uudelleen.

        No onhan siinä pykälä, mutta kun tottumaton kuski ei vaan tiedä eikä ymmärrä, mitä se käytännössä tarkoittaa hänen ajamisensa kannalta, kun ei ymmärrä miten hänen ajoneuvonsa käyttäytyy siinä kelissä, millä matkalla sen saa pysähtymään jne.

        Joo toki tottakai jokainen näkee että keli on "huono", mutta ei tajua miten silloin oikeasti pitäisi ajaa. Tiputtaa ehkä vähän nopeutta ja jättää enemmän väliäkin, mutta ei välttämättä tarpeeksi. Ja sitten jos tulee se ääritilanne, niin ei siinäkään sitten osaa toimia mitenkään järkevästi, jos ei ole koskaan joutunut hallitsemaan kulkinettaan edes lähellä ääritilannetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan siinä pykälä, mutta kun tottumaton kuski ei vaan tiedä eikä ymmärrä, mitä se käytännössä tarkoittaa hänen ajamisensa kannalta, kun ei ymmärrä miten hänen ajoneuvonsa käyttäytyy siinä kelissä, millä matkalla sen saa pysähtymään jne.

        Joo toki tottakai jokainen näkee että keli on "huono", mutta ei tajua miten silloin oikeasti pitäisi ajaa. Tiputtaa ehkä vähän nopeutta ja jättää enemmän väliäkin, mutta ei välttämättä tarpeeksi. Ja sitten jos tulee se ääritilanne, niin ei siinäkään sitten osaa toimia mitenkään järkevästi, jos ei ole koskaan joutunut hallitsemaan kulkinettaan edes lähellä ääritilannetta.

        Ääritilanteita kannattaisi harjoitella. Eräässä tv-ohjelmassa osaamaton kuljettaja laittoi silmät kiini ja otti kädet ratista, kun tuli ääritilanne. Voi arvata, että tällainen menettely johtaa onnettomuuteen oikeassa liikenteessä (tv:ssäkin ajoi lumipenkkaan).


    • Anonyymi

      Tuli mielee Keski-Euroopan tapa laittaa hätävilkut päälle heti, kun edessä näkyy liikennesuma, jolloin viesti välittyy taaksepäin seuraaville, jotka myös kytkevät heti hätävilkut. Näin tieto saadaan sumasta pitkälle taaksepäin ja ihmiset osaavat hiljentää vauhtiaan ajoissa eli sovitetaan se nopeus hätätilanteeseen sopivaksi.
      Pääseekö siitä läpi vai onko edessä totaalinen pysähtyminen ??
      Milloin tämä käytäntö saadaan Suomeen vai eikö se sovi minä-minä-kuskille ?

    • Anonyymi

      Eteläsuomalaiset täällä jauhaa tuota "ettei ollut normaali keli". Koittakaa nyt ymmärtää että muualla Suomessa tuo on ihan normaali keli. Etelässä normaali on tietenkin suolattu sula tie, siksi ovat ongelmissa kun tulee normaalitalvikeli kun suola ei tehoa. Jäinen tie yhdistettynä pöllyävään lumeen on eteläsuomen autoilijoille aika vierasta ja siksi kolisee. Ei ymmärretä että silloin pitää ajaa näkyvyyden mukaan, riittävän hiljaa ja riittävillä turvaväleillä.

      Suuri liikennemäärä ja keli ovat vain tekosyitä, oikeastu hyvä kuski osaa huomioida kelin ja liikennemäärän tuomat haasteet. Vika ratin ja penkin välissä on kun etelässä kolisee.

    • Anonyymi

      Turunväylä kolasumassa ollut nainen kertoo: "En olisi voinut oikein hiljempaa ajaa. Silloin olisin saanut pelätä, että joku ajaa minun perääni."

      Tämä asenne on täysin väärä. Aina voi ajaa hiljempaa. Kyllä takana oleva huomaa, kun hitaammin ajava pikku hiljaa lähestyy välimatkan siihen lyhetessä.

      Naine oli kertomansa mukaan ajanut noin 70 km/h, mikä oli ihan liikaa noissa olosuhteissa. Tilannenopeuden olisi tullut olla alle 60 km/h.

      • Anonyymi

        Miksi pelätä takana ajavaa, kun se takana ajava maksaa lystin ajettuasi perääsi. Senhän se kuuluu varoa, ettei aja perääsi, eikä päinvastoin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pelätä takana ajavaa, kun se takana ajava maksaa lystin ajettuasi perääsi. Senhän se kuuluu varoa, ettei aja perääsi, eikä päinvastoin!

        Eihän se noin ole. Vai ajatteletko, että auton kuljettaja maksaa, joten mitä väliä, jos jäät auton alle suojatiellä?


    • Anonyymi

      Ei ollut normaalikeli talvikeli, vaan poikkeuksellisen paha talvikeli. Oli todella liukasta, tuulen rakentamia lumipaakkuja ja onneton näkyvyys.

    • Anonyymi

      Olihan kaameaa katsella näitä uutisia.

    • Anonyymi

      Talven ensimmäiset liukkaat ovat takana ja on surullista että on kolissut kuten joka helvetin kerta - Miksi ette ihmiset opi?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      745
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe