Taloyhtiöt tuhlaavat rahaa latausasemiin

Anonyymi

Tuntuuko latausasemien rakentaminen taloyhtiöön kalliilta? Ratkaisu on CTEK Njord Go laturi. Tässä se taas nähdään. Taloyhtiöissä käytetään turhaan isoja summia sähköautojen latausasemien rakentamiseen. Pelkkä 3-vaihe CEE riittäisi. Kehitys kehittyy koko ajan. Lisäksi ladattava sähköauto on vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin.

53

165

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastustan taloyhtiöömme latausasemien rakentamista viimeiseen asti. Tuo on hyvä esimerkki siitä miten rahaa saa tuhlattua taloyhtiössä hätiköimällä.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Juuri tuontyyppisiä ja tuon hintaluokan laitteita taloyhtiöissä käytetään.
      Luulitko tyhmyyksissäsi että sinne on asennettu jotain pikalatausasemia?

      • Anonyymi

        Etkö itse tajua? Miksi pitää rakentaa latausasema jokaiseen autopaikkaan kun pelkkä 3-vaihepistorasia riittää? Jokainen lataussähköautonomistaja hommatkoon itse laturinsa.
        Tosin välivaihehan nuo ladattavat sähköautot vain ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö itse tajua? Miksi pitää rakentaa latausasema jokaiseen autopaikkaan kun pelkkä 3-vaihepistorasia riittää? Jokainen lataussähköautonomistaja hommatkoon itse laturinsa.
        Tosin välivaihehan nuo ladattavat sähköautot vain ovat.

        Nykyään olemassaolevissa taloyhtiöissä osakas itse maksaa oman latauslaitteensa. Ei taloyhtiö. Kyse kun on yksittäisen paikan muuttamisesta latauskelpoiseksi, ei kaikkien parkkiruutujen.
        Jos rakennetaan lataus kaikille niin silloin kannattaa verrata vaihtoehtoa että lataulaitteet ostetaan isompana eränä taloyhtiön piikkiin. Määräalennus ja hankintahinnan jyvittäminen vastikkeeseen voi olla mielekäs vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö itse tajua? Miksi pitää rakentaa latausasema jokaiseen autopaikkaan kun pelkkä 3-vaihepistorasia riittää? Jokainen lataussähköautonomistaja hommatkoon itse laturinsa.
        Tosin välivaihehan nuo ladattavat sähköautot vain ovat.

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.

        Tuossa on taas keksitty omasta päästä projekti jollaisia yksikään taloyhtiö ei edes tee. Ei olemassaolevassa taloyhtiössä aleta varustamaan kaikkia parkkipaikkoja kalliilla latauslaitteilla tuosta vaan.
        Täyttä hörhöilyä. Se on kyllä totta että hyvä vaihtoehto yksittäisissä tapauksissa on rakentaa vain pistorasia. Mutta kuten sanottu niin yksittäistapauksissa ratkaisun tekee ja kulut maksaa se yksittäinen osakas. Ei taloyhtiö.
        Yrittäkääs ymmärtää mistä puhutte. Nyt vain sekoilette huviksenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on taas keksitty omasta päästä projekti jollaisia yksikään taloyhtiö ei edes tee. Ei olemassaolevassa taloyhtiössä aleta varustamaan kaikkia parkkipaikkoja kalliilla latauslaitteilla tuosta vaan.
        Täyttä hörhöilyä. Se on kyllä totta että hyvä vaihtoehto yksittäisissä tapauksissa on rakentaa vain pistorasia. Mutta kuten sanottu niin yksittäistapauksissa ratkaisun tekee ja kulut maksaa se yksittäinen osakas. Ei taloyhtiö.
        Yrittäkääs ymmärtää mistä puhutte. Nyt vain sekoilette huviksenne.

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        Voit ostaa vielä ainakin pari sähköautoa nykytekniikalla, ennen kuin polttokennoautot tulevat käyttöön suurissa määrin, eikä silloinkaan enää vedyllä käytettävänä. Tulevaisuuden autot liikkuvat polttokennolla jossa käytetään anodina jotain kiinteää ainetta ja "polttoaine" vaihdetaan uuteen esimerkiksi vuosihuollossa tai jopa harvemmin. Suomessa ei aloiteta vetyasemien rakentamista koska vedyllä toimiva polttokennoauto on vain lyhytaikainen välimuoto. Jo olemassa olevat kaasutankkausasemat kannattaisi säilyttää, koska todennäköisesti vetykäyttöisten polttokennojen tilalle tulee lähiaikoina metaanikäyttöiset polttokennot joille siis tankkausmahdollisuus on jo olemassa Suomessa taajaan asutulla alueella kohtalaisen laajasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        "Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa"

        Juurikin näin. Ylivoimaisesti yleisin käytäntö taloyhtiöissä on se että osakas kysyy taloyhtiöltä luvan muuttaa tolppapaikkansa latauskäyttöön omalla kustannuksellaan. Taloyhtiö antaa luvan ja osakas maksaa muutostyöt. Uusi laki takaa osakkaalle mahdollisuuden tähän. Taloyhtiö ei voi enää kieltää osakasta tekemästä muutostyötä omalla kustannuksellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        "Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?"

        Siksi että kokonaishinnaksi tulee pienempi ostaa kaikki laturit osana urakkaa kuin se että jokainen osakas ostaisi erikseen latauslaitteen yksi kerrallaan alveineen päivineen.
        Loppupeleissä tuossa kun tulee jokaiselle osakkaalle maksettavaksi yksi laturi.

        Osakaskohtainen sähkömittari tarvitaan joka tapauksessa ja sekin saattaa olla edullisempaa kun hankkii laturit+sähkömittarit osana urakkaa eikä pelkkiä "tyhmiä" töpseleitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        "Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa."

        Vedyn jakelua ei tule koskaan henkilöautojen käyttöön joten sen voit unohtaa. Latausasioissa ei ole mitään sekoilua muualla kuin sinun päässäsi. Standardit on tehty jo ajat sitten eikä niissä ole mitään tarvetta muutoksille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        Taloyhtiö jos osallistuu millään tavalla latauspaikkojen rakentamiseen, joutuvat autottomat osakkaat maksamaan autoilijoiden kuluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa"

        Juurikin näin. Ylivoimaisesti yleisin käytäntö taloyhtiöissä on se että osakas kysyy taloyhtiöltä luvan muuttaa tolppapaikkansa latauskäyttöön omalla kustannuksellaan. Taloyhtiö antaa luvan ja osakas maksaa muutostyöt. Uusi laki takaa osakkaalle mahdollisuuden tähän. Taloyhtiö ei voi enää kieltää osakasta tekemästä muutostyötä omalla kustannuksellaan.

        Maksaako tolppapaikan muuttaja mahdollisesti taloyhtiöön tarvittavan syöttökaapelin vaihtamisen, pääkeskuksen ja kalliimman sähköliitännän? Vanhoissa kerrostaloissa sähkö ei riitä joka tolppaan ja kallita muutoksia tarvitaan tolpan muuttamisen lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloyhtiö jos osallistuu millään tavalla latauspaikkojen rakentamiseen, joutuvat autottomat osakkaat maksamaan autoilijoiden kuluja.

        Riippuu yhtiöjärjestyksestä ja tuleeko kaikille asunnoille ja onko kuinka paljon paikkoja jne....
        Eipä vedellä liian helppoja ja suoria päätelmiä tietämättömänä asioista.
        Vaikka kaikki joutuivat maksamaan, niin jokainen siitä hyötyy tavallaan(arvonousuna)tai käyttöoikeutena jne. Sellaista on yhteisöasuminen.


    • Anonyymi

      Montakohan 11 kW laturia taloyhtiön sähköverkko kestää ilman vahvistusta ja kuka sen kulutetun energian mittaa?

      • Anonyymi

        Sitä ei voi tietää ja sinne asennetaan mittari.


      • Anonyymi

        Vaikka miten monta, jos asianmukainen dynaaminen kuormantasaus on asennettu. Laitteet toki myös mittaavat kulutuksen.

        Miksi vihjailet hölmöjä, kun et asiasta mitään tiedä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka miten monta, jos asianmukainen dynaaminen kuormantasaus on asennettu. Laitteet toki myös mittaavat kulutuksen.

        Miksi vihjailet hölmöjä, kun et asiasta mitään tiedä?

        Tuskin kestää ja nyt puhutkin jo ihan muusta kuin pelkkien 3-vaihepistorasioiden asennuksista.


    • Anonyymi

      Toyotan omapoika luulee, että Toyotan Mirai ja vetyauto tulee yleistymään, no ei tule. No hän ei ihan ymmärrä vedyt tuottamisen ongelmia, eli ensin tarvitaa älyttömästi sähköä vedyn tuottamisessa ja sen jälkeen vety muutetaan polttokennossa takaisin sähköksi. Vedyn tuottaminen lisäisi ja jatkaisi kivihiilen käyttöä ja ydinvoimaloiden rakentamista jne....

      • Anonyymi

        Jenkeissä myytiin viime vuonna 499 Miraita, edellisenä vuonna 1502 eli pudotusta 67%.


    • Anonyymi

      Kyllähän nuo lataussähköautot ovat melkoista pienen porukan hypetystä. Järkyttävän epäkäytännöllisiä. Vetyautot ovat tulevaisuutta, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

      • Anonyymi

        Kaksi vuotta sähköautoilleena ja 70 000 km sillä ajaneena totean polttiksen olevan todella epäkäytännöllinen erikseen määrätyssä paikassa haisevalla polttoaineella paskaisesta letkusta pakkasessa ja tuiskussa kiinni pidettävä tankattava. Ajaessa auto pärisee, tärisee, haisee ja nykii. Liikkuu etanan lailla, liikkeelle lähtemiset kuin hidastetussa elokuvassa. Kaiken lisäksi kuluttaa sikakallista polttoainetta josta käyttää hyväkseen vain 20%. Loput 80% polttaa lämpöna taivaalle saastuttamaan hengitysilman ja ilmakehän.

        Sähköauton "tankki" on aina aamuisin täysi, itsellä omaa aikaa tapahtumaan menee kaikkineen parikymmentä sekuntia, aamulla takkia päälle pukiessa kännykällä auton lämmitys päälle jolloin autolle tullessa on auto jo miellyttävän lämmin, toimii myös kesällä viilentämällä.
        Pitkällä matkalla lataus tapahtuu samalla kun kuski ja matkustajatkin latautuvat noin 300 km.n välein puolisen tuntia, jonka tauon yli 90% autoilijoista tekevät myös polttiksella ajaessaan.
        Sähköauto ei pärise ja haise, on turvallinen hyvän aikailemattoman kiihtymisen sekä tuhat kertaa nopeamman sutimisen eston vuoksi.
        Sähköauto on tätä päivää, polttomoottori on muinasjäänteinen hirvitys.


      • Anonyymi

        Ladattavien autojen osuus viimekuussa oli jo yksi kolmasosa ja osuus kasvaa vahvasti.

        Jos puhutaan pienestä porukasta niin voi laskea yhteen ne kaikki joilla on vetyauto, vedyn tankkausasema tai joilla on realistinen suunnitelma Suomen vedyn jakeluun. Kun laskee kaikki nämä henkilöt yhteen niin päädymme lukuun NOLLA.
        Luku kasvaa viidessä seuraavassa vuodessa 1.000% vuodessa eli on viiden vuoden päästä huimaavat NOLLA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi vuotta sähköautoilleena ja 70 000 km sillä ajaneena totean polttiksen olevan todella epäkäytännöllinen erikseen määrätyssä paikassa haisevalla polttoaineella paskaisesta letkusta pakkasessa ja tuiskussa kiinni pidettävä tankattava. Ajaessa auto pärisee, tärisee, haisee ja nykii. Liikkuu etanan lailla, liikkeelle lähtemiset kuin hidastetussa elokuvassa. Kaiken lisäksi kuluttaa sikakallista polttoainetta josta käyttää hyväkseen vain 20%. Loput 80% polttaa lämpöna taivaalle saastuttamaan hengitysilman ja ilmakehän.

        Sähköauton "tankki" on aina aamuisin täysi, itsellä omaa aikaa tapahtumaan menee kaikkineen parikymmentä sekuntia, aamulla takkia päälle pukiessa kännykällä auton lämmitys päälle jolloin autolle tullessa on auto jo miellyttävän lämmin, toimii myös kesällä viilentämällä.
        Pitkällä matkalla lataus tapahtuu samalla kun kuski ja matkustajatkin latautuvat noin 300 km.n välein puolisen tuntia, jonka tauon yli 90% autoilijoista tekevät myös polttiksella ajaessaan.
        Sähköauto ei pärise ja haise, on turvallinen hyvän aikailemattoman kiihtymisen sekä tuhat kertaa nopeamman sutimisen eston vuoksi.
        Sähköauto on tätä päivää, polttomoottori on muinasjäänteinen hirvitys.

        Olihan aika onneton yritys vääntää lataaminen ongelmattomaksi ja tankkaus hankalaksi. Sähköauto on tulevaisuudessa hyvä, mutta nyt lähinnä kakkosauto niille jotka ajavat paljon. Jos pyörii nurkissa ja on oma latauspiste ja kallis sähkis, niin silläkin pärjää. Autoilussa se ääni on muuten nautinto ja on aina ollut. Nytkin suunnitellaan sähköautoihin ääniä ja joissain maissa niissä on oltava äänet ettei ihmiset joudu niiden alle huomaamattaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan aika onneton yritys vääntää lataaminen ongelmattomaksi ja tankkaus hankalaksi. Sähköauto on tulevaisuudessa hyvä, mutta nyt lähinnä kakkosauto niille jotka ajavat paljon. Jos pyörii nurkissa ja on oma latauspiste ja kallis sähkis, niin silläkin pärjää. Autoilussa se ääni on muuten nautinto ja on aina ollut. Nytkin suunnitellaan sähköautoihin ääniä ja joissain maissa niissä on oltava äänet ettei ihmiset joudu niiden alle huomaamattaan.

        Ei ole mikään yritys vaan käytännön totuus että lataus on vaivattomampaa kuin tankkaaminen, sitä ei polttisuskovainen voi varmaan ymmärtää kun ei ole kokemusta, vain mielikuva. Kaikki sähköauton omistavat tämän ovat todenneet, he kaikki ovat omistaneet myös polttiksen.
        Auton moottorin ääniä kaipaavat ovat lapsen tasolle jääneitä rassukoita, lapsena laitettiin pahvista räpyttimiä fillariin ja leikittiin motskarilla ajoa...
        Kiihtyvyys tuntuu ilman meteliä paljon mukavammalta ja luontevammalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mikään yritys vaan käytännön totuus että lataus on vaivattomampaa kuin tankkaaminen, sitä ei polttisuskovainen voi varmaan ymmärtää kun ei ole kokemusta, vain mielikuva. Kaikki sähköauton omistavat tämän ovat todenneet, he kaikki ovat omistaneet myös polttiksen.
        Auton moottorin ääniä kaipaavat ovat lapsen tasolle jääneitä rassukoita, lapsena laitettiin pahvista räpyttimiä fillariin ja leikittiin motskarilla ajoa...
        Kiihtyvyys tuntuu ilman meteliä paljon mukavammalta ja luontevammalta.

        Voi voi... Kyllä näkyy että lataussähköauton hankinta harmittaa ... Mutta ihmiset tekevät virheitä ja ei siitä kannata masentua... Oppirahat on nyt maksettu ja aika mennä eteenpäin elämässä.


    • Anonyymi

      Vegaani hallitus on määrännyt töpseli paikkojen määrän, kokkouksessa!🌞🌞🌞

    • Anonyymi

      Mistä näitä vetyhörhöjä sikiää? Ei kolme kertaa kalliimpi teknologia tule ikinä voittamaan täyssähköautoja. Naurettavaa edes väittää toisin.

      • Anonyymi

        Turha miettiä voittamista kun ensimmäinen askel eli ensimmäinen vetyauto Suomen kilpiin kuluttajan käytössä on jossain vuosikymmenien päässä.


    • Anonyymi

      "Pelkkä 3-vaihe CEE riittäisi."

      -Niin varmaan riittäisi, ellei tarvitsisi jotenkin mitata kulutetun sähkön määrää.

      -Miten sen ajattelit hoitaa!

      • Anonyymi

        Ei Toyotan omapoika osaa ihan loppuun asti asioita miettiä, se olisi hänelle ihan liian suuri vaatimus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Toyotan omapoika osaa ihan loppuun asti asioita miettiä, se olisi hänelle ihan liian suuri vaatimus.

        ?? Mihin ja kenelle tuo edellinen oli osoitettu?

        Taloyhtiöissä kiivain vääntö tulee olemaan kustannusten jakautumisesta, mukaan lukien kulutetun energian oikeudenmukainen laskutus. Lämmityspaikoilla lohkiksen ja jopa sisätilalämmittimen vuotuinen summa on kuukausitasolle laskettuna hyvin merkityksetön ja tavanomaisella autopaikkahinnalla tulee heittäen katettua.

        Tilanne muuttuu täydellisesti, kun sähköautoa ladataankin ympäri vuoden eikä pelkästään kolmasosavuotta, kuten eteläsuomessa. Jopa hybridiauton kwh-määrillä sählöenergian hinnasta puhutaan suuremmilla euromäärillä kuin pelkän lämmitystolppavuokran vuosikulut ovat.

        Toistan siis kysymyksen, miten ajattelit järjestää sähköenergian mittauksen tapauksessa, jossa taloyhtiö antaa mahdollisuuden tuohon hehkuttamaasi 3-vaihe pistorasiaan?


      • Anonyymi

        Koko kerrostalon sähköt on rakennettava uusiksi, jos kaikki lämmitystolpat muutettaisiin lataukseen sopiviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ?? Mihin ja kenelle tuo edellinen oli osoitettu?

        Taloyhtiöissä kiivain vääntö tulee olemaan kustannusten jakautumisesta, mukaan lukien kulutetun energian oikeudenmukainen laskutus. Lämmityspaikoilla lohkiksen ja jopa sisätilalämmittimen vuotuinen summa on kuukausitasolle laskettuna hyvin merkityksetön ja tavanomaisella autopaikkahinnalla tulee heittäen katettua.

        Tilanne muuttuu täydellisesti, kun sähköautoa ladataankin ympäri vuoden eikä pelkästään kolmasosavuotta, kuten eteläsuomessa. Jopa hybridiauton kwh-määrillä sählöenergian hinnasta puhutaan suuremmilla euromäärillä kuin pelkän lämmitystolppavuokran vuosikulut ovat.

        Toistan siis kysymyksen, miten ajattelit järjestää sähköenergian mittauksen tapauksessa, jossa taloyhtiö antaa mahdollisuuden tuohon hehkuttamaasi 3-vaihe pistorasiaan?

        Juurikin näin. Sähköautojen latauksissa ei tule käyttää arviolaskutusta vaan todellinen kulutus mitataan ja laskutetaan veroineen ym. maksuineen. Tässähän se suurin ongelma taloyhtiöissä onkin, että miten se hoidetaan ja millaisilla rakenteellisilla muutoksilla. Maksaa joka tapauksessa huomattavasti.
        Päätöksentekokin latauspaikkojen rakentamisesessa taloyhtiöiöön voi olla hieman monimutkaisempi ja erilainen riippuen siitä onko autopaikka osakkaan vai yhtiön hallinnassa. Osakashallinnassakaan olevaan autopaikkaan ei saa tehdä muutoksia ilman taloyhtiön lupaa vaikka täällä joku toista väittikin. Näihin muutostöihin löytyy perusteet asunto-osakeyhtiölaista eikä "sähköautolaki" sitä muuksi muuta.
        Onneksi mitään pakkoa rakentaa latauspaikkoja olemassa oleviin taloyhtiöihin ei ole kuin laissa erikseen määrättyine perusteineen, esim. tiettyjen isompien remonttien yhteydessä. Jos enemmistö päättää, että latauspaikkaa tai -paikkoja ei rakenneta ennen em. remontteja, niin siihen on tyytyminen vaikka kuinka sähköllä ajavaa harmittaisi.


    • Anonyymi

      Ei se ole tuhlausta, se on investointi tulevaisuuteen.
      Taloyhtiöt joissa on latausmahdollisuudet tulevat olemaan arvossaan ja menevät hyvin kaupaksi. Se kertoo hallituksen kyvystä toimi nykyajassa ja osakkaiden etujen mukaan.
      Taloyhtiön hankkimina se tulee huomattavasti halvemmaksi ja siihen saa hurjasti tukea.
      Taitaa täällä loisivista pudokkaista lähes kaikki asua Kelan tukemina vuokrakasarmeissa?

    • Anonyymi

      Eihän tuo laite auta taloyhtiöitä yhtään.

      Vaatii kolmivaihesähkön, jota nykyisillä lämmityspaikoilla ei ole.

      Mittaa kyllä latausenergian, mutta ei auta laskutuksen järjestämisessä yhtään.

      Käyttökelpoinen vain omakotizsukkaalle, jolla on käytettävissä voimavirtapistoke, johon tuon laitteen voi kytkeä.

      • Anonyymi

        "Eihän tuo laite auta taloyhtiöitä yhtään."

        Samoin näkisin.

        Ja vaikka tuo hilavitkutin näyttäisi mittaavan kulutetun energia, niin en kyllä taloyhtiön edustajana sitä laskutuksen perustaksi hyväksyisi.


    • Anonyymi

      Autopaikoille täytyy vetää ranteenvahvuiset kaapelit, että virtaa piisaa. Taloyhtiön autohallissa pääsee vähemmällä kun voi kiskot kiinnittää kattoon ja tuoda alas jokaiseen autopaikkaan betoniseinään. Mutta pihassa joutuu kaivuuhommiin ja siinä omat haasteet.
      Tarkkana pitää olla ettei tulipalot yllätä. Ei taida edes sähköliikkeillä olla asiat hanskassa vaikka mainostavat osaamistaan.

    • Anonyymi

      Minäkin haluan bensa-autoilijana tankata kotipihassa kuten sähköautoilijat, joten vaadin pihaan myös bensapumpun asennuksen samaan aikaan, kun sähköjä kohennellaan.

    • Anonyymi

      Kaik kaapelit täytyy suurentaa pulleaksi, ettei kupari liukene plöröksi!!

    • Anonyymi

      Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee vääjäämättömästi syrjäyttämään lataussähköauton. On nuo lataussähköautot niin hankalia normaalikäytössä.

      • Anonyymi

        Miten niin hankalia? Latauspiuha kiinni kotiin tullessa ja irti lähtiessä eikä mitään muuta tarvita. Vetyauto pitäisi tankata kaasuasemalla (jos sellaisen löytää), eikä "letkusulkeiset" ole niin yksinkertaisia kuin bensan tankkaus.

        Ei ainakaan Suomessa tule vetyautoja olemaan ikinä ja jos joku huoltoasemaketju alkaisikin rakentamaan vedyn tankkauspisteitä, niitä olisi harvassa. Tilannetta voisi verrata täysin nykyiseen kaasuautojen tankkausmahdollisuuksiin. Todennäköisempi vaihtoehto on että kun joku autonvalmistaja tekee metaanilla toimivan polttokennon henkilöautoon, niitä aletaan tuomaan Suomeen koska maakaasua on saatavissa ainakin osassa maata.


      • Anonyymi

        "Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee vääjäämättömästi syrjäyttämään lataussähköauton. "

        -Tunnetkos lainkaan sitä problematiikkaa, joka liittyy vedyn tuottamiseen?

        En paljoa vetoa löisi vetyteknologian puolesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin hankalia? Latauspiuha kiinni kotiin tullessa ja irti lähtiessä eikä mitään muuta tarvita. Vetyauto pitäisi tankata kaasuasemalla (jos sellaisen löytää), eikä "letkusulkeiset" ole niin yksinkertaisia kuin bensan tankkaus.

        Ei ainakaan Suomessa tule vetyautoja olemaan ikinä ja jos joku huoltoasemaketju alkaisikin rakentamaan vedyn tankkauspisteitä, niitä olisi harvassa. Tilannetta voisi verrata täysin nykyiseen kaasuautojen tankkausmahdollisuuksiin. Todennäköisempi vaihtoehto on että kun joku autonvalmistaja tekee metaanilla toimivan polttokennon henkilöautoon, niitä aletaan tuomaan Suomeen koska maakaasua on saatavissa ainakin osassa maata.

        "Miten niin hankalia? ..."

        Kolmasosavuotta muutenkin lohkispiuha liitetään autoon joka ilta ja en ainakaan itse ole sitä ylivoimaisen hankalana pitänyt. Paremminkin on joutava vaiva ajella varta vasten huoltoasemalle löpöä tankkaamaan.

        Vetyyn en jaksa todellakaan uskoa. Paljon ennen tulevat uusiutuvat biopolttoaineet ja/tai uuden sukupolven vähäpäästöiset poltikset. Vedyn tuotantoon ja jakeluun liittyy Himalajan korkuisia haasteita...


    • Anonyymi

      Oikeassa olet olen jo varnnut hihnoja hinausta varten kun sähköautoja on tiellä akkutyhjänä

      • Anonyymi

        " olen jo varnnut hihnoja hinausta varten kun sähköautoja on tiellä akkutyhjänä"

        Nyt taisit lyödä kätesi sanonko mihin ja oikein kunnolla:

        IF:

        Eri merkkien hinaustarpeet vaihtelevat kuitenkin merkittävästi. Yllättäen uutena kalliit premiummerkit Audi, BMW ja Mercedes tarvitsevat hinausta eniten, kun hinausten määrä suhteutetaan vakuutettujen autojen määrään.

        Vähiten hinausta vaativia vahinkoja on puolestaan sattunut Toyotalle ja Nissanille.

        Verkkouutiset:

        Näistä syistä autot jäävät tien päälle
        Ilkka Ahtokivi | 15.12.2020 | 08:26- päivitetty 15.12.2020 | 09:23

        Henkilöautojen hinaukset yleistyvät jatkuvasti, paljastavat Ifin vahinkotilastot.

        Teknisestä viasta johtuva hinaus on tällä hetkellä jo yleisin vakuutusyhtiö Ifin korvaama ajoneuvovahinko. Hinausta vaativien vahinkojen määrä on kasvanut jatkuvasti vuosina 2016–2019. Auton iän perusteella vahinkoherkimpiä ovat tilastoissa 9–12-vuotiaat autot.

        – Joka viides yhteydenotto tiepalveluun liittyy nykyään moottorivikoihin ja käyntihäiriöihin. Toiseksi yleisin syy ovat muusta kuin akun tyhjenemisestä johtuvat käynnistysongelmat ja vasta sen jälkeen tulevat onnettomuudet, !!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Anonyymi

      Ihan järjetöntä rakennella noita latausjärjestelmiä. Vetyautot tulevat syrjäyttämään lataussähköautot joka tapauksessa.

      • Anonyymi

        "Vetyautot tulevat syrjäyttämään lataussähköautot joka tapauksessa."
        - - - - - -

        Aikuisten keskustelupalstoilla on tapana perustella väitteitään. Muutenhan koko hoito olisi juupas-eipäs puskasta huutelua. Ihan kuin tuossa vieressä päiväkodin pihalla….

        Tuskin tulee vety syrjäyttämään yhtään mitään ainakaan henkilöautokannassa:

        1. Hankintahinta on jopa sähköautoa kalliimpi.

        2. Polttokenno-elementin elinikä on vain 5.000 tuntia joka vastannee keskivertoajossa jotain 300.000 kilometriä. Vaikka verrokki-Teslaan verrattuna siinä jäädään siis puoleen.

        3. Pahin kaikista 1b, vedylle ei ole jakeluinfraa olemassa vrt. nykyinen huoltoasemaverkosto. Puhumattakaan että joka ikiseen tien varrella olevaan tönöön tulee sähkö jo valmiiksi.
        Kenen selkänahasta arvelet sen hinnan nyhdettävän?

        4. Pahin kaikista 1a, puhtaan vedyn tuotanto sähköstä tapahtuu tietääkseni varsin huonolla kokonaishyötysuhteella. Sen sijaan että puhdasta energiaa ladattaisiin hyvällä hyötysuhteella akkuihin, siitä tehtäisiinkin huonolla hyötysuhteella vetyä...?
        -Ehkä joku siinäkin jotain järkeä näkee?

        5. Vedyn varastointi on hankalaa. Vedyn energiasisältö massayksikköä kohden on erittäin hyvä, lähes kolminkertainen bensiiniin ja dieselöljyyn verrattuna. Pienen tiheyden takia tilavuuteen suhteutettu energiatiheys on kuitenkin erittäin huono. Siksi vedyn varastoinnissa kaasumaisena on käytettävä erittäin korkeaa painetta; nykyisin jopa 700 bar on käytössä.

        Vaihtoehtoisesti vety voidaan muuttaa nestemäiseen olomuotoon jäähdyttämällä se -253 °C lämpötilaan. Nesteytetyn vedyn säilöissä on myös kaksikuorinen rakenne, jossa kuorten välissä on tehokas lämpöeristys.

        Tällainen säiliö vaatii käytännössä jatkuvaa jäähdyttämistä, muuten vety muuttuu takaisin kaasuksi. Siksi nestevety soveltuu parhaiten autoihin, jotka ovat jatkuvassa käytössä.
        - - - - - - - -

        Tuossa ihan lyhyesti referoiden vedyn käytön ja valmistuksen ongelmista. Ei kannata ainakaan hengitystä pidätellä vetyautoja odotellessa.


    • Anonyymi

      Ei voi olla järjettömämpää kuin alkaa rakentamaan vanhoihin taloihin latauspaikkoja ja vielä älyttömämpää yhteisillä varoilla.
      Monikaan järjissään oleva ei hanki sähköautoa, vain näyttöhaluiset ja viherhörhöt, jotka yrittävät saada Suomen asiat täysin sekaisin.
      Monilla ei ole edes varaa ostaa moisia turhakkeita, jotka ovat erittäin vahingollisia luonnolle ja kehitysmaiden ihmisille

      • Anonyymi

        Viime kuussa jo joka kolmas ostettu uusi auto oli ladattava ja määrä kasvaa joka kuukausi.
        Ei auta itku markkinoilla. Maailma on jo muuttunut ja As.Oyt ilman latausmahdollisuutta jäävät slummi-yhtiöiksi joiden arvo sukeltaa.
        Ei kukaan halua sijoittaa rahojaan taloyhtiöön joissa asiat on jätetty retuperälle. Latauspaikan puute on kohta sama asia kuin tekemätön putkiremontti. Viisas raha valitsee toisen taloyhtiön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime kuussa jo joka kolmas ostettu uusi auto oli ladattava ja määrä kasvaa joka kuukausi.
        Ei auta itku markkinoilla. Maailma on jo muuttunut ja As.Oyt ilman latausmahdollisuutta jäävät slummi-yhtiöiksi joiden arvo sukeltaa.
        Ei kukaan halua sijoittaa rahojaan taloyhtiöön joissa asiat on jätetty retuperälle. Latauspaikan puute on kohta sama asia kuin tekemätön putkiremontti. Viisas raha valitsee toisen taloyhtiön.

        Edellinen kirjoittaja "Anonyymi 04.04.2021 15:58" ehkä ihan himppasen kärjistää eikä ihan diplomaattisesti asettele sanojaan.

        Mutta asia on isompana kokonaisuutena juuri kuten edellää on kerrottu.


    • Anonyymi

      Pöljää verrata tekemätöntä putkiremonttia ja tekemättömiä latauspaikkoja keskenään, ei niin mitään yhteistä, ajatusmaailma lasten tasolla jos sitäkään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ansiosidonnaisen porrastaminen olisi vain reilua

      Nykyisin sinnitellään töissä tasan minimiaika, jonka jälkeen heittäydytään ansiosidonnaiselle maksimiajaksi. Uudessa mallissa olisi oikeus sitä pidemp
      Maailman menoa
      250
      3655
    Aihe