Metsä on paras paikka ajatella ja ajatteleminen kehittää viisautta

Anonyymi

Viisaudesta puhui jo Aristoteles, mutta sille on nykymaailmassa ehkä suurempi tarve kuin koskaan.
Viisaudelle on suurempi tarve kuin ehkä koskaan – ”Pelkkä osaaminen ilman viisautta on sokeaa. Viisaus antaa suunnan”
-viisaus ei ole pelkästään ajattelemista vaan ennen kaikkea toimintaa.
Osaamista pidetään ratkaisuna tulevaisuuden haasteisiin. Minä ajattelen toisin. Pelkkä osaaminen ilman viisautta on sokeaa. Viisaus antaa suunnan.
Monet maailmanlaajuiset ongelmat ovat niin monimutkaisia, että niihin ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Puhutaan niin sanotuista pirullisista ongelmista (engl. wicked problems).

Kun yksi ongelma ratkaistaan, syntyy uusi. Sähköautot ovat tästä hyvä esimerkki.
– Ne vähentävät fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja sitä kautta hiilipäästöjä. Mutta akkuteknologia lisää tarvetta jalostaa harvinaisia metalleja, ja näin meillä on uusi ongelma ratkaistavaksi. Tästä huolimatta liikenteen sähköistäminen on oikea suunta.
Mutta, autojen sähköistäminen kattavasti vie aikaa, jopa sukupolven, kunhan niihin saadaan myös energialähde kuntoon -tämän hetkisen tiedon mukaan vain ydinvoima siihen ratkaisu...niin "parempaa odotellessa". meilläkin siihen tarve alkuun ainakin 5 uutta ydinvoimalaa, jotka pitäisi heti alkaa 20 vuoden rakentaminen. Jos ei näin tehdä "kustaan ns omille reisille".

Hakoteille mennään, kun monimutkaisia ongelmia aletaan ratkaista jollakin yksioikoisella tavalla. Tätä tekee poliittinen populismi.
– Populistiset liikkeet tarjoavat ongelmiin näennäisen helppoja ratkaisuja, kuten syntipukkiteorioita. Ongelman syynä onkin maahanmuuttaja, ilmastoaktivisti tai niin sanottu eliitti. yksi syy siihen, miksi yksinkertaiset vastaukset ja populistiset liikkeet vetoavat, on osattomuus, arvottomuuden tunne. Ihmiset kokevat, että päätöksiä tehdään heitä ymmärtämättä.
– Näitä ihmisiä pitää kuunnella ja elää heidän rinnallaan, jotta voidaan ymmärtää, mistä osattomuuden kokemus tulee.
Seuraava askel kohti viisasta ajattelua on moninäkökulmaisuus.

Kyllä ja ei. Elämänkokemusten myötä viisauden on mahdollista karttua, jos ihminen on avoin uusille ajatuksille ja kokemuksille.

Voisin tuosta sähköautosta antaa parempaakin kuvausta, mutta nyt en sitä tee, etttei se nyt kuitenkaan mikään "pelastaja" ole, jos tällaista uskollista termiä käyttää. Nimittäin se virtekin pitää huonolla hyötysuhteella akkuihin ladata.
Olen akkuautosta aiemminkin kirjoittanut, siinä kritisoisenkin sitä, että on siinä huonojakin puolia. kun käyttöä ajatellaan, ja eihän siinä muuta voikkaan ajatella.

t: Inssi.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terrafame Oy Sotkamossa on Suomen suurin nikkelikaivos, se tuottaa myös kobolttia, sinkkiä ja kuparia.
      Akku on sähköauton kallein osa. Se painaa satoja kiloja ja sisältää kymmeniä kiloja arvokkaita metalleja. Akun valmistaminen vaatii useita teollisia vaiheita.
      Autokantaa sähköistetään vauhdilla. Akuista on tullut kovaa kauppatavaraa, sillä sähköautojen kallein osa on litiumioniakku. Suomi on ainoa Euroopan maa, jossa on kaikkia arvokkaita akkumineraaleja. Täällä ei haluta jäädä pelkäksi raaka-aineen tuottajaksi, vaan tavoitteena on nousta akkuvalmistuksen suurvallaksi.

      Autokantaa sähköistetään vauhdilla. Akuista on tullut kovaa kauppatavaraa, sillä sähköautojen kallein osa on litiumioniakku. Suomi on ainoa Euroopan maa, jossa on kaikkia arvokkaita akkumineraaleja. Täällä ei haluta jäädä pelkäksi raaka-aineen tuottajaksi, vaan tavoitteena on nousta akkuvalmistuksen suurvallaksi. Mutta riittävätkö rahkeet?

      Suomen kallioperässä on sekä nikkeliä, kobolttia että litiumia. Kriittisin näistä on koboltti. On arvioitu, ettei se riitä kaikkeen kysyntään, sillä sähköautojen määrän ennustetaan tällä vuosikymmenellä monikymmenkertaistuvan. Sähköautoilua halutaan edistää muun muassa ilmastosyiden vuoksi.

      Lähes kaksi kolmannesta maailman koboltista tuotetaan Kongon demokraattisessa tasavallassa, pääosin kiinalaisten omistamilla kaivoksilla. Teollisten kaivosten ulkopuolella työskentelevät epäviralliset kaivajat louhivat osan koboltista. Töissä on myös pieniä lapsia. Työ on raskasta ja vaarallista, kaivoksilla on tapahtunut kuolemaan johtaneita onnettomuuksia.

      Suomalaista kobolttia halutaan brändätä niin sanottuna reilun kaupan kobolttina. Siitä toivotaan vaihtoehtoa kongolaiselle, osin epäeettisesti tuotetulle koboltille. Australialais-suomalainen Latitude 66 Cobalt pyrkii maailman kobolttimarkkinoille. Yhtiö on tehnyt lähes 6000 hehtaarin varaukset Pohjois-Suomessa.

      – Kongon ulkopuolelta tulevalle koboltille, joka ei ole Kiinan vaikutuspiirissä, on iso strateginen tarve. Muun muassa autoteollisuus, puolustusteollisuus, uusiutuvan energian teollisuus tarvitsevat sitä.

      Suomen kallioperässä on sekä nikkeliä, kobolttia että litiumia. Kriittisin näistä on koboltti. On arvioitu, ettei se riitä kaikkeen kysyntään, sillä sähköautojen määrän ennustetaan tällä vuosikymmenellä monikymmenkertaistuvan. Sähköautoilua halutaan edistää muun muassa ilmastosyiden vuoksi.
      Kiina, Japani ja Etelä-Korea hallitsevat akkujen ja sähköautojen valmistamista. Euroopassa ollaan huolestuneita etenkin Kiinan monopoliasemasta niin raaka-aineen tuottajana kuin akkujen valmistajana.

      Isoilla autonvalmistajilla onkin nyt kiire siirtää tuotantoa Eurooppaan. Suomi haluaa olla mukana kilpailussa akkutehtaista ja investoinneista. Akkumateriaaleja jalostamalla Suomi haluaa nousta akkuteollisuuden suurvallaksi.
      Suunnitteilla seitsemän kaivoshanketta

      Suomessa on kolme akkumineraaleja tuottavaa kaivosta. Terrafame Oy Sotkamossa on Suomen suurin nikkelikaivos, se tuottaa myös kobolttia, sinkkiä ja kuparia. Kobolttia ja nikkeliä louhitaan myös Bolidenin Kevitsan ja Kylylahden kaivoksilla.

    • Anonyymi

      Näin on näreet. Pistorasiasta sähkö, muuta e tarvia, nyt mennään.

      • Siis enemmän pistorasioita, vihreään malliin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7725
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1945
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1900
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1623
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1555
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      988
    7. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      879
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      820
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      802
    Aihe