Fyysikko ja teologi John Polkinghorne on kuollut 90-vuotiaana. Yritin löytää netistä jotain häneen liittyvää. Hän oli kolminaisuuden kannattaja. En tiedä ymmärsinkö oikein, mutta ymmärsin hänen ajatelleen, että kolminaisuudessa eri kolminaisuuden osapuolet täydentävät toisiaan. Olisi epätäydellistä sanoa, että Jumala on Isä, tai että Jumala on Poika, tai että Jumala on Pyhä Henki. Sen sijaan pitää sanoa, että Jumala on näistä kaikki. Jos jättää yhden pois, niin jotain jää puuttumaan. Kaikilla on kuitenkin oma paikkansa.
Jos ajatellaan kolmiota, niin siinä on kolme kulmaa. Vaikka kolmiossa on kolme kulmaa, silti se on vain yksi kolmio. Mitä tästä seuraa? Voimme lähteä oletuksesta, että kolmion kulmat eivät ole koskaan samassa paikassa samaan aikaan. Kun yksi "kolmion kulmista" oli maan päällä, niin maan päällä oli vain Poika. Isä oli edelleen taivaassa ja Poika pystyi lähettämään Pyhän Hengen vasta kun oli itse poistunut maan päältä. Taivaassakin Poika on Isän oikealla puolella, ei siis samassa paikassa.
Kolminaisuuden osapuolet eivät siis voi olla samassa paikassa samaan aikaan. Silloinhan myös aika on ollut jo aivan alussa. Oikeastaan kolminaisuuden osapuolten kytkös toisiinsa on alkuperäinen aika (kytkös ei ole paikkaan sidottu). Ne ovat samassa ajassa ja luovat todellisuuten samanaikaisuuden, joka läpäisee koko tilan (jos tila on olemassa).
Polkinghorne kannattikin ajan A-teoriaa, jonkan mukaan on olemassa koko todellisuuden kattava nyt-hetki. Jeesuskin totesi, että Ihmisen Pojalla ei ole paikkaa, mihin päänsä kallistaisi. Hänelläkin oli kuitenkin aikansa. Aika on kytkös? Aika oli ennen avaruutta? Polkinghorne oli teologi, mutta myös fyysikko ja olisi luonnollista olettaa fysiikan tutkivan sellaisten olioiden olemassaoloa, jotka ovat kytketty aikaan, muttei paikkaan (enkelit? ). Miten siis oliot kytketään siten, että kytköstä voi kutsua ajaksi. Henki on se kytkös?
Tällaisia ajatuksia Polkinghorne toi mieleen. Rauha hänen sielulleen!
John Polkinghorne on kuollut
1
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Melko normaali ikähän tuo on kuolla nykyään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1456816
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1505806- 1214978
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.444557Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?533945- 623111
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.553050Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242552- 422320
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢162253