Etelä-Suomessa on normaali talvikeli jälleen päässyt kuin varkain yllättämään. Useiden autojen peräänajoja ja ketjukolareita. Turunväylä on väliaikaisesti poikki liikenteeltä Ikean kohdilla ja Poliisi on jälleen auttamassa autoilijoita.
Siellä työnnetään menemään kuluneilla ja muutenkin huonoilla kitkarenkailla ja pölistellään suoraan hatelikkoonn rampeilta tai toisten perään. Onpa kaistanvaihdotkin tuottaneet ongelmia ja pyöritetty kuin karusellissa konsanaan. Nyt ihmiset järkeä siihen touhuun - Jos nopeusrajoitus on 80km/h, 100km/h etc niin se ei tarkoita että sitä nopeutta on pakko ajaa koska keli on erittäin huono.
Lisäksi tulee ymmärtää että kovat kelit vaativat kunnon rengasta alle eli nastarengasta vaikka ei sekään tee kesää tuossa kelissä. Tärkeintä kuitenkin on että jokainen hermanni ymmärtää ettei ole "rallikuski" tuolla liikenteessä.
Tämä kertoo kaiken:
"Tulin juuri yhdeltä tehtävältä ja totesin, että teiden pinnat ovat peilijäässä. Nopeusrajoituksia kannattaa nyt tosissaan noudattaa. Kitkarenkaat eivät pidä yhtä hyvin kuin nastarenkaat näissä oloissa, Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen paloesimies Ari Lehtolainen kertoo. -IS"
Turvallista matkaa kaikille!
Normaali talvikeli pääsi jälleen yllättämään.
40
84
Vastaukset
- Anonyymi
Pk-seutulaiset ratissa ja normaali talvikeli :D
"IS seuraa: Etelä-Suomessa tulee nyt kolareita jatkuvalla syötöllä"
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007849295.html?cs=email - Anonyymi
Rekkamiehet ja muut sankarit kolistelee.
- Anonyymi
Niin pääsi talvikelvi yllättämään!
Nyt saa lukea muita uutisia lehtien ja tv-kanavien nettisivuilta kuin koronasta!
On siis vaihtelua uutisiin!- Anonyymi
Ja huomenna valitetaan uutisissa kun ei autot lähde käyntiin -30 pakkasessa jota ne lupaili eteläsuomeenkin.
- Anonyymi
Banaanit ei pääse kaupan hyllylle, kun maisterit tumpeloivat valtaväylällä, skodalla!
- Anonyymi
Normaali nastarengas ei auta yhtään lumessa. Lumisissa olosuhteissa kitkarengas pitää jopa paremmin. Moni luulee, että kun on nastarenkaat niin voi ajaa kuin kesällä. Näin ei tietenkää ole. Muutama päivä sitten näin kuinka henkilöauto ajoi rekan perään. Nastarenkaat olivat kuulemma vasta kaksi vuorokautta vanhat eli uudet, mutta silti kolari tapahtui.
- Anonyymi
Kaikilla noissa kolarisumassa olevilla oli ajatuksena, että nastathan tekevät talvesta sen kesän, joten kaasu pohjaan vaan! 😂😅
- Anonyymi
Normaali kitkarengas ei auta yhtään lumessa. Lumisissa olosuhteissa nastarengas pitää jopa paremmin. Moni luulee, että kun on kitkarenkaat niin voi ajaa kuin kesällä. Näin ei tietenkää ole. Muutama päivä sitten näin kuinka henkilöauto ajoi metsikköön. Kitkarenkaat olivat kuulemma vasta kaksi vuorokautta vanhat eli uudet, mutta silti kolari tapahtui.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Normaali kitkarengas ei auta yhtään lumessa. Lumisissa olosuhteissa nastarengas pitää jopa paremmin. Moni luulee, että kun on kitkarenkaat niin voi ajaa kuin kesällä. Näin ei tietenkää ole. Muutama päivä sitten näin kuinka henkilöauto ajoi metsikköön. Kitkarenkaat olivat kuulemma vasta kaksi vuorokautta vanhat eli uudet, mutta silti kolari tapahtui.
Et sä hölmö ole?
- Anonyymi
"Lumisissa olosuhteissa kitkarengas pitää jopa paremmin"
Väitteessäsi ei ole mitään perää. TM 2019:
Ajettavuus lumella: 6/10 top10 renkaasta nastoja, mm paras oli nastarengas
Jarrutus lumella: Top5 nastoja
Kiihdytys lumella: 4/5 Top5 renkaasta nastoja
- Anonyymi
Mulla on 10 vuotta vanhat kitkat edessä, sanoi katsastusmies pari viikkoa sitten.
Turvallisempaa oli vaan mennä pääteillä ohi kaikista kun ajaa jossain jonossa missä saa oikeasti pelätä koko ajan että joku tekee tiukan jarrutuksen. Liittymistä tulee autoja aina välillä ja kun suurin osa pitää niin lyhyitä välejä edellä olevaan niin jokaisesta kaistanvaihtajasta tulee jonoon haittava nopeuden hidastuminen ja välit vaan lyhenee ja lyhenee..- Anonyymi
Mulla on 28 vuotta vanhat kitkat. Eilen ajoin 70 kilometrin matkan 20 minuutissa ja ohitin kaikki ilman mitään ongelmaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on 28 vuotta vanhat kitkat. Eilen ajoin 70 kilometrin matkan 20 minuutissa ja ohitin kaikki ilman mitään ongelmaa.
Jännitä vaan niitten nastojes kanssa, sitähän sä teet
- Anonyymi
Nyt ei ollut mikään normaali talvikeli. Ei ole ennen tullut morsetuksen säestämänä puhelimeen varoitusta vaarallisesta säästä liikenteelle. Onneksi ei tarvinnut lähteä tänään tien päälle.
- Anonyymi
Tien sivussa on tikkari, jonka mukaista nopeutta on ajettava, mielellään kuusi kilometriä tunnissa yli, muuten on NYSVÄRI. NYSVÄRIT estävät normaalien kuljettajien etenemistä, ollen rattijuopon tasolle taantuneita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tien sivussa on tikkari, jonka mukaista nopeutta on ajettava, mielellään kuusi kilometriä tunnissa yli, muuten on NYSVÄRI. NYSVÄRIT estävät normaalien kuljettajien etenemistä, ollen rattijuopon tasolle taantuneita.
Minä olen ihan mielelläni noiden sankarikuskien silmissä nysväri, ja asetan nopeuden sekä turvavälin aina olosuhteiden mukaan. Eilenkin taisin istua onnistuneen kotimatkan jälkeen sohvalla lehteä lukien samaan aikaan kun sankarikuskit tappeli lumipyryssä siitä, että kenen syytä tämä kaikki on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tien sivussa on tikkari, jonka mukaista nopeutta on ajettava, mielellään kuusi kilometriä tunnissa yli, muuten on NYSVÄRI. NYSVÄRIT estävät normaalien kuljettajien etenemistä, ollen rattijuopon tasolle taantuneita.
Tien sivussa on tikkari, joka osoittaa suurimman sallitun nopeuden. Eikä se tarkoita että pitää ajaa kovempaa tai edes sitä suurinta sallittua jos keliolosuhteet eivät sitä salli. Valitettavasti kaltaisesi pällit eivät sitä tajua. Toivottavasti ajelet auto petäjän ympärille että muiden tielläliikkujien turvallisuus paraneee.
- Anonyymi
Autoilijan pitää itse tajuta milloin on huono keli ja näkeehän sen omilla sielujen silmilläänkin sen huonon kelin. Keli ei haasta, vaan autoilija haastaa itsensä olla välittämättä huonon kelin riskeistä. Miten sitä varovasti ajetaan ? ja miten sitä liikennesääntöjen mukaan ajetaan ?
Tähän ei kukaan halua antaa julkisessaa tiedotuksessa oikeanlaista vastausta, koska sana hitaammin on kirosana liikenteessä.
Kysymys on vain siitä, uskalletaanko poiketa liikennekulttuurista ajamalla muita hitaammin tai kelin vaatimalla hitaammalla ajotavalla.
Sitä ei osata ajatella, että se kiire loppuu totaalisesti ketjukolareissa.
Tuo kans naurattaa, kun voivottelevat, ettei pääkaupunkisudulla onnistu turvavälien pitäminen. Heti kun jättää itse välin, niin takana tuleva rientää sen täyttämään. Tämä on just sitä liikennekulttuuria, johon on opittu jo äidinmaidossa tai isän kaljassa.
Viisas autoilija ei hermostu, vaikka hänen turvavälinsä aina täytetäänkin, koska hän sitkeästi ja väsymättä jättää aina uudestaan ja uudestaan uuden turvavälin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tien sivussa on tikkari, jonka mukaista nopeutta on ajettava, mielellään kuusi kilometriä tunnissa yli, muuten on NYSVÄRI. NYSVÄRIT estävät normaalien kuljettajien etenemistä, ollen rattijuopon tasolle taantuneita.
JOPI siellä taas aloitti tutun asioiden päälaelleen kääntämisen.
On käsittämtätöntä parjaamista, kun itse yrittää ja haluaa ajaa kaikkien turvallisten ajotapojen mukaisesti, niin JOPI ja kumppanit hyökkää heti päälle mustamaalaamaan. JOPI ja kumppanit ovat se porukka, joille vain vauhti on sitä jotakin liikenteessä ja kaikki muu silkaa hebreaa. Eikö JOPI nähnyt taas kerran, mitä se tikkarin mukainen ajonopeus saa aikaan huonossa kelissä lisättynä olemattomat turvavälit. Turvaväli käsite on Audi kuskille ja JOPI.lle yhdentekevää. He eivät varmaan opi ennenkä vasta sitten, kun toivon mukaan päätyisivät tuonne romuralli kasaan miettimään syntyjä syviä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen ihan mielelläni noiden sankarikuskien silmissä nysväri, ja asetan nopeuden sekä turvavälin aina olosuhteiden mukaan. Eilenkin taisin istua onnistuneen kotimatkan jälkeen sohvalla lehteä lukien samaan aikaan kun sankarikuskit tappeli lumipyryssä siitä, että kenen syytä tämä kaikki on.
👍👍👍👍 sinulle kymmenen pistettä ja papukaijan merkki
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tien sivussa on tikkari, joka osoittaa suurimman sallitun nopeuden. Eikä se tarkoita että pitää ajaa kovempaa tai edes sitä suurinta sallittua jos keliolosuhteet eivät sitä salli. Valitettavasti kaltaisesi pällit eivät sitä tajua. Toivottavasti ajelet auto petäjän ympärille että muiden tielläliikkujien turvallisuus paraneee.
Tuossa Espoon kolarisumassa iski se että ajetaan vanhasta tottumuksesta sillä nopeudella joka on merkitty tienvarren nopeusrajoitusmerkkeihin, kelistä välittämättä.
Tuolla Turunväylällä on aika pitkät pätkät etäohjattavat nopeusrajoitukset valokilvillä ja varmaankin tuosta kolaripaikasta Turun suuntaa alkavalla jaksolla ohjatuissa kilvissä oli melkoisen alhainen nopeusrajoitus sään takia. Mutta juuri tuosta kolaripaikasta Helsinkiin päin alkaa loppumatkalle kiinteiden rajoitusten jakso (kolaripaikalla muistaakseni 100) joten porukka polkaisee lisää vauhtia.
Lehtiuutisen mukaan ainakin toisen suunnan suma käynnistyi siitä että perävaunurekka lähti luistelemaan (liukkaaksi kiillotettu jäätikkö ja kova sivutuuli taisi avittaa tilannetta). Rekka kaatui poikittain, osin keskikaistalle ja kolarisuman alku oli valmis. Sitten vastakkaisen suunnan uteliaat hiljensivät, osa vieläpä kuvatakseen ajaessaan kolaria, niin perään alkoi tömähdellä muita lumipöllyssä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa Espoon kolarisumassa iski se että ajetaan vanhasta tottumuksesta sillä nopeudella joka on merkitty tienvarren nopeusrajoitusmerkkeihin, kelistä välittämättä.
Tuolla Turunväylällä on aika pitkät pätkät etäohjattavat nopeusrajoitukset valokilvillä ja varmaankin tuosta kolaripaikasta Turun suuntaa alkavalla jaksolla ohjatuissa kilvissä oli melkoisen alhainen nopeusrajoitus sään takia. Mutta juuri tuosta kolaripaikasta Helsinkiin päin alkaa loppumatkalle kiinteiden rajoitusten jakso (kolaripaikalla muistaakseni 100) joten porukka polkaisee lisää vauhtia.
Lehtiuutisen mukaan ainakin toisen suunnan suma käynnistyi siitä että perävaunurekka lähti luistelemaan (liukkaaksi kiillotettu jäätikkö ja kova sivutuuli taisi avittaa tilannetta). Rekka kaatui poikittain, osin keskikaistalle ja kolarisuman alku oli valmis. Sitten vastakkaisen suunnan uteliaat hiljensivät, osa vieläpä kuvatakseen ajaessaan kolaria, niin perään alkoi tömähdellä muita lumipöllyssä.Ajoin kehä 3 - Vihti edestakaisin ip. Ihan normaalia vauhtia ajoin, eikä mitää hätää ollut. Vasen kaista melko vapaa ja vähän liikennettä. Oikealla kaistalla alkumatkasta varsinkin näkyi olevan nopeus hitaampaa kuin sallittu nopeus. Näky niitä autoja olevan kehän varrella jorpakossa. Turun tiellä ei muita, kun se yksi suma, josta ei minulle ollut haittaa. Poistuin kehälle juuri siitä mistä poliisit ohjasivat Helsinkiin päin menevän liikenteen pois
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä olen ihan mielelläni noiden sankarikuskien silmissä nysväri, ja asetan nopeuden sekä turvavälin aina olosuhteiden mukaan. Eilenkin taisin istua onnistuneen kotimatkan jälkeen sohvalla lehteä lukien samaan aikaan kun sankarikuskit tappeli lumipyryssä siitä, että kenen syytä tämä kaikki on.
Mutta minä saankin uuden auton tuon kolarissa vahingoittuneen tilalle, kun kasko on voimassa, jne. Ajele sinä vaan sillä edelleen vanhenevalla koslallasi hiljaa, ja varovasti, ja nauti siellä sohvallasi sen arvon alenemasta täysin siemauksin....😂🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta minä saankin uuden auton tuon kolarissa vahingoittuneen tilalle, kun kasko on voimassa, jne. Ajele sinä vaan sillä edelleen vanhenevalla koslallasi hiljaa, ja varovasti, ja nauti siellä sohvallasi sen arvon alenemasta täysin siemauksin....😂🤣
Kommenttini meni näköjään sen verran tunteisiin, että yritit keksiä jotain itseäsi lohduttavaa. Siinä vaan kävi niin, ettet tehnyt mutta kuin osoitit tietämättömyytesi. No, parempaa menestystä ensi kerralla
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta minä saankin uuden auton tuon kolarissa vahingoittuneen tilalle, kun kasko on voimassa, jne. Ajele sinä vaan sillä edelleen vanhenevalla koslallasi hiljaa, ja varovasti, ja nauti siellä sohvallasi sen arvon alenemasta täysin siemauksin....😂🤣
Mutta niinhän me muutkin saadaan, sun vakuutuksesta :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta niinhän me muutkin saadaan, sun vakuutuksesta :)
No mitä te täällä sitten meuhkaatte keuhkojanne pihalle? Olisitte vaan tyytyväisiä, että saatte uuden auton kolaroidun tilalle! 😂🤣
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommenttini meni näköjään sen verran tunteisiin, että yritit keksiä jotain itseäsi lohduttavaa. Siinä vaan kävi niin, ettet tehnyt mutta kuin osoitit tietämättömyytesi. No, parempaa menestystä ensi kerralla
Kerro ihmeessä, että missä kohtaa osoitin tietämättömyyteni? 😂🤣
- Anonyymi
"5 §
Turvallinen ajoneuvon ja raitiovaunun ajaminen
Ajoneuvon ja raitiovaunun nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo ja raitovaunu on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa.
Ajoneuvo ja raitiovaunu on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa."
Tämä pitäisi olla kaikille ajokortin saaneille päivänselvä asia.- Anonyymi
On tottumattomia kuskeja luikkaalla ajoon ja huonommilla ajo-ominaisuuksilla varustettuja autoja liikenteessä. Niistä ne yllätykset tulee
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tottumattomia kuskeja luikkaalla ajoon ja huonommilla ajo-ominaisuuksilla varustettuja autoja liikenteessä. Niistä ne yllätykset tulee
Lue tuo pykälä ajatuksella uudelleen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue tuo pykälä ajatuksella uudelleen.
No onhan siinä pykälä, mutta kun tottumaton kuski ei vaan tiedä eikä ymmärrä, mitä se käytännössä tarkoittaa hänen ajamisensa kannalta, kun ei ymmärrä miten hänen ajoneuvonsa käyttäytyy siinä kelissä, millä matkalla sen saa pysähtymään jne.
Joo toki tottakai jokainen näkee että keli on "huono", mutta ei tajua miten silloin oikeasti pitäisi ajaa. Tiputtaa ehkä vähän nopeutta ja jättää enemmän väliäkin, mutta ei välttämättä tarpeeksi. Ja sitten jos tulee se ääritilanne, niin ei siinäkään sitten osaa toimia mitenkään järkevästi, jos ei ole koskaan joutunut hallitsemaan kulkinettaan edes lähellä ääritilannetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No onhan siinä pykälä, mutta kun tottumaton kuski ei vaan tiedä eikä ymmärrä, mitä se käytännössä tarkoittaa hänen ajamisensa kannalta, kun ei ymmärrä miten hänen ajoneuvonsa käyttäytyy siinä kelissä, millä matkalla sen saa pysähtymään jne.
Joo toki tottakai jokainen näkee että keli on "huono", mutta ei tajua miten silloin oikeasti pitäisi ajaa. Tiputtaa ehkä vähän nopeutta ja jättää enemmän väliäkin, mutta ei välttämättä tarpeeksi. Ja sitten jos tulee se ääritilanne, niin ei siinäkään sitten osaa toimia mitenkään järkevästi, jos ei ole koskaan joutunut hallitsemaan kulkinettaan edes lähellä ääritilannetta.Ääritilanteita kannattaisi harjoitella. Eräässä tv-ohjelmassa osaamaton kuljettaja laittoi silmät kiini ja otti kädet ratista, kun tuli ääritilanne. Voi arvata, että tällainen menettely johtaa onnettomuuteen oikeassa liikenteessä (tv:ssäkin ajoi lumipenkkaan).
- Anonyymi
Tuli mielee Keski-Euroopan tapa laittaa hätävilkut päälle heti, kun edessä näkyy liikennesuma, jolloin viesti välittyy taaksepäin seuraaville, jotka myös kytkevät heti hätävilkut. Näin tieto saadaan sumasta pitkälle taaksepäin ja ihmiset osaavat hiljentää vauhtiaan ajoissa eli sovitetaan se nopeus hätätilanteeseen sopivaksi.
Pääseekö siitä läpi vai onko edessä totaalinen pysähtyminen ??
Milloin tämä käytäntö saadaan Suomeen vai eikö se sovi minä-minä-kuskille ? - Anonyymi
Eteläsuomalaiset täällä jauhaa tuota "ettei ollut normaali keli". Koittakaa nyt ymmärtää että muualla Suomessa tuo on ihan normaali keli. Etelässä normaali on tietenkin suolattu sula tie, siksi ovat ongelmissa kun tulee normaalitalvikeli kun suola ei tehoa. Jäinen tie yhdistettynä pöllyävään lumeen on eteläsuomen autoilijoille aika vierasta ja siksi kolisee. Ei ymmärretä että silloin pitää ajaa näkyvyyden mukaan, riittävän hiljaa ja riittävillä turvaväleillä.
Suuri liikennemäärä ja keli ovat vain tekosyitä, oikeastu hyvä kuski osaa huomioida kelin ja liikennemäärän tuomat haasteet. Vika ratin ja penkin välissä on kun etelässä kolisee. - Anonyymi
Turunväylä kolasumassa ollut nainen kertoo: "En olisi voinut oikein hiljempaa ajaa. Silloin olisin saanut pelätä, että joku ajaa minun perääni."
Tämä asenne on täysin väärä. Aina voi ajaa hiljempaa. Kyllä takana oleva huomaa, kun hitaammin ajava pikku hiljaa lähestyy välimatkan siihen lyhetessä.
Naine oli kertomansa mukaan ajanut noin 70 km/h, mikä oli ihan liikaa noissa olosuhteissa. Tilannenopeuden olisi tullut olla alle 60 km/h.- Anonyymi
Miksi pelätä takana ajavaa, kun se takana ajava maksaa lystin ajettuasi perääsi. Senhän se kuuluu varoa, ettei aja perääsi, eikä päinvastoin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pelätä takana ajavaa, kun se takana ajava maksaa lystin ajettuasi perääsi. Senhän se kuuluu varoa, ettei aja perääsi, eikä päinvastoin!
Eihän se noin ole. Vai ajatteletko, että auton kuljettaja maksaa, joten mitä väliä, jos jäät auton alle suojatiellä?
- Anonyymi
Ei ollut normaalikeli talvikeli, vaan poikkeuksellisen paha talvikeli. Oli todella liukasta, tuulen rakentamia lumipaakkuja ja onneton näkyvyys.
- Anonyymi
Olihan kaameaa katsella näitä uutisia.
- Anonyymi
Talven ensimmäiset liukkaat ovat takana ja on surullista että on kolissut kuten joka helvetin kerta - Miksi ette ihmiset opi?
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit12681Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1511258Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491135- 1271008
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?206949Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä15899- 72855
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk297855- 40841