Narsistinen sukulainen, miten toimia?

Anonyymi

Kaipaisin vähän vertaistukea. Tavallisesti narsistisesta läheisestä kertovat artikkelit ja keskustelut koskevat narsistista puolisoa tai äitiä/isää, mutta entäs kun narsisti onkin muu sukulainen?

Meillä on narsistisesti käyttäytyvä sukulaistäti. Kun minä ja siskoni olimme lapsia, olin tädin suosiossa, mutta siskoni sai jatkuvaa nokkimista ja mitätöimistä osakseen. Siskoni on monella tavalla lahjakas, muttei kuitenkaan tehnyt taidoistaan mitään numeroa. Sukulaistäti sen sijaan kaivamalla kaivoi tietoa siskoni kulloisestakin harrastuksesta ja sähähteli häijyjä kommentteja kuin lytätäkseen siskoani maan rakoon. Minä sain täysin päinvastaista kohtelua, ylistystä ja kalliita lahjoja (jotka salaa jaoin siskoni kanssa).

Epäreilun kohtelun lisäksi huomasin pikkuhiljaa, että mukaan alkoi tulla manipulointia ja käännyttämistä muita sukulaisia (kuten äitiäni ja siskoani vastaan). Jos puhuin edes neutraalisti jostakin, jota olin äitini kanssa tehnyt, sukulaistäti muuttui oudon kiihkeäksi ja ilmiselvän kilpailuhenkiseksi. Jos olimme käyneet esim. laivalla äitini kanssa, sukulaistäti ehdotti samanlaista mutta pitempää ja "parempaa" samanlaista reissua surkutellen vähävaraisempaa äitiäni.

"Ei"-vastausta hänen oli ja on yhä vaikea hyväksyä, ja jos pysyn neutraalin etäisenä, hän pyrkii keinolla millä hyvänsä "horjuttamaan" minua. Nyt kysynkin, miten pitää pää kylmänä ja mieli rauhallisena, kun horjuttamisleikki alkaa? Sukulaistäti ikään kuin janoaa reaktiotani, mitä voimakkaampaa niin sen parempi. Horjuttaminen alkaa lievänä härkkimisenä, mielipiteideni ja asenteideni tunnustelulla ja ihan kuin tahallisena erimielisyytenä ja vastapuolelle asettumisella. Tarkoitus on suututtaa tai hermostuttaa minut. Jos vastailen neutraalisti tai välinpitämättömästi, niin hän takertuu rauhallisuuteeni ja kyselee naurahdellen esim. "Miks sä puhut noin hitaasti? Ihan kuin oisit jossain lääkepöllyssä." Jos pysyn edelleen rauhallisena, alkaa läheisteni nälviminen. Kerran menetin malttini, kun sukulaistäti alkoi häijysti hymyillen puhua, että miten aion selvitä asuntolainasta, kun kuljetusalalla työskentelevä mieheni kuitenkin ajaa ennen pitkää kolarin, niin kuin "nuo" tuppaavat tehdä. Suutuin ja sanoin, ettei hän aja kolaria. Sukulaistäti suorastaan kehräsi kiukunpuuskalleni ja maireasti kujersi, että "tyttökulta, kaikkea sitä voi sattua elämässä, kyllä vanha kettu tietää". Poistuin paikalta tädin naureskellessa minulle. En ole antanut mieheni tavata tätiä koskaan, sillä en kestä antaa häntä ilkeän ihmisen revittäväksi.

Olen ottanut sukulaistätiin etäisyyttä, tai oikeastaan olen lapsellisesti jättänyt vastaamatta hänen viesteihinsä ja puheluihinsa. Jokin aika sitten sain tietää, että sukulaistäti on levittänyt minusta valheita ja mustamaalannut minua. Sain tietää myös, että ilmeisesti kosiskelee nyt siskoani, jota vuosia sitten lyttäsi ja mitätöi. On ostanut tämän uuteen kotiin pari kalliimpaa huonekalua ja on yhtäkkiä kuin hyväkin ystävä. Siskoni vähän ihmeissään, tosin iloisesti otti tavarat vastaan ja on selvästi pehmenemässä sukulaistätimme suuntaan, vaikkakin on ymmärrettävästi vielä aika varautunut yhtäkkisestä kiintymyksestä.

Aika paljon on selittynyt sillä, että sukulaistäti tosiaan olisi narsisti, mutta mikään professori tai psykologi en tietenkään ole.

Miten toimisitte minun asemassani, katkaisisitteko kokonaan välit? Ja miten tekisitte, kun sukujuhlissa kuitenkin pakosti törmäillään jatkossakin? Miten voisin estää siskoani joutumasta sukulaistädin uhriksi? Vaikka nyt kaikki onkin hyvin, niin jossain vaiheessa siskoni kuitenkin lentää romukoppaan niin kuin minäkin ja joutuu pahojen puheiden kohteeksi.

Vaikka tätä itsekin ihmettelen, niin tunnen hetkittäin jopa myötätuntoa ja sääliä sukulaistätiämme kohtaan. Hänellä on ollut isoja vastoinkäymisiä lapsuudessaan, eikä elämä senkään jälkeen ole varmasti ollut helppo. En usko että kestäisin nähdä hänen itkevän, joten en uskalla katkaista välejä suoraan.

20

1979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kaukaisemman sukulaisen kanssa ei ole pakko olla missään tekemisissä, mutta jos haluaa, niin tullakseen toimeen narsistin kanssa on otettava itse käyttöön narsistiset keinot ja antaa palaa. Tarkemmin ajatellen ei kuitenkaan kannata hukata omia voimavaroja narsistin kanssa pelaamiseen ja eikös se olekin loppuhuipentuma, kun uhri muuttuu narsistin kaltaiseksi.

      • Anonyymi

        Enpä taida olla niin röyhkeä, että pystyisin moiseen. Taitaa olla parasta olla tuhlaamatta omia energioitaan mokomaan.


    • Anonyymi

      No kun tuo on tuollainen sukulainen niin kannattaa pitää pientä etäisyyttä.

      Voit olla tekemisissä, mutta kannattaa pitää tilanne sellaisena ettei ole missään määrin riippuvainen kohdehenkilöstä.

    • Anonyymi

      En tiedä miten toimia kun en ole ollut ikinä vastaavassa tilanteessa mutta ei kannata varmaankaan vastata mihinkään viesteihin ja sukujuhlissa voi sitten vältellä. Siskolle voit antaa samat vinkit.

      Ei siinä ole mitään lapsellista jättää viesteihin vastaamatta & katkaista välejä tuollaiseen ihmiseen joka vain myrkyttää elämääsi

    • Anonyymi

      Tästä koronasta on se hyöty, että voi olla etäinen
      ihan syystä.
      Jo vuoden verran on saanut elää omaa elämäänsä.
      Voi valita seuransa.

      • Anonyymi

        Mun sukulaisella on sokerin liikakäyttöä, on onnistunut sotkemaan kolmen henkilön talousasiat ja muutaman henkilön terveyden. Tietysti myös pieni lapsi kuvioissa, joka on alkanut oireilla. Ja syypää on ilmeisesti terveydenhoitaja, joka tästä on huomauttanut.


    • Anonyymi

      Varoitat siskoasi. Itse olisin toivonut että minua oltaisiin varoitettu kaveripiirissä olevasta nassehirviöstä.. ja sukulaisuus suhde on hankala kun joutuu olla tekemisissä, mutta älä ikinä kerro mitään henkilökohtasia asioita hänelle eikä kannata liiemmälti alkaa kertoilemaan muutakaan vaan sanoa hei ja se siitä. Koska narsisti kantaa mukanaan taakkaa vaikkei se aina näytä siltä. On varmasti raskasta ajatella koko maailma mustavalkoisesti ja vertailla itseään muihin ja kamppailla huonommuuden ja häpeä ja kateuden tunteiden kanssa. Kun ei pysty voittamaan omalla paremmuudellaan niin pitää keksiä konstit sille. Eli kun ei voi itseään parantaa pitää alentaa muut ja manipuloida ja valehdella että illuusio pysyy yllä.

    • Anonyymi

      Alkuperäinen tässä, hei.

      Tämä mahd. narsisti on nyt varmaan jotenkin pois tolaltaan. Minä ja siskoni emme ole enää tekemisissä hänen kanssaan. Nyt purkaa kiukkua muihin sukulaisiin, raivoaa ja sähisee mitättömistä syistä. Muutkin ovat alkaneet huomata asiattoman käytöksen ja eivät enää puhu kaikkia asioita.

      • Anonyymi

        Mä en myöskään puhu joillein enää koska pelkään sekavaa käytöstään ja reaktioitaan.


        ppoiiiii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä en myöskään puhu joillein enää koska pelkään sekavaa käytöstään ja reaktioitaan.


        ppoiiiii

        Ei yhtään tiedä mitä siitä seuraa, jos heille puhuu, niin parempi olla puhumatta jotta on rauhaisampaa edes.


        ppiiii


    • Anonyymi

      "et uskalla katkaista välejä suoraan". Miksi? Mitä hän voi tehdä? Jos tulee kirveen kanssa oven läpi tmv, voit soittaa poliisit.
      Oliko hän äitisi sisko? Oman äidin sisko teki minusta syntipukkia, samoin äiti, toisistaan tietämättä. Tajusin jotenkin heidän projisoivan keskinäistä sisarkateuttaan minuun. Heillä on tarve eristää uhri.
      Voitko varoittaa siskoasi, ettei päästä tätiä luikertelemaan elämäänsä. Lahjoja tai palveluksia ilkimyksiltä ei saa ottaa, se on vain juonittelua jotta voivat sekaantua muiden elämään.
      Puhelimeen ei tarvi vastata. Ovea ei tarvi avata. Omista menoista ei kannata puhua. Voit myös varoittaa äitiäsi. Ole itsesi puolella, äläkä siedä mitään huonoa kohtelua.

      • Anonyymi

        Komppaan edellistä. Olen ollut useamman narsistin uhri lapsuudenperheessäni. Reippaasti vaan, luovu heistä, luovu odottamasta - edes alitajuisesti - että asiat kääntyisivät parempaan päin, tai että tottuisit itse sietämään tilannetta, tms. tms. millä ihminen yleensä selittää sitä ettei voi toimia. Aikuinen voi kyllä toimia ja jättääkin kaltoinkohtelijan, vaikka lapsi ei voinut.

        Rumankuuloinen mutta tosi sananlasku sanoo, että kun kaivaa tunkiota, sieltä tulee vain p*aa. Tämän olen todennut itse ja olen jälkikäteen kovasti toivonut, että olisin jättänyt kaivamatta niitä muutamaa tunkiota mitä vielä aikuisiälläkin yritin toiveikkaasti koluta. Lapsuudesta nimittäin oli jäänyt kaava, että ajauduin samankaltaisten ihmisten pariin kuin vanhempani. Nykyään olen irrottautunut sellaisista toimintamalleista, mutta vieläkin joudun joskus sanomaan itselleni kun tulee "lievempiä" vastaavanlaisia tilanteita ystävien tai muiden kohtaamieni ihmisten kanssa, että anna olla, pysähdy, vetäydy, muista että tässä menee raja. Raja hänen elämänsä ja omani välillä. En voi vaikuttaa hänen ongelmiinsa, vaikka tekisin mitä. Enkä voi saada häneltä sitä mitä ehkä odotan, hyväksyntää, ym. jos hänellä ei sellaista ole, jos hän on kaltoinkohtelulla osoittanut ettei hänellä ole sellaista antaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Komppaan edellistä. Olen ollut useamman narsistin uhri lapsuudenperheessäni. Reippaasti vaan, luovu heistä, luovu odottamasta - edes alitajuisesti - että asiat kääntyisivät parempaan päin, tai että tottuisit itse sietämään tilannetta, tms. tms. millä ihminen yleensä selittää sitä ettei voi toimia. Aikuinen voi kyllä toimia ja jättääkin kaltoinkohtelijan, vaikka lapsi ei voinut.

        Rumankuuloinen mutta tosi sananlasku sanoo, että kun kaivaa tunkiota, sieltä tulee vain p*aa. Tämän olen todennut itse ja olen jälkikäteen kovasti toivonut, että olisin jättänyt kaivamatta niitä muutamaa tunkiota mitä vielä aikuisiälläkin yritin toiveikkaasti koluta. Lapsuudesta nimittäin oli jäänyt kaava, että ajauduin samankaltaisten ihmisten pariin kuin vanhempani. Nykyään olen irrottautunut sellaisista toimintamalleista, mutta vieläkin joudun joskus sanomaan itselleni kun tulee "lievempiä" vastaavanlaisia tilanteita ystävien tai muiden kohtaamieni ihmisten kanssa, että anna olla, pysähdy, vetäydy, muista että tässä menee raja. Raja hänen elämänsä ja omani välillä. En voi vaikuttaa hänen ongelmiinsa, vaikka tekisin mitä. Enkä voi saada häneltä sitä mitä ehkä odotan, hyväksyntää, ym. jos hänellä ei sellaista ole, jos hän on kaltoinkohtelulla osoittanut ettei hänellä ole sellaista antaa.

        Hyvin usein ihminen toistaa lapsuudesta tullutta kaavaa suhtautua muihin ihmisiin. Jos lapsuuden perheessä ei vedetä rajoja sille, mitä muilta voi sietää, malli toistuu usein aikuisenakin.

        Minun lapsuuden perheessäni on kahdenlaisia ihmisiä. Niitä, jotka sietävät persoonallisuushäiriöiseltä ihmiseltä lähes mitä vain, ja niitä, jotka panevat lopulta välit poikki. Kuulun itse näihin jälkimmäisiin. En voinut enää sietää sitä, että joku käyttää muita sumeilematta hyväkseen ja samalla kieroilee näiden selän takana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin usein ihminen toistaa lapsuudesta tullutta kaavaa suhtautua muihin ihmisiin. Jos lapsuuden perheessä ei vedetä rajoja sille, mitä muilta voi sietää, malli toistuu usein aikuisenakin.

        Minun lapsuuden perheessäni on kahdenlaisia ihmisiä. Niitä, jotka sietävät persoonallisuushäiriöiseltä ihmiseltä lähes mitä vain, ja niitä, jotka panevat lopulta välit poikki. Kuulun itse näihin jälkimmäisiin. En voinut enää sietää sitä, että joku käyttää muita sumeilematta hyväkseen ja samalla kieroilee näiden selän takana.

        Ihmiset ovat narsistien suhteen usein vähintään kahdenlaisia. Toisten on hyvin vaikea vastustaa narsistin manipulointia. Toiset näkevät sen nopeasti ja ottavat etäisyyttä.


    • Anonyymi

      Katkaise välit ja juttele kunnolla siskosi kanssa. Voitte tutkia yhdessä narsismi. info tai narsistien urhrien tuen netti sivuja ja jutella sen kautta. Siitä, mitä mieltä olette. Se ei estä siskoasi ottamasta vastaan lahjoja. Mutta ainakin häntä on varoitettu siitä. Etteivät nämä lahjat ole ilmaisia.

    • Anonyymi

      Alkuperäinen taas tässä.

      Minuun otettiin toissapäivänä yhteyttä tämän narsistin toimesta. Ihmetyttää, miksi hän on nyt yhtäkkiä epäilyttävän ystävällinen ja haluaa tavata. En ole vielä vastannut hänen viestiinsä mitään ja tunnen itseni huonoksi ihmiseksi.

      • Anonyymi

        Älä tunne. Tuo on tuttua peliä, mitä narsisti pelaa.

        Sukuun tuli avioliiton kautta narsisti, alkuun yltiöystävällinen, "reipas, raikas" ja kaikella tavalla mukavan tuntuinen ihminen. Kovasti oli samanhenkinen, paljon yhteistä löytyi. Ajan kanssa alkoi ihmetyttää puheiden ja käytöksen ristiriidat, itsensä korostaminen, pikku valheet siellä täällä ja läpitunkeva kateus. Tuo kateus näkyi epämääräisenä vihjailuna, yrityksinä nolata, väheksymisenä, tavaroiden ja tekojen esittelynä jne. Hän käytti ihmisiä hyväksi, loisi varsin surutta.

        Alkuun en tiennyt narsismista, ihmettelin mitä tapahtuu ja epäluuloni varmaan näkyi. Silloin narsisti muuttui aina hetkeksi mukavaksi ja työnsin epäluuloni sivuun, kunnes vi....lu taas alkoi. Kyse ei ollut vain siitä, miten hän kohteli minua. Se, miten hän kiusasi puolisoaan ja lapsiaan oli pahinta. Ulospäin pidettiin kulissia, mutta sukulaisena näin ja kuulin asioita joista rakentui hyvin toisenlainen kuva. Siitä tuli narsistille yksi ongelma, tiesin liikaa.

        Tuntui, että narsisti muuttui sitä ilkeämmäksi mitä enemmän hän tiesi minun tietävän.

        En vieläkään ymmärtänyt kuinka narsistin kanssa pitää toimia ja yritin ottaa hienovaraisesti etäisyyttä. Normi ihminen ymmärtäisi yskän, mutta narsistille tuo oli haaste. Narsisti alkoi vain aktiivisemmin lähestyä. Tilanne turhautti todella.

        Onnistuin puolivahingossa loukkaamaan narsistia kunnolla. Narsisti aloitti sodan ja odotti että ryömisin nuolemaan hänen kenkiään. Muut sukulaiset tietenkin sotkettiin soppaan ja hekin painostivat minua pyytämään anteeksi ja hieromaan rauhaa. Nyt olin jo viisaampi ja tiesin että kyseessä on narsisti josta pitää päästä eroon, ei missään tapauksessa pyydellä anteeksi mitään. Narsisti toimi juuri kuin narsisti toimii, eli yritti kääntää ihmiset minua vastaan, omaa puolisoani myöden, joka pöyristyi narsistin tavasta toimia. Narsisti väänsi ja käänsi asioita niin että kukaan ei enää tiennyt, mistä lopulta oli kyse. Ulos purkautui kaikki se viha ja kateus mitä hän tunsi minua kohtaan. Viha ja kateus ovat narsistia oikeasti ohjaavat tunteet vaikka hän niitä yrittää peitellä.

        En antanut periksi, onnistuin jopa vedättämään narsistia. Suku oli vihainen aikansa, mutta heidän suuntaan yritin olla kuin mitään ei olisi tapahtunut. Sukukin alkoi tajuta millainen narsisti on, mutta valitsi "toimeentulemisen" lasten takia.

        Itse sain mitä halusin, säikäytin narsistin niin että muutaman vuoden hän itse vältteli minua. Yritti välillä taas palata elämääni, mutta siihen en suostunut. Vuosia on nyt kulunut ja elämäntilanteet muuttuneet. Näen narsistia enää hyvin harvoin sukujuhlissa. Hän edelleem viljelee itsekehuaan, piilovi...lua jne. mutta minusta hän ei reaktiota saa irti. Välillä narsisti jopa hiukan hämmentyy kun vain katson ilmeettömästi enkä kommentoi mitään hänen höpinöihin. Minun silmissäni hän on aika surullinenkin hahmo. Ikää tulee, elämä lipuu ohi ja kaikki menestys ja loisto on edelleen vain puheissa.

        Narsistia kohtaan kannattaa olla mahd. neutraali ja viileä. Vain pakolliset kanssakäymiset ja tiedonvaihto, ei muuta. Jos vähänkin osoitat tunteita tai päästät muuten lähemmäs, narsisti on taas riesanasi ja yrittää ihon alle. Narsisti tarvitsee sinua kynnysmatokseen, älä lähde siihen vaikka kuinka luvataan yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Se on pelkkää ku..sta.

        Ei narsisti sisartasi lahjo koska välittäisi tästä, hän lahjoo jotta sinä kadehtisit ja saadakseen sisaresi sinua vastaan. Narsisti toimii juuri noin. Sukulaisnarsisti kantaa edelleen lahjoja ja kukkia yhteisille sukulaisille ajatellen että näin nuo sukulaiset pysyvät hänen "puolellaan". Narsistille kyse on jakuvasta kilpailusta, taistelusta.


    • Anonyymi

      Tuo kuulostaa niin tutulta!

      Etenkin ihon alle pyrkiminen on tälle naiselle hyvin tyypillistä käytöstä. Ensin ollaan mielin kielin ja sitten siirrytään myrkyllisiin puheisiin. Jos yritän olla reagoimatta niihin, puheet muuttuvat yhä kauheammiksi ja loukkaavammiksi niin kauan kunnes reagoin pahastumalla tai suuttumalla.

      • Anonyymi

        Narsisti olettaa että muuta ajattelevat kuten hän. Narsisti on äärimmäisen kateellinen vähän kaikesta ja kaikille. Tätisi on varmastikin ollut kateellinen teidän perheelle, kenellepä hän ei olisi. Narsisti kadehtii omia lapsiaankin ja narsistinen äiti käyttää kulissien takana kuvottavaa henkistä väkivaltaa, ellei fyysistäkin.

        Siskosi valikoituminen mollattavaksi oli ehkä sattumaa, ehkä sitä että hän kadehti erityisesti siskoasi tai ehkä hän koki että siskoasi on helpoin mollata ja se eniten aiheuttaa eripuraa perheellesi. Kyse on pelkästää riidan ja epäilyksen kylvämisestä teidän perheeseen. Narsisti luulee muidenkin rypövän samanlaisessa ahdistavassa kateudessa kuin hän, joten kateuden synnyttäminen on työkalupakissa yksi perustyökaluja. Työkalu tosin toimii usein huonosti koska eihän terveellä minäkuvalla varustettu isommin osaa kadehtia.

        Olen usein huomannut kuinka narsistin kehu yhdelle on oikeasti piikki toiselle. Jos kehuttu erehtyy luulemaan että narsisti oli tosissaan, pudotus tulee kyllä pian. Narsisti kommunikoi monella tasolla. Kun sen tajuaa, tajuaa viestien todelliset merkitykset ja oppii olemaan regoimatta niin hyvässä kuin pahassa.

        Jos lähdet mukaan kun narsisti kehuu jotakuta, voit tietämättäsi vääntää veistä jonkun läsnäolijan haavassa. Pahimmillaan narsisti saa kaksi kärpästä kerralla: sinut tolvanan joka olet vedätettävissä toimit hänen pussiin, ja sen toisen, jonka sielu itkee. Tuon takia olen valinnut että olen hiljaa ja reagoimatta narsistin sanoihin ja tekoihin harvoissa tapaamisissa. Korkeintaan katson häntä ilmeettömästi.

        Joskus hymyilen kun hän on tohkeissaan, ihan vähän vaan. Sen verran että hän aavistelee että pidän häntä naurettavana, tai jotain. Sitäkin teen, että käännän huomion vähän muualle kun hän luulee olevansa huomion keskipiste. Katseeni harhailee hiukan hänen puhuessaan, alan jutella jonkun toisen kanssa. Ilkeää kyllä, mutta pitää narsistin varuillaan ja säästyn hänen yrityksiltään tunkea elämääni. Sisimmältään narsisti on pelokas, niin pelokas että on kasvattanut valheen paksun kuoren peittämään pelkojaan joita ei uskalla kohdata.

        Kaikki tuo on vuosien työstön tulosta. Narsistin kanssa on toimittava aivan toisin kuin muuten elämässä, eikä se aina helppoa ole.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      140
      10192
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2944
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      204
      2769
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2097
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    8. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1566
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe