Aihe

Turha kiire pois

Anonyymi

Olikos se Enska ja Hanski kun opettivat näin. Suomussalmella taas turha ohitus joka johti kahdeksan ihmisen vakavaan loukkaantumiseen.
Kuusamon suunnasta Kajaanin suuntaan ajaneen henkilöauton kuljettaja oli lähtenyt todistajien mukaan ohittamaan pitkää autojonoa, poliisi tiedottaa. Henkilöauton kuljettaja ei ehtinyt palata omalle ajokaistalleen, vaan törmäsi vastaan tulleen henkilöauton keulaan.
Tarttis vähän ajatella enste.

75

154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Paranemista kaikille, varsinkin sen syyttömän osapuolen autossa olleille.

      Valitettavasti näitä tullaan näkemään. Nykyautoilija ei kestä jonossa, joka kulkee 2.7 km/h hitaammin kuin hän itse on päättänyt ajaa. Hän ei myöskään osaa ennakoida ajantarvetta päivittäistä kauppareissua pidemmille matkoille, joten hänellä on maantiellä aina mahdoton kiire. Pitäisi vain sietää se, että tien ollessa täynnä ajetaan peräkkäin ja päästään lopulta päämäärään. Ehkä vähän myöhässä, mutta ehjänä.

      • Anonyymi

        Tärkeintähän ei ole perille pääsy, vaan MINUN valitsemani nopeus. Vaikka se sitten edellyttäisikin riskiohitusta! MINÄ, MINÄ, MINÄ, JA MINUN VALITSEMANI NOPEUS!! 💩💩


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintähän ei ole perille pääsy, vaan MINUN valitsemani nopeus. Vaikka se sitten edellyttäisikin riskiohitusta! MINÄ, MINÄ, MINÄ, JA MINUN VALITSEMANI NOPEUS!! 💩💩

        Minun ylinopeuteni on kuitenkin tärkeämpi kuin sinun ylinopeutesi, koska minä olen paljon tärkeämpi henkilö. Olen myös rikas ja siksi muut väistävät minua ja kumartavat minulle liikenteessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintähän ei ole perille pääsy, vaan MINUN valitsemani nopeus. Vaikka se sitten edellyttäisikin riskiohitusta! MINÄ, MINÄ, MINÄ, JA MINUN VALITSEMANI NOPEUS!! 💩💩

        Se "MINÄ, MINÄ, MINÄ, JA MINUN VALITSEMANI NOPEUS!!"-tyyppihän löytyy aina sieltä jonon kärjestä ja häneen nopeuteensa on kaikkien muidenkin tyytyminen, tai muuten käy niin kuin suomussalamella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se "MINÄ, MINÄ, MINÄ, JA MINUN VALITSEMANI NOPEUS!!"-tyyppihän löytyy aina sieltä jonon kärjestä ja häneen nopeuteensa on kaikkien muidenkin tyytyminen, tai muuten käy niin kuin suomussalamella.

        Tai sitten voi ohittaa turvallisesti. Niin tapahtuu joka päivä lukemattomia kertoja ympäri Suomen, ja muissakin maissa. Suomussalmen ohittajan tavoitteena on ilmeisesti ollut ohittaa koko jono, eli tuhansia autoja, mikä ei kyllä kuulosta kovin fiksulta. Eikä se ihan sitten onnistunutkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten voi ohittaa turvallisesti. Niin tapahtuu joka päivä lukemattomia kertoja ympäri Suomen, ja muissakin maissa. Suomussalmen ohittajan tavoitteena on ilmeisesti ollut ohittaa koko jono, eli tuhansia autoja, mikä ei kyllä kuulosta kovin fiksulta. Eikä se ihan sitten onnistunutkaan.

        Noh noh, hyi hyi, ohittaminen on aina vaarallista, kaahausta, raivoamista, ylinopeutta, ja syntiä!


      • Myös ohitettaville on velvoitteita. Ohitettavan tulee auttaa ohituksen onnistumisessa. Pitää hiljentää vauhtia ja mennä oikeaan reunaan. Nyt ohitettava lisää vauhtia ja siirtyy keskemmälle. Näin ei saa olla vaan yhteistyötä ohituksiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten voi ohittaa turvallisesti. Niin tapahtuu joka päivä lukemattomia kertoja ympäri Suomen, ja muissakin maissa. Suomussalmen ohittajan tavoitteena on ilmeisesti ollut ohittaa koko jono, eli tuhansia autoja, mikä ei kyllä kuulosta kovin fiksulta. Eikä se ihan sitten onnistunutkaan.

        Myös etäisyydet pitävät olla riittävän isot, jotta ohittaja voi siirtyä takaisin jonoon.


      • Anonyymi
        Arto777 kirjoitti:

        Myös ohitettaville on velvoitteita. Ohitettavan tulee auttaa ohituksen onnistumisessa. Pitää hiljentää vauhtia ja mennä oikeaan reunaan. Nyt ohitettava lisää vauhtia ja siirtyy keskemmälle. Näin ei saa olla vaan yhteistyötä ohituksiin.

        Ei ole mitään hiljentämispakkoa. Missä muka sellainen velvoite lukee?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole mitään hiljentämispakkoa. Missä muka sellainen velvoite lukee?

        Tieliikennelaki asettaa velvoitteet myös ohitettavalle. Onko sinun liian vaikeata hidastaa nopeutta, kun toinen ohittaa? Ei ainakaan minulle ole.


      • Kun ohittaja on rinnallasi. Nosta kaasu ylös. Näin helpotat ohitusta huomattavasti.


      • Anonyymi
        UUSI
        Arto777 kirjoitti:

        Tieliikennelaki asettaa velvoitteet myös ohitettavalle. Onko sinun liian vaikeata hidastaa nopeutta, kun toinen ohittaa? Ei ainakaan minulle ole.

        Laissa lukee että: "Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta." Hiljentämiseen ei velvoiteta. Kannattaa itse tutustua mihin laki velvoittaa.

        33 § Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P33


      • UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa lukee että: "Ajoneuvon nopeutta ei saa lisätä eikä muulla tavalla vaikeuttaa ohitusta." Hiljentämiseen ei velvoiteta. Kannattaa itse tutustua mihin laki velvoittaa.

        33 § Ohittajan ja ohitettavan keskinäiset velvollisuudet
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P33

        On myös jos tie on mutkainen tai mäkinen tai vastaantulevaa liikennettä on paljon on helpotettava ohitusta. Mikä muu voi olla kuin on nopeuden laskeminen? Joka tapauksessa nopeuden pudottaminen ohitus hetkellä on liikenneturvallisuutta. Mikä siinä on vaikeaa? Minä ainakin aina, kun joku lähtee ohittamaan otan vakionopeudensäätimen pois toiminnasta ja kytken ohituksen jälkeen. Sen saa palautettua samaan nopeuteen mitä ajoin. Minä yleensä ajan 100km/h rajoitusalueella n. 110km/h. Vaikka nämä ohittajat ajavat ylinopeutta ei se minua haittaa. Me emme ole poliiseja.


    • Anonyymi

      Tiedätkö jostain, että onnettomuus johtui kiireestä?

      • Anonyymi

        Oli ohittajalla kiire tai ei niin hän osoitti vakavaa välinpitämättömyyttä lähtiessään ohittamaan autoja vaikka mitä ilmeisimmin hän ei edes nähnyt tuleeko vastaan autoja. Tällaiset ihmiset eivät kuulu liikenteeseen muuta kuin korkeintaan kävellen.


      • Anonyymi

        Monella on liikenteessä näennäinen kiire. Sitten lähdetään hosumaan ja sellainen on merkki huonosta kuskista.


      • Anonyymi

        Tiedämme lopputuloksen mutta emme sitä miksi. Voimme vain spekuloida. Onnettottomuustutkintakeskus yrittää kyllä kaivaa juurisyyn esille ja se on aikanaan luettavissa esim. Moottori-lehdestä.

        Ohittaminen sinänsä on aivan normaali liikennetilanne jopa talvella. Jos on vaikka 650km vielä mentävää niin jokaiseen letkaan ei kannata jumittua.

        Tiellä oli lehtitietojen mukaan sohjoa, mutta sehän ei haittaisi näkyvyyttä. Onko letkaan tullut haitariliikettä jolloin ohittaja ei mahtunut takaisin siihen? Tuliko vastaantullut auto sivutieltä ohituksen aikana? Vai olisiko vain noin paha arviointivirhe - sitä kuitenkin alkuun epäilen.


      • Anonyymi

        No jos ei ollut kiire, niin miksi lähti ohi? 😮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos ei ollut kiire, niin miksi lähti ohi? 😮

        Mistä sitä kukaan muu tietää, kuin auton kuljettaja.
        Mutta itselläni kiire ei millään tavalla vaikuta ohittamiseen.
        Ajan suurinta sallittua nopeutta ja ohitan kun saavutan hitaamman. En keksi yhtäkään syytä, miksi en ohittaisi hitaammin ajavaa.

        Miksi mielestäsi pitäisi olla kiire, jos ohittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sitä kukaan muu tietää, kuin auton kuljettaja.
        Mutta itselläni kiire ei millään tavalla vaikuta ohittamiseen.
        Ajan suurinta sallittua nopeutta ja ohitan kun saavutan hitaamman. En keksi yhtäkään syytä, miksi en ohittaisi hitaammin ajavaa.

        Miksi mielestäsi pitäisi olla kiire, jos ohittaa?

        Mitä sä homopylly sönkötät? Mitä tekemistä kiireellä on ohittamisen kanssa? Ei sullakaan hyvin mene!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sä homopylly sönkötät? Mitä tekemistä kiireellä on ohittamisen kanssa? Ei sullakaan hyvin mene!

        Mielestäni kommenttini on hyvin asiallinen ja selkeä.
        Sinun homoiluistasi en ole kiinnostunut, uskon että niihin voit kirjoitella jollain toisella palstalla.

        Niin, millä tavalla kiire ja ohittaminen liittyy toisiinsa?
        Ja kyllä, minulla menee oikein hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sitä kukaan muu tietää, kuin auton kuljettaja.
        Mutta itselläni kiire ei millään tavalla vaikuta ohittamiseen.
        Ajan suurinta sallittua nopeutta ja ohitan kun saavutan hitaamman. En keksi yhtäkään syytä, miksi en ohittaisi hitaammin ajavaa.

        Miksi mielestäsi pitäisi olla kiire, jos ohittaa?

        Kaltaistesi toheloiden takia kolareita ja vaaratilanteita syntyy koska teidän on aina ohitettava vaikka siihen ei olisi mitään järkevää syytä. Jos kutienkin käy niin, että syystä tai toisesta ette lähde ohittamaan niin ette pidä minkäänlaista turvaväliä edellä ajavaan. Sinun on nyt turha puolustella itseäsi koska kaltaisesi ääliöt kyllä tiedetään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaltaistesi toheloiden takia kolareita ja vaaratilanteita syntyy koska teidän on aina ohitettava vaikka siihen ei olisi mitään järkevää syytä. Jos kutienkin käy niin, että syystä tai toisesta ette lähde ohittamaan niin ette pidä minkäänlaista turvaväliä edellä ajavaan. Sinun on nyt turha puolustella itseäsi koska kaltaisesi ääliöt kyllä tiedetään.

        Ei minun tarvitse millään tavalla puolustella itseäni, koska siihen ei ole mitään syytä.
        Hyvin suurella todennäköisyydellä olen ajanut enemmän kuin sinä ja varmasti aiheuttanut vähemmän vaaratilanteita.

        Minulla on aina hyvä syy ohittamiseen. Se että sinulla saattaa olla eri mielipide, on kokonaan oma ongelmasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedämme lopputuloksen mutta emme sitä miksi. Voimme vain spekuloida. Onnettottomuustutkintakeskus yrittää kyllä kaivaa juurisyyn esille ja se on aikanaan luettavissa esim. Moottori-lehdestä.

        Ohittaminen sinänsä on aivan normaali liikennetilanne jopa talvella. Jos on vaikka 650km vielä mentävää niin jokaiseen letkaan ei kannata jumittua.

        Tiellä oli lehtitietojen mukaan sohjoa, mutta sehän ei haittaisi näkyvyyttä. Onko letkaan tullut haitariliikettä jolloin ohittaja ei mahtunut takaisin siihen? Tuliko vastaantullut auto sivutieltä ohituksen aikana? Vai olisiko vain noin paha arviointivirhe - sitä kuitenkin alkuun epäilen.

        Julkastun simulaation mukaan auto ehti ohittaa yhden auton ennen kolaria.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkastun simulaation mukaan auto ehti ohittaa yhden auton ennen kolaria.

        Aika paha arviovirhe jos näin on...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkastun simulaation mukaan auto ehti ohittaa yhden auton ennen kolaria.

        Missäs tämä simulaatio on nähtävissä? Onhan tekijä joku muu kuin iltapäivälehti?


      • Anonyymi

        Täytyy olla turha kiire, kun lähtee kun lähtee ohittamaan sohjoisessa kelissä pitkää autoletkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkastun simulaation mukaan auto ehti ohittaa yhden auton ennen kolaria.

        Jos tällä simulaatiolla tarkoitetaan Iltapulun visualisointia niin siinähän ei ole kuin viiden auton letka ohitettavana. Riippuen toki tuollaisen letkan nopeudesta tai sen tasaisuudesta, niin eihän tuollaisen perään kannata jäädä roikkumaan 8h jotoksella pohjoisen väljillä teillä.

        Mutta yhtä autoa ei kannata lähteä ohittamaan kerralla, tässä tapauksessa ei onnistunut edes se.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä sitä kukaan muu tietää, kuin auton kuljettaja.
        Mutta itselläni kiire ei millään tavalla vaikuta ohittamiseen.
        Ajan suurinta sallittua nopeutta ja ohitan kun saavutan hitaamman. En keksi yhtäkään syytä, miksi en ohittaisi hitaammin ajavaa.

        Miksi mielestäsi pitäisi olla kiire, jos ohittaa?

        Siksi, koska ohitus on aina riski, kuten tuosta onnettomuudesta taas opimme. Jos ei ole kiire, niin miksi siis pitää ohittaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi, koska ohitus on aina riski, kuten tuosta onnettomuudesta taas opimme. Jos ei ole kiire, niin miksi siis pitää ohittaa?

        Liikenne on riski, mutta se on otettava, jos haluaa siirtyä toiseen paikkaan.
        Itse pidän jonossa ajamista suurempana riskinä, kuin omassa rauhassa ajamista.
        Siksi yritän minimoida jonossa ajamisen ja ohitan jonon.


      • Ehkä kiireestä, mutta myös liian hiljaa ajavat aiheuttavat turhia ohituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenne on riski, mutta se on otettava, jos haluaa siirtyä toiseen paikkaan.
        Itse pidän jonossa ajamista suurempana riskinä, kuin omassa rauhassa ajamista.
        Siksi yritän minimoida jonossa ajamisen ja ohitan jonon.

        Minä pidän taas adaptiivisesta vakionopeuden säätimestä, joka pitää etäisyyden edellä ajavaan autoon aina siinä, mihin se on säädetty, ja näin liikenteessä jonossa ajettaessa hermo lepää hyvää musiikkia samalla kuunnellen. Sinun hermot ovat ilmeisesti jotain ihan muuta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä pidän taas adaptiivisesta vakionopeuden säätimestä, joka pitää etäisyyden edellä ajavaan autoon aina siinä, mihin se on säädetty, ja näin liikenteessä jonossa ajettaessa hermo lepää hyvää musiikkia samalla kuunnellen. Sinun hermot ovat ilmeisesti jotain ihan muuta....

        Sinä toki saat viettää liikenteessä aikaa aivan niin kauan kun tahdot. Puolestani voit vaikka pysähtyä kuuntelemaan musiikkia.
        Minä tahdon ajaa suurinta sallittua nopeutta.

        Mutta sinulla vaikuttaa olevan omituinen kuvitelma, että ohittaminen olisi jotenkin hermostuttavaa, tai aggressioita herättävää toimintaa.
        Minulle ohittaminen on normaalia liikennettä.
        En minä kaupassa, tai jalkakäytävällä kävelessänikään jää hitaampien taakse odottelemaan, vaan kävelen ohi omaa vauhtiani.

        Mutta joillekin jopa sopivan ajonopeuden päättäminen on ylivoimainen tehtävä, joten sellaisten on ajettava muiden päättämää nopeutta.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä toki saat viettää liikenteessä aikaa aivan niin kauan kun tahdot. Puolestani voit vaikka pysähtyä kuuntelemaan musiikkia.
        Minä tahdon ajaa suurinta sallittua nopeutta.

        Mutta sinulla vaikuttaa olevan omituinen kuvitelma, että ohittaminen olisi jotenkin hermostuttavaa, tai aggressioita herättävää toimintaa.
        Minulle ohittaminen on normaalia liikennettä.
        En minä kaupassa, tai jalkakäytävällä kävelessänikään jää hitaampien taakse odottelemaan, vaan kävelen ohi omaa vauhtiani.

        Mutta joillekin jopa sopivan ajonopeuden päättäminen on ylivoimainen tehtävä, joten sellaisten on ajettava muiden päättämää nopeutta.

        Tottakai ohittaminen on normaalia liikennettä. Siksi onkin vaikea ymmärtää niitä vahvoja tunnereaktioita, mitä syntyy kun joku jossakin ei ajakaan sitä suurinta sallittua, ja siitä on sitten jostain syystä vaikea mennä ohi. Ei se ole sen ohitettavan syytä, jos joku ei tiedä, miten ohittaminen tapahtuu.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikenne on riski, mutta se on otettava, jos haluaa siirtyä toiseen paikkaan.
        Itse pidän jonossa ajamista suurempana riskinä, kuin omassa rauhassa ajamista.
        Siksi yritän minimoida jonossa ajamisen ja ohitan jonon.

        Jonossa ajaminen ei ole riski vaan ohitusta turvallisempaa. Minusta on mukavaa ajaa aina jonon hännillä muista kaukana. Jonon hännillä ajamisessa ei ole mitään harmillista, vaan lystiä. Saa katsella muiden ohitusyrityksiä ja poukkoiluja sekä jarruvalojen palamista. Kun ajaa hieman muita hitaampaa vauhtia, niin muut ohittelee ja aina saa jäädä sinne omaan rauhaansa ajamaan. Mitään merkitystä sillä kovalla nopeudella ei saavuta. Onhan se tutkittu tosi asia, et kymmenen minuutin nopeammalla perille tulolla ei ole sellaista hyötyä, että kannattaa nähdä vaivaa poukkoilemalla autojonossa hampaat irvessä ja hikeä puskien. Kun edessä 50 metrin etäisyydellä menee se autojono, niin itsellä ei ole sitä vaaraa, et joku ohittelija edestäpäin tulisi kohti. Jos taas on sellainen tilanne, et edestä päin tulee se pitkä letka, niin siinä on se vaaramomentti, et joku kaistapää lähtee ohittamaan. Tällaisessa tilanteessa auttaa oman vauhdin vähentäminen, jotta jää reagointi varaa ajaa pientareella tai jopa äkkijarrutukseen törmäysvoimakkuuden minimoimiseksi..


      • Anonyymi
        UUSI
        Arto777 kirjoitti:

        Ehkä kiireestä, mutta myös liian hiljaa ajavat aiheuttavat turhia ohituksia.

        Minä ajan tarkoituksella muita hieman hitaammin, eli 5-10 km/h hitaammin, koska sillä saavutetaan se etu, että saa ajella omassa rauhassaan. Jos on pakkomielle ajaa muiden vauhdissa, niin silloin ei pysty turvavälejä pitämään, vaan ne jarruvalot saa vilistä yhtä mittaa, kun niin lähekkäin ajetaan. Moni ei tätä tiedosta mutta hyvä niin, jos kaikki käyttäisi samaa tyyliä, niin ei onnistuisi.


    • Anonyymi

      Ollut jo 60-70lukujen vaihteesta. Liikenneturvan mainoksesta ehkä, ja fillarissa oli tarra keskistongalla.

    • Aloittajan siteeraama vanha slogan, turha kiire pois, pitää keskimäärin paikkansa. Erityisen tärkeä se on jonon peräpäässä, turhia ohituksia tulee välttää. Jonon etupäässä se on huono neuvo, hieman nopeutta lisäämällä turhia ohituksia jäisi pois.

      • Anonyymi

        Ja taas tätä asennevammaisten mielenjuoksua. Miksi kaikkien pitäisi ajaa samaa nopeuta kuin sinun? Tai älä vastaa koska mitään järkevää et osaa kertoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas tätä asennevammaisten mielenjuoksua. Miksi kaikkien pitäisi ajaa samaa nopeuta kuin sinun? Tai älä vastaa koska mitään järkevää et osaa kertoa.

        Eihän tuo edellyttänyt kaikkien ajavan samaa nopeutta kuin hän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja taas tätä asennevammaisten mielenjuoksua. Miksi kaikkien pitäisi ajaa samaa nopeuta kuin sinun? Tai älä vastaa koska mitään järkevää et osaa kertoa.

        Nyt tuli itsetutkiskelun paikka. Kirjoitanko todella niin epäselvästi, että siitä voidaan tehdä tuollainenkin tulkinta, että muiden pitäisi muka ajaa samaa nopeutta kuin Minä. Viranomaset ovat ajat sitten ratkaisseet tämän kysymyksen säätämällä suurimman sallitun ajonopeuden. Hyvissä olosuhteissa kaikkien tulisi tietenkin ajaa sitä nopeutta, alemmat nopeudet ovat itsekästä yhteisten tieresurssien väärinkäyttöä. Tämä ihan riippumatta siitä, miten Minä haluaisin asian olevan. Saattaisin vaikkapa haluta, että kaikki tiekohtaiset nopeusrajoitukset, varsinkin talvinopeusrajotukset käytäisiin yksityiskohtaisesti läpi ja tarvittaessa tarkistettaisiin, tai ainakin avoimesti perusteltaisiin, miksi on päädytty kyseiseen rajoitukseen. Tiedän hyvin, että näin ei tule tapahtumaan.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Nyt tuli itsetutkiskelun paikka. Kirjoitanko todella niin epäselvästi, että siitä voidaan tehdä tuollainenkin tulkinta, että muiden pitäisi muka ajaa samaa nopeutta kuin Minä. Viranomaset ovat ajat sitten ratkaisseet tämän kysymyksen säätämällä suurimman sallitun ajonopeuden. Hyvissä olosuhteissa kaikkien tulisi tietenkin ajaa sitä nopeutta, alemmat nopeudet ovat itsekästä yhteisten tieresurssien väärinkäyttöä. Tämä ihan riippumatta siitä, miten Minä haluaisin asian olevan. Saattaisin vaikkapa haluta, että kaikki tiekohtaiset nopeusrajoitukset, varsinkin talvinopeusrajotukset käytäisiin yksityiskohtaisesti läpi ja tarvittaessa tarkistettaisiin, tai ainakin avoimesti perusteltaisiin, miksi on päädytty kyseiseen rajoitukseen. Tiedän hyvin, että näin ei tule tapahtumaan.

        Tämä 'itsekästä yhteisten tieresurssien väärinkäyttöä' onkin muuten hyvin ilmaistu. Turhaan liian hiljaa liikkuvat aiheuttavat yhteiskunnan tasolla valtavat menot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä 'itsekästä yhteisten tieresurssien väärinkäyttöä' onkin muuten hyvin ilmaistu. Turhaan liian hiljaa liikkuvat aiheuttavat yhteiskunnan tasolla valtavat menot.

        Miten suuret menot he aiheuttavat, ja mistä ne menot koostuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten suuret menot he aiheuttavat, ja mistä ne menot koostuu?

        On varmaan hankala laskea, mutta jos koko maantieliikenteen suorituskyky tippuu prosentin niin puhutaan isoista asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On varmaan hankala laskea, mutta jos koko maantieliikenteen suorituskyky tippuu prosentin niin puhutaan isoista asioista.

        Luulisi tuon olevan helppo mittaroida, jos ilmiö olisi todellinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On varmaan hankala laskea, mutta jos koko maantieliikenteen suorituskyky tippuu prosentin niin puhutaan isoista asioista.

        Jos hidastelu ei aiheuttaisi kustannuksia, kuljetusyritykset säätäisivät rekkansa nopeusrajoittimet tasan kahdeksaankymppiin. Nyt ne ajavat reilusti yli. Ongelma on siis olemassa. Busseille satanen lienee lähellä optimaalista, koska perin harvoin ajavat kovempaa. Eivät kyllä hitaamminkaan.


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Nyt tuli itsetutkiskelun paikka. Kirjoitanko todella niin epäselvästi, että siitä voidaan tehdä tuollainenkin tulkinta, että muiden pitäisi muka ajaa samaa nopeutta kuin Minä. Viranomaset ovat ajat sitten ratkaisseet tämän kysymyksen säätämällä suurimman sallitun ajonopeuden. Hyvissä olosuhteissa kaikkien tulisi tietenkin ajaa sitä nopeutta, alemmat nopeudet ovat itsekästä yhteisten tieresurssien väärinkäyttöä. Tämä ihan riippumatta siitä, miten Minä haluaisin asian olevan. Saattaisin vaikkapa haluta, että kaikki tiekohtaiset nopeusrajoitukset, varsinkin talvinopeusrajotukset käytäisiin yksityiskohtaisesti läpi ja tarvittaessa tarkistettaisiin, tai ainakin avoimesti perusteltaisiin, miksi on päädytty kyseiseen rajoitukseen. Tiedän hyvin, että näin ei tule tapahtumaan.

        "- Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen selittää.

        - Liian hitaasti ei kuitenkaan saa ajaa kiusantekomielessä. Toimintaan pitää olla jokin perusteltu syy."

        Lähde --> https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/201808112201131178

        Kohteliasta on pyrkiä ajamaan mahdollisimman lähellä nopeusrajoitusta kun olosuhteet sen mahdollistavat. Aina ei kuitenkaan ole mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulisi tuon olevan helppo mittaroida, jos ilmiö olisi todellinen.

        Itsellä tulee kolme tuntia viikossa enemmän matkatunteja talvirajoitusten aikaan ts. 8% kalliimpaa aikaa työnantajalle (3/37,5h).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä tulee kolme tuntia viikossa enemmän matkatunteja talvirajoitusten aikaan ts. 8% kalliimpaa aikaa työnantajalle (3/37,5h).

        Joten?


      • Anonyymi
        Enevpk1 kirjoitti:

        Jos hidastelu ei aiheuttaisi kustannuksia, kuljetusyritykset säätäisivät rekkansa nopeusrajoittimet tasan kahdeksaankymppiin. Nyt ne ajavat reilusti yli. Ongelma on siis olemassa. Busseille satanen lienee lähellä optimaalista, koska perin harvoin ajavat kovempaa. Eivät kyllä hitaamminkaan.

        No nyt minullekin selvisi se, miksi nuo rekat ovat milloin ojassa, milloin kolarin toinen osapuoli. Kustannuksista on siis kysymys! 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt minullekin selvisi se, miksi nuo rekat ovat milloin ojassa, milloin kolarin toinen osapuoli. Kustannuksista on siis kysymys! 😂

        Meinaakko että ne rekat on tien päällä huvikseen jotain yhteiskuntapalvelua tekemässä?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt minullekin selvisi se, miksi nuo rekat ovat milloin ojassa, milloin kolarin toinen osapuoli. Kustannuksista on siis kysymys! 😂

        Selviämisesi onnistuu parhaiten, kun laitat heti korkin kiinni. Sitten odottelet vähintään 24 h ennen rattiin menoa. Sekavia kirjoituksia voi toki jatkaa silläkin aikaa, ei niistä ole vaaraa kenellekään.


      • Anonyymi
        UUSI

        > hieman nopeutta lisäämällä turhia ohituksia jäisi pois. <
        Mutta kun on niitä huonoja ajokelejä, jolloin vauhtia viisaat hiljentää vaistonvaraisesti ja ne toiset eivät silloinkaan uskalla vähentää vauhtiaan. Ikinä ei tule olemaan sellaista harmonista liikennettä ettei kenelläkään olisi ohitustarvetta, joten se on vaan sopeutumis kysymys mukautua liikenteeseen, jossa on kaikenlaisia ajavia, kuten rattijuoppoja, kaahareita, huumekuskeja, rattiraivoja ja ties mitä. Pitää oppia tyytymään sanansäilään " meitä on moneksi" kuljettajia ja eipä siinä ole paljo muuta kun ajella kohtuullsita vauhtia ilman turhia ohituksia ja pitää kiinni siitä surullisen kuuluisasta turvavälistä. Lähtee 10 minuuttia aikaisemmin, niin ei myöhästy eikä tarvi hosua ja ohitella päättömästi.


    • Anonyymi

      Todella ikävää luetavaa kolarit lehdissä.Johtuuko kaasujalasta? Vai kenties 1 kuski sai sairaskohtauksen ratin takana?

    • Anonyymi

      Kenellä siellä oli kiire? Kolarihan on voinut tapahtua monestakin syystä. Kerrottu on että ohittaja ei ehtinyt palata jonon sekaan. Miksi?

      - Ohittaja arvioi vaan tilanteen väärin, eikä siitä selviydytty vaikka muutkin pyrkivät toimimaan vaaran välttämiseksi, jonoon tehtiin tilaa ja vastaantulija hiljensi vauhtiaan ja väisti pientareelle, mutta siitä huolimatta ohittaja vaan kopsautti kovaa vauhtia keulaan?
      - Ohittaja arvioi tilanteen väärin, muut eivät reagoineet mitenkään, "antaapa kopsahtaa, mitäs läksi ohittamaan senkin kaahari".
      - Ohittaja ei ehtinyt takaisin jonoon, koska vastaantulija ajoi reilua ylinopeutta ja ohittaja pitäytyi rajoituksen mukaisessa nopeudessa, ettei vaan tulisi rikottua sääntöjä, eikä sitten osannut tehdä oikein mitään kun huomasi että ei tämä nyt onnistukaan?
      - Jonossa ei ollut välejä, mihin palata, "minun eteen et kyllä tule saatana..."?
      - Ohittaja oli tottunut ohittelemaan yksin ajaessaan, ja yllättyi kun mersu ei kiihtynytkään totuttuun tapaan, kun oli porukkaa reissukamppeineen kyydissä, jonka johdosta täpärästi mitoitettu ohitusyritys venähtikin arvioitua pidemmäksi.
      - Luistonesto hyydytti kiihdytyksen samoin seurauksin kuin edellä.
      - Jne.

      • Anonyymi

        Ohittaja oli ihan väärässä paikassa kolarin tapahtuessa. Hän itse on ainoa, joka pystyi vaikuttamaan siihen, missä hän on. Ja minkä ihmeen aivopierun vaikutuksesta hän ylipäänsä on lähtenyt ohittamaan katkeamatonta jonoa? Vain hän itse tietää, mutta eipä tuolla kyllä yhtään hyvää syytä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohittaja oli ihan väärässä paikassa kolarin tapahtuessa. Hän itse on ainoa, joka pystyi vaikuttamaan siihen, missä hän on. Ja minkä ihmeen aivopierun vaikutuksesta hän ylipäänsä on lähtenyt ohittamaan katkeamatonta jonoa? Vain hän itse tietää, mutta eipä tuolla kyllä yhtään hyvää syytä ole.

        Onko ollut julkisuudessa millainen tuo jono oli ja mikä sen nopeus oli? Ohittaminen on sinänsä aivan normaali liikennetilanne. Jos on vielä vaikka 8 tuntia mentävää niin ei ihan jokaisen paikallisen mummon vetämään letkaan voi jämähtää.

        Mutta jos jysähti jo ensimmäisen auton ohituksessa niin aika paha arviovirhe on tapahtunut. Pelkästään sitä on vaikea uskoa syyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohittaja oli ihan väärässä paikassa kolarin tapahtuessa. Hän itse on ainoa, joka pystyi vaikuttamaan siihen, missä hän on. Ja minkä ihmeen aivopierun vaikutuksesta hän ylipäänsä on lähtenyt ohittamaan katkeamatonta jonoa? Vain hän itse tietää, mutta eipä tuolla kyllä yhtään hyvää syytä ole.

        "Hän itse on ainoa, joka pystyi vaikuttamaan siihen, missä hän on"

        Ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ollut julkisuudessa millainen tuo jono oli ja mikä sen nopeus oli? Ohittaminen on sinänsä aivan normaali liikennetilanne. Jos on vielä vaikka 8 tuntia mentävää niin ei ihan jokaisen paikallisen mummon vetämään letkaan voi jämähtää.

        Mutta jos jysähti jo ensimmäisen auton ohituksessa niin aika paha arviovirhe on tapahtunut. Pelkästään sitä on vaikea uskoa syyksi.

        Paluuliikenteessä tuo tie on yhtä päättymätöntä jonoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Hän itse on ainoa, joka pystyi vaikuttamaan siihen, missä hän on"

        Ei ole.

        Jaa. Kuka sen auton ohjasi sinne, minne se meni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa. Kuka sen auton ohjasi sinne, minne se meni?

        Kyllä ne muutkin pystyi vaikuttamaan missä olivat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne muutkin pystyi vaikuttamaan missä olivat.

        Juu tuo on totta. Jokainen päättää itse, missä on, ja myös ohjaa sinne minne haluaa päätyä. Mutta ei kukaan muu kuin tuo ohittaja ohjannut sitä ohittajan autoa sinne missä se oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paluuliikenteessä tuo tie on yhtä päättymätöntä jonoa.

        Ehkä oli, ehkä ei...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä oli, ehkä ei...

        Oli se. Mutta kyllä me nyt joku juttu keksitään, jonka perusteella se ohittaja oli kaikkeen syytön, jos oikein kunnolla porukalla mietitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli se. Mutta kyllä me nyt joku juttu keksitään, jonka perusteella se ohittaja oli kaikkeen syytön, jos oikein kunnolla porukalla mietitään.

        No ei tossa animaatiossa ole kuin 2+3 auton letka. Jos se on todenmukainen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tossa animaatiossa ole kuin 2+3 auton letka. Jos se on todenmukainen.

        No se animaatio ei ole noilta osin todemukainen.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        No se animaatio ei ole noilta osin todemukainen.

        Olitko pakalla?


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Olitko pakalla?

        En. Uskotko, että tuolloin paluuliikenteessä oli liikkeellä vain ne autot, jotka on näkyvissä tuossa animaatiossa?


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Mitä tekemistä tällä on Suomussalmen kolarin kanssa?


    • Anonyymi

      Talvella on monesti tilanne se, että autojono etenee kahdeksankympin alueella nopeutta 60-70 km/t tottumattoman kuskin vetämänä. Kun tämän taakse kertyy lisää samantasoisia autoilijoita, on hermostuttava suma valmis. Nämä eivät uskalla ohittaa selvässäkään tilanteessa. Jonon ensimmäisenä ajava voisi joskus koukata vaikkapa linja-autopysäkille.

    • Anonyymi

      Tuo suomussalmen ohitushan on surullinen esimerkki siitä, kun paukut ei vaan konehuoneessa riitä ohitukseen. Jos ohitus olisi tehty esim. omalla tehokkaammalla Audillani, olisi se sujunut helposti, ja vaivatta. Varsinkin, kun animaatiosta käy hyvin selville se, että kahden auton jälkeen oli selvä rako, mihin olisi päässyt suojaan heti ohituksen jälkeen!

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/animaatio-nayttaa-kuinka-suomussalmen-nokkakolari-tapahtui-8-loukkaantui/8108094

      Audi King.
      -Teiden King-

      • Anonyymi
        UUSI

        Noinhan sitä voi kuvitella.


      • Anonyymi
        UUSI

        Hautausmailta löytyy heitä, jotka luulivat itsestään liikoja.


      • Anonyymi
        UUSI
        Anonyymi kirjoitti:

        Hautausmailta löytyy heitä, jotka luulivat itsestään liikoja.

        Hautausmailta löytyy myös niitä, jotka estivät muiden etenemisen tekemällä piiiiiiitkän jonon taaksensa.

        Audi King.
        -Teiden King-


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuolleille ei pitäisi nauraa mutta nyt naurattaa

      Norjan johtava koronakieltäjä sairastui koronaan ja kuoli https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/fbbd4cec-3688-4113-9424-bbd5d9c5a3c8
      Maailman menoa
      377
      8532
    2. Maisa sairaalassa

      https://aijaa.com/JHObE3 Nonni.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      7660
    3. Kohujulkkis Sofia Belorf avautuu suhteestaan huumetuomittu Niko Ranta-ahoon: "Rakkaus on sokea"

      Sofia Belórf on avautunut Katiska-vyyhdin tuomiosta ja rakkaudestaan Niko Ranta-ahoon. Rakkaus on sokea, Sofia tuskailee. https://www.suomi24.fi/viih
      Kotimaiset julkkisjuorut
      46
      3948