Tuomas Enbuske esirukoilee - täyskäännös

Anonyymi

Tuomas Enbuske kertoo janonneensa hyväksyntää vuosia – ”Halusin olla älykkäämpi kuin Jumala”

Tuomas Enbuske
Tuomas Enbuske kertoo havainneensa, että kaikki uskonnot eivät ole samanarvoisia. Lehtikuva / Ari Heinonen

KIRJOITTANUT

KAI KORTELAINEN


Toimittaja Tuomas Enbuske kävi läpi pimeän talven ja pitkän psykiatrisen hoitojakson. Suljettu osastokin tuli tutuksi. Hän kertoo Radio Deissä julkisesta ammatistaan, romahduksestaan ja uskosta – sekä sen puutteesta.

Monialatoimittaja Tuomas Enbusken mielenterveys järkkyi viime talvena rajusti, ja hän joutui pitkäksi aikaa psykiatriseen hoitoon. Diagnoosissa luki vaikea masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö.

– Se oli vaikea masennus, ei mikään keskivaikea. Makasin vuoden kämpillä enkä pystynyt menemään edes kauppaan.

MAINOS
OM neliöb 29.3-11.4. MJa
Tuomas Enbuskella on Twitterissä neljännesmiljoona seuraajaa. Masennuksen hetkellä Enbuske tajusi, että määrä ei korvaa laatua.

– Huomaisin sen vuoden aikana, että minulla on muutama hyvä ystävä.

Hädän hetkellä hän kutsui apuun niitä, joita kykeni, ja kääntyi jopa korkeampien voimien puoleen. Tosin bulvaanin välityksellä. Yllättävä ratkaisu mieheltä, joka vielä muutamaa vuotta aiemmin kirjoitti Twitterissä: ”Jumalan suhteen olen ateisti, Saatanan suhteen agnostikko.”

– Olin tosi masentunut ja mielisairaalassa. Mutta jo sitä ennen tuli asenne, että ateismissa ei ole mitään älykästä ja coolia, tunnustaa Enbuske huomenna Radio Deissä kuultavassa Lauri ”Late” Johanssonin ja Ali Niemelän isännöimässä Ex-Criminals -ohjelmassa.

Masentuneena hän otti yhteyttä entiseen europarlamentaarikkoon, luottoystäväänsä.

– Eija-Riitta Korhola rukoili puolestani. Sanoin hänelle, että voisitko, kun sinulla on paremmat yhteydet ylöspäin.

– Pyysin uskovaista ystävääni rukoilemaan. En siksi, etten olisi itse halunnut rukoilla vaan sen takia, että ajattelin sen olevan tilanteessani ulkokultaista. En liioin kyennyt miettimään itse sellaisia asioita, halusin vain kuolla.

Vapaa-ajattelijoiden kansikuvapoika
Vuonna 2010 Tuomas Enbuske poseerasi Vapaa-ajattelija-lehden kannessa. Ilme on tuima, ja hieman ylimielinen. Tuomakselle tyypillinen, saattaisi moni sanoa.

Lehdessä hän kertoo tajunneensa rippikoulussa ”ettei Jumalassa ole mitään järkeä”. ”En esimerkiksi koskaan rukoillut edes heikolla hetkelläni. Selvästi tuntui siltä, ettei uskonto ole totta”, Enbuske kertoi häntä haastatelleelle Vapaa-ajattelija-lehden päätoimittaja Jussi K. Niemelälle vuosikymmen sitten.

Viime talvena syvästi masentunut Enbuske pyysi puolestaan esirukousta. Radio Deissä hän taustoittaa muuttunutta ajatusmaailmaansa.

– Nuorempana minulla oli sellainen ajatus, että olen älykkäämpi kuin Jumala. Ajattelin voittavani Jumalan älyllisesti. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän olen alkanut miettiä uskonasioita. Ajattelen kristinuskosta, että se on ehdottomasti hyvä asia. Meidän koko länsimainen yhteiskunta perustuu sille, 43-vuotias Tuomas Enbuske sanoo.

”Ajattelin voittavani Jumalan älyllisesti.”

– Varmaan näin ei saisi ajatella, mutta ajattelen ja sanon, että länsimainen yhteiskunta ja sen arvopohja on parempi kuin monen muun yhteiskunnan. Se ei johdu siitä, että ihmiset olisivat siellä muualla huonompia – kaikki ihmiset ovat yhtä syntisiä. Se johtuu siitä, että siellä on eri järjestelmä ja eri usko.

Tuomas Enbuske pitää älyllisesti epärehellisinä argumentteja, jotka pyrkivät mitätöimään kristinuskon totuusarvon kiinnittämällä huomion uskonnon nimissä tehtyyn pahaan.

– Kaikki ihmiset tekevät pahaa, mutta juutalaiskristillinen perinne on aiheuttanut länsimaissa huomattavasti enemmän hyvää kuin pahaa.

Ei Enbuske kristillisen radiokanavan haastattelussa silti uskovaiseksi halua heittäytyä. Hän sanoo kuitenkin katsovansa uskonasioita avoimemmin kuin ennen. Tai oikeastaan vielä enemmän. Nyt Tuomas Enbuske sanoo toivovan voivansa uskoa.

– Aivoni on kuitenkin rakennettu niin, että se ei ole ihan helppoa.

– Olen luterilaiskristillisjuutalainen uskonnoton – toistaiseksi. Kulttuuriperinne minussa on, mutta olisin ulkokultainen, jos väittäisin olevani uskova – mutta en tiedä onko se lopullinen tila. Toivoisin voivani uskoa.

”Onhan se vaikea ajatella, että Isis-taistelijat ovat Jumalalle yhtä rakkaita kuin muutkin.”

Enbusken mielestä kirkko voisi tuoda sanomaansa esiin suorasukaisemmin. Puhua enemmän kadotuksesta ja pelastuksesta ­– synnistä ja Jeesuksesta.

– Jotkut sanovat, että hyvät uskovaiset ovat sellaisia, jotka eivät tuputa toisille uskoa. Minä taas olen otettu siitä, että toista ihmistä kiinnostaa se, missä vietän iäisyyteni.

– Armo on kristinuskon hienoimpia sanomia – varsinkin kun armo on ihmiselle todella vaikeaa. Minullekin se on vaikeaa. Onhan se vaikea ajatella, että Isis-taistelijat ovat Jumalalle yhtä rakkaita kuin muutkin.

Viikkoja psykiatrisella
Viime vuonna Enbuske vietti psykiatrisessa sairaalassa useita viikkoja, osan niistä suljetulla osastolla. Viikot jakaantuivat muutamaan hoitojaksoon. Talven jälkeen hän uskaltautui kertomaan m

48

1011

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Talven jälkeen hän uskaltautui kertomaan mielenterveyden ongelmistaan julkisuudessa. Ja tietysti Twitterissä. Moni oli jo ehtinyt ihmetellä, mihin mies sieltä katosi.

      – On helpotus, että ei tarvitse enää teeskennellä. Miten hyvältä se tuntuukaan, kun kertoo, eikä tarvitse koko ajan pelätä, että paljastuu.

      Julkkistoimittajan lähipiiriin ja laajempaan verkostoon kuuluu runsaasti julkisuuden henkilöitä. Enbuske tietää, miltä tuntuu pitää pärjäämisen ja pätemisen kulisseja yllä valokeilan keskellä.

      – Veikkaan että moni on aika tyhjä ja surullinen. Kyllähän siinä huomion hakemisessa on paljon kyse siitä, että haetaan hyväksyntää. Ainakin minulla oli monta vuotta ja vuosikymmentä niin, että hain hyväksyntää. Rakkauttahan minä hain.

      Enbuske sai hoitoa, toimivan lääkityksen ja kertoi sairastumisestaan. Se auttoi.

      ”Ainakin minulla oli monta vuotta ja vuosikymmentä niin, että hain hyväksyntää. Rakkauttahan minä hain.”

      – En tällä hetkellä herää yöllä ahdistukseen. Olen onnellinen, että olen selvinnyt kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä ja saanut siihen lääkityksen. Minulla on myös ADHD, johon en saa lääkitystä, mikä on sääli.

      Avoimuus ja heikkouksesta kertominen muutti suhteita myös läheisiin.

      – Välit isääni paranivat todella paljon. Isäni on sellainen äijä, joka ei hirveästi tunteista puhu. Nyt hän on pehmentynyt.

      Mieleen nousi lestadiolainen mummo
      Tänä keväänä Tuomas Enbuskella on ensimmäistä kertaa vuosiin ollut aikaa pysähtyä ja miettiä elämää. Mieleen on tullut mummo.

      – Mummo oli lestadiolainen. Hänellä oli kymmeniä lapsenlapsia, joista minä olin yksi. Mummo oli aina sitä mieltä, että minusta tulee pappi.

      Mummon profetia ei ainakaan vielä ole toteutunut. Toimittaja Enbuske on pohtinut, mihin isoäidin hengellinen perintö karkasi tulevien polvien elämästä.

      – Serkut, enot ja tädit ovat maallistuneita tapakristittyjä. Vanhempani kuuluvat kirkkoon. He eivät ole koskaan puhuneet minulle mitään uskonnon vastaista – mutta eivät kyllä myöskään mitään toisinpäin.

      Julkisten esiintymisten perusteella ihmiset mieltävät Tuomas Enbusken vilkkaaksi ja impulsiiviseksi, ulospäinsuuntautuvaksi mediapersoonaksi. Se on ADHD oireyhtymää. Miehen itsensä mukaan hän on sisimmässään ihan muuta.

      – En ole ujo, mutta olen aika introvertti ja erakko. Minulle on välillä tosi raskasta tavata ihmisiä, koska viihdyn yksinäni.

      Yksinäiselle sudelle mielisairaalan suljettu osasto ei ollut painajainen. Radio Dein Ex-Criminals -ohjelmassa Enbuske kertoo uskovansa, että voisi selviytyä suljettujen ovien takana muunlaisissakin olosuhteissa.

      – Voisin olla kuukausia yksin kotona. Minusta tulisi varmaan hyvä linnajätkä.

      Tuomas Enbuske Radio Dein Ex-Criminals-ohjelmassa tiistaina 30.3. klo 22.03. Uusinta pääsiäissunnuntaina 4.3. klo 16.03. Jakso lähetyksen jälkeen kuunneltavissa podcastina osoitteessa radiodei.fi/ex-criminals.

    • Anonyymi

      Se on kai sellainen porvariperheen hemmoteltu kakara joka on pehmotyyppi ja ei varmaan kavereita ja aika koulujakäymätön ja sitten sai duunia jossain Ylessä tms
      ja tuli julkimoksi ja sai naisia ja se nousi päähän ja sitten ne otti siitä eron ja sitten se sekosi ja sen pituinen se

      pitäisikö seurata tätä?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tämä ketju on parempi.

        Niin se Jari Sarasvuokin muuten kääntyi uskoon.


    • Anonyymi

      Kaikkien vapaa-ajattelijoiden pitäisi olla enpusken mallisia.

      • Anonyymi

        Etäisyyden ottaminen vapareista tekee hyvää ihmislle.


      • Anonyymi

        Noista ajoista vaparimäärä puolittunut, Enbuske ei siis ainoa


    • Anonyymi

      Kyllä kyllä late johanssonia ja enbuskea toine psykopaatti ja elää omien sanojensa mukaan lääkkeiden voimalla ettei tapa ketään toinen muuten vaan mielisairas .


      Ei kaikki vaan pysty olemaan terveitä mieleltään ja henkisesti tasapainoisia olen aina sanonut että uskonnottoman tai ateistin elämä ei sovi henkisesti heikoille koska vastuu kaikesta on itse kannettava ei ole olemassa mielikuvituskavereita joiden niskaan voi kaiken sälyttää .

      Tie uskovaiseksi kulkee yleensä vankilan tai mielisairaalan kautta uskonto on hyvä lumelääke ihmiselle joka ei kestä itseään ja tekojaan

      • Anonyymi

        Noinhan se Enbuskekin ajatteli ennen kuin....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se Enbuskekin ajatteli ennen kuin....

        "Nuorempana minulla oli sellainen ajatus, että olen älykkäämpi kuin Jumala. Ajattelin voittavani Jumalan älyllisesti. "


        Mies joka sanoo noin tyhmiä on lapsesta asti ollut uskovainen ja kilpailee jumalharhojensa kanssa.

        Uskonnoton ei koskaan sanoisi olevansa älykkäämpi kuin jumalharha koska siin ei olisi mitään mieltä sama kuin sanoisi juoksevansa nopeammin kuin maahiset .

        Eiköhän tuo Enbuske ole aina ollut uskovainen jos kilpailee jumaliensa kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nuorempana minulla oli sellainen ajatus, että olen älykkäämpi kuin Jumala. Ajattelin voittavani Jumalan älyllisesti. "


        Mies joka sanoo noin tyhmiä on lapsesta asti ollut uskovainen ja kilpailee jumalharhojensa kanssa.

        Uskonnoton ei koskaan sanoisi olevansa älykkäämpi kuin jumalharha koska siin ei olisi mitään mieltä sama kuin sanoisi juoksevansa nopeammin kuin maahiset .

        Eiköhän tuo Enbuske ole aina ollut uskovainen jos kilpailee jumaliensa kanssa

        Tarkoitatko hänen syntyneen uskovaisena? Eikö ihminen ole syntyessään luonnollisesti ateisti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko hänen syntyneen uskovaisena? Eikö ihminen ole syntyessään luonnollisesti ateisti?

        "Tarkoitatko hänen syntyneen uskovaisena? Eikö ihminen ole syntyessään luonnollisesti ateisti?"


        Tarkoitan kun hän puhuu isoäidistään joka on lestadiolainen on iskostanut häneen lapsena jonkinlaisen uskomuksen jumalharhoihin sillä ethän sinäkään ala kilpailemaan joulupukin älyn kanssa jos et usko joulupukkiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tarkoitatko hänen syntyneen uskovaisena? Eikö ihminen ole syntyessään luonnollisesti ateisti?"


        Tarkoitan kun hän puhuu isoäidistään joka on lestadiolainen on iskostanut häneen lapsena jonkinlaisen uskomuksen jumalharhoihin sillä ethän sinäkään ala kilpailemaan joulupukin älyn kanssa jos et usko joulupukkiin.

        Aivan normaalia on, että ihminen joka ei usko Jumalaan, vertaa itseään Jumalaan. Voinhan verrata itseäni vaikka röllipeikkoon, jos huvittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan normaalia on, että ihminen joka ei usko Jumalaan, vertaa itseään Jumalaan. Voinhan verrata itseäni vaikka röllipeikkoon, jos huvittaa.

        "Aivan normaalia on, että ihminen joka ei usko Jumalaan, vertaa itseään Jumalaan. Voinhan verrata itseäni vaikka röllipeikkoon, jos huvittaa."


        En minä ole kyllä verrannut itseäni koskaan mihinkään jumaliin tai röllipeikkoihin vaikka röllipeikon olen kyllä nähnytkin .

        Jos olen verrannut itseäni johonkin on asian täytynyt olla olevainen olemattomiin jumaliin itsensä vertaaminen olisi mielestäni idiotismia mutta uskovaiseen kyllä voi itseään tai muita verrata vaikkapa miten taikausko vaikuttaa ihmisen henkiseen tilaan ja mikä taikausko saa ihmisen tuntemaan itsensä huonoksi ihmiseksi jo syntyessään tai mikä saa aikuisen ihmisen primitiiviseen tilaan huutamaan armoa olemattomilta uskomuksilta .

        Tuo kaikki on niin älyttömän kuulosta että joskus on pakko verrata itseään uskovaisiin ei sii olemattomiin jumalharhoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tarkoitatko hänen syntyneen uskovaisena? Eikö ihminen ole syntyessään luonnollisesti ateisti?"


        Tarkoitan kun hän puhuu isoäidistään joka on lestadiolainen on iskostanut häneen lapsena jonkinlaisen uskomuksen jumalharhoihin sillä ethän sinäkään ala kilpailemaan joulupukin älyn kanssa jos et usko joulupukkiin.

        "ethän sinäkään ala kilpailemaan joulupukin älyn kanssa jos et usko joulupukkiin."

        Enpä kai, mutta jos ovikello soisi joka joulu ja rappusilta löytyisi kasa lahjoja joiden lähettäjää en tietäisi, niin ajattelisin kyllä ottavani selvää tästä "joulupukista", eli kuka lahjat tuo. Itsestään ne eivät oven taaksi ilmaannu vaan joku ne sinne tuo.

        Ihminen näkee vuoden kierron, luonnon käymisen talvilevolle ja heräävän taas keväällä. Muuttolinnut, kukkien kasvun, sinisen taivaan kauneuden ja tuntee auringon lämmön iholla.... Tietoa on paljon, mutta mysteeri, mikä on alku (ja loppu) säilyy. Miksi alkuräjähdys (=kaaos) järjestäytyisi kauniiksi järjestykseksi? Miksi ihmisen pyrkimys ja tieto hyvään, esim. lääketiede tai tehokas hyödykkeiden tuottaminen tuo ratkaisun lisäksi usein nipun lisäongelmia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Aivan normaalia on, että ihminen joka ei usko Jumalaan, vertaa itseään Jumalaan. Voinhan verrata itseäni vaikka röllipeikkoon, jos huvittaa."


        En minä ole kyllä verrannut itseäni koskaan mihinkään jumaliin tai röllipeikkoihin vaikka röllipeikon olen kyllä nähnytkin .

        Jos olen verrannut itseäni johonkin on asian täytynyt olla olevainen olemattomiin jumaliin itsensä vertaaminen olisi mielestäni idiotismia mutta uskovaiseen kyllä voi itseään tai muita verrata vaikkapa miten taikausko vaikuttaa ihmisen henkiseen tilaan ja mikä taikausko saa ihmisen tuntemaan itsensä huonoksi ihmiseksi jo syntyessään tai mikä saa aikuisen ihmisen primitiiviseen tilaan huutamaan armoa olemattomilta uskomuksilta .

        Tuo kaikki on niin älyttömän kuulosta että joskus on pakko verrata itseään uskovaisiin ei sii olemattomiin jumalharhoihin.

        Ahaa, uskot siis röllipeikkoon! Olet oikein nähnytkin röllipeikon! Ja jos sinä et ole koskaan verrannut itseäsi röllipeikkoon, mikä kumma vastaväite se on. En minäkään ole verrannut itseäni röllipeikkoon, mutta minusta vertailua voisi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahaa, uskot siis röllipeikkoon! Olet oikein nähnytkin röllipeikon! Ja jos sinä et ole koskaan verrannut itseäsi röllipeikkoon, mikä kumma vastaväite se on. En minäkään ole verrannut itseäni röllipeikkoon, mutta minusta vertailua voisi tehdä.

        Parhainkaan kaukoputki ei näe maailmankaikkeutta.
        Siksi Enbuske!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ethän sinäkään ala kilpailemaan joulupukin älyn kanssa jos et usko joulupukkiin."

        Enpä kai, mutta jos ovikello soisi joka joulu ja rappusilta löytyisi kasa lahjoja joiden lähettäjää en tietäisi, niin ajattelisin kyllä ottavani selvää tästä "joulupukista", eli kuka lahjat tuo. Itsestään ne eivät oven taaksi ilmaannu vaan joku ne sinne tuo.

        Ihminen näkee vuoden kierron, luonnon käymisen talvilevolle ja heräävän taas keväällä. Muuttolinnut, kukkien kasvun, sinisen taivaan kauneuden ja tuntee auringon lämmön iholla.... Tietoa on paljon, mutta mysteeri, mikä on alku (ja loppu) säilyy. Miksi alkuräjähdys (=kaaos) järjestäytyisi kauniiksi järjestykseksi? Miksi ihmisen pyrkimys ja tieto hyvään, esim. lääketiede tai tehokas hyödykkeiden tuottaminen tuo ratkaisun lisäksi usein nipun lisäongelmia?

        "Enpä kai, mutta jos ovikello soisi joka joulu ja rappusilta löytyisi kasa lahjoja joiden lähettäjää en tietäisi, niin ajattelisin kyllä ottavani selvää tästä "joulupukista", eli kuka lahjat tuo. Itsestään ne eivät oven taaksi ilmaannu vaan joku ne sinne tuo."


        Miksi et tee niin jumalharhasi kanssa vaan uskot sokeasti .
        Oletko lukenut tieteellisiä tutkimuksia maailmasta luonnosta luonnonvalinnasta muinaisten ihmisten taikauskoista jne...enpä usko koska se on lähes kiellettyä uskonnossasi syntinä koska se on epäuskoa ja totuus voi hypätä silmille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitatko hänen syntyneen uskovaisena? Eikö ihminen ole syntyessään luonnollisesti ateisti?

        Jokainen ihminen on syntyessään Jumalan lapsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen ihminen on syntyessään Jumalan lapsi.

        "Jokainen ihminen on syntyessään Jumalan lapsi."

        Mun mielestä on typerää sekoitaa jumalia jeesuksia allaheja ja kaikenmaailman saatanoita lapsiin jotka ovat täysin ulkopuolisia näihin primitiivisiin kulttuuriuskontoihin joista jo osa ihmiskunnasta on onneksi irtaantunut koulutuksen ja tiedon /tieteen ansiosta .

        Tarkoitan tuolla sitä että jokainen lapsi on uskonnoton ja aatteeton syntyessään ja mitä kauemmin lapsuudessa pystyy sitä olemaan ennen ulkoista painostusta tulee se kotoa tai ympäristöstä sitä onnellisempi lapsi on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jokainen ihminen on syntyessään Jumalan lapsi."

        Mun mielestä on typerää sekoitaa jumalia jeesuksia allaheja ja kaikenmaailman saatanoita lapsiin jotka ovat täysin ulkopuolisia näihin primitiivisiin kulttuuriuskontoihin joista jo osa ihmiskunnasta on onneksi irtaantunut koulutuksen ja tiedon /tieteen ansiosta .

        Tarkoitan tuolla sitä että jokainen lapsi on uskonnoton ja aatteeton syntyessään ja mitä kauemmin lapsuudessa pystyy sitä olemaan ennen ulkoista painostusta tulee se kotoa tai ympäristöstä sitä onnellisempi lapsi on.

        Jokainen syntyy Jumalan lapsena. Elämä on ihme, elämä on lahja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Enpä kai, mutta jos ovikello soisi joka joulu ja rappusilta löytyisi kasa lahjoja joiden lähettäjää en tietäisi, niin ajattelisin kyllä ottavani selvää tästä "joulupukista", eli kuka lahjat tuo. Itsestään ne eivät oven taaksi ilmaannu vaan joku ne sinne tuo."


        Miksi et tee niin jumalharhasi kanssa vaan uskot sokeasti .
        Oletko lukenut tieteellisiä tutkimuksia maailmasta luonnosta luonnonvalinnasta muinaisten ihmisten taikauskoista jne...enpä usko koska se on lähes kiellettyä uskonnossasi syntinä koska se on epäuskoa ja totuus voi hypätä silmille

        "enpä usko koska se on lähes kiellettyä uskonnossasi syntinä koska se on epäuskoa ja totuus voi hypätä silmille"
        Sinullahan kummia käsityksiä on minun uskonnostani. Jostain maailmankatsomuksesta käsin tutkimuksetkin tehdään. Loppujen lopuksi tieteessä paljon perustuu teorioille jotka joko osoittautuvat tosiksi tai epätosiksi. En ole tiedemies joten jätän tieteellisen selvityksen esim. maailman synnystä sinulle ja tyydyn vain ihastelemaan kevään tuloa. Sen voin nähdä, kuulla ja tuntea.
        Muinaiset "taikauskot" taas tekevät paluuta maallistuneisiin länsimaihin. TIeteellisistä tutkimuksista ei löydy apua kun karu arki iskee kuten työttömyys, vaikeat ihmissuhteet tai vakava sairaus jolle lääketieteestä ei löydy parannuskeinoa. Apua etsitään tarotkorteista, energiahoidoista jne....
        Epäuskon tunnustaminen ei ole syntiä. Se on rehellisyyttä. Jla rakastaa rehellisiä epäileviä Tuomaitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "enpä usko koska se on lähes kiellettyä uskonnossasi syntinä koska se on epäuskoa ja totuus voi hypätä silmille"
        Sinullahan kummia käsityksiä on minun uskonnostani. Jostain maailmankatsomuksesta käsin tutkimuksetkin tehdään. Loppujen lopuksi tieteessä paljon perustuu teorioille jotka joko osoittautuvat tosiksi tai epätosiksi. En ole tiedemies joten jätän tieteellisen selvityksen esim. maailman synnystä sinulle ja tyydyn vain ihastelemaan kevään tuloa. Sen voin nähdä, kuulla ja tuntea.
        Muinaiset "taikauskot" taas tekevät paluuta maallistuneisiin länsimaihin. TIeteellisistä tutkimuksista ei löydy apua kun karu arki iskee kuten työttömyys, vaikeat ihmissuhteet tai vakava sairaus jolle lääketieteestä ei löydy parannuskeinoa. Apua etsitään tarotkorteista, energiahoidoista jne....
        Epäuskon tunnustaminen ei ole syntiä. Se on rehellisyyttä. Jla rakastaa rehellisiä epäileviä Tuomaitaan.

        Ei tarvita karua arkea. Menestynyt ihminen voi tuntea sisäistä tyhjyyttä. Kaikki on turhuutta ja tuulen tavoittelua ilman Jumalaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvita karua arkea. Menestynyt ihminen voi tuntea sisäistä tyhjyyttä. Kaikki on turhuutta ja tuulen tavoittelua ilman Jumalaa.

        "Ei tarvita karua arkea. Menestynyt ihminen voi tuntea sisäistä tyhjyyttä. Kaikki on turhuutta ja tuulen tavoittelua ilman Jumalaa."

        Riippuu ihmisestä toinen voi olla hyvinkin tyytyväinen elämäänsä ja toinen jota kutsut "tyhjäksi ihmiseksi" ei tyydy mihinkään ja saattaa mennä jopa niin pitkälle että löytää tyytyväisyyden vasta kun kuvittelee että on jotenkin maailmankaikkeudelle erityinen ja tärkeä ja että jopa maailmankaikkeudessa on joku luojajumala joka on ikuisuuden ollut juuri häntä varten ja koko universumi on tällaisen taikuskon mukaan valmistettu juuri hänelle ja hänen kaltaisilleen erikoisyksilöille .

        Narsismi kun saa vallan ei mittasuhteilla ole enään mitään rajaa ja ihminen saattaa unohtaa olevansa vain yksi elollinen miljardien ja taas miljardien elollisten joukossa joilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä planeetallemme saati universumille .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei tarvita karua arkea. Menestynyt ihminen voi tuntea sisäistä tyhjyyttä. Kaikki on turhuutta ja tuulen tavoittelua ilman Jumalaa."

        Riippuu ihmisestä toinen voi olla hyvinkin tyytyväinen elämäänsä ja toinen jota kutsut "tyhjäksi ihmiseksi" ei tyydy mihinkään ja saattaa mennä jopa niin pitkälle että löytää tyytyväisyyden vasta kun kuvittelee että on jotenkin maailmankaikkeudelle erityinen ja tärkeä ja että jopa maailmankaikkeudessa on joku luojajumala joka on ikuisuuden ollut juuri häntä varten ja koko universumi on tällaisen taikuskon mukaan valmistettu juuri hänelle ja hänen kaltaisilleen erikoisyksilöille .

        Narsismi kun saa vallan ei mittasuhteilla ole enään mitään rajaa ja ihminen saattaa unohtaa olevansa vain yksi elollinen miljardien ja taas miljardien elollisten joukossa joilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä planeetallemme saati universumille .

        Höpsis, ketään en ole kutsunut "tyhjäksi ihmiseksi" vaan että menestynyt ihminen voi tuntea sisäistä tyhjyyttä. Uskonnottomalle asia voi toki olla täysin käsittämätön, onnittelut siitä. Vaikka siperia usein opettaa, aina ei ole kyse siperiasta.

        Olipa kyse uskonnottomasta tai uskonnollisesta ajattelusta, on hyvä muistaa että meitä yhtä arvokkaita ihmisiä on aikas paljon. En ymmärrä uskovaisella ajattelutapaa että maailman kaikkeuden Kuninkaan tulisi olla joka hetki joka asiassa ohjaamassa ja neuvomassa. Tai uskonnotonta joka sanoo uskovansa kun Jumala tulee ja esittäytyy. Miksi olisin niin etuoikeutettu että Jumalan pitäisi tulla juuri minulle erikseen esittäytymään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis, ketään en ole kutsunut "tyhjäksi ihmiseksi" vaan että menestynyt ihminen voi tuntea sisäistä tyhjyyttä. Uskonnottomalle asia voi toki olla täysin käsittämätön, onnittelut siitä. Vaikka siperia usein opettaa, aina ei ole kyse siperiasta.

        Olipa kyse uskonnottomasta tai uskonnollisesta ajattelusta, on hyvä muistaa että meitä yhtä arvokkaita ihmisiä on aikas paljon. En ymmärrä uskovaisella ajattelutapaa että maailman kaikkeuden Kuninkaan tulisi olla joka hetki joka asiassa ohjaamassa ja neuvomassa. Tai uskonnotonta joka sanoo uskovansa kun Jumala tulee ja esittäytyy. Miksi olisin niin etuoikeutettu että Jumalan pitäisi tulla juuri minulle erikseen esittäytymään?

        "Miksi olisin niin etuoikeutettu että Jumalan pitäisi tulla juuri minulle erikseen esittäytymään?"


        Jos tämä haluaa ihmisen uskovan itseensä eikö se olisi oikeus ja kohtuus kaikkia ihmisiä kohtaan epäiliväthän opetuslapsetkin jeesuksen jumalallisuutta aika -ajoin vaikka viettivät vuosia tämän seurassa ja saivat nähdä ihmeitä ja merkkejä miksi minä olisin niin epäoikeutettu etten saisi kokea samaa vai luuleeko jumalanne että olen jotenkin opetuslapsia sokeampi uskossani ja heitä parempi uskovainen niin että uskoni heräisi kun näen jonkun Markku Koivitson tai Pirkko Jalovaaran kertovan jumalastaan tai että kun tänne joku fundis uskovainen kirjoittaa helvetisä se olisi jotenkin uskottavaa.?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi olisin niin etuoikeutettu että Jumalan pitäisi tulla juuri minulle erikseen esittäytymään?"


        Jos tämä haluaa ihmisen uskovan itseensä eikö se olisi oikeus ja kohtuus kaikkia ihmisiä kohtaan epäiliväthän opetuslapsetkin jeesuksen jumalallisuutta aika -ajoin vaikka viettivät vuosia tämän seurassa ja saivat nähdä ihmeitä ja merkkejä miksi minä olisin niin epäoikeutettu etten saisi kokea samaa vai luuleeko jumalanne että olen jotenkin opetuslapsia sokeampi uskossani ja heitä parempi uskovainen niin että uskoni heräisi kun näen jonkun Markku Koivitson tai Pirkko Jalovaaran kertovan jumalastaan tai että kun tänne joku fundis uskovainen kirjoittaa helvetisä se olisi jotenkin uskottavaa.?

        Jumala esittäytynee kaikille halukkaille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi olisin niin etuoikeutettu että Jumalan pitäisi tulla juuri minulle erikseen esittäytymään?"


        Jos tämä haluaa ihmisen uskovan itseensä eikö se olisi oikeus ja kohtuus kaikkia ihmisiä kohtaan epäiliväthän opetuslapsetkin jeesuksen jumalallisuutta aika -ajoin vaikka viettivät vuosia tämän seurassa ja saivat nähdä ihmeitä ja merkkejä miksi minä olisin niin epäoikeutettu etten saisi kokea samaa vai luuleeko jumalanne että olen jotenkin opetuslapsia sokeampi uskossani ja heitä parempi uskovainen niin että uskoni heräisi kun näen jonkun Markku Koivitson tai Pirkko Jalovaaran kertovan jumalastaan tai että kun tänne joku fundis uskovainen kirjoittaa helvetisä se olisi jotenkin uskottavaa.?

        Kyllä se on mielestäni realiteetti, että jotkut saavat nähdä enemmän "ihmeitä ja merkkejä" kuin toiset. En tiedä miksi. Usko ei tosiaan herää katsomalla (tai kadehtimalla/halveksimalla) muita. "Jokainen tulee uskollaan autuaaksi." Omalla uskollaan, ei toisen. Kannettu vesi ei kauan kaivossa pysy. Yleisenä ilmoituksena Jla on antanut sanansa.

        - sen joka Jlan luokse tulee, täytyy uskoa että Jla on
        - Jeesus vastasi heille ja sanoi: "Minun oppini ei ole minun, vaan hänen, joka on minut lähettänyt. 17Jos joku tahtoo tehdä hänen tahtonsa, tulee hän tuntemaan, onko tämä oppi Jumalasta, vai puhunko minä omiani
        - Jeesus sanoi hänelle: »Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe

        Luin aikoinani evankeliumeja pohtien samalla onko Jeesus hullu vai se minkä hän itse ymmärsi itsensä olevan. Tulin jälkimmäiseen lopputulokseen. Ja tahdon uskoa Herraan, koska hän on hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tarkoitatko hänen syntyneen uskovaisena? Eikö ihminen ole syntyessään luonnollisesti ateisti?"


        Tarkoitan kun hän puhuu isoäidistään joka on lestadiolainen on iskostanut häneen lapsena jonkinlaisen uskomuksen jumalharhoihin sillä ethän sinäkään ala kilpailemaan joulupukin älyn kanssa jos et usko joulupukkiin.

        Mikäli vanhemmat kerettiläisiä, lapsikin on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan normaalia on, että ihminen joka ei usko Jumalaan, vertaa itseään Jumalaan. Voinhan verrata itseäni vaikka röllipeikkoon, jos huvittaa.

        Vai röllipeikkoon voi härreguude


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpsis, ketään en ole kutsunut "tyhjäksi ihmiseksi" vaan että menestynyt ihminen voi tuntea sisäistä tyhjyyttä. Uskonnottomalle asia voi toki olla täysin käsittämätön, onnittelut siitä. Vaikka siperia usein opettaa, aina ei ole kyse siperiasta.

        Olipa kyse uskonnottomasta tai uskonnollisesta ajattelusta, on hyvä muistaa että meitä yhtä arvokkaita ihmisiä on aikas paljon. En ymmärrä uskovaisella ajattelutapaa että maailman kaikkeuden Kuninkaan tulisi olla joka hetki joka asiassa ohjaamassa ja neuvomassa. Tai uskonnotonta joka sanoo uskovansa kun Jumala tulee ja esittäytyy. Miksi olisin niin etuoikeutettu että Jumalan pitäisi tulla juuri minulle erikseen esittäytymään?

        Juuri niin. Ei Jumalan tarvitse laskeutua Senaatintorille todistaakseen olemassaolonsa.


    • Anonyymi

      Moni maan ykkösälykkö kääntynyt

      • Anonyymi

        Enbuske ei ole mikään älykkö joten tarkoitat varmaankin joitain muita olisi kiva tietää keitä tarkoitat?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enbuske ei ole mikään älykkö joten tarkoitat varmaankin joitain muita olisi kiva tietää keitä tarkoitat?

        Maan ykkösälykköjä Sarasvuo, Enbuske jne


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maan ykkösälykköjä Sarasvuo, Enbuske jne

        Fiksu uskoo, tyhmä ei tajua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enbuske ei ole mikään älykkö joten tarkoitat varmaankin joitain muita olisi kiva tietää keitä tarkoitat?

        En tarkoita sinua, jos sitä tarkoitat


    • Anonyymi

      Ylioppilaat Sarasvuo ja Enbuske ovat älykköjä

      Joopa joo
      Sarasvuo on köyhistä oloista joten hän on menestynyt ylöspäin
      Enbuske on alaspäin valuva lätty

      Pidätteö Ykoskea ja Msaloa älykköinä?

      • Anonyymi

        Emme pidä


    • >>Tuomas Enbuske kertoo janonneensa hyväksyntää vuosia – ”Halusin olla älykkäämpi kuin Jumala”

      No ei ole tavoitteet olleet korkealla Tuomaksella. Jälkeenpäin ajateltuna itse ainakin ohitin Jumalan älykkyydessä viimeistään viisivuotiaana. Perusteluiksi riittää ihan kaikki ne ristiriidat ja älyttömyydet, joita muinaiset vuohipaimenet Jumalansa nimiin sepittivät.

      • Anonyymi

        Ei kuitenkaan edes esimerkkiä ole antaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kuitenkaan edes esimerkkiä ole antaa.

        ” Ei kuitenkaan edes esimerkkiä ole antaa.”

        No otetaan esimerkkinä ihan ensimmäinen selvä virhe Raamatun alusta - minä olisin luonut 1. päivänä auringon kun päivänvalo ja vuorokaudenaikojen vaihtelu riippuu auringonvalosta. Vuohipaimen ei tätä tiennyt vaan hän luuli päivänvalon olevan auringosta erillinen entiteetti ja aurinko oli vain kirkas merkkilamppu taivaankannessa, joka näytti määräaikoja aurinkokelloon. Siksi vuohipaimen kirjoitti Jumalan suuhun tällaisen alkeellisen virheen.

        Koska me tiedämme, ettei Jumalaa oikeasti ole olemassa niin Raamatun Jumalan älykkyys on oikeasti 2500 vuotta sitten eläneen pronssikautisen vuohipaimenen älykkyys, joka tulee esille kirjoituksissa. Mielestäni vaatii melkoista pinnistelyä olla yhtä tietämätön ja älytön kuin tuon aikainen ihminen.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        ” Ei kuitenkaan edes esimerkkiä ole antaa.”

        No otetaan esimerkkinä ihan ensimmäinen selvä virhe Raamatun alusta - minä olisin luonut 1. päivänä auringon kun päivänvalo ja vuorokaudenaikojen vaihtelu riippuu auringonvalosta. Vuohipaimen ei tätä tiennyt vaan hän luuli päivänvalon olevan auringosta erillinen entiteetti ja aurinko oli vain kirkas merkkilamppu taivaankannessa, joka näytti määräaikoja aurinkokelloon. Siksi vuohipaimen kirjoitti Jumalan suuhun tällaisen alkeellisen virheen.

        Koska me tiedämme, ettei Jumalaa oikeasti ole olemassa niin Raamatun Jumalan älykkyys on oikeasti 2500 vuotta sitten eläneen pronssikautisen vuohipaimenen älykkyys, joka tulee esille kirjoituksissa. Mielestäni vaatii melkoista pinnistelyä olla yhtä tietämätön ja älytön kuin tuon aikainen ihminen.

        Voitko lyhentää, ei tuota jaksa lukea


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        ” Ei kuitenkaan edes esimerkkiä ole antaa.”

        No otetaan esimerkkinä ihan ensimmäinen selvä virhe Raamatun alusta - minä olisin luonut 1. päivänä auringon kun päivänvalo ja vuorokaudenaikojen vaihtelu riippuu auringonvalosta. Vuohipaimen ei tätä tiennyt vaan hän luuli päivänvalon olevan auringosta erillinen entiteetti ja aurinko oli vain kirkas merkkilamppu taivaankannessa, joka näytti määräaikoja aurinkokelloon. Siksi vuohipaimen kirjoitti Jumalan suuhun tällaisen alkeellisen virheen.

        Koska me tiedämme, ettei Jumalaa oikeasti ole olemassa niin Raamatun Jumalan älykkyys on oikeasti 2500 vuotta sitten eläneen pronssikautisen vuohipaimenen älykkyys, joka tulee esille kirjoituksissa. Mielestäni vaatii melkoista pinnistelyä olla yhtä tietämätön ja älytön kuin tuon aikainen ihminen.

        Ketkä "te" tiedätte?

        Koska me tiedämme että Jumala on.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        ” Ei kuitenkaan edes esimerkkiä ole antaa.”

        No otetaan esimerkkinä ihan ensimmäinen selvä virhe Raamatun alusta - minä olisin luonut 1. päivänä auringon kun päivänvalo ja vuorokaudenaikojen vaihtelu riippuu auringonvalosta. Vuohipaimen ei tätä tiennyt vaan hän luuli päivänvalon olevan auringosta erillinen entiteetti ja aurinko oli vain kirkas merkkilamppu taivaankannessa, joka näytti määräaikoja aurinkokelloon. Siksi vuohipaimen kirjoitti Jumalan suuhun tällaisen alkeellisen virheen.

        Koska me tiedämme, ettei Jumalaa oikeasti ole olemassa niin Raamatun Jumalan älykkyys on oikeasti 2500 vuotta sitten eläneen pronssikautisen vuohipaimenen älykkyys, joka tulee esille kirjoituksissa. Mielestäni vaatii melkoista pinnistelyä olla yhtä tietämätön ja älytön kuin tuon aikainen ihminen.

        Et sinä kyllä kaiketi tuosta viisivuotiaana ymmärtänyt yhtään mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä kyllä kaiketi tuosta viisivuotiaana ymmärtänyt yhtään mitään.

        Ymmärsin, että päivänvalo johtuu auringosta. Jumala ei ymmärtänyt.


      • Anonyymi
        Master-Henry kirjoitti:

        Ymmärsin, että päivänvalo johtuu auringosta. Jumala ei ymmärtänyt.

        En usko


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe