Suomalaisten palkat eivät ainakaan niihin riitä, jos Tilastokeskuksen tilastoihin on uskominen. Monella kun on vielä muitakin rahareikiä.
https://www.stat.fi/til/pra/2019/pra_2019_2021-03-11_tie_001_fi.html
Millä rahalla ne 700000 sähköautoa ostetaan vuoteen 2030 mennessä?
135
623
Vastaukset
- Anonyymi
Ei millään.
- Anonyymi
Poliitikothan ei ajattele sitä kun tekevät päätöksiään. Kun päättäjällä on muhkea pankkitili ja suuri palkka, ei ajatella että suurimmalla osalla suomalaisia ei ole varaa muuhun kuin halvimpaan polttisautoon ja sekin useita vuosia vanhana käytettynä.
- Anonyymi
Öh. Ihan samalla rahalla kuin millä autoja on ostettu ennenkin. 2020 uutena rekisteröity auto maksoi keskimäärin 34000€. Muutaman vuoden päästä tuo riittää hyvin vastaavaan täyssähköautoon. Siihen päälle vielä rahalliset säästöt käyttövoimakuluissa.
- Anonyymi
Ostetaanko suurin osa kalliista autoista yksityisten omilla rahoilla vai ei?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostetaanko suurin osa kalliista autoista yksityisten omilla rahoilla vai ei?
"Ostetaanko suurin osa kalliista autoista yksityisten omilla rahoilla vai ei?"
Lopputuloksen kannalta ei tuolla ei ole mitään merkitystä. - Anonyymi
No laskepas vähän,että kuinka moni osti vuonna 2020 uuden auton. Suurin osa Suomalaisista ajaa muutaman tonnin ritsoilla.
- Anonyymi
Mikä' säästö kunb tulee käyttövoimaverot sähköautoille kuten nortja kaavailee jo nyt kun ne lisääntynyt liikaa eikä polttomoottoriautoilta saada veroja tarpeeksi.Luuletteko jotta ei mitään veroja tule niihin m,yöhemminkään.Turha luulo tuilova kilometrivero jota hallitus kaavailee koskaa kaikkia autoja myös sähköautoja.
- Anonyymi
Turha tuollaisia on murehtia, ellei siitä makseta palkkaa. 2030 vuoteen on pitkä matka ja autoa kannattaa ostaa tulevaisuuden varalle yhtä vähän kuin mitään muutakaan tekniikkaa.
- Anonyymi
Joka vuonna rekisteröidään noin 120.000 uutta autoa. Kymmenessä vuodessa rekisteröidään siis 1.200.000 uutta autoa nykyisellä tahdilla.
Jo nyt joka neljäs uusi auto on ladattava tai kaasuauto ja osuus nousee joka kuukausi. i 700.000 ladattavaan autoon kymmenessä vuodessa tarvitse mitään erityistä ostoryntäystä tapahtua. Porukat vaan lopettaa polttiksien ostamisen ja ostavat ladattavia tai kaasuautoja.- Anonyymi
Pelkkää kuvitelmaa.
- Anonyymi
Viime vuonna rekisteröitiin 96000 uutta henkilöautoa js tämän vuoden alussa olla taas 8 % jäljessä viime vuoden alkuun verrattuna. Kyllä korona pitkittyessään tekee talouteen sellaista tuhoa, ettei ladattavan hankinta ole monellakaan listan ykkösenä moneen vuoteen. Poliitikkojen uhkailut ja sekoilut eivät ainakaan helpota tilannetta.
- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Toi vaatisi, että 60% ostetuista autoista olisi ladattavia. Ei taida onnistua.
Joka elää niin se näkee. Kun plugarit ja kaasuautokinkin lasketaan mukaan niin ei tuo mahdoton yhtälö ole.
Veikkaan että viiden vuoden päästä uusien polttiksien ostaminen on pienen ryhmän harrastus.
Kuetämättä 60% osuus koko 10 vuoden myynnistä on tiukka tavoite mutta lähelle joka tapauksessa mennään. Viimeisinä vuosina prosentti uusmyynnistä on kova. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka elää niin se näkee. Kun plugarit ja kaasuautokinkin lasketaan mukaan niin ei tuo mahdoton yhtälö ole.
Veikkaan että viiden vuoden päästä uusien polttiksien ostaminen on pienen ryhmän harrastus.
Kuetämättä 60% osuus koko 10 vuoden myynnistä on tiukka tavoite mutta lähelle joka tapauksessa mennään. Viimeisinä vuosina prosentti uusmyynnistä on kova.Mitä järkeä on ladattavassa hybridissä, jolla pääsee max 40 km sähköllä ja on kuitenkin aina bensan mielivaltaisen verotuksen ja käyttömaksujen yms armoilla. Kyllä eläkeläiset pärjäävät pelkällä lataamalla mutta ei moni muu. Järkevämpää ja halvempaa ajaa vanhalla polttiksella ja odottaa sähköautojen kehitystä. Työsuhdeautot ovat sitten erikseen, verotusarvo ratkaisee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä on ladattavassa hybridissä, jolla pääsee max 40 km sähköllä ja on kuitenkin aina bensan mielivaltaisen verotuksen ja käyttömaksujen yms armoilla. Kyllä eläkeläiset pärjäävät pelkällä lataamalla mutta ei moni muu. Järkevämpää ja halvempaa ajaa vanhalla polttiksella ja odottaa sähköautojen kehitystä. Työsuhdeautot ovat sitten erikseen, verotusarvo ratkaisee.
"Mitä järkeä on ladattavassa hybridissä,"
En itsekään ostaisi plugaria mutta ne nyt joka tapauksessa lasketaan mukaan hallituksen lukuihin. Ja niitä menee kaupaksi enenevissä määrin.
Ei kukaan lataa plugareita matkan varrella. Tuo oli vähän huvittava heitto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mitä järkeä on ladattavassa hybridissä,"
En itsekään ostaisi plugaria mutta ne nyt joka tapauksessa lasketaan mukaan hallituksen lukuihin. Ja niitä menee kaupaksi enenevissä määrin.
Ei kukaan lataa plugareita matkan varrella. Tuo oli vähän huvittava heitto.Taitaa päästöt ennemmin nousta kuin puolittua jos kaikki alkaa ajamaan puolentoista-kahden tonnin akuilla lastattua polttista. Nehän ei juuri akuilla liiku.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa päästöt ennemmin nousta kuin puolittua jos kaikki alkaa ajamaan puolentoista-kahden tonnin akuilla lastattua polttista. Nehän ei juuri akuilla liiku.
Nämä taitaa jutut ovat aina taityaa juttuja. Tästä on tehty tutkimustakin Suomessa niin ei tarvitse arvailla.
https://yle.fi/uutiset/3-11166546
Reilusti yli puolet plugareiden kilometreistä ajetaan verkkosähköllä.
Moottorilehti vertasi Mersun plugaria Toyotan latauskelvottomaan ja sen mukaan työajossa 100km suuntaansa Plugari vei bensaa vain 2,2 litraa sataselle. Toyotan keskikulutus oli 5,9 litraa.
Nyt tiedät sinäkin tämän. Mutta enpä usko että lopetat heittämästä näitä taitaa juttuja jotka ovat pelkkää höpöhöpöä. Kas kun ihmiselle voi jakaa vain tietoa, ei ymmärrystä. Ja kun ymmärrystä ei ole niin tietokin jää aina hyödyntämättä. Tämä on tällä palstalla nähty miljoonaan kertaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Viime vuonna rekisteröitiin 96000 uutta henkilöautoa js tämän vuoden alussa olla taas 8 % jäljessä viime vuoden alkuun verrattuna. Kyllä korona pitkittyessään tekee talouteen sellaista tuhoa, ettei ladattavan hankinta ole monellakaan listan ykkösenä moneen vuoteen. Poliitikkojen uhkailut ja sekoilut eivät ainakaan helpota tilannetta.
" Poliitikkojen uhkailut ja sekoilut eivät ainakaan helpota tilannetta."
Naulan kantaan!!😊 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä on ladattavassa hybridissä, jolla pääsee max 40 km sähköllä ja on kuitenkin aina bensan mielivaltaisen verotuksen ja käyttömaksujen yms armoilla. Kyllä eläkeläiset pärjäävät pelkällä lataamalla mutta ei moni muu. Järkevämpää ja halvempaa ajaa vanhalla polttiksella ja odottaa sähköautojen kehitystä. Työsuhdeautot ovat sitten erikseen, verotusarvo ratkaisee.
Siitä olisi monellekin hyötyä, jotka ei huristele ylipitkiä työ- ja kauppareissuja pk-seudulla. Mutta hintapremiumia siitä ei kannata maksaa, koska hintaeron kuolettamisessa kestää aivan liian kauan. Eli plugin-hybridi pitäisi saada käytännössä melkein hintaan kuin täsmälleen sama malli bensaversiona. Ja asiaa ei pidä laskea niin että huijataan hintavertailussa niin, että verrataan halpishybridiä tai halvinta mahdollista hybridi-kauppakassia hyvämaineiseen perhekoon bensa-auton hintaan.
- Anonyymi
Ei ne ostokäyrät nouse jatkuvasti. Kyllä jossain kohdassa markkinat kyllästyy kun kaikki halukkaat ovat jo ostaneet hybridin tai sähköauton. Ei koko Suomea saada koskaan katettua sähköautoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka elää niin se näkee. Kun plugarit ja kaasuautokinkin lasketaan mukaan niin ei tuo mahdoton yhtälö ole.
Veikkaan että viiden vuoden päästä uusien polttiksien ostaminen on pienen ryhmän harrastus.
Kuetämättä 60% osuus koko 10 vuoden myynnistä on tiukka tavoite mutta lähelle joka tapauksessa mennään. Viimeisinä vuosina prosentti uusmyynnistä on kova."Veikkaan että viiden vuoden päästä uusien polttiksien ostaminen on pienen ryhmän harrastus."
Kyllä vielä silloin polttisautot ovat ylivoimaisesti suurin uusien autojen ryhmä. Vieläpä 10 vuoden kuluttuakin niitä ostetaan uutena, joskin kaukoidän merkkejä kun eurooppalaiset valmistajat tekee enää erikoismalleja polttomoottorilla. Polttomoottoriset bulkkimallit tulee kaukoidästä. Suomessa ajetaan haja-asutusalueilla vielä kauan polttisautoilla niiden edullisuuden ja helpon tankattavuuden sekä rajattoman ajomatkan vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä järkeä on ladattavassa hybridissä, jolla pääsee max 40 km sähköllä ja on kuitenkin aina bensan mielivaltaisen verotuksen ja käyttömaksujen yms armoilla. Kyllä eläkeläiset pärjäävät pelkällä lataamalla mutta ei moni muu. Järkevämpää ja halvempaa ajaa vanhalla polttiksella ja odottaa sähköautojen kehitystä. Työsuhdeautot ovat sitten erikseen, verotusarvo ratkaisee.
Hybridit ja erityisesti kevythybridit on kehitetty pelkästään sitä varten että kyseinen autotehdas täyttää annetut tiukat päästönormit. Nekin vieläpä vain testitilanteessa, normaalissa ajossa päästöt ovat lähellä polttomoottoriautoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka elää niin se näkee. Kun plugarit ja kaasuautokinkin lasketaan mukaan niin ei tuo mahdoton yhtälö ole.
Veikkaan että viiden vuoden päästä uusien polttiksien ostaminen on pienen ryhmän harrastus.
Kuetämättä 60% osuus koko 10 vuoden myynnistä on tiukka tavoite mutta lähelle joka tapauksessa mennään. Viimeisinä vuosina prosentti uusmyynnistä on kova.Kun ne joiden käyttöön sähköauto tai plugari sopii onvat hankkineet sellaisen myynti loppuu siihen, ellei sitten tekniikka kehity huimasti nykyisestä. Paljon ajavat ja usein autoa vaihtavat ajavat yhä nykytekniikalla dieselillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nämä taitaa jutut ovat aina taityaa juttuja. Tästä on tehty tutkimustakin Suomessa niin ei tarvitse arvailla.
https://yle.fi/uutiset/3-11166546
Reilusti yli puolet plugareiden kilometreistä ajetaan verkkosähköllä.
Moottorilehti vertasi Mersun plugaria Toyotan latauskelvottomaan ja sen mukaan työajossa 100km suuntaansa Plugari vei bensaa vain 2,2 litraa sataselle. Toyotan keskikulutus oli 5,9 litraa.
Nyt tiedät sinäkin tämän. Mutta enpä usko että lopetat heittämästä näitä taitaa juttuja jotka ovat pelkkää höpöhöpöä. Kas kun ihmiselle voi jakaa vain tietoa, ei ymmärrystä. Ja kun ymmärrystä ei ole niin tietokin jää aina hyödyntämättä. Tämä on tällä palstalla nähty miljoonaan kertaan.Siksi ajaa pulet sähköllä kun tähän asti plugareita ovat ostaneet sellaiset joiden käyttöön se sopii. Jos keinotekoisesti painostetaan autoilijoita siirtymää plugareihin, niin se vain lisää päästöjä, sillä sopimattomassa käytössä plugarin päästöt ovat hyvin korkeat. No ainakin WLTP normin mukaisiin määrällisiin tavoitteisiin päästään ja sehän on pääasia. Ympäristö ei tykkää mutta näyttää paperilla hyvältä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybridit ja erityisesti kevythybridit on kehitetty pelkästään sitä varten että kyseinen autotehdas täyttää annetut tiukat päästönormit. Nekin vieläpä vain testitilanteessa, normaalissa ajossa päästöt ovat lähellä polttomoottoriautoa.
Kevythybridi menee aivan yhtä pienillä päästöillä matka-ajossa kuin plug-in, jopa pienemmällä säästyneen painon vuoksi. Ei se plug-in'kään ensimmäisen 150km jälkeen muuta tee kun vähän lataa alamäessä ja hiukan avustaa kiihdytyksessä.
Anonyymi kirjoitti:
Joka elää niin se näkee. Kun plugarit ja kaasuautokinkin lasketaan mukaan niin ei tuo mahdoton yhtälö ole.
Veikkaan että viiden vuoden päästä uusien polttiksien ostaminen on pienen ryhmän harrastus.
Kuetämättä 60% osuus koko 10 vuoden myynnistä on tiukka tavoite mutta lähelle joka tapauksessa mennään. Viimeisinä vuosina prosentti uusmyynnistä on kova.60% osuus 10 vuoden myynnistä on kova tavoite; tänä vuonna on rekisteröity ja tuotu käytettynä maahan 6081 ladattavaa, jos tahti jatkuu samana 6x6081 kpl =36 486 kpl. Kuitenkin joka vuosi täytyisi myydä 70 000kpl, jotta tavoite täyttyisi. Eli ladattavien myynnin täytyisi kaksinkertaistua.
- Anonyymi
Euroilla....
Tosin 700 000:een keskimäärin 30 000 € vispilään uppoaisi n. 21 miljardia.
Se on vähän vaille 4 tonnia kaikilta suomalaisilta, vauvasta vaariin.
Ei tule onnistumaan.- Anonyymi
Eihän tuo ole yhtään euroa enemmän kuin mitä uusia autoja ostettaisiin joka tapauksessa. Ei uusia autoja osteta 21 miljardilla enemmän vaan niillä 21 miljardilla ostetaan polttiksien sijasta sähköautoja ja plugareita.
Yhtään lisäeuroa ei uusien autojen kauppaan tarvitse Suomen kansan laittaa. Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuo ole yhtään euroa enemmän kuin mitä uusia autoja ostettaisiin joka tapauksessa. Ei uusia autoja osteta 21 miljardilla enemmän vaan niillä 21 miljardilla ostetaan polttiksien sijasta sähköautoja ja plugareita.
Yhtään lisäeuroa ei uusien autojen kauppaan tarvitse Suomen kansan laittaa.Sähköautot kalliimpia, joten samalla miljardimäärällä saa vähemmän sähköautoja kuin saisi polttiksia.
120 000 autoa/vuosi 30 000€ (polttis) /kpl vs 35 000€ (sähköauto)/kpl = 600 000 000€ enemmän. Eli tarvitsisi laittaa 600 mlj. enemmän.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sähköautot kalliimpia, joten samalla miljardimäärällä saa vähemmän sähköautoja kuin saisi polttiksia.
120 000 autoa/vuosi 30 000€ (polttis) /kpl vs 35 000€ (sähköauto)/kpl = 600 000 000€ enemmän. Eli tarvitsisi laittaa 600 mlj. enemmän.Sähköautojen valmistus on selkeästi halvempaa kuin polttisten tekeminen. Ei autojen keskihinta välttämättä nouse pitkällä aikavälillä lainkaan sähköautoihin siirryttäessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen valmistus on selkeästi halvempaa kuin polttisten tekeminen. Ei autojen keskihinta välttämättä nouse pitkällä aikavälillä lainkaan sähköautoihin siirryttäessä.
No miksi ne ovat sitten paljon kalliimpia kuin polttisautot????
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No miksi ne ovat sitten paljon kalliimpia kuin polttisautot????
Pienemmät valmistuserät ovat olleet yksi syy. Toinen on se että sähköautoja on tehty väkisin polttiksien koppaan polttiksien tuotantolinjoilla.
Katsotaanpa volsun alunperin sähköautoiksi ja masstuotantoon tehtyjä MEB-autoja. ID.3on täysin kilpailukykyinen esim Corollan kanssa. ID.4 on jopa edullisempi kuin RAV4. Tämä on se oikea hintataso johon on jo osittain päästy.
Tämä trendi jatkuu ja kohta polttikset ovat myös hankintahinnaltaan se kallis vaihtoehto. Ylläpitokuluissa polttikset ovat jo nyt paljon kalliimpia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pienemmät valmistuserät ovat olleet yksi syy. Toinen on se että sähköautoja on tehty väkisin polttiksien koppaan polttiksien tuotantolinjoilla.
Katsotaanpa volsun alunperin sähköautoiksi ja masstuotantoon tehtyjä MEB-autoja. ID.3on täysin kilpailukykyinen esim Corollan kanssa. ID.4 on jopa edullisempi kuin RAV4. Tämä on se oikea hintataso johon on jo osittain päästy.
Tämä trendi jatkuu ja kohta polttikset ovat myös hankintahinnaltaan se kallis vaihtoehto. Ylläpitokuluissa polttikset ovat jo nyt paljon kalliimpia.Rav4 alkaen reilu 32 keur, ID.4 lähes 40 keur (hankintatuella tosin pari tonnia saa pois), samoin ID.3 on halvimmillaankin useamman tonnin Corollaa kalliimpi eikä niitä ole vielä tuotannossa. Ja jälleen kerran, rangea vähänkin lisää niin em. ID.3/ID.4 hintoihin saa laittaa vielä 10 keur päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rav4 alkaen reilu 32 keur, ID.4 lähes 40 keur (hankintatuella tosin pari tonnia saa pois), samoin ID.3 on halvimmillaankin useamman tonnin Corollaa kalliimpi eikä niitä ole vielä tuotannossa. Ja jälleen kerran, rangea vähänkin lisää niin em. ID.3/ID.4 hintoihin saa laittaa vielä 10 keur päälle.
Totutelkaa näihin uusiin sähköautomalleiin
TM:"”Markkinoiden halvimman sähköauton” hinta paljastettiin Ranskassa – Dacia Springin hinnat lähtevät vajaasta 17 000 eurosta"
Perus-sähkisten hinta alenee nopeasti ja kun näistä saa vielä hankintatuen niin polttisten taru alkaa olemaan taputeltu uusien autojen markkinoilla. - Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Sähköautot kalliimpia, joten samalla miljardimäärällä saa vähemmän sähköautoja kuin saisi polttiksia.
120 000 autoa/vuosi 30 000€ (polttis) /kpl vs 35 000€ (sähköauto)/kpl = 600 000 000€ enemmän. Eli tarvitsisi laittaa 600 mlj. enemmän.Kyllä 30 000 € auton ostoon ylittää monella kipukynnyksen. Ei vaan ole sellaiseen rahaa, jopa kymppitonni vähemmänkin tekee jo tiukkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rav4 alkaen reilu 32 keur, ID.4 lähes 40 keur (hankintatuella tosin pari tonnia saa pois), samoin ID.3 on halvimmillaankin useamman tonnin Corollaa kalliimpi eikä niitä ole vielä tuotannossa. Ja jälleen kerran, rangea vähänkin lisää niin em. ID.3/ID.4 hintoihin saa laittaa vielä 10 keur päälle.
Parin tonnin hankintatuki tuon hintaisesta autosta on naurettavan vähän, sen verran saa jo alennuksena tai vaihtoauton suurempana hyvityksenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totutelkaa näihin uusiin sähköautomalleiin
TM:"”Markkinoiden halvimman sähköauton” hinta paljastettiin Ranskassa – Dacia Springin hinnat lähtevät vajaasta 17 000 eurosta"
Perus-sähkisten hinta alenee nopeasti ja kun näistä saa vielä hankintatuen niin polttisten taru alkaa olemaan taputeltu uusien autojen markkinoilla.Tällaiset vertailut ovat taas sama asia kuin yrittäisi verrata ikean paperimassasta puristettua huonekalua massiivipuiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällaiset vertailut ovat taas sama asia kuin yrittäisi verrata ikean paperimassasta puristettua huonekalua massiivipuiseen.
Jokaista massiivipuu-huonekalua kohden ostetaan 20 Ikean huonekalua. Eipä taida kukaan tehdä massiivipuu-huonekaluilla lähellekään sellaisia rahoja kuin Ikean omistajat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jokaista massiivipuu-huonekalua kohden ostetaan 20 Ikean huonekalua. Eipä taida kukaan tehdä massiivipuu-huonekaluilla lähellekään sellaisia rahoja kuin Ikean omistajat.
Mutta asiakkaan näkökulmasta laatuun tottunut ei alenna kriteereitään, vaan joutuu edelleen hankkimaan kalliin huonekalun. Tai auton riippumatta energianlähteestä. Sähkö ei tuo laatua, viimeistelyä tai ajomukavuutta.
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen valmistus on selkeästi halvempaa kuin polttisten tekeminen. Ei autojen keskihinta välttämättä nouse pitkällä aikavälillä lainkaan sähköautoihin siirryttäessä.
Sähköauto maksaa kuitenkin enemmän kuin vastaava polttis; esim Renault Clio 18 000€ ja Zoe 35 000€.
Miljardilla saa 29 000 Zoeta, mutta 56 000 Clioo.Anonyymi kirjoitti:
Kyllä 30 000 € auton ostoon ylittää monella kipukynnyksen. Ei vaan ole sellaiseen rahaa, jopa kymppitonni vähemmänkin tekee jo tiukkaa.
Toiselle kommentoin; Renault Clio ja Zoe samoja, toinen polttis ja toinen täyssähkö. Polttis Clio maksaa 18 000€ ja Zoe 35 000€.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totutelkaa näihin uusiin sähköautomalleiin
TM:"”Markkinoiden halvimman sähköauton” hinta paljastettiin Ranskassa – Dacia Springin hinnat lähtevät vajaasta 17 000 eurosta"
Perus-sähkisten hinta alenee nopeasti ja kun näistä saa vielä hankintatuen niin polttisten taru alkaa olemaan taputeltu uusien autojen markkinoilla."Perus-sähkisten hinta alenee nopeasti ..."
Nämä ns. perussähköautot ovat mitättömän pieniä kotteroita ei niitä voi sanoa oikeikisi
autoiksi!!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totutelkaa näihin uusiin sähköautomalleiin
TM:"”Markkinoiden halvimman sähköauton” hinta paljastettiin Ranskassa – Dacia Springin hinnat lähtevät vajaasta 17 000 eurosta"
Perus-sähkisten hinta alenee nopeasti ja kun näistä saa vielä hankintatuen niin polttisten taru alkaa olemaan taputeltu uusien autojen markkinoilla.Suomessa Springin hinta siis lienee jäänee alle 20 000 euron.
Sähkikseksi edullinen, mutta kooltaan isompi polttis-Dacia on alkaen reilu 12 000 euroa. Kyllä tuossa edelleen on huomattava hintaero, ja pitää muistaa että Spring on rangen ja suorityskyvyn vuoksi käytännössä puhdas kaupunki/taajama-auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa Springin hinta siis lienee jäänee alle 20 000 euron.
Sähkikseksi edullinen, mutta kooltaan isompi polttis-Dacia on alkaen reilu 12 000 euroa. Kyllä tuossa edelleen on huomattava hintaero, ja pitää muistaa että Spring on rangen ja suorityskyvyn vuoksi käytännössä puhdas kaupunki/taajama-auto."Suomessa Springin hinta siis lienee jäänee alle 20 000 euron."
Jää alle 20.000 euron, varmaan noin 17.000€. Hankintatuen kanssa alle 15.000€ ja jos pystyy käyttämään romutuspalkkion niin sitten ollaankin jo noin 13.000 euron paikkeilla.
Se on totta että Inariin ei näitä autoja osteta, mutta ruuhkasuomessa tuo range ja suorituskyky riittää mainiosti monelle kansalaiselle.
Ennustan tästä hittituotetta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Suomessa Springin hinta siis lienee jäänee alle 20 000 euron."
Jää alle 20.000 euron, varmaan noin 17.000€. Hankintatuen kanssa alle 15.000€ ja jos pystyy käyttämään romutuspalkkion niin sitten ollaankin jo noin 13.000 euron paikkeilla.
Se on totta että Inariin ei näitä autoja osteta, mutta ruuhkasuomessa tuo range ja suorituskyky riittää mainiosti monelle kansalaiselle.
Ennustan tästä hittituotetta.Joka tapauksessa mielenkiintoista nähdä miten käy. Toivottavasti autojen saatavuus ei muodostu ongelmaksi niin kuin esimerkiksi Seat Mii electricin tapauksessa, jonka vuoksi rekisteröintimääristä ei näy todellista kysynnän määrää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Perus-sähkisten hinta alenee nopeasti ..."
Nämä ns. perussähköautot ovat mitättömän pieniä kotteroita ei niitä voi sanoa oikeikisi
autoiksi!!!!Eikä nuo hinnat ole mitään ennenkuulumattomia. Nytkin saat vaikkapa Daciaa, Mitsubishi Space Staria, Kia Rioa bensaversiona todella halvoilla lähtöhinnoilla. Pari vuotta vanhoja korean ihmeitä, ranskalaisia, Opelia, Fordia, Seatia, Skodaa jne. saa myös reilun kympin hinnalla. Kaikki kuviteltavissa olevat elekroniset vimpaimet ja avustimet mukana ja ajokilometrejä yhden tai kahden huoltovälin verran. Ei näitä halpasähköautoja voi verrata edes laadukkaampin japanilaisiin, saati saksalaisiin arvoautoihin. Ja 5-10 vuoden päästä sähköautojen hinta siellä laadukkaammissa merkeissäkin on aivan toisenlainen kuin nyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Rav4 alkaen reilu 32 keur, ID.4 lähes 40 keur (hankintatuella tosin pari tonnia saa pois), samoin ID.3 on halvimmillaankin useamman tonnin Corollaa kalliimpi eikä niitä ole vielä tuotannossa. Ja jälleen kerran, rangea vähänkin lisää niin em. ID.3/ID.4 hintoihin saa laittaa vielä 10 keur päälle.
Eikä näissä sähköautoissa ole ainakaan vielä kunnon takakontteja. Vielä täällä joku tekee lapsiakin ja pitää vaunut saada kyytiin. Samoin koirien määrä on lisääntynyt. Eli sähköfarmarille olisi Suomessa kysyntää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikä näissä sähköautoissa ole ainakaan vielä kunnon takakontteja. Vielä täällä joku tekee lapsiakin ja pitää vaunut saada kyytiin. Samoin koirien määrä on lisääntynyt. Eli sähköfarmarille olisi Suomessa kysyntää.
ID.4
Iso auto ja vetokykykin pitkälti toista tonnia.
- Anonyymi
Suurin osa käytettynä ostetuista autoista maksaa suurin piirtein 12 000 euroa, koska päästään siihen että hyväkuntoisen sähköauton saa suurin piirtein tuohon hintaan. Entä se vaihtoauto, sen arvo tietysti vielä putoaa enemmän. Se täytyy romuttaa ja saa suuremman käteisalennuksen. Siis muutaman tuhat euroa, jos sitäkään.
- Anonyymi
Hyväkuntoista sähköautoa, jossa on takuu voimassa, ei saa koskaan tuohon hintaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyväkuntoista sähköautoa, jossa on takuu voimassa, ei saa koskaan tuohon hintaan.
Aika pieni ruppana pitää olla polttiksenkin että sen saisi takuunalaisena 12.000 eurolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika pieni ruppana pitää olla polttiksenkin että sen saisi takuunalaisena 12.000 eurolla.
Ehkä sitten kun sähköauton hinta romahtaa akkutakuun päätyttyä. Eihän kukaan uskalla ostaa 10 vuotiasta sähköautoa kun akku voi sipata milloin tahansa niin hinnat laskee. Lisäksi akkutekniikka harppoo pitkin askelin eteenpäin ja jos nyt ostaa sähköauton niin 10 vuoden kuluttua ainakaan samanlaista akkua ei valmista enää kukaan, auto menee akun mukana kierrätykseen.
- Anonyymi
Kukaan osta tuollasta keskeneräistä tekniikkaa , rahat menee kankkulan kaivoon ,10 vuoden päästä mahdollisesti jo saatavissa kelvollisia sähköautoja.
- Anonyymi
"Millä rahalla ne 700000 sähköautoa ostetaan vuoteen 2030 mennessä?"
No tietysti "dyra pengar" eli kalliilla rahalla!!!! - Anonyymi
Suomen valtio maksaa ne autot verotus on sitä luokkaa ettei kannata autoja itse
ostella- Anonyymi
Marin ostaa sinulle kyllä täyssähkärin valtion piikkiin, ja velalla of course, jota ei tarvitse maksaa takaisin. Joten nuku yösi vaan rauhassa autoilun suhteen.....😅😂
- Anonyymi
Sähköbuumi meni jo, vetyautot on tulevaisuutta kaikki on jo ratkaistu nyt vaan odottamaan , magnesium vesi autoja
- Anonyymi
Ei riitä rahat vetyautoon koskaan, vuositulot (~110k€) ovat siihen liian pienet. Ehkä jos vuodessa tienaisi miljoonan niin voisi harkita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei riitä rahat vetyautoon koskaan, vuositulot (~110k€) ovat siihen liian pienet. Ehkä jos vuodessa tienaisi miljoonan niin voisi harkita.
Unien näkeminen on kuulemma hyväksi keholle. Siinä keho, sekä mieli toipuu edellisen päivän rasituksista, ja on hienoa herätä uuteen arkeen virkeänä!....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Unien näkeminen on kuulemma hyväksi keholle. Siinä keho, sekä mieli toipuu edellisen päivän rasituksista, ja on hienoa herätä uuteen arkeen virkeänä!....
Kyllä Teslan autotallissa lataus on helpompaa kuin odottaa puoli tuntia räntäsateessa vetypumpun paineistusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä Teslan autotallissa lataus on helpompaa kuin odottaa puoli tuntia räntäsateessa vetypumpun paineistusta.
Kyllä vetyauton tankkaus huoltiksen sääkatoksessa on tuolta muutaman minuutin kestoltaan pienempi paha, ja lähteä taas eteenpäin 550km, kuin sähkärin "tankkaus" kymmenen tuntia "lounastaukoineen"...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vetyauton tankkaus huoltiksen sääkatoksessa on tuolta muutaman minuutin kestoltaan pienempi paha, ja lähteä taas eteenpäin 550km, kuin sähkärin "tankkaus" kymmenen tuntia "lounastaukoineen"...
Siis se kestää muutaman minuutin olettaen että asemaa edes on olemassa, ja että joku muu ei juuri tankannut sinua ennen. Nimittäin jos tankkasi, siinäpä istut odottamassa kun pumppu paineistaa kaasun. Tässä menee 30-60 minuuttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä vetyauton tankkaus huoltiksen sääkatoksessa on tuolta muutaman minuutin kestoltaan pienempi paha, ja lähteä taas eteenpäin 550km, kuin sähkärin "tankkaus" kymmenen tuntia "lounastaukoineen"...
Sähköautojen latausasemat pitäisi olla uimahallien tai elokuvateatterien yhteydessä,kun ovat niin hitaita latautumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen latausasemat pitäisi olla uimahallien tai elokuvateatterien yhteydessä,kun ovat niin hitaita latautumaan.
Sähköautot ladataan hidaslatauksella yön yli kotona. Ruokakaupat, Ravintolat, kuntosalit, golfkentät, Kauppakeskukset, uimahallit, elokuvat......
Lista on pitkä joissa kaikissa käyminen kestää yli 30 min joka on 100kW latauksella noin 300 km ajoon tarvittavan sähkön määrä.
- Anonyymi
Me tulemme ostamaan halpoja sähköautoja eli käytännössä saastuttavasti valmistettuja kiinalaisia sähköautoja muka pelastamaan ilmasto. Kiinalaiset eivät kuitenkaan korosta, että heidän oma väkilukunsa kasvaa vuodessa 15 milj. ihmisellä, joten meidän köyhien ponnistelumme on melko turhaa mutta annammehan heille ainakin rahaa.
- Anonyymi
Lue myös pienellä painettu. Valtaosa näistä 700 000 "sähköautoista" onkin lataushybridejä.
Ne ovat oiva vaihtoehto yli 40 k€ hintaluokan auton ostajalle. Nimellisesti pienet CO2 päästöt = pienet verot. Voikin olla malliston tehokkain 4-vetomalli samalla myös halvin, kun sattuu olemaan lataushybridi.
Vaan 20-30 k€ auton ostajalle ei tarjota edes lämmintä kämmentä. Tässä hintaluokassa autojen valmistuksen kannattavuus on jo pitkään ollut kehno, joten näihin on vaikeaa sovitella monimutkaista hybriditekniikkaa tai täyssähköautojen isoja ja kalliita akkuja.
Kannattaa myös huomata, että em. ennuste edellyttää automyynnin selvää kasvua nykyiseltä 100 000 autoa/vuosi tasolta. Eli 10 vuodessa pitäisi myydä reilusti yli miljoona autoa. Tällöin "sähköautojen" osuus myynnistä olisikin reilu puolet, mutta vain 1/3 osa "sähköautoista" on täyssähköautoja -> niiden osuus kokonaismyynnistä 1/5 osa.
Reilun miljoonan auton myynnillä per 10 vuotta saataisiin vain 40-50 % autokannasta uusittua, joten patteriautojen osuus jää 2030 yhä alle 10 % autokannasta.- Anonyymi
Seuraavina vuosina myytävät uudet ladattavat kaasuautot:
25000
35000
50000
50000
70000
70000
80000
80000
90000
90000
Tuolla hyvin maltillisella kasvulla vuonna 2030 liikenteessä niitä olisi 650.000
Marin voi hyvinkin onnistua tavoitteessaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seuraavina vuosina myytävät uudet ladattavat kaasuautot:
25000
35000
50000
50000
70000
70000
80000
80000
90000
90000
Tuolla hyvin maltillisella kasvulla vuonna 2030 liikenteessä niitä olisi 650.000
Marin voi hyvinkin onnistua tavoitteessaan.Kun Norjan tilastoja katsoo, niin täyssähköautojen osuus voisi 10 vuodessa kasvaa suuremmaksikin kuin ennustettu 230 000 vuoteen 2030 mennessä.
Mutta pari kantoa on kaskessa. Norjassa on rakennettu öljyrahan turvin latausinfraa ja jaettu avokätistä tukea sähköauton hankintaan. Me emme istu öljylähteen päällä...
Korona vaikuttaa pitkittyvän... brasseissa jo onnistuneet kehittämään variantin, joka tartuttaa taudin jo aiemmin sairastaneita. Rokotteiden tuotanto ei pysynyt luvatussa aikataulussa ja pian voi olla käsissä myös variantteja, jotka kiertävät rokotteidenkin antamaa suojaa. Eli kamppailu tämän kanssa voi jatkua vielä useamman vuoden ja talous ottaa kunnoilla hittiä. Silloin ei uusien autojen myynti lähde kasvuun, kuten nuo ennusteet edellyttävät.
Kaasuautojen osalta vähän niinkuin juna meni jo. Taannoin panostettiin jakeluasemaverkon rakentamiseen, mutta autojen verotuksesta ei oltu valmiita tinkimään -> määrä kasvoi hyvin hitaasti, vaikka tarjontaa oli (VAG lisäksi ainakin Volvo, Opel ja Fiat näitä valmistivat, vaikkei viimeksi mainittua Suomessa myytykään).
Useampi vuosi hukattiin, kun vähän näytti, että tähän ei enää panosteta ja kaasuautoilu verotetaan kuoliaaksi. Ilman soutamista ja huopaamista voisi kaasuautojen määrä olla 14 000 sijaan 40 000 (vrt ruotsissa 60 000). Ja edelleen kaasuautoja verotetaan maakaasun mukaan (käyttövoimavero), vaikka suurin osa tankkaa biokaasua.
Kuten on aikalailla käynyt jo E85 kanssa. Näitäkin on ehditty rekisteröidä 4400, mutta määrä on nyt laskussa, kun ei tällä polttoaineella säästöä tule.
No, nyt on taas kaasu otettu listalle, pyritään panostamaan raskaaseen liikenteeseen ja uusia jakeluasemia tulee. Lisäksi biokaasu/metaani on tällä hetkellä hyvin edullista bensaan verrattuna. Mutta henkilöautotarjonta on vähentynyt, kun Volvo lopetti valmistuksen eikä maahan tuoda enää kuin VAG tuotteita.
Kuorma-autojen kanssa pikku haasteena se, että pitkillä ajomatkoilla pitäisi käyttää nesteytettyä kaasua, mutta sitä saa vain 4 asemalta. Lisää on kait tulossa (5 kpl?), mutta nesteytetyn kaasun käyttö pysyy aika kokeiluasteella vielä pitkään.
Ruotsissa hiffasivat tämän puolen paljoa aikaisemmin. Rakensivat ensin toimintaa maakaasun varaan ja siirtyivät sitten biokaasuun. Muualla maailmassa ei tämän nerokkuutta ymmärretty eikä autoja kannata näin pienelle markkinalle valmistaa, joten Volvo lopettu kaasuautojen teon.
Vrt. Saksa ihan kuutamolla. Tekevät kyllä biokaasua, mutta polttavat sen voimalaitoksissa. Ja itkevät, ettei tämä ole taloudellisesti kannattavaa. Kaasuatot siellä toimivat maa- tai nestekaasulla. Ratkaisuksi ongelmaan meinaavat nyt ottaa vedyn, joka tehdään elektrolyysillä (jep, jep, maassa, jossa sähkö on kalliimpaa kuin Suomessa sähköntuotannon päästöt 2-3 kertaiset Suomeen verrattuna) tai maakaasusta (se realistisempi vaihtoehto).
Kun vetyä tuotetaan maakaasusta, syntyy CO2 päästöjä, mutta ne menevät kemianteollisuuden piikkiin -> saadaan liikenteen päästöt näennäisesti alas. Tärkeä argumentti Saksassa, joka ei toistaiseksi ole yhtään onnistunut liikenteen päästöjä vähentämään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seuraavina vuosina myytävät uudet ladattavat kaasuautot:
25000
35000
50000
50000
70000
70000
80000
80000
90000
90000
Tuolla hyvin maltillisella kasvulla vuonna 2030 liikenteessä niitä olisi 650.000
Marin voi hyvinkin onnistua tavoitteessaan.Okei. Mutta hiilidioksidipäästöt ei vähene sillä että polttisautossa aletaan roudaamaan akkuja ja nimellistä sähkömoottoria.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Okei. Mutta hiilidioksidipäästöt ei vähene sillä että polttisautossa aletaan roudaamaan akkuja ja nimellistä sähkömoottoria.
Päästöt alenee, jos sähköllä ajetaan nurkkapyöritys, missä polttomoottori on heikoimmillaan ja kulutus jotain 8 l/100 km tyylistä (liki 190 g/km CO2 päästö).
Sähköntuotannon päästö Suomessa noin 120 g/kWh, joten 25 kWh/100 km kulutuksellakin tuprutellaan vain 30 g/km. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun Norjan tilastoja katsoo, niin täyssähköautojen osuus voisi 10 vuodessa kasvaa suuremmaksikin kuin ennustettu 230 000 vuoteen 2030 mennessä.
Mutta pari kantoa on kaskessa. Norjassa on rakennettu öljyrahan turvin latausinfraa ja jaettu avokätistä tukea sähköauton hankintaan. Me emme istu öljylähteen päällä...
Korona vaikuttaa pitkittyvän... brasseissa jo onnistuneet kehittämään variantin, joka tartuttaa taudin jo aiemmin sairastaneita. Rokotteiden tuotanto ei pysynyt luvatussa aikataulussa ja pian voi olla käsissä myös variantteja, jotka kiertävät rokotteidenkin antamaa suojaa. Eli kamppailu tämän kanssa voi jatkua vielä useamman vuoden ja talous ottaa kunnoilla hittiä. Silloin ei uusien autojen myynti lähde kasvuun, kuten nuo ennusteet edellyttävät.
Kaasuautojen osalta vähän niinkuin juna meni jo. Taannoin panostettiin jakeluasemaverkon rakentamiseen, mutta autojen verotuksesta ei oltu valmiita tinkimään -> määrä kasvoi hyvin hitaasti, vaikka tarjontaa oli (VAG lisäksi ainakin Volvo, Opel ja Fiat näitä valmistivat, vaikkei viimeksi mainittua Suomessa myytykään).
Useampi vuosi hukattiin, kun vähän näytti, että tähän ei enää panosteta ja kaasuautoilu verotetaan kuoliaaksi. Ilman soutamista ja huopaamista voisi kaasuautojen määrä olla 14 000 sijaan 40 000 (vrt ruotsissa 60 000). Ja edelleen kaasuautoja verotetaan maakaasun mukaan (käyttövoimavero), vaikka suurin osa tankkaa biokaasua.
Kuten on aikalailla käynyt jo E85 kanssa. Näitäkin on ehditty rekisteröidä 4400, mutta määrä on nyt laskussa, kun ei tällä polttoaineella säästöä tule.
No, nyt on taas kaasu otettu listalle, pyritään panostamaan raskaaseen liikenteeseen ja uusia jakeluasemia tulee. Lisäksi biokaasu/metaani on tällä hetkellä hyvin edullista bensaan verrattuna. Mutta henkilöautotarjonta on vähentynyt, kun Volvo lopetti valmistuksen eikä maahan tuoda enää kuin VAG tuotteita.
Kuorma-autojen kanssa pikku haasteena se, että pitkillä ajomatkoilla pitäisi käyttää nesteytettyä kaasua, mutta sitä saa vain 4 asemalta. Lisää on kait tulossa (5 kpl?), mutta nesteytetyn kaasun käyttö pysyy aika kokeiluasteella vielä pitkään.
Ruotsissa hiffasivat tämän puolen paljoa aikaisemmin. Rakensivat ensin toimintaa maakaasun varaan ja siirtyivät sitten biokaasuun. Muualla maailmassa ei tämän nerokkuutta ymmärretty eikä autoja kannata näin pienelle markkinalle valmistaa, joten Volvo lopettu kaasuautojen teon.
Vrt. Saksa ihan kuutamolla. Tekevät kyllä biokaasua, mutta polttavat sen voimalaitoksissa. Ja itkevät, ettei tämä ole taloudellisesti kannattavaa. Kaasuatot siellä toimivat maa- tai nestekaasulla. Ratkaisuksi ongelmaan meinaavat nyt ottaa vedyn, joka tehdään elektrolyysillä (jep, jep, maassa, jossa sähkö on kalliimpaa kuin Suomessa sähköntuotannon päästöt 2-3 kertaiset Suomeen verrattuna) tai maakaasusta (se realistisempi vaihtoehto).
Kun vetyä tuotetaan maakaasusta, syntyy CO2 päästöjä, mutta ne menevät kemianteollisuuden piikkiin -> saadaan liikenteen päästöt näennäisesti alas. Tärkeä argumentti Saksassa, joka ei toistaiseksi ole yhtään onnistunut liikenteen päästöjä vähentämään.Eikö nämä kaasubussit ole kaiken lisäksi kiellettyjä maanalaisessa terminaalissa,esim Kampissa.
"Fossiilittoman liikenteen tiekartta - sähköautotavoitteet (2021)
Vuonna 2030 – 700 000 sähköautoa, joista vähintään puolet täyssähköautoja."
Ei tule olemaan 2030 350 000kpl täyssähköautoja; tammi-helmikuu ensirekisteröity 714kpl täyssähköjä.
- Anonyymi
Sähköautoa ei vielä pitkäääään aikaaan kannate hankkia koska nyt on tulossa monia eri vaihtoehtoja autoihin mm. vetyauto joka oli jo japsissa täysin valmis jo v.2014 toimintasäde 700 - 800km . Saksassa on kehitetty mangesiumhypridi auto joka on mullistava keksintö ja tankkaus tapahtuu minuuteissa. Ei pidä unohta maakaasua käyttäviä autojakaan.
Ladattava sähköautot alkäa oleman vanhanaikaisia kun markkinoille tulee kokoajan eri polttoaineita käyttäviä vaihtoehtoja ja myös kilpailu kiristyy ja hinnat tulevat laskemaan tämän myötä.- Anonyymi
Kaikki nuo ovat nousevia teknologioita. Sähköauto mukaanlukien. Ainoa joka on pomminvarma auringonlaskun tekniikka on 100% bensapoltin. Sitä ei kai kukaan kiistä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki nuo ovat nousevia teknologioita. Sähköauto mukaanlukien. Ainoa joka on pomminvarma auringonlaskun tekniikka on 100% bensapoltin. Sitä ei kai kukaan kiistä.
Voihan sitä polttaa moottorissa bensan sijaan muutakin ja tullaan taatusti niin tekemään. Ei Suomi tai EU ole koko maailma, kyllä polttis voi hyvin vielä pitkään ja niitä valmistetaan.
- Anonyymi
Maailmanlaajuisesti ladattavien osuus uusista henkilöautoista oli 4,2%. Määrällisesti 3,24 miljoonaa. Pitkä on vielä matka valtiaiksi.
- Anonyymi
Kuka tässä on mistään valtiaan asemasta puhunut? Hallituksen linjaus on että 2030 Suomen liikenteessä on 700.000 ladattavaa / kaasuautoa. Ei se ole vielä valtiaan asema. Nousu valtiaaksi tapahtuu vasta seuraavalla vuosikymmenellä kun polttikset tapetaan veroilla pois kokonaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka tässä on mistään valtiaan asemasta puhunut? Hallituksen linjaus on että 2030 Suomen liikenteessä on 700.000 ladattavaa / kaasuautoa. Ei se ole vielä valtiaan asema. Nousu valtiaaksi tapahtuu vasta seuraavalla vuosikymmenellä kun polttikset tapetaan veroilla pois kokonaan.
Naapurissasi on varmaan jenkkiharrastaja joka saa ohimosuonesi ratkeilemaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Naapurissasi on varmaan jenkkiharrastaja joka saa ohimosuonesi ratkeilemaan?
Ei lainkaan. Olen vain pragmaatikko joka osaa laskea keskivertoa paremmin.
Mikä viestissäni muka kertoi tunteellisesta suhtautumisesta asiaan?
Itse näen että kun yhdistää Suomen valtion ja EU:n tavoitteet matematiikkaan niin tuossa on lopputulos.
Tämä vuosikymmen aloittaa polttisten tappotalkoot ja ensi vuosikymmen taputtelee homman. Ei tuon johtopäätöksen vetäminen aiheuta pragmaatikossa minkäänlaisia tunteita eikä siinä prosessissa joudu edes kaivamaan kovin syvältä matemaattisen osaamisen laaria. Anonyymi kirjoitti:
Kuka tässä on mistään valtiaan asemasta puhunut? Hallituksen linjaus on että 2030 Suomen liikenteessä on 700.000 ladattavaa / kaasuautoa. Ei se ole vielä valtiaan asema. Nousu valtiaaksi tapahtuu vasta seuraavalla vuosikymmenellä kun polttikset tapetaan veroilla pois kokonaan.
Fossiilittoman liikenteen tiekartta - sähköautotavoitteet (2021);
Vuonna 2030 – 700 000 sähköautoa, joista vähintään puolet täyssähköautoja
Suomen kansallinen ohjelma 2017:
Sähköautojen määrän tavoitteet
Vuonna 2020 – 20 000 kpl
Vuonna 2030 – 250 000 kpl
Toi täyssähköjen määrä vuonna 2030 350 000 kpl ei tuu toteutuun, koska 2020 liikennekäytössä oli 9 697 kpl täyssähköja ja niitä on nyt myyty useita vuosia. Myynnin täytyisi moninkertaistua.
- Anonyymi
"Vaikka sähköautojen. täyssähköautojen ja ladattavien hybridien määrä kasvaa noin 600000 autoon, noin 80 prosenttia autokannasta kulkee vielä vuonna 2030 polttomoottorilla. Autokannan käyttövoimamurros on looginen evoluutio – ei nopea ja hallitsematon revoluutio," muistutti toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan Keskusliitosta.
- Anonyymi
80 % on alakanttiin. Oikea luku on 90-92 %.
600 000 autoa ja henkilöautokanta 2,7 miljoonaa. 22 % koko autokannasta ja tästä 22 prosentista alle puolet on täyssähköautoja. Loput isolla polttomoottorilla ja pienellä akulla varustettuja lataushybridejä.
- Anonyymi
Miten sitten 2030 kun sähköautoilu on sitten pistetty vastaamaan kadonneitten polttomoottoriauton polttoainekuluja.
- Anonyymi
Vuonna 2030 täyssähköauto-kanta on vielä aika pieni. 100.000-200.000 kpl. Niiden aiheuttama verovaje hoidetaan samalla tavalla kuin tähänkin saakka eli kiristetään suuren enemmistön eli polttisautojen verotaakkaa. Näin nyt jo tehty ja sama linja jatkuu kunnes täyssähköautoja on 30-50% autokannasta. Siihen menee 15-20 vuotta.
Siihen saakka suurinpiirtein kaikki valtion tarvitsema raha revitään polttiskuskeilta. Nuppiluku laskee vuosi vuodelta joten eurot per nuppi kasvaa vastaavaa tahtia.
Tämä on kerrottu valtion taholta jo moneen kertaan ja se on myös toiminut sanojensa mukaisesti. Muistakaa viimekesäinen bensaveron korotus. Näitä tulee lisää vuosittain.
Totutelkaa siihen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vuonna 2030 täyssähköauto-kanta on vielä aika pieni. 100.000-200.000 kpl. Niiden aiheuttama verovaje hoidetaan samalla tavalla kuin tähänkin saakka eli kiristetään suuren enemmistön eli polttisautojen verotaakkaa. Näin nyt jo tehty ja sama linja jatkuu kunnes täyssähköautoja on 30-50% autokannasta. Siihen menee 15-20 vuotta.
Siihen saakka suurinpiirtein kaikki valtion tarvitsema raha revitään polttiskuskeilta. Nuppiluku laskee vuosi vuodelta joten eurot per nuppi kasvaa vastaavaa tahtia.
Tämä on kerrottu valtion taholta jo moneen kertaan ja se on myös toiminut sanojensa mukaisesti. Muistakaa viimekesäinen bensaveron korotus. Näitä tulee lisää vuosittain.
Totutelkaa siihen.Jos ladattavia on 700000 vuonna 2030, plugareita niistä on ehkäpä 150 000, loppu täyssähköjä. Plugareille on nimittäin tulossa melkoinen pudotus lähivuosina.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ladattavia on 700000 vuonna 2030, plugareita niistä on ehkäpä 150 000, loppu täyssähköjä. Plugareille on nimittäin tulossa melkoinen pudotus lähivuosina.
"Jos ladattavia on 700000 vuonna 2030, plugareita niistä on ehkäpä 150 000, loppu täyssähköjä."
Sun logiikka on nurinkurinen ja erittäin epätodennäköinen skenario. Jos plugareita on vuonna 2030 liikenteessä vain 150.000 niin ladattavien määrä ei voi mitenkään olla 700.000.
Jos plugareiden määrä jää noin pieneksi niin ladattavia on vuonna 2030 paljon vähemmän kuin 700.000. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jos ladattavia on 700000 vuonna 2030, plugareita niistä on ehkäpä 150 000, loppu täyssähköjä."
Sun logiikka on nurinkurinen ja erittäin epätodennäköinen skenario. Jos plugareita on vuonna 2030 liikenteessä vain 150.000 niin ladattavien määrä ei voi mitenkään olla 700.000.
Jos plugareiden määrä jää noin pieneksi niin ladattavia on vuonna 2030 paljon vähemmän kuin 700.000.Mistähän ne plugarit maagisesti ilmestyvät? Autojen valmistajat kun siirtyvät vahvasti täyssähköautoihin!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistähän ne plugarit maagisesti ilmestyvät? Autojen valmistajat kun siirtyvät vahvasti täyssähköautoihin!
Plugareita on tähän mennessä myyty 5-6 kpl jokaista patteriautoa kohti.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugareita on tähän mennessä myyty 5-6 kpl jokaista patteriautoa kohti.
Tuskinpa myydään jatkossa.
- Anonyymi
Täyssähköautot ostetaan ihan sillä samalla rahalla kuin mitä suomalaiset kuluttavat uusiin autoihin joka vuosi. Suomalaiset ostavat uusia autoja yli 3 miljardilla eurolla vuodessa.
- Anonyymi
Uusia autoja rekisteröitiin 96000, käytettyjä myytiin 632000 ja käytettynä ulkomailta tuotiin jotain 50000 autoa. Täyssähköautojen myynti on nappikauppaa vielä pitkään.
- Anonyymi
Nyt sähköauton ostajat kokevat saman arvon nollautumisen kuin ensimmäisessä PC-aallossa kotitietokoneeksi kovalla rahalla Commodore Vic20 ostaneet. Parissa vuodessa kone muuttui vitsiksi, kaikki päivitettävyys katosi.
- Anonyymi
Niin onhan tälläkin palstalla ennustettu että 2025 saa Golf-kokoluokan sähköauton 500 km rangella 25000 eurolla.
Niin kauan kuin on odotettavissa että ominaisuudet paranevat ja/tai hinta laskee moni lykkää hankintaa. - Anonyymi
Aivan osuva vertaus. 90-luvulla PC-koneiden päivitysväli oli pari vuotta, kun nopeampaa prosessoria pukkasi joka vuosi. Nyt vanhimmassa koneessa on Sandy Bridge E vuodelta 2011 ja uusimmassa Skylake vuodelta 2015 eikä mitään varsinaista tarvetta päivittää uudempaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin onhan tälläkin palstalla ennustettu että 2025 saa Golf-kokoluokan sähköauton 500 km rangella 25000 eurolla.
Niin kauan kuin on odotettavissa että ominaisuudet paranevat ja/tai hinta laskee moni lykkää hankintaa.> Niin kauan kuin on odotettavissa että ominaisuudet paranevat ja/tai hinta laskee moni lykkää hankintaa.
Patteriautoissa alkaisi jo olla hinta ja ominaisuudet (toimintasäde) tolkulliset, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Eipä ole kotipihassa (kerrostalo) näkynyt eikä sen puoleen ole ainuttakaan pikalatauspistettä kesämökinkään lähellä... mökille kyllä pääsisi, mutta samalla suunnalla on välillä pitänyt pyöriä työkeikoillakin.
Täysin tyhjää on pikalatausasemien suhteen laajalla alueella mm. Forssan ympärillä, vaikka tämän alueen läpi kulkevat mm. Porintie (n:o 2), Tampere-Turku ja Turku - Hämeelinna/Lahti valtatiet. Siis valtateidenkin varsilla myydään eioota, 2 ja 3 -numeroisista teistä puhumattakaan.
Valtavia "latausasemaerämaita" löytyy muualtakin, esim. Mikkelin ja Lappeenrannan väli... missä taitaa "muutama" kesämökki olla.
Patteriuskovat vaan hehkuttaa, miten pääsee pulkkamäkee patteriautolla, koska 4 ja 5 -teiden varrella muutama latausasema on. Tosin sekin lysti aikalailla loppuu Oulun korkeudelle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Niin kauan kuin on odotettavissa että ominaisuudet paranevat ja/tai hinta laskee moni lykkää hankintaa.
Patteriautoissa alkaisi jo olla hinta ja ominaisuudet (toimintasäde) tolkulliset, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Eipä ole kotipihassa (kerrostalo) näkynyt eikä sen puoleen ole ainuttakaan pikalatauspistettä kesämökinkään lähellä... mökille kyllä pääsisi, mutta samalla suunnalla on välillä pitänyt pyöriä työkeikoillakin.
Täysin tyhjää on pikalatausasemien suhteen laajalla alueella mm. Forssan ympärillä, vaikka tämän alueen läpi kulkevat mm. Porintie (n:o 2), Tampere-Turku ja Turku - Hämeelinna/Lahti valtatiet. Siis valtateidenkin varsilla myydään eioota, 2 ja 3 -numeroisista teistä puhumattakaan.
Valtavia "latausasemaerämaita" löytyy muualtakin, esim. Mikkelin ja Lappeenrannan väli... missä taitaa "muutama" kesämökki olla.
Patteriuskovat vaan hehkuttaa, miten pääsee pulkkamäkee patteriautolla, koska 4 ja 5 -teiden varrella muutama latausasema on. Tosin sekin lysti aikalailla loppuu Oulun korkeudelle.Latausasemien tarjonta varmasti kasvaa, mutta kuinka hyvin ne pystyvät vastaamaan ruuhkahuippuihin on toinen asia. Nyt hiihtolomilla siirtymien aikaan näytti Pyhäjärven Teslan superchargerille olevan latausjonossa toistakymmentä Teslaa. Isommalla sähköautokannalla tietyt ruuhkahuiput (joulu, juhannus, kesäviikonloput) tulevat olemaan haastavia koska latausinfraa ei kannata rakentaa vain noiden ruuhkahuippujen varaan.
Anonyymi kirjoitti:
Niin onhan tälläkin palstalla ennustettu että 2025 saa Golf-kokoluokan sähköauton 500 km rangella 25000 eurolla.
Niin kauan kuin on odotettavissa että ominaisuudet paranevat ja/tai hinta laskee moni lykkää hankintaa.Volkkari isommalla akulla WLTP kantama 511km, eli todellisuudessa reilut 400 km
hinta:
47 445,59€ - 58 477€ varustelusta riipuen
Aika kehitys täytyy tapahtua 4 vuodessa tuohon golf-ennustukseen.Anonyymi kirjoitti:
Latausasemien tarjonta varmasti kasvaa, mutta kuinka hyvin ne pystyvät vastaamaan ruuhkahuippuihin on toinen asia. Nyt hiihtolomilla siirtymien aikaan näytti Pyhäjärven Teslan superchargerille olevan latausjonossa toistakymmentä Teslaa. Isommalla sähköautokannalla tietyt ruuhkahuiput (joulu, juhannus, kesäviikonloput) tulevat olemaan haastavia koska latausinfraa ei kannata rakentaa vain noiden ruuhkahuippujen varaan.
Huoltoasemia alle 2 000 kpl ja henkilöautoja 2,7 mlj. 1 asema 1500 autoa kohden ja kukaan ei pysty tankkaan kotona.
Latauspaikkoja 1300 ja ladattavia 55 000 kpl 1 asema 43 autoa kohden ja 80-90 prosenttisesti sähköautot ladataan kotona ja siltikin sähköautoilijat itkee lisää latauspaikkoja.
Pikalatauspaikkojakin on 1 asema 37 täyssähköautoa kohden.
- Anonyymi
Sähköauton elinikä on akun kestoikä.
- Anonyymi
Ei kori kestä mitenkään monta kymmentä vuotta.
- Anonyymi
"Millä rahalla ne 700000 sähköautoa ostetaan vuoteen 2030 mennessä?"
Yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus: EI MILLÄÄN! - Anonyymi
Milloin pääsen muuttamaan tuonne MARSIIN, kauas tästä typeryyksien planeetalta?
- Anonyymi
Malta vielä hetki. Kyllä Elon Musk sen sinulle sitten kertoo......
- Anonyymi
Onpa harvinaisen typerä kysymys. Ne ostetaan niillä 3 miljardilla mitä suomalaiset muutenkin käyttävät uusien autojen ostoon vuodessa.
- Anonyymi
Suomessa tullaan myymään v. 2030 mennessä noin 1.3 miljoonaa autoa. Jos 2021 polttomoottorilla myydään 80%, 2022 noin 60%, 2023 puolet jne niin eikös se luku ole aika lähellä?
- Anonyymi
> Jos 2021 polttomoottorilla myydään 80%, 2022 noin 60%, 2023 puolet jne niin eikös se luku ole aika lähellä?
AIka lähellä normaalia patteriuskovaisen kusetusta ollaan. Patteriuskovainen laskee polttomoottorilla varustetut lataushybridit täyssähköautoiksi.
2020 myydyistä 96 % oli polttomoottorilla varustettuja. Jos patteriautojen osuus kaksinkertaistuu joka vuosi, niin polttomoottorien osuus laskee alle 80 % vasta 2023. Lisäksi myynti ei voi loputtomiin tuplaantua, vaan kasvu alkaa hiipua.
Tästä seuraa, että patteriautojen osuus koko autokannasta on alle 10 % vuonna 2030. Nyt osuus on huikeat 0,5 %. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Jos 2021 polttomoottorilla myydään 80%, 2022 noin 60%, 2023 puolet jne niin eikös se luku ole aika lähellä?
AIka lähellä normaalia patteriuskovaisen kusetusta ollaan. Patteriuskovainen laskee polttomoottorilla varustetut lataushybridit täyssähköautoiksi.
2020 myydyistä 96 % oli polttomoottorilla varustettuja. Jos patteriautojen osuus kaksinkertaistuu joka vuosi, niin polttomoottorien osuus laskee alle 80 % vasta 2023. Lisäksi myynti ei voi loputtomiin tuplaantua, vaan kasvu alkaa hiipua.
Tästä seuraa, että patteriautojen osuus koko autokannasta on alle 10 % vuonna 2030. Nyt osuus on huikeat 0,5 %.Hybrideitten suosio romahtaa melko pian. Ne ovat suurimmalle osalle järjetön vaihtoehto. Ne korvautuvat täyssähköautoilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Jos 2021 polttomoottorilla myydään 80%, 2022 noin 60%, 2023 puolet jne niin eikös se luku ole aika lähellä?
AIka lähellä normaalia patteriuskovaisen kusetusta ollaan. Patteriuskovainen laskee polttomoottorilla varustetut lataushybridit täyssähköautoiksi.
2020 myydyistä 96 % oli polttomoottorilla varustettuja. Jos patteriautojen osuus kaksinkertaistuu joka vuosi, niin polttomoottorien osuus laskee alle 80 % vasta 2023. Lisäksi myynti ei voi loputtomiin tuplaantua, vaan kasvu alkaa hiipua.
Tästä seuraa, että patteriautojen osuus koko autokannasta on alle 10 % vuonna 2030. Nyt osuus on huikeat 0,5 %.Kysymyshän on ladattavista autoista. Porukalla menee nyt sekaisin ladattavat hybridit ja täyssähköautot. Molempia halutaan ladata ja ajaa mahdollisimman paljon sähköllä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybrideitten suosio romahtaa melko pian. Ne ovat suurimmalle osalle järjetön vaihtoehto. Ne korvautuvat täyssähköautoilla.
Sitä odotellessa. Eipä ole latausmahdollisuutta kotipihassa eikä myöskään kesämökin suunnalla (>>50 lähimmälle pikalatauspisteelle).
Onneksi ei ole kiirettäkään. Autoliikenteen päästöt pitäisi puolittaa 2030 mennessä. Minä puolitin omani jo 2 vuotta sitten hybridillä.
Ja itseasiassa hybrideillä biopolttoaineilla päästöt valtakunnan tasollakin on tarkoitus puolittaa. Optimististenkin ennusteiden mukaan patteriautojen osuus on 2030 alle 9 % koko autokannasta.
Tämän vuoden alussa patteriautoja on myyty samaan tahtiin kuin viime vuonna keskimäärin. Myynnin kasvu on siis lerpahtanut totaalisesti. Nykyisellä tahdilla ei patteriautojen osuus kasva kuin 2 prosentiin autokannasta 2030 mennessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyshän on ladattavista autoista. Porukalla menee nyt sekaisin ladattavat hybridit ja täyssähköautot. Molempia halutaan ladata ja ajaa mahdollisimman paljon sähköllä.
Kyse on patteriuskovaisten valehtelusta.
Patteriuskovainen valehtelee aina, kun suunsa avaa.
Kun puhutaan patteriautojen määrästä, niin patteriuskovainen valehtelee näin
- myös isolla polttomoottorilla ja pienellä akulla varustetut lataushybridit lasketaan täyssähköautoiksi
- lataushybridien täyssähköautojen osuus uusien myynnistä valehdellaan osuudeksi koko autokannasta
- valehdellaan, että polttomoottorien myynti loppuu 2030 mennessä.... ja edelleen kaikki lataushybridit siis täyssähköautoja
Ja seuraavaan hengenvetoon sitten haukutaan lataushybridit huijaukseksi. Mutta hyvin kelpaavat mukaan, kun puhutaan myyntimääristä ja ovat silloin kaikki päästöttömiä patteriautoja. Anonyymi kirjoitti:
> Jos 2021 polttomoottorilla myydään 80%, 2022 noin 60%, 2023 puolet jne niin eikös se luku ole aika lähellä?
AIka lähellä normaalia patteriuskovaisen kusetusta ollaan. Patteriuskovainen laskee polttomoottorilla varustetut lataushybridit täyssähköautoiksi.
2020 myydyistä 96 % oli polttomoottorilla varustettuja. Jos patteriautojen osuus kaksinkertaistuu joka vuosi, niin polttomoottorien osuus laskee alle 80 % vasta 2023. Lisäksi myynti ei voi loputtomiin tuplaantua, vaan kasvu alkaa hiipua.
Tästä seuraa, että patteriautojen osuus koko autokannasta on alle 10 % vuonna 2030. Nyt osuus on huikeat 0,5 %.Täyssähköhenkilöautojen osuus oli 2020 0,4% henkilöautokannasta
Kaikista ajoneuvoista täyssähköisiä oli 2020 0,3%
Suomessa pitäisi olla 2030 700 000 ladattavaa, joista puolet täyssähköja. 350 000 on 12% henkilöautokannasta, joten myynnin kasvun pitäisi olla huikea.Suomessa on myyty n. 1 125 000 henkilöautoa viimeisen 10 vuoden aikana.
700 000 tuosta on n 62%, ei tule toteutumaan 2030 mennessä. Tänä vuonna (tammi-helmikuu) rekisteröidyistä oli 4,2% täyssähköjä.- Anonyymi
kaha53 kirjoitti:
Täyssähköhenkilöautojen osuus oli 2020 0,4% henkilöautokannasta
Kaikista ajoneuvoista täyssähköisiä oli 2020 0,3%
Suomessa pitäisi olla 2030 700 000 ladattavaa, joista puolet täyssähköja. 350 000 on 12% henkilöautokannasta, joten myynnin kasvun pitäisi olla huikea.> Suomessa pitäisi olla 2030 700 000 ladattavaa, joista puolet täyssähköja. 350 000 on 12% henkilöautokannasta, joten myynnin kasvun pitäisi olla huikea.
Väärin, autoalan ennuste oli 230 000 patteriautoa ja tämä 700 000 taisi itseasiassa sisältää kaikki "vaihtoehtoiset energianlähteet", siis kaasuautotkin. Joita on edelleen enemmän kuin patteriautoja.
Tämän 230 000 saavuttaminenkin edellyttäisi hurjaa myynnin kasvua. Viime vuoden 4400 tjsp ei riitä mihinkään. Myynnin pitäisi kaksinkertaistua useamman vuoden putkeen, mutta alkuvuoden myynti ihan samalla tasolla kuin viime vuosi keskimäärin. Nollakasvua vuositasolla ja reilusti pakkasta viime vuoden loppuun verrattuna. Anonyymi kirjoitti:
> Suomessa pitäisi olla 2030 700 000 ladattavaa, joista puolet täyssähköja. 350 000 on 12% henkilöautokannasta, joten myynnin kasvun pitäisi olla huikea.
Väärin, autoalan ennuste oli 230 000 patteriautoa ja tämä 700 000 taisi itseasiassa sisältää kaikki "vaihtoehtoiset energianlähteet", siis kaasuautotkin. Joita on edelleen enemmän kuin patteriautoja.
Tämän 230 000 saavuttaminenkin edellyttäisi hurjaa myynnin kasvua. Viime vuoden 4400 tjsp ei riitä mihinkään. Myynnin pitäisi kaksinkertaistua useamman vuoden putkeen, mutta alkuvuoden myynti ihan samalla tasolla kuin viime vuosi keskimäärin. Nollakasvua vuositasolla ja reilusti pakkasta viime vuoden loppuun verrattuna.Copy/pastella
"Suomen kansalliset tavoitteet
18.2.2021 Sähköinen liikenne ry
Fossiilittoman liikenteen tiekartta - sähköautotavoitteet (2021)
Vuonna 2030 – 700 000 sähköautoa, joista vähintään puolet täyssähköautoja
Suomen kansallinen ohjelma 2017:
Sähköautojen määrän tavoitteet
Vuonna 2020 – 20 000 kpl (toteutunut 2,8 kertainen määrä sähköautoja - 55 318 kpl)
Vuonna 2030 – 250 000 kpl
- Anonyymi
Tässä ei ole kyse Suomen poliitikoista, vaan maailman autotehtaista. Jos 9 v päästä ei bensakoneella autoja tehdä, ei niitä uusina myydä.
- Anonyymi
Suomessa ajetaan autolla keskimäärin 50 km päivässä. Jos pistoke löytyy kodin lisäksi työpaikalta, tai kaupan pihasta saa 20 km varten lisävirtaa, homma toimii sähköllä.
- Anonyymi
Eikö autolla ajella kuin 50 km päivässä ja alle 250 päivää vuodessa työmatka-ajoa. Siihen ei yli 50000 euroa maksavaa möhköä tarvita.
- Anonyymi
Ja kun pistoketta ei löydy kotipihasta, niin patteriautolla ei tee yhtään mitään. Myös pidempien ajomatkojen teko on yhtä tuskaa. Joo, pyllymäkee pääsee pohjoiseen, kun ajaa vain valtateitä (4 tai 5 tie).
Mutta etelässäkin on isoja "erämaita" vailla ensimmäistäkään pikalatausasemaa. Esim. laaja alue Forssan ympärillä, Lappeenrannan ja Mikkelin välimaasto, Joensuu-Kajaani väli jne.
Ei ainuttakaan 50 kW latausasemaa noilla seuduin. Hitaamilla taas tekee ei yhtään mitään. Elämä on liian lyhyt, jotta voisi pitää jotain 4 h lataustaukoja K-kaupan parkkipaikalla. ½ tunnissa pitää saada energiat väh. 100 km ajomatkaan talvikelissä = 25 kWh. Mistä tämä 50 kW tehovaatimus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kun pistoketta ei löydy kotipihasta, niin patteriautolla ei tee yhtään mitään. Myös pidempien ajomatkojen teko on yhtä tuskaa. Joo, pyllymäkee pääsee pohjoiseen, kun ajaa vain valtateitä (4 tai 5 tie).
Mutta etelässäkin on isoja "erämaita" vailla ensimmäistäkään pikalatausasemaa. Esim. laaja alue Forssan ympärillä, Lappeenrannan ja Mikkelin välimaasto, Joensuu-Kajaani väli jne.
Ei ainuttakaan 50 kW latausasemaa noilla seuduin. Hitaamilla taas tekee ei yhtään mitään. Elämä on liian lyhyt, jotta voisi pitää jotain 4 h lataustaukoja K-kaupan parkkipaikalla. ½ tunnissa pitää saada energiat väh. 100 km ajomatkaan talvikelissä = 25 kWh. Mistä tämä 50 kW tehovaatimus.Helsingistä Ouluun ajaa ID.3:lla yhdellä kolmen vartin lounastauolla Jyväskylässä. Pienten teiden koluamiseen ei ole mitään syytä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helsingistä Ouluun ajaa ID.3:lla yhdellä kolmen vartin lounastauolla Jyväskylässä. Pienten teiden koluamiseen ei ole mitään syytä.
Vaatii vaan ID.3:sta kalleimman 77 kWh:n akulla olevan mallin, pienempiakkuisilla jää tuo yhden tauon taktiikka ainakin talvella haaveeksi. Huonoissa keliolosuhteissa Jkl-Oulu -väli (340 km) menee tuollakin aika hilkulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vaatii vaan ID.3:sta kalleimman 77 kWh:n akulla olevan mallin, pienempiakkuisilla jää tuo yhden tauon taktiikka ainakin talvella haaveeksi. Huonoissa keliolosuhteissa Jkl-Oulu -väli (340 km) menee tuollakin aika hilkulle.
Jos ajaa usein Hki-Oulu väliä ja pitää tärkeänä minimoida pysähdysten määrän niin silloin 77kWh on ilmeinen valinta. Itse en näe minään ongelmana ajaa tuota väliä pienempiakkuisella ID.3:lla ja kahdella pysähdyksellä. Se pointti on että Helsingistä pääsee Ouluun yhdellä pysähdyksellä jos niin haluaa. Riittää varmaan useimmille meistä matka-ajoon ja isolle osalle riittää paljon pienempikin range.
Tämä on vähän sama juttu kun lapsenmieliset vertailevat polttiksien 200hv ja 250hv verioita keskenään. Meille normaalipulliaisille riittää 120hv ja 250km range. Pääasia on että hinta on kohdallaan.
Päiväunissa ja palstalla ajellaan Taycanilla. Tai 300hv nelivetodieselillä 1.200km putkeen 40 asteen pakkasella. Niin kaukana normaali-ihmisen tarpeista ja maksuhaluista/kyvystä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajaa usein Hki-Oulu väliä ja pitää tärkeänä minimoida pysähdysten määrän niin silloin 77kWh on ilmeinen valinta. Itse en näe minään ongelmana ajaa tuota väliä pienempiakkuisella ID.3:lla ja kahdella pysähdyksellä. Se pointti on että Helsingistä pääsee Ouluun yhdellä pysähdyksellä jos niin haluaa. Riittää varmaan useimmille meistä matka-ajoon ja isolle osalle riittää paljon pienempikin range.
Tämä on vähän sama juttu kun lapsenmieliset vertailevat polttiksien 200hv ja 250hv verioita keskenään. Meille normaalipulliaisille riittää 120hv ja 250km range. Pääasia on että hinta on kohdallaan.
Päiväunissa ja palstalla ajellaan Taycanilla. Tai 300hv nelivetodieselillä 1.200km putkeen 40 asteen pakkasella. Niin kaukana normaali-ihmisen tarpeista ja maksuhaluista/kyvystä."Meille normaalipulliaisille riittää 120hv ja 250km range. "
Onko sinun mielestäsi ihminen epänormaali, jos tarvitsee arjessaan suureman ragen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Meille normaalipulliaisille riittää 120hv ja 250km range. "
Onko sinun mielestäsi ihminen epänormaali, jos tarvitsee arjessaan suureman ragen?Epänormaali on väärä sana. Vähemmistöön kuuluva on oikeampi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajaa usein Hki-Oulu väliä ja pitää tärkeänä minimoida pysähdysten määrän niin silloin 77kWh on ilmeinen valinta. Itse en näe minään ongelmana ajaa tuota väliä pienempiakkuisella ID.3:lla ja kahdella pysähdyksellä. Se pointti on että Helsingistä pääsee Ouluun yhdellä pysähdyksellä jos niin haluaa. Riittää varmaan useimmille meistä matka-ajoon ja isolle osalle riittää paljon pienempikin range.
Tämä on vähän sama juttu kun lapsenmieliset vertailevat polttiksien 200hv ja 250hv verioita keskenään. Meille normaalipulliaisille riittää 120hv ja 250km range. Pääasia on että hinta on kohdallaan.
Päiväunissa ja palstalla ajellaan Taycanilla. Tai 300hv nelivetodieselillä 1.200km putkeen 40 asteen pakkasella. Niin kaukana normaali-ihmisen tarpeista ja maksuhaluista/kyvystä.Kompromissien hakemistahan tuo on, monella arkikäytössä riittää hyvin 250 km range, mutta sitten muutaman kerran vuoteen voi tulla pidempiä reissuja. Isoakkuisin malli on käytännössä helpoin, mutta hinta taas nousee niin paljon että koko hankinnan järkevyyden voi helposti kyseenalaistaa polttikseen verraten. Pikkuakkuisen taas on huomattavasti halvempi, mutta sen kanssa joutuu pidempiä reissuja suunnittelemaan ja rytmittämään taukoja vähän tarkemmin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kompromissien hakemistahan tuo on, monella arkikäytössä riittää hyvin 250 km range, mutta sitten muutaman kerran vuoteen voi tulla pidempiä reissuja. Isoakkuisin malli on käytännössä helpoin, mutta hinta taas nousee niin paljon että koko hankinnan järkevyyden voi helposti kyseenalaistaa polttikseen verraten. Pikkuakkuisen taas on huomattavasti halvempi, mutta sen kanssa joutuu pidempiä reissuja suunnittelemaan ja rytmittämään taukoja vähän tarkemmin.
"mutta sen kanssa joutuu pidempiä reissuja suunnittelemaan ja rytmittämään taukoja vähän tarkemmin."
Itse nuukana miehenä pidän parempana mitoittaa akku sen normaalikäytön mukaan ja haaskata hieman henkistä pääomaa tarkempaan rytmitykseen sen pari kertaa vuodessa kun lähtee pidempään matkaan. Hintaero on kuitenkin useita tuhansia. Turha maksaa tuhansia sellaisesta josta ei ole hyötyä kuin pari kertaa vuodessa ja silloinkin se "etu" on että voi istua pidempään autossa yhteen soittoon ja voi lähteä kuuden tunnin ajomatkalla puoli tuntia myöhemmin. Perille pääsee ajoissa joka tapauksessa, vain lähtöaika muuttuu hieman. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajaa usein Hki-Oulu väliä ja pitää tärkeänä minimoida pysähdysten määrän niin silloin 77kWh on ilmeinen valinta. Itse en näe minään ongelmana ajaa tuota väliä pienempiakkuisella ID.3:lla ja kahdella pysähdyksellä. Se pointti on että Helsingistä pääsee Ouluun yhdellä pysähdyksellä jos niin haluaa. Riittää varmaan useimmille meistä matka-ajoon ja isolle osalle riittää paljon pienempikin range.
Tämä on vähän sama juttu kun lapsenmieliset vertailevat polttiksien 200hv ja 250hv verioita keskenään. Meille normaalipulliaisille riittää 120hv ja 250km range. Pääasia on että hinta on kohdallaan.
Päiväunissa ja palstalla ajellaan Taycanilla. Tai 300hv nelivetodieselillä 1.200km putkeen 40 asteen pakkasella. Niin kaukana normaali-ihmisen tarpeista ja maksuhaluista/kyvystä.Patteriautoissa on runsaasti läskiä patterien vuoksi. Omamassa liki 2000 kg.
Ennenmuinoin, kun pikkuautot painoivat alle 1000 kg niin 70 hv moottorikin lennätti sellaista kohtuullisesti. Tai esim Fiat Uno 700 kg omamassalla ja 50 hv teholla.
Nyt perusauto painaa n. 1300 kg ja joku 120 hv tosiaan syytä olla. Mutta nostetaankin omamassa 1800 kiloon, niin vieläkö kulkee? Teho/paino -suhde sama kuin 85-90 hv tehoisessa perusautossa.
Halvemman pään malleissa lisäksi lyhyet välitykset, millä saadaan hyvä 0-50 km/h kiihtyvyys. Mutta huiput voi olla 140-160 km/h ja kun sähkömoottori alkaa lähestyä maksimikierroslukuaan, sen siihen asti vakiona pysynyt vääntö kääntyy laskuun. Tässä kohtaa kiihtyvyys loppuu aika totaalisesti. Joten voikin olla, että 0-50 kiihtyvyys ok, mutta 80-120 mitataan kalenterilla = ei käytännössä toivoa päästä rekoista ohi maantiellä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Patteriautoissa on runsaasti läskiä patterien vuoksi. Omamassa liki 2000 kg.
Ennenmuinoin, kun pikkuautot painoivat alle 1000 kg niin 70 hv moottorikin lennätti sellaista kohtuullisesti. Tai esim Fiat Uno 700 kg omamassalla ja 50 hv teholla.
Nyt perusauto painaa n. 1300 kg ja joku 120 hv tosiaan syytä olla. Mutta nostetaankin omamassa 1800 kiloon, niin vieläkö kulkee? Teho/paino -suhde sama kuin 85-90 hv tehoisessa perusautossa.
Halvemman pään malleissa lisäksi lyhyet välitykset, millä saadaan hyvä 0-50 km/h kiihtyvyys. Mutta huiput voi olla 140-160 km/h ja kun sähkömoottori alkaa lähestyä maksimikierroslukuaan, sen siihen asti vakiona pysynyt vääntö kääntyy laskuun. Tässä kohtaa kiihtyvyys loppuu aika totaalisesti. Joten voikin olla, että 0-50 kiihtyvyys ok, mutta 80-120 mitataan kalenterilla = ei käytännössä toivoa päästä rekoista ohi maantiellä.Huom. 120 kh = vajaa 90 kW pitäisi riittää noin 180-200 km/h huippunopeuteen. Sähköautoilla huiput yleensä selvästi alempana kuin mihin moottorin max teho riittää. Johtuu juuri siitä, että tulee moottorin max. pyörimisnopeus vastaan ja sitä lähestyttäessä alkaa ensin vääntö ja lopulta myös teho (väännön ja kierrosnopeuden tulo) laskea.
Tarkoittaa sitä, että lähestyttäessä huippuvauhtia puhti ja kiihtyvyys hiipuvat. Anonyymi kirjoitti:
Jos ajaa usein Hki-Oulu väliä ja pitää tärkeänä minimoida pysähdysten määrän niin silloin 77kWh on ilmeinen valinta. Itse en näe minään ongelmana ajaa tuota väliä pienempiakkuisella ID.3:lla ja kahdella pysähdyksellä. Se pointti on että Helsingistä pääsee Ouluun yhdellä pysähdyksellä jos niin haluaa. Riittää varmaan useimmille meistä matka-ajoon ja isolle osalle riittää paljon pienempikin range.
Tämä on vähän sama juttu kun lapsenmieliset vertailevat polttiksien 200hv ja 250hv verioita keskenään. Meille normaalipulliaisille riittää 120hv ja 250km range. Pääasia on että hinta on kohdallaan.
Päiväunissa ja palstalla ajellaan Taycanilla. Tai 300hv nelivetodieselillä 1.200km putkeen 40 asteen pakkasella. Niin kaukana normaali-ihmisen tarpeista ja maksuhaluista/kyvystä.A better Routeplannerilla Hki -Oulu:
3 latausta 12 min, 33 min ja 32 min ID3 pro 58 kWHh
1 lataus 49 min ID3 pro s 77 kWh
Kommenttisi osoittaa, että tietosi Volkkarin sähköautoista perustuu mutuun...
- Anonyymi
Katsokaa Yle Areenasta dokkari "Likainen vihreä energia". Sen jälkeen voitte ajatella sähköautoistakin ihan eri tavalla.
- Anonyymi
Enemmän aloin miettimään sähkölämmitystä ihan eri tavalla. Se voitaisiin kieltää Suomessa kokonaan. Maalämpö / lämpöpumput pakollisiksi!!!
- Anonyymi
Melkoinen määrä asiavirheitä ja tahallista harhaanjohtamista. Pitäisiköhän jonkun tehdä dokumentti likaisista öljyalan maksamista dokumenteista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Melkoinen määrä asiavirheitä ja tahallista harhaanjohtamista. Pitäisiköhän jonkun tehdä dokumentti likaisista öljyalan maksamista dokumenteista?
Siperiassakin oli varmaan aiheita moneenkin dokkariin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Enemmän aloin miettimään sähkölämmitystä ihan eri tavalla. Se voitaisiin kieltää Suomessa kokonaan. Maalämpö / lämpöpumput pakollisiksi!!!
Lämpöpumput = sähkölämmitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lämpöpumput = sähkölämmitystä.
Maalämpökin on sähkölämmitystä... tosin tehokkaampi kuin lämpöpumppu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maalämpökin on sähkölämmitystä... tosin tehokkaampi kuin lämpöpumppu.
Maalämpö = lämpöpumpulla lämmitystä.
Eikä välttämättä ole lämpökertoimeltaan paras. Jotkin ilma-vesi-lämpöpumput tahkoaa jo korkeampaa COPpia.
Johtuu siitä, että MLP tekee lämpöä vain niukasti plussan puolella olevasta litkusta ja ilman keskilämpötila lähempänä 6 °C.
Tosin VILP ongelmana, että lämmöntuotanto pienenee kovalla pakkasella. Jos pitää ottaa suorasähkölämmitystä apuun tällöin, niin sehän ei kiva sähköverkon kuormituksen kannalta.
VILPeillä tehdään jopa kaukolämpöä. Tosin enempi kokeilujuttu vielä.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763561
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t292294Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä842013Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian191560- 281431
Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271403Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71364Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671327Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101227Kerro nainen
Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.531075