Jobin kirjassa Jumala lyö Saatanan kanssa vetoja Jobista ja Jumala antaa Saatanalle luvan kiusata mitä raajimmalla tavalla syytöntä Jobia. Jobin ystävät jatkavat lyömistä ja lisäävät vielä Jobille painolastia muutenkin suuren kärsimyksen keskellä. Jobin kirjan toinen sepittäjä haluaa kaunistella tarinaa kirjoittamalla siihen onnellisen lopun, mutta se ei muuta sitä tosiasiaa että Jumala on tämän tarinan konna. Tarina on hyvin opettavainen nykyajankin ihmisille. Syyttömät joutuvat usein kärsimään ja syylliset pääsevät kuin koira veräjästä, ystävätkään ei auta vaan lyövät jo muutenkin lyötyä. Esimerkkejä ei ole vaikea löytää.
Jobin kärsimysnäytelmä
16
69
Vastaukset
- Anonyymi
Jobin kirjassa kerrotaan miten elämä kohtelee kaltoin Jobia niin että hän toivoo jo kuolemaakin mikä pelastaisi hänet kärsimyksiltä. Job syyttää Jumalaa siitä että hän joutuu kärsimään syyttömästi, ja ystävät vielä lisäävät painolastia ja syyllistävät jobia minkä ehtivät.
Kertomuksesta tulee elävästi mieleen nykypäivän monet syyllistäjät ja ihmisiä karsinoivat uskovat: synneistäsi sinä kärsit, et ole uskossa, etkä uudestisyntynyt, tee sitä ja tee tätä, jättäydy, antaudu, tee ratkaisu ja vaikka mitä. Kaikki nämä ovat ehdollisen rakkauden ja todellisuudessa rakkaudettomuuden tunnusmerkkejä kun oma itsekkyys saa voiton eikä lähimmäisen taakkaa haluta kantaa.
Erään evankelioimisliikkeen uskova kehui itseään ystävälleen joka oli joutunut masennuksen takia psykiatriseen hoitoon: ”Minulla menee hyvin, koska MINÄ uskon Jumalaan” Tällainen usko edustaa pelkkää moralismia ja kuvaa sataprosenttisesti ihmisen omaa, itse valittua ja itse tehtyä uskoa, jossa ihminen asettaa oman itsensä ja erinomaisuutensa muillekin mittapuuksi.- Anonyymi
Ajankohtaista asiaa.
- Anonyymi
Monelta itseään uskovaksi kehuvalta puuttuu empatia/myötätunto/rakkaus kokonaan. Ovatko he Jeesuksen opetuksen mukaan kristittyjä lainkaan? Sanoihan Turun piispakin TV haastattelussa suoraan ettei Jumaa voi rakastaa ohi ihmisen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monelta itseään uskovaksi kehuvalta puuttuu empatia/myötätunto/rakkaus kokonaan. Ovatko he Jeesuksen opetuksen mukaan kristittyjä lainkaan? Sanoihan Turun piispakin TV haastattelussa suoraan ettei Jumaa voi rakastaa ohi ihmisen.
Uskot siis Leppästä enemmän kuin Jeesusta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta Leppänen puhuu aivan oikein Jeesuksesta. Uskon kumpaankin, myös Leppäseen että hän hoitaa virkansa hyvin. Hänen valintansa oli parasta mitä luterilaisessa kirkossa on koskaan tapahtunut Lutherin jälkeen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jeesus rakastaa meitä .
Anonyymi kirjoitti:
” Uskot siis Leppästä enemmän kuin Jeesusta?”
En ole nähnyt Leppäsen haastattelua, mutta eiköhän tuossa tiivisty koko juutalaiskristillisyyden moraali. Hillel vanhempi tiivisti Tooran yhteen virkkeeseen: ” Älä tee muille sitä, mikä sinusta on pahaa; kaikki muu on kommentaaria.”
Hieman lisää Hillelin pohdintaa: ” Jos minä en ole itseäni varten, ketä varten sitten olen? Jos minä olen vain itseäni varten, mikä minä olen? Jos ei nyt, niin milloin?”
Jos me siis uskomme olevamme Jumalan kuvia, meidän tulee ensin pitää huolta itsestämme. Lisäksi meidän tulee kohdella kanssaihmisiämme hyvin. Valitettavasti uskovaisilta unohtuu usein se, että eri tavalla uskovakin on Jumalan kuva. Tässä unohduksessa uskovainen kuvittelee rakastavansa omaa Jumalaa ja samalla tekee pahaa Jumalan kuviksi luoduille (eri tavalla ajatteleville) kanssaihmisille.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Hillel
- Anonyymi
Job näyttää yritykseltä ymmärtää miksi onnettomuuksia ylipäätään tapahtuu. Myös silloi ajateltiin usein että ihminen itse on jollakin tavalla onnettomuuksiinsa syypää. Jeesukseltakin kysyttiin eräästä sokeasta että kuka teki syntiä hän vai hänen vanhempansa että hänen pitiä syntyä sokeana. Jeesus ei mennyt mukaan karman laki -ideaan. Onnettomuuksia vaan sattuu ilman mitään syytä kenelle tahansa. Sille emme voi mitään. Karman laki ei päde.
- Anonyymi
Oikeesti noi juutalaisiin satuihin kääntymisen vie pois ristiltä . Ristillä on sovitus. Job kirjan pääosassa on saatana joka oli myös juudaksessa. Jeesusta lyötiin syyttömänä kateudesta. Kateus on synti.
- Anonyymi
> Jobin kirjassa Jumala lyö Saatanan kanssa vetoja
Näytätkö vielä kohdan Raamatusta, jossa on sana veto?
> Jumala on tämän tarinan konna.
Minun mielestäni ei, Saatana on tarinan konna joka tekee itsestään pellen tarinassa, kun yrittää toistaa kaikkitietävän vääräksi. Saatana osoittaa olevansa paha kiduttaja, joka kuvittelee väärin tietävänsä paremmin kuin Jumala. Tarina osoittaa sen, että Satana ei tiedä, Saatana on paha ja valmis tekemään mitä tahansa täysin syyttömälle ihmiselle ja hänen sukulaisille ja lisäksi sen, että Jumalalla on onneksi valta yli Saatanan, eikä Saatana voi tehdä mitään Jumalan sitä sallimatta.
Jumala ei ole paha, Jumala tietää Jobin selviävän ja itse uskon, että siksi sallii asian, jotta me näkisimme totuuden Saatanasta. Lisäksi, Jumala hyvittää Jobille kärsimykset lopuksi. Mitä hyvää Saatana tekee tarinassa? Ilmeisesti pidät ihmisten rääkkäämistä hyvänä asiana?- Anonyymi
Elikkä sinusta A Hitlerkin oli hyvä? Eihän tämä tiettävästi tappanut itse yhtään juutalaista. Se joka antaa toisen kiduttaa ja tappaa, vaikka voisi estää sen, ON PAHA. Sitä paitsi on idiotiaa vedota siihen, että Jobille korvattiin kaikki. Niin kuin Job olisi ainoa kärsinyt. Entäs syyttöminä murhatut palvelijat ja Jobin lapset. Hekö ovat hullujumalallesi vain tavaraa, jonka voi korvata?
- Anonyymi
Herra Sebaot loi sekä ihmisen että Saatanaksi lankeavan Lucifer-enkelin, vaikka tiesi näiden sortuvan syntiin,
Herra Sebaot on vastuussa omista teoistaan.
"Jumalalla on onneksi valta yli Saatanan, eikä Saatana voi tehdä mitään Jumalan sitä sallimatta."
Juuri noin.
Ja Herra Sebaot sallii pahuuden, vaikka voisi lopettaa sen koska vain.
"Ilmeisesti pidät ihmisten rääkkäämistä hyvänä asiana?"
Herra Sebaotille ei näytä tuottavan mitään ongelmia tuottaa äärimmäinen pahuus, joista tarina Jobin ja hänen perheensä rääkkäämisestä on vain yksi esimerkki.
Miksi sinä hyväksyt Herra Sebaotin sadismin? ” Näytätkö vielä kohdan Raamatusta, jossa on sana veto?”
Eiköhän tuo ole täysin selvä Jobin kirjan alussa, vaikka sitä ei erikseen sanota. Tässä vielä Jumalan ja Saatanan sanailu. Eikö tästä nyt vähän heikommillakin hoksottimilla tunnista heidän välisen kilpailun?
Herra kysyi: »Oletko pannut merkille palvelijani Jobin? Ei ole maan päällä toista hänen kaltaistaan, niin vilpitöntä ja nuhteetonta ja jumalaapelkäävää, ei ketään, joka niin karttaisi kaikkea pahaa.»
Saatana vastasi Herralle: »...Mutta ojennapa kätesi ja tartu siihen mitä hänellä on. Saat nähdä, että hän kiroaa sinua vasten kasvoja!»
Herra sanoi Saatanalle: »Hyvä on. Saat tehdä mitä haluat kaikelle mitä hänellä on. Mutta häneen itseensä et saa koskea.»
” Minun mielestäni ei, Saatana on tarinan konna joka tekee itsestään pellen tarinassa, kun yrittää toistaa kaikkitietävän vääräksi.”
Jumalan ja Saatanan välinen vedonlyönti ja Saatanan toiminta on ihan sivuseikka tässä tarinassa. Kuten yllä on jo kommentoitu, tämä tarina pyrkii selittämään sitä, miksi hyville ihmisillekin sattuu onnettomuuksia ja tapaturmia. Tuolloin ei tunnettu käsitettä sattuma. Kaikki tapahtui kohtalon eli jumalien ohjaamana. VT:n keskeinen oppi on se, että synnin palkka on kuolema, joka ei ole mikään vertauskuvallinen kuolema vaan se tapahtuu konkreettisesti tässä elämässä. Vastaavasti Jumalan tahdon mukaan eläminen palkittiin tässä elämässä maallisella hyvällä. Koska sattuman vuoksi näin ei kuitenkaan ole, piti jotenkin kyetä selittämään se, että miksi hyville ihmisille kuitenkin tapahtuu pahoja asioita. Eikä pahoille asioille ollut selitys mikään vedon lyönti vaan se, että pahoja asioita tapahtuu koska Jumala voi niin tehdä eikä ihmisellä ole siihen mitään sanomista.- Anonyymi
Master-Henry kirjoitti:
” Näytätkö vielä kohdan Raamatusta, jossa on sana veto?”
Eiköhän tuo ole täysin selvä Jobin kirjan alussa, vaikka sitä ei erikseen sanota. Tässä vielä Jumalan ja Saatanan sanailu. Eikö tästä nyt vähän heikommillakin hoksottimilla tunnista heidän välisen kilpailun?
Herra kysyi: »Oletko pannut merkille palvelijani Jobin? Ei ole maan päällä toista hänen kaltaistaan, niin vilpitöntä ja nuhteetonta ja jumalaapelkäävää, ei ketään, joka niin karttaisi kaikkea pahaa.»
Saatana vastasi Herralle: »...Mutta ojennapa kätesi ja tartu siihen mitä hänellä on. Saat nähdä, että hän kiroaa sinua vasten kasvoja!»
Herra sanoi Saatanalle: »Hyvä on. Saat tehdä mitä haluat kaikelle mitä hänellä on. Mutta häneen itseensä et saa koskea.»
” Minun mielestäni ei, Saatana on tarinan konna joka tekee itsestään pellen tarinassa, kun yrittää toistaa kaikkitietävän vääräksi.”
Jumalan ja Saatanan välinen vedonlyönti ja Saatanan toiminta on ihan sivuseikka tässä tarinassa. Kuten yllä on jo kommentoitu, tämä tarina pyrkii selittämään sitä, miksi hyville ihmisillekin sattuu onnettomuuksia ja tapaturmia. Tuolloin ei tunnettu käsitettä sattuma. Kaikki tapahtui kohtalon eli jumalien ohjaamana. VT:n keskeinen oppi on se, että synnin palkka on kuolema, joka ei ole mikään vertauskuvallinen kuolema vaan se tapahtuu konkreettisesti tässä elämässä. Vastaavasti Jumalan tahdon mukaan eläminen palkittiin tässä elämässä maallisella hyvällä. Koska sattuman vuoksi näin ei kuitenkaan ole, piti jotenkin kyetä selittämään se, että miksi hyville ihmisille kuitenkin tapahtuu pahoja asioita. Eikä pahoille asioille ollut selitys mikään vedon lyönti vaan se, että pahoja asioita tapahtuu koska Jumala voi niin tehdä eikä ihmisellä ole siihen mitään sanomista.Moikka bersemaster!
Vedonlyönti nimenomaan on kaiken A ja O
Jumala ja Saatana on sama persoona skitsofreenisesti jakautuneena.
Tarkoittaa myös samalla sitä, ettei mitään persoonallista vaikuttavaa jumalaa ole olemassa!
T: Neutral-atheist. Anonyymi kirjoitti:
Moikka bersemaster!
Vedonlyönti nimenomaan on kaiken A ja O
Jumala ja Saatana on sama persoona skitsofreenisesti jakautuneena.
Tarkoittaa myös samalla sitä, ettei mitään persoonallista vaikuttavaa jumalaa ole olemassa!
T: Neutral-atheist."Tarkoittaa myös samalla sitä, ettei mitään persoonallista vaikuttavaa jumalaa ole olemassa!"
Mutta silti sinulle on tärkeä, että Jumala ja Saatana on sama persoona skitsofreenisesti jakautuneena. Minä kirjoittelen niistä eri persoonina kun suurin osa uskovaisista näin uskoo ja Jobin kirjassakin ne ovat selvästi eri persoonia.
Kai tiedät, että henkilö voi kirjoittaa mielikuvitusolennoista uskomatta silti itse niihin? Me voimme kirjoittaa esimerkiksi miten suomalaiset ennen uskoivat saunatonttuihin vaikkapa seuraavasti: "Saunatonttu nylki huonosti käyttäytyneen talon isännän. Lauteille oli jätetty vaan nahka kuivumaan." Suurin osa täysjärkisistä ihmisistä tajuaa, ettei kirjoittaja itse usko Saunatontun nylkeneen isäntää vaikka sitä ei erikseen kirjoiteta disclaimerina.
- Anonyymi
Kertomus kertoo, kuinka seinähulluja aitouskovaiset ovat 🤢
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️932129Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1671557YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä741339Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2401237- 731190
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan881106Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1511051Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2531016Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.51936Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli88901