Miksi Jumalasta kirjoitetaan Raamatussa näin?

Anonyymi

Vanhassa testamentissa Jumala tekee hyvän ja pahan, ei Saatana. Miksi Jumalasta kirjoitetaan näin?

Jesaja 45:5-7
"5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka TUOTAN ONNEN ja LUON ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen KAIKEN tämän."

Entä miksi Jumala vihaa syntiä ja syntisiä?

Psalmit 5:6
"Kerskailijat eivät kestä sinun silmiesi edessä. Sinä vihaat KAIKKIA väärintekijöitä, "

Kuinka moni meistä uskovaisista hairahtuu syntiin eikä ole kuuliainen pojalle? Kuinka moni sortuu syntiin? Raamatun mukaan jokainen!! Kaikki synti on väärintekemistä. Myös rakkauden tekojen tekemättä jättäminen on Jeesuksen tahdon vastaisuutta eli syntiä. Minkä jätitte tekemättä yhdelle niistä vähäisimmistä, jätitte tekemättä minulle (Jeesukselle)?

On siis oltava kuuliainen myös Jeesukselle, Jumalan pojalle.

Johannes 3:36
"Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä. Mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, ei ole näkevä elämää, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään.”

Kun ihminen tekee syntiä, hän ei ole kuuliainen. Meitä syntisiä Jumala vihaa!!!

Ja kaikki uskovaisetkin tekevät syntiä:

1. Johanneksen kirje 1:8-10
"8. Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, me eksytämme itsemme eikä totuus ole meissä. 9. Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä. 10. Jos sanomme, ettemme ole tehneet syntiä, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä. "

Jumalalle ei riitä että hän vihaa syntiä vaan hän viha syntisiäkin. Miksi!?

Miten nämä kaksi asiaa on selitettävissä: Jumala aiheuttaa kaiken pahan ja vihaa meitä syntisiä? Eikö Paholaisen pitänyt olla se, joka tekee pahaa? Eikö Jumalan pitänyt vihata vain syntiä mutta rakastaa syntisiä?

121

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysyt väärältä palstalta. Ei täältä löydy oikeita raamatunselittäjiä.

    • Anonyymi

      helluntailaisuus on amerikkalainen harhaoppi, joten tältä palstalata ei kannata kovin syvällisiä kysymyksiä kysellä

      • Anonyymi

        Suomeen on Saksasta työntynyt lapsenpaskan palvontakultti, joka pakottaa nuoria lapsia jäsenikseen. Varokaa sitä. Se yrittää teeskennellä olevansa kristillinen lahko.


    • Anonyymi

      Joh.3:18 Joka uskoo häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen. Joh.5:24 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, sillä on iankaikkinen elämä, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt kuolemasta elämään. Room.14:10 Mutta sinä, minkätähden sinä tuomitset veljeäsi? Taikka sinä toinen, minkätähden sinä halveksit veljeäsi? Sillä kaikki meidät asetetaan Jumalan tuomioistuimen eteen. 2Kor.5:10 Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa. Ps.62:13

    • Oikea jumala ei olisi ristiriitaisia ohjeita tietenkään antanut, joten voimme kaikki päätellä asoiden tilan ilman Sherlock Holmesin älyäkin. Raamatun jumala on epäilemättä ihmisen luoma epäjumala.

      Olisiko aika teidän, jotka olette rahoittaneet epäjumalan valheellista sanomaa aika vaatia tilille papit, saarnamiehet ja muut teille valehdelleet?

      • Anonyymi

        Raamatun selkein todiste että Saatana toimii Jumalan käskyvallalla löytyy kuningas Daavidista. Raamatussa on siis tämä kyseinen kohta joka osoittaa ja todistaa varmaksi sen ettei Saatana pysty tekemään mitään mitä Jumala ei sallisi siksi Saatana tarvitsee Jumalan toimeksiantoa:

        2. Sam. 24:1 Herra vihastui jälleen Israeliin, ja yllyttääkseen Daavidia kansaa vastaan hän sanoi: "Mene ja laske Israelin ja Juudan väki."

        1. Aik. 21:1 Saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidin toimittamaan Israelissa väenlaskun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun selkein todiste että Saatana toimii Jumalan käskyvallalla löytyy kuningas Daavidista. Raamatussa on siis tämä kyseinen kohta joka osoittaa ja todistaa varmaksi sen ettei Saatana pysty tekemään mitään mitä Jumala ei sallisi siksi Saatana tarvitsee Jumalan toimeksiantoa:

        2. Sam. 24:1 Herra vihastui jälleen Israeliin, ja yllyttääkseen Daavidia kansaa vastaan hän sanoi: "Mene ja laske Israelin ja Juudan väki."

        1. Aik. 21:1 Saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidin toimittamaan Israelissa väenlaskun.

        Ja raamatun kuittasin jo kokonaan ihmisen likaisen mielikuvituksen tuotteeksi, joten raamatun sanoilla ei ole mitään merkitystä.

        Saatana on vain yksi taikauskoisten epäjumalista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatun selkein todiste että Saatana toimii Jumalan käskyvallalla löytyy kuningas Daavidista. Raamatussa on siis tämä kyseinen kohta joka osoittaa ja todistaa varmaksi sen ettei Saatana pysty tekemään mitään mitä Jumala ei sallisi siksi Saatana tarvitsee Jumalan toimeksiantoa:

        2. Sam. 24:1 Herra vihastui jälleen Israeliin, ja yllyttääkseen Daavidia kansaa vastaan hän sanoi: "Mene ja laske Israelin ja Juudan väki."

        1. Aik. 21:1 Saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidin toimittamaan Israelissa väenlaskun.

        Hieman meni pieleen mutta olet jäljillä.

        satan ei tarkoittanut vielä tuohon aikaan Paholaista vaan Jumalan asianajajaa. Herra ja satan ovat siis sama henkilö. Ja näitä sataneita on todennäköisesti useita, kuten on enkeleitäkin. Mutta tässä ei ole mitään outoa. Kyseessä on kaksijumala oppi:

        Raamatussa on useita kohtia, joissa samaa olentoa puhutellaan Jumalaksi ja enkeliksi, Jumalaksi ja mieheksi, Jumalaksi ja pyhäksi ja tässä kohden nyt sitten Jumalaksi ja asianajajaksi. Kuitenkin kyseessä on aina Jumala ja olento, joka on jumalallinen mutta ei kuitenkaan Jumala. Nämä enkelit, miehet, pyhät ja satanit ovat olleet Jumalan asialla ja heitä on kutsuttu Jumalaksi. Tämä voi kuulostaa 2000-luvulla elävästä oudolta mutta oli 2000eKr eläneelle ihan tavallista jokapäiväiväistä kielenkäyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman meni pieleen mutta olet jäljillä.

        satan ei tarkoittanut vielä tuohon aikaan Paholaista vaan Jumalan asianajajaa. Herra ja satan ovat siis sama henkilö. Ja näitä sataneita on todennäköisesti useita, kuten on enkeleitäkin. Mutta tässä ei ole mitään outoa. Kyseessä on kaksijumala oppi:

        Raamatussa on useita kohtia, joissa samaa olentoa puhutellaan Jumalaksi ja enkeliksi, Jumalaksi ja mieheksi, Jumalaksi ja pyhäksi ja tässä kohden nyt sitten Jumalaksi ja asianajajaksi. Kuitenkin kyseessä on aina Jumala ja olento, joka on jumalallinen mutta ei kuitenkaan Jumala. Nämä enkelit, miehet, pyhät ja satanit ovat olleet Jumalan asialla ja heitä on kutsuttu Jumalaksi. Tämä voi kuulostaa 2000-luvulla elävästä oudolta mutta oli 2000eKr eläneelle ihan tavallista jokapäiväiväistä kielenkäyttöä.

        "Herra ja satan ovat siis sama henkilö"

        Jahve ja Satan eivät ole sama henkilö. Mistä ihmeestä tämän keksit? Satan on yksi Jumalan arkkienkeleistä, Jumalan Poista, jolle on annettu valta maan päällä ja hänen tehtävänään on koetella ihmisten uskollisuutta Jahvea kohtaan sekä kirjata lankeamukset ylös elämänkirjaan.


      • Anonyymi
        he-ma kirjoitti:

        Ja raamatun kuittasin jo kokonaan ihmisen likaisen mielikuvituksen tuotteeksi, joten raamatun sanoilla ei ole mitään merkitystä.

        Saatana on vain yksi taikauskoisten epäjumalista.

        Saatana on arkkienkeli, yksi Jumalan pojista, jonka tehtävä on laittaa Jumalaan uskovat kokeeseen ja kirjata se ylös jotta Jumala tietää kuka pysyy hänelle uskollisena lankeamatta. Tämä ei ole jumala eikä Jumalan kanssa tasavertainen vaan tätä alempi. Saatan ei myöskään voi toimia itsenäisesti vaan tarvitsee toimintaansa Jumalalta oikeudet ja valtuudet ennen kuin voi koetella ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Herra ja satan ovat siis sama henkilö"

        Jahve ja Satan eivät ole sama henkilö. Mistä ihmeestä tämän keksit? Satan on yksi Jumalan arkkienkeleistä, Jumalan Poista, jolle on annettu valta maan päällä ja hänen tehtävänään on koetella ihmisten uskollisuutta Jahvea kohtaan sekä kirjata lankeamukset ylös elämänkirjaan.

        Osoitapa väitteesi todeksi raamatunpaikalla. Et pysty.

        Minä en keksinyt mitään. Kaksijumala oppi on vanha heprealainen opetus, jota juutalaisetkin opettivat vielä 200-luvulle eKr. tultaessa. Sen jälkeen se kiellettiin juutalaisissa seurakunnissa. Mutta sitä ei ole pyyhitty pois Raamatusta. Pienet lapsetkin voivat löytää Raamatusta kohtia, joissa samaa olento kutsutaan sekä Jumalaksi että enkeliksi että sataniksi. Huomaan, ettet ole perehtynyt kovin syvällisesti Vanhan testamentin historiaan.

        Satan ei voi olla enkeli, koska enkeli on toimenkuva eli titteli nimeltään sanansaattaja ja satan on toinen toimenkuva nimeltään asianajaja. Enkeli ei siis ole jonkun olennon nimi vaan titteli. Se, että sanoo satania enkeliksi on sama kuin sanoisi hitsaria putkimieheksi. Ei toimi!

        Vanha testamentti ei edes mainitse arkki- eli ylienkeleitä. Nimitys ylienkeli ilmestyi kuvioihin vasta Uudessa testamentissa. Vanhan testamentin enkeleillä ei ollut edes nimiä, joten koska satan ei ole nimi, miten se voisi olla enkelin nimi?

        Satan tarkoittaa neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia. Heprean haś·śā·ṭān = satan. Esim. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä. Hepreankielen ha on sama kuin englanninkielen the. Kuten hyvin tiedät kenenkään nimi ei voi olla the Virtanen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Herra ja satan ovat siis sama henkilö"

        Jahve ja Satan eivät ole sama henkilö. Mistä ihmeestä tämän keksit? Satan on yksi Jumalan arkkienkeleistä, Jumalan Poista, jolle on annettu valta maan päällä ja hänen tehtävänään on koetella ihmisten uskollisuutta Jahvea kohtaan sekä kirjata lankeamukset ylös elämänkirjaan.

        Typerys. Saatana ja Jahve on alunperin ollut sama hahmo ja on näin juutalaisuudessa edelleenkin, vasta myöhemmin Kristityt ovat erottaneet ne kahadeksi eri jumalaksi tuodessaan uskontoon dualismin jota vanhassa testamentissa ei vielä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerys. Saatana ja Jahve on alunperin ollut sama hahmo ja on näin juutalaisuudessa edelleenkin, vasta myöhemmin Kristityt ovat erottaneet ne kahadeksi eri jumalaksi tuodessaan uskontoon dualismin jota vanhassa testamentissa ei vielä ole.

        Sekoitat juutalaisuuden kabbalismiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekoitat juutalaisuuden kabbalismiin.

        Itse et kristinuskon harjan sokaisemana erota kristinuskossa oikeaa ja todellista juutalaisuutta vaan kuvittelet että juutalaisuus on samanlainen kuin kristinusko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman meni pieleen mutta olet jäljillä.

        satan ei tarkoittanut vielä tuohon aikaan Paholaista vaan Jumalan asianajajaa. Herra ja satan ovat siis sama henkilö. Ja näitä sataneita on todennäköisesti useita, kuten on enkeleitäkin. Mutta tässä ei ole mitään outoa. Kyseessä on kaksijumala oppi:

        Raamatussa on useita kohtia, joissa samaa olentoa puhutellaan Jumalaksi ja enkeliksi, Jumalaksi ja mieheksi, Jumalaksi ja pyhäksi ja tässä kohden nyt sitten Jumalaksi ja asianajajaksi. Kuitenkin kyseessä on aina Jumala ja olento, joka on jumalallinen mutta ei kuitenkaan Jumala. Nämä enkelit, miehet, pyhät ja satanit ovat olleet Jumalan asialla ja heitä on kutsuttu Jumalaksi. Tämä voi kuulostaa 2000-luvulla elävästä oudolta mutta oli 2000eKr eläneelle ihan tavallista jokapäiväiväistä kielenkäyttöä.

        Herra ja satan ovat siis sama henkilö.

        Roskaa paskaa ja pahaa kirjoitat.
        Jumala loi Lusiferin ja voi lopettaa sen röyhkeän rotan milloin haluaa.Mutta,armollinen on vielä ollut.
        Lusifer on raukkapaska,joka luuli olevansa isompi,kuin Luojansa,
        Jumala on armollinen tätä jätepaskaa kohtaan, kun ei lopeta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Herra ja satan ovat siis sama henkilö.

        Roskaa paskaa ja pahaa kirjoitat.
        Jumala loi Lusiferin ja voi lopettaa sen röyhkeän rotan milloin haluaa.Mutta,armollinen on vielä ollut.
        Lusifer on raukkapaska,joka luuli olevansa isompi,kuin Luojansa,
        Jumala on armollinen tätä jätepaskaa kohtaan, kun ei lopeta.

        Lusifer ei ole sama olento kuin nämä satanit. Lucifer on kerubi eli suomeksi vartija, satan taas on suomeksi asianajaja. Nämä eivät ole nimiä vaan tehtäväkuvauksia. Se, että sanot satania Luciferiksi on sama kuin sanoisit sähkömiestä putkimieheksi. Ei toimi!


    • Hyvän ja pahan? Mitä hyvää Jumala muka teki Vanhassa testamentissa?

      • Anonyymi

        Loi luonnon, antoi nälkäisille ruokaa ja vettä, antoi uskollisille seuraajilleen menestystä, suojeli kansaansa vihollisilta, auttoi menestymään sodissa. Tässä vain muutamia esimerkkejä sadoista sinulle, joka et lue Raamattua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Loi luonnon, antoi nälkäisille ruokaa ja vettä, antoi uskollisille seuraajilleen menestystä, suojeli kansaansa vihollisilta, auttoi menestymään sodissa. Tässä vain muutamia esimerkkejä sadoista sinulle, joka et lue Raamattua.

        ”Suojeli kansaansa vihollisilta, auttoi menestymään sodissa” Mitä hyvää mielestäsi on jossain kansakiihkoilussa? Joosuan kirjassa onkin hyvä esimerkki tästä kuinka Jahve auttoi juutalaisia menestymään verilöylyissä alempiarvoisia muita kansoja kohtaan. Sinne valutettiin maahan uhrilahjana Jahvelle niin ihmisten kuin elukoidenkin veri (esim lapset tietenkin mukaan lukien) nimenomaan koska Jahve itse niin halusi. Tämä kaikki siis ihan vaan siitä hyvästä että olivat sattuneet asuttamaan tämän ”pyhän kansan” maan näiden poissa ollessa. Tämäkin luetaan varmaan niihin Jumalan hyviin tekoihin kun kerran auttoi kansaansa menestymään?


      • Anonyymi
        Demonipesä kirjoitti:

        ”Suojeli kansaansa vihollisilta, auttoi menestymään sodissa” Mitä hyvää mielestäsi on jossain kansakiihkoilussa? Joosuan kirjassa onkin hyvä esimerkki tästä kuinka Jahve auttoi juutalaisia menestymään verilöylyissä alempiarvoisia muita kansoja kohtaan. Sinne valutettiin maahan uhrilahjana Jahvelle niin ihmisten kuin elukoidenkin veri (esim lapset tietenkin mukaan lukien) nimenomaan koska Jahve itse niin halusi. Tämä kaikki siis ihan vaan siitä hyvästä että olivat sattuneet asuttamaan tämän ”pyhän kansan” maan näiden poissa ollessa. Tämäkin luetaan varmaan niihin Jumalan hyviin tekoihin kun kerran auttoi kansaansa menestymään?

        Mitä kieroilet?

        Kysyit mitä hyvää. Vastasin siihen asiallisesti. Ja sitten sinä luettelet itse mitä pahaa Jumala on mielestäsi tehnyt. Etkö siis haluakkaan keskustella siitä, mitä hyvää Jumala on tehnyt?

        En koskaan sanonut etteikö Jumala olisi aiheuttanut Vanhassa testamentissa joillekin pahaa tottakai aiheutti. Mikä on yhdelle hyvä, voi olla toiselle pahaa.

        Kysynkin sinulta, jos estän puukkomiehen tappamasta sinut ampumalla hänet kuoliaaksi, teenkö sinulle hyvää vai pahaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä kieroilet?

        Kysyit mitä hyvää. Vastasin siihen asiallisesti. Ja sitten sinä luettelet itse mitä pahaa Jumala on mielestäsi tehnyt. Etkö siis haluakkaan keskustella siitä, mitä hyvää Jumala on tehnyt?

        En koskaan sanonut etteikö Jumala olisi aiheuttanut Vanhassa testamentissa joillekin pahaa tottakai aiheutti. Mikä on yhdelle hyvä, voi olla toiselle pahaa.

        Kysynkin sinulta, jos estän puukkomiehen tappamasta sinut ampumalla hänet kuoliaaksi, teenkö sinulle hyvää vai pahaa?

        Lähinnä nyt vaan ihmettelen tuota ”pyhää” kansakiihkoilua. Mainitsit Jahven hyvien tekojen ansioluetteloon juutalaisten auttamisen sotimisessa, siksi otin tuon tapauksen esille. En nyt ihan saanut koppia miten tuo puukkomiesvertaus liittyi mihinkään, ei se ainakaan tuohon Joosuan kirjan kohtaan sovi millään tavalla kuten ei moniin muihinkaan Vanhan testamentin raakuuksiin.


    • Anonyymi

      Saarn.11:9 Iloitse, nuorukainen, nuoruudessasi, ja sydämesi ilahuttakoon sinua nuoruusikäsi päivinä. Vaella sydämesi teitä ja silmiesi halun mukaan; mutta tiedä: Jumala tuo sinut tuomiolle kaikesta tästä. Saarn.12:14 Sillä Jumala tuo kaikki teot tuomiolle, joka kohtaa kaikkea salassa olevaa, olkoon se hyvää tai pahaa. 1Kor.4:5. Ilm.20:12

    • Anonyymi

      5Moos.28:58-63 Jos et tarkoin noudata kaikkia tä'män lain sanoja, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan, niin että pelkäät tätä kunniallista ja pelättävää nimeä, Herraa, sinun Jumalaasi, niin Herra panee sinun ja sinun jälkelästesi kärsittäväksi erinomaisia vaivoja, suuria ja pitkällisiä vaivoja, pahoja ja pitkällisiä sairauksia. Hän kääntää sinua vastaan kaikki Egyptin taudit, joita sinä pelkäät, ja ne tartuvat sinuun. Ja kaikkinaisia muita sairauksia ja vaivoja, joista ei ole kirjoitettu tässä lakikirjassa, Herra nostattaa sinua vastaan, kunnes sinä tuhoudut. Ja teistä, jotka ennen olitte monilukuiset kuin taivaan tähdet, jää jäljelle ainoastaan vähäinen joukko, koska et kuullut Herran , sinun Jumalasi ääntä. Ja niinkuin Herra ennen ilotsi teistä, siitä, että teki teille hyvää ja antoi teidän lisääntyä, niin Herra silloin ilotsi teistä, siitä, että hävittää ja tuhoaa teidät. Ja teidät temmataan irti siitä maasta, jotka sinä menet ottamaan omaksi.

      • Anonyymi

        Sitten antoi poikansa joh3 . Sovitettu . Ei enää lakia kirousta eikä syntiä eikä vihaa . The end Golgatalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten antoi poikansa joh3 . Sovitettu . Ei enää lakia kirousta eikä syntiä eikä vihaa . The end Golgatalla.

        Siihen tarvittiin vielä se ylösnousemus. Se ei tapahtunut Golgatalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten antoi poikansa joh3 . Sovitettu . Ei enää lakia kirousta eikä syntiä eikä vihaa . The end Golgatalla.

        Paitsi että kukaanhan ei tiedä eikö tunne Golgatan oikeaa sijaintia jos sitä nyt ylipäätään oli olemassa. On ainakin 7 ehdotettua paikkaa missä se voisi olla.


    • Anonyymi

      3Moos.26:27-29 Ja jos te ette vielä sittenkään kuule minua, vaan yhä käytte minua vastaan, niin minä kiivastuksessani käyn teitä vastaan ja kuritan teitä seitsenkertaisesti teidän syntienne tähden. Ja te syötte poikienne lihaa, ja tyttärienne lihaa te syötte. 5Moos.28:53 Siinä hädässä ja ahdistuksessa, johon sinun vihollisesi saattaa sinut, sinä syöt oman kohtusi hedelmän, syöt poikiesi ja tyttäriesi lihaa, jotka Herra, sinun Jumalasi, on sinulle antanut. Jer.19:9 Ja minä panen heidät syömään poikiensa ja tyttäriensä lihaa, ja he syövät toinen toistensa lihaa siinä hädässä ja ahdistuksessa, jolla heitä ahdistavat heidän vihollisensa, ne, jotka etsivät heidän henkeänsä. Val.4:10 Armeliaat vaimot keittivät omin käsin lapsiansa: ne tulivat heille ruuaksi tyttären, minun kansani sortuessa.

    • Anonyymi

      2Kun.6:26-30 Ja kun Israelin kuningas käveli muurin päällä, huusi muuan vaimo hänelle ja sanoi: Auta, herrani, kuningas. Hän vastasi: Jollei Herra auta sinua, niin mistä minä hankin sinulle apua? Puimatantereeltako vain viinikuurnasta? Ja kuningas sanoi hänelle: Mikä siun on? Hän vastasi: Tämä vaimo sanoi minulle: Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet tänä päivänä, niin syömme huomenna minun poikani. Ja me keitimme minun poikani ja söimme hänet. Ja minä sanoin toisena päivänä hänelle: Anna tänne poikasi, syödäksemme hänet. Mutta hän piilotti poikansa. Kun kuningas kuuli vaimon sanat, repäsi hän vaatteensa, kävellessään muurin päällä. Niin kansa näki, että hänellä oli vaatteiden alla säkki, paljaalla iholla.

    • Se johtuu siitä, että saatana personoitiin vasta myöhemmin.
      Aikaisemmin saatana oli tarkoittanut lähinnä vastustavia luonnonvoimia tms.
      Sanoessamme, että saatana kiusasi Jeesusta voimme tarkoittaa sillä sitä että "nälkä kiusasi Jeesusta" tai puhua langenneesta enkelistä.

      • Anonyymi

        Olet väärässä. Saatanasta tuli fyysinen paha ja Paholainen jo apokalyptisessa kirjallisuudessa eli ennen Jeesuksen syntymää. Ilmeisesti noin 200 eKr paikkeilla. Raamatun muka Jeesus itse sanoo nähneensä kuinka Saatana heitettiin alas taivaasta. Ilmestyskirjan mukaan tämä tapahtui Jeesuksen syntymän aikaan. Ennen apokalyptistta kirjallisuutta ei ollut koko Saatanaa. Mutta oli olento, jonka toimenkuvan nimi oli satan. Satan oli Jumalan taivaan joukkoihin kuuluva Jumalan asianajaja ja syyttäjä, joka työskenteli Jumalalle. Satan ei ole nimi vaan toimenkuva, kuten hepreankielen kieliopista voidaan päätellä. Satan on toimenkuva, kuten enkeli ja kerubi. Eedenin Lucifer taas on eri olento kuin satan. Lucifer oli kerubi eli suojelija, ei siis asianajaja. Kaikki kerubit olivat käärmeolentoja. Samoin serafit.

        Enkelit:
        Jumalan sanansaattajia.

        Kerubit:
        Kerubit olivat eläimen näköisiä vartijoita, luotuja olentoja; voimallisia ja usein hieman eri eläinhahmon näköisiä. Ne vartioivat maallisen ja taivaallisen välillä vartioiden Jumalan valtakuntaa. Joskus niillä on siivet, kuten liiton arkun päällä olevilla kerubeilla. Kun joku näki Raamatussa kerubeja, se tapahtui tilanteissa, joissa hän lähestyi Jumalan Pyhää olemusta.

        Serafit:
        Serafit ovat Hesekielin kirjan mukaan käärmeen kaltaisia olentoja. Jesaja mainitsee, että niillä on kolme paria siipiä ja kädet. Sana serafi on hepreaa ja merkitsee matelijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Saatanasta tuli fyysinen paha ja Paholainen jo apokalyptisessa kirjallisuudessa eli ennen Jeesuksen syntymää. Ilmeisesti noin 200 eKr paikkeilla. Raamatun muka Jeesus itse sanoo nähneensä kuinka Saatana heitettiin alas taivaasta. Ilmestyskirjan mukaan tämä tapahtui Jeesuksen syntymän aikaan. Ennen apokalyptistta kirjallisuutta ei ollut koko Saatanaa. Mutta oli olento, jonka toimenkuvan nimi oli satan. Satan oli Jumalan taivaan joukkoihin kuuluva Jumalan asianajaja ja syyttäjä, joka työskenteli Jumalalle. Satan ei ole nimi vaan toimenkuva, kuten hepreankielen kieliopista voidaan päätellä. Satan on toimenkuva, kuten enkeli ja kerubi. Eedenin Lucifer taas on eri olento kuin satan. Lucifer oli kerubi eli suojelija, ei siis asianajaja. Kaikki kerubit olivat käärmeolentoja. Samoin serafit.

        Enkelit:
        Jumalan sanansaattajia.

        Kerubit:
        Kerubit olivat eläimen näköisiä vartijoita, luotuja olentoja; voimallisia ja usein hieman eri eläinhahmon näköisiä. Ne vartioivat maallisen ja taivaallisen välillä vartioiden Jumalan valtakuntaa. Joskus niillä on siivet, kuten liiton arkun päällä olevilla kerubeilla. Kun joku näki Raamatussa kerubeja, se tapahtui tilanteissa, joissa hän lähestyi Jumalan Pyhää olemusta.

        Serafit:
        Serafit ovat Hesekielin kirjan mukaan käärmeen kaltaisia olentoja. Jesaja mainitsee, että niillä on kolme paria siipiä ja kädet. Sana serafi on hepreaa ja merkitsee matelijaa.

        Kristinusko ei voi olla olemassa ilman Saatanaa sillä jos ei olisi Saatanaa, mihin tarvittaisiin Jeesusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Saatanasta tuli fyysinen paha ja Paholainen jo apokalyptisessa kirjallisuudessa eli ennen Jeesuksen syntymää. Ilmeisesti noin 200 eKr paikkeilla. Raamatun muka Jeesus itse sanoo nähneensä kuinka Saatana heitettiin alas taivaasta. Ilmestyskirjan mukaan tämä tapahtui Jeesuksen syntymän aikaan. Ennen apokalyptistta kirjallisuutta ei ollut koko Saatanaa. Mutta oli olento, jonka toimenkuvan nimi oli satan. Satan oli Jumalan taivaan joukkoihin kuuluva Jumalan asianajaja ja syyttäjä, joka työskenteli Jumalalle. Satan ei ole nimi vaan toimenkuva, kuten hepreankielen kieliopista voidaan päätellä. Satan on toimenkuva, kuten enkeli ja kerubi. Eedenin Lucifer taas on eri olento kuin satan. Lucifer oli kerubi eli suojelija, ei siis asianajaja. Kaikki kerubit olivat käärmeolentoja. Samoin serafit.

        Enkelit:
        Jumalan sanansaattajia.

        Kerubit:
        Kerubit olivat eläimen näköisiä vartijoita, luotuja olentoja; voimallisia ja usein hieman eri eläinhahmon näköisiä. Ne vartioivat maallisen ja taivaallisen välillä vartioiden Jumalan valtakuntaa. Joskus niillä on siivet, kuten liiton arkun päällä olevilla kerubeilla. Kun joku näki Raamatussa kerubeja, se tapahtui tilanteissa, joissa hän lähestyi Jumalan Pyhää olemusta.

        Serafit:
        Serafit ovat Hesekielin kirjan mukaan käärmeen kaltaisia olentoja. Jesaja mainitsee, että niillä on kolme paria siipiä ja kädet. Sana serafi on hepreaa ja merkitsee matelijaa.

        Saatana ei ole paha, tämä vain tekee sen mitä Jumala käskee tämän tekemään, jotta Jumala saisi tietää sen kuka pysty hänelle uskollisena ja kuka kaatuu lankeamukseen. Lankeamiset merkitään elämänkirjaan. Ilman Jumalan suomaa toimivaltaa ja lupaa Saatana ei voi koetella ihmisiä ja laittaa heitä kokeeseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko ei voi olla olemassa ilman Saatanaa sillä jos ei olisi Saatanaa, mihin tarvittaisiin Jeesusta.

        Anton LaVeyn 9. saatanallinen julkilausuma: Saatana on ollut paras ystävä joka kirkolla on koskaan ollut, koska Hän on pitänyt sen toiminnassa kaikki nämä vuodet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko ei voi olla olemassa ilman Saatanaa sillä jos ei olisi Saatanaa, mihin tarvittaisiin Jeesusta.

        Kristinusko mukaan Jeesus tuli ja kuoli Jumalan rakkauden takia jotta ihmisillä olisi puolustaja Jumala vihaa vastaan. Tuolloin oli nimittäin kehittynyt ajatus että oikeudessa syytetty tarvitsee puolustajaa joka ajaa syytetyn asiaa samalla kun syyttäjä esittää tuomarille syytöksiä syytettyä vastaan. Tässä taivaallisessa oikeudenkäynnissä Jeesus toimii ihmikunnanan puolustajana kun ihmiskunta seisoo syytettynä tuomarina toimivan Jumalan edessään. Lisäksihän oli kehittynyt oikeudenmukaisuuteen perustuva ajatus että viattomana kuollut vanhurskas marttyyri voi kuolemallaan sovittaa kansan synnit. Nämä sitten kompinoituivat siinä traumassa jonka Jeesuksen ristinkuolema tämän seuraajiin jätti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatana ei ole paha, tämä vain tekee sen mitä Jumala käskee tämän tekemään, jotta Jumala saisi tietää sen kuka pysty hänelle uskollisena ja kuka kaatuu lankeamukseen. Lankeamiset merkitään elämänkirjaan. Ilman Jumalan suomaa toimivaltaa ja lupaa Saatana ei voi koetella ihmisiä ja laittaa heitä kokeeseen.

        En ole niin väittänytkään mutta kristinusko väittää niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko mukaan Jeesus tuli ja kuoli Jumalan rakkauden takia jotta ihmisillä olisi puolustaja Jumala vihaa vastaan. Tuolloin oli nimittäin kehittynyt ajatus että oikeudessa syytetty tarvitsee puolustajaa joka ajaa syytetyn asiaa samalla kun syyttäjä esittää tuomarille syytöksiä syytettyä vastaan. Tässä taivaallisessa oikeudenkäynnissä Jeesus toimii ihmikunnanan puolustajana kun ihmiskunta seisoo syytettynä tuomarina toimivan Jumalan edessään. Lisäksihän oli kehittynyt oikeudenmukaisuuteen perustuva ajatus että viattomana kuollut vanhurskas marttyyri voi kuolemallaan sovittaa kansan synnit. Nämä sitten kompinoituivat siinä traumassa jonka Jeesuksen ristinkuolema tämän seuraajiin jätti.

        No niin, ensimmäinen hyvä yritys selittää se, miksi voidaan sanoa, että Jumala vihaa kaikkia ihmisiä. Mutta entäs tuo sitten, että miksi Jumala aiheuttaa ihmisille kaiken pahan? Vihansako takia? Onko sellainen Jumala rakastava?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko mukaan Jeesus tuli ja kuoli Jumalan rakkauden takia jotta ihmisillä olisi puolustaja Jumala vihaa vastaan. Tuolloin oli nimittäin kehittynyt ajatus että oikeudessa syytetty tarvitsee puolustajaa joka ajaa syytetyn asiaa samalla kun syyttäjä esittää tuomarille syytöksiä syytettyä vastaan. Tässä taivaallisessa oikeudenkäynnissä Jeesus toimii ihmikunnanan puolustajana kun ihmiskunta seisoo syytettynä tuomarina toimivan Jumalan edessään. Lisäksihän oli kehittynyt oikeudenmukaisuuteen perustuva ajatus että viattomana kuollut vanhurskas marttyyri voi kuolemallaan sovittaa kansan synnit. Nämä sitten kompinoituivat siinä traumassa jonka Jeesuksen ristinkuolema tämän seuraajiin jätti.

        On ikävää, että kristinuskon Jumala vihaa ihmisiä niin paljon, että tarvitaan joku sovittaja ihmisen ja Jumalan välillä. Jumalahan itse laittoi ihmisen samalle planeetalle Saatanan kanssa vaikka tiesi, että ihminen tulee lankeamaan. Ja Saatana oli jo saanut aikaan sen, että enkeleistäkin suuri osa oli langennut. Miten ihminen, joka ei ollut koskaan kokenut syntiä olisi voinut olla lankeamatta kun edes enkelitkään eivät pystyneet olemaan lankeamatta?

        Jumalan vihaa voi vain ihmetellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Saatanasta tuli fyysinen paha ja Paholainen jo apokalyptisessa kirjallisuudessa eli ennen Jeesuksen syntymää. Ilmeisesti noin 200 eKr paikkeilla. Raamatun muka Jeesus itse sanoo nähneensä kuinka Saatana heitettiin alas taivaasta. Ilmestyskirjan mukaan tämä tapahtui Jeesuksen syntymän aikaan. Ennen apokalyptistta kirjallisuutta ei ollut koko Saatanaa. Mutta oli olento, jonka toimenkuvan nimi oli satan. Satan oli Jumalan taivaan joukkoihin kuuluva Jumalan asianajaja ja syyttäjä, joka työskenteli Jumalalle. Satan ei ole nimi vaan toimenkuva, kuten hepreankielen kieliopista voidaan päätellä. Satan on toimenkuva, kuten enkeli ja kerubi. Eedenin Lucifer taas on eri olento kuin satan. Lucifer oli kerubi eli suojelija, ei siis asianajaja. Kaikki kerubit olivat käärmeolentoja. Samoin serafit.

        Enkelit:
        Jumalan sanansaattajia.

        Kerubit:
        Kerubit olivat eläimen näköisiä vartijoita, luotuja olentoja; voimallisia ja usein hieman eri eläinhahmon näköisiä. Ne vartioivat maallisen ja taivaallisen välillä vartioiden Jumalan valtakuntaa. Joskus niillä on siivet, kuten liiton arkun päällä olevilla kerubeilla. Kun joku näki Raamatussa kerubeja, se tapahtui tilanteissa, joissa hän lähestyi Jumalan Pyhää olemusta.

        Serafit:
        Serafit ovat Hesekielin kirjan mukaan käärmeen kaltaisia olentoja. Jesaja mainitsee, että niillä on kolme paria siipiä ja kädet. Sana serafi on hepreaa ja merkitsee matelijaa.

        Vastustaja on jumalan kollega ennen kristillisyyttä, mutta ei kannata ottaa tuota Ilmestyskirjaa noin kirjaimellisesti. Se on hyvin kuvaannollinen.


    • Anonyymi

      Val.2:10-15 Maasa istuvat ääneti tytär Siionin vanhimmat. He ovat heittäneet tomua päänsä päälle, vyöttäytyneet sakkeihin; maata kohden ovat painaneet päänsä Jerusalemin neitsyet. Minun silmäni ovat itkusta hiuenneet, minun sisuksseni kuohuvat, minun maksani on maahan vuodatettu tytären, minun kansani, sortumisen tähden. Sillä lapset ja imeväiset nääntyvät kaupungin kaduilla. He sanovat äidillensä: Missä on leipää ja viiniä? kuin ne nääntyvät niinkuin kaatuneet kaupungin kaduilla, ja heittävät henkensä äitiensä syliin. Minkä sinulle mainitsisin, mihin vertaisin sinua, tytär Jerusalem? Minkä asettaisin rinnallesi lohduttaakseni sinua, neitsyt, tytär Siion? Sillä suuri niinkuin meri on sinun sortumisesi; kuka vo sinut parantaa? Profeettasi ovat nähneet petollisia, ja äiteliä näkyjä. Eivät he ole paljastaneet sinun syntejäsi, niin että olisivat kääntäneet sinun kohtalosi, vaan ovat nähneet sinulle petollisia, eksyttäväisiä ennustuksia. Sinulle paukuttavat kämmenensä kaikki ohikulkijat, he viheltävät ja nyökyttävät ilkuen päätänsä tytär Jerusalemille: Tämäkö on kaupunki, jota sanottiin kauneuden täydellisyydeksi, kaiken maan ihastukseksi? Job.27:23.

    • Anonyymi

      Sak.2:10 Riemuitse ja iloitse, tytär Siion! Sillä minä tulen ja asun sinun keskelläsi, sanoo Herra. Sak.9:9 Iloitse suuresti, tytär Siion, riemuitse, tytär Jerusalem, sillä sinun kuninkaasi tulee sinulle! Vanhurskas ja auttaja hän on, on nöyrä ja ratsastaa aasilla ja aasintamman varsalla. Matt.21:5 Sanokaa tytär Siionille: Katso, sinun kuninkaasi tulee sinulle hiljaisena ja ratsastaen aasilla, ikeenalaisen aasin varsalla. Joh.12:15 Älä pelkää, tytär Siion; katso, sinun kuninkaasi tulee istuen aasin varsan selässä. Jes.62:11 Katso, Herra on kuuluttanut maan ääriin asti: Sanokaa tytär Siionille: Katso, sinun pelastuksesi tulee. Katso, hänen palkkansa on hänen mukanansa, hänen työnsä ansio käy hänen edellänsä. Jes.40:10

    • Anonyymi

      Job.34:11 Vaan hän kostaa ihmiselle häne tekonsa ja maksaa miehelle hänen vaelluksensa mukaan. Ps.62:13 Ja sinun, Herra, on armo; sinä maksat kullekin hänen tekojensa mukaan. Sananl.11:31 Katso, vanhurskas saa paikkansa maan päällä, saati sitten jumalaton ja syntinen. Jer.32:19 suuri neuvoissa ja väkevä teoissa, sinä, jotka silmät ovat avoimet tarkaamaan kaikkia ihmislapsen teitä, antaaksesi itsekullekin häne vaelluksensa ja hänen töittensä hedelmän mukaan. Matt.16:27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan. Room.2:6 hänen, joka antaa kullekin hänen tekojen mukaan. 1Kor.3:8 Mutta istuttaja ja kastelia ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan. 2Kor.5:10. Ilm.22:12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, ankaaksesi kullekkin hänen tekojensa mukaan. Ilm.3:11. 20:12

    • Anonyymi

      Eipä noissa mitään selittämistä ole. Raamattuun on uskominen. Jumala todella aiheuttaa kaiken pahan sallimalla Saatanan toimia.

      Tottakai Jumala vihaa niitä, jotka eivät noudata hänen tahtoaan ja tekevät tahallaan Jumalaa vastaan. Jumala rakastaa niin paljon synnittömyyttä, että kaikki vähänkin syntinen on vihattavaa. Jeesus sanoi, että vain yksi on hyvä: Isä Jumala. Vain näin hyvä voi olla niin pyhä, että saa vihata kaikkia muita. Mutta meillä ei ole oikeutta vihata ketään. Vain Jumalalla on. Mutta Jumalan viha muuttui rakkaudeksi Jeesuksen kautta. Tämä muutti Jumalan ja ihmisen välistä viha-rakkaus suhdetta. Jeesuksen kuoleman jälkeen Jumala vihaa vain ei-uskovia, jotka eivät kunnioita Jeesusta. Joka uskoo Jeesukseen ja on kuuliainen hänelle ei ole vihattu.

    • Anonyymi

      Asiaa pitäisi tarkastella siltä kantilta, että milloin Lucifer ja milloin satan mainitaan Raamatussa ensimmäisen kerran. Milloin ensimmmäisen kerran Raamatussa sanotaan, että pahan aiheuttaa Paholainen eikä Jumala. Milloin ensimmäisen kerran sanotaan, että Jumala rakastaa syntisiä.

      Raamattuun hyväksytyt kirjat on kirjoitettu kronologisesti vaikkei niitä olekaan laitettu Raamattuun kronologisessa järjestyksessä. Kukin kirja kuvaa kirjoitushetkensä aikaa ja tapahtumia. Kukin kirja kertoo kirjoitushetkensä uskomuksista ja juuri sen ajan uskosta. Kunkin kirjan kirjoittaja kirjoittaa asioista oman näkemyksensä mukaan niin hyvin kuin osaa. Ja kunkin kirjailijan teos painottaa niitä asioita, jotka kirjailija näkee tärkeiksi. Kun tekstejä analysoi, voi huomata, että joillakin kirjoittajilla on selkeitä tarkoitusperiä. He kirjoittavat kirjansa oma agendansa mielessä.

      Kun Raamattua tarkastellaan historiallisessa mielessä, edustaa kukin kirja sen ajan käsityksiä niistä tapahtumista, joiden keskellä kirjailija eli. Se heijastelee sen ajan historiaa ja sen ajan uskomuksia. Siitä käy selville millaista mm. uskonto on ollut juuri sinä hetkenä. Joissakin Raamatun kirjoissa heijastuu aikansa pakanallinen kirjallisuus tai pakanalliset suusanalliset kertomukset, joista pakanallisista kertomuksista otetaan esimerkkejä Raamatun ajan ihmisille. Sen ajan ihmiset ymmärsivät nuo esimerkit parhaiten juuri niiden kertomusten kautta, jotka he tunsivat. Esimerkkejä olisi lukuisia mutta rivit eivät nyt riitä kertomaan niistä.

      Kun Raamattua tulkitaan kirjoitusajan perusteella eli tekstikriittisesti, voidaan havaita, ettei Mooseksen ajan uskovat uskoneet fyysisen Paholaisen olemassa oloon. Paholainen mainitaan hepreankielisessä tekstissä ensimmäisiä kertoja vasta Danielin kirjassa, noin vuodelta 16eKr. Paholaisesta on jo viitteitä Hesekielin kirjassa. Sitten on kaksitulkintaisia kirjeitä, kuten Psalmit, joissa kristityt haluavat nähdä mainintoja Saatanasta mutta kukaan tekstikriittinen ei-kristitty raamatuntutkija ei niitä siellä näe. Eivätkä näe juutalaisetkaan. Ihmiset ennen Jeremiaa uskoivat todella, että Jumala aiheuttaa kaiken hyvän ja kaiken pahan. Paholaista ei ollut silloin olemassa.

      Sanonta, että Jumala rakastaa syntisiä mutta vihaa syntiä lienee ihmisten itse keksimä. Raamatusta tätä sanontaa ei löydy. Koska asia on teologinen, en ota siihen kantaa. Mutta mielestäni samaan aikaan ihminen voi vihata ja rakastaa toista, miksei sitten Jumalakin. Rakkauden vastakohta kun ei ole viha vaan välinpitämättömyys ja ei-rakastaminen. Viha ja rakkaus eivät siis kumoa toisiaan. Tästä näkökannasta johtaen voisi ajarella, että sanonta pohjautuisi Uuden testamentin rakastavaan Jumalaan, joka antoi poikansa uhrattavaksi koko ihmiskunnan puolesta. Pohtikoon asiaa itse kukin kohdallaan. Mutta takaisin Raamatun historiaan.

      Samalla tavalla voidaan tutkia myös Uuden testamentin kirjoja. Siellä nähdään, kuinka Markus ei ensimmäisenä evankeliumin kirjoittajana usko Jeesuksen Jumaluuteen eikä hänen neitseestä syntymiseensä. Nämä kristikunnan tärkeimmät opinkodat loistavat poissaolollaan Markuksen kirjasta. Se on outoa, jos Jeesuksen Jumaluuteen ja neitseelliseen syntymään todella uskottiin siihen aikaan. Jättäisitkö sinä nämä maailman tärkeimmät asiat mainitsematta kirjassasi, jossa kerrot niin tärkeästä henkilöstä kuin Jeesus. Tuskin, se ei ole mahdollista. Siksi on aivan varmaa, ettei Markus uskonut niihin. Markus ei myöskään uskonut, että Jeesuksella olisi ollut Pyhää henkeä ennen kastettaan.

      Markus on kirjoitettu joskus 60-luvulla jKr. Luukas kirjoitti 80-90jKr, että Jeesus oli pyhä jo vauvana. Tästä uskonto muuttuu vuosikymmenien aikana niin, että 100jKr Johannes uskoo jo Jeesuksen olleen olemassa maailman alusta lähtien ja sanoo hänen olevan Jumala. Hänen kirjoituksistaan voidaan nähdä, että Jeesuksella oli Pyhä henki jo aikojen alussa.

      Sitten kirkkohistoriamme kertoo, että noin 200jKr uskonto oli muuttunut niin, että Jumalaa ja Jeesusta ruvettiin pitämään tasaveroisina Jumalina kun tätä ennen Isä Jumala oli ollut Jeesusta suurempi Jumala. 400-luvulle tultaessa he olivat jo kolmiyhteisiä tasavertaisia Jumalia yhdessä Pyhän hengen kanssa.

      Näin Raamatun historiaa tutkimalla aukeaa aivan uusi maailma uskovan eteen: totuus Raamatusta. Haluatko sinä uskoa totuuteen vai valheeseen?

      • Anonyymi

        Kirjoitusvirhe:
        "Paholainen mainitaan hepreankielisessä tekstissä ensimmäisiä kertoja vasta Danielin kirjassa, noin vuodelta 16eKr. "

        Pitäisi olla:
        "Paholainen mainitaan hepreankielisessä tekstissä ensimmäisiä kertoja vasta Danielin kirjassa, noin vuodelta 160eKr. "


      • Anonyymi

        Miten selität tämän?

        2. Sam. 24:1 Herra vihastui jälleen Israeliin, ja yllyttääkseen Daavidia kansaa vastaan hän sanoi: "Mene ja laske Israelin ja Juudan väki."

        1. Aik. 21:1 Saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidin toimittamaan Israelissa väenlaskun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten selität tämän?

        2. Sam. 24:1 Herra vihastui jälleen Israeliin, ja yllyttääkseen Daavidia kansaa vastaan hän sanoi: "Mene ja laske Israelin ja Juudan väki."

        1. Aik. 21:1 Saatana nousi Israelia vastaan ja viekoitteli Daavidin toimittamaan Israelissa väenlaskun.

        Niin kuin aiemmin sanottu, satan ei tarkoittanut vielä tuohon aikaan Paholaista vaan Jumalan asianajajaa. Herra ja satan ovat siis sama henkilö. Siinä ei ole mitään outoa. Kyseessä on kaksijumala oppi:

        Raamatussa on useita kohtia, joissa samaa olentoa puhutellaan Jumalaksi ja enkeliksi, Jumalaksi ja mieheksi, Jumalaksi ja pyhäksi ja tässä kohden nyt sitten Jumalaksi ja asianajajaksi. Kuitenkin kyseessä on aina Jumala ja olento, joka on jumalallinen mutta ei kuitenkaan Jumala. Nämä enkelit, miehet, pyhät ja satanit ovat olleet Jumalan asialla ja heitä on kutsuttu Jumalaksi. Tämä voi kuulostaa 2000-luvulla elävästä oudolta mutta oli 2000eKr eläneelle ihan tavallista jokapäiväiväistä kielenkäyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin kuin aiemmin sanottu, satan ei tarkoittanut vielä tuohon aikaan Paholaista vaan Jumalan asianajajaa. Herra ja satan ovat siis sama henkilö. Siinä ei ole mitään outoa. Kyseessä on kaksijumala oppi:

        Raamatussa on useita kohtia, joissa samaa olentoa puhutellaan Jumalaksi ja enkeliksi, Jumalaksi ja mieheksi, Jumalaksi ja pyhäksi ja tässä kohden nyt sitten Jumalaksi ja asianajajaksi. Kuitenkin kyseessä on aina Jumala ja olento, joka on jumalallinen mutta ei kuitenkaan Jumala. Nämä enkelit, miehet, pyhät ja satanit ovat olleet Jumalan asialla ja heitä on kutsuttu Jumalaksi. Tämä voi kuulostaa 2000-luvulla elävästä oudolta mutta oli 2000eKr eläneelle ihan tavallista jokapäiväiväistä kielenkäyttöä.

        Mistä tiedät että Saatana ei ole samassa asemassa evankeliumeissa kuin esim Jobin kirjassa vaan olet siitä varma että kristityt ovat korottaneet Saatana toiseksi jumalaksi ja tasaveroiseksi Jumalan kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät että Saatana ei ole samassa asemassa evankeliumeissa kuin esim Jobin kirjassa vaan olet siitä varma että kristityt ovat korottaneet Saatana toiseksi jumalaksi ja tasaveroiseksi Jumalan kanssa?

        Kristinuskossa dualismi viedään pidemmälle kuin juutalaisuudessa. Kristityille Saatana on Jumalan paha kaksonen joka taistelee Jumalaa vastaan. Saatana hallitsee maailmaa ja on siten alempi jumaluus mutta voimiltaan ja vallataan Satana on kristityille yhtä suuri Jumala kuin Jumala itse. Lopulta kristityt tuomitsevat Saatanan helvettiin missä tätä kidutetaan mitä kauhistuttavimmilla keinoilla kuten elävältä polttamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä tiedät että Saatana ei ole samassa asemassa evankeliumeissa kuin esim Jobin kirjassa vaan olet siitä varma että kristityt ovat korottaneet Saatana toiseksi jumalaksi ja tasaveroiseksi Jumalan kanssa?

        Ymmärsit väärin! Ei satan ole Jumalan kanssa tasaveroinen. Hän on saanut tehtävän esiintyä Jumalana itseltään Jumalalta.

        Mistä tiedän. No lukemalla Raamattua. Ja asia käy kyllä hyvin ilmi eri kirkkokuntien teologioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsit väärin! Ei satan ole Jumalan kanssa tasaveroinen. Hän on saanut tehtävän esiintyä Jumalana itseltään Jumalalta.

        Mistä tiedän. No lukemalla Raamattua. Ja asia käy kyllä hyvin ilmi eri kirkkokuntien teologioista.

        Raamattuhan sanoo ihan selvästi, ettei ole toista elohimia, joka on Jumalan kaltainen. Jos et tiedä, mitä elohim tarkoittaa niin voin kertoa, että elohimeja ovat taivaan joukot.

        Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:

        - Jumalan sanansaattajia (kreik. ángelos = enkeli, hepr. mal'ach)
        - neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
        - serafeja (haś·śə·rā·p̄îm)
        - kerubeja (hak·kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
        -valvojia (‘î·rîn) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
        - Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
        - Pyhiä

        Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä. Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja väli"miehinä" enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.


      • Anonyymi

        Lucifer on latinaa ja tarkoittaa suomeksi valon tuojaa tai valon kantajaa. Hepreaksi Lucifer on Helel Shaharin poika eli kointähti jonka me tunnemme Venus -planeettana. Tämä esiintyy raamatussa vain kaksi kertaa, joista Ilmestyskirjassa se esiintyy Jeesuksen arvonimenä sillä kristityt uskoivat että Jeesus on maailman valo joka tuli tuomaan maailmaan valkeuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsit väärin! Ei satan ole Jumalan kanssa tasaveroinen. Hän on saanut tehtävän esiintyä Jumalana itseltään Jumalalta.

        Mistä tiedän. No lukemalla Raamattua. Ja asia käy kyllä hyvin ilmi eri kirkkokuntien teologioista.

        "Ja asia käy kyllä hyvin ilmi eri kirkkokuntien teologioista."

        Tiesitkö että kristinuskon opit ovat muuttuneet ja kehittyneet läpi näiden kaikkien vuosien eikä minkään kirkkokunnan oppi oikeasti enää vastaa sitä mitä nuori kristinusko oli 2000-vuotta sitten juutalaisena lahkona.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamattuhan sanoo ihan selvästi, ettei ole toista elohimia, joka on Jumalan kaltainen. Jos et tiedä, mitä elohim tarkoittaa niin voin kertoa, että elohimeja ovat taivaan joukot.

        Mitä muita elohimeja Vanhassa testamentissa on? Taivaallisiin joukkoihin kuuluu Vanhan testamentin perusteella:

        - Jumalan sanansaattajia (kreik. ángelos = enkeli, hepr. mal'ach)
        - neuvonantajia eli välittäjiä eli asianajajia (haś·śā·ṭān = satan. Jobin kirjan hasatan on käännetty virheellisesti Saatanaksi. Siinä on määräinen artikkeli "ha" ja se voi ilmetä kieliopillisesti oikein tehtäväkuvauksen edessä mutta sitä ei voi koskaan ilmetä etu- ja sukunimissä)
        - serafeja (haś·śə·rā·p̄îm)
        - kerubeja (hak·kə·ru·ḇîm = vartija, suojelija)
        -valvojia (‘î·rîn) käännetty valvojaenkeleiksi mutta eivät ole enkeleitä
        - Jumalan poikia (‘el·yō·wn ū·ḇə·nê = korkeimman lapset, yiś·rā·’êl bə·nê = Jumalan pojat)
        - Pyhiä

        Nämä em. nimitykset ovat monasti ennemminkin tehtäväkuvauksia kuin yleisnimiä. Vanhassa testamentissa oli Jumalan pyhiä ja väli"miehinä" enkeleitä ja Jumalan pojat olivat arvoasteikossa enkeleiden yläpuolella. Uudessa testamentissa ei puhuta enää muista välittäjistä kuin Jeesus ja me olemme Jumalan poikia ja tyttäriä. Me olemme pyhiä.

        Olisiko tieteellistä lähdettä tälle ja tähän tutkimukseen vai onko tämä vain oma teoriasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko tieteellistä lähdettä tälle ja tähän tutkimukseen vai onko tämä vain oma teoriasi?

        On toki mutta etkö osaa itse tutkia asiaa hepreankielisistä interlineaareista? Sieltähän minäkin nuo tiedot poimin. Vanhan testamentin ajan kielten tutkija Michael Heiser on koonnut aihetta käsittelevän tutkimustiedon kirjaansa The Unseen Realm. Sieltä löytyy tutkimustiedot lähteineen ja viitteineen.


    • Anonyymi

      Kristittykin voi tehdä syntiä, vihaako Jumala silloin kristittyä? Rakastaako Jumala minua vain silloin kun olen hyvä kristitty jä vältän syntiä ja yritän tehdä hyvää? Ja jos en tässä onnistu niin silloin Jumala vihaa minua?

      • Anonyymi

        "Kristittykin voi tehdä syntiä, vihaako Jumala silloin kristittyä? "

        Näinhän se Vanha testamentti opettaa: Jumala vihaa KAIKKIA synnintekijöitä. Jos kuitenkin lukee Uutta testamenttia, siellä sanotaan, että Jumala rakastaa ihmisiä. Olisi hyvä jos joku oikea opettaja selittäisi mitä nämä asiat tarkoittavat.

        Eikä nuo aloituksen raamatunpaikat ole ainoita, jotka kertovat Jumalan vihaavan ihmisiä.

        "Kuutta asiaa Herra vihaa,
        seitsemää hän ei edessään siedä:
        ylpeitä silmiä, petollista kieltä,
        viattoman veren tahraamia käsiä,
        sydäntä, joka punoo ilkeitä juonia,
        jalkoja, jotka rientävät rikoksen teille,
        väärää todistajaa ja vilpin puhujaa
        ja ihmistä, joka yllyttää veljen veljeä vastaan." (Sananl. 6:16-19)


        "Jumala, sinä et siedä vääryyttä.
        Pahat eivät saa sinulta suojaa
        rehentelijät eivät saa astua sinun eteesi.
        Sinä vihaat väärintekijöitä,
        valheenpuhujat sinä tuhoat,
        murhamiehet ja petturit sinä kiroat." (Ps. 5:5-7)


    • Anonyymi

      Noita raamatunkohtia on helluntailaisen vaikea selittää, koska helluntaiseurakunnassa ei opeteta systemaattista teologiaa. Ne on kuitenkin Jumalan sanaa, joten pulinat pois!

    • Anonyymi

      Tuom.13:6 Niin vaimo meni ja sanoi miehelleen näin: Jumalan mies tuli minun luokseni; hän oli näöltään niinkuin Jumalan enkeli, hyvin peljättävä. En kysynyt häneltä, mistä hän oli, eikä hän ilmaissut minulle nimeänsä. Tuom.13:17-18 Niin Maanoah sanoi Herran enkelille: Mikä on sinun nimesi, kunnioittaaksemme sinua, kun sinun sanasi käy toteen? Herran enkeli vastasi hänelle: Minkätähden kysyt minun nimeäni? Se on ihmeellinen. Jes.9:5 "Ihmeellinen neuvonataja,"

    • Anonyymi

      Ensimmäinen maininta Saatanasta ja Paholaisests on kirjoitettua Raamattuun vuonna 160eKr Danielin kirjaan. Ajatus pahasta jumalasta joka on hyvän jumalan vertainen on tullut juutalaisuuteen persialaisen zarathustralaisuuden vaikutuksestaan. Alunperin tällainen kaksijumalainen dualismi jossa on äärimmäisen hyvä jumala (Jeesus-enkeli eli valon ruhtinas) ja äärimmäisenä paha jumala (Saatana-enkeli eli pahuuden ruhtinas), ei kuulunut juutalaisuuteen. Tämän jälkeen on kirjoitetru sitten noita useita tekstejä joissa Saatana ja Paholainen mainitaan. Esimerkiksk Filon Alexandrialaisen selitys siitä miten "Jeesus laskeutui alas korkeimmasta taivaasta, mutta Saatana ristiinnaulitse tämän kuun taakse ja lopulta Jeesus nouseekin kuolleista eikä Saatana voita häntä valtaansa" on kirjoitettu ensimmäisen vuosiadan alussa.

      • Anonyymi

        Juutalaiset eivät edelleenkään opeta, että satan olisi Jumala. Ei isolla j-kirjaimella eikä pienellä. Sekoitako nyt juutalaisuuden kabbalismiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juutalaiset eivät edelleenkään opeta, että satan olisi Jumala. Ei isolla j-kirjaimella eikä pienellä. Sekoitako nyt juutalaisuuden kabbalismiin?

        Ei opeta sillä enkeleitä, sataneita ja ylösnousemusta ei ole juutalaisuudessa ja se on kokonaan kristinuskon juttu. Tämä tulee selväksi lukemalla Raamattua. Enkeleitä, sarätanaeita ja ylösnousemusta ei ole vielä Vanhassa testamentissa vaan ne ilmestyvät kuvioihin vasta kristittyjen kirjoittaman Uuden testamentin puolella.


    • Anonyymi

      1Moos.16:10 Ja Herran enkeli sanoi hänelle: Minä teen sinun jälkeläistesi luvun niin suurksi, ettei hetä voida lukea heidän paljoiutensa tähden. 5Moos.1:10 Herra, teidän Jumalanne, on antanut teidän lisääntyä, ja katso, teidän lukunne on tänä päivänä niinkuin taivaan tähtien. 5Moos.10:22 Seitsemänkymmentä henkeä oli sinun isiesi joukko, kunn he menivät Egyptiin, mutta nyt Herra, sinun Jumalasi, on tehnyt sinun lukusi paljoksi niinkuin taivaan tähdet.

    • Anonyymi

      5Moos.10:17-19 Sillä Herra, teidän Jumalanne, on jumalien Jumala ja herrain Herra, suuri, voimalline ja peljättävä Jumala, joka ei katso henkilöön eikä ota lahjusta, joka hankii orvolle ja leskelle oikeuden ja joka rakastaa muukalaista ja antaa hänelle ruuan ja vaatteet. Sentähden rakastaa muukalaista, sillä te olette itse olleen muukalaisina Egyptin maassa.

    • Anonyymi

      Jes.10:22 Sillä vaikka sinun kansasi, Israel, olisi kuin meren hiekka, on siitä palajava ainoastaan jäännös. Päätetty on hävitys, joka tulee, vanhurskautta tulvillaan. Jer.33:22 Niinkuin taivaan joukkoa ei voida lukea eikä meren hiekkaa mitata, niin monilukuiseksi minä teen palvelijani Daavidin jälkeläiset ja leeviläiset, jotka minua palvelevat.

    • Anonyymi

      Room.9:27 Mutta Esaias huudattaa Israelista: Vaikka Israelin lapset olisivat luvuiltaan kuin meren hiekka, niin pelastuu heistä vain jäännös. Room.11:26-27 ja niin kaikki Israel on pelastuva, niinkuin kiroitettu on: Siijonista on tuleva pelastaja, hän poistaa jumalattoman menon Jaakobista. Ja tämä on oleva minun liittoni heidän kansaan, kun minä otan pois heidän syntinsä. Jes.27:9. Jer.31:31-34. Hebr.8:7-10

      • Anonyymi

        Helsingin piispa Eero Huovinen sanoi; ettei hän enään voi uskoa tuollaiseen Jumalaan, kun tuollaista menee tekemään Puketin tsunami antaa vastauksen kysymykseesi miksi. Job 33: Sillä Jumala puhuu tavallaja puhuu toisella;
        sitä vain ei huomata.
        Unessa,
        öisessä näyssä,
        kun raskas uni valtaa
        ja he nukkuvat vuoteillansa,
        silloin hän avaa ihmisten korvat
        ja sinetillä vahvistaa heidän saamansa kurituksen kääntääkseen ihmisen pois pahasta teosta ja varjellakseen miestä ylpeydestä,
        säästääkseen hänen sielunsa haudasta

        Hän salli Sumatran saaren vain liikahtaa kummenkunta senttiä
        ja tsunami oli valmis.
        Voi sitä tiedon ja viisauden syvyyttä!
        Ja kun ihmiset unohtivat Tsunamin,
        niin Herra salli korona viruksen iskeä yli klobaalin maailman.
        Ja varmaankin vain sen vuoksi kun papit eivät ole julistaneet Jumalan sanaa oikein.
        Pappien olisi pitänyt sanoa suoraan niinkuin Raamattu sanoo Kaikkien ihmisten kaikkialla on tehtävä parannus. ja parannusta syntien anteeksi saamisen ehto on voimassa.
        Jos omatunto sinua syyttää niin asiasi eivät ole kunnossa.


    • Anonyymi

      Jes.1:9 Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meistä jäännöstä, olisi meidän käynyt pian kuin Sodoman, olisimme tulleet Gomorran kaltaisiksi. Val.3:22. Room.9:29 Niinkuin Esaias myös ennustanut: Ellei Herra Sebaot olisi jättänyt meille siementä, niin meidän olisi käytyt niinkuin Sodoman, ja me olisimme tulleet Gomrran kaltaiseksi.

    • Anonyymi

      > Jesaja 45:5-7
      "5. Minä olen Herra, eikä toista ole, minun lisäkseni ei ole yhtään Jumalaa. Vyötän sinut, vaikka et minua tunne, 6. jotta tiedettäisiin auringon noususta sen laskuun asti, että minun lisäkseni ei ole yhtään: minä olen Herra, eikä toista ole, 7. minä, joka teen valkeuden ja luon pimeyden, joka TUOTAN ONNEN ja LUON ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen KAIKEN tämän."

      Jumala on luonut kaiken, siis myös mahdollisuuden pahaan. Mutta Jumala ei tee itse vääryyttä tai pahaa. Pahuus on vähän kuin pimeys tai tyhjyys, ei oikeasti mitään. pahuus on hyvyyden poissaoloa ja mahdollista siis, kun Jumala hylätään ja Jumala antaa ihmisten hylätä itsensä.

      • Anonyymi

        Puhut Raamatun sanaa vastaan kun väität, että Jumala ei tee itse pahuutta.

        "...minä Herra, teen KAIKEN tämän.""


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut Raamatun sanaa vastaan kun väität, että Jumala ei tee itse pahuutta.

        "...minä Herra, teen KAIKEN tämän.""

        Raamattua selittäessään uskova kääntää mustan valkoiseksi ja valkoisen mustaksi.

        LippuHelvettiinKiitos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut Raamatun sanaa vastaan kun väität, että Jumala ei tee itse pahuutta.

        "...minä Herra, teen KAIKEN tämän.""

        > "...minä Herra, teen KAIKEN tämän.""

        Niin, Jumala luo kaiken. Ja pahuus tulee luoduksi siten, että Jumala sallii ihmisten olla Hänestä erossa. Raamattu ei sano Jumalan tekevän itse pahaa. Pahuutta ei ole se, että sallii vapauden, vaikka vapauden salliminen synnyttää mahdollisuuden pahuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > "...minä Herra, teen KAIKEN tämän.""

        Niin, Jumala luo kaiken. Ja pahuus tulee luoduksi siten, että Jumala sallii ihmisten olla Hänestä erossa. Raamattu ei sano Jumalan tekevän itse pahaa. Pahuutta ei ole se, että sallii vapauden, vaikka vapauden salliminen synnyttää mahdollisuuden pahuuteen.

        Niinkö sinä selität tämän:

        "...TUOTAN ONNEN ja LUON ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen KAIKEN tämän."

        Kun tutkitaan Vanhan testamentin kirjoituksia voidaan ihan kirkkaasti huomata, että sen ajan ihmiset uskoivat, että Jumala kiusaa ja koettelee ihmisiä. Siihen aikaan ei tunnettu Paholaista, joka olisi aiheuttanut kaiken pahan vaan sen teki Jumala. Haluatko lisää sellaisia raamatunkohtia, jotka kertovat tästä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinkö sinä selität tämän:

        "...TUOTAN ONNEN ja LUON ONNETTOMUUDEN; minä, Herra, teen KAIKEN tämän."

        Kun tutkitaan Vanhan testamentin kirjoituksia voidaan ihan kirkkaasti huomata, että sen ajan ihmiset uskoivat, että Jumala kiusaa ja koettelee ihmisiä. Siihen aikaan ei tunnettu Paholaista, joka olisi aiheuttanut kaiken pahan vaan sen teki Jumala. Haluatko lisää sellaisia raamatunkohtia, jotka kertovat tästä?

        Kiitos mielelläni. Voitko pistää tähän niitä Raamatun kohtia, joissa Jumala kiusaa ihmisiä.


    • Anonyymi

      Ihmiset eivät ymmärrä Raamattua eivätkä tunne Jumalaa. Siltä pohjalta he sitten tuomitsevat Jumalan ja kuvittelevat olevansa Jumalaa viisaampia.

      Vanhan Testamentin aikana kieli oli erilaista kuin nykyisin, se oli tavallaan yksinkertaisempaa, monia asioita ei sanottu kovin tarkasti. Tämä aiheuttaa sekaannusta silloin, kun jumalattomat lukevat Raamattua. He menevät ulalle niinkuin on tapana sanoa.

      • Anonyymi

        No eipä ne uskovaisetkaan halua uskoa uusinta Raamatun ajan kielentutkimusta, joka oikaisee valheellisia käsityksiä.

        Pidätkö siis meidän raamatunkääntäjiä sellaisina, jotka eivät ymmärrä, miten tekstiä kuuluu kääntää ja siksi eivät osaa kääntää sitä niin kuin alkuteksti tarkoittaa meille sanoa?

        Jos tutkijatkaan, joilla on vuosikymmenien kokemus ja paras ymmärrys asiaan, eivät osaa kääntää Raamattua oikein, niin miten ihmeessä sinä sitten kuvittelet olevasi se ainoa tyyppi, joka todella ymmärtää alkutekstin oikein?


    • Anonyymi

      Rakastaako Jumala syntisiä?. Kyllä rakastaa mutta Jumala määrittelee itse kuinka niitä syntisiä on rakastettava. Jumala ei rakasta syntisiä sellaisella "lässyn lässyn"- rakkaudella, jota on paljon liikkeellä nykyaikana jopa seurakunnissa.

      Jumala rakastaa syntisiä nimenomaan Jeesuksen ristinkuoleman perusteella ja kautta. Ei syntisissä muuta rakastettavaa olekaan.

      • Anonyymi

        Vaikka monet syntiset kuvittelevat olevansa hyvinkin rakastettavia.


      • Anonyymi

        No nyt osui naulankantaan!


    • Anonyymi

      Sellaiset termit kuten "armotalouskausi" on kaukana Raamatun ilmoituksesta. Ne on väärän profeetan Paavalin kehittämiä sanontoja, jotka eivät ole muun Raamatun ilmoituksen kanssa yhtäpitäviä. Jumala vihaa syntiä ja syntisiä jatkuvasti ja tuottaa räätälöityjä onnettomuuksia ja kostaa koko ajan ihmisten pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen ellei ihminen noudata kaikkia käskyjä 100 %:sti.

      Lue esim. ilmestyskirjaa, kuinka Jumalan vihan maljat vuodatetaan ihmisten päälle.

      • Anonyymi

        2. Sam. 12:15

        Sitten Natan meni kotiinsa. Ja Herra löi lasta, jonka Urian vaimo oli synnyttänyt Daavidille, ja lapsi sairastui pahoin.


      • Anonyymi

        Sananl. 16:4

        Kaiken on Herra tehnyt määrätarkoitukseen, niinpä jumalattomankin onnettomuuden päivän varalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sananl. 16:4

        Kaiken on Herra tehnyt määrätarkoitukseen, niinpä jumalattomankin onnettomuuden päivän varalle.

        Mitähän tuo tarkoittaisi suomeksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sananl. 16:4

        Kaiken on Herra tehnyt määrätarkoitukseen, niinpä jumalattomankin onnettomuuden päivän varalle.

        Se on nykysuomeksi näin:

        Sananlaskut 16:4
        "Kaiken on Herra tehnyt tarkoitustaan varten, myös jumalattoman onnettomuuden päivän varalle. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuo tarkoittaisi suomeksi?

        Jumalan enkelit suunnittelevat ja toteuttavat onnettomuuksia. Se vaatii sekunninn murto-osalla tarkkaa suunnittelua, että onnettomuus voi toteutua oikei laisena rangaistuksena. Jumalalle mikään kun ei ole sattumaa, vaan etukäteen suunniteltu ja toteutettua toimintaa.


    • Anonyymi

      1. Joh. 2:4

      Joka sanoo tuntevansa hänet mutta ei pidä hänen käskyjään, on valehtelija, eikä totuus ole hänessä.

      • Anonyymi

        Myös lapset vihmottiin. Lahkolaiset jättävät lapsensa kastamattomiksi pakanoiksi väittäen heitä yhtä synnittömiksi kuin Jeesusta.

        Hepr. 9:19

        Luettuaan kansalle lain käskyt Mooses otti sonnien ja pukkien verta sekä vettä, punaista villaa ja iisopinvarsia ja vihmoi lain kirjan ja koko kansan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myös lapset vihmottiin. Lahkolaiset jättävät lapsensa kastamattomiksi pakanoiksi väittäen heitä yhtä synnittömiksi kuin Jeesusta.

        Hepr. 9:19

        Luettuaan kansalle lain käskyt Mooses otti sonnien ja pukkien verta sekä vettä, punaista villaa ja iisopinvarsia ja vihmoi lain kirjan ja koko kansan.

        5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, Job 25:4]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        5 (51:7) Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. [1. Moos. 8:21; Job 14:4, Job 25:4]

        Psalmi 51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
        Tuo jae on väärennetty nykyiseen Raamattuun (-91). Tuossa on vanhempi oikea käännös. Siinä puhutaan äidin tekemästä synnistä eikä lapsen tekemästä synnistä. Nykyaikana siis syytetään vuvaa äidin synnistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psalmi 51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
        Tuo jae on väärennetty nykyiseen Raamattuun (-91). Tuossa on vanhempi oikea käännös. Siinä puhutaan äidin tekemästä synnistä eikä lapsen tekemästä synnistä. Nykyaikana siis syytetään vuvaa äidin synnistä.

        Olisi täsmällisempää sanoa, että todellisuudessa nykyaikana vauvat abortoidaan äidin synnin takia.

        Psalmia ei tietenkään ole väärennetty. Psalmi selvästi pitää sisällään ajatuksen ihmisen synnynnäisestä synnillisyydestä, käännöksistä huolimatta.

        Sen sijaan sinun tulkintasi ja väite väärentämisestä on hyvin kyseenalainen. Etkä edes anna mitään perusteluita tai viittaa mihinkään lähteeseen, joka on hyvin kummallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psalmi 51:7 Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
        Tuo jae on väärennetty nykyiseen Raamattuun (-91). Tuossa on vanhempi oikea käännös. Siinä puhutaan äidin tekemästä synnistä eikä lapsen tekemästä synnistä. Nykyaikana siis syytetään vuvaa äidin synnistä.

        No katsotaanpa sitten oikea nykysuomenkielinen käännös:

        Psalmit 51:7

        Katso, synnin alaisena olen syntynyt, synnin alaiseksi sikisin äitini kohdussa. RK-2012


    • Anonyymi

      Tässä seison enkä muuta voi.

    • Anonyymi

      Tällakin palstalla lukuisissa keskusteluissa on käynyt ilmi, että luterilaiset puolustelevat kastettaan juutalaisilla tavoilla kuten poikien ympärileikkauksella, joka suoritetaan kahdeksan päivän ikäisille vauvoille. Myös jotkut luterilaiset teologit ovat loytäneet juutalaisista tavoista joitan vesirituaaleja, jotka heidän mielestään puolustavat vauvakastetta. Jokainen seurakunta saa tietysti itse määritellä oman kasteensa niinkuin haluaa, useimmat valtiokirkkolaitokset määrittelevät kasteensa lähes samalla tavalla kuin luterilaisetkin.

      Tuollaista kastetta on kuitenkin parasta nimittää juutalaiseksi kasteeksi sillä kristillinen kaste se ei mitenkään voi olla. Yksi ainoa Raamatun kohta riittää kumoamaan väitteen, että tuollainen kaste olisi kristillinen kaste.

      Mark 11:27 Ja he tulivat taas Jerusalemiin. Ja kun hän käveli pyhäkössä, tulivat ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat hänen luoksensa
      11:28 ja sanoivat hänelle: "Millä vallalla sinä näitä teet? Tahi kuka sinulle on antanut vallan näitä tehdä?"
      11:29 Mutta Jeesus vastasi heille: "Minä myös teen teille yhden kysymyksen; vastatkaa te minulle, niin minä sanon teille, millä vallalla minä näitä teen.
      11:30 Oliko Johanneksen kaste taivaasta vai ihmisistä? Vastatkaa minulle."
      11:31 Niin he neuvottelivat keskenään sanoen: "Jos sanomme: 'Taivaasta', niin hän sanoo: 'Miksi ette siis uskoneet häntä?'
      11:32 Vai sanommeko: 'Ihmisistä'?" - sitä he kansan tähden pelkäsivät sanoa, sillä kaikkien mielestä Johannes totisesti oli profeetta.
      11:33 Ja he vastasivat ja sanoivat Jeesukselle: "Emme tiedä." Silloin Jeesus sanoi heille: "Niinpä en minäkään sano teille, millä vallalla minä näitä teen."

      Ylipapit ja kirjanoppineet ja vanhimmat eivät tienneet, mistä Johanneksen kaste oli peräisin. Siispä se ei voinut olla peräisin juutalaisista tavoista ja perinteistä.

      Johanneksen kaste oli kristillisen kasteen esiaste, se sisälsi parannuksen vaatimuksen niinkuin kristillinen kastekin. Aito kristillinen kaste suoritetaan ihmisille, jotka ovat evankeliumin (sydämellään) kuultuaan vastaanottaneet ja tulleet uskoon. Kaikissa Raamatun kastetapahtumissa ihmiset tulivat ensin uskoon ja menivät vasta sitten kasteelle.

    • Anonyymi

      Miksi Jumala rakastaisi syntisiä ihmisiä. Niinkuin tuota ovelaa ja kieroa aloittajaa.

      Ihmiset valehtelevat, murhaavat, pilkkaavat Jumalaa, vahingoittavat toisiaan, pettävät, hylkäävät ja kiusaavat. Ei ihmisissä ole mitään rakastettavaa.

      Jumala huomasi tämän ongelman itsekin. Ei hänellä ole mitään syytä rakastaa ihmisiä. Siksi hän järjesti itselleen syyn rakastaa ihmisiä, hän lähetti Jeesuksen kuolemaan ristillä ihmisten puolesta.

      • Anonyymi

        "Miksi Jumala rakastaisi syntisiä ihmisiä. Niinkuin tuota ovelaa ja kieroa aloittajaa."

        Mikä tekee hänestä kieron, joka tuo esille Raamatun totuuksia?


    • Anonyymi

      Mutta miksi Jumala aiheuttaa onnettomuuksia tai ongelmia? Tätä eivät syntiset ja pirulliset ihmiset voi mitenkään ymmärtää. Pirulliset ihmiset nimittäin heti ajattelevat, että Jumala haluaa vahingoittaa ihmisiä, haluaa kostaa tai ärsyttää tai tuhota ihmisen. Mutta ei Jumala ole sellainen kuin syntiset ja pirulliset ihmiset ovat.

      Jumala haluaa onnettomuuksien avulla ehkä puhua ihmiselle, muuttaa ihmisen ajatusmaailmaa, ohjata elämän kulkua, opettaa ja kasvattaa ihmistä. Jumalalla ei ehkä ole mitään muuta keinoa eikä ihminen ehkä kuuntele muunlaista puhetta.

      Lukekaapa Jobin kirja. Jumala aiheutti onnettomuuden Jobille mutta lopulta Jobille kävi hyvin.

      • Anonyymi

        Jobin kirja on kansantarustoa.


      • Anonyymi

        Jobille kävi lopulta hyvin, mutta miten kävi hänen lapsilleen ja ensimmäiselle vaimolleen?

        No, tarujahan ne Jobin kirjan tapahtumat ovat, joten ei niitä tarvitse kovin vakavasti ottaa. Hyvää viihdettä ja kaunista runollista kirjallisuutta kieliä taitaville...


    • Anonyymi

      Hoos. 13:16

      (14:1) Samaria joutuu tilille synneistään, se on kapinoinut Jumalaansa vastaan. Sen miehet kaatuvat miekkaan, sen pienet lapset murskataan, ja raskaana olevat naiset viilletään halki. [Joel 2:12; Sak. 1:3; Mal. 3:7]

      • Anonyymi

        Valit. 5:7

        Meidän isämme ovat syntiä tehneet; heitä ei enää ole. Me kannamme heidän syntivelkaansa.


    • Anonyymi

      Luuk. 17:29

      Mutta sinä päivänä, jona Loot lähti Sodomasta, taivaasta satoi tulta ja tulikiveä, ja se tuhosi heidät kaikki. [1. Moos. 19:24,25; 5. Moos. 29:22; 2. Piet. 2:6; Juud. 1:7]

      Luuk. 17:30

      "Samoin käy sinä päivänä, jona Ihmisen Poika ilmestyy.

    • Anonyymi

      Val.4:6 Tyttäreni, minun kansani, syntivelka on Sodoman syntiä suurempi; Sodoma hävitettiin yhtäkkiä kätten siellä riehumatta.

      • Anonyymi

        Joo joo, mutta syntivelka on täysin eri asia kuin perisynti. Syntivelka perustuu niihin synteihin, joita edelliset sukupolvet ovat tehneet. Perisynti sitten muka on taipumus tehdä śyntiä.


    • Anonyymi

      Käy alttarille.

      • Anonyymi

        Jer. 7:4

        Älkää luottako valheen puhujiin, jotka hokemalla hokevat: 'Tämä on Herran temppeli, Herran temppeli, Herran temppeli!


    • Anonyymi

      Parhamin sodomiasynnit periytyy aivan varmasti. Pieni hapate, saatikka suuri hapate...
      Kätten päällepanojen ja uudestikasteiden avulla syntejä siirretään eteenpäin. Hurmahenkien käsiin ei pidä antautua.

      1. Tim. 5:22 "Harkitse kätten päällepanemista tarkoin, jotta et joutuisi osalliseksi toisten synteihin. Säilytä itsesi puhtaana."

    • Anonyymi

      Helluntailaiset tekevät Jumalasta pilkkaa tekemällä hänestä kaatuilevan pellehermannin.

      Luuk. 12:5

      Kuulkaa, ketä teidän tulee pelätä. Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen että syöstä hänet helvettiin. Niin, sanon teille: häntä teidän on pelättävä.

    • Anonyymi

      Jumala antoi ainoan poikansa ihmisten syntien vuoksi, joten homma hoidossa, eli ne synnit ja syntiset, elä turhaan murehdi.

      • Anonyymi

        Jokaisen olisi syytä murehtia omalta osaltaan.


    • Anonyymi

      1. Kun. 22:23

      Ja niin on käynyt, Herra on lähettänyt valheen hengen kaikkien näiden profeettojesi suuhun. Onnettomuuden hän on sinun osallesi määrännyt!"

      2. Kun. 22:16

      tämä Herran sana: 'Minä annan onnettomuuden kohdata tätä paikkaa ja sen asukkaita. Sen mitä sanotaan siinä kirjassa, jonka Juudan kuningas nyt on lukenut, kaiken sen minä panen täytäntöön.

    • Anonyymi

      Joku kirjoitti:
      >>>>Jobille kävi lopulta hyvin, mutta miten kävi hänen lapsilleen ja ensimmäiselle vaimolleen?<<<<<

      Job oli vanhurskas mies ja varmasti hän evankelioi perheenjäsenensä ja alaisensa. Luultavasti ne menivät taivaaseen kuoltuaan.

      Hieman mietityttää se, kun Raamatun vanhimmassa kirjassa kerrotaan, että nuoriso siellä biletti joka päivä.

      • Anonyymi

        Jobin vaimoko oli hyvin evankelioitu?

        Job 2:9

        Niin hänen vaimonsa sanoi hänelle: "Vieläkö pysyt hurskaudessasi? Kiroa Jumala ja kuole."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jobin vaimoko oli hyvin evankelioitu?

        Job 2:9

        Niin hänen vaimonsa sanoi hänelle: "Vieläkö pysyt hurskaudessasi? Kiroa Jumala ja kuole."

        No kaikki eivät usko evankeliumia.


      • Anonyymi

        Jobin aikana ei ollut evankeliumia, jota julistaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jobin aikana ei ollut evankeliumia, jota julistaa...

        Käskyt on vanhurskaan korvissa evankeliumia. Jumalattomien lahkolaisten mielestä käskyt on kumottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jobin aikana ei ollut evankeliumia, jota julistaa...

        Moos 1 3:15 "...se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

        On evankeliumi aina ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moos 1 3:15 "...se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."

        On evankeliumi aina ollut.

        Voisitko näyttää Vanhasta testamentista kohtia, joissa julistetaan evankeliumia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisitko näyttää Vanhasta testamentista kohtia, joissa julistetaan evankeliumia?

        Ps. 119:65

        Sinä osoitat palvelijallesi hyvyyttä sanasi jälkeen, Herra.

        2. Moos. 20:6

        mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ps. 119:65

        Sinä osoitat palvelijallesi hyvyyttä sanasi jälkeen, Herra.

        2. Moos. 20:6

        mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.

        Jer.32:18 Sinä osoitat armoasi tuhansille mutta kostat isien pahat teot heidän lapsilleen. Sinä olet suuri ja väkevä Jumala, Herra Sebaot on sinun nimesi. [2. Moos. 20:5,6, 2. Moos. 34:7; 5. Moos. 5:9,10]


    • Anonyymi

      Sinne meni koko perhe, lapset, nuoret ja aikuiset saman tien.

      4. Moos. 16:32 ja maa avasi kitansa ja nielaisi heidät, heidän asuntonsa, kaiken Koorahin väen ja kaikki heidän tavaransa.
      4. Moos. 26:10 "jolloin maa avasi kitansa ja nielaisi heidät ja Koorahin, silloin kun hänen joukkonsa kuoli ja tuli kulutti kaksisataa viisikymmentä miestä; ja heistä tuli varoitusmerkki."
      24 "Puhu seurakunnalle näin: Lähtekää pois Koorahin, Daatanin ja Abiramin asumuksen ympäriltä".
      25 Sitten Mooses nousi ja meni Daatanin ja Abiramin luo, ja Israelin vanhimmat seurasivat häntä.
      26 Ja hän puhui seurakunnalle sanoen: "Siirtykää pois näiden jumalattomien miesten majoilta älkääkä koskeko mihinkään, mikä on heidän, ettette tuhoutuisi kaikkien heidän syntiensä tähden".
      27 Niin he lähtivät pois Koorahin, Daatanin ja Abiramin asumuksen ympäriltä. Mutta Daatan ja Abiram olivat tulleet ulos ja asettuneet majojensa ovelle
      vaimoinensa ja suurine ja pienine lapsinensa.

      • Anonyymi

        Mutta Daatan ja Abiram olivat tulleet ulos ja asettuneet majojensa ovelle
        vaimoinensa ja suurine ja pienine lapsinensa.
        31 Tuskin oli hän saanut kaiken tämän sanotuksi, niin maa halkesi heidän altansa
        32 ja maa avasi kitansa ja nielaisi heidät, heidän asuntonsa, kaiken Koorahin väen ja kaikki heidän tavaransa.
        33 Ja he suistuivat kaikkinensa elävältä tuonelaan, ja maa peitti heidät; ja niin heidät hävitettiin seurakunnan keskeltä.


    • Anonyymi

      Hurmahenget ovat tehneet Jumalasta maassa kiemurtelevan pellehermannin.

      Luuk. 12:5

      Kuulkaa, ketä teidän tulee pelätä. Pelätkää häntä, jolla on valta sekä tappaa ihminen että syöstä hänet helvettiin. Niin, sanon teille: häntä teidän on pelättävä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      166
      3751
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      104
      2493
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2194
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      130
      2135
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      49
      1859
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1485
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      106
      1333
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1312
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1150
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      104
      1047
    Aihe