Suomen Judoliiton ja BJJ-liiton vertailua

Anonyymi

"Judoliiton tiedote" keskustelusta poimittua:
----
Minusta tämä nykyisen kaltainen judoliitto ei enää edusta nykyaikaa. BJJ-liiton hallinto on malliltaan paljon kevyempi ja niin pitäisi urheilijärjestön hallintomallin ollakin. Raskas hallinto, raskaat kulut, rahat menevät muuhun kuin itse urheiluun tai urheilijoiden tukemiseen.
----
Bjjtoiminta o niin erilaista ettei liiton toimintaa voi verrata judoon.
----
Mielestäni eri liittoja voi ja tuleekin verrata toisiinsa. Kysymys on siitä, miten lajin toiminta Suomessa organisoidaan. Kyllä on perusteltua pohtia, mitkä toiminnat tarvitaan ja mitä laji Suomessa haluaa olla. Judo yrittää olla vähän kaikille kaikkea ja siksi se ei ole oiken kenellekään enää mitään. Keskittyisivät bjj:n tapaa olennaiseen ja jättäisivät turhan pois.

7

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä olisi mielestäsi olennaista ja mitä pitäisi jättää pois?

    • Anonyymi

      Toisen on tarkoitus toimia ammattimaisesti johdettuna organisaationa ja toinen on itsenäisten seurojen "kattojärjestö", joka toimii harrastusperiaatteella, mutta mahdollisimman tehokkaasti mahdollisuudet ja resurssit huomioon ottaen. Lisäksi seurakulttuurin ero on merkittävä lajien kesken. BJJ:ssä seurat ovat monesti kansainvälisiä ja arvokisoissakin edustetaan oman maan lisäksi seuraa/koulua. BJJ:n puolella sali/seurat ovat monesti monilajiseuroja.
      Molemmissa on puolensa. Judossa voitaisiin keskittyä enemmän siihen olennaiseen eikä julkisivun hyvältä näyttämiseen ja epäolennaisuuksiin, kuten erilaisten kurssien ja vaatimusten keksimiseen Suomen vyöjärjestelmään. BJJ.n puolella olisi mahtavaa, jos olisi käytettävissä samanlaiset resurssit ja pystyttäisiin viemään lajia myös liiton toimesta järjestelmällisesti eteen päin ammattivalmentajineen yhdessä seurojen kanssa. Ehkä oikeaa tapaa ollaan löytämässä vaikeiden aikojen keskellä ja huomataan se, että esikuvia tarvitaan lajin uusille harrastajille ja pelkkä kuperkeikkailu ei innosta tai vie ketään eteen päin pidemmässä juoksussa kummassakaan lajissa. Tarvitaan huippu-urheilijoita ja harrastajia, valmentajia ja huoltajia sekä talkoohenkistä porukkaa, esikuvia, maajoukkuetoimintaa, joka ei ole rahankeräämistä varten kasattua vaan urheilua junnuista alkaen, tarvitaan tukea huipulla oleville ja sinne tähtääville jne. jne. Ei ole helppoa tänä päivänä ja aika näyttää mennäänkö oikeaan suuntaan, mutta tahtotilaa näyttää muutoksille olevan.

      • Anonyymi

        Ei voi muuta kun olla samaa mieltä


      • Anonyymi

        Eli sitä mitä Judo oli 70-80-luvulla! 60 luvulla vielä itämaista mystistä touhua ja 90-luvulta eteenpäin tuli kaikkea oheista mikä vei energian (muksu, kunto, para, erityis, kata, perhe, jne) kun kaikki oltas voitu tehdä judon alla ja yhdessä. Mutta kun ei. Lopullinen niitti Pridemarssit...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli sitä mitä Judo oli 70-80-luvulla! 60 luvulla vielä itämaista mystistä touhua ja 90-luvulta eteenpäin tuli kaikkea oheista mikä vei energian (muksu, kunto, para, erityis, kata, perhe, jne) kun kaikki oltas voitu tehdä judon alla ja yhdessä. Mutta kun ei. Lopullinen niitti Pridemarssit...

        Avaatko vähän tarkemmin mitä tarkoitat sillä, että mainitsemissasi kohderyhmissä judoa ei tehdä judon, ja toisekseen miten sitä tehdään erillään, ei-yhdessä?

        Se mitä minä olen nähnyt, niin kyllä esim. muksujudotreeneissä ja erityisjudoryhmissä ihan judoa treenataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaatko vähän tarkemmin mitä tarkoitat sillä, että mainitsemissasi kohderyhmissä judoa ei tehdä judon, ja toisekseen miten sitä tehdään erillään, ei-yhdessä?

        Se mitä minä olen nähnyt, niin kyllä esim. muksujudotreeneissä ja erityisjudoryhmissä ihan judoa treenataan.

        Painiliitto sai uuden puheenjohtajan ja näin hän kuvailee jäsenistölleen liiton asemaa: "Painiliiton voima on seuroissa ja liiton tehtävänä on tukea seuratyötä. Liiton työntekijöinä ja luottamushenkilöinä meidän tulee kuunnella seuroja ja pyrkiä mahdollisimman hyvin palvelemaan niitä. Aina pitää muistaa se, että Painiliitto on seuroja varten, eikä päinvastoin. Ilman painijoita, painin eteen tekeviä ihmisiä ja painiseuroja ei olisi liittoakaan. Siksi näen ensiarvoisen tärkeänä, että seurat löytävät hyvän yhteistyön toistensa - samoin kuin liiton - kanssa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Painiliitto sai uuden puheenjohtajan ja näin hän kuvailee jäsenistölleen liiton asemaa: "Painiliiton voima on seuroissa ja liiton tehtävänä on tukea seuratyötä. Liiton työntekijöinä ja luottamushenkilöinä meidän tulee kuunnella seuroja ja pyrkiä mahdollisimman hyvin palvelemaan niitä. Aina pitää muistaa se, että Painiliitto on seuroja varten, eikä päinvastoin. Ilman painijoita, painin eteen tekeviä ihmisiä ja painiseuroja ei olisi liittoakaan. Siksi näen ensiarvoisen tärkeänä, että seurat löytävät hyvän yhteistyön toistensa - samoin kuin liiton - kanssa."

        Wau, se on juurikin näin. Ilman seuroja ei ole liittoa. Seurojen hyvinvoinnista ja niissä hommia paiskovat ihmiset luovat mahdollisuuden liiton olemassa ololle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8386
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe