Taloyhtiöt tuhlaavat rahaa latausasemiin

Anonyymi

Tuntuuko latausasemien rakentaminen taloyhtiöön kalliilta? Ratkaisu on CTEK Njord Go laturi. Tässä se taas nähdään. Taloyhtiöissä käytetään turhaan isoja summia sähköautojen latausasemien rakentamiseen. Pelkkä 3-vaihe CEE riittäisi. Kehitys kehittyy koko ajan. Lisäksi ladattava sähköauto on vain välivaihe siirryttäessä vedyllä toimiviin polttokennoautoihin.

89

615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vastustan taloyhtiöömme latausasemien rakentamista viimeiseen asti. Tuo on hyvä esimerkki siitä miten rahaa saa tuhlattua taloyhtiössä hätiköimällä.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kyseisen latausaseman IP-luokitus ei riitä ulkokäyttöön. Autotalliin tarkoitettu kapine.

        Vastaavat ulkokäyttöön luokitellut latausasemat maksavat 3-20 kertaa enemmän.

        T. Sähkömies


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisen latausaseman IP-luokitus ei riitä ulkokäyttöön. Autotalliin tarkoitettu kapine.

        Vastaavat ulkokäyttöön luokitellut latausasemat maksavat 3-20 kertaa enemmän.

        T. Sähkömies

        Sinun kannattaa palata takaisin koulunpenkille opiskelemaan sähkölaitteiden IP-luokitukset. Ei kannata kommentoida jos ei ammattitaito ole riittävällä tasolla. Tässä simulle tietoa näin ensihätään. Kyseisen laitteen luokitus tarkoittaa IP65 = Laitteella on korkein luokitus mekaanista tunkeutumista vastaan, eli laite on pölytiivis. Laitteen päälle suihkutettu vesi ei aiheuta toimintahäiriötä laitteessa.


    • Anonyymi

      Juuri tuontyyppisiä ja tuon hintaluokan laitteita taloyhtiöissä käytetään.
      Luulitko tyhmyyksissäsi että sinne on asennettu jotain pikalatausasemia?

      • Anonyymi

        Etkö itse tajua? Miksi pitää rakentaa latausasema jokaiseen autopaikkaan kun pelkkä 3-vaihepistorasia riittää? Jokainen lataussähköautonomistaja hommatkoon itse laturinsa.
        Tosin välivaihehan nuo ladattavat sähköautot vain ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö itse tajua? Miksi pitää rakentaa latausasema jokaiseen autopaikkaan kun pelkkä 3-vaihepistorasia riittää? Jokainen lataussähköautonomistaja hommatkoon itse laturinsa.
        Tosin välivaihehan nuo ladattavat sähköautot vain ovat.

        Nykyään olemassaolevissa taloyhtiöissä osakas itse maksaa oman latauslaitteensa. Ei taloyhtiö. Kyse kun on yksittäisen paikan muuttamisesta latauskelpoiseksi, ei kaikkien parkkiruutujen.
        Jos rakennetaan lataus kaikille niin silloin kannattaa verrata vaihtoehtoa että lataulaitteet ostetaan isompana eränä taloyhtiön piikkiin. Määräalennus ja hankintahinnan jyvittäminen vastikkeeseen voi olla mielekäs vaihtoehto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö itse tajua? Miksi pitää rakentaa latausasema jokaiseen autopaikkaan kun pelkkä 3-vaihepistorasia riittää? Jokainen lataussähköautonomistaja hommatkoon itse laturinsa.
        Tosin välivaihehan nuo ladattavat sähköautot vain ovat.

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin.

        Tuossa on taas keksitty omasta päästä projekti jollaisia yksikään taloyhtiö ei edes tee. Ei olemassaolevassa taloyhtiössä aleta varustamaan kaikkia parkkipaikkoja kalliilla latauslaitteilla tuosta vaan.
        Täyttä hörhöilyä. Se on kyllä totta että hyvä vaihtoehto yksittäisissä tapauksissa on rakentaa vain pistorasia. Mutta kuten sanottu niin yksittäistapauksissa ratkaisun tekee ja kulut maksaa se yksittäinen osakas. Ei taloyhtiö.
        Yrittäkääs ymmärtää mistä puhutte. Nyt vain sekoilette huviksenne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on taas keksitty omasta päästä projekti jollaisia yksikään taloyhtiö ei edes tee. Ei olemassaolevassa taloyhtiössä aleta varustamaan kaikkia parkkipaikkoja kalliilla latauslaitteilla tuosta vaan.
        Täyttä hörhöilyä. Se on kyllä totta että hyvä vaihtoehto yksittäisissä tapauksissa on rakentaa vain pistorasia. Mutta kuten sanottu niin yksittäistapauksissa ratkaisun tekee ja kulut maksaa se yksittäinen osakas. Ei taloyhtiö.
        Yrittäkääs ymmärtää mistä puhutte. Nyt vain sekoilette huviksenne.

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        Voit ostaa vielä ainakin pari sähköautoa nykytekniikalla, ennen kuin polttokennoautot tulevat käyttöön suurissa määrin, eikä silloinkaan enää vedyllä käytettävänä. Tulevaisuuden autot liikkuvat polttokennolla jossa käytetään anodina jotain kiinteää ainetta ja "polttoaine" vaihdetaan uuteen esimerkiksi vuosihuollossa tai jopa harvemmin. Suomessa ei aloiteta vetyasemien rakentamista koska vedyllä toimiva polttokennoauto on vain lyhytaikainen välimuoto. Jo olemassa olevat kaasutankkausasemat kannattaisi säilyttää, koska todennäköisesti vetykäyttöisten polttokennojen tilalle tulee lähiaikoina metaanikäyttöiset polttokennot joille siis tankkausmahdollisuus on jo olemassa Suomessa taajaan asutulla alueella kohtalaisen laajasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        "Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa"

        Juurikin näin. Ylivoimaisesti yleisin käytäntö taloyhtiöissä on se että osakas kysyy taloyhtiöltä luvan muuttaa tolppapaikkansa latauskäyttöön omalla kustannuksellaan. Taloyhtiö antaa luvan ja osakas maksaa muutostyöt. Uusi laki takaa osakkaalle mahdollisuuden tähän. Taloyhtiö ei voi enää kieltää osakasta tekemästä muutostyötä omalla kustannuksellaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        "Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?"

        Siksi että kokonaishinnaksi tulee pienempi ostaa kaikki laturit osana urakkaa kuin se että jokainen osakas ostaisi erikseen latauslaitteen yksi kerrallaan alveineen päivineen.
        Loppupeleissä tuossa kun tulee jokaiselle osakkaalle maksettavaksi yksi laturi.

        Osakaskohtainen sähkömittari tarvitaan joka tapauksessa ja sekin saattaa olla edullisempaa kun hankkii laturit sähkömittarit osana urakkaa eikä pelkkiä "tyhmiä" töpseleitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        "Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa."

        Vedyn jakelua ei tule koskaan henkilöautojen käyttöön joten sen voit unohtaa. Latausasioissa ei ole mitään sekoilua muualla kuin sinun päässäsi. Standardit on tehty jo ajat sitten eikä niissä ole mitään tarvetta muutoksille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa ja siltikin se voi rikkoa taloyhtiön yhdenvertaisuuslakia.
        Jos taloyhtiön päättää asentaa latausmahdollisuuden kaikkiin ruutuihin niin silloin tuo 3-vaihepistorasia on järkevin.
        Miksi taloyhtiö maksaisi myös sähköautojen laturit?
        Toivon tosiaan että vetykäyttöiset polttokennoautot yleistyvät pian ja vedynjakeluverkosto saadaan kuntoon. On tämä latausautosekoilu aika rassaavaa.

        Taloyhtiö jos osallistuu millään tavalla latauspaikkojen rakentamiseen, joutuvat autottomat osakkaat maksamaan autoilijoiden kuluja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ratkaisua taloyhtiön yksittäisen parkkiruudun latausaseman asentamisesta ei voi tehdä parkkiruudun omistaja/haltija. Tähän tarvitaan taloyhtiön lupa"

        Juurikin näin. Ylivoimaisesti yleisin käytäntö taloyhtiöissä on se että osakas kysyy taloyhtiöltä luvan muuttaa tolppapaikkansa latauskäyttöön omalla kustannuksellaan. Taloyhtiö antaa luvan ja osakas maksaa muutostyöt. Uusi laki takaa osakkaalle mahdollisuuden tähän. Taloyhtiö ei voi enää kieltää osakasta tekemästä muutostyötä omalla kustannuksellaan.

        Maksaako tolppapaikan muuttaja mahdollisesti taloyhtiöön tarvittavan syöttökaapelin vaihtamisen, pääkeskuksen ja kalliimman sähköliitännän? Vanhoissa kerrostaloissa sähkö ei riitä joka tolppaan ja kallita muutoksia tarvitaan tolpan muuttamisen lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloyhtiö jos osallistuu millään tavalla latauspaikkojen rakentamiseen, joutuvat autottomat osakkaat maksamaan autoilijoiden kuluja.

        Riippuu yhtiöjärjestyksestä ja tuleeko kaikille asunnoille ja onko kuinka paljon paikkoja jne....
        Eipä vedellä liian helppoja ja suoria päätelmiä tietämättömänä asioista.
        Vaikka kaikki joutuivat maksamaan, niin jokainen siitä hyötyy tavallaan(arvonousuna)tai käyttöoikeutena jne. Sellaista on yhteisöasuminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taloyhtiö jos osallistuu millään tavalla latauspaikkojen rakentamiseen, joutuvat autottomat osakkaat maksamaan autoilijoiden kuluja.

        Yhtälailla minä joudun maksamaan taloyhtiösaunasta (rakentamiskustannukset) ja sen ylläpidosta ynnä pesutuvan ylläpidosta ja sen koneiden uusimisesta vaikka en kumpiakaan ole käyttänyt enkä käytä.


    • Anonyymi

      Montakohan 11 kW laturia taloyhtiön sähköverkko kestää ilman vahvistusta ja kuka sen kulutetun energian mittaa?

      • Anonyymi

        Sitä ei voi tietää ja sinne asennetaan mittari.


      • Anonyymi

        Vaikka miten monta, jos asianmukainen dynaaminen kuormantasaus on asennettu. Laitteet toki myös mittaavat kulutuksen.

        Miksi vihjailet hölmöjä, kun et asiasta mitään tiedä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka miten monta, jos asianmukainen dynaaminen kuormantasaus on asennettu. Laitteet toki myös mittaavat kulutuksen.

        Miksi vihjailet hölmöjä, kun et asiasta mitään tiedä?

        Tuskin kestää ja nyt puhutkin jo ihan muusta kuin pelkkien 3-vaihepistorasioiden asennuksista.


    • Anonyymi

      Toyotan omapoika luulee, että Toyotan Mirai ja vetyauto tulee yleistymään, no ei tule. No hän ei ihan ymmärrä vedyt tuottamisen ongelmia, eli ensin tarvitaa älyttömästi sähköä vedyn tuottamisessa ja sen jälkeen vety muutetaan polttokennossa takaisin sähköksi. Vedyn tuottaminen lisäisi ja jatkaisi kivihiilen käyttöä ja ydinvoimaloiden rakentamista jne....

      • Anonyymi

        Jenkeissä myytiin viime vuonna 499 Miraita, edellisenä vuonna 1502 eli pudotusta 67%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jenkeissä myytiin viime vuonna 499 Miraita, edellisenä vuonna 1502 eli pudotusta 67%.

        3 vuotta käytettyä Miraita on myytävänä Kaliforniassa . Arvot on n.25% uudesta siellä. Vaikuttaa halutulta autolta.


    • Anonyymi

      Kyllähän nuo lataussähköautot ovat melkoista pienen porukan hypetystä. Järkyttävän epäkäytännöllisiä. Vetyautot ovat tulevaisuutta, siitä ei pääse yli eikä ympäri.

      • Anonyymi

        Kaksi vuotta sähköautoilleena ja 70 000 km sillä ajaneena totean polttiksen olevan todella epäkäytännöllinen erikseen määrätyssä paikassa haisevalla polttoaineella paskaisesta letkusta pakkasessa ja tuiskussa kiinni pidettävä tankattava. Ajaessa auto pärisee, tärisee, haisee ja nykii. Liikkuu etanan lailla, liikkeelle lähtemiset kuin hidastetussa elokuvassa. Kaiken lisäksi kuluttaa sikakallista polttoainetta josta käyttää hyväkseen vain 20%. Loput 80% polttaa lämpöna taivaalle saastuttamaan hengitysilman ja ilmakehän.

        Sähköauton "tankki" on aina aamuisin täysi, itsellä omaa aikaa tapahtumaan menee kaikkineen parikymmentä sekuntia, aamulla takkia päälle pukiessa kännykällä auton lämmitys päälle jolloin autolle tullessa on auto jo miellyttävän lämmin, toimii myös kesällä viilentämällä.
        Pitkällä matkalla lataus tapahtuu samalla kun kuski ja matkustajatkin latautuvat noin 300 km.n välein puolisen tuntia, jonka tauon yli 90% autoilijoista tekevät myös polttiksella ajaessaan.
        Sähköauto ei pärise ja haise, on turvallinen hyvän aikailemattoman kiihtymisen sekä tuhat kertaa nopeamman sutimisen eston vuoksi.
        Sähköauto on tätä päivää, polttomoottori on muinasjäänteinen hirvitys.


      • Anonyymi

        Ladattavien autojen osuus viimekuussa oli jo yksi kolmasosa ja osuus kasvaa vahvasti.

        Jos puhutaan pienestä porukasta niin voi laskea yhteen ne kaikki joilla on vetyauto, vedyn tankkausasema tai joilla on realistinen suunnitelma Suomen vedyn jakeluun. Kun laskee kaikki nämä henkilöt yhteen niin päädymme lukuun NOLLA.
        Luku kasvaa viidessä seuraavassa vuodessa 1.000% vuodessa eli on viiden vuoden päästä huimaavat NOLLA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi vuotta sähköautoilleena ja 70 000 km sillä ajaneena totean polttiksen olevan todella epäkäytännöllinen erikseen määrätyssä paikassa haisevalla polttoaineella paskaisesta letkusta pakkasessa ja tuiskussa kiinni pidettävä tankattava. Ajaessa auto pärisee, tärisee, haisee ja nykii. Liikkuu etanan lailla, liikkeelle lähtemiset kuin hidastetussa elokuvassa. Kaiken lisäksi kuluttaa sikakallista polttoainetta josta käyttää hyväkseen vain 20%. Loput 80% polttaa lämpöna taivaalle saastuttamaan hengitysilman ja ilmakehän.

        Sähköauton "tankki" on aina aamuisin täysi, itsellä omaa aikaa tapahtumaan menee kaikkineen parikymmentä sekuntia, aamulla takkia päälle pukiessa kännykällä auton lämmitys päälle jolloin autolle tullessa on auto jo miellyttävän lämmin, toimii myös kesällä viilentämällä.
        Pitkällä matkalla lataus tapahtuu samalla kun kuski ja matkustajatkin latautuvat noin 300 km.n välein puolisen tuntia, jonka tauon yli 90% autoilijoista tekevät myös polttiksella ajaessaan.
        Sähköauto ei pärise ja haise, on turvallinen hyvän aikailemattoman kiihtymisen sekä tuhat kertaa nopeamman sutimisen eston vuoksi.
        Sähköauto on tätä päivää, polttomoottori on muinasjäänteinen hirvitys.

        Olihan aika onneton yritys vääntää lataaminen ongelmattomaksi ja tankkaus hankalaksi. Sähköauto on tulevaisuudessa hyvä, mutta nyt lähinnä kakkosauto niille jotka ajavat paljon. Jos pyörii nurkissa ja on oma latauspiste ja kallis sähkis, niin silläkin pärjää. Autoilussa se ääni on muuten nautinto ja on aina ollut. Nytkin suunnitellaan sähköautoihin ääniä ja joissain maissa niissä on oltava äänet ettei ihmiset joudu niiden alle huomaamattaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan aika onneton yritys vääntää lataaminen ongelmattomaksi ja tankkaus hankalaksi. Sähköauto on tulevaisuudessa hyvä, mutta nyt lähinnä kakkosauto niille jotka ajavat paljon. Jos pyörii nurkissa ja on oma latauspiste ja kallis sähkis, niin silläkin pärjää. Autoilussa se ääni on muuten nautinto ja on aina ollut. Nytkin suunnitellaan sähköautoihin ääniä ja joissain maissa niissä on oltava äänet ettei ihmiset joudu niiden alle huomaamattaan.

        Ei ole mikään yritys vaan käytännön totuus että lataus on vaivattomampaa kuin tankkaaminen, sitä ei polttisuskovainen voi varmaan ymmärtää kun ei ole kokemusta, vain mielikuva. Kaikki sähköauton omistavat tämän ovat todenneet, he kaikki ovat omistaneet myös polttiksen.
        Auton moottorin ääniä kaipaavat ovat lapsen tasolle jääneitä rassukoita, lapsena laitettiin pahvista räpyttimiä fillariin ja leikittiin motskarilla ajoa...
        Kiihtyvyys tuntuu ilman meteliä paljon mukavammalta ja luontevammalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mikään yritys vaan käytännön totuus että lataus on vaivattomampaa kuin tankkaaminen, sitä ei polttisuskovainen voi varmaan ymmärtää kun ei ole kokemusta, vain mielikuva. Kaikki sähköauton omistavat tämän ovat todenneet, he kaikki ovat omistaneet myös polttiksen.
        Auton moottorin ääniä kaipaavat ovat lapsen tasolle jääneitä rassukoita, lapsena laitettiin pahvista räpyttimiä fillariin ja leikittiin motskarilla ajoa...
        Kiihtyvyys tuntuu ilman meteliä paljon mukavammalta ja luontevammalta.

        Voi voi... Kyllä näkyy että lataussähköauton hankinta harmittaa ... Mutta ihmiset tekevät virheitä ja ei siitä kannata masentua... Oppirahat on nyt maksettu ja aika mennä eteenpäin elämässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi vuotta sähköautoilleena ja 70 000 km sillä ajaneena totean polttiksen olevan todella epäkäytännöllinen erikseen määrätyssä paikassa haisevalla polttoaineella paskaisesta letkusta pakkasessa ja tuiskussa kiinni pidettävä tankattava. Ajaessa auto pärisee, tärisee, haisee ja nykii. Liikkuu etanan lailla, liikkeelle lähtemiset kuin hidastetussa elokuvassa. Kaiken lisäksi kuluttaa sikakallista polttoainetta josta käyttää hyväkseen vain 20%. Loput 80% polttaa lämpöna taivaalle saastuttamaan hengitysilman ja ilmakehän.

        Sähköauton "tankki" on aina aamuisin täysi, itsellä omaa aikaa tapahtumaan menee kaikkineen parikymmentä sekuntia, aamulla takkia päälle pukiessa kännykällä auton lämmitys päälle jolloin autolle tullessa on auto jo miellyttävän lämmin, toimii myös kesällä viilentämällä.
        Pitkällä matkalla lataus tapahtuu samalla kun kuski ja matkustajatkin latautuvat noin 300 km.n välein puolisen tuntia, jonka tauon yli 90% autoilijoista tekevät myös polttiksella ajaessaan.
        Sähköauto ei pärise ja haise, on turvallinen hyvän aikailemattoman kiihtymisen sekä tuhat kertaa nopeamman sutimisen eston vuoksi.
        Sähköauto on tätä päivää, polttomoottori on muinasjäänteinen hirvitys.

        Joopa joo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mikään yritys vaan käytännön totuus että lataus on vaivattomampaa kuin tankkaaminen, sitä ei polttisuskovainen voi varmaan ymmärtää kun ei ole kokemusta, vain mielikuva. Kaikki sähköauton omistavat tämän ovat todenneet, he kaikki ovat omistaneet myös polttiksen.
        Auton moottorin ääniä kaipaavat ovat lapsen tasolle jääneitä rassukoita, lapsena laitettiin pahvista räpyttimiä fillariin ja leikittiin motskarilla ajoa...
        Kiihtyvyys tuntuu ilman meteliä paljon mukavammalta ja luontevammalta.

        Eipä tuo tankkaaminen ole vielä ongelmalta tuntunut . Tankkaan diiselini n. 2 /kk. Jos sähköauton kokonaiskulut laskee diiselini tasolle, sitten voi vaihtoa miettiä.


    • Anonyymi

      Vegaani hallitus on määrännyt töpseli paikkojen määrän, kokkouksessa!🌞🌞🌞

    • Anonyymi

      Mistä näitä vetyhörhöjä sikiää? Ei kolme kertaa kalliimpi teknologia tule ikinä voittamaan täyssähköautoja. Naurettavaa edes väittää toisin.

      • Anonyymi

        Turha miettiä voittamista kun ensimmäinen askel eli ensimmäinen vetyauto Suomen kilpiin kuluttajan käytössä on jossain vuosikymmenien päässä.


    • Anonyymi

      "Pelkkä 3-vaihe CEE riittäisi."

      -Niin varmaan riittäisi, ellei tarvitsisi jotenkin mitata kulutetun sähkön määrää.

      -Miten sen ajattelit hoitaa!

      • Anonyymi

        Ei Toyotan omapoika osaa ihan loppuun asti asioita miettiä, se olisi hänelle ihan liian suuri vaatimus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Toyotan omapoika osaa ihan loppuun asti asioita miettiä, se olisi hänelle ihan liian suuri vaatimus.

        ?? Mihin ja kenelle tuo edellinen oli osoitettu?

        Taloyhtiöissä kiivain vääntö tulee olemaan kustannusten jakautumisesta, mukaan lukien kulutetun energian oikeudenmukainen laskutus. Lämmityspaikoilla lohkiksen ja jopa sisätilalämmittimen vuotuinen summa on kuukausitasolle laskettuna hyvin merkityksetön ja tavanomaisella autopaikkahinnalla tulee heittäen katettua.

        Tilanne muuttuu täydellisesti, kun sähköautoa ladataankin ympäri vuoden eikä pelkästään kolmasosavuotta, kuten eteläsuomessa. Jopa hybridiauton kwh-määrillä sählöenergian hinnasta puhutaan suuremmilla euromäärillä kuin pelkän lämmitystolppavuokran vuosikulut ovat.

        Toistan siis kysymyksen, miten ajattelit järjestää sähköenergian mittauksen tapauksessa, jossa taloyhtiö antaa mahdollisuuden tuohon hehkuttamaasi 3-vaihe pistorasiaan?


      • Anonyymi

        Koko kerrostalon sähköt on rakennettava uusiksi, jos kaikki lämmitystolpat muutettaisiin lataukseen sopiviksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ?? Mihin ja kenelle tuo edellinen oli osoitettu?

        Taloyhtiöissä kiivain vääntö tulee olemaan kustannusten jakautumisesta, mukaan lukien kulutetun energian oikeudenmukainen laskutus. Lämmityspaikoilla lohkiksen ja jopa sisätilalämmittimen vuotuinen summa on kuukausitasolle laskettuna hyvin merkityksetön ja tavanomaisella autopaikkahinnalla tulee heittäen katettua.

        Tilanne muuttuu täydellisesti, kun sähköautoa ladataankin ympäri vuoden eikä pelkästään kolmasosavuotta, kuten eteläsuomessa. Jopa hybridiauton kwh-määrillä sählöenergian hinnasta puhutaan suuremmilla euromäärillä kuin pelkän lämmitystolppavuokran vuosikulut ovat.

        Toistan siis kysymyksen, miten ajattelit järjestää sähköenergian mittauksen tapauksessa, jossa taloyhtiö antaa mahdollisuuden tuohon hehkuttamaasi 3-vaihe pistorasiaan?

        Juurikin näin. Sähköautojen latauksissa ei tule käyttää arviolaskutusta vaan todellinen kulutus mitataan ja laskutetaan veroineen ym. maksuineen. Tässähän se suurin ongelma taloyhtiöissä onkin, että miten se hoidetaan ja millaisilla rakenteellisilla muutoksilla. Maksaa joka tapauksessa huomattavasti.
        Päätöksentekokin latauspaikkojen rakentamisesessa taloyhtiöiöön voi olla hieman monimutkaisempi ja erilainen riippuen siitä onko autopaikka osakkaan vai yhtiön hallinnassa. Osakashallinnassakaan olevaan autopaikkaan ei saa tehdä muutoksia ilman taloyhtiön lupaa vaikka täällä joku toista väittikin. Näihin muutostöihin löytyy perusteet asunto-osakeyhtiölaista eikä "sähköautolaki" sitä muuksi muuta.
        Onneksi mitään pakkoa rakentaa latauspaikkoja olemassa oleviin taloyhtiöihin ei ole kuin laissa erikseen määrättyine perusteineen, esim. tiettyjen isompien remonttien yhteydessä. Jos enemmistö päättää, että latauspaikkaa tai -paikkoja ei rakenneta ennen em. remontteja, niin siihen on tyytyminen vaikka kuinka sähköllä ajavaa harmittaisi.


    • Anonyymi

      Ei se ole tuhlausta, se on investointi tulevaisuuteen.
      Taloyhtiöt joissa on latausmahdollisuudet tulevat olemaan arvossaan ja menevät hyvin kaupaksi. Se kertoo hallituksen kyvystä toimi nykyajassa ja osakkaiden etujen mukaan.
      Taloyhtiön hankkimina se tulee huomattavasti halvemmaksi ja siihen saa hurjasti tukea.
      Taitaa täällä loisivista pudokkaista lähes kaikki asua Kelan tukemina vuokrakasarmeissa?

    • Anonyymi

      Eihän tuo laite auta taloyhtiöitä yhtään.

      Vaatii kolmivaihesähkön, jota nykyisillä lämmityspaikoilla ei ole.

      Mittaa kyllä latausenergian, mutta ei auta laskutuksen järjestämisessä yhtään.

      Käyttökelpoinen vain omakotizsukkaalle, jolla on käytettävissä voimavirtapistoke, johon tuon laitteen voi kytkeä.

      • Anonyymi

        "Eihän tuo laite auta taloyhtiöitä yhtään."

        Samoin näkisin.

        Ja vaikka tuo hilavitkutin näyttäisi mittaavan kulutetun energia, niin en kyllä taloyhtiön edustajana sitä laskutuksen perustaksi hyväksyisi.


    • Anonyymi

      Autopaikoille täytyy vetää ranteenvahvuiset kaapelit, että virtaa piisaa. Taloyhtiön autohallissa pääsee vähemmällä kun voi kiskot kiinnittää kattoon ja tuoda alas jokaiseen autopaikkaan betoniseinään. Mutta pihassa joutuu kaivuuhommiin ja siinä omat haasteet.
      Tarkkana pitää olla ettei tulipalot yllätä. Ei taida edes sähköliikkeillä olla asiat hanskassa vaikka mainostavat osaamistaan.

      • Anonyymi

        "Autopaikoille täytyy vetää ranteenvahvuiset kaapelit"

        No joo.... ranteita on tietysti monenlaisia. Jos kuitenkin jokin kiinnekohta laitetaan, niin vaikka MCMK 4 x 16 16 on 25mm halkaisijaltaan; kaukana on ainakin omista ranteista.

        En äkkiseltään löytänyt nykyisten latauskoteloiden tyypillisiä nimellisvirtoja, mutta uskoisin tuon esitetyn kaapelin edustavan aivan äärihuippua. Jos jollain olisi reaalielämän tietoa niin kiinnostaisi kuulla nykypäivän mitoituksista niin nimellisvirtojen kuin kaapelimitoituksien osalta.

        https://www.reka.fi/voimakaapelit/kuparivoimakaapelit/mcmk


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autopaikoille täytyy vetää ranteenvahvuiset kaapelit"

        No joo.... ranteita on tietysti monenlaisia. Jos kuitenkin jokin kiinnekohta laitetaan, niin vaikka MCMK 4 x 16 16 on 25mm halkaisijaltaan; kaukana on ainakin omista ranteista.

        En äkkiseltään löytänyt nykyisten latauskoteloiden tyypillisiä nimellisvirtoja, mutta uskoisin tuon esitetyn kaapelin edustavan aivan äärihuippua. Jos jollain olisi reaalielämän tietoa niin kiinnostaisi kuulla nykypäivän mitoituksista niin nimellisvirtojen kuin kaapelimitoituksien osalta.

        https://www.reka.fi/voimakaapelit/kuparivoimakaapelit/mcmk

        Tuo on jo niin paksua johtoa että sen kytkeminen vakiotyyppiseen autonlämmityskoteloon on aikamoista vääntöä (on noita johtoja joskus työkseen joutunut laittelemaan).


    • Anonyymi

      Minäkin haluan bensa-autoilijana tankata kotipihassa kuten sähköautoilijat, joten vaadin pihaan myös bensapumpun asennuksen samaan aikaan, kun sähköjä kohennellaan.

    • Anonyymi

      Kaik kaapelit täytyy suurentaa pulleaksi, ettei kupari liukene plöröksi!!

    • Anonyymi

      Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee vääjäämättömästi syrjäyttämään lataussähköauton. On nuo lataussähköautot niin hankalia normaalikäytössä.

      • Anonyymi

        Miten niin hankalia? Latauspiuha kiinni kotiin tullessa ja irti lähtiessä eikä mitään muuta tarvita. Vetyauto pitäisi tankata kaasuasemalla (jos sellaisen löytää), eikä "letkusulkeiset" ole niin yksinkertaisia kuin bensan tankkaus.

        Ei ainakaan Suomessa tule vetyautoja olemaan ikinä ja jos joku huoltoasemaketju alkaisikin rakentamaan vedyn tankkauspisteitä, niitä olisi harvassa. Tilannetta voisi verrata täysin nykyiseen kaasuautojen tankkausmahdollisuuksiin. Todennäköisempi vaihtoehto on että kun joku autonvalmistaja tekee metaanilla toimivan polttokennon henkilöautoon, niitä aletaan tuomaan Suomeen koska maakaasua on saatavissa ainakin osassa maata.


      • Anonyymi

        "Kyllä vetykäyttöinen polttokennoauto tulee vääjäämättömästi syrjäyttämään lataussähköauton. "

        -Tunnetkos lainkaan sitä problematiikkaa, joka liittyy vedyn tuottamiseen?

        En paljoa vetoa löisi vetyteknologian puolesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin hankalia? Latauspiuha kiinni kotiin tullessa ja irti lähtiessä eikä mitään muuta tarvita. Vetyauto pitäisi tankata kaasuasemalla (jos sellaisen löytää), eikä "letkusulkeiset" ole niin yksinkertaisia kuin bensan tankkaus.

        Ei ainakaan Suomessa tule vetyautoja olemaan ikinä ja jos joku huoltoasemaketju alkaisikin rakentamaan vedyn tankkauspisteitä, niitä olisi harvassa. Tilannetta voisi verrata täysin nykyiseen kaasuautojen tankkausmahdollisuuksiin. Todennäköisempi vaihtoehto on että kun joku autonvalmistaja tekee metaanilla toimivan polttokennon henkilöautoon, niitä aletaan tuomaan Suomeen koska maakaasua on saatavissa ainakin osassa maata.

        "Miten niin hankalia? ..."

        Kolmasosavuotta muutenkin lohkispiuha liitetään autoon joka ilta ja en ainakaan itse ole sitä ylivoimaisen hankalana pitänyt. Paremminkin on joutava vaiva ajella varta vasten huoltoasemalle löpöä tankkaamaan.

        Vetyyn en jaksa todellakaan uskoa. Paljon ennen tulevat uusiutuvat biopolttoaineet ja/tai uuden sukupolven vähäpäästöiset poltikset. Vedyn tuotantoon ja jakeluun liittyy Himalajan korkuisia haasteita...


    • Anonyymi

      Oikeassa olet olen jo varnnut hihnoja hinausta varten kun sähköautoja on tiellä akkutyhjänä

      • Anonyymi

        " olen jo varnnut hihnoja hinausta varten kun sähköautoja on tiellä akkutyhjänä"

        Nyt taisit lyödä kätesi sanonko mihin ja oikein kunnolla:

        IF:

        Eri merkkien hinaustarpeet vaihtelevat kuitenkin merkittävästi. Yllättäen uutena kalliit premiummerkit Audi, BMW ja Mercedes tarvitsevat hinausta eniten, kun hinausten määrä suhteutetaan vakuutettujen autojen määrään.

        Vähiten hinausta vaativia vahinkoja on puolestaan sattunut Toyotalle ja Nissanille.


        Verkkouutiset:


        Näistä syistä autot jäävät tien päälle
        Ilkka Ahtokivi | 15.12.2020 | 08:26- päivitetty 15.12.2020 | 09:23

        Henkilöautojen hinaukset yleistyvät jatkuvasti, paljastavat Ifin vahinkotilastot.

        Teknisestä viasta johtuva hinaus on tällä hetkellä jo yleisin vakuutusyhtiö Ifin korvaama ajoneuvovahinko. Hinausta vaativien vahinkojen määrä on kasvanut jatkuvasti vuosina 2016–2019. Auton iän perusteella vahinkoherkimpiä ovat tilastoissa 9–12-vuotiaat autot.

        – Joka viides yhteydenotto tiepalveluun liittyy nykyään moottorivikoihin ja käyntihäiriöihin. Toiseksi yleisin syy ovat muusta kuin akun tyhjenemisestä johtuvat käynnistysongelmat ja vasta sen jälkeen tulevat onnettomuudet, !!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Anonyymi

      Ihan järjetöntä rakennella noita latausjärjestelmiä. Vetyautot tulevat syrjäyttämään lataussähköautot joka tapauksessa.

      • Anonyymi

        "Vetyautot tulevat syrjäyttämään lataussähköautot joka tapauksessa."
        - - - - - -

        Aikuisten keskustelupalstoilla on tapana perustella väitteitään. Muutenhan koko hoito olisi juupas-eipäs puskasta huutelua. Ihan kuin tuossa vieressä päiväkodin pihalla….

        Tuskin tulee vety syrjäyttämään yhtään mitään ainakaan henkilöautokannassa:

        1. Hankintahinta on jopa sähköautoa kalliimpi.

        2. Polttokenno-elementin elinikä on vain 5.000 tuntia joka vastannee keskivertoajossa jotain 300.000 kilometriä. Vaikka verrokki-Teslaan verrattuna siinä jäädään siis puoleen.

        3. Pahin kaikista 1b, vedylle ei ole jakeluinfraa olemassa vrt. nykyinen huoltoasemaverkosto. Puhumattakaan että joka ikiseen tien varrella olevaan tönöön tulee sähkö jo valmiiksi.
        Kenen selkänahasta arvelet sen hinnan nyhdettävän?

        4. Pahin kaikista 1a, puhtaan vedyn tuotanto sähköstä tapahtuu tietääkseni varsin huonolla kokonaishyötysuhteella. Sen sijaan että puhdasta energiaa ladattaisiin hyvällä hyötysuhteella akkuihin, siitä tehtäisiinkin huonolla hyötysuhteella vetyä...?
        -Ehkä joku siinäkin jotain järkeä näkee?

        5. Vedyn varastointi on hankalaa. Vedyn energiasisältö massayksikköä kohden on erittäin hyvä, lähes kolminkertainen bensiiniin ja dieselöljyyn verrattuna. Pienen tiheyden takia tilavuuteen suhteutettu energiatiheys on kuitenkin erittäin huono. Siksi vedyn varastoinnissa kaasumaisena on käytettävä erittäin korkeaa painetta; nykyisin jopa 700 bar on käytössä.

        Vaihtoehtoisesti vety voidaan muuttaa nestemäiseen olomuotoon jäähdyttämällä se -253 °C lämpötilaan. Nesteytetyn vedyn säilöissä on myös kaksikuorinen rakenne, jossa kuorten välissä on tehokas lämpöeristys.

        Tällainen säiliö vaatii käytännössä jatkuvaa jäähdyttämistä, muuten vety muuttuu takaisin kaasuksi. Siksi nestevety soveltuu parhaiten autoihin, jotka ovat jatkuvassa käytössä.
        - - - - - - - -

        Tuossa ihan lyhyesti referoiden vedyn käytön ja valmistuksen ongelmista. Ei kannata ainakaan hengitystä pidätellä vetyautoja odotellessa.


    • Anonyymi

      Ei voi olla järjettömämpää kuin alkaa rakentamaan vanhoihin taloihin latauspaikkoja ja vielä älyttömämpää yhteisillä varoilla.
      Monikaan järjissään oleva ei hanki sähköautoa, vain näyttöhaluiset ja viherhörhöt, jotka yrittävät saada Suomen asiat täysin sekaisin.
      Monilla ei ole edes varaa ostaa moisia turhakkeita, jotka ovat erittäin vahingollisia luonnolle ja kehitysmaiden ihmisille

      • Anonyymi

        Viime kuussa jo joka kolmas ostettu uusi auto oli ladattava ja määrä kasvaa joka kuukausi.
        Ei auta itku markkinoilla. Maailma on jo muuttunut ja As.Oyt ilman latausmahdollisuutta jäävät slummi-yhtiöiksi joiden arvo sukeltaa.
        Ei kukaan halua sijoittaa rahojaan taloyhtiöön joissa asiat on jätetty retuperälle. Latauspaikan puute on kohta sama asia kuin tekemätön putkiremontti. Viisas raha valitsee toisen taloyhtiön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime kuussa jo joka kolmas ostettu uusi auto oli ladattava ja määrä kasvaa joka kuukausi.
        Ei auta itku markkinoilla. Maailma on jo muuttunut ja As.Oyt ilman latausmahdollisuutta jäävät slummi-yhtiöiksi joiden arvo sukeltaa.
        Ei kukaan halua sijoittaa rahojaan taloyhtiöön joissa asiat on jätetty retuperälle. Latauspaikan puute on kohta sama asia kuin tekemätön putkiremontti. Viisas raha valitsee toisen taloyhtiön.

        Edellinen kirjoittaja "Anonyymi 04.04.2021 15:58" ehkä ihan himppasen kärjistää eikä ihan diplomaattisesti asettele sanojaan.

        Mutta asia on isompana kokonaisuutena juuri kuten edellää on kerrottu.


    • Anonyymi

      Pöljää verrata tekemätöntä putkiremonttia ja tekemättömiä latauspaikkoja keskenään, ei niin mitään yhteistä, ajatusmaailma lasten tasolla jos sitäkään

    • Anonyymi

      Eivät tuhlaa. Pystykämmentä tulee kaikissa yhtiökokouksissa joissa moista vesipäisyyttä esitetään.

    • Anonyymi

      Sitten tulee kiire, kun alkaa jäämään tämän vuoksi asuntoja tyhjiksi. Kun vastikkeet ja vuokrat nousevat, maksetaan kalliit oppirahat.

      Parempi hoitaa homma nyt tukirahoilla, kuin myöhemmin kärsiä.

      • Anonyymi

        Kyllä ne pystyy aina myöhemminkin asentamaan, ei siinä mitään kärsi. Tuollaiset asennetaan sitten kun niitä tarvitaan, ei aiemmin.

        Ja tukirahat eivät vaikuta asiaan, tukirahat ovat vain pieneen osaan kustannuksia, joten vain idiootit tekevät tuon pelkän tuen takia. Lisäksi, latausasemat saa halvemmalla ilman tukia, jos laittaa esimerkiksi maksimissaan 3,7 kW latauspaikat. Tukirahat kun vaativat 11 kW paikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne pystyy aina myöhemminkin asentamaan, ei siinä mitään kärsi. Tuollaiset asennetaan sitten kun niitä tarvitaan, ei aiemmin.

        Ja tukirahat eivät vaikuta asiaan, tukirahat ovat vain pieneen osaan kustannuksia, joten vain idiootit tekevät tuon pelkän tuen takia. Lisäksi, latausasemat saa halvemmalla ilman tukia, jos laittaa esimerkiksi maksimissaan 3,7 kW latauspaikat. Tukirahat kun vaativat 11 kW paikkoja.

        1. Hybridiautojen suhteellinen myyntiosuus on kasvanut ja kasvaa voimakkaasti koko ajan.

        2. Kysyntä latausmahdollisuudesta kasvaa samassa suhteessa, jyrkästi.

        3. On suorastaan buumi tällä hetkellä taloyhtiöissä rakentaa latausvalmiutta

        >>> Taloyhtiöt, joissa suhtaudutaan nuivasti meneillään olevaan sähköautojen tuloon/latausmahdollisuuksiin tulevat menettämään houkuttelevuuttaan erityisesti nuorempien ja parempipalkastuissa töissä käyvien kohdalla. Hitaasti, mutta sata-varmasti.

        Se, että talon asukaskanta muuttuu pienituloisiksi eläkeläisiksi, ei taatusti ole kenenkään etu taloyhtiössä. Sähköauto- ja latauskielteisyys on yksi mutta todella pitkä askel kohti eläkeläistalo-statusta.

        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehitys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Hybridiautojen suhteellinen myyntiosuus on kasvanut ja kasvaa voimakkaasti koko ajan.

        2. Kysyntä latausmahdollisuudesta kasvaa samassa suhteessa, jyrkästi.

        3. On suorastaan buumi tällä hetkellä taloyhtiöissä rakentaa latausvalmiutta

        >>> Taloyhtiöt, joissa suhtaudutaan nuivasti meneillään olevaan sähköautojen tuloon/latausmahdollisuuksiin tulevat menettämään houkuttelevuuttaan erityisesti nuorempien ja parempipalkastuissa töissä käyvien kohdalla. Hitaasti, mutta sata-varmasti.

        Se, että talon asukaskanta muuttuu pienituloisiksi eläkeläisiksi, ei taatusti ole kenenkään etu taloyhtiössä. Sähköauto- ja latauskielteisyys on yksi mutta todella pitkä askel kohti eläkeläistalo-statusta.

        https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/sahkoautojen_maaran_kehitys

        Paikat rakentaa helposti, ei tuo ole ongelma. Pari kuukautta ja ne ilmestyy taloyhtiöön. Tuo houkuttelevuus palautuu heti kun ne on rakennettu. Paikat rakennetaan kun niitä tarvitaan, ei aiemmin.

        Ja mitä vikaa pienituloisissa eläkeläisissä muka on? Tuo on monelle päinvastoin hyvä asia, koska eläkeläiset ovat hiljaisempia ja aiheuttavat vähemmän ongelmia. Se mikä tulotaso naapureilla on ei vaikuta taloyhtiöön yhtään. Useimmat eivät ole missään tekemisissä naapurien kanssa eivätkä piittaa pätkääkään heidän tuloistaan tai iästään. Minulle tuo on ainakin ihan sama enkä tiedä edes naapurini nimeä enkä välitä tietääkään.

        Ei minua ainakaan haittaa, jos taloni on eläkeläistalo. Kuulostaa vain hyvältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paikat rakentaa helposti, ei tuo ole ongelma. Pari kuukautta ja ne ilmestyy taloyhtiöön. Tuo houkuttelevuus palautuu heti kun ne on rakennettu. Paikat rakennetaan kun niitä tarvitaan, ei aiemmin.

        Ja mitä vikaa pienituloisissa eläkeläisissä muka on? Tuo on monelle päinvastoin hyvä asia, koska eläkeläiset ovat hiljaisempia ja aiheuttavat vähemmän ongelmia. Se mikä tulotaso naapureilla on ei vaikuta taloyhtiöön yhtään. Useimmat eivät ole missään tekemisissä naapurien kanssa eivätkä piittaa pätkääkään heidän tuloistaan tai iästään. Minulle tuo on ainakin ihan sama enkä tiedä edes naapurini nimeä enkä välitä tietääkään.

        Ei minua ainakaan haittaa, jos taloni on eläkeläistalo. Kuulostaa vain hyvältä.

        "Ja mitä vikaa pienituloisissa eläkeläisissä muka on?"

        Pienellä eläkkeellä sinnittelevät eläkeläiset = Krooninen vastustus jopa välttämätöntä peruskunnossapitoa kohtaan.

        Pienellä eläkkeellä sinnittelevät eläkeläiset = Raivoisa vastustus kaikkea uutta kohtaan.


        "Paikat rakentaa helposti, ei tuo ole ongelma."

        Kohteita ja haasteita on kutakuinkin yhtä paljon kuin on taloyhtiöitä. Ihan jo se, että rakentaminen vaatii yhtiökokouksen päätöksen, ei mahdollista noin vain "helposti parissa kuukaudessa" rakentamista.

        -Väitteesi kertoo, ettet juuri tunne latausrakentamisen kokonaisproblematiikkaa.

        "Ei minua ainakaan haittaa, jos taloni on eläkeläistalo"

        -Ei kai jos on itse samassa nuukailukuorossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja mitä vikaa pienituloisissa eläkeläisissä muka on?"

        Pienellä eläkkeellä sinnittelevät eläkeläiset = Krooninen vastustus jopa välttämätöntä peruskunnossapitoa kohtaan.

        Pienellä eläkkeellä sinnittelevät eläkeläiset = Raivoisa vastustus kaikkea uutta kohtaan.


        "Paikat rakentaa helposti, ei tuo ole ongelma."

        Kohteita ja haasteita on kutakuinkin yhtä paljon kuin on taloyhtiöitä. Ihan jo se, että rakentaminen vaatii yhtiökokouksen päätöksen, ei mahdollista noin vain "helposti parissa kuukaudessa" rakentamista.

        -Väitteesi kertoo, ettet juuri tunne latausrakentamisen kokonaisproblematiikkaa.

        "Ei minua ainakaan haittaa, jos taloni on eläkeläistalo"

        -Ei kai jos on itse samassa nuukailukuorossa.

        "Kohteita ja haasteita on kutakuinkin yhtä paljon kuin on taloyhtiöitä. Ihan jo se, että rakentaminen vaatii yhtiökokouksen päätöksen, ei mahdollista noin vain "helposti parissa kuukaudessa" rakentamista.

        -Väitteesi kertoo, ettet juuri tunne latausrakentamisen kokonaisproblematiikkaa."

        Asunnot ostetaan kymmeniksi vuosiksi, jokin vuoden tai pari viive ei pitäisi paljon tuntua. Ei nämä sähköautotkaan ole yleisiä vielä yli vuosikymmeneen. Vuonna 2030 yli 80% ajaa edelleen polttiksilla.

        Ja sijoittajat ovat vielä monta kertaa eläkeläisiä pahempia nuukailijoita. Heillä on kyllä paljon rahaa, mutta eivät halua käyttää sitä. Itse en ainakaan halua sijoittajia taloyhtiöihin. Sen sijaan eläkeläiset ovat ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kohteita ja haasteita on kutakuinkin yhtä paljon kuin on taloyhtiöitä. Ihan jo se, että rakentaminen vaatii yhtiökokouksen päätöksen, ei mahdollista noin vain "helposti parissa kuukaudessa" rakentamista.

        -Väitteesi kertoo, ettet juuri tunne latausrakentamisen kokonaisproblematiikkaa."

        Asunnot ostetaan kymmeniksi vuosiksi, jokin vuoden tai pari viive ei pitäisi paljon tuntua. Ei nämä sähköautotkaan ole yleisiä vielä yli vuosikymmeneen. Vuonna 2030 yli 80% ajaa edelleen polttiksilla.

        Ja sijoittajat ovat vielä monta kertaa eläkeläisiä pahempia nuukailijoita. Heillä on kyllä paljon rahaa, mutta eivät halua käyttää sitä. Itse en ainakaan halua sijoittajia taloyhtiöihin. Sen sijaan eläkeläiset ovat ok.

        Lisään... Ja jos paikat pitää asentaa, voi laittaa 2-3 kW latauspaikat. Mikään ei velvoita laittamaan 11 kW latausta. 2-3 kW pitäisi riittää. Säästää huomattavasti rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kohteita ja haasteita on kutakuinkin yhtä paljon kuin on taloyhtiöitä. Ihan jo se, että rakentaminen vaatii yhtiökokouksen päätöksen, ei mahdollista noin vain "helposti parissa kuukaudessa" rakentamista.

        -Väitteesi kertoo, ettet juuri tunne latausrakentamisen kokonaisproblematiikkaa."

        Asunnot ostetaan kymmeniksi vuosiksi, jokin vuoden tai pari viive ei pitäisi paljon tuntua. Ei nämä sähköautotkaan ole yleisiä vielä yli vuosikymmeneen. Vuonna 2030 yli 80% ajaa edelleen polttiksilla.

        Ja sijoittajat ovat vielä monta kertaa eläkeläisiä pahempia nuukailijoita. Heillä on kyllä paljon rahaa, mutta eivät halua käyttää sitä. Itse en ainakaan halua sijoittajia taloyhtiöihin. Sen sijaan eläkeläiset ovat ok.

        "Asunnot ostetaan kymmeniksi vuosiksi, jokin vuoden tai pari viive ei pitäisi paljon tuntua. "

        -Pari kuukautta vaihtui sitten pariksi vuodeksi uudessa tarkastelussa. Se onkin lähempänä totuutta:

        "Lamppu syttyy lataustarpeesta" >>> sähköverkon kartoitus resursseista >> lataustarvekartoitus taloyhtiössä >>> sähkötyösuunnitelma >>> tarjouspyynnöt >>> taloyhtiön hallituksen esitys yhtiökokoukselle ml. kustannusjako >>> toteutus sis. asfaltointikorjaukset.

        Kuten sanoin, tapauksia on yhtä monta kuin taloyhtiöitäkin. Tuntemani case pitää sisällään sijoittajia, jotka ilman poikkipuolista sanaa ovat valmiit kasvattamaan sijoituksensa arvoa ja vetovoimaa. Suurimmatsaiturit ovat omistusasunnossaan asuvat hyvin toimeen tulevat eläkeläiset. Aikamoinen paradoksi...

        -Pahimmassa tapauksessa taloyhtiön pääsyöttö ja pääkeskus pitää uusia. Jopa syöttävä muuntamo saattaa ääritapauksessa olla rajoilla; teoriassa. (Yhdestäkään en ole tosin kuullut) Jokainen lisäpalikka tietää aikaa JA rahaa.


        "Paikat rakentaa helposti, ei tuo ole ongelma. Pari kuukautta ja ne ilmestyy taloyhtiöön. "

        Tarviikos kommentoida?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Asunnot ostetaan kymmeniksi vuosiksi, jokin vuoden tai pari viive ei pitäisi paljon tuntua. "

        -Pari kuukautta vaihtui sitten pariksi vuodeksi uudessa tarkastelussa. Se onkin lähempänä totuutta:

        "Lamppu syttyy lataustarpeesta" >>> sähköverkon kartoitus resursseista >> lataustarvekartoitus taloyhtiössä >>> sähkötyösuunnitelma >>> tarjouspyynnöt >>> taloyhtiön hallituksen esitys yhtiökokoukselle ml. kustannusjako >>> toteutus sis. asfaltointikorjaukset.

        Kuten sanoin, tapauksia on yhtä monta kuin taloyhtiöitäkin. Tuntemani case pitää sisällään sijoittajia, jotka ilman poikkipuolista sanaa ovat valmiit kasvattamaan sijoituksensa arvoa ja vetovoimaa. Suurimmatsaiturit ovat omistusasunnossaan asuvat hyvin toimeen tulevat eläkeläiset. Aikamoinen paradoksi...

        -Pahimmassa tapauksessa taloyhtiön pääsyöttö ja pääkeskus pitää uusia. Jopa syöttävä muuntamo saattaa ääritapauksessa olla rajoilla; teoriassa. (Yhdestäkään en ole tosin kuullut) Jokainen lisäpalikka tietää aikaa JA rahaa.


        "Paikat rakentaa helposti, ei tuo ole ongelma. Pari kuukautta ja ne ilmestyy taloyhtiöön. "

        Tarviikos kommentoida?

        Sähköautot ovat kaukana tulevaisuudessa vielä, seuraavaan 10 vuoteen ei noilla ole mitään merkitystä. Kannattaa muistaa, nuo riippuu autokannasta, EI uusien autojen myynnistä. Vuonna 2030 yli 80% autoista on edelleen polttiksia.

        Ja aiemmassa taloyhtiössä kylpyhuoneremontitkin toteutettiin alle puolessa vuodessa, kun yllättäen sellaisen tarve todettiin. Kaikki kokoukset ja vastaavat tehtiin nopeutetussa aikataulussa. Ja tarkoitan siis toteutusta tarpeesta lopulliseen toteutukseen. Joten nuo onnistuu yllättävän nopeaa, jos näin halutaan.

        "-Pahimmassa tapauksessa taloyhtiön pääsyöttö ja pääkeskus pitää uusia. Jopa syöttävä muuntamo saattaa ääritapauksessa olla rajoilla; teoriassa."

        Helppoa, tiputetaan lataustehoa reilusti. Ei tarvitse olla 11 kW latausta. Latauspaikka mikä latauspaikka, 2-3 kW riittää. Eli käytetään vain vanhoja sähkötolppia ja kaapeleita ja vain rajoitetaan latausnopeutta. Ja se siitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot ovat kaukana tulevaisuudessa vielä, seuraavaan 10 vuoteen ei noilla ole mitään merkitystä. Kannattaa muistaa, nuo riippuu autokannasta, EI uusien autojen myynnistä. Vuonna 2030 yli 80% autoista on edelleen polttiksia.

        Ja aiemmassa taloyhtiössä kylpyhuoneremontitkin toteutettiin alle puolessa vuodessa, kun yllättäen sellaisen tarve todettiin. Kaikki kokoukset ja vastaavat tehtiin nopeutetussa aikataulussa. Ja tarkoitan siis toteutusta tarpeesta lopulliseen toteutukseen. Joten nuo onnistuu yllättävän nopeaa, jos näin halutaan.

        "-Pahimmassa tapauksessa taloyhtiön pääsyöttö ja pääkeskus pitää uusia. Jopa syöttävä muuntamo saattaa ääritapauksessa olla rajoilla; teoriassa."

        Helppoa, tiputetaan lataustehoa reilusti. Ei tarvitse olla 11 kW latausta. Latauspaikka mikä latauspaikka, 2-3 kW riittää. Eli käytetään vain vanhoja sähkötolppia ja kaapeleita ja vain rajoitetaan latausnopeutta. Ja se siitä.

        "Helppoa, tiputetaan lataustehoa reilusti. "

        Nerokas ratkaisu, rakennetaan hintava lataussysteemi muttei järjestetä sille kuitenkaan kilowatteja, mitä käyttää?


        "Eli käytetään vain vanhoja sähkötolppia ja kaapeleita ja vain rajoitetaan latausnopeutta. Ja se siitä."

        Näytät tuntevaa asiaa samassa määrin kuin mitä kana ymmärtää kvanttimekaniikkaa.

        https://www.omataloyhtio.fi/artikkelit/17539/sahkoauton_lataus_taloyhtion_pihalla_abb.htm

        "Sähköauton latausjärjestelmien suunnittelu ja toteuttaminen edellyttävät asiaan perehtymistä, mutta se ei suinkaan ole mahdoton tehtävä."

        Vastauksesi on ehkäpä kehnoin, mitä näillä foorumeilla milloinkaan olen nähnyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne pystyy aina myöhemminkin asentamaan, ei siinä mitään kärsi. Tuollaiset asennetaan sitten kun niitä tarvitaan, ei aiemmin.

        Ja tukirahat eivät vaikuta asiaan, tukirahat ovat vain pieneen osaan kustannuksia, joten vain idiootit tekevät tuon pelkän tuen takia. Lisäksi, latausasemat saa halvemmalla ilman tukia, jos laittaa esimerkiksi maksimissaan 3,7 kW latauspaikat. Tukirahat kun vaativat 11 kW paikkoja.

        "jos laittaa esimerkiksi maksimissaan 3,7 kW latauspaikat. Tukirahat kun vaativat 11 kW paikkoja."

        Tuo on aika typerästi laadittu homma. 3,7 kW on aivan riittävä teho kaikkien sähköautojen lataamiseen kotona. 11kW on overkill.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot ovat kaukana tulevaisuudessa vielä, seuraavaan 10 vuoteen ei noilla ole mitään merkitystä. Kannattaa muistaa, nuo riippuu autokannasta, EI uusien autojen myynnistä. Vuonna 2030 yli 80% autoista on edelleen polttiksia.

        Ja aiemmassa taloyhtiössä kylpyhuoneremontitkin toteutettiin alle puolessa vuodessa, kun yllättäen sellaisen tarve todettiin. Kaikki kokoukset ja vastaavat tehtiin nopeutetussa aikataulussa. Ja tarkoitan siis toteutusta tarpeesta lopulliseen toteutukseen. Joten nuo onnistuu yllättävän nopeaa, jos näin halutaan.

        "-Pahimmassa tapauksessa taloyhtiön pääsyöttö ja pääkeskus pitää uusia. Jopa syöttävä muuntamo saattaa ääritapauksessa olla rajoilla; teoriassa."

        Helppoa, tiputetaan lataustehoa reilusti. Ei tarvitse olla 11 kW latausta. Latauspaikka mikä latauspaikka, 2-3 kW riittää. Eli käytetään vain vanhoja sähkötolppia ja kaapeleita ja vain rajoitetaan latausnopeutta. Ja se siitä.

        "Sähköautot ovat kaukana tulevaisuudessa vielä, seuraavaan 10 vuoteen ei noilla ole mitään merkitystä. Kannattaa muistaa, nuo riippuu autokannasta, EI uusien autojen myynnistä. Vuonna 2030 yli 80% autoista on edelleen polttiksia."

        Tämä ei yksin omaan riipu autokannasta, vaan siitä mitä asukasehdokkaat näkevät mahdollisina tulevaisuuden tarpeinaan.

        Kun sähköautot yleistyvät johonkin 10% korville autokannasta, lähes kaikki näkevät sen olevan korteissa, mikä voi olla jopa 10 vuotta ennen varsinaista sähköauton ostoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Helppoa, tiputetaan lataustehoa reilusti. "

        Nerokas ratkaisu, rakennetaan hintava lataussysteemi muttei järjestetä sille kuitenkaan kilowatteja, mitä käyttää?


        "Eli käytetään vain vanhoja sähkötolppia ja kaapeleita ja vain rajoitetaan latausnopeutta. Ja se siitä."

        Näytät tuntevaa asiaa samassa määrin kuin mitä kana ymmärtää kvanttimekaniikkaa.

        https://www.omataloyhtio.fi/artikkelit/17539/sahkoauton_lataus_taloyhtion_pihalla_abb.htm

        "Sähköauton latausjärjestelmien suunnittelu ja toteuttaminen edellyttävät asiaan perehtymistä, mutta se ei suinkaan ole mahdoton tehtävä."

        Vastauksesi on ehkäpä kehnoin, mitä näillä foorumeilla milloinkaan olen nähnyt.

        Miksi haaskata rahaa 11 kW-tehoihin, kun yleensä riittää jopa vain 2 kW ihan mainiosti? Jopa sillä saa riittävästi virtaa normaaliin päivittäiseen autoiluun.

        Tuokin artikkeli olettaa, että pitää laittaa 11 kW latauspaikka, mikä ei todellakaan ole pakollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sähköautot ovat kaukana tulevaisuudessa vielä, seuraavaan 10 vuoteen ei noilla ole mitään merkitystä. Kannattaa muistaa, nuo riippuu autokannasta, EI uusien autojen myynnistä. Vuonna 2030 yli 80% autoista on edelleen polttiksia."

        Tämä ei yksin omaan riipu autokannasta, vaan siitä mitä asukasehdokkaat näkevät mahdollisina tulevaisuuden tarpeinaan.

        Kun sähköautot yleistyvät johonkin 10% korville autokannasta, lähes kaikki näkevät sen olevan korteissa, mikä voi olla jopa 10 vuotta ennen varsinaista sähköauton ostoa.

        Normaalit ostajat ymmärtävät, että remontteja tehdään taloyhtiöissä jatkuvasti ja mitä ei nyt ole voidaan myöhemmin lisätä. Remontteja tehdään joissain taloyhtiöissä jopa lähes joka vuosi. Olisi typerää ajatella sähköautopaikkaa jo 10 vuotta ennen sähköauton ostoa, kun tuo paikka voidaan nopeasti lisätä tuossa ajassa. Jos minulla ei ole sähköautoa, en maksaisi euroakaan ylimääräistä sähköauton latauspaikasta.

        Jos ei omista sähköautoa niin ei latausmahdollisuutta luultavasti edes kysy. Jos asuntoyhtiössä on sähkötolpat niin oletus on, että latausmahdollisuus voidaan lisätä myöhemmin.


      • Anonyymi

        Tarkoitat vuokrataloja, siellä ei vuokralaiset laita mitään latauspaikkoja. Omistaja voi laittaa. Osaketalot eri juttu.


    • Anonyymi

      Kaikenlaiset tilapäiset viritykset tulevat kaikkein kalliimmiksi. Eikä sillä pelkällä 3-vaihe pistorasialla pitkälle pääse.

      • Anonyymi

        "Eikä sillä pelkällä 3-vaihe pistorasialla pitkälle pääse."

        No kerro miksei pääsisi. Siihen saa riittävän tehon ja pistorasiasta eteenpäin voi laittaa kaikkea mit maailma mukanaan tuo. Hyvin future-proof ratkaisu.

        Sähkömittari tietenkin tarvitaan lisäksi mutta se tarvitaan joka tapauksessa.

        Mikä olisi se ratkaisu jolla pääsee "pitkälle" ja mitä sillä "pitkälle pääsemisellä" saavutettaisiin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eikä sillä pelkällä 3-vaihe pistorasialla pitkälle pääse."

        No kerro miksei pääsisi. Siihen saa riittävän tehon ja pistorasiasta eteenpäin voi laittaa kaikkea mit maailma mukanaan tuo. Hyvin future-proof ratkaisu.

        Sähkömittari tietenkin tarvitaan lisäksi mutta se tarvitaan joka tapauksessa.

        Mikä olisi se ratkaisu jolla pääsee "pitkälle" ja mitä sillä "pitkälle pääsemisellä" saavutettaisiin?

        Et sinä pelkästä rasiasta saa wattiakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sinä pelkästä rasiasta saa wattiakaan.

        Miksei saisi? Tottaikai auton voi ladata mistä tahansa kolmivaihe-pistorasiasta.


    • Anonyymi

      Kyllä latauspisteiden sähkönsyötön osalta mitoitus kannattaa toteuttaa niin, että syöttökaapelit kestävät 3x32A virran per latauspistoke. Tämä siksi, että kustannusero järeämmässä kaapeloinnissa on pieni. Lähtökohtaisesti lähes jokaiseen kiinteistöön voidaan asentaa latauspiste kahdelle autolle ilman muutostöitä kiinteistön sähköjärjestelmään.

      • Anonyymi

        "Tämä siksi, että kustannusero järeämmässä kaapeloinnissa on pieni."

        Sähköä siis tulee sieltä keskuksesta haluttu määrä ja Thats It ?

        Mainittakoon että meillä pienkerrostalon pääsulakkeet ovat 3 x 25A tällä hetkellä.


      • Anonyymi

        Latauspiste kahdelle autolle ei vain riitä pitkällä tähtäimellä, jos sähköautot yleistyvät. Vaikka kaikkia sähköautoja ei samaan aikaan ladatakaan niin jos asuntoyhtiössä on kymmeniä autoja ei pari paikkaa riitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Latauspiste kahdelle autolle ei vain riitä pitkällä tähtäimellä, jos sähköautot yleistyvät. Vaikka kaikkia sähköautoja ei samaan aikaan ladatakaan niin jos asuntoyhtiössä on kymmeniä autoja ei pari paikkaa riitä.

        "Latauspiste kahdelle autolle ei vain riitä pitkällä tähtäimellä, jos sähköautot yleistyvät. "

        Riippuu täysin siitä kuinka monta asuntoa as oyssä on. Kahden osakkaan as oyssä kaksi paikkaa on paljon. Sadan kämpän yhtiöön rakennetaan tietysi aika paljon enemmän latauspaikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä siksi, että kustannusero järeämmässä kaapeloinnissa on pieni."

        Sähköä siis tulee sieltä keskuksesta haluttu määrä ja Thats It ?

        Mainittakoon että meillä pienkerrostalon pääsulakkeet ovat 3 x 25A tällä hetkellä.

        Vai pienkerrostalossa 3x25A, tuohan on peruskokoisen omakotitalon sähköliittymän koko.
        Taitaa on oikeasti pienkerrostalo jossa ei ole sähkösaunoja, eikä oikein mitään muutakaan sähköllä toimivaa, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vai pienkerrostalossa 3x25A, tuohan on peruskokoisen omakotitalon sähköliittymän koko.
        Taitaa on oikeasti pienkerrostalo jossa ei ole sähkösaunoja, eikä oikein mitään muutakaan sähköllä toimivaa, hihii!

        "Vai pienkerrostalossa 3xis25A, tuohan on peruskokoisen omakotitalon sähköliittymän koko."

        Ja viestin pointti, jota et huomannut oli se, ettei kyse ole pelkästään uusista kaapelivahvuuksista, kun latausvalmiuksia rakennetaan.

        Googleta termillä "latauskartoitus".

        "Raportti

        Kartoituksesta taloyhtiö saa *kirjallisen raportin*, josta selviää suomeksi kuinka monta lataustolppaa kohteeseen voidaan asentaa ja mikä tolppien maksimilatausteho on. Raportista löytyy myös mahdolliset turvallisuusriskit."

        Saman tsekkauksen pystyy tekemään myös ammattitaitoinen sähkäri, mutta varsinkin isompien taloyhtiöiden pätöksenteossa "virallinen" ja ulkopuolinen raportti on usein hygieenisempi. Sillä ainakin vältetään palstan tapaiset epärealistiset ja säännösten vastaiset Rane-neuvot "kuinka nopeaa ja helppoa kaikki on".


    • Anonyymi

      Puutun varovasti tähän, koska asia koskettaa myös pientä kolmen asunnon rivitaloyhtiötämme, jossa on suorasäkölämmitys ja jokaiselle oma lataustolppansa.
      Jokaiselle asunnolle on tarjolla 3 x 63A ja kiinteistölle erikseen 3 x 25A.
      Jokaisella kolmella asukkaalla on vaihtelevat sähkönkäyttötarpeensa, näin ollen vuosikulutus asunnoissa on vaihdellut 10.000 - 20.000 kWh: välillä.
      Melkein maallikkona arvelen, että sähköä on tässä yhtiössä nykyiselläänkin jo tarpeeksi myös autopaikkojen modernisoimiseen, aivan toinen asia on sitten,
      ovatko kaikki asukkaat yhtä mieltä siitä, että tolppien päivittäminen kaikille on tarpeen.

    • Anonyymi

      Joo taisin tuhlata turhaan CTEK njord go laitteeseen. Ei toimi Jeep 4xe latauksessa kuin 3,2 A virralla joten saan tehoja vain 3,2xneliöj3 x 400 = 2,2 kW vaikka auton ja ctekin asetukset max:lla. Niin, että sillai CTEK ’helppo’ Ja CTEK on kuin Ikea konsanaan ohjeineen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe